Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.607.2022.2.MŻA

Po uzyskaniu statutu placówki kształcenia ustawicznego świadczone przez Państwa kursy umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, uznać należy za usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia uczestniczących w nich osób, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 stycznia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. z siedzibą w (...), wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy (...), Wydział Gospodarczy KRS pod numerem (...), kapitał zakładowy (...) PLN w całości wpłacony, REGON (...), NIP (...) (dalej jako „Wnioskodawca, Spółka”) prowadzi działalność w zakresie prowadzenia szkoleń w zakresie programowania oraz działalności edukacyjnej (PKD: 85.59.B, 85.60.Z, 62.01.Z, 62.02.Z, 62.03.Z). Spółka nie posiada oddziałów na terenie kraju.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada status polskiego rezydenta podatkowego. Obecnie w ramach prowadzonej działalności, organizują Państwo szkolenia w zakresie programowania i IT, tj.: (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...). Szkolenia prowadzone są w formie kursów on-line na platformie szkoleniowej udostępnianej przez Państwa uczestnikom. Wszystkie szkolenia z Państwa oferty prowadzone są w ramach działalności gospodarczej oraz podlegają opodatkowaniu według stawki 23%.

Zamierzają Państwo podjąć stosowne kroki w celu uzyskania statutu placówki kształcenia ustawicznego na podstawie art. 168 ust. 1 prawo oświatowe, zgodnie z którym: „Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek” w zw. z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - prawo oświatowe, w myśl którego: „placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych”. Po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, która jest obowiązana do prowadzenia tegoż rejestru, Spółka zostanie objęta systemem oświaty.

Z chwilą wpisu do ewidencji szkół i placówek oświatowych jednostka prowadzona przez Spółkę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z art. 2 pkt 4 prawa oświatowego działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego umożliwiającej uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Spółka stanie się również organem prowadzącym w rozumieniu art. 4 pkt 16 prawa oświatowego, zgodnie z którym: „organem prowadzącym szkołę lub placówkę - należy przez to rozumieć ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne”.

Spółce zostanie nadany również numer REGON, odmienny od numeru REGON, który został Spółce przypisany z chwilą jej wpisu do rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako samodzielnego podmiotu gospodarczego.

Prowadzą Państwo działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych w formie kursów online z zakresu programowania i IT, które mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i postawa, które są konieczne w tak prężnie i szeroko rozwijającej się branży jaką jest IT.

Posiadają Państwo w swojej ofercie następujące kursy, podczas których kursanci:

I.Kurs (...)

poznają podstawowe analityki biznesowe i modelowania danych;

mogą nauczyć się jak wykorzystać nowoczesne narzędzia analizy i prezentacji danych;

rozwiązują case study;

przygotowują się do pracy na stanowisku Analityk Danych/ BI Developer;

II.Kurs (...)

zdobywają nowe umiejętności i kompleksową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa informatycznego;

nauka rozpoznawania zagrożeń informatycznych oraz jak zapobiegać i przygotować się do prawidłowego reagowania na incydent ataku informatycznego;

będą mogli rozpocząć pracę jako specjalista cybersecurity;

III.Kurs (...)

nauka zbierania, analizy i wizualizacji danych;

IV.Kurs (...)

nauka trzech podstawowych języków programowania: HTML, CSS i JavaScript oraz bibliotekę React.js;

nauka tworzenia interaktywnych aplikacji, oscylacji strony i tworzenia struktur;

V.Kurs (...)

realizacja projektów w Javie;

przygotowanie do pracy na stanowisku Java Developer;

wykonywanie projektów w zakresie Java;

VI.Kurs (...)

kurs przygotowujący do prowadzenia własnej marki, jak i pozyskiwać klientów, prowadzić kanały w mediach społecznościowych;

podstawy biznesu online;

VII.Kurs (...)

przygotowanie do zawodu Product Ownera;

nauka zarządzania produktem, prowadzenia samodzielnych projektów oraz efektywnej współpracy z zespołem deweloperskim i Serum Master;

VIII.Kurs (...)

nauka programowania w języku Python;

IX.Kurs (...)

nauka skutecznego planowania pracy nad projektami w Scrumie;

przygotowanie do wykonywania zawodu Serum Mastera oraz Junior Serum Mastera;

X.Kurs (...)

praktyczna wiedza przygotowująca do pracy w zawodzie testera oprogramowania;

XI.Kurs (...)

nauka korzystania z narzędzi służących do automatyzowania testów;

nauka języku programowania Java;

XII.Kurs (...)

przygotowanie do pracy w zawodzie UX Designera;

przygotowanie projektu portfolio;

XIII.Kurs (...)

nauka podstawowego kodu wykorzystywanego w programowaniu;

kurs przeznaczony dla początkujących, którzy mogą podczas kursu rozwijać zawodowe kompetencje;

nauka porządkowania, ochrony przed utratą kodu i zabezpieczenie kodu.

W przyszłości, będą Państwo wprowadzać do oferty nowe kursy, odpowiadając na nieustannie rozwijającą się dziedzinę programowania i IT, która na obecnie funkcjonującym rynku jest jedną z najbardziej przyszłościowych i poszukiwanych ścieżek rozwoju i budowania kariery zawodowej.

Pytanie

1.Czy kursy on-line o których mowa w przedmiotowym wniosku, tj.:

I.Kurs (...);

II.Kurs (...);

III.Kurs (...);

IV.Kurs (...);

V.Kurs (...);

VI.Kurs (...);

VII.Kurs (...);

VIII.Kurs (...);

IX.Kurs (...);

X.Kurs (...);

XI.Kurs (...);

XII.Kurs (...);

XIII.Kurs (...)

obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które będą Państwo prowadzić po wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

2.Czy inne kursy on-line, które wprowadzą Państwo do swojej oferty po uzyskaniu wpisu do ewidencji placówek oświatowych i które będą obejmowały tematycznie programowanie, IT, nowe technologie, biznes online, bezpieczeństwo informatyczne, analizę i przygotowanie danych obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne będą stanowić usługi w zakresie kształcenia zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko dot. pytania nr 1.

W Państwa ocenie, kursy on-line wymienione we wniosku, tj.:

I. Kurs (...);

II. Kurs (...);

III. Kurs (...);

IV. Kurs (...);

V. Kurs (...);

VI. Kurs (...);

VII. Kurs (...);

VIII. Kurs (...);

IX. Kurs (...);

X. Kurs (...);

XI. Kurs (...);

XII. Kurs (...);

XIII. Kurs (...)

obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które zamierzają Państwo świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia i są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stanowisko dot. pytania nr 2.

W Państwa ocenie inne kursy on-line, które wprowadzą Państwo do swojej oferty po uzyskaniu wpisu do ewidencji placówek oświatowych i które będą obejmowały tematycznie programowanie, IT, nowe technologie, biznes online, bezpieczeństwo informatyczne, analizę i przygotowanie danych obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne będą stanowić usługi w zakresie kształcenia zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w myśl którego: „Zwalnia się od podatku [...] usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm., zwanej dalej ustawą o VAT), „opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”. Zgodnie z art. 7 „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel”.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT: „Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2‑12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1”. Natomiast z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że: „W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4 wynosi 23%”.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535) w obecnym brzmieniu art. 43 przewiduje zwolnienia przedmiotowe dla usług wymienionych w przywołanym artykule, które objęte są zwolnieniem od podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształceni

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W niniejszej sprawie Spółka będzie spełniała oba wymienione warunki - Spółka będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz Spółka będzie świadczyła usługi w zakresie kształcenia.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy - Prawo oświatowe. Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910, z późn. zm., dalej: Prawo Oświatowe), „System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych”.

Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 Prawa Oświatowego: „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: 30) kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny; 31) formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a”.

W świetle art. 8 ust. 1 Prawa Oświatowego: „szkoła i placówka mogą być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną”.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 Prawa Oświatowego: „szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez m.in osobę prawną”.

Spółka posiada własną platformę on-line, na której przeprowadzane są kursy kształcenia ustawicznego w podanym wyżej zakresie. Platforma szkoleniowa wykorzystywana jest do prowadzenia kursów online, umieszczania materiałów dydaktycznych, konsultacji prowadzonych indywidualnie z kursantami podczas trwania kursu oraz zapewnia dostęp do materiałów szkoleniowych zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu kursu.

Kursy kończą się egzaminem, podczas którego weryfikowana jest wiedza kursantów, praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności. Egzamin zakończony wynikiem pozytywnym uprawnia do zdobycia certyfikatu ukończenia danego kursu.

Procedury i program jakości niezbędny do prowadzenia kształcenia ustawicznego, zapewniane kursantom materiałów dydaktycznych, kwestie organizacyjne w tym tryb i organizacja prowadzenia kształcenia ustawicznego, sposób prowadzenia efektów kształcenia uzyskanych w wyniku ukończenia kursów będzie oparty o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z dnia 18 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1632).

Kursy prowadzone przez Państwa zarówno te dostępne w obecnej ofercie, jak i oferowane w przyszłości mają na celu kształcenie, zdobywanie wiedzy i umiejętności w obszarze programowania oraz IT, a także wdrażania nowych zawodów dostosowanych do aktualnych trendów panujących na rynku pracy. Branża IT dynamicznie się zmienia, a pracownicy są zmuszeni dostosować swoje kwalifikacje do rynku. Wiele osób decyduje się na przekwalifikowanie, przebranżowienie czy zmianę pracy. Również na dotychczasowych stanowiskach pracy oczekuje się od pracowników wykształcenia z zakresu programowania, staje się to narzędziem niezbędnym do utrzymania dotychczasowych stanowisk w miejscach pracy. Kursy programowania i branży IT można porównać do umiejętności standardowej, jak jeszcze kilka lat temu obsługa programów edytowania tekstów czy ogólnej obsługi komputera. Są to zmiany konieczne, następujące wraz z rozwojem technologii i postępem. Chcą Państwo wprowadzać kształcenie, które pozwoli na przebranżowienie i znalezienie stanowiska pracy, które będzie adekwatne do wymagań postępującej cyfryzacji i automatyzacji generującej konieczność zmian. Wszystkie działania w zakresie kształcenia podejmowane przez Spółkę będą mieć charakter kształcenia ustawicznego oraz będą wykonywane przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu prawa oświatowego.

W związku z powyższym, świadczą Państwo usługi na rzecz kursantów będących osobami fizycznymi, na rzecz podmiotów gospodarczych zatrudniających pracowników oraz podpisuje umowy o świadczenie usług z organami administracji publicznej (Urzędy Pracy).

Usługi realizowane przez Państwa, nie będą stanowiły usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, a także nie będą finansowane ze środków publicznych.

W myśl art. 117 ust. 1 Prawa Oświatowego: „kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w: publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych; formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4”.

Na podstawie art. 117 ust. 1a Prawa Oświatowego: „Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

1.kwalifikacyjny kurs zawodowy;

2.kurs umiejętności zawodowych;

3.kurs kompetencji ogólnych;

4.turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;

5.kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Na podstawie art. 117 ust. 2 Prawa Oświatowego: „Kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:

1.publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych - w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;

2.publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego;

3.instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową;

4.podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2, posiadające akredytację, o której mowa w art. 118”.

Zgodnie z art. 117 ust. 2b Prawa Oświatowego: „kursy kompetencji ogólnych oraz kursy, o których mowa w ust. 1a pkt 5 (kurs inny, niż wymienione w ust. 1 pkt 1-3), umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych), mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego”.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

O statusie podatnika jako jednostki objętej systemem oświaty, świadczy uzyskanie wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ust. 1 Prawa Oświatowego. W myśl art. 168 ust. 1 Prawa Oświatowego: „Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek” (dalej: ewidencja). Wpisu do ewidencji dokonuje organ administracji oświatowej (właściwa jednostka samorządu terytorialnego), która przyjmuje zgłoszenie podmiotu dotyczące wpisu do ewidencji oraz decyduje o zakresie takiego wpisu na podstawie przedłożonych dokumentów. Oznacza to, że jedynie organ administracji oświatowej posiada kognicję do prowadzenia postępowania w przedmiocie wpisu, zaś właściwy w trybie nadzoru pedagogicznego kurator oświaty może dokonać kontroli w zakresie spełniania przez podmiot wpisany do ewidencji wymogów przewidzianych przepisami prawa, w tym warunków niezbędnych do uzyskania wpisu, które zostały określone w art. 168 ust. 4 i 12 Prawa Oświatowego.

O uzyskaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty decyduje dokonanie wpisu do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego. Zakres działania jednostki wskazany we wpisie do ewidencji świadczy zatem, jakie czynności dany podmiot wykonuje jako jednostka objęta systemem oświaty. Tym samym o zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT rozstrzyga treść ewidencji.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1632 z późn. zm., dalej jako Rozporządzenie) wskazane zostały formy prowadzenia kształcenia ustawicznego:

1.kwalifikacyjny kurs zawodowy,

2.kurs umiejętności zawodowych,

3.kurs kompetencji ogólnych,

4.turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników,

5.kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Dla kursów wskazanych w § 3 pkt 5 Rozporządzenia Minister Edukacji Narodowej nie określił podstawy programowej kształcenia w zawodach.

Prowadzone przez Spółkę usługi będą innymi kursami, o których mowa w § 3 pkt 5 Rozporządzenia, dla których nie została określona podstawa programowa kształcenia w zawodach ani podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Zgodnie z § 18 Rozporządzenia: „Kurs, o którym mowa w § 3 pkt 5, może być prowadzony przez placówkę lub ośrodek. Osoba, która ukończyła kurs, o którym mowa w § 3 pkt 5, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu tego kursu. Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 5 do rozporządzenia. W przypadku kursu realizowanego na podstawie odrębnych przepisów zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2. wydaje się na wniosek osoby, która ukończyła kurs”. Natomiast z § 19 Rozporządzenia wynika, że: „Podmioty prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, o których mowa w § 3 pkt 1-4, zapewniają:

1.kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje określone odpowiednio w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189) lub na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy;

2.odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia;

3.bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki;

4.warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osobom niepełnosprawnym;

5.nadzór służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia”.

Natomiast podmioty prowadzące kursy, o których mowa w § 3 pkt 5, zapewniają kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do rodzaju prowadzonego kształcenia oraz spełniają wymagania określone w ust. 1 pkt 2-5 powyżej.

Oświadczają Państwo, że Spółka będzie spełniała wymagania określone w § 19 Rozporządzenia. Uczestnikami szkoleń organizowanych przez Spółkę będą osoby dorosłe.

Spółka będzie świadczyła usługi w zakresie kształcenia, tj. oferta kursów przygotowanych przez kadrę będzie umożliwiała przekazywanie wiedzy i umiejętności, prowadziła procesy umożliwiające kursantom proces kształcenia poprzez nauczanie i uczenie się, nabywanie wiedzy zawodowej, zapewniającej zdobywanie kwalifikacji w zakresie specjalności w dziedzinie programowania, IT, biznesu online.

Celem usług świadczonych przez Spółkę będzie zdobywanie wiedzy i umiejętności w określonym obszarze lub zakresie. Kursy prowadzone przez Spółkę będą mieć także charakter kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 44 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej jako rozporządzenie Wykonawcze), gdyż obejmą one nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, co skutkować będzie podniesieniem kwalifikacji zawodowych uczestników kursów, tj.:

będą pozostawać w związku z branżą IT, programowaniem, nowo powstającymi miejscami pracy i tworzącymi się zawodami odpowiadającymi na potrzeby aktualnego rynku pracy;

będą zmierzać do uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych (kursy w zakresie umiejętności wykorzystywanych w celach zawodowych i profesjonalnych przekładające się na poziom jakości świadczonych usług), co skutkować będzie podniesieniem kwalifikacji zawodowych uczestników kursów.

Kursy doszkalające prowadzone przez Państwa będą mieć charakter kształcenia ustawicznego w rozumieniu art. 4 pkt 30 Prawa Oświatowego, gdyż stanowić będą kształcenie dla dorosłych mające na celu uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Głównym celem organizowanych kursów i szkoleń jest zdobycie przez uczestników wiedzy teoretycznej oraz praktycznych umiejętności z zakresu objętego tematem danego szkolenia/kursu, a także uaktualnienie lub pogłębienie wiedzy do celów zawodowych. Wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mogą być wykorzystywane zarówno w ramach wykonywanego dotychczas przez uczestników zawodu jak również mogą stanowić podstawę do rozszerzenia działalności o nowe usługi oraz przekwalifikowania. Tym samym oferowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe należy uznać za pozostające w związku z zawodami wykonywanymi w szeroko rozumianym obszarze programowania i IT - świadczone na rzecz osób, które nabywają je w związku z wykonywanym aktualnie zawodem lub w związku z zamiarem zdobycia nowej wiedzy i umiejętności oraz przekwalifikowania zawodowego.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”.

Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Reasumując, w sytuacji, gdy będą Państwo prowadzić placówkę kształcenia ustawicznego, która uzyska wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych, spełnione zostanie kryterium podmiotowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Spółka będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, bowiem posiadać będzie zaświadczenie o wpisie placówki do właściwej ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego. Tym samym spełniona zostanie podstawowa pkt 26 lit. a ustawy o VAT. W stosunku do usług kształcenia realizowanych przez Państwa, zostanie spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Spółka w zakresie prowadzonej działalności jako placówka kształcenia ustawicznego świadczyć będzie usługi kształcenia w postaci szkoleń adresowanych do osób związanych z szeroko rozumianą branżą IT i programowaniem, stanowiące kształcenie ustawiczne. Kursy te stanowić mają element dokształcenia zawodowego, a także służyć zdobyciu nowych umiejętności, pozwalających na rozszerzenie zakresu świadczonych usług. Kształcenie to będzie bowiem uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Podsumowując powyższe, szkolenia on-line takie, jak:

I. Kurs (...)

II. Kurs (...)

III. Kurs (...)

IV. Kurs (...)

V. Kurs (...)

VI. Kurs (...)

VII. Kurs (...)

VIII. Kurs (...)

IX. Kurs (...)

X. Kurs (...)

XI. Kurs (...)

XII. Kurs (...)

XIII. Kurs (...)

oraz inne w zakresie programowania i IT wprowadzane przez Państwa do oferty po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy,

przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jednakże w tym miejscu należy wskazać, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być albo opodatkowana podatkiem albo może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział m.in. zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, to jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. To szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady,

zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy 2006/112/WE Rady nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie podkreślał, że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy kursy on-line: Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...) oraz inne kursy on-line, które będą obejmowały tematycznie programowanie, IT, nowe technologie, biznes online, bezpieczeństwo informatyczne, analizę i przygotowanie danych, obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które wprowadzą Państwo do swojej oferty po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych będą stanowić usługi w zakresie kształcenia zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2021 r. poz. 1082 ze zm.):

system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:

system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 4 pkt 30 ustawy Prawo oświatowe:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1)publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;

2)formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

Z opisu sprawy wynika, że zamierzacie Państwo podjąć stosowne kroki w celu uzyskania statusu placówki kształcenia ustawicznego. Z chwilą wpisu do ewidencji szkół i placówek oświatowych jednostka prowadzona przez Spółkę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z art. 2 pkt 4 prawa oświatowego działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego. Wszystkie szkolenia z Państwa oferty prowadzone są w ramach działalności gospodarczej.

Zatem będziecie Państwo spełniać kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Dalszej analizy wymaga przesłanka przedmiotowa uzasadniająca zwolnienie, o którym mowa w powyższym przepisie.

Wskazaliście Państwo, że realizowane kursy będą miały na celu uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Prowadzą Państwo działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych w formie kursów online z zakresu programowania i IT, które mają na celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania wiedzy i umiejętności. W przyszłości, będą Państwo wprowadzać do oferty nowe kursy, odpowiadając na nieustannie rozwijającą się dziedzinę programowania i IT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że po uzyskaniu statutu placówki kształcenia ustawicznego świadczone przez Państwa kursy umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, uznać należy za usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia uczestniczących w nich osób, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Tym samym w świetle powyższych regulacji prawnych oraz przedstawionych okoliczności sprawy, ww. kursy będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Bez wpływu na to zwolnienie będzie pozostawał fakt, iż usługi te będą realizowane w formie on-line.

W konsekwencji, kursy on-line: kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...), Kurs (...) oraz inne kursy on-line, które będą obejmowały tematycznie programowanie, IT, nowe technologie, biznes online, bezpieczeństwo informatyczne, analizę i przygotowanie danych, obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które wprowadzą Państwo do swojej oferty po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych będą stanowić usługi w zakresie kształcenia zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy podatku od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00