Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.12.2023.1.PJ

Otrzymanie komunikatu IE 818 (raport odbioru) lub uzyskanie odpowiedzi na wniosek o manualne zamknięcie przemieszczenia (komunikat IE 881) oznacza, że procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, a wobec Państwa powstanie zobowiązanie w podatku akcyzowym z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych, w odniesieniu do ilości wyrobów będącej przedmiotem przemieszczenia na podstawie e-AD i odebranych zgodnie z komunikatem IE 818 bądź komunikatem IE 881.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie zastosowania i zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy wpłynął 10 stycznia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X. (dalej: X. lub Spółka) jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie dystrybucji wyrobów petrochemicznych. W ramach swojej działalności, Spółka m.in. dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca stosując przy tym EMCS (dalej: System), a przemieszczenie wyrobów następuje na podstawie e-AD. W związku z dokonywaniem nabycia wyrobów w procedurze zawieszenia poboru jako zarejestrowany odbiorca Spółka jest zobowiązana do zamykania przemieszczenia w EMCS poprzez wygenerowanie raportu odbioru. Spółka rozważa skutki prawne przemieszczania wyrobów na podstawie e-AD i zamknięcia przemieszczenia w EMCS.

Pytanie

Czy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-AD przez X., wysłanie przez Spółkę raportu odbioru (komunikat IE 818) lub uzyskanie odpowiedzi na wniosek o manualne zamknięcie przemieszczenia (komunikat IE 881) oznacza, że procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo w związku z czym wobec X. powstało zobowiązanie w podatku akcyzowym z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych w odniesieniu do ilości wyrobów będącej przedmiotem przemieszczenia na e-AD i odebranych zgodnie z komunikatem IE 818 bądź komunikatem IE 881?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem X., w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-AD przez X., wysłanie przez Spółkę raportu odbioru (komunikat IE 818) lub uzyskanie odpowiedzi na wniosek o manualne zamknięcie przemieszczenia (komunikat IE 881) oznacza, że procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, a wobec X. powstało zobowiązanie w podatku akcyzowym z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych, w odniesieniu do ilości wyrobów będącej przedmiotem przemieszczenia na e-AD i odebranych zgodnie z komunikatem IE 818 bądź komunikatem IE 881.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego [zdarzenia przyszłego], X. jest podmiotem posiadającym status akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy, a więc podmiotem, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego. Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy akcyzowej, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

X. jako zarejestrowany odbiorca nie jest uprawniony do magazynowania wyrobów nabywanych jako zarejestrowany odbiorca w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Oznacza to, że obowiązek podatkowy powstały na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy akcyzowej, tj. z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych przekształca się w zobowiązanie w podatku akcyzowym.

Wyroby nabywane przez Spółkę są przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem EMCS. Stosowanie EMCS wymaga spełnienia obowiązków formalnych związanych z obsługą tego systemu zarówno przez podmiot wysyłający wyroby akcyzowe, jak również przez podmiot dokonujący odbioru tych wyrobów.

W art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy akcyzowej, wskazano definicję legalną pojęcia „podmiot odbierający”. Zgodnie z tym przepisem podmiotem odbierającym jest m.in. zarejestrowany odbiorca do którego są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jak wskazuje art. 41a ust. 2 pkt 1 ustawy akcyzowej przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku wyrobów przemieszczanych z innego państwa członkowskiego do zarejestrowanego odbiorcy, kończy się z chwilą odbioru wyrobów przez podmiot odbierający.

Zgodnie z art. 41e ust. 2 ustawy akcyzowej, podmiot odbierający przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:

1)przeprowadzeniu kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych albo

2)odbiorze wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu odbioru tych wyrobów informacji o zamiarze przeprowadzenia kontroli

- nie później jednak niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia odbioru.

W sytuacji przemieszczenia wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-AD, przesłanie do systemu raportu odbioru lub manualne zamknięcie przemieszczenia potwierdza, że procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona prawidłowo w odniesieniu do ilości wyrobów będących przedmiotem przemieszczenia. Jak bowiem wynika z ustawy akcyzowej, raport odbioru jest to raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W konsekwencji, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-AD przez X., wysłanie przez Spółkę raportu odbioru (komunikat IE 818) lub uzyskanie odpowiedzi na wniosek o manualne zamknięcie przemieszczenia (komunikat IE 881) oznacza, że procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, a wobec X. powstało zobowiązanie w podatku akcyzowym z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych w odniesieniu do ilości wyrobów odebranych zgodnie z komunikatem IE 818 bądź komunikatem IE 881.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w szeregu wydanych interpretacji indywidualnych. Przykładowo:

- W interpretacji indywidualnej o sygn. IPPP3/443-1261/11-2/KB z 15 grudnia 2011 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko, że: „w opisanym stanie faktycznym, przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 905, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Spółki, w części objętej potwierdzeniami, nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie”;

- w interpretacji indywidualnej o sygn. akt IPPP3/443-895/13-2/SM z dnia 6 grudnia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że: „w opisanym stanie faktycznym, przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 905, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Spółki, w części objętej potwierdzeniami, nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie”;

- w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o sygn. IX.P4/4513-240/15/MK z 12 lutego 2016 r. zostało potwierdzone, że: „w przypadku przemieszczenia przez Spółkę po 1 stycznia 2016 r. w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem systemu EMCS wyrobów akcyzowych wskazanych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej i wskazania w projekcie e-AD informacji, że przemieszczane wyroby opodatkowane są objęte zerową stawką akcyzy, a następnie otrzymania jednego z dokumentów wskazanych w art. 41 ust. 5 ustawy akcyzowej, procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana prawidłowo, w związku z czym wobec Spółki nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie w części objętej potwierdzeniem wskazanym na jednym z tych dokumentów”;

- w interpretacji indywidualnej o sygn. akt: 0111-KDIB3-3.4013.108.2018.1.MK z dnia 2 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że: „w opisanym stanie faktycznym, przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 905, oznaczać będzie, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Wnioskodawcy, w części objętej potwierdzeniami, nie powstaje zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygasa”.

Podobne stanowisko zostało ujęte w interpretacji indywidualnej z dnia 14 grudnia 2021 r. o sygn. akt 0111-KDIB3-3.4013.286.2021.1.MK Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej choć dotyczyła ona wyrobów zwolnionych oraz wyrobów objętych stawką 0 zł przemieszczanych z zastosowaniem EMCS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, 2, 9, 12, 13, 15, 15a, 26 lit. a, 30a oraz 32 lit. a ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają

1)wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

2)terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

9)nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;

12)procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

13)zarejestrowany odbiorca - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”;

15)e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

15a)dokument zastępujący e-AD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD;

26)System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:

a)przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),

30a)alternatywny dowód zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy - wydane przez właściwe organy podatkowe na terytorium kraju lub przez właściwe władze państwa członkowskiego Unii Europejskiej potwierdzenie, że wysłane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe zostały odebrane przez odbiorcę, wyprowadzone poza terytorium Unii Europejskiej albo objęte procedurą tranzytu zewnętrznego, zawierające w szczególności określenie rodzaju, ilości oraz kodów Nomenklatury Scalonej (CN) tych wyrobów, datę ich odbioru, wyprowadzenia poza terytorium Unii Europejskiej albo objęcia procedurą tranzytu zewnętrznego, a także dane identyfikacyjne podmiotu, który wyroby te odebrał, albo oznaczenie organu celnego, który nadzorował ich wyprowadzenie poza terytorium Unii Europejskiej albo objął je procedurą tranzytu zewnętrznego, wraz z danymi identyfikacyjnymi podmiotu, który dokonał ich eksportu;

32)podmiot odbierający:

a)podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 4  ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Jak stanowi art. 21 ust. 2 ustawy:

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Art. 23 ust. 1, 2 i 3 ustawy:

1.Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

2.Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej „wpłatami dziennymi” dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

3.Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.

Stosownie do art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy:

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

1) raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub

2) raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub

3) alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy

- w części objętej potwierdzeniem.

Jak stanowi art. 41a ust. 1 i 2 ustawy:

1.Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą:

1)wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b-d oraz ust. 2 pkt 1-9;

2)dopuszczenia wyrobów akcyzowych do obrotu w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 10 i 11, pod warunkiem że dane dotyczące wyrobów akcyzowych zawarte w zgłoszeniu celnym zgadzają się z danymi zawartymi w e-AD, sprawdzonym pod względem kompletności i prawidłowości danych i któremu został nadany numer referencyjny.

2.Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą:

1)odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i d i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c;

2)wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze i pkt 2 lit. b tiret pierwsze oraz ust. 2 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a, pkt 5 lit. a, pkt 10 lit. d tiret pierwsze i pkt 11 lit. d tiret pierwsze i lit. e tiret pierwsze;

3)objęcia wyrobów akcyzowych procedurą tranzytu zewnętrznego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. c tiret drugie i pkt 2 lit. b tiret drugie oraz ust. 2 pkt 3 lit. b, pkt 4 lit. b, pkt 5 lit. b, pkt 10 lit. d tiret drugie i pkt 11 lit. d tiret drugie i lit. e tiret drugie.

Zgodnie z art. 41e ust. 1, 2, 2a, 3 i 3a ustawy:

1.W przypadku otrzymania z Systemu informacji o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, niezwłocznie przesyła do Systemu powiadomienie o przybyciu przemieszczanych wyrobów akcyzowych. Podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, nie dokonuje rozładunku wyrobów akcyzowych do momentu przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej.

2.Podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:

1)przeprowadzeniu kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych albo

2)zakończeniu przemieszczania wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu zakończenia przemieszczania tych wyrobów informacji, o której mowa w ust. 1

- nie później jednak niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych.

2a.Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych, o którym mowa w ust. 2, następuje po rozładunku, z chwilą wpisu do ewidencji wyrobów, które podmiot odbierający odebrał.

3.Jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane oraz - w przypadku wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa - zostało odnotowane obciążenie zabezpieczenia generalnego podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych, albo zostało odnotowane objęcie tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym albo objęcie ich zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego udzielonym podmiotowi odbierającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do tego podmiotu odbierającego oraz do:

1)podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a - w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju albo

2)władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwych dla podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego.

3a.Jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane oraz - w przypadku wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa - nie zostało odnotowane obciążenie zabezpieczenia generalnego podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych, albo nie zostało odnotowane objęcie tych wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym albo objęcie ich zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego udzielonym podmiotowi odbierającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, raport odbioru jest przesyłany z Systemu do podmiotów, o których mowa w ust. 3, po potwierdzeniu w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że zobowiązanie podatkowe podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, lub obowiązek zapłaty przez niego opłaty paliwowej, dotyczące przemieszczanych wyrobów akcyzowych, w całości albo w części wygasły lub nie mogą już powstać.

W myśl art. 41e ust. 7 ustawy:

W momencie zarejestrowania w Systemie:

1)raportu odbioru - następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia ich zabezpieczeniem ryczałtowym oraz, w przypadku odbioru na terytorium kraju wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym tego podmiotu odbierającego albo objęcia ich zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego udzielonym temu podmiotowi odbierającemu;

2)raportu wywozu - następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym.

Zgodnie z art. 41e ust. 8 ustawy:

W przypadku braku raportu odbioru albo gdy raport odbioru potwierdza dostarczenie tylko części przemieszczanych wyrobów akcyzowych do podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, odnotowanie zwolnienia:

1)zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe lub obowiązek zapłaty opłaty paliwowej dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasły lub że zobowiązanie podatkowe nie może już powstać;

2)wyrobów z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe oraz obowiązek zapłaty opłaty paliwowej dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości wygasły lub że zobowiązanie podatkowe nie może już powstać.

Jak stanowi art. 41g ust. 1 i 2 ustawy:

1.Jeżeli w momencie zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy System jest niedostępny lub do tego momentu nie uzyskano e-AD, podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, który złożył zabezpieczenie generalne, którego kwota wolna pokrywa kwotę akcyzy albo kwotę akcyzy i opłaty paliwowej, wynikające z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, albo złożył zabezpieczenie ryczałtowe, albo został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, które obejmują te wyroby akcyzowe, przedstawia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 5 dni od dnia zakończenia przemieszczania, dokument zastępujący raport odbioru, potwierdzający, że przemieszczanie zostało zakończone.

2.Właściwy naczelnik urzędu skarbowego po uzyskaniu potwierdzenia, że podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, złożył zabezpieczenie generalne lub zabezpieczenie ryczałtowe obejmujące odebrane wyroby akcyzowe albo został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego obejmującego odebrane wyroby akcyzowe, przesyła otrzymany dokument zastępujący raport odbioru właściwemu dla podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, naczelnikowi urzędu skarbowego, a w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - właściwym dla podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, władzom państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Właściwy dla podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, naczelnik urzędu skarbowego przesyła otrzymany dokument zastępujący raport odbioru podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy:

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:

1)z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5;

2)z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3)w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu lub alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli przemieszczanie miało miejsce na terytorium kraju - następnego dnia po upływie tego terminu;

4)w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu lub alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu;

4a)w przypadku gdy w raporcie odbioru lub dokumencie zastępującym raport odbioru podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, celowo poświadcza nieprawdę co do tożsamości otrzymanego wyrobu lub jego ilości - z dniem poświadczenia nieprawdy, a gdy nie można ustalić tego dnia - z dniem stwierdzenia przez uprawniony organ poświadczenia nieprawdy;

5)z dniem naruszenia innych niż określone w pkt 3-4a warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, a gdy nie można ustalić dnia ich naruszenia - z dniem stwierdzenia takiego naruszenia przez uprawniony organ;

6)w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 - z dniem powstania ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia, a gdy nie można ustalić tego dnia - z dniem stwierdzenia przez uprawniony organ ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia;

7)w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 - z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem;

8)w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, dokumentu, o którym mowa w pkt 7, z potwierdzeniem dostawy tych wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu.

W myśl art. 45 ustawy:

1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłegow ramach swojej działalności dokonujecie Państwo m.in. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca stosując przy tym system EMCS, a przemieszczenie wyrobów następuje na podstawie e-AD.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest określenie czy wysłanie przez Państwa raportu odbioru (komunikat IE 818) lub uzyskanie odpowiedzi na wniosek o manualne zamknięcie przemieszczenia (komunikat IE 881) oznacza, że procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Państwa powstanie zobowiązanie podatkowe w odniesieniu do ilości wyrobów będącej przedmiotem przemieszczenia na e-AD i odebranych zgodnie z komunikatem IE 818 bądź komunikatem IE 881.

Odnosząc się do tych wątpliwości należy w pierwszej kolejności wskazać, że nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych stanowi przedmiot opodatkowania akcyzą. Równocześnie status zarejestrowanego odbiorcy nie uprawnia do magazynowania wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy ani nie uprawnia do wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Z tego względu zarejestrowany odbiorca jest zobowiązany do rozpoznania zobowiązania podatkowego w momencie odbioru wyrobów akcyzowych. Celem bowiem instytucji zarejestrowanego odbiorcy jest możliwość nabywania wyrobów akcyzowych od dostawcy z innego państwa członkowskiego bez obowiązku zapłaty akcyzy w państwie dostawcy.

Co do zasady zatem, w momencie odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę, następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstaje zobowiązanie podatkowe z tytuły nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych wg właściwej stawki akcyzy.

Odbierając wyroby akcyzowe zarejestrowany odbiorca, będący równocześnie podmiotem odbierającym o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy, jest co do zasady zobowiązany m.in. do odpowiedniego zakończenia procedury przemieszczenia wyrobów akcyzowych poprzez niezwłoczne przesłanie do Systemu projektu raportu odbioru wyrobów akcyzowych, który po pozytywnej weryfikacji powinien otrzymać komunikat IE 818 (raport odbioru) jako potwierdzenie pomyślnej weryfikacji.

Raport obioru stanowi dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, przy czym może być ona zastąpiony dokumentem zastępującym raport odbioru lub alternatywnym dowodem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tym samym także otrzymanie przez podmiot komunikatu IE 881 w odpowiedzi na wniosek o manualne zamknięcie przemieszczania, potwierdza zakończenie przemieszczenia (jest równoważne z raportem odbioru).

Ponadto zauważyć należy, że z okoliczności sprawy nie wynika aby objęta wnioskiem sytuacja była związana z nieprawidłowościami jak i z ubytkami przemieszczanych wyrobów akcyzowych.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że otrzymanie komunikatu IE 818 (raport odbioru) lub uzyskanie odpowiedzi na wniosek o manualne zamknięcie przemieszczenia (komunikat IE 881) oznacza, że procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, a wobec Państwa powstanie zobowiązanie w podatku akcyzowym z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych, w odniesieniu do ilości wyrobów będącej przedmiotem przemieszczenia na podstawie e-AD i odebranych zgodnie z komunikatem IE 818 bądź komunikatem IE 881.

Państwa stanowisko przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia będącego przedmiotem Państwa wątpliwości objętych treścią pytania i została wydana w oparciu o przedstawione okoliczności sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00