Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.43.2023.1.MG

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych, w ramach realizacji Projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Centrum w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 stycznia 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Centrum z 23 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych, w ramach realizacji Projektu pn. „...”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej także: „Centrum”), działający w formie Stowarzyszenia, jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym (w rejestrze stowarzyszeń i innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz w rejestrze przedsiębiorców). Podstawowym celem działalności Centrum jest prowadzenie badań, upowszechnianie wiedzy i budowanie kompetencji na rzecz innowacji i zrównoważonego rozwoju wśród środowisk gospodarczych i naukowych, instytucji otoczenia biznesu i organizacji pozarządowych, osób indywidualnych oraz administracji rządowej i samorządowej. Centrum jest organizacją prowadząca badania i upowszechniającą wiedzę w rozumieniu definicji zawartej w art. 2 pkt 83 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu. Centrum posiada także status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Ponadto Centrum w zgodzie z powyższą ustawą, a także z własnym statutem, prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jego celów. Ze względu na fakt, że Centrum prowadzi obok działalności statutowej, również działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jedną z form realizacji celów statutowych Centrum jest prowadzenie badań podstawowych, przemysłowych i prac rozwojowych mających na celu podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw.

W ramach prowadzonej działalności badawczej, Centrum podpisało umowę partnerstwa z partnerami krajowymi i zagranicznymi (A, B, C, D, E, dalej: „Konsorcjanci” lub „Konsorcjum”) na realizację Projektu badawczego pn. „...” (dalej: Projekt). Celem Projektu jest opracowanie i przetestowanie nowatorskich społeczno-technologicznych rozwiązań zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności w kierunku zrównoważonych i inteligentnych miast przyszłości. W szczególności, w ramach projektu zaplanowano przeprowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych zmierzających do opracowania „...”, tj. instalacji hydroponicznych do samodzielnej produkcji żywności przez mieszkańców bloków miejskich.

Projekt jest realizowany w ramach Programu Badania Stosowane, zarządzanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), finansowanego ze środków Funduszy … na lata 2014-2021 oraz budżetu państwa. Zgodnie z zasadami Programu, Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie na koszty realizacji Projektu z NCBR, na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a NCBR, po uzyskaniu pozytywnej oceny wniosku o dofinansowanie, złożonego przez Wnioskodawcę do NCBR w imieniu Konsorcjum. Zgodnie z umową partnerstwa i umową o dofinansowanie, Centrum planuje dokonać skomercjalizowania wyników przeprowadzonych prac B+R poprzez sprzedaż co najmniej części praw do wyników badań, należących do Centrum lub odpłatne udzielenie licencji na korzystanie z wytworzonego w ramach projektu Know-How, należącego do Centrum (poufnej wiedzy i doświadczeń technicznych poprzez przekazanie licencjobiorcy materialnych nośników informacji objętych Know-How, w tym dokumentacji, rysunków, planów, zestawienia wyników badań). Zakres praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych będących rezultatem Projektu przysługiwać będzie Centrum i Konsorcjantom jako współwłaścicielom wyników badań, zgodnie z zawartą umową partnerstwa. W trakcie realizacji Projektu ani po jego zakończeniu nie wystąpią żadne świadczenia Centrum dla Konsorcjantów lub innych podmiotów po obniżonej cenie. Środki pieniężne przekazywane Centrum na finansowanie przedmiotowego Projektu przez NCBR będą przeznaczone na realizowanie Projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie i budżetem Projektu. Zakresem pytania objęte są wydatki poniesione w ramach realizacji Projektu, które są udokumentowane fakturami wystawionymi wyłącznie na Wnioskodawcę.

Planowane wprowadzenie wyników badań i prac rozwojowych przez Centrum do praktyki gospodarczej będzie odpłatne. Polegać będzie w szczególności na uzyskiwaniu przez Centrum: przychodów ze sprzedaży co najmniej części praw do wyników badań, należących do Centrum lub przychodów ze sprzedaży licencji na korzystanie z wytworzonego w ramach projektu Know-How, należącego do Centrum (poufnej wiedzy i doświadczeń technicznych w postaci materialnych nośników informacji, w tym dokumentacji, rysunków, planów, zestawienia wyników badań). Za wprowadzenie wyników badań i prac rozwojowych przez Centrum do działalności gospodarczej innych podmiotów (np. producentów instalacji hydroponicznych) Wnioskodawca planuje uzyskać świadczenie w postaci ceny sprzedaży prawa do co najmniej części praw do wyników badań, należących do Centrum lub ceny sprzedaży licencji na korzystanie z wytworzonego w ramach projektu Know-How, należącego do Centrum.

Wnioskodawca wykorzystuje nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. Projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 poz. 2174). Towary i usługi, które są nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu, nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 poz. 2174), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do czynności opodatkowanych i zwolnionych. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności innych niż związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 poz. 2174). Obliczona i przyjęta na rok 2022 przez Wnioskodawcę proporcja, o której mowa w art. 86 ust. 2g ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 poz. 2174 z późn. zm.) przekracza 2%. Również planowana ww. proporcja na lata następne przekracza 2%.

Pytanie

Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby Projektu, które są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Centrum przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z umową o dofinansowanie i umową partnerstwa, Centrum planuje osiągnięcie przychodu z komercjalizacji wyników Projektu (np. poprzez udzielenie odpłatnej licencji na korzystanie z wytworzonego Know-How).

W związku z powyższym, towary i usługi nabywane w związku z realizacją Projektu służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca realizuje zadania na potrzeby Projektu i kwalifikuje w koszty Projektu wartość poniesionych wydatków bez podatku VAT, uznając, że podatek VAT naliczony podlega zwrotowi, ponieważ jest powiązany z obrotem opodatkowanym. Zakupy dokonane w Projekcie związane są z działalnością opodatkowaną, polegającą na planowanej sprzedaży opodatkowanej (wyników prac B+R lub licencji na korzystanie z wytworzonego Know-How).

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Centrum przysługuje mu prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących zakupów związanych z realizacją wyżej wymienionego Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Centrum przedstawiło we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji, strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum, podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum, powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Jak wynika z opisu sprawy, Państwa Centrum jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności badawczej, Centrum podpisało umowę partnerstwa z partnerami krajowymi i zagranicznymi na realizację Projektu badawczego pn. „...” (dalej: Projekt). Projekt jest realizowany w ramach Programu Badania Stosowane, zarządzanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), finansowanego ze środków Funduszy ... na lata 2014-2021 oraz budżetu państwa. Zgodnie z umową partnerstwa i umową o dofinansowanie, Państwa Centrum planuje dokonać skomercjalizowania wyników przeprowadzonych prac B+R poprzez sprzedaż co najmniej części praw do wyników badań, należących do Państwa Centrum lub odpłatne udzielenie licencji na korzystanie z wytworzonego w ramach projektu Know-How, należącego do Centrum. Państwa Centrum wykorzystuje nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. Projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu są wykorzystywane przez Państwa Centrum wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż - jak wskazało Państwa Centrum - nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. Projektu wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Centrum ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji Projektu.

Reasumując, Państwa Centrum ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług w ramach realizacji Projektu pn. „...”, ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. Projektu Państwa Centrum wykorzystuje do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawiło Państwa Centrum i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tutejszy Organ zauważa, że publikatory ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazane przez Państwa Centrum, tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm., Dz. U. z 2018 poz. 2174 oraz Dz. U. z 2018 poz. 2174 z późn. zm., są nieaktualne. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Centrum musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Centrum musi się zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00