Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.722.2022.4.JJ

Czy rozliczenie kosztów budowy Infrastruktury pomiędzy spółkami powinno być udokumentowane fakturą VAT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących rozliczenie kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lutego 2023 r. (wpływ 28 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

„A” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Wnioskodawca” lub „ „A””) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów na terytorium RP. „A” realizuje na terenie osiedla (...) przedsięwzięcie deweloperskie „(...) II” w postaci budowy 4 budynków wielorodzinnych w ramach 3 etapów (dalej: „Inwestycja 1”). Inwestycja 1 zrealizowana zostanie na nieruchomości położonej przy ul. (...) w (...), na poszczególnych działkach z obrębu (...), dla których to nieruchomości Sąd Rejonowy dla (...) w (...), VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgi wieczyste odpowiednio numer (...) oraz (...) (dalej: „Nieruchomość 1”). Inwestycja 1 obejmuje budynek C o powierzchni użytkowej mieszkań i usług (dalej: „PUMiU”) wynoszącej 5090 m2, budynki CD o PUMiU wynoszącej 8180 m2 oraz budynek E o PUMiU wynoszącej 3730 m2 – łącznie 17000 m2.

Wnioskodawca planuje zawrzeć z „B” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej „B”) oraz „C” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej „C”) porozumienie dotyczące rozliczenia kosztów budowy infrastruktury technicznej i drogi oznaczonej w MPZP miejskim planie zagospodarowania przestrzennego dla (...) symbolem 4 KD-Z (dalej: „Porozumienie”). „A”, „C” oraz „B” są członkami Grupy (...) – podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. (...) ust 1 pkt 4 ustawy o CIT.

„B” jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów na terytorium RP. „B” realizuje na terenie osiedla (...) przedsięwzięcie deweloperskie „(...) I” w postaci budowy 2 budynków wielorodzinnych w ramach 2 etapów (dalej „Inwestycja 2”). Inwestycja 2 obejmuje nieruchomość położoną przy ul. (...) w (...), obejmującą poszczególne działki z obrębu (...), dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy dla (...) w (...), VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer (...) (dalej „Nieruchomość 2”). Inwestycja 2 obejmie budynek A o PUM wynoszącej 5318 m2 oraz budynek B o powierzchni użytkowej mieszkań i usług (dalej: „PUM”) wynoszącej 4659 m2 – łącznie 9977 m2.

„C” jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów na terytorium RP. „C” realizuje na terenie osiedla (...) przedsięwzięcie deweloperskie „(...)” w postaci budowy 13 budynków wielorodzinnych w ramach 10 etapów (dalej: „Inwestycja 3”). Inwestycja 3 zrealizowana zostanie na nieruchomości położonej przy ul. (...) w (...), obejmującej poszczególne działki z obrębu (...), dla których to nieruchomości Sąd Rejonowy dla (...) w (...), VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgi wieczyste odpowiednio numer (...), (dalej: „Nieruchomość 3”).

Prawidłowe funkcjonowanie Inwestycji 1, Inwestycji 2 oraz Inwestycji 3 uzależnione jest m.in. od wybudowania ulicy (...), oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru (...) jako droga 4 KD-Z, na odcinku od ul. (...) do ul. (...) wraz z infrastrukturą techniczną, siecią wodociągową, kanalizacyjną, ciepłowniczą, energetyczną i teletechniczną (dalej: „Infrastruktura Techniczna”).

W zakres Infrastruktury Technicznej wchodzą w szczególności:

a)droga oznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonym przez Radę Miasta (...) uchwałą nr (...) z dnia 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ;

b)sieć ciepłownicza „(...)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowana wzdłuż projektowanej ul. (...) od komory (...) na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (...) do ul. (...) oraz w ulicy (...) na odcinku do działki (...) z obrębu (...);

c)sieć wodociągowa w rejonie ulicy (...),

d)kanalizacja ogólnospławna w rejonie ulicy (...),

e)linie kablowe SN.

W związku z budową Infrastruktury Technicznej konieczne jest poniesienie m.in., ale nie wyłącznie:

a)kosztów projektowania i budowy Infrastruktury Technicznej;

b)kosztów wynagrodzenia lidera budowy drogi;

c)kosztów wynagrodzenia inspektorów nadzoru;

d)kosztów zabezpieczenia na rzecz (...) odszkodowań za wywłaszczenie nieruchomości pod Drogę;

e)kosztów związanych z obsługą Umowy Drogowej, w tym kosztów zabezpieczeń;

f)kosztów związanych z Porozumieniem Pomiędzy Deweloperami (np. usługi prawne);

g)kosztów obsługi założonych na potrzeby rozliczania kosztów rachunków escrow.

Realizacja Infrastruktury Technicznej odbywa się na podstawie umów, które zostały zawarte bądź zostaną zawarte przez „B” i „C” z gestorami mediów, (...), projektantami i wykonawcami poszczególnych elementów Infrastruktury Technicznej, w tym w szczególności na podstawie Umowy pomiędzy deweloperami z dnia 30 kwietnia 2021 r., dotyczącej sposobu realizacji i pokrycia kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej (dalej: „Porozumienie Pomiędzy Deweloperami”). Stronami tego Porozumienia Pomiędzy Deweloperami były „C”, „B” a także inne podmioty realizujące inwestycje mieszkaniowe (dalej: „Deweloperzy).

Jak wynika z treści Porozumienia Pomiędzy Deweloperami realizacja inwestycji realizowanych przez strony ww. porozumienia jest uzależniona od wybudowania przez Deweloperów, w porozumieniu z Miastem (...) (dalej „Miasto”) ulicy (...) na odcinku od ul. (...) do ul. (...) wraz z infrastrukturą techniczną: siecią wodociągową, kanalizacyjną, ciepłowniczą, energetyczną i teletechniczną przy czym sieci infrastruktury zostaną wybudowane przez Deweloperów albo przez gestorów mediów w porozumieniu z Deweloperami.

Ponadto Deweloperzy ustalili z Miastem treść umowy jaka miała zostać zawarta, w trybie art. 16 ustawy o drogach publicznych pomiędzy Deweloperami i Miastem, określającej zasady budowy przez Deweloperów ulicy (...) na odcinku od ul. (...) do ul. (...) wraz z infrastrukturą techniczną na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wydanej w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz zasady, na jakich Deweloperzy zobowiązani będą pokryć koszty odszkodowań za grunty, które nabędzie Miasto z przeznaczeniem pod budowę ulicy (...).

Zgodnie z Porozumieniem Pomiędzy Deweloperami, „B” zobowiązana jest ponieść 5,38% kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej (w związku z planowaną inwestycją realizowaną na działkach (...) – powstałych z podziału działki (...)). W odniesieniu do działki (...) „B” nie jest jeszcze jej właścicielem, ale w związku z procesem inwestycyjnym planowane jest jej nabycie. Z kolei „C” zobligowana jest ponieść 19,89% kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej (w związku z inwestycją realizowaną na działkach (...)). „B” oraz „C” otrzymały lub otrzymają od wykonawców Infrastruktury Technicznej oraz od podmiotów będących stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami faktury (w tym refaktury) za usługi realizacji Infrastruktury Technicznej.

„A” nie jest stroną umów, o których mowa powyżej (dotyczących budowy Infrastruktury Technicznej). Jednakże z uwagi na to, że:

i) będąca własnością „A” działka (...), na której znajdzie się budynek C, w Porozumieniu Pomiędzy Deweloperami została wzięta pod uwagę przy rozliczaniu kosztów Infrastruktury Technicznej po stronie „B” oraz z uwagi na to, że faktycznie dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 w zakresie zlokalizowanym na działce (...) konieczne jest powstanie Infrastruktury Technicznej;

ii) będąca własnością „A” działka (...), na której „A” realizuje Inwestycję 1, nie została wzięta pod uwagę przy rozliczaniu kosztów Infrastruktury Technicznej po stronie „B” ani „C”, a faktycznie dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 w zakresie zlokalizowanym na działce (...) konieczne jest powstanie Infrastruktury Technicznej

– „A”, „B” oraz „C” planują zawrzeć wspomniane Porozumienie, zgodnie z którym „A” będzie partycypowała w kosztach realizacji Infrastruktury Technicznej. Celem Porozumienia jest realizacja ustawowego wymogu dokonywania działań o charakterze gospodarczym na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Porozumienie zakłada partycypację w kosztach realizacji Infrastruktury Technicznej na poniższych zasadach:

1.w zakresie w jakim „B” poniosło koszty w ramach Porozumienia Pomiędzy Deweloperami przypadające na działkę (...) stanowiącą własność „A” na której znajduje się budynek C, nastąpi przypisanie kosztów do „A” na podstawie kryterium powierzchni użytkowej budynków poszczególnych inwestycji;

2.pozostała część kosztów ponoszonych przez „B” i „C”, a które zostaną przypisane „A” (do budynków CD i E) zostanie rozliczona odrębnie i zostanie sfinansowana poprzez kwotę odszkodowania jakie „A” otrzyma za wywłaszczenie gruntów (działki (...) pod drogę – ulicę (...). Ulica ta wchodzi w skład Infrastruktury Technicznej od której uzależnione jest prawidłowe funkcjonowanie Inwestycji 1, Inwestycji 2 oraz Inwestycji 3. Otrzymana wartość odszkodowania w ramach partycypacji w kosztach zostanie w części rozliczona pomiędzy „A”, „C” oraz „B” i zapłacona przez „A” na rzecz „C” i „B” (dotyczy działki (...)). Tytułem wyjaśnienia „A” nie będzie dokonywać cesji prawa do uzyskania odszkodowania – podział będzie dotyczył kwoty odszkodowania (jako źródła finasowania partycypacji w kosztach przez „A”).

W związku z powyższym „C” oraz „B” przeniosą na „A” część kosztów budowy Infrastruktury Technicznej.

Koszty budowy Infrastruktury Technicznej mają związek z działalnością deweloperską „B”, „C” oraz „A”, tj. ze sprzedażą lokali wybudowanych przez ww. podmioty. Wybudowana Infrastruktura Techniczna jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowanie Inwestycji 1, Inwestycji 2 oraz Inwestycji 3. Budowa Infrastruktury Technicznej pozwoliła na realizację Inwestycji 1, Inwestycji 2 oraz Inwestycji 3 i w konsekwencji umożliwiła/umożliwi sprzedaż lokali przez „B”, „C” oraz „A”.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, niepodlegającą zwolnieniu.

Wykonawcą:

a) drogi oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonym przez Radę Miasta (...) uchwałą nr (...) z dnia 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ – będzie podmiot trzeci;

b) sieci ciepłowniczej „(...)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowanej wzdłuż projektowanej ul. (...) od komory (...) na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (...) do ul. (...) oraz w ulicy (...) na odcinku do działki (...) z obrębu (...) – będzie podmiot trzeci;

c) sieci wodociągowej w rejonie ulicy (...) – będzie podmiot trzeci;

d) kanalizacji ogólnospławnej w rejonie ulicy (...) – będzie podmiot trzeci;

e) linii kablowych SN – będzie podmiot trzeci.

W procesie budowy elementów Infrastruktury Technicznej Wnioskodawca uczestniczy poprzez finansowanie poszczególnych elementów Infrastruktury – prace budowlane związane z budową elementów Infrastruktury Technicznej są wykonywane przez podmioty trzecie.

Wykonanie robót budowlanych związanych z budową:

a)drogi oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonym przez Radę Miasta (...) uchwałą nr (...) z dnia 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ;

b)sieci ciepłowniczej „(...)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowanej wzdłuż projektowanej ul. (...) od komory (...) na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (...) do ul. (...) oraz w ulicy (...) na odcinku do działki (...) z obrębu (...);

c)sieci wodociągowej w rejonie ulicy (...);

d)kanalizacji ogólnospławnej w rejonie ulicy (...),

e)linii kablowych SN

– zlecą podmioty trzecie, będące stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami.

Stronami umów zawartych z wykonawcami:

a)drogi oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonym przez Radę Miasta (...) uchwałą nr (...) z dnia 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ;

b)sieci ciepłowniczej „(...)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowanej wzdłuż projektowanej ul. (...) od komory (...)na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (...) do ul. (...) oraz w ulicy (...) na odcinku do działki (...) z obrębu (...);

c)sieci wodociągowej w rejonie ulicy (...);

d)kanalizacji ogólnospławnej w rejonie ulicy (...);

e)linii kablowych SN

– będą podmioty trzecie, będące stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami.

Właścicielem:

a) drogi oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonym przez Radę Miasta (...) uchwałą nr (...) z dnia 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ – będzie Miasto na podstawie odpowiedniej umowy zawartej w trybie art. 16 ustawy o drogach publicznych;

b) sieci ciepłowniczej „(...)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowanej wzdłuż projektowanej ul. (...) od komory (...) na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (...) do ul. (...) oraz w ulicy (...) na odcinku do działki (...) z obrębu (...) – będzie właściwy gestor mediów (spółka ciepłownicza), który buduje sieć we własnym zakresie na podstawie przekazanej mu dokumentacji wykonanej na zlecenie deweloperów – na podstawie umowy z gestorem, gdzie strony oświadczyły, że sieć ciepłownicza od chwili powstania stanowić będzie własność spółki ciepłowniczej, oraz wejdzie w skład przedsiębiorstwa gestora mediów zgodnie z art. 49 § 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm., dalej KC), a Deweloperom nie będą przysługiwały żadne prawa do tej sieci ciepłowniczej;

c) sieci wodociągowej w rejonie ulicy (...) – będzie właściwy gestor mediów (Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji) na podstawie umowy nabycia prawa własności urządzeń;

d) kanalizacji ogólnospławnej w rejonie ulicy (...) – będzie właściwy gestor mediów (Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji) na podstawie umowy nabycia prawa własności urządzeń;

e) linii kablowych SN – będzie właściwy gestor mediów (Operator Sieci Dystrybucyjnej Energii Elektrycznej), na podstawie porozumienia z gestorem mediów linie kablowe po ich zrealizowaniui połączeniu z istniejącą siecią elektroenergetyczną wejdą w skład przedsiębiorstwa gestora mediów, zgodnie z art. 49 § 1 Kodeksu Cywilnego. Ponadto „B”, „A” i „D” Spółka Akcyjna (jeden z deweloperów, który jest stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami) na podstawie umów przyłączeniowych wykonały dokumentację przyłączy SN, która została przekazana do gestora mediów i na jej podstawie gestor mediów wykonał odpowiednie przyłącza

Działki, na których zostanie wybudowania:

a) droga oznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonym przez Radę Miasta (...) uchwałą nr (...) z dnia 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ – będą własnością Miasta;

b) sieć ciepłownicza „(...)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowanej wzdłuż projektowanej ul. (...) od komory (...) na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (...) do ul. (...) oraz w ulicy (...) na odcinku do działki (...) z obrębu (...) – będą własnością Miasta;

c) sieć wodociągowa w rejonie ulicy (...) – będą własnością Miasta;

d)kanalizacja ogólnospławna w rejonie ulicy (...) – będą własnością Miasta;

e)linie kablowe SN – będą własnością Miasta oraz osób trzecich

Wnioskodawca w związku ze zwrotem kosztów nie będzie zobowiązany do wykonania jakichkolwiek świadczeń na rzecz „B” i „C”.

Spółka „A” będzie korzystała z wykonanej Infrastruktury Technicznej. Infrastruktura Techniczna jest bowiem niezbędna do prawidłowego funkcjonowania przedsięwzięcia deweloperskiego realizowanego przez „A” – Inwestycji 1. Budowa Infrastruktury Technicznej pozwoli na wybudowanie budynków w ramach Inwestycji 1 i w konsekwencji umożliwi sprzedaż lokali przez „A”.

Pytania

1) Czy przeniesienie przez „C” oraz „B” na Wnioskodawcę części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 powinno nastąpić na podstawie faktur?

2) Czy w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 1, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez „C” oraz „B” tytułem rozliczenia kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie przez „C” oraz „B” na „A” części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 w zakresie zlokalizowanym na działce (...) oraz (...) powinno nastąpić na podstawie faktur.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 1, „A” będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez „C” oraz „B” tytułem rozliczenia kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej.

Uzasadnienie:

Ad 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przywołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług należy rozumieć bardzo szeroko. Świadczenie usług obejmuje sytuacje, w których można wyróżnić usługodawcę (świadczącego usługę) oraz usługobiorcę (korzystającego ze świadczenia). Podkreślenia wymaga, iż dana czynność podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy ma charakter odpłatny, a więc istnieje związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczeniem jednej strony transakcji, a otrzymanym od drugiej strony świadczeniem wzajemnym. O odpłatności można mówić zatem, gdy zapłacone kwoty stanowią wynagrodzenie za usługę realizowaną w ramach stosunku prawnego lub gdy dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Innymi słowy w przypadku świadczeń odpłatnych otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

W kwestii związku wynagrodzenia z usługą wielokrotnie wypowiadał się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwany dalej TSUE). Przykładowo w orzeczeniu w sprawie C-16/93 (R.J. Tolsma v. Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden), TSUE stwierdził, że: „Świadczenie usług następuje za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 2 pkt 1 Szóstej Dyrektywy VAT i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie wtedy, gdy istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, w ramach którego świadczący usługę uzyskuje świadczenie wzajemne, przy czym otrzymane przez niego wynagrodzenie stanowi wartość przekazywaną w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.”.

Jak wynika z przywołanych regulacji definicja świadczenia usług jest bardzo szeroka. Ustawodawca zalicza do usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 Ustawy. Przez usługę należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie jak i zaniechanie. Należy jednakże zaakcentować, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Zatem kluczową cechą usługi jest wykonywanie przez jedną stronę (usługodawcę) świadczenia na rzecz drugiej strony (usługobiorcy), z tytułu którego owa druga strona zyskuje coś w zamian (jakąś wymierną korzyść, za którą wypłaca wynagrodzenie). Musi też istnieć ekwiwalentność świadczenia usługodawcy z wynagrodzeniem a zarazem korzyści uzyskiwanej przez usługobiorcę z zapłatą wynagrodzenia. Czyli tzw. związek przyczynowo-skutkowy między jednym a drugim.

Podkreślenia wymaga, iż dana czynność podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy ma charakter odpłatny, a więc istnieje związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczeniem jednej strony transakcji, a otrzymanym od drugiej strony świadczeniem wzajemnym. O odpłatności można mówić zatem, gdy zapłacone kwoty stanowią wynagrodzenie za usługę realizowaną w ramach stosunku prawnego lub gdy dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Innymi słowy w przypadku świadczeń odpłatnych otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

W kwestii związku wynagrodzenia z usługą wielokrotnie wypowiadał się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwany dalej TSUE). Przykładowo w orzeczeniu w sprawie C-16/93 (R.J. Tolsma v. Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden), TSUE stwierdził, że: „Świadczenie usług następuje za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 2 pkt 1 Szóstej Dyrektywy VAT i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem VA T wyłącznie wtedy, gdy istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, w ramach którego świadczący usługę uzyskuje świadczenie wzajemne, przy czym otrzymane przez niego wynagrodzenie stanowi wartość przekazywaną w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.”.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż aby dane świadczenie można było uznać za odpłatne, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1.istnieje konsument danego świadczenia;

2.istnieje stosunek prawny między świadczącym usługę a usługobiorcą, w ramach którego świadczenia stron uznawane są za ekwiwalentne;

3.między świadczeniem usługodawcy a wzajemnym świadczeniem usługobiorcy (wynagrodzeniem) istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, Wnioskodawca realizuje przedsięwzięcie deweloperskie polegające na budowie budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Prawidłowe funkcjonowanie Inwestycji 1 uzależnione od wybudowania Infrastruktury Technicznej. Realizacja Infrastruktury Technicznej odbywa się na podstawie umów, które zostały zawarte bądź zostaną zawarte przez „B” oraz „C” z gestorami mediów, (...), projektantami i wykonawcami poszczególnych elementów Infrastruktury Technicznej, w tym w szczególności na podstawie Porozumienia Pomiędzy Deweloperami. Zgodnie z Porozumieniem Pomiędzy Deweloperami, „B” zobowiązana jest ponieść 5,38%, a „C” 19,89% kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej. „B” oraz „C” otrzymały lub otrzymają od wykonawców Infrastruktury Technicznej oraz od podmiotów będących stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami faktury za usługi realizacji Infrastruktury Technicznej.

„A” nie jest stroną umów, o których mowa powyżej (dotyczących budowy Infrastruktury Technicznej). Jednakże z uwagi na okoliczność, iż:

i) będąca własnością „A” w Porozumieniu Pomiędzy Deweloperami została wzięta pod uwagę przy rozliczaniu kosztów Infrastruktury Technicznej po stronie „B” oraz z uwagi na to, że faktycznie dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 w zakresie zlokalizowanym na działce (...) konieczne jest powstanie Infrastruktury Technicznej;

ii) będąca własnością „A” działka (...), na której „A” realizuje Inwestycję 1, nie została wzięta pod uwagę przy rozliczaniu kosztów Infrastruktury Technicznej po stronie „B” ani „C”, a faktycznie dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 w zakresie zlokalizowanym na działce (...) konieczne jest powstanie Infrastruktury Technicznej

– „A”, „B” oraz „C” planują zawszeć porozumienie (dalej: Porozumienie), zgodnie z którym:

1.„A” będzie partycypowała w kosztach realizacji Infrastruktury Technicznej przypadających na „B” (dotyczy działki (...);

2.odszkodowanie jakie „A” otrzyma za wywłaszczenie gruntów (działki (...) pod drogę – ulicę (...), wchodząca w skład Infrastruktury Technicznej, zostanie w części rozliczone pomiędzy „A”, „C” oraz „B” i zapłacone przez „A” na rzecz „C” i „B” (dotyczy działki (...)).

W związku z powyższym „C” oraz „B” przeniosą na Wnioskodawcę część kosztów budowy Infrastruktury Technicznej. Tym samym powstaje wątpliwość, czy powyższe obciążenie będzie stanowiło wynagrodzenie za usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT i w konsekwencji powinno zostać udokumentowane przez „C” oraz „B” za pomocą faktur.

W ocenie Wnioskodawcy, rozliczenie „C” oraz „B” z „A” będzie stanowiło wynagrodzenie za wykonanie usługi budowy Infrastruktury Technicznej. Mając na uwadze okoliczność, że „A”, „C” oraz „B” zawrą Porozumienie, na podstawie którego „A” zobowiąże się do pokrycia części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1, należy przyjąć, że „A” wystąpi w niniejszym przypadku w charakterze konsumenta, który odniesie korzyść z tytułu świadczenia w postaci budowy Infrastruktury Technicznej, za którą „C” i „B”, należne będzie wynagrodzenie. Tym samym pomiędzy stronami Porozumienia powstanie stosunek prawny, w ramach którego jedna strona, tj. „A” zobowiązana będzie do przekazania środków pieniężnych, a druga strona, tj. odpowiednio „B” oraz „C” w zamian zobligowana zostanie do świadczenia usług. Tym samym w niniejszym przypadku wystąpi bezpośredni beneficjent czynności, za którą wynagrodzeniem będą zwracane koszy realizacji Infrastruktury Technicznej. Innymi słowy zwrot przez „A” wskazanych kosztów będzie stanowił płatności w zamian za wzajemne świadczenie ze strony „B” oraz „C”.

Mając na uwadze powyższe ustalenia stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie dojdzie do świadczenia usług przez „B” oraz „C” na rzecz „A” w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

W dalszej kolejności należy wskazać, iż w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Z uwagi na fakt, iż w ocenie Wnioskodawcy, rozliczenie kosztów budowy Infrastruktury Technicznej pomiędzy „B”, „C” oraz „A” będzie stanowiło świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, „B” oraz „C” będzie miało obowiązek do wystawienia faktury na rzecz Wnioskodawcy.

Podsumowując przeniesienie na „A” kosztów budowy Infrastruktury Technicznej powinno zostać udokumentowane przez „B” oraz „C” za pomocą faktur, gdyż w przedmiotowej sprawie dojdzie do świadczenia usług na rzecz „A” w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

Ad 2

Kolejna wątpliwość dotyczy prawa „A” do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur wystawionych przez „B” oraz „C” dotyczących przeniesienia kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W tym miejscu należy wskazać, iż ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji zasadnym jest uznanie, iż związek danych zakupów z czynnościami opodatkowanymi może być zarówno bezpośredni lub pośredni. I tak, o związku bezpośrednim można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą przykładowo dalszej odsprzedaży. Z kolei ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jednakże ich poniesienie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanym przypadku prawidłowe funkcjonowanie Inwestycji 1, Inwestycji 2 oraz Inwestycji 3 uzależnione jest m.in. od wybudowania ulicy (...), oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru (...) jako droga 4 KD-Z, na odcinku od ul. (...) do ul. (...) wraz z siecią wodociągową, kanalizacyjną, ciepłowniczą, energetyczną i teletechniczną.

W świetle poczynionych ustaleń należy wskazać, iż z niniejszym przypadku występuje ścisły związek między wydatkami poniesionymi na realizację Infrastruktury Technicznej w zakresie działek, na których „A” realizuje Inwestycję 1 oraz czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez „A”, w ramach działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży lokali. Tym samym pomiędzy poniesieniem przedmiotowych wydatków, a prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług wystąpi ścisły związek.

Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych od „B” oraz „C” faktur, dokumentujących nabycie usług dotyczących realizacji Infrastruktury Technicznej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ust. 1 ustawy z (...) marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

− jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). Przykładowo, w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Podobnie w orzeczeniu TSUE z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden TSUE podkreślił, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem, jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towarów lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

A zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej, zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art.106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Przy czym, jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powołanych przepisów wynika, że podatnik ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a więc odpłatną dostawę towarów bądź odpłatne świadczenie usług.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów na terytorium RP. Realizują Państwo na terenie osiedla (...) przedsięwzięcie deweloperskie „(...) II” w postaci budowy 4 budynków wielorodzinnych w ramach 3 etapów (Inwestycja 1).

„B” realizuje na terenie osiedla (...) przedsięwzięcie deweloperskie „(...) I” w postaci budowy 2 budynków wielorodzinnych w ramach 2 etapów (Inwestycja 2).

„C” realizuje na terenie osiedla (...) przedsięwzięcie deweloperskie „(...)” w postaci budowy 13 budynków wielorodzinnych w ramach 10 etapów (Inwestycja 3).

Prawidłowe funkcjonowanie Inwestycji 1, Inwestycji 2 oraz Inwestycji 3 uzależnione jest m.in. od wybudowania ulicy (...), oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru (...) jako droga 4 KD-Z, na odcinku od ul. (...) do ul. (...) wraz z infrastrukturą techniczną, siecią wodociągową, kanalizacyjną, ciepłowniczą, energetyczną i teletechniczną (Infrastruktura Techniczna).

W zakres Infrastruktury Technicznej wchodzą w szczególności:

a) droga oznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonym przez Radę Miasta (...) uchwałą nr (...) z dnia 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ;

b) sieć ciepłownicza „(...)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowana wzdłuż projektowanej ul. (...) od komory (...) na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (...) do ul. (...) oraz w ulicy (...) na odcinku do działki (...) z obrębu (...);

c) sieć wodociągowa w rejonie ulicy (...);

d) kanalizacja ogólnospławna w rejonie ulicy (...);

e) linie kablowe SN.

Realizacja Infrastruktury Technicznej odbywa się na podstawie umów, które zostały zawarte bądź zostaną zawarte przez „B” i „C” z gestorami mediów, (...), projektantami i wykonawcami poszczególnych elementów Infrastruktury Technicznej, w tym w szczególności na podstawie Umowy pomiędzy deweloperami z dnia 30 kwietnia 2021 r., dotyczącej sposobu realizacji i pokrycia kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej (Porozumienie Pomiędzy Deweloperami). Stronami tego Porozumienia Pomiędzy Deweloperami były „C”, „B” a także inne podmioty realizujące inwestycje mieszkaniowe (Deweloperzy).

Planują Państwo zawrzeć z „B” oraz „C” porozumienie dotyczące rozliczenia kosztów budowy infrastruktury technicznej i drogi oznaczonej w MPZP dla (...) symbolem 4 KD-Z.

Nie są Państwo stroną umów dotyczących budowy Infrastruktury Technicznej. Jednakże z uwagi na to, że dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 w zakresie zlokalizowanym na działce (...) oraz (...) konieczne jest powstanie Infrastruktury Technicznej „A”, „B” oraz „C” planują zawrzeć wspomniane Porozumienie, zgodnie z którym będą Państwo partycypowali w kosztach realizacji Infrastruktury Technicznej. W związku z powyższym „C” oraz „B” przeniosą na Państwa część kosztów budowy Infrastruktury Technicznej.

Wykonawcami elementów Infrastruktury Technicznej będą podmioty trzecie.

W procesie budowy elementów Infrastruktury Technicznej uczestniczą Państwo poprzez finansowanie poszczególnych elementów Infrastruktury – prace budowlane związane z budową elementów Infrastruktury Technicznej są wykonywane przez podmioty trzecie.

Wykonanie robót budowlanych związanych z budową Infrastruktury Technicznej zlecą podmioty trzecie, będące stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami.

Stronami umów zawartych z wykonawcami Infrastruktury Technicznej będą podmioty trzecie, będące stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami.

Właścicielami elementów Infrastruktury Technicznej będą odpowiednio Miasto bądź gestorzy mediów.

Działki, na których zostaną wybudowane elementy Infrastruktury Technicznej będą własnością Miasta bądź osób trzecich;

W związku ze zwrotem kosztów, nie będą Państwo zobowiązani do wykonania jakichkolwiek świadczeń na rzecz „B” i „C”.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przeniesienie na Państwa przez „C” oraz „B” części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 powinno nastąpić na podstawie faktur.

Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy należy stwierdzić, że przeniesienie na Państwa części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że zwrot przez Państwa części kosztów nie będzie stanowił płatności w zamian za wzajemne świadczenie ze strony „B” oraz „C”. Brak jest bezpośredniego związku pomiędzy jakimkolwiek świadczeniem a wypłacanym wynagrodzeniem, gdyż „B” i „C” nie będą zobowiązani do wykonania jakichkolwiek świadczeń na Państwa rzecz w związku ze zwrotem kosztów przez Państwa. W niniejszym przypadku nie można rozpoznać korzyści jaką w związku z dokonywanym rozliczeniem Państwo by uzyskiwali. Nie można bowiem takiej cechy przypisać okoliczności budowy Infrastruktury Technicznej. Wskazali Państwo, że prawnymi i formalnymi beneficjentami budowy Infrastruktury Technicznej będzie Miasto oraz gestorzy mediów, nie będą Państwo również stroną umów zawartych z wykonawcami elementów Infrastruktury Technicznej, ani nie będą właścicielami wykonanych elementów Infrastruktury Technicznej. Zatem nie otrzymają Państwo jakichkolwiek praw związanych z realizacją Infrastruktury Technicznej w związku z przekazaną kwotą. Z okoliczności sprawy wynika, że przekazywana przez Państwa kwota stanowi jedynie zwrot części kosztów i nie będzie wiązała się ze świadczeniami ze strony „B” i „C”. Zatem Państwa partycypacja w kosztach budowy Infrastruktury Technicznej nie powoduje wystąpienia obustronnych, wzajemnych świadczeń, które mogą stanowić świadczenie usług.

Tym samym przeniesienie na Państwa przez „B” i „C” części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nie powstanie obowiązek udokumentowania tych rozliczeń fakturą.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że w związku uznaniem Państwa stanowiska w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1 za nieprawidłowe, rozpoznanie wniosku w zakresie pytania oznaczonego nr 2 stało się bezzasadne, gdyż oczekiwali Państwo odpowiedzi na nie w przypadku uzyskania twierdzącej odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 1.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga przedstawione zdarzenie przyszłe wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto należy wskazać, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej,

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem, niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla spółek „B” i „C” – jako pozostałych stron umowy rozliczenia kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00