Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.77.2023.2.PT

Spółka Przejmująca, w związku z nabyciem w drodze podziału przez wydzielenie działów D. oraz C. Spółki Dzielonej, będzie zobowiązana sporządzić za cały 2022 r. rok kalendarzowy w stosunku do przejętych pracowników, a wraz z nimi zawartych umów zawartych przed dniem wydzielenia przez Spółkę Dzieloną i nierozwiązanych przed dniem wydzielenia, imienne informacje których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o PIT (PIT-11) oraz art. 42a ustawy o PIT (PIT-8C) i deklarację roczną, o której mowa w art. 38 ust. 1a (PIT-4R).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 16 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący obowiązków płatnika w związku z nabyciem przez Spółkę przejmującą w drodze podziału przez wydzielenie, działu stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. Sp. z o.o.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B. Sp. z o.o.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wstęp

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dawniej: Z. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, dalej: „Spółka Dzielona” lub "A." lub „Wnioskodawca”) oraz B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” (dalej: „Spółka Przejmująca” lub "B."), są podmiotami należącym do międzynarodowej grupy kapitałowej (…) (dalej: „Grupa”). Grupa jest obecna w Polsce od 1992 roku i dostarcza swoim klientom zaawansowane technologicznie rozwiązania dla sektorów takich (…). Grupa zatrudnia ponad (…) osób w różnych lokalizacjach w całej Polsce – (…), (…), (…), (…) i (…).

W ramach prowadzonej w Grupie reorganizacji, B. nabyła część majątku A. w drodze podziału przez wydzielenie na podstawie art. 529 §1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (dalej „KSH”), który został zrealizowany poprzez przeniesienie części majątku Spółki Dzielonej, tj. poprzez przeniesienie Działu D. oraz C. (które zostały opisane poniżej) na Spółkę Przejmującą (dalej: „Transakcja”). Podział przez wydzielenie został wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 1 września 2022 r. (dalej także jako: „ Dzień Wydzielenia”). W wyniku przeprowadzenia podziału Spółka Dzielona nie została wykreślona z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego i kontynuuje swoją działalność gospodarczą w pozostałym zakresie.

Przed Dniem Wydzielenia Spółka Dzielona, tj. A, prowadziła działalność poprzez wyodrębnione wewnętrznie działy: M., I., D. oraz C. (dalej także jako: „Działy”), z których:

M. stanowił główny trzon działalności A;

I. stanowił trzon działalności A. prowadzący działalność w dziedzinie rozwiązań oferowanych sektorowi cywilnemu;

D. oraz C. stanowiły trzon działalności A. prowadzący działalność w dziedzinie rozwiązań oferowanych sektorowi (…).

Ze względu na czynniki biznesowe (transakcja z podmiotem niepowiązanym dotycząca Działu M.) Grupa przeprowadziła wydzielenie do B. działów D. oraz C. z A., tj. części biznesu prowadzącej działalność w dziedzinie (...).

Spółka Przejmująca oraz Spółka Dzielona są czynnymi podatnikami podatku VAT oraz podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka Przejmująca oraz Spółka Dzielona są spółkami powiązanymi.

Zakres Transakcji

Jak wskazano powyżej, celem podziału było przeniesienie na Spółkę Przejmującą Działu D. oraz C. prowadzącego działalność w dziedzinie rozwiązań oferowanych sektorowi (...). Działy D. oraz C. stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej jako: „ZCP”) w ramach A., obejmującą zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, wyodrębniony w przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym, co potwierdzała wewnętrzna uchwała zarządu Spółki Dzielonej.

Szczegółowe zasady przypisania praw i obowiązków do wydzielonego ZCP reguluje plan podziału. Niemniej zasadniczo Spółka Przejmująca przejęła prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy z pracownikami przypisanymi do Działu D. oraz C. w trybie art. 231 kodeksu pracy. Ponadto, na Spółkę Przejmującą przeniesione zostały zawarte przez Spółkę Dzieloną umowy dotyczące Działu D. oraz C. Co więcej, wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę Dzieloną, pozostających w związku z Działem D. oraz C., a które w Dniu Wydzielenia pozostawały wiążące bądź nie upłynął jeszcze termin przedawnienia roszczeń z takich umów zostały przeniesione na Spółkę Przejmującą.

Wszelkie pozostałe składniki majątku Spółki Dzielonej (aktywa i pasywa), umowy, w tym wszystkie składniki majątku związane z prowadzoną przez Spółkę Dzieloną działalnością gospodarczą, a niezwiązane z Działem D. oraz C., pozostały przy Spółce Dzielonej.

W ramach Transakcji doszło do przeniesienia w szczególności:

Pracowników Działu D. oraz C.:

Przeniesionych zostało wszystkich 11 pracowników przypisanych do Działów D. oraz C.;

Nie nastąpiła zmiana miejsca wykonywania pracy przez pracowników i pracują przy użyciu dotychczasowego sprzętu (w tym komputerów i telefonów).

Aktywa Działu D. oraz C., w tym laptopy i telefony używane przez pracowników:

Wszystkie aktywa związane z Działem D. oraz C. zostały przeniesione;

Przeniesienie było ograniczone do tych aktywów (nie były przenoszone żadne dodatkowe aktywa, które nie są przypisane do Działu D. oraz C.).

Umowy przypisane do Działu D. oraz C.. Niektóre umowy z dostawcami związane z Działem D. oraz C. zostały zawarte odrębnie po Transakcji przez B.

Zobowiązania przypisane do Działu D. oraz C.

Ponadto:

B. kontynuuj e działalność Działu D. oraz C.;

Istnieją biznesowe/ekonomiczne powody Transakcji, a celem reorganizacji nie jest uzyskanie jakiejkolwiek korzyści podatkowej w Polsce (w rzeczywistości reorganizacja ma charakter wyłącznie biznesowy).

Zgodnie z przyjętym planem podziału, wszystkie prawa i obowiązki Spółki Dzielonej wynikające z przepisów podatkowych, ciążące na Spółce Dzielonej w szczególności jako podatniku lub płatniku podatku dające się przypisać odrębnie do ZCP, zostały przeniesione w drodze sukcesji na B. na mocy art. 531 § 1 KSH oraz art. 93c Ordynacji podatkowej, przy czym również w razie ujawnienia lub powstania obowiązku zapłaty podatków, kar podatkowych lub podobnych zobowiązań przez Spółkę Dzieloną w okresie po Dniu Wydzielenia, koszty te zostaną przeniesione na Spółkę Przejmującą, w zakresie w jakim dotyczą wydzielonego ZCP. Ponadto, zobowiązania podatkowe związane z pracownikami przechodzącymi oraz z tytułu ubezpieczeń społecznych Spółki Dzielonej, które nie zostały jeszcze uiszczone przez Spółkę Dzieloną do Dnia Wydzielenia ze względu na brak upływu ustawowego terminu zapłaty, w szczególności w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie pracowników wydzielonego ZCP miały zostać przejęte i miały być wykonywane przez B. Mając jednak na uwadze trudności operacyjnie, Strony podjęły decyzję o nieprzenoszeniu tych zobowiązań na Spółkę Przejmującą i ich wykonaniu przez Spółkę Dzieloną. Wartość zobowiązań nie miała wpływu na funkcjonowanie Wydzielanego ZCP.

Szczegóły dotyczące kwestii będących przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku

Jak wskazano we wcześniejszej części wniosku, Spółka Przejmująca na skutek Transakcji przejęła prawa i obowiązki ze stosunków pracy z pracownikami przypisanymi do Działu D. oraz C. Mając natomiast na względzie, że Transakcja miała miejsce 1 września 2022 r., powzięli Państwo wątpliwość która ze stron w odniesieniu do ww. osób będzie zobowiązana do sporządzenia za rok 2022 imiennych informacji, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o PIT (PIT-11) oraz art. 42a ustawy o PIT (PIT-8C) i deklaracji rocznej, o której mowa w art. 38 ust. 1a ustawy o PIT (PIT-4R).

Możliwe jest również, że na skutek konieczności dokonania korekty rozliczeń związanych z działalnością Działu D. oraz C. za okresy poprzedzające Dzień Wydzielenia, w przyszłości konieczne będzie dokonanie korekty deklaracji podatkowych.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w przypadku Transakcji (podział przez wydzielenie), sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93c Ordynacji podatkowej należy rozumieć, w ten sposób, że prawidłowym sposobem rozliczenia przychodów i kosztów związanych z działalnością Działu D. oraz C. przez Spółkę Dzieloną oraz Spółkę Przejmującą jest następująca metodologia postępowania:

a.w odniesieniu do przychodów - przychody dotyczące Działu D. oraz C., powstałe zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy CIT (dostawy i usługi, które zostały wykonane lub zafakturowane lub uregulowane) przed Dniem Wydzielenia, powinny być rozpoznane w Spółce Dzielonej, zaś przychody dotyczące Działu D. oraz C., powstałe zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy CIT (dostawy towarów i usługi, które zostały wykonane lub zafakturowane lub uregulowane) w Dniu Wydzielenia oraz po tym dniu są przedmiotem sukcesji podatkowej i powinny być rozpoznane w Spółce Przejmującej?

b.w odniesieniu do przychodów powstałych zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy CIT, jeżeli przychód z kontraktu długoterminowego powstał przed Dniem Wydzielenia (w szczególności z tytułu częściowego wykonania usługi) przychód ten powinien zostać rozpoznany w Spółce Dzielonej, natomiast jeżeli zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy CIT przychód z kontraktu długoterminowego powstał w Dniu Wydzielenia albo po tym dniu (w szczególności z tytułu częściowego wykonania usługi) przychód powinna rozpoznać Spółka Przejmująca (również w zakresie, w jakim prace na tym projekcie zostały wykonane przez Spółkę Dzieloną)?

c.w odniesieniu do przychodów powstałych zgodnie z art. 12 ust. 3c i ust. 3d ustawy CIT, tj. w przypadku usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych oraz dostawy energii elektrycznej, cieplnej i gazu przewodowego, gdy zakończenie świadczenia nastąpiło przed Dniem Wydzielenia, przychód powinna rozpoznać Spółka Dzielona, jeżeli zaś zakończenie świadczenia nastąpiło w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu, przychód powinna rozpoznać Spółka Przejmująca?

d.w odniesieniu do przychodów powstałych zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy CIT, gdy zapłata nastąpiła przed Dniem Wydzielenia, przychód powinna rozpoznać Spółka Dzielona, jeżeli zaś zapłata nastąpiła w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu, przychód powinna rozpoznać Spółka Przejmująca?

e.w odniesieniu do kosztów bezpośrednich - jeżeli przychody odpowiadające kosztom bezpośrednio związanym z tymi przychodami rozpoznane zostały przed Dniem Wydzielenia przez Spółkę Dzieloną, to koszty bezpośrednio związane z tymi przychodami powinny zostać uj ęte w rozliczeniu rocznym Spółki Dzielonej zgodnie z art. 15 ustawy CIT, bez względu na to, czy faktura kosztowa została otrzymana i/lub zapłacona przez Spółkę Dzieloną przed Dniem Wydzielenia czy też faktura kosztowa została otrzymana i/lub zapłacona przez Spółkę Przejmującą w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu. Analogicznie, jeżeli przychody odpowiadające kosztom bezpośrednio związanym z tymi przychodami zostały rozpoznane po Dniu Wydzielenia przez Spółkę Przejmującą, koszty bezpośrednio związane z przychodami rozpoznanymi przez Spółkę Przejmującą powinny być uwzględnione w rozliczeniu rocznym Spółki Przejmującej zgodnie z art. 15 ustawy CIT, bez względu na to, czy faktura kosztowa została otrzymana i/lub zapłacona przez Spółkę Dzieloną przed Dniem Wydzielenia czy też faktura kosztowa została otrzymana i/lub zapłacona przez Spółkę Przejmującą po Dniu Wydzielenia?

f.w odniesieniu do kosztów pośrednich - na podstawie art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy CIT, rozliczenie kosztów pośrednich uzależnione jest od tego, w jakiej dacie i jaki podmiot rozliczył fakturę kosztową w swoich księgach rachunkowych. W tym względzie możliwe są dwie sytuacje:

faktury ujęte w księgach jako koszt przed Dniem Wydzielenia przez Spółkę Dzieloną — te faktury powinny być podstawą do rozpoznania kosztów podatkowych w Spółce Dzielonej (moment poniesienia kosztu podatkowego nastąpił przed Dniem Wydzielenia) bez względu na to, czy faktura kosztowa została zapłacona przez Spółkę Dzieloną przed Dniem Wydzielenia czy też faktura kosztowa została zapłacona przez Spółkę Przejmującą w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu?

analogicznie faktury ujęte w księgach jako koszt od Dnia Wydzielenia przez Spółkę Przejmującą — te faktury powinny być podstawą do rozpoznania kosztów podatkowych w Spółce Przejmującej (moment poniesienia kosztu podatkowego nastąpił po Dniu Wydzielenia) bez względu na to, czy faktura kosztowa została zapłacona przez Spółkę Dzieloną przed Dniem Wydzielenia czy też faktura kosztowa została zapłacona przez Spółkę Przejmującą w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu?

2.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w związku z tym, że wynagrodzenie za miesiąc sierpień 2022 r. (miesiąc poprzedzający miesiąc podziału) zostało wypłacone w terminie wynikającym z przepisów obowiązujących w Spółce Dzielonej (tj. 9 września 2022 r.), to Spółka Dzielona jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wypłatę wynagrodzenia pracowników przeniesionych do Spółki Przejmującej?

3.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że Spółka Dzielona jest podmiotem uprawnionym do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na rozliczenie podróży służbowych, rozliczonych w miesiącu sierpniu 2022 r. przez pracowników przeniesionych do Spółki Przejmującej (pod warunkiem wypłaty tych należności w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony), jeżeli jednak wypłata nastąpiła z opóźnieniem, wówczas koszty powinny stanowić koszty podatkowe na zasadzie kasowej, czyli w miesiącu, w którym zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika, a zatem w sytuacji gdy do opóźnionej wypłaty doszło w Dniu lub po Dniu Wydzielenia, wówczas koszty te powinny stanowić koszt Spółki Przejmującej?

4.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że Spółka Dzielona jest podmiotem uprawnionym do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zapłatę składek na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń wypłaconych pracownikom przeniesionym do Spółki Przejmującej za miesiąc lipiec 2022 r. (składki opłacone przez Spółkę Dzieloną do dnia 15 września 2022 r.) i sierpień (składki opłacone przez Spółkę Dzieloną do dnia 15 października 2022 r.)?

5.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że odpisy amortyzacyjne, o których mowa w art. 16a- 16m ustawy CIT, za miesiąc podziału (tj. wrzesień 2022 r.), a dotyczące środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przeniesionych na Spółkę Przejmującą, powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych w Spółce Przejmującej?

6.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w przypadku Transakcji (podział przez wydzielenie), sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93c Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że mając na względzie iż przychody i koszty wygenerowane przez Dział D. oraz C. przed Dniem Wydzielenia podlegają rozpoznaniu przez Spółkę Dzieloną, natomiast przychody i koszty wygenerowane w Dniu lub po Dniu Wydzielenia podlegają rozpoznaniu przez Spółkę Przejmującą, to Spółka Dzielona będzie uprawniona do uwzględnienia w swoim zeznaniu rocznym za rok podatkowy w którym przeprowadzono Transakcję uiszczonych przez nią zaliczek na poczet podatku dochodowego za okresy przed Dniem Wydzielenia, a więc nie dojdzie do przeniesienia uprawnienia do uwzględnienia tych zaliczek na Spółkę Przejmującą.

7.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w przypadku Transakcji (podział przez wydzielenie), sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93c Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że w przypadku konieczności dokonania korekty rozliczeń podatkowych (gdy nie jest składana deklaracja podatkowa) lub korekty deklaracji podatkowych wynikającej z korekty rozliczeń związanych z działalnością Działu D. oraz C. za okresy poprzedzające Dzień Wydzielenia, Spółka Przejmująca nie przejmie obowiązku złożenia (dokonania) korekty po Dniu Wydzielenia, gdyż uprawnienie to pozostanie przy Spółce Dzielonej, która pierwotnie złożyła odpowiednią deklarację podatkową?

8.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w przypadku Transakcji (podział przez wydzielenie), sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93c Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że obowiązek/uprawnienie do dokonania korekt przychodów i kosztów związanych z Działem D. oraz C., a rozpoznanych przez Spółkę Dzieloną przed Dniem Wydzielenia (zgodnie z metodologią przedstawioną w pytaniu 1), w przypadku:

a.korekty, której przyczyną jest błąd lub inna oczywista omyłka, niezależnie czy powstała przed Dniem Wydzielenia, czy w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu - podmiotem uprawniony do rozliczenia korekty jest Spółka Dzielona?

b.korekty spowodowanej inną przyczyną niż błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka, np. udzielony rabat, zwrot towaru lub inne zdarzenie gospodarcze mające wpływ na wartość sprzedaży - w przypadku odpowiednio wystawienia lub otrzymania faktury korygującej lub innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty przed Dniem Wydzielenia podmiotem uprawnionym do rozliczenia korekty jest Spółka Dzielona, zaś w przypadku odpowiednio wystawienia lub otrzymania faktury korygującej lub innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu podmiotem uprawnionym do rozliczenia korekty jest Spółka Przejmująca?

9.Czy poniesione przez Spółkę Dzieloną wydatki związane z przeprowadzeniem procesu podziału, w tym m.in. na obsługę prawną, podatkową i księgową Transakcji oraz opłaty sądowe, administracyjne oraz notarialne, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przez Spółkę Dzieloną.

10.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w przypadku Transakcji (podział przez wydzielenie), sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93c Ordynacji podatkowej należy rozumieć, w ten sposób, że:

a.w przypadku, gdy obowiązek podatkowy w VAT dotyczący dostawy towarów i usług dokonanej przez Dział D. oraz C., powstał przed Dniem Wydzielenia (np. dostawa lub usługa została wykonana przed Dniem Wydzielenia, w przypadku usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych upływ okresu, do którego odnoszą się płatności lub rozliczenia nastąpił przed Dniem Wydzielenia), to podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego jest wyłącznie Spółka Dzielona i to Spółka Dzielona jest uprawniona do wystawienia faktury VAT; analogicznie w przypadku, gdy obowiązek podatkowy w VAT dotyczący dostawy towarów i usług dokonanej przez Dział D. oraz C., powstał w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu (np. dostawa lub usługa została wykona w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu, w przypadku usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych upływ okresu, do którego odnoszą się płatności lub rozliczenia nastąpi w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu), to podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego jest wyłącznie Spółka Przejmująca i to Spółka Przejmująca jest uprawniona do wystawienia faktury VAT?

b.w przypadku najmu, dzierżawy, leasingu, dostawy mediów za miesiąc poprzedzający miesiąc obejmujący Dzień Wydzielenia, gdy faktura VAT została wystawiona przed Dniem Wydzielenia, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego jest Spółka Dzielona, natomiast w przypadku gdy faktura VAT została wystawiona w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego jest Spółka Przejmująca?

c.w przypadku, gdy prawo do odliczenia VAT naliczonego dotyczącego działalności Działu D. oraz C. powstało w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu podmiotem uprawnionym do odliczenia VAT naliczonego jest wyłącznie Spółka Przejmująca, a w szczególności Spółka Przejmująca jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego dotyczącego działalności Działu D. oraz C., a wynikającego z faktur VAT:

(i)wystawionych na Spółkę Dzieloną przed Dniem Wydzielenia, a otrzymanych przez Spółkę Przejmującą w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu; oraz

(ii)wystawionych na Spółkę Przejmującą w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu i otrzymanych przez Spółkę Przejmującą?

d.w przypadku, gdy prawo do odliczenia VAT naliczonego dotyczącego działalności Działu D. oraz C. powstało w czerwcu, lipcu lub sierpniu 2022 r. (a więc przed Dniem Wydzielenia), faktura została otrzymana przed Dniem Wydzielenia, to podmiotem uprawnionym do odliczenia VAT naliczonego odpowiednio w czerwcu, lipcu lub sierpniu jest Spółka Dzielona, jeśli natomiast Spółka Dzielona nie zrealizowała prawa do odliczenia w ww. okresach (tj. w okresach mających miejsce przed Dniem Wydzielenia), to podmiotem uprawnionym do odliczenia VAT naliczonego jest Spółka Przejmująca, która może odliczyć VAT z ww. faktur we wrześniu oraz odpowiednio w październiku lub listopadzie w zakresie faktur otrzymanych przez Spółkę Dzieloną odpowiednio w lipcu lub sierpniu?

11.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w przypadku Transakcji (podział przez wydzielenie), sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93c Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że podmiotem zobowiązanym do wystawienia i ujęcia dla celów VAT faktur korygujących zwiększających kwotę podatku należnego dotyczących działalności Działów D. oraz C. rozliczonej przez Spółkę Dzieloną do Dnia Wydzielenia:

a.w przypadku konieczności wystawienia w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu faktury korygującej skutkującej koniecznością korekty rozliczeń Spółki Dzielonej za okresy rozliczeniowe sprzed Dnia Wydzielenia, gdy zaistnienie przyczyny korekty nastąpiło przed Dniem Wydzielenia (wynikających np. z błędów i pomyłek) - jest Spółka Dzielona?

b.w przypadku konieczności wystawienia w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu faktury korygującej związanej z działalnością Działów D. oraz C. przed podziałem, gdy zaistnienie przyczyny korekty nastąpiło w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu (np. rabaty sprzedażowe, do których prawo powstało po podziale) - jest Spółka Przejmująca (nawet, jeżeli korygowane faktury zostały pierwotnie wystawione przez Spółkę Dzieloną)?

12.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w przypadku Transakcji (podział przez wydzielenie), sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93c Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że podmiotem zobowiązanym do wystawienia i ujęcia dla celów VAT faktur korygujących zmniejszających kwotę podatku należnego dotyczących działalności Działów D. oraz C.:

a.w sytuacji, gdy okres rozliczeniowy, w którym wystawiono fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania przypadł przed Dniem Wydzielenia, a Spółka Dzielona jest w posiadaniu dokumentacji, z której wynika, że uzgodniła z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją, wówczas to Spółka Dzielona dokonuje obniżenia podstawy opodatkowania w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca?

b.w sytuacji, gdy okres rozliczeniowy, w którym została wystawiona faktura korygująca zmniejszająca podstawę opodatkowania przypadł przed Dniem Wydzielenia, ale Spółka Dzielona nie była w posiadaniu dokumentacji, z której wynikało, że uzgodniła z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz że warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją, natomiast Spółka Przejmująca uzyskała tę dokumentację po Dniu Wydzielenia, wówczas to Spółka Przejmująca jest zobowiązana do obniżenia podstawy opodatkowania w okresie, w którym uzyskano dokumentację?

c.w sytuacji, gdy okres rozliczeniowy, w którym wystawiono fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania przypadł w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu, a Spółka Przejmująca j est w posiadaniu dokumentacji, z której wynika, że uzgodniła z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją, wówczas to Spółka Przejmująca dokonuje obniżenia podstawy opodatkowania w okresie, w którym uzyskano dokumentację?

13.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w przypadku Transakcji (podział przez wydzielenie), sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93c Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że podmiotem zobowiązanym/uprawnionym do uwzględnienia dla celów VAT faktury korygującej (zwiększającej kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur pierwotnie wystawionych przed Dniem Wydzielenia na rzecz Spółki Dzielonej) związanej z działalnością Działów D. oraz C.:

a.w przypadku faktur korygujących dotyczących działalności Działów D. oraz C. wystawionych:

i.na Spółkę Dzieloną w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu lub

ii.na Spółkę Przejmującą w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu

- otrzymanych przez Spółkę Przejmującą - jest Spółka Przejmująca?

b.w przypadku faktur korygujących wystawionych na Spółkę Dzieloną przed Dniem Wydzielenia a otrzymanych w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu - jest Spółka Przejmująca (nawet, jeżeli korygowane faktury zostały pierwotnie wystawione na Spółkę Dzieloną oraz faktury korygujące zostały wystawione na Spółkę Dzieloną)?

c.w przypadku faktur korygujących wystawionych przed Dniem Wydzielenia na Spółkę Dzieloną i otrzymanych przed Dniem Wydzielenia - jest Spółka Dzielona?

14.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko że w przypadku Transakcji (podział przez wydzielenie), sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93c Ordynacji podatkowej należy rozumieć, w ten sposób, że podmiotem zobowiązanym/uprawnionym do uwzględnienia dla celów VAT faktury korygującej (zmniejszającej kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur pierwotnie wystawionych przed Dniem Wydzielenia na rzecz Spółki Dzielonej) związanej z działalnością Działów D. oraz C.:

a.jest Spółka Dzielona, jeżeli warunki korekty zostały uzgodnione i spełnione przed Dniem Wydzielenia?

b.jest Spółka Przejmująca, jeżeli:

warunki korekty zostały uzgodnione przed Dniem Wydzielenia i przed upływem okresu rozliczeniowego, w którym zostały one uzgodnione nie doszło do ich spełnienia, natomiast zostały one spełnione w dniu lub po Dniu Wydzielenia?

warunki korekty zostały uzgodnione i spełnione w Dniu Wydzielenia lub po Dniu Wydzielenia?

15.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w przypadku, gdy prawo do odliczenia VAT naliczonego powstało po stronie Spółki Przejmującej (na podstawie faktury wystawionej przed Dniem Wydzielenia), a na fakturach jako nabywca wskazana jest Spółka Dzielona, Spółka Przejmująca jest uprawniona do odliczenia podatku VAT bez jednoczesnego obowiązku korygowania danych nabywcy?

16.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w sytuacji, gdy faktura dotyczące Działu D. oraz C. została wystawiona na dane Spółki Dzielonej w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu, Spółka Przejmująca jest uprawiona do skorygowania danych nabywcy za pomocą noty korygującej?

17.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w przypadku WNT lub importu usług, jeśli obowiązek podatkowy z tytułu WNT/importu usług (związanego z działalnością Działów D. oraz C.) powstał przed Dniem Wydzielenia, zobowiązaną do jego rozpoznania jest Spółka Dzielona, natomiast jeśli obowiązek podatkowy z tytułu WNT/ importu usług powstał w Dniu Wydzielenia lub po tym dniu, wówczas zobowiązaną do jego rozpoznania jest Spółka Przejmująca, a tym samym, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu WNT/importu usług przysługuje podmiotowi zobowiązanemu do wykazania podatku VAT należnego w okresie jego wykazania lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych?

18.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, iż w związku z nabyciem przez Spółkę Przejmującą w drodze podziału przez wydzielenie Działów D. oraz C. Spółki Dzielonej, a wraz z nimi umów z pracownikami zawartych przed Dniem Wydzielenia przez Spółkę Dzieloną i nierozwiązanych przed Dniem Wydzielenia, Spółka Przejmująca będzie zobowiązana sporządzić za cały rok 2022 (obejmujący również okres przed Transakcją), w trakcie którego została przeprowadzona Transakcja, imienne informacje, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o PIT (PIT-11) oraz art. 42a ustawy o PIT (PIT- 8C) i deklarację roczną, o której mowa w art. 38 ust. 1a ustawy o PIT (PIT-4R)?

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie nr 18 wniosku wspólnego), natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytania nr 10-17 wniosku wspólnego) oraz podatku dochodowewgo od osób prawnych i Ordynacji podatkowej na (pytania nr 1-9 wniosku wspólnego), zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w związku z nabyciem przez Spółkę Przejmującą w drodze podziału przez wydzielenie Działów D. oraz C. Spółki Dzielonej, a wraz z nimi umów z pracownikami zawartych przed Dniem Wydzielenia przez Spółkę Dzieloną i nierozwiązanych przed Dniem Wydzielenia, Spółka Przejmująca będzie zobowiązana sporządzić za cały rok 2022 (obejmujący również okres przed Transakcją), w trakcie którego została przeprowadzona Transakcja, imienne informacje, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o PIT (PIT-11) oraz art. 42a ustawy o PIT (PIT-8C) i deklarację roczną, o której mowa w art. 38 ust. 1a ustawy o PIT (PIT-4R).

UZASADNIENIE

Wprowadzenie

Podział spółek handlowych regulowany jest przez KSH. Stosownie do postanowień art. 528 § 1 KSH, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek handlowych. Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 KSH, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Cechą szczególną tego trybu podziału spółki jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje tylko przeniesienie części majątku tej spółki na inną spółkę już istniejącą lub nowo zawiązaną. W takiej sytuacji ma miejsce sukcesja uniwersalna częściowa (art. 531 § 1 KSH), tj. następstwo generalne dotyczące praw i obowiązków związanych z przenoszonymi składnikami majątku (określonymi w planie podziału).

Przejście praw i obowiązków podatkowych w sytuacji podziału przez wydzielenie reguluje natomiast art. 93c Ordynacji podatkowej zgodnie, z którym osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują z dniem wydzielenia we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku. Opisane w przepisie zasady przejścia praw i obowiązków noszą nazwę sukcesji generalnej. W przypadku podziału przez wydzielenie sukcesja ta nabiera szczególnego charakteru, sukcesji generalnej częściowej. Oznacza to, że podmiot wydzielany przejmuje tylko te prawa i obowiązki, które zostały mu przypisane w planie podziału. Należy jednak zwrócić uwagę na to, iż w wyniku podziału przez wydzielenie przejmowane są prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego, ale pod warunkiem, że majątek przejmowany na skutek podziału, a także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej).

W stanie faktycznym przedstawionym przez Państwa, doszło do podziału przez wydzielenie, polegającego na przeniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej w postaci majątku Działu D. oraz C. służącego do prowadzenia działalności w dziedzinie rozwiązań oferowanych sektorowi (...) i wniesienia go do Spółki Przejmującej.

W analizowanym stanie faktycznym majątek przejęty na skutek podziału przez Spółkę Przejmującą (Dział D. oraz C.) oraz majątek Spółki Dzielonej stanowiły ZCP, a w konsekwencji do Transakcji opisanej w stanie faktycznym ma zastosowanie art. 93c Ordynacji podatkowej.

Uzasadnienie do Pytania 18

W ramach Transakcji Spółka Przejmująca przejęła prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy z pracownikami przypisanymi do Działu D. oraz C. w trybie art. 231 kodeksu pracy.

Zgodnie zaś z Ordynacją podatkową płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczania i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 32 ustawy o PIT osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 32 i 33 -35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruj e naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W świetle art. 38 ust. 1a ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w art. 32 i 33-35, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, sporządzone według wzoru ustalonego we właściwym rozporządzeniu wykonawczym Ministra Finansów.

W § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych ("Rozporządzenie") przewidziano, że roczna deklaracja o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy powinna zostać sporządzona na wzorze informacji PIT - 4R stanowiącym załącznik nr 4 do tego rozporządzenia.

Stosownie do treści art. 39 ust. 2 powołanej ustawy, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1.

W § 1 pkt 3 lit. b) Rozporządzenia przewidziano, że informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy powinna zostać sporządzona na wzorze informacji PIT-11 stanowiącym załącznik nr 8 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, przejęcie pracowników Spółki Dzielonej przez Spółkę Przejmującą nastąpiło w trybie art. 231 Kodeksu pracy, zgodnie z którym w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Powyższa regulacja przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych (po stronie zakładu).

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o PIT, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. W związku z tym nie ma zastosowania cytowany powyżej art. 39 ust. 2 ustawy o PIT. Zatem po zakończeniu roku podatkowego przejmujący pracodawca (Spółka Przejmująca), o ile nie dokonuje rocznego obliczenia podatku, winien przekazać pracownikom oraz odpowiednim urzędom skarbowym informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 oraz winien przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R, obejmującą dane za cały rok podatkowy, tj. zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy, jak i u obecnego pracodawcy (Spółka Dzielona).

Zgodnie z art. 42a ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W § 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia przewidziano, że informacja o przychodach z innych źródeł powinna zostać sporządzona na wzorze informacji PIT-8C stanowiącym załącznik nr 8 do tego rozporządzenia.

W świetle zaś art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przejście praw i obowiązków podatkowych w przypadku podziału przez wydzielenie przewiduje art. 93c Ordynacji podatkowej, który statuuje zasadę sukcesji uniwersalnej. W myśl art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej osoby prawne przejmujące wstępują z dniem podziału we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Spółka Przejmująca będąc następcą prawnym Spółki Dzielonej w zakresie związanym z wydzielanym Działem D. oraz C., na którą przejdą prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, w tym obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o PIT, jak też prawa i obowiązku wynikające ze stosunku pracy przejętych pracowników, będzie zobowiązana do sporządzenia rocznych informacji imiennych oraz rocznych deklaracji, o których mowa w powyżej przytoczonych przepisach.

Powyższe Państwa stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. Tytułem przykładu analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 26 maja 2014 r., nr ITPB2/415-198/14/MU.

Reasumując, w związku z nabyciem przez Spółkę Przejmującą w drodze podziału przez wydzielenie Działu D. oraz C. Spółki Dzielonej, a wraz z nim umów z pracownikami, Spółka Przejmująca będzie zobowiązana sporządzić za cały rok 2022 (obejmujący również okres przed Transakcją), w trakcie którego zostanie przeprowadzona Transakcja, imienne informacje, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o PIT (PIT-11) oraz art. 42a ustawy o PIT (PIT-8C) i deklarację roczną, o której mowa w art. 38 ust. 1a (PIT-4R).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) w brzmieniu ustawy obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy'', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka Przejmująca na skutek podziału przejęła prawa i obowiązki ze stosunków pracy z pracownikami przypisanymi do Działu D. oraz C. stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Celem podziału było przeniesienie na Spółkę Przejmującą Działów D. oraz C. prowadzącego działalność w dziedzinie rozwiązań oferowanych sektorowi (...). Działy D. oraz C. stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa obejmującą zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, wyodrębniony w przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym, co potwierdzała wewnętrzna uchwała zarządu Spółki Dzielonej. Spółka Przejmująca przejęła prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy z pracownikami przypisanymi do Działu D. oraz C. w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Ponadto, na Spółkę Przejmującą przeniesione zostały zawarte przez Spółkę Dzieloną umowy dotyczące Działu D. oraz C.. Prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę Dzieloną, pozostających w związku z Działem D. oraz C., a które w Dniu Wydzielenia pozostawały wiążące bądź nie upłynął jeszcze termin przedawnienia roszczeń z takich umów zostały przeniesione na Spółkę Przejmującą. Mając natomiast na względzie, że transakcja miała miejsce 1 września 2022 r., powzięli Państwo wątpliwość która ze stron w odniesieniu do ww. osób będzie zobowiązana do sporządzenia za rok 2022 imiennych informacji, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o PIT (PIT-11) oraz art. 42a ustawy o PIT (PIT-8C) i deklaracji rocznej, o której mowa w art. 38 ust. 1a ustawy o PIT (PIT-4R).

W świetle powyższego powstała wątpliwość, czy z tytułu zawartych przez Spółkę Dzieloną umów z pracownikami zawartych przed dniem wydzielenia przez Spółkę Dzieloną i nierozwiązanych przed dniem wydzielenia na Spółce Przejmującej, będą ciążyć prawa i obowiązki płatnika.

Przepis art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1510) stanowi, że:

W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wyjaśnienia wynika, że obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji, deklaracji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane.

Przejście praw i obowiązków podatkowych w sytuacji łączenia reguluje art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), który stanowi, że:

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1)osób prawnych,

2)osobowych spółek handlowych,

3)osobowych i kapitałowych spółek handlowych

– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Przedmiotem następstwa prawnego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, a więc również obowiązki nałożone przez płatnika przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sukcesją podatkową objęte są także prawa i obowiązki wynikające z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Kwestie związane z odpowiedzialnością płatnika reguluje art. 30 ustawy Ordynacja podatkowa.

Stosownie do art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Natomiast art. 30 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, że :

Płatnik lub inkasent odpowiada za należności wymienione w § 1 lub 2 całym swoim majątkiem.

Zgodnie z art. 30 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa:

Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi okoliczność, o której mowa w § 1 lub 2, organ ten wydaje decyzję o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta, w której określa wysokość należności z tytułu niepobranego lub pobranego, a niewpłaconego podatku.

Oznacza to, że w stanach faktycznych wymienionych w przepisach art. 93-93c ustawy Ordynacja podatkowa na następcę prawnego przechodzi odpowiedzialność z tytułu niewykonania przez poprzednika prawnego obowiązków płatnika określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego, nowy zakład pracy (w tym przypadku Spółka Przejmująca), o którym mowa w art. 231 § 1 ustawy Kodeks pracy winien kontynuować jako następca prawny obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie zakład ten ponosi odpowiedzialność własnym majątkiem z tytułu niedopełnienia przez dotychczasowego pracodawcę (poprzednika prawnego) obowiązku wpłacenia pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że Spółka Przejmująca zostanie następcą prawnym Spółki Dzielonej w zakresie praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, a więc również obowiązków nałożonych wyżej cytowanymi przepisami art. 32, art. 38, art. 39 i art. 41, art. 42, 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 32-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Stosownie do art. 39 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie natomiast do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Przepis art. 42 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 42 ust. 1a ww. ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 2 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1)w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11);

2)w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Zgodnie z art. 42 ust. 3 ww. ustawy:

W razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed upływem terminu dla złożenia informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 2, informacje te płatnik składa nie później niż w dniu zaprzestania prowadzenia działalności.

Z treści art. 42a ust. 1 ww. ustawy wynika, że:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W konsekwencji, obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i deklaracji nie ustają lecz przechodzą na Spółkę Przejmującą i należy je kontynuować.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Spółka Przejmująca, w związku z nabyciem w drodze podziału przez wydzielenie działów D. oraz C. Spółki Dzielonej, będzie zobowiązana sporządzić za cały 2022 r. rok kalendarzowy w stosunku do przejętych pracowników, a wraz z nimi zawartych umów zawartych przed dniem wydzielenia przez Spółkę Dzieloną i nierozwiązanych przed dniem wydzielenia, imienne informacje których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o PIT (PIT-11) oraz art. 42a ustawy o PIT (PIT-8C) i deklarację roczną, o której mowa w art. 38 ust. 1a (PIT-4R).

Tym samym, Państwa stanowisko dotyczące pytania nr 18 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

A. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00