Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.112.2023.1.MK

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją programu priorytetowego.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją programu priorytetowego „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis aktów prawnych:

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.),

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.),

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).

(…) Park (…) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań Parku (…) należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku (...) zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2)udostępnianie obszaru parku (...) na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

(…) Park (…) w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody. Park uzyskuje przychody jak podano poniżej:

1)opodatkowane: ze sprzedaży drewna, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, tusz zwierzyny, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów Parku, z noclegów w pokojach gościnnych,

2)zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,

3)związane z wykonywaniem działalności statutowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Parku oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego (...)

(…) Park (…) zwany dalej Parkiem lub (…) planuje wziąć udział w naborze ogłoszonym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na modernizację, rozbudowę i budowę systemów przeciwpożarowych w parkach (...), w ramach programu priorytetowego „(…)”.

Park jest (...). W Parku zdecydowanie dominują ekosystemy leśne, które zajmują ponad 95% jego powierzchni. Większość z nich to drzewostany naturalnego pochodzenia głównie buczyny, w których wystąpienie pożaru nie jest wysoce prawdopodobne. W granicach Parku znalazły się również ekosystemy leśne stworzone przez człowieka, na gruntach w przeszłości użytkowanych rolniczo. Są to głównie drzewostany sosnowe, rzadziej świerkowe i modrzewiowe. Te drzewostany są najbardziej zagrożone pożarem a zajmują ok. 25% powierzchni (...). Pożary lasów są jednym z głównych zaburzeń ekosystemów leśnych, powodując w Polsce i na świecie olbrzymie straty przyrodnicze, ekonomiczne i społeczne. Pożary lasów zagrażają mieniu, zdrowiu i życiu ludzkiemu, wpływają na niekorzystne przemiany geochemiczne, emisję CO2 do atmosfery oraz spadek bioróżnorodności. Niemal wszystkie pożary lasów w Polsce są bezpośrednią konsekwencją celowej lub niecelowej działalności człowieka. Biorąc pod uwagę globalny trend wzrostowy w liczbie pożarów, związany z postępującymi zmianami klimatycznymi, zagadnienie to jest istotne nie tylko z punkt widzenia ekonomicznego, ale zważywszy, że chodzi o park narodowy przede wszystkim z punktu widzenia przyrodniczego i społecznego. (...).Tylko w regionach o suchym klimacie pożary są naturalnym elementem przyrody. W sytuacji gdy niska dostępność wody utrudnia rozkład martwej materii organicznej pożar umożliwia włączenie jej ponownie w naturalny obieg. Regularne pojawianie się pożarów spowodowało, że rośliny suchych stref klimatycznych przystosowały się do ich występowania, podobnie jak rośliny łąkowe przystosowały się do koszenia. Istnieją wręcz gatunki roślin, które nie wykiełkują jeżeli ich nasiona nie zostaną podgrzane podczas pożaru. Niektóre rośliny wydzielają olejki eteryczne tak łatwopalne, że same zapalają się w gorące dni. W takich ekosystemach pożary są niezbędne do utrzymania wysokiej różnorodności gatunkowej. Takie ekosystemy nie występują w (...) w tym w Parku dlatego też powstanie pożaru każdorazowo wiąże się z utratą bioróżnorodności. Park przed przystąpieniem do przygotowywania ww. projektu z NFOŚiGW na organizację „systemów ppoż.” w parkach narodowych wystąpił do (…) Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w (…) o zaopiniowanie planowanych działań. W dniu 6 lutego br. uzyskał pozytywną opinię ww. organu w sprawie „planowanych zakupów sprzętu oraz przedsięwzięć inwestycyjnych i szkoleniowych”. Uzyskał również deklarację pomocy i współpracy. Park posiada opracowaną i uzgodnioną z Komendantami Powiatowymi Państwowej Straży Pożarnej (...) Instrukcję „Sposoby postępowania na wypadek wystąpienia pożaru w ekosystemach leśnych i nieleśnych Parku - dalej instrukcja ppoż. (uzgodnienia dokonano w lutym br.). Wynika z niej, że na obszarze Parku wg stanu posiadania, największe zagrożenie pożarowe występuje w drzewostanach iglastych na powierzchni sumarycznej 6645,07 ha oraz w ekosystemach nieleśnych zajmujących (...). Ww. instrukcja szacuje prawdopodobieństwo zaistnienia tego zagrożenia. Według niej: „Prawdopodobieństwo wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń środowiska w postaci wielkopowierzchniowych pożarów lasu oraz półnaturalnych łąk i pastwisk występuje w okresie wczesnowiosennym (po wyschnięciu nieskoszonych w poprzednim sezonie wegetacyjnym traw) oraz jesiennym po odpadnięciu uschniętego listowia i wyschnięciu traw oraz ściółki. W wyniku pogłębiającego się w ostatnich latach niedoboru opadów a co za tym idzie częstego występowania w okresie letnim suszy, następuje skrócenie okresu wegetacji traw i gwałtowne ich wysychanie, co w konsekwencji powoduje, iż zagrożenie pożarowe tak dla ekosystemów nieleśnych jak i powierzchni leśnych istnieje na terenie Parku prawie przez cały rok od wiosny do późnej jesieni”. Wystąpienie w Parku wielkopowierzchniowego pożaru spowoduje, że Park nie będzie mógł wywiązać się z zadań jakie nakłada na niego ustawa o ochronie przyrody, które zostały wyszczególnione na wstępie wystąpienia.

1)W wyniku takiego zdarzenia dojdzie do utraty bioróżnorodności - szczególnie w ekosystemach nieleśnych, które zajmują niespełna 5% powierzchni Parku ale decydują o niej. Są one miejscem występowania wielu gatunków chronionych roślin m.in. (...). Również same łąki i pastwiska zostały objęte siecią „Natura 2000” w ramach ochrony ginących siedlisk: bogatych florystycznie górskich i niżowych muraw bliźniczkowych (wrzosowisk), ziołorośli górskich, niżowych i górskich świeżych łąk użytkowanych ekstensywnie, górskich łąk konietlicowych i mietlicowych użytkowanych ekstensywnie i górskich i nizinnych torfowisk zasadowych o charakterze młak, turzycowisk i mechowisk.

2)Wystąpienie pożaru z całą pewnością wpłynie negatywnie na możliwość udostępniania terenu Parku. Taka działalność oparta jest o sieć szlaków turystycznych oraz miejsca udostępnione do przebywania ludzi. To zadanie wymaga rozbudowanej infrastruktury turystycznej, którą Park tworzy od chwili powstania, tj. (…) roku. W wyniku realizacji projektów finansowanych z różnych źródeł (Fundusze Unijne, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Fundusz Leśny, ... - (…) i środki własne) na terenie Parku powstało 538 różnych obiektów infrastruktury turystycznej począwszy od największych takich jak wieża widokowa i platforma obserwacyjna wiaty ogniskowe czy deszczochrony po mniejsze kierunkujące i usprawniające ruch turystyczny jak tablice informacyjne, drogowskazy, stoły, ławy, mostki i kładki itp. Te obiekty w wyniku pożaru mogą ulec zniszczeniu lub uszkodzeniu. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że część z nich powstała w ramach projektów, których okres trwałości jeszcze się nie zakończył i ich odtworzenie będzie wiązało się z kosztami, które Park jest zobowiązany pokryć.

3)Edukacja przyrodnicza jest prowadzona przez pracowników Parku nie tylko w Ośrodku (…) ale również w terenie na ścieżkach przyrodniczych, których Park posiada 6. W celu umożliwienia turystom samodzielnego z nich korzystania do każdej ścieżki został opracowany przewodnik w formie broszury, którą można zabrać w teren oraz w formie pliku pdf, który można pobrać ze strony internetowej Parku. Wystąpienie pożaru zagrozi nie tylko infrastrukturze na ścieżkach przyrodniczych, spowoduje również istotne zmiany w środowisku przyrodniczym. Informacje o przyrodzie, które przekazywane są na ścieżkach staną się nieaktualne (przynajmniej czasowo).

W celu ochrony obszaru Parku przed pożarem Parku planuje przy wykorzystaniu środków NFOŚiGW stworzyć system, który pozwoli zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia pożaru, a jeśli już do takiego zdarzenia dojdzie umożliwi skuteczną z nim walkę. System będzie składał się z następujących Komponentów: łączności, sprzętu ppoż. w tym ręcznego, środków transportu ze współpracującymi z nim maszynami i urządzeniami oraz zasobów ludzkich.

Łączność - Planowany jest zakup radiotelefonów przenośnych (4 szt.) i radiotelefonów przewoźnych (3 szt.). Obecnie Park korzysta z łączności telefonicznej zapewnionej przez telefony komórkowe i stacjonarne. Wszyscy pracownicy służby parku oraz kluczowych komórek organizacyjnych, których pracownicy nie są w „służbie parku” posiadają służbowe telefony komórkowe. Krytyczna infrastruktura zapewniająca łączność na większości terenu Parku to wieża przekaźnikowa (…) nad (…), która obecnie jest użytkowana przez komercyjnych dostawców usług telekomunikacyjnych. W zakresie łączności niezbędne jest doposażenie Parku w radiotelefony. Radiotelefony przewoźne zostaną zamontowane w samochodach terenowych, którymi już park dysponuje, tj. (…) i (…) oraz w planowanym do zakupu samochodzie terenowym w ramach przygotowywanego obecnie (luty 2023) wniosku do NFOŚiGW na doposażenie parków narodowych w sprzęt ppoż. Po zakupie samochodów elektrycznych klasy SUV 4x4 (nastąpi to w IV kwartale 2024 roku) ww. radiotelefony będą mogły być w nich zamontowane. Radiotelefony przenośne otrzymają osoby wyszczególnione w aktualnej „instrukcji ppoż.” Parku. Będą to: Dyrektor, Pracownik ds. ppoż. i/lub Nadleśniczowie, Komendant Straży Parku. 7 radiotelefonów (przewoźnych i przenośnych łącznie) zapewni komunikacje dla kluczowych stanowisk w Parku na wypadek wystąpienia pożaru. Zakupione środki łączności nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

Sprzęt ppoż. - Obecnie wyposażenie leśniczówek przypisanych do poszczególnych 12 obwodów ochronnych nie jest wystarczające do zwalczania pożarów. Instrukcja ppoż. zaleca zaadaptowanie jednego pomieszczenia / miejsca do składowania sprzętu ppoż. W takim miejscu powinny znaleźć się podstawowy sprzęt taki jak: tłumica, łopata, siekiera, motyka i pilarka spalinowa. Aktualnie Park nie posiada urządzeń do czerpania i magazynowania wody oraz późniejszego jej podawania w razie wystąpienia pożaru. W tym celu został zaplanowany zakup pompy pływającej, węży rozdzielaczy oraz prądownic. W okresie największego zagrożenia pożarowego (kwiecień wrzesień) jest celowe magazynowanie wody w przenośnym zbiorniku brezentowym w lokalizacji dostosowanej do aktualnych potrzeb i możliwości dojazdu. Transport sprzętu zostanie zapewniony przy użyciu już wcześniej wymienionych samochodów, jak również tych środków transportu (samochód terenowy, Quad 6x6, specjalistyczna przyczepa), które Park zamierza nabyć w ramach przygotowywanego projektu, finansowanego z NFOŚiGW. W ramach sprzętu ppoż. przewidziano ponadto opryskiwacz spalinowy do gaszenia łąk i ściółki oraz akumulatorowy zestaw oświetleniowy do pracy w warunkach nocnych. Zakupiony sprzęt ppoż. nie będzie wykorzystywany do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). Wyszczególnienie planowanego do zakupu sprzętu poniżej:

Zbiornik brezentowy na stelażu 13 m3 (1 szt.),

Pompa pływająca (1 szt.),

Wąż W75 (20 szt.),

Wąż W52 (12 szt.),

Wąż tłoczny W 110 (30 szt.),

Rozdzielacz kulowy B/CBC (2 szt.),

Prądownica ... (4 szt.),

Opryskiwacz spalinowy do gaszenia łąk i ściółki (1 szt.),

Zestaw oświetleniowy akumulatorowy (2 szt.),

Pilarka spalinowa (12 szt.),

Tłumica (12 szt.),

Łopata (12 szt.),

Motyka (12 szt.),

Siekiera (12 szt.).

Środki transportu oraz współpracujące z nim maszyny i urządzenia - Teren Parku jest terenem górskim, gdzie standardowe pojazdy nie spełniają swojej funkcji i często ulegają awarii, dlatego planowane do zakupu pojazdy będą przystosowane do pracy w ciężkich warunkach górskich tak, by mogły zostać wykorzystane w akcjach gaszenia pożaru, czy prowadzonych zabiegach ograniczających ryzyko ich powstawania. Jest planowany zakup ciągnika o mocy nominalnej nie mniejszej niż 180 HP, który będzie wykorzystywany do kilku zadań. Najważniejsze z nich to: transport beczkowozu (cysterny) o pojemności 6 tys. litrów z wbudowaną pompą (również planowany do zakupu). Wyposażenie Parku w taki zestaw jest uzasadnione, ponieważ obecnie obserwujemy długotrwałe okresy suszy, co skutkuje drastycznym obniżeniem się poziomu wód gruntowych. Takie zmiany powodują występowanie minimalnych przepływów na (…) i jej dopływach, gdzie zlokalizowane są wskazane w dalszej części opracowania punkty poboru wody. Uniemożliwia to szybkie pobranie wody z rzeki i potoków w razie wystąpienia pożaru. W okresie największego zagrożenia pożarowego (kwiecień - wrzesień) napełniony beczkowóz będzie stacjonował w (...). Ciągnik będzie również niezbędny do koszenia łąk, minimalizując w ten sposób ryzyko powstawania pożaru w ekosystemach nieleśnych. Szczególnie istotne jest tutaj nie pozostawianie suchej trawy na granicy polno-leśnej. Jego konfiguracja zostanie tak dobrana, aby mógł współpracować zarówno z beczkowozem, jak i planowanymi do zakupu kosiarkami: tylną, przednią i bijakowymi. Ciągnik ponadto znajdzie zastosowanie przy pracach związanych z utrzymaniem dróg wewnętrznych. Do tego typu prac, w zależności od warunków terenowych zamiennie będą używane dwa ciągniki (planowany jest zakup drugiego ciągnika o mniejszej masie i mocy). Obydwa ciągniki powinny posiadać możliwość współpracy z kosiarkami i mulczerami, które w ramach przygotowywanego projektu Park planuje zakupić. Do szybkiego przemieszczania się w trudnym terenie Park będzie wykorzystywał Quad 6x6 z przyczepą, co umożliwi patrolowanie terenu oraz w razie konieczności szybkie dotarcie do miejsca wystąpienia pożaru z ręcznym sprzętem gaśniczym. Do przewozu sprzętu ppoż. - pompy pływającej, węży itd. posłuży specjalistyczna dwuosiowa przyczepa o nośności 2 t. Planowany jest również zakup samochodu patrolowego dla straży parku, która będzie najważniejszą komórką organizacyjną biorącą udział w działaniach patrolowych i gaśniczych (obecnie w Straży Parku jest zatrudnionych 5 osób). Samochód musi spełniać warunki techniczne pozwalające na przemieszczanie się z dwuosiową przyczepą. Sprzęt, aby spełniał swoje zadanie na terenie Parku, musi być przystosowany do ciężkich warunków górskich, dlatego też koszty jego zakupu będą wyższe od standardowych. Park aktywnie chroni 550 ha łąk i pastwisk, które wymagają cyklicznego koszenia. Prowadzenie zabiegu ochronnego, jakim jest koszenie łąk i pastwisk (po wypasie należy skosić i usunąć z powierzchni tzw. niedojady) jest dla Parku wyzwaniem, ponieważ dysponuje starym sprzętem - czterema ciągnikami, z których dwa mają ponad 20 lat, a kolejne dwa ponad 10 lat. Ich wiek i stopień zużycia sprawiają, że coraz częściej ulegają awariom. Tylko jeden z ciągników jest przystosowany do pracy w warunkach górskich, jakie występują w Parku, ale mimo to ma zbyt małą masę i moc do współpracy z obecnie produkowanymi maszynami (kosiarki, mulczery). Przy tak niekorzystnej sytuacji sprzętowej awaria ciągnika w okresie prowadzenia koszeń z dużym prawdopodobieństwem uniemożliwi Parkowi wykonanie zaplanowanych zabiegów, a pozostawienie nieskoszonych traw na następny sezon będzie czynnikiem zwiększającym zagrożenie pożarowe. Należy również podkreślić, że oferowane obecnie kosiarki i mulczery są przystosowane do pracy z nowoczesnymi ciągnikami o odpowiedniej konstrukcji (co umożliwia podłączenie przednie, tylne lub boczne) oraz odpowiedniej mocy (powyżej 130 HP) i dużej masie (powyżej 5 t.). Utrzymywanie łąk kośnych i zbieranie biomasy zapobiega występowaniu pożarów ponieważ obumarła i wyschnięta roślinność nie zalega na powierzchniach i nie stanowi zarzewia ognia. W przypadku wysokiego zagrożenia w czasie długotrwałych susz będzie możliwe zastosowanie, przy użyciu planowanych do zakupu ciągników, pasowego koszenia ze zbiorem biomasy, a nawet pasowego przeorania gruntu, w celu zatrzymania rozprzestrzeniania się ognia. Niestety obecna sytuacja sprzętowa pozwala jedynie na prowadzenie najpilniejszych koszeń, natomiast nie pozwala na wykonywanie zalecanych zabiegów z zakresu ppoż. mimo tego, że Park dysponuje potencjałem ludzkim, aby te prace wykonać. Przedstawiona powyżej sytuacja pokazuje, że zakup odpowiedniego sprzętu przystosowanego do pracy w górskich warunkach jest niezbędny w celu nie tylko prowadzenia działań z zakresu ochrony przyrody, ale również działań z zakresu ppoż. Pozwoli to na utrzymanie a nawet zwiększenie bioróżnorodności w skali całego Parku oraz ograniczenie zagrożenia pożarowego. Zaniechanie zabiegów nie tylko będzie niekorzystne przyrodniczo, ale zwiększy w Parku prawdopodobieństwo wystąpienia pożaru. Ponadto trzeba podkreślić, że przywrócenie użytkowania kośnego łąk wiąże się z kilkukrotnym zwiększeniem kosztów, ponieważ na niekoszonych powierzchniach samoistnie rozpoczynają się procesy sukcesyjne prowadzące do ich przekształcenia się w zarośla, a następnie ekosystem leśny. Utrzymanie przejezdnych dróg na terenie Parku jest kluczowe i niezbędne do skutecznego prowadzenia akcji gaszenia pożarów. Pilnego odkrzaczenia wymaga ok. 5,5 km dróg wewnętrznych Parku, w celu umożliwienia dojazdu ciężkiego sprzętu, straży pożarnej. Pozostałe drogi wewnętrzne Parku a jest ich łącznie 36 km również wymagają regularnego odkrzaczania, wykaszania poboczy oraz naprawy, tak by utrzymać ich dobry stan. Odkrzaczenia mogą zostać wykonane mechanicznie lub ręcznie przez pracowników Parku, dlatego zalecany jest zakup dodatkowego ciągnika o mocy nominalnej 130 HP oraz ruchomego mulczera bocznego, przystosowanego do pracy w nachyleniu, niezbędnego do wykaszania poboczy i rowów odwadniających. Wyciągarka spalinowa posłuży do obalania drzew stwarzających zagrożenie znajdujących się przy drogach, szlakach turystycznych i miejscach udostępnionych, umożliwi przeciąganie drzew uniemożliwiających przejazd lub przejście podczas prowadzonych akcji gaśniczych. Należy podkreślić, że zakup środków transportu, maszyn i urządzeń jest dokonywany po to, aby zostały one wykorzystywane przez pracowników Parku. Park dysponuje odpowiednim potencjałem ludzkim, co pozwoli na samodzielne wykonywanie zaplanowanych prac w zakresie utrzymania dróg, wykaszania łąk oraz prowadzenia patroli i działań prewencyjnych z zakresu ochrony ppoż. Zakupione środki transportu oraz współpracujące z nim maszyny i urządzenia nie będą wykorzystywany do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

Ciągnik o mocy nominalnej 180 HP i masie min. 6,5 t (1 szt.),

Ciągnik o mocy nominalnej 130 HP i masie min. 5 t (1 szt.),

Samochód terenowy 4x4 (pickup), wersja doposażona (m.in. zabudowa skrzyni ładunkowej, wyciągarka, opony terenowe) (1 szt.),

Quad 6x6 z przyczepką (1 kpl.),

Przyczepa 2-osiowa z homologacją do przewozu sprzętu ppoż., nośność ok. 2 t, regulowany dyszel, kula plus zaczep paszczowy, przegroda środkowa, otwierana tylna burta, plandeka od góry (1 szt.),

Beczkowóz o poj. 6 tys. I z wbudowaną pompą, przystosowanego do terenów górskich (1 szt.),

Kosiarka tylna o szerokości listwy tnącej min. 3 m, liczba obrotów 1000 obr./min., zawieszenie centralne belki koszącej (2 szt.),

Kosiarka przednia o szerokości listwy tnącej min. 3 m, liczba obrotów 1000 obr./min. (1 szt.),

Kosiarka bijakowa (głowica mulczera), szerokość min. 2,8 m, możliwość podłączenia przód/tył (1 szt.),

Kosiarka bijakowa boczna (głowica mulczera), szerokość robocza maks. 180 cm, mulczowanie powierzchni o nachyleniu do 90 st. W górę i 60 st. W dół za ciągnikiem lub z boku, model umożliwia płynne dopasowanie się do nierównego terenu (1 szt.),

Wyciągarka spalinowa o uciągu 1,8 t wraz z dedykowaną liną oraz niezbędnym dodatkowym osprzętem (m.in. bloczek aluminiowy, zawiesie wężowe 2 szt. 3000kg/3m) (1 kpl.).

Zasoby ludzkie - Park zatrudnia ponad 80 osób. Kluczową komórką, która będzie najbardziej zaangażowana w zapobieganie pożarom jest Straż Parku. Obecnie Park zatrudnia pięciu pracowników w strukturze Straży Parku, którzy tworzą dwa patrole terenowe. Zgodnie z art. 108 pkt 1 ustawy o ochronie przyrody funkcjonariusze Straży Parku wypełniają „zadania związane z ochroną mienia oraz zwalczania przestępstw i wykroczeń w zakresie ochrony przyrody”. Podstawową działalnością Straży Parku w Parku jest prowadzenie patroli terenowych zapobiegających głównie wykroczeniom z zakresu ochrony przyrody (np. przebywanie w miejscach nieudostępnionych, schodzenie ze szlaków turystycznych), przeciwdziałanie niszczeniu infrastruktury turystycznej, ochrona budynków co jest wymagane podczas wprowadzania stopni alarmowych i przeciwdziałanie kłusownictwu. Straż Parku współpracuje z Policją i Strażą Graniczną w zadaniach realizowanych zgodnie z właściwościami ww. służb. W strukturze Straży Parku jest wydzielone stanowisko - pracownik ds. ppoż., który bezpośrednio przed Dyrektorem odpowiada za całokształt spraw związanych z tym zagadnieniem. Prowadzenie patroli terenowych w okresie największego zagrożenia pożarem ukierunkowanych na ich wykrywanie jest zadaniem nie tylko Straży Parku ale również pracowników terenowych (leśniczy, podleśniczy, strażnik) poszczególnych obwodów ochronnych (leśnictw). Jest to ok 20 osób i łącznie z pracownikami Straży Parku w razie wystąpienia pożaru wezmą udział w jego gaszeniu. Przewidziane są w ramach przygotowywanego projektu ćwiczenia pracowników Parku jednostką powiatową PSP w (…) w latach 2023 i 2024. Obsługę maszyn i urządzeń oraz planowanych do zakupu środków transportu zapewnią pracownicy sekcji transportu Parku.

Pytanie

Czy (…) Parkowi (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego w ramach programu priorytetowego „(…)” dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i pod Jego nadzorem?

Państwa stanowisko w sprawie

Wydatki wynikające z realizacji programu priorytetowego „(…)” finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotyczą ustawowej działalności parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. nr 1098 ze zm.). W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia od towarów i usług związanych z zakupami towarów i usług w ramach prowadzonego programu ochrony przeciwpożarowej dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Park nie będzie prowadził w tym zakresie działalności opodatkowanej i nie będzie osiągał z tego tytułu przychodów opodatkowanych gdyż realizuje zadania ochronne zgodne z ustawą o ochronie przyrody (zadania statutowe).

Wobec powyższego Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztów podatku VAT poniesionego na realizację ww. programu. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany w przedmiotowym projekcie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane  w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U.  z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114,  art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od czynności związanych z zakupami towarów i usług w ramach realizacji przedsięwzięcia.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, w celu ochrony obszaru Parku przed pożarem planują Państwo przy wykorzystaniu środków NFOŚiGW stworzyć system, który pozwoli zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia pożaru, a jeśli już do takiego zdarzenia dojdzie umożliwi skuteczną z nim walkę. System będzie składał się z następujących Komponentów: łączności, sprzętu ppoż. w tym ręcznego, środków transportu ze współpracującymi z nim maszynami i urządzeniami oraz zasobów ludzkich. Wskazali Państwo, że łączność, sprzęt ppoż., środki transportu oraz współpracujące z nim maszyny i urządzenia nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowego w ramach programu priorytetowego „(…)” dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jednocześnie nie będą mieli Państwo prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00