Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.28.2023.2.DB

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – 20 marca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca założył działalność gospodarczą w grudniu 2022 r. Od tamtego czasu świadczy usługi jako Architekt ds. Rozwiązań Informatycznych dla jednej firmy. Na tym stanowisku Wnioskodawca:

projektuje oraz rozwija istniejącą infrastrukturę klienta w oparciu o nowoczesne technologie, jak np. wirtualizacja, macierze dyskowe, bazy danych, sieci, itp.;

sporządza dokumentację w formie graficznej oraz opisowej projektowanych rozwiązań;

zapewnia, że powyższa projektowana i rozwijana architektura systemowa jest zgodna ze standardami klienta, zapewnia wymogi pod kątem wydajności oraz wysokiej niezawodności;

zapewnia dla powyższych projektowanych systemów bezpieczeństwo przez np. wdrożenie rozwiązań kopii zapasowych oraz replikacji danych;

bierze udział na spotkaniach projektowych z klientem, na którym omawiane są te rozwiązania.

Ww. świadczone usługi w ramach działalności gospodarczej są kwalifikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0. Wnioskodawca nie programuje i nie ma styczności z programowaniem.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej Wnioskodawca uzyskał dochody z umowy o pracę do stycznia 2023 r., które będzie rozliczać indywidualnie (bez małżonka) za pomocą PIT-36. Pracodawca, od którego Wnioskodawca uzyskał dochody w ramach umowy o pracę, nie ma nic wspólnego i nie ma żadnego spokrewnienia z kontrahentem dla którego Wnioskodawca wykonuje usługi w ramach działalności gospodarczej.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą mieć zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów. Świadczone usługi w ramach działalności gospodarczej nie są wykonywane na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3). Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Przychód Wnioskodawcy w 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca rozlicza się tylko na terytorium Polski.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca wyjaśnił, że to co nazywa „architekturą systemową” to szczegółowy opis fizycznych komponentów należących do systemów informatycznych klienta, definicja ich funkcji i występujących między nimi relacjami. W przypadku Wnioskodawcy dotyczy to systemów informatycznych dostępnych wewnętrznie u klienta, na których opierają się procesy biznesowe.

Infrastruktura klienta składa się z elementów istniejących lokalnie u klienta, takich jak: serwery, dyski twarde i bazy danych, oraz z chmurowej infrastruktury, tak zwanych „infrastruktura jako usługi”. Infrastruktura jako usługa (laaS, infrastructure as a service) to typ usługi przetwarzania w chmurze, która oferuje podstawowe zasoby obliczeniowe, magazynowe i sieciowe na żądanie z płatnością zgodnie z rzeczywistym użyciem. Działanie Wnioskodawcy dotyczy infrastruktury dostępnej lokalnie u klienta oraz infrastruktury chmurowej. To co Wnioskodawca nazywa infrastrukturą nie obejmuje oprogramowania, działanie Wnioskodawcy nie obejmuje oprogramowania.

W ramach projektowania i rozwijania architektury systemów/infrastruktury Wnioskodawca korzysta ze swojej technicznej wiedzy oraz ze zbieranej znajomości istniejącej infrastruktury klienta, aby przedstawić, w zależności od przypadku: zupełnie nowe rozwiązania, w tym wybór i dopasowanie nowych komponentów infrastruktury chmurowej (np. maszyny wirtualne, bazy danych, dyski twarde); możliwości ulepszenia bądź rozszerzenia istniejącej infrastruktury; migracja infrastruktury z serwerów dostępnych lokalnie do chmury. Do zakresu czynności wliczają się badanie istniejącej infrastruktury, zbieranie wymagań, szacowanie wymaganych zasobów, tworzenie dokumentacji technicznej, ciągłe podnoszenie kwalifikacji.

Pod stwierdzeniem, że „nie programuje i nie ma styczności z oprogramowaniem” Wnioskodawca miał na myśli to, że programowanie jest całkowicie poza zakresem jego usług. Wnioskodawca nie programuje, nie pisze kodu, nie analizuje kodu, nie doradza innym w zakresie oprogramowania.

Wnioskodawca przekazał wybór ryczałtu w momencie zarejestrowania działalności, czyli 15 listopada 2022 r.

Pytanie

Czy Wnioskodawca może się rozliczać ryczałtem 8,5% przy wykonanych usługach, i jeżeli tak, czy ze skutkiem od początku działalności, tj. od grudnia 2022 r. czy od kiedy?

Pana stanowisko w sprawie

Jak najbardziej powinienem móc się rozliczać ryczałtem 8,5% od grudnia 2022 r. Stanowisko Wnioskodawcy wynika z treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na swoim stanowisku spełnia wszystkie obowiązki opisane pismem z dnia 20 września 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDWL.4011.121.2021.2.WS oraz pisma z dnia 3 grudnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.694.2021.1.JG (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi IT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.),

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy,

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy,

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

We wniosku wskazał Pan, że projektuje oraz rozwija istniejącą infrastrukturę klienta, sporządza dokumentację w formie graficznej oraz opisowej projektowanych rozwiązań. Infrastruktura ta nie obejmuje oprogramowania i składa się z elementów istniejących lokalnie u klienta, takich jak: serwery, dyski twarde i bazy danych, oraz z chmurowej infrastruktury („infrastruktura jako usługi”).

Wskazać przy tym należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, świadczone przez Pana usługi objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a omawianej ustawy, a zatem przychód uzyskany przez Pana od początku działalności z tytułu świadczonych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00