Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.47.2023.3.JPO

Stawka ryczałtu 12% w odniesieniu do usług konsultanta ds. projektów mediowych i marketingowych z zakresu pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych, sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 62.01.11.0; Stawka ryczałtu 8,5% w odniesieniu dla usług sprzedaży miejsca na cele reklamowe w Internecie, sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 63.11.20.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowaniastawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług konsultanta ds. projektów mediowych i marketingowych z zakresu pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych, sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 62.01.11.0;

prawidłowe – w części dotyczącej zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sprzedaży miejsca na cele reklamowe w Internecie, sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 63.11.20.0.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 13, 14 i 30 marca 2023 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Jest Pani osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów,) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej od 5 kwietnia 2017 r.

Podatek dochodowy w roku podatkowym 2022 rozliczała Pani na podstawie art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według liniowej stawki 19%.

Zamierza Pani złożyć stosowne oświadczenie o wyborze od 2023 roku formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przedmiot wykonywanej przez Panią działalności wg PKD: 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem, 62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, 63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność, 73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet), 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Poza ww. działalnością nie uzyskuje Pani przychodów z innych źródeł.

W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pani usługi:

1)Na podstawie umowy o współpracy i świadczeniu usług, świadczy Pani usługi w charakterze konsultanta ds. projektów mediowych i marketingowych z zakresu pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych (ang. Search Engine Optimization „SEO”). Świadczone przez Panią usługi polegają na analizie technicznej optymalizacji strony internetowej klienta bezpośrednio w systemie strony i/lub kodzie strony w celu optymalizacji strony klienta pod wyszukiwarkę (...). Zgodnie z Umową o Współpracy i Świadczeniu Usług, jest Pani między innymi zobowiązana do świadczenia następujących usług dla Zleceniodawcy:

koordynacji działań digital marketingowych na różnych obszarach (w ramach różnych zespołów w Grupie);

głównego kontaktu dla Klienta (w tym utrzymywanie relacji z klientem);

zarządzania działaniami związanymi z realizacją projektów (monitorowanie postępów, wykonywanie i nadzorowanie zadań związanych z projektem, w tym kontrola jakości);

cotygodniowego i miesięcznego raportowania do Klienta (w tym przyjmowania i rozwiązywania eskalacji);

zgłaszania ryzyk oraz eskalowania problemów wymagających wsparcia account teamu.

W ramach świadczonych usług współpracuje Pani z wyznaczonymi przez Zleceniodawcę podmiotami (klientami Zleceniodawcy) w celu określenia ich potrzeb projektowych dotyczących zapotrzebowań związanych z SEO oraz reprezentuje Pani Zleceniodawcę w rozmowach z klientami w zakresie świadczonych przez Zleceniodawcę usług SEO.

Wykonywane przez Panią usługi nie są związane z programowaniem lub usługami na oprogramowaniu; nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania.

Wykonywane przez Panią usługi, tj. pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych są według Pani sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 (usługi związane z pozycjonowaniem i projektowaniem stron internetowych).

2)Na podstawie zleceń wykonuje Pani usługę sprzedaży miejsce na cele reklamowe w Internecie (na stronach internetowych).

W ramach tej usługi otrzymuje Pani zapłatę tylko wtedy, gdy klient kliknie w podany link. Działania nie mają charakteru kreatywnego i nie polegają na prowadzeniu kampanii marketingowej, a mają jedynie czysto techniczny charakter i sprowadzają się do zamieszczenia w kodzie źródłowym strony internetowej linku zawierającego reklamę i późniejszym wyświetlaniu jej na stronach internetowych. Reklamy mogą mieć postać baneru, zdjęcia lub linku. Reklamodawca określa treść i wygląd reklamy, która następnie jest przez Panią umieszczana na stronie internetowej bez jakiejkolwiek ingerencji z Pani strony. Wykonywana przez Panią usługa, tj. sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie jest według Pani sklasyfikowana według PKWiU pod symbolem 63.11.30.0 (Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie).

Uzupełnienie wniosku I

Zakres czynności, które wykonuje Pani na podstawie umowy o współpracy i świadczeniu usług w ramach świadczonych usług w charakterze konsultanta ds. projektów mediowych i marketingowych z zakresu pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych (ang. Search Engine Optimization „SEO”) polega na wykonaniu analizy ruchu organicznego pochodzącego z wyszukiwarki (...).

Analiza danych wykonywana jest na podstawie raportu z narzędzia (...). Na podstawie danych przygotowuje Pani raport pokazujący miesięczne/ kwartalne/roczne (lub inny dowolny zakres dat niezbędny do analizy) dane dotyczące ruchu z wyszukiwarki (...). Pokazuje Pani również najczęściej wyszukiwane zapytania, najczęściej odwiedzane strony, średnią pozycję dla danych zapytań oraz współczynnik kliknięć (CTR – click through rate) oraz impresje (liczbę wyświetleń danej strony w wynikach wyszukiwania).

Na podstawie tych danych jest Pani w stanie ustalić, czy jakiekolwiek ze stron utraciła ruch z wyszukiwarki oraz odnaleźć potencjalną przyczynę, sprawdzając status strony – czy strona jest dostępna; została przekierowana na inną stronę lub usunięta w związku z czym nie otrzymuje już wizyt z wyszukiwarki, oraz rekomendację przywrócenia ruchu, na przykład w postaci przywrócenia strony (przywrócenie strony nie jest wykonywane przez Panią, jest to jedynie rekomendacja, jaką przekazuje Pani po analizie danych).

Dokonuje Pani również sprawdzenia danych strukturalnych (uporządkowanych) widocznych w kodzie strony – testuje ich poprawność za pomocą narzędzia (...) do sprawdzania wyników z elementami rozszerzonymi. W przypadku wykrycia błędów przedstawia Pani rekomendacje dotyczące zmian. Sprawdza Pani kod źródłowy strony (bezpośrednio lub za pomocą programu (...)), aby sprawdzić poprawność i występowanie danych takich jak: (...). W przypadku wykrycia nieprawidłowości przekazuje Pani informacje wraz z rekomendacją ich naprawy.

Celem Pani działań jest przekazanie rekomendacji mających na celu zwiększenie ruchu organicznego pochodzącego z wyszukiwarki (...). Wykonywane przez Panią działania dotyczą wyłącznie działań SEO określanych jako onsite (wykonywanych w obrębie strony, w przeciwieństwie do zadań offsite, które dotyczą na przykład tworzenia stron zapleczowych i linków prowadzących do strony). Fizyczne zmiany na stronie lub w kodzie źródłowym strony nie są dokonywane przez Panią.

Wskazała Pani, na czym konkretnie polegają wymienione czynności w zakresie:

a)analizy technicznej optymalizacji strony internetowej klienta bezpośrednio w systemie strony i/lub kodzie strony w celu optymalizacji strony klienta pod wyszukiwarkę (...), Audyt SEO strony na podstawie raportu z programu (...):

Sprawdzenie poprawności metadanych takich jak tytuł i opis, które są wyświetlane przy stronie w momencie wyszukiwania go przez użytkownika w wyszukiwarce (...). Sprawdzenie polega na tym, czy metadane są dostępne w źródle/kodzie strony. Jeśli tak, czy posiadają odpowiednią długość oraz przekazanie rekomendacji ich skrócenia lub wydłużenia, jeśli nie spełniają rekomendowanego limitu znaków. Rekomendacja polega wyłącznie na przekazaniu informacji o statusie i nie uwzględnia tworzenia treści nowych meta danych.

Sprawdzenia poprawności elementów HTML wyświetlanych w kodzie strony, takich jak (...), słowa kluczowe; oraz przekazania informacji o statusie i rekomendacji zmian – bez tworzenia treści oraz dokonywania zmian.

b)koordynacji działań digital marketingowych na różnych obszarach (w ramach różnych zespołów w Grupie):

Koordynacja polega na przekazaniu rekomendacji związanych z SEO, wykrytych podczas sprawdzania raportu z programu (...), (...) i kodu źródłowego strony do działu technicznego i marketingowego, po których stronie leży ostateczna decyzja związana z wprowadzeniem fizycznych zmian.

c)głównego kontaktu dla Klienta (w tym utrzymywanie relacji z klientem):

Główny kontakt polega na przekazaniu danych ruchu organicznego z narzędzia (...), bezpośredniej analizy kodu źródłowego strony oraz ewentualnych rekomendacji na podstawie nieprawidłowości znalezionych bezpośrednio w kodzie źródłowym strony, bez tworzenia nowego kodu.

d)zarządzania działaniami związanymi z realizacją projektów (monitorowanie postępów, wykonywanie i nadzorowanie zadań związanych z projektem, w tym kontrola jakości):

Monitorowanie postępów polega na sprawdzaniu danych ruchu organicznego z narzędzia (...), sprawdzanie danych i analiza wyników, i przekazanie rekomendacji w przypadku wykrycia nieprawidłowości takich jak na przykład usunięta strona zwracająca błąd 404.

e)cotygodniowego i miesięcznego raportowania do Klienta (w tym przyjmowanie i rozwiązywanie eskalacji):

Przekazanie raportu z narzędzia (...) pokazującego ruch pochodzący z wyszukiwarki (...) oraz przygotowanie dodatkowych raportów w przypadku zgłoszenia takiej prośby.

f)zgłaszania ryzyk oraz eskalowania problemów wymagających wsparcia account teamu:

W przypadku wykrycia nieprawidłowości, takich jak na przykład usunięta strona, zwracająca kod 404 (strona nieznaleziona), przekazanie tej informacji do account teamu, która następnie wykonuje dalsze działania po swojej stronie.

g)współpracy z wyznaczonymi przez Zleceniodawcę podmiotami (klientami Zleceniodawcy) w celu określenia ich potrzeb projektowych dotyczących zapotrzebowania związanych z SEO:

Przekazywania raportów z (...) na podstawie przekazanego zapotrzebowania (raport miesięczny/kwartalny) oraz sprawdzenie poprawności kodu źródłowego przekazanych stron, przekazanie rekomendacji, bez dokonywania zmian w kodzie. Celem rekomendacji jest zwiększenie ruchu organicznego z wyszukiwarki (...) na przekazanej stronie.

h)reprezentacji Zleceniodawcy w rozmowach z klientami w zakresie świadczonych przez Zleceniodawcę usług SEO:

Przekazania danych z raportów (...) oraz przekazanie informacji o statusie kodu źródłowego strony, w tym zgłoszenie nieprawidłowości, jeśli takie wystąpiły oraz przekazanie rekomendacji bez dokonywania fizycznych zmian w kodzie.

Wskazała Pani efekty w odniesieniu do każdej z ww. przez Panią czynności i wyjaśniła, w jaki sposób te efekty są wykorzystywane przez Pani kontrahenta, na rzecz którego świadczy Pani ww. usługi:

a)na podstawie przedstawionej przeze Panią analizy technicznej i rekomendacji, firma może dokonać zmian, które mają na celu zapewnienie poprawnego wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania oraz zwiększenie ruchu pochodzącego z wyszukiwarki (...);

b)przedstawienie rekomendacji na podstawie analizy, nadanie priorytetów dla wymaganych działań na stronie, w celu zapewnienia jak najlepszej widoczności w wyszukiwarce (...);

c)przekazanie danych dotyczących ruchu w celu dalszej analizy ich przez klienta, na podstawie których możliwe jest planowanie dalszych działań związanych ze stroną;

d)monitorowanie postępów ma na celu wykrycie stron, które otrzymują wysoki ruch z wyszukiwarki (...), ich analiza oraz wykorzystanie zebranych danych w celu przekazania rekomendacji dla pozostałych stron, które obecnie otrzymują mniejszy ruch; celem działań kontroli jakości jest zapewnienie poprawnego działania strony, dla użytkowników przychodzących na stronę z wyszukiwarki (...);

e)raportowanie cotygodniowe i comiesięczne ma na celu sprawdzenie, czy wdrożone działania na podstawie przekazanych przez Panią rekomendacji przynoszą efekt w postaci wzrostu ruchu organicznego z wyszukiwarki (...);

f)zgłaszanie ryzyk ma na celu zapewnienie poprawne funkcjonowanie strony, dla użytkowników przychodzących na stronę z wyszukiwarki (...);

g)określenie potrzeb ma na celu zrozumienie potrzeb związanych z SEO, w celu przekazania rekomendacji, mających na celu zwiększenie ruchu z wyszukiwarki (...);

h)reprezentacja ma na celu przekazanie danych i rekomendacji w celu wprowadzenia zmian optymalizacyjnych na stronie mających służyć zwiększeniu ruchu z wyszukiwarki (...).

Wyjaśniła Pani, że Zleceniodawca to firma, dla której świadczy Pani usługi SEO na podstawie umowy o świadczeniu usług – relacja B2B „przedsiębiorstwo-przedsiębiorstwo”. Klient to firma korzystająca z usług Zleceniodawcy. Na zlecenie Zleceniodawcy dokonuje Pani usługi sprawdzenia strony/stron Klienta Zleceniodawcy z zakresu SEO, mających na celu zwiększenie ruchu organicznego.

Wskazała Pani, że nie wykonuje usług projektowania struktury stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego – sprawdza Pani obecny status kodu strony i przekazuje rekomendacje dotyczące zmian, ale ich nie projektuje i nie wprowadza zmian w kodzie.

Nie wykonuje Pani usług projektowania stron zapleczowych.

Nie wykonuje Pani usług tworzenia/rozbudowy treści i linków prowadzących do strony.

Według Pani PKWiU 62.01.11.0 jest właściwe dla usług w charakterze konsultanta ds. projektów mediowych i marketingowych z zakresu pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych. Zakres działań pozycjonowania stron internetowych (SEO) dotyczy działań na różnych obszarach. Dotyczy on zarówno działań analitycznych i technicznych mających na celu zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, lub też może dotyczyć zadań wykonywanych poza stroną, takich jak budowanie stron zapleczowych, tworzenie treści i linków przychodzących do strony.

Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pani skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie uzyskała Pani przychodów przekraczających 2 000 000 euro.

Uzupełnienie wniosku II

Potwierdziła Pani, że podana klasyfikacja PKWiU 62.01.11.0 jest klasyfikacją według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.).

Doprecyzowała Pani, że świadczone usługi sprzedaży czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 63.11.20.0 w oparciu o PKWiU (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.).

Pytania

1)Czy wykonując usługi pozycjonowania stron internetowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, prawidłowe będzie zastosowanie stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?

2)Czy wykonując usługę sprzedaży miejsca na cele reklamowe w Internecie sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 63.11.20.0, prawidłowe będzie zastosowanie stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?

Pani stanowisko w sprawie

Stanowisko do pytania 1.

Według Pani, usługi Pozycjonowania Stron Internetowych (SEO) sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, mogą być rozliczane z zastosowaniem stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie. Pomimo, iż wykonywane usługi sklasyfikowane są pod nr PKWiU 62.01.11.0, to nie dotyczą one usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit.b.

Stanowisko do pytania 2.

Według Pani, usługi sprzedaży miejsca na cele reklamowe w Internecie sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 63.11.20.0, mogą być rozliczane z zastosowaniem stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest częściowo nieprawidłowe, a częściowo prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi pozycjonowania stron internetowych, sklasyfikowanych wg Pani w grupowaniu PKWiU: 62.01.11.0 – Usługi związane z pozycjonowaniem i projektowaniem stron internetowych oraz sprzedaży miejsca na cele reklamowe w Internecie sklasyfikowane wg Pani w grupowaniu PKWiU: 63.11.20.0 – Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie. Zamierza Pani złożyć oświadczenie o wyborze od 2023 roku formy opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani przychód w 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do usług sprzedaży miejsca na cele reklamowe wskazała Pani, że działania nie mają charakteru kreatywnego i nie polegają na prowadzeniu kampanii marketingowej, a mają jedynie czysto techniczny charakter i sprowadzają się do zamieszczenia w kodzie źródłowym strony internetowej linku zawierającego reklamę i późniejszym wyświetlaniu jej na stronach internetowych w Internecie.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sprzedaży miejsca reklamowego, sklasyfikowanych wg PKWiU 63.11.20.0 – Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie, ryczałt wynosi8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się natomiast do wykonywanych przez Panią usług, dla których wskazała Pani grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” wskazać należy, że – wbrew Pani stanowisku – zastosowania nie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W opisie sprawy wskazała Pani, że świadczone usługi nie są związane z programowaniem lub usługami na oprogramowaniu; nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Wskazała Pani, że nie projektuje kodu strony ani nie wprowadza zmian w kodzie. W ramach Umowy o Współpracy i Świadczeniu Usług jest Pani między innymi zobowiązana do świadczenia następujących usług dla Zleceniodawcy:

koordynacji działań digital marketingowych na różnych obszarach (w ramach różnych zespołów w Grupie);

głównego kontaktu dla Klienta (w tym utrzymywanie relacji z klientem);

zarządzania działaniami związanymi z realizacją projektów (monitorowanie postępów. Wykonywanie i nadzorowanie zadań związanych z projektem, w tym kontrola jakości);

cotygodniowego i miesięcznego raportowania do Klienta (w tym przyjmowania i rozwiązywania eskalacji);

zgłaszania ryzyk oraz eskalowania problemów wymagających wsparcia account teamu;

analizy procesów biznesowych podmiotów trzecich, weryfikacji ich potrzeb biznesowych i mapowania ich do rozwiązania klasy CRM;

rozwoju systemów podmiotów trzecich poprzez specyfikowanie nowych oraz rozwój istniejących już funkcjonalności;

wytwarzania prototypów aplikacji CRM w oparciu o materiały i wymagania.

Ponadto wskazała Pani, że dokonuje sprawdzenia danych strukturalnych (uporządkowanych) widocznych w kodzie strony – testuje ich poprawność za pomocą narzędzia (...) do sprawdzania wyników z elementami rozszerzonymi. W przypadku wykrycia błędów przedstawia Pani rekomendacje dotyczące zmian. Sprawdza Pani kod źródłowy strony (bezpośrednio lub za pomocą programu (...)), aby sprawdzić poprawność i występowanie danych takich jak: (...). W przypadku wykrycia nieprawidłowości przekazuje Pani informacje wraz z rekomendacją ich naprawy.

Podkreśliła Pani, że nie wykonuje usług projektowania struktury stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego – sprawdza Pani obecny status kodu strony i przekazuje rekomendacje dotyczące zmian, ale ich nie projektuje i nie wprowadza zmian w kodzie.

Odnosząc się do powyższego, wskazać trzeba, że w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z powyższymi wyjaśnieniami w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W dziele 62 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Ww. grupowanie – które Pani wskazała jako właściwe dla usług opisanych w pkt. 1 wniosku –obejmuje więc usługi, które dotyczą projektowania, programowania oraz rozwoju oprogramowania.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzania i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Panią, a będące przedmiotem pytania pierwszego usługi pozycjonowania stron internetowych mają związek z oprogramowaniem. Świadczy Pani bowiem usługi w zakresie sprawdzenia danych strukturalnych (uporządkowanych) widocznych w kodzie strony – testuje ich poprawność za pomocą narzędzia (...) do sprawdzania wyników z elementami rozszerzonymi. Ponadto sprawdza Pani kod źródłowy strony (bezpośrednio lub za pomocą programu (...)), aby sprawdzić poprawność i występowanie danych takich jak: (...).

Co prawda fizyczne zmiany na stronie lub w kodzie źródłowym strony nie są dokonywane przez Panią, jednakże bezpośrednia analiza kodu źródłowego strony oraz ewentualne rekomendacje na podstawie nieprawidłowości znalezionych bezpośrednio w kodzie źródłowym strony dotyczą oprogramowania , a więc nie można zgodzić się, że czynności które Pani wykonuje nie są związane z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, a w szczególności cytowane wyżej wyjaśnienia do PKWiU, jeśli opisane usługi mieszczą się we wskazanym przez Panią grupowaniu 62.01.11.0, to stawką ryczałtu właściwą dla tych usług jest stawka 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie jak Pani wskazała – 8,5%.

Podnoszona okoliczność, że Pani praca nie jest bezpośrednio związana z programowaniem – w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Reasumując ryczałt od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych przez Panią wynosi:

12% w odniesieniu do usług konsultanta ds. projektów mediowych i marketingowych z zakresu pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych, sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 62.01.11.0;

8,5% w odniesieniu dla usług sprzedaży miejsca na cele reklamowe w Internecie, sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 63.11.20.0.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00