Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.118.2023.2.LS

Rozliczenie świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów  z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 kwietnia 2023 r. (wpływ  5 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: "Podatnik"). Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jako osoba fizyczna. W 2022 r. rozlicza się Pan podatkiem liniowym, natomiast na rok 2023 planuje rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony  w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza kwoty  2 000 000 EURO. Pana usługi, których dotyczy niniejszy wniosek w żadnej mierze nie dotyczą programowania. Programowaniem zajmuje się osobny dział/zespół, a Pan nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodu poszczególnych programów. W zależności od projektu, w którym bierze Pan udział, jego działalność zakłada przykładowo realizację zadań takich jak: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu systemów informatycznych, ulepszaniu istniejącego interfejsu systemów informatycznych, zbieraniu wymagań w zakresie projektów UX, proponowaniu rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów, tworzeniu specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami, nadzorowaniu wdrożenia rozwiązań, zbieraniu informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych projektowanie interfejsów oraz UX dla stron internetowych; projektowanie interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych  i webowych; projektowanie elementów składowych (komponentów) do interfejsów. projektowanie logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych i webowych; testowanie i prototypowanie elementów interfejsów na makietach. Faktycznie wykonywana przez Pana działalność wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz czynnościach wskazanych powyżej. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Pana. Sam Pan nie uczestniczy w procesie programowania. Wszystkie czynności i usługi, których dotyczy wniosek dotyczą stricte branży IT i rozwoju technologii informatycznych programów komputerowych. W procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy. Co warto podkreślić, wykonywane przez Pana usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową. Działania podejmowane przez Pana w związku ze świadczeniem usług nie stanowią usług związanych  z oprogramowaniem, rozumianych jako tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Wszelkie prace na rzecz klienta wykonywanie są w ramach ściśle określonych standardów klienta odnośnie technologii, urządzeń, oprogramowania, bezpieczeństwa. Stąd nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Ponadto na żadnym etapie świadczenia usług nie będzie miało miejsca programowanie, bądź wytwarzanie oraz rozwój oprogramowania. Wskazuje Pan, że świadczone przez niego usługi wskazane we wniosku nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako tworzenie  i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych tj. konkretnie programowania. Nie wyklucza Pan, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy. Od 1 stycznia 2023 r. Zadecydował Pan o zmianie formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905  z późn. zm., dalej: "Ustawa o ryczałcie"). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy  o ryczałcie złoży Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów  z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w terminie do 20 lutego 2023 r. (z uwagi na fakt, że pierwszy przychód  z działalności gospodarczej w 2023 r. zostanie osiągnięty w styczniu 2023 r). W zakresie którego dotyczy wniosek nie świadczy i nie zamierza świadczyć Pan usług związanych  z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),  z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych  z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Nie uzyska Pan (w 2023) z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w roku podatkowym (2023) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Dodatkowo wskazuje Pan, że może świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona on odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy tamtej części Pana działalności. W tym zakresie prowadzić będzie Pan stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1. Ponieważ dostępna informacja nie jest precyzyjna bardzo ciężko jest właściwie przypisać kod PKWiU do wykonywanej przez Pana pracy. Nie ma jasnych wytycznych do jakiego kodu (ergo też stawki podatku) przypisać zawód projektanta doświadczeń użytkownika (User Experience Designer czyli potocznie UX). W związku z tym faktem zwrócił się Pan w ubiegłym roku (zanim jeszcze zmienił Pan formę opodatkowania na ryczałt) o taką informację do GUSu.

I po długim oczekiwaniu uzyskał Pan poniższą informację:

“Łódź, (...)

Odpowiadając na wniosek z dnia 17.01.2022 r., przesłany w celu ustalenia klasyfikacji do celów podatku dochodowego, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego  (...) informuje, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów  i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi informatyczne w zakresie: tworzenia koncepcji funkcjonalnych, testowania i prototypowania nowych elementów interfejsu, ulepszania istniejącego interfejsu, zbierania wymagań w zakresie projektów UX, proponowania rozwiązań i szacowania wymaganych zasobów, tworzenia specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami, nadzorowania wdrożenia rozwiązań, zbierania informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych  i zewnętrznych, tworzenia koncepcji funkcjonalnych interfejsów oraz UX dla stron internetowych, gier, aplikacji mobilnych i webowych; tworzenia koncepcji funkcjonalnych elementów składowych (komponentów) do interfejsów, logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych i webowych; testowania i prototypowania elementów interfejsów na makietach, mieszczą się w grupowaniu:

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci.”

W bieżącym roku rozlicza się Pan za pomocą ryczałtu i wykorzystuję wskazany przez GUS kod PKWiU tj. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Celem i powodem Pana wniosku do Krajowej Informacji Skarbowej jest właśnie wskazanie czy kod ten jest prawidłowy do usług i zawodu, który wykonuję ergo czy związana z nim stawka podatku jest właściwa. Chce Pan prawidłowo przypisać kod PKWiU oraz stawkę  i opłacać terminowo należne podatki zgodnie z przepisami prawa podatkowego ale ponieważ nie są one jasne w kontekście zawodu, który wykonuję, zwraca się Pan do Krajowej Informacji Skarbowej o potwierdzenie czy przypisany przez Pana na podstawie informacji  z GUSu kod (i związana z nim stawka) jest prawidłowy a jeśli nie, wskazanie Panu prawidłowego kodu/stawki.

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” - wydaje się, że kod ten jest zasadny jako, że najlepiej opisuje to czym się Pan zajmuje. Czynności jakie Pan wykonuje zawodowo nie są bowiem w żaden sposób programowaniem, nie zna Pan żadnego języka programowania, nie mam styczności bezpośredniej z kodem, nie oceniam go, nie ingeruje  w niego, nie planuje jego wytwarzania ani go nie tworzę. Całość czynności, które wykonuje Pan ma na celu projektowanie nowego lub rozwój istniejącego produktu cyfrowego  (tj. technologii informatycznych) w sposób możliwie najbardziej przyjazny odbiorcy (jego użytkownikowi) czyli jak się wydaje, są to właśnie usługi związane z projektowaniem  i rozwojem technologii informatycznych. Czynności te nie są również integralna częścią tworzenia oprogramowania ergo nie są związane z oprogramowaniem sensu stricte. Są to czynności w procesie projektowania technologii informatycznych pozwalające na lepsze dopasowanie takiej technologii do jej użytkownika.

2. Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.).

3. Nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Pana jedyne przychody pochodzą ze wskazanej działalności gospodarczej.

4. Nie uzyskuje (uzyska) Pan przychodu ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania  w trybie on-line.

5. Nie jest łatwo dokładniej to opisać ponieważ poniższe czynności same w sobie stanowią ich opis, który ciężko jest dokładniej przedstawić bez specjalistycznych opisów ale oczywiście postaram się Pan.

- projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu systemów informatycznych

polega na tworzeniu makiet funkcjonalnych oraz tzw “flow” czynności użytkownika projektowanego systemu (jakie elementy i gdzie mają się znajdować w interfejsie użytkownika oraz skąd i dokąd się on kolejno porusza po systemie) i stworzeniu z tych makiet prototypu, który testowany użytkownik systemu może w pewnym sensie użyć (jest to markowane ponieważ nie jest to na tym etapie działający zaprogramowany system a jedynie jego wyobrażenie przedstawione za pomocą różnych narzędzi typu specjalistyczne programy czy wręcz kartki papieru) aby projektant mógł wyłapać ewentualne błędy i zidentyfikować na wczesnym etapie potencjalne problemy jakie użytkownik systemu może mieć w trakcie jego używania,

- ulepszaniu istniejącego interfejsu systemów informatycznych,

polega na tym samym co powyżej ale w odniesieniu do już istniejącego systemu i mające na celu jego usprawnienie i rozwój.

- zbieraniu wymagań w zakresie projektów UX,

polega na zebraniu informacji od wszystkich interesariuszy (stakeholders) projektowanego systemu/produktu na temat tego co powinien projektowany system/produkt zawierać (jakie funkcjonalności)

- proponowaniu rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów,

na bazie zebranych informacji wymyśla się i przedstawia proponowane rozwiązania informatyczne oraz podaje ile czasu zajmie ich szczegółowe zaprojektowanie i wdrożenie (na podstawie informacji zebranych od osób zajmujących się innymi etapami tworzenia danego systemu/produktu)

- tworzeniu specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami,

polega na tworzeniu dokumentacji projektowej

- nadzorowaniu wdrażania rozwiązań,

polega na sprawdzeniu czy wdrożone rozwiązania (system) odpowiadają wcześniejszemu projektowi

- zbieraniu informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych

polega na zebraniu danych na podstawie przeprowadzonych przez kogoś innego badań jakościowych bądź ilościowych

- projektowanie interfejsów oraz UX dla stron internetowych, projektowanie interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych i webowych,

Polega na tym samym co w punkcie 1. Aplikacja mobilna czy webowa to też jest system informatyczny a samo określenie mobilna/webowa wskazuje jedynie gdzie jest używany  (np. na jakim urządzeniu, na komputerze poprzez stronę/portal WWW lub na telefonie poprzez dedykowana aplikację) ergo jest to jedynie dookreślenie rodzajów systemu informatycznego.

- projektowanie elementów składowych (komponentów) do interfejsów,

polega na tym samym co w punkcie 1 w ujęciu podziału na mniejsze kawałki.

- projektowanie logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych i webowych również polega na tym co opisane w punkcie 1 przy czym to “flow” poczynań użytkownika systemu jest właśnie określany owa logiką działania.

- testowanie i prototypowanie elementów interfejsów na makietach.

to jest to samo co opisane w punkcie pierwszym w opisie stworzenia prototypu  (z stworzonych uprzednio makiet) i jego testowania. Testować można same makiety albo stworzony z nich prototyp klikalny (lub nawet szereg kartek papierowych metod jest wiele  i odnoszą się one do różnych etapów projektowania systemu informatycznego)

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu systemów informatycznych, ulepszaniu istniejącego interfejsu systemów informatycznych, zbieraniu wymagań w zakresie projektów UX, proponowaniu rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów, tworzeniu specyfikacji przy współpracy z managerami produktów  i deweloperami, nadzorowaniu wdrożenia rozwiązań, zbieraniu informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych projektowanie interfejsów oraz UX dla stron internetowych; projektowanie interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych i webowych; projektowanie elementów składowych (komponentów) do interfejsów. projektowanie logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych  i webowych; testowanie i prototypowanie elementów interfejsów na makietach  i wskazanych we wniosku, przy założeniu niewykonywania usług związanych  z oprogramowaniem podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu systemów informatycznych, ulepszaniu istniejącego interfejsu systemów informatycznych, zbieraniu wymagań w zakresie projektów UX, proponowaniu rozwiązań  i szacowanie wymaganych zasobów, tworzeniu specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami, nadzorowaniu wdrożenia rozwiązań, zbieraniu informacji  o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych projektowanie interfejsów oraz UX dla stron internetowych; projektowanie interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych i webowych; projektowanie elementów składowych (komponentów) do interfejsów. projektowanie logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych i webowych; testowanie i prototypowanie elementów interfejsów na makietach, przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią  i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1  pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie. Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: "ewidencja przychodów"), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem  i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015. W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy  o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej  w zakresie handlu. Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym  z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b (od 1 stycznia 2022 ) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem  w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022). Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu systemów informatycznych, ulepszaniu istniejącego interfejsu systemów informatycznych, zbieraniu wymagań w zakresie projektów UX, proponowaniu rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów, tworzeniu specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami, nadzorowaniu wdrożenia rozwiązań, zbieraniu informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych projektowanie interfejsów oraz UX dla stron internetowych; projektowanie interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych i webowych; projektowanie elementów składowych (komponentów) do interfejsów; projektowanie logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych i webowych; testowanie  i prototypowanie elementów interfejsów na makietach; przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć  w ustawie pojawia się przedrostek "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania. Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pana działalności obejmujących: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu systemów informatycznych, ulepszaniu istniejącego interfejsu systemów informatycznych, zbieraniu wymagań w zakresie projektów UX, proponowaniu rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów, tworzeniu specyfikacji przy współpracy z managerami produktów  i deweloperami, nadzorowaniu wdrożenia rozwiązań, zbieraniu informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych projektowanie interfejsów oraz UX dla stron internetowych; projektowanie interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych i webowych; projektowanie elementów składowych (komponentów) do interfejsów; projektowanie logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych  i webowych; testowanie i prototypowanie elementów interfejsów na makietach; przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych  i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych  z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (ex. 62.01.1 PKWiU 2015). Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu systemów informatycznych, ulepszaniu istniejącego interfejsu systemów informatycznych, zbieraniu wymagań w zakresie projektów UX, proponowaniu rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów, tworzeniu specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami, nadzorowaniu wdrożenia rozwiązań, zbieraniu informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych projektowanie interfejsów oraz UX dla stron internetowych; projektowanie interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych i webowych; projektowanie elementów składowych (komponentów) do interfejsów; projektowanie logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych i webowych; testowanie  i prototypowanie elementów interfejsów na makietach; przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy  o ryczałcie. Pana stanowisko o prawidłowości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stosunku do przychodów z usług tożsamych do wykonywanych przez Pana znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych na podstawie analogicznych przepisów obowiązujących w 2019 i 2020 r., m.in. w: - interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej  z dnia 15 czerwca 2020 r., sygn. 0112-KDIL2- 2.4011.270.2020.4.MC; - interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 maja 2020 r., sygn. 0115- KDIT1.4011.165.2020.1.MR; - interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 marca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.23.2020.2.ISL; - interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.241.2019.1.AK. - interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 kwietnia 2021 r. 0113-KDIPT2-1.4011.53.2021.3.MM - interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2021 r. 0112-KDWL.4011.121.2021.2.WS - interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 listopada 2019r. 0113-KDIPT2-1.4011.434.2019.2.AP „Mimo iż wskazane powyżej interpretacje indywidualne zostały wydane zgodnie z ówczesnym stanem prawnym, Pana zdaniem zachowują one swoją aktualność w stosunku do przyporządkowania do przychodów z usług wykonywanych przez Pana właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz właściwej interpretacji znaczenia przedrostka "ex" w przypadku zawężenia zakresu usług, w stosunku do których znajduje zastosowanie dana stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Mając na uwadze powyższe, Pana zdaniem, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu systemów informatycznych, ulepszaniu istniejącego interfejsu systemów informatycznych, zbieraniu wymagań w zakresie projektów UX, proponowaniu rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów, tworzeniu specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami, nadzorowaniu wdrożenia rozwiązań, zbieraniu informacji o potrzebach użytkownika  i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych projektowanie interfejsów oraz UX dla stron internetowych; projektowanie interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych  i webowych; projektowanie elementów składowych (komponentów) do interfejsów; projektowanie logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych i webowych; testowanie i prototypowanie elementów interfejsów na makietach; przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych  i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych  z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy przy tym wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU 62.01.12.0.

W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Co istotne, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne;

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania.

Jak wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU, świadczone przez Pana usługi związane są z oprogramowaniem, skoro do Pana obowiązków w ramach świadczonych usług należą:

a) projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu systemów informatycznych,

b) ulepszaniu istniejącego interfejsu systemów informatycznych,

c) zbieraniu wymagań w zakresie projektów UX,

d) proponowaniu rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów,

e) tworzeniu specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami,

f) nadzorowaniu wdrożenia rozwiązań,

g) zbieraniu informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych projektowanie interfejsów oraz UX dla stron internetowych,

h) projektowanie interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych i webowych,

i) projektowanie elementów składowych (komponentów) do interfejsów,

j) projektowanie logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych i webowych,

k) testowanie i prototypowanie elementów interfejsów na makietach.

Analiza przedstawionego opisu dotyczącego zakresu wykonywanych usług prowadzi do wniosku, że usługi te – wbrew Pana stanowisku – są związane z oprogramowaniem, a tym samym nie mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług – jako usług związanych z oprogramowaniem – podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny  co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00