Czy zamawiający może zmienić zdanie
Zamawiający nie jest nieomylny. Popełniane błędy w konsekwencji mogą nawet doprowadzić do wyboru mniej korzystnej oferty. System zamówień publicznych jest jednak przygotowany na taką ewentualność. Właściwa interpretacja regulacji ustawy pozwala wskazać podstawę prawną unieważnienia podjętej czynności lub też całego postępowania.
Nadrzędnym celem zamawiającego w ramach prowadzonego postępowania jest doprowadzenie do wyboru najkorzystniejszej oferty. Proceduralnie celem tym jest przeprowadzenie procedury zgodnie z prawem oraz zasadami obowiązującymi w systemie zamówień publicznych. Wskazuje na to chociażby art. 16 pkt 1 Prawa zamówień publicznych (dalej: Pzp) nakazujący procedowanie z zachowaniem uczciwej konkurencji oraz równego traktowanie wykonawców, a także art. 17 ust. 2 Pzp obligujący do zawarcia umowy z wykonawcą wybranym zgodnie z przepisami. Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy postępowanie obarczone jest wadą?
