Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.31.2023.2.KD

Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 11 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2023 r. (wpływ 20 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Od 16 sierpnia 2016 r. prowadzi Pan jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. Zakres Pana działalności według kodów PKD obejmuje:

-62.01.Z (działalność związana z oprogramowaniem),

-58.29.Z (działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania),

-62.03.Z (działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi),

-62.09.Z (pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych),

-63.11.Z (przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność),

-63.12.Z (działalność portali internetowych),

-71.20.B (pozostałe badania i analizy techniczne),

-73.12.C (pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych - Internet),

-74 10.Z (działalność w zakresie specjalistycznego projektowania).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz spółki (…), zwanej dalej: „Zleceniodawcą”.

Zleceniodawca to spółka tworząca swojego rodzaju (…), tj. system komputerowy służący do (…), a także dokonywania transakcji płatniczych. Główny produkt Zleceniodawcy, tj. aplikacja (…) jest pierwszą w swoim rodzaju - łączy stabilność tradycyjnej bankowości z portalem umożliwiającym przechowywanie i płatność najbardziej znaną na świecie kryptowalutą. Ma umożliwiać ochronę środków pieniężnych przed niestabilnością uwarunkowań gospodarczych i politycznych na świecie.

Świadczy Pan usługi na rzecz ww. Zleceniodawcy pełniąc funkcję „Technical Lead of the Company” (Lidera Technicznego Spółki). Usługi te, w zależności od bieżących, konkretnych potrzeb Zleceniodawcy, obejmować mogą:

1)analizę wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta;

2)projektowanie oraz usprawnianie architektury rozproszonych systemów komputerowych w taki sposób, aby zoptymalizować działanie oraz proces wytwarzania oprogramowania dla systemów komputerowych połączonych siecią;

3)dostarczanie ekspertyz w zakresie projektowania oraz rozwoju bezpieczeństwa sieci;

4)dostarczanie ekspertyz w zakresie usprawniania procesów wytwarzania i dostarczanie zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentach;

5)dostarczanie ekspertyz w zakresie monitorowania oraz stabilizacji rozproszonych systemów komputerowych i powiązanego oprogramowania;

6)budowanie wysoko wydajnego zespołu odpowiednio dobranych specjalistów (high performing team) o uzupełniających się umiejętnościach w zakresie technologii informatycznych, zorientowanego na osiąganie określonych celów i rezultatów w założonej jednostce czasu;

7)definiowanie jasnych celów dla ww. zespołu specjalistów z zakresu technologii informatycznych w oparciu o cele biznesowe całej firmy Zleceniodawcy (przekładanie celów biznesowych firmy na cele zrozumiałe i wykonalne dla specjalistów z zakresu technologii informatycznych, w tym programistów);

8)zachęcanie do wprowadzania innowacji w stosowanych przez ww. zespół specjalistów rozwiązaniach informatycznych;

9)zapewnienie jasnego kierunku technicznego w ww. zespole poprzez organizowanie spotkań, wspieranie dyskusji i procesu podejmowania decyzji dotyczących architektury i stosu technologicznego,

10)ocenę bieżących procesów tworzenia systemów komputerowych w celu dostosowania do najlepszych praktyk realizacji i dostarczania produktu do klienta docelowego;

11)współpracę z Product Managerem Zleceniodawcy w celu dostosowania rozwiązań technologu informatycznych do wizji produktu.

Wyżej wskazane, świadczone przez Pana usługi, należy zaliczyć do grupowania PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (według kodów Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, dalej w skrócie „PKWiU”, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 4 września 2015 r.).

Potwierdza to opinia Urzędu Statystycznego w ... z 10 listopada 2022 r.,Nr (…). Aby uzyskać potwierdzenie co do tego, jak prawidłowo klasyfikować świadczone przez siebie usługi, wystąpił Pan do Urzędu Statystycznego w ..., Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur o udzielenie informacji w przedmiotowej kwestii (a to w oparciu o treść punktu 2 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych).

W opinii Urzędu Statystycznego wskazano wprost, że Pana usługi obejmujące czynności wyliczone wyżej „mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0”. Dodano jednocześnie w opinii, że „jeżeli wyżej wymienione usługi są świadczone bez projektowania architektury rozproszonych systemów komputerowych to należy je klasyfikować w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Wyjaśnia Pan jednak, że świadczone przez Pana, opisane we wniosku, usługi stanowią spójną, lecz mającą szeroki zakres sekwencję działań (obejmującą docelowo udział w tworzeniu produktu IT Zleceniodawcy). Nieodłącznym elementem tych działań jest „projektowanie architektury rozproszonych systemów komputerowych”. Dlatego nie pyta Pan we wniosku o sytuację, w której świadczenie usług odbywałoby się bez tego projektowania (tj. taką, w której usługi te należałoby zaliczyć do grupowania 62.02), a wyłącznie o taką sytuację, w której ww. projektowanie architektury stanowi element usług (tj. taką, w której usługi należy zaliczyć do grupowania 62.01.12.0).

Jednocześnie wyjaśnić należy, że Pan jako Lider Techniczny Spółki, świadczy usługi na rzecz Zleceniodawcy pozostając w bezpośrednim i stałym kontakcie z programistami tworzącymi oprogramowanie dla tejże spółki. Sam jednak nie tworzy, nie rozwija, ani nie modyfikuje oprogramowania. Nie ingeruje Pan w prace programistów. Współpraca z programistami świadczącymi usługi na rzecz Zleceniodawcy polega na czynnościach wypunktowanych wyżej, w tym wykonywaniu ww. ekspertyz, definiowaniu dla nich technicznych celów, itp. Oczywiście posiada Pan wiedzę i doświadczenie z zakresu tworzenia oprogramowania, czym zajmował się w ramach poprzedniego etapu swojej kariery zawodowej, w przeszłości. Teraz jednak jako Lider Techniczny, jak wyżej wskazano, nie zajmuje się programowaniem. Nie doradza Pan też w zakresie oprogramowania. Usługi świadczone przez Pana, szczegółowo opisane wyżej, polegają na przekładaniu wizji i wymagań biznesowych Zleceniodawcy (opartych o potrzeby klientów) na wymagania techniczne i cele konieczne do osiągnięcia przez grupy specjalistów pracujących dla Zleceniodawcy. Pana praca obejmuje analizę potrzeb Zleceniodawcy i jego klientów, opracowanie koncepcji działania oraz przekazanie jej, np. w formie plików tekstowych, czy w formie graficznej ww. zespołom specjalistów tworzących produkt Zleceniodawcy.

Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), dalej w skrócie „ustawa o zryczałtowanym podatku”. Nie wykonuje Pan usług na rzecz byłego ani obecnego pracodawcy. Opisana we wniosku, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Dodatkowo wskazuje Pan, że nie wyklucza możliwości świadczenia innych niż opisane we wniosku usług, które są zakwalifikowane do innych kodów PKWiU i które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz w takim przypadku dokona Pan odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem. Tej ewentualnej części działalności nie dotyczy jednak wniosek. W tym zakresie prowadzić będzie Pan stosowną ewidencję, która umożliwi określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (stosownie do art. 12 ust. 3 zdanie 1 ustawy o zryczałtowanym podatku), jeśli zaktualizuje się taka konieczność. Wniosek dotyczy usług świadczonych przez Pana w 2022 r. oraz w kolejnych latach, gdyż przewiduje Pan możliwość dalszego świadczenia usług o takim samym przedmiocie i na takich samych zasadach. Przedstawiony zatem stan faktyczny jest stanem ciągłym istniejącym nadal.

Mając na uwadze treść art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku wskazuje Pan, że w roku podatkowym 2021, jak również w 2022 r. uzyskał przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Wskazuje Pan również, że przychody uzyskiwane przez Pana podlegają opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym. Złożył Pan (w terminie prawem przewidzianym) oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku).

Prowadzona przez Pana działalność nie mieści się w definicji wolnego zawodu.

Posiada Pan na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że: uzyskuje Pan dochody wyłącznie z prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej (tj. świadcząc usługi na rzecz kontrahentów w ramach tej działalności). Nie ma Pan innych źródeł dochodów.

Jak wskazano we wniosku, nie wyklucza Pan możliwości świadczenia, w ramach swojej działalności, innych niż opisane we wniosku usług, które są zakwalifikowane do innych kodów PKWiU niż wskazany we wniosku i które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz w takim przypadku dokona Pan odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem. Tej ewentualnej części działalności nie dotyczy jednak wniosek. W tym zakresie prowadzić będzie Pan stosowną ewidencję, która umożliwi określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, jeśli zaktualizuje się taka konieczność.

Nie uzyskuje/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Nie uzyskuje/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia następujących usług:

-związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

-związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

-objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

-związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

-w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

-związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Usługi świadczone przez Pana nie są związane z oprogramowaniem.

Wyjaśnił Pan, że świadcząc usługi na rzecz Zleceniodawcy pozostaje w bezpośrednim i stałym kontakcie ze specjalistami z zakresu technologii informatycznych (IT), w tym programistami tworzącymi oprogramowanie na zlecenie Zleceniodawcy. Pan sam jednak nie tworzy, nie rozwija, ani nie modyfikuje oprogramowania. Nie ingeruje Pan w prace programistów. Współpraca z programistami świadczącymi usługi na rzecz Zleceniodawcy polega na czynnościach wypunktowanych wyżej, np. definiowaniu dla nich celów, itp.

Świadcząc swoje usługi współpracuje Pan również z innymi specjalistami, w tym z dziedziny finansów i bankowości, zarządzania, marketingu, HR (Human Resources – tłum. zasoby ludzkie), produktowcami.

Jak wskazano we wniosku, posiada Pan wiedzę i doświadczenie z zakresu programowania, czym zajmował się w ramach poprzedniego etapu swojej kariery zawodowej, w przeszłości. Teraz jednak świadcząc usługi dla Zleceniodawcy jako Lider Techniczny Spółki, na obecnym etapie kariery zawodowej, nie zajmuje się oprogramowaniem. Nie doradza Pan również w zakresie oprogramowania.

Pomiędzy Panem a Zleceniodawcą/Zleceniodawcami nie istnieją i nie będą istniały powiązania osobiste, ani też gospodarcze. W zakresie relacji gospodarczych łączy Pana ze Zleceniodawcą jedynie to, że w ramach swojej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi dla Zleceniodawcy i z tego tytułu osiąga przychody.

Zleceniodawca jest spółką, jednak nie jest Pan, nigdy nie był i nie będzie wspólnikiem w tej spółce, nie pełnił, nie pełni i nie będzie pełnił funkcji zarządczych w tej spółce.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Doprecyzował Pan opis usług, wskazując na czym one polegają.

1.analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta;

Zleceniodawca (Pana klient) dostarcza ogólny opis potrzeby do zrealizowania w rozproszonym systemie bankowym. Dokonuje Pan analizy zadania, przegląda istniejącą dokumentację oraz specyfikację. Potrzeby dotyczą głównie usprawniania, projektowania nowych rozwiązań, odpowiadających na potrzeby klientów końcowych (klientów systemu bankowego), optymalizacji czasu wykonania/przeprocesowania zadań przez specjalistów świadczących usługi dla Zleceniodawcy, autonomii zespołów, dostarczenia wartości przez zespoły. Na tej podstawie proponuje Pan kilka rozwiązań, wśród których Produkt Manager dokonuje wyboru, co należy wdrożyć w kolejnej iteracji produktu, umieścić w planach firmy na kolejny kwartał, okres półroczny lub dłuższy. Efektem tych czynności są diagramy przepływu informacji, czasami podstawowa dokumentacja proponowanych rozwiązań (założenia, plusy i minusy rozwiązania — przedstawiane w formie plików tekstowych i grafów), macierze ryzyka, proponowany skład zespołu implementacyjnego lub inne, w zależności od potrzeb;

2.projektowanie oraz usprawnianie architektury rozproszonych systemów komputerowych w taki sposób, aby zoptymalizować działanie oraz proces wytwarzania oprogramowania dla systemów komputerowych połączonych siecią;

W ramach świadczenia swoich usług, musi Pan na bieżąco szukać problemów, które mogą w przyszłości powodować zastoje w procesach działania zespołu specjalistów, lub wydłużać niepotrzebnie czas na dostarczenie rozwiązania. Klient ma z góry okreśolne cele, według których cała firma musi prowadzić operacje. Rozproszony system bankowy Zleceniodawcy oparty jest o setki współdziałających części systemu, które działają odrębnie od siebie, ale jednak mają na siebie wpływ. To niestety często powoduje np. kaskadowe zapaści, jak w domino.

Przegląd systemu robiony przez Pana jest pod kątem sieci, wykorzystania zasobów sieciowych, wykorzystania zasobów bazodanowych, wykorzystania istniejących komponentów systemu, istniejących komponentów względem najbliższych i dalszych planów rozwojowych. Takie problemy, które mogą potencjalnie wystąpić muszą być raportowane. Trzeba stworzyć w tym celu dokument nazwany Architecture Decision Review (kontekst problemu, diagramy przepływu, proponowane rozwiązania, macierze ryzyka, itd.). Taki stworzony przez Pana dokument musi zostać kolejno zaakceptowany przez większe grono specjalistów po stronie Zleceniodawcy. Całość tych czynności musi być przez Pana wykonywana zgodnie z metodyką „Event Storming” oraz podejściem „Domain Driven Design”;

3.dostarczanie ekspertyz w zakresie projektowania oraz rozwoju bezpieczeństwa sieci;

Zleceniodawca bardzo dużą wagę przykłada do bezpieczeństwa sieci wraz z komponentami tworzonego przez niego banku. W ramach współpracy dostarczane są do Pana projekty oraz proponowane rozwiązania w powyższym zakresie, które są lub będą wdrażane u Zleceniodawcy. Dokonuje Pan analizy proponowanego rozwiązania pod względem architektury sieci, architektury zasobów sieciowych, zgodności rozwiązania z regulacjami, wymaganiami bezpieczeństwa, standardami zgodności z certyfikatami, itd. Efektem tej analizy jest dokument (ekspertyza) przedstawiająca możliwe (zdiagnozowane przez Pana) problemy, brakujące elementy oraz rekomendacje, tak by spełnić cele wyznaczone przez Zleceniodawcę - cele pod względem bezpieczeństwa oraz integralności zasobów/danych, czy certyfikatów.

4.dostarczanie ekspertyz w zakresie usprawniania procesów wytwarzania i dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentach;

Zleceniodawca prowadzi szczegółową statystykę dotyczącą zespołów projektowych/implementacyjnych świadczących dla niego usługi. W momencie, gdy któryś z zespołów specjalistów odbiega od normy trzeba przyjrzeć się procesom, produktowi oraz komponentom, zaproponować możliwe do wdrożenia zmiany mające na celu przyspieszenie czasu na dostarczenie wartości przez dany zespół implementacyjny, ograniczenie wpływu wielu zespołów na siebie, zwiększenie autonomii w zespole (pod wieloma względami, wyznaczonymi przez cele w strukturach Zleceniodawcy).

Na podstawie analizy wytwarzana jest ekspertyza mająca postać dokumentu zawierającego kontekst, zarys stanu obecnego, proponowane rozwiązania w rozproszonym systemie, plusy i minusy rozwiązań, macierze ryzyka, diagramy „Event Storming” oraz inne, w zależności od potrzeb. Rozwiązania/ekspertyzy dotyczą systemu „Continous Delivery” i „Continous Intergration”, który pozwala użytkownikom (zespołom produktowym) szybciej dostarczać rozwiązania do użytkownika końcowego systemu bankowego, a także dotyczą przepływu informacji w sieci, danych, przechowywania danych, używanych technologii, itd.;

5.dostarczanie ekspertyz w zakresie monitorowania oraz stabilizacji rozproszonych systemów komputerowych i powiązanego oprogramowania;

Jednym z podstawowych założeń w organizacji Zleceniodawcy jest by wszelkie sieci, zasoby oraz komponenty bankowe były stabilne i monitorowane w trybie ciągłym. W tym celu tworzony jest w firmie (przez innych współpracowników Zleceniodawcy) automatyczny system monitoringu.

W ramach świadczenia swoich usług ma Pan dostęp i wgląd w bardzo wiele rozwiązań sieciowych/architektonicznych. W ramach dostarczania przez Pana ekspertyz czasami wytwarzany jest dodatkowych dokument (ADR - Architecture Decision Review) z proponowaną zmianą do ustabilizowania komponentu, bądź sugerujący możliwe rozszerzenie zakresu monitorowania, np. o rozproszone systemy bazodanowe wykorzystywane w jednym z komponentów, system blockchain, wysokowydajne systemy kolejkowe, wysoko dostępne systemy rozliczeniowe, interfejsy zewnętrznych dostawców, procesy wdrażania, itd.

Przykładem efektu omawianych czynności jest:

-wdrożenie Metryk MTTR (Mean Time to Resolution - średni czas naprawy) oraz CFR (Change Failure Ratę - rozwiązanie pokazujące stosunek ilości wdrożonych do systemu bankowego zmian, które spowodowały błędy do tych bezproblemowych);

-wdrożenie programu On-Call w zespołach implementacyjnych (Stream Aligned Teams), opracowanie jego zasad i podstaw (wdrożenie systemu/procedury pozostawania przez specjalistów IT w stanie gotowości na wypadek jakichkolwiek błędów w działaniu systemu bankowego Zleceniodawcy);

6.budowanie wysoko wydajnego zespołu odpowiednio dobranych specjalistów (high performing team) o uzupełniających się umiejętnościach w zakresie technologii informatycznych, zorientowanego na osiąganie określonych celów i rezultatów w założonej jednostce czasu;

Jak wskazano we wniosku, świadczy Pan usługi dla Zleceniodawcy jako Lider Techniczny Spółki.

Czasami w ramach banku Zleceniodawcy zaistnieje potrzeba odpowiedniego dobrania do zespołu osoby, bądź zbudowanie całego tymczasowego zespołu specjalistów, mającego dostarczyć, w optymalny i wydajny sposób, rozwiązanie zaproponowane przez osobę kompetentną do tego w ramach organizacji Zleceniodawcy.

Mając dostęp do różnych rozwiązań, wiedzy technologicznej, jak również często dyskutując z „właścicielami” komponentów wewnątrz organizacji Zleceniodawcy, jest Pan w stanie dobrać odpowiednie osoby w jeden zespół - osoby, które są w stanie uzupełniać się (w zakresie swojej wiedzy i doświadczenia) na tyle, by zagwarantować powodzenie projektu, jego optymalną realizację w ramach założonych celów.

Po otrzymaniu zadania zbudowania takiej jednostki w organizacji, analizuje Pan założenia zadania, specyfikację oraz wytwarza (na podstawie uzyskanych informacji) dokument przedstawiający proponowany skład bądź składy osobowe, lub wymagane umiejętności techniczne, które są potrzebne by zbudować zespól, który jest odpowiedni by zrealizować postawione zadanie.

Czasami zdarza się również, że pomaga Pan w rekrutacji osób o odpowiednich kwalifikacjach na otwartym rynku;

7.definiowanie jasnych celów dla ww. zespołu specjalistów z zakresu technologii informatycznych w oparciu o cele biznesowe całej firmy Zleceniodawcy (przekładanie celów biznesowych firmy na cele zrozumiałe i wykonalne dla specjalistów z zakresu technologii informatycznych, w tym programistów);

Zleceniodawca ma jasno określoną strukturę celów (wizję produktową), która ma swoje przełożenie na każdą jednostkę organizacyjną w strukturze Zleceniodawcy. Czasami jednak przełożenie wysokopoziomowych celów na niektóre jednostki organizacyjne może być bardzo trudne, niezrozumiałe, bądź może wydawać się nie mieć odpowiedniego wydźwięku. Zadaniem Pana jest zrozumienie celów wysokopoziomowych, kontekstu działalności jednostki organizacyjnej oraz wpasowanie celów w kontekst działalności jednostki posiadającej wiedzę techniczną. Czasami cele muszą zostać sprowadzone do mierzalnych celi określonych w ilości wykonanych zadań danego typu, innym razem do subiektywnych dających się zmierzyć w prosty sposób wyników pracy zespołów lub osób indywidualnych.

Do tego wszystkiego określany jest przez Pana sposób mierzenia celów na każdym poziomie, tak by całość była jak najbardziej obiektywna.

Wszystko co wyżej zostało tutaj opisane jest przez Pana zapisane i prezentowane w wewnętrznym systemie Zleceniodawcy, dzięki czemu można śledzić globalne wykonanie założonych celów.

Metodyka używana do definiowania i weryfikacji wykonania celów to „OKR” (Objective Key Results – tłum. obiektywne kluczowe wyniki);

8.zachęcanie do wprowadzania innowacji w stosowanych przez ww. zespół specjalistów rozwiązaniach informatycznych;

Po pierwsze, świadcząc oferowane przez siebie usługi musi posiadać Pan aktualną wiedzę na temat innowacji z zakresu technologii, systemów bankowych oraz sposobu działania organizacji takich jak Zleceniodawca (działania zespołów w ramach tej organizacji). Musi poszerzać Pan swoją wiedzę poprzez czytanie artykułów, książek oraz uczestnictwo w konferencjach technologicznych. Zachęcać ma do tego samego innych specjalistów świadczących usługi na rzecz Zleceniodawcy.

Po drugie, Zleceniodawca dając zadanie analizy proponowanego rozwiązania w organizacji (jakiegoś celu biznesowego), oczekuje, że wszelkie możliwe problemy zostaną wyłapane przed implementacją projektu, a pomysły przedstawione do wglądu. Zespoły specjalistów IT są zbyt przyzwyczajone do istniejących rozwiązań, co powoduje, że powstające rozwiązania nie są optymalne, a czasami nie tak innowacyjne, jak mogłyby być, gdyby zostały zastosowane inne technologie. Podczas analizy danego projektu Zleceniodawcy, znajdowane są usprawnienia i pomysły na innowacyjne podejście do wykonania zadania. Czasami w ramach organizacji Zleceniodawcy wystarczy np. zaproponować zakup istniejącego zewnętrznego narzędzia lub w niewielki sposób zmienić procedurę działania zespołu, by przyspieszyć czas realizacji zadania o kilka miesięcy. Zakres analizy pod względem innowacyjności zawiera między innymi przegląd istniejących rozwiązań, rozproszonych systemów, sprawdzenie dostępnych na rynku technologii i zewnętrznych narzędzi, sposobu wykonywania zadań przez zespół oraz wszystkiego co może spowodować, że organizacja będzie bardziej innowacyjna od innych. Poprzez rozmowy ze specjalistami IT, ma Pan ich zachęcać do proponowania przez nich możliwych do wprowadzenia innowacji. Propozycje te mają być poparte fachową wiedzą specjalistów z zakresu IT, ale też mieć realne przełożenie na cele biznesowe Zleceniodawcy. Ocena tego adekwatnego związku między ww. potrzebami (wiedzy technologicznej i celami biznesu) jest zadaniem Wnioskodawcy. Efektem są dokumenty z rekomendacjami, pomysłami oraz analizą między innymi ryzyka spowodowanego rekomendacjami czy wprowadzeniem podanych pomysłów, czy zwrotu z inwestycji;

9.zapewnienie jasnego kierunku technicznego w ww. zespole poprzez organizowanie spotkań, wspieranie dyskusji i procesu podejmowania decyzji dotyczących architektury i stosu technologicznego;

Zakres tych czynności obejmuje organizację spotkań specjalistów z różnych dziedzin, świadczących usługi na rzecz Zleceniodawcy (w tym specjalistów z zakresu IT, produktu, zarządzania), wspieranie dyskusji oraz procesu podejmowania wysokopoziomowych decyzji w procesach istotnych dla rozproszonego systemu bankowego Zleceniodawcy, z uwzględnieniem architektury, używanych technologii oraz innowacyjności. Jest Pan facylitatorem spotkań. Efektem tych działań jest ujednolicona lista zadań, jasne cele po spotkaniu, brak niezrozumienia wśród uczestników spotkań czy dyskusji. Każdy w zdefiniowanym zespole dokładnie wie, jaki stos technologiczny lub architektura zostały wybrane i dlaczego;

10.ocena bieżących procesów tworzenia systemów komputerowych w celu dostosowania do najlepszych praktyk realizacji i dostarczania produktu do klienta docelowego;

Dzięki doświadczeniu zdobytemu podczas wielu lat pracy z zespołami wytwórczymi oprogramowania, jest Pan w stanie ocenić koncepcje i założenia architektury rozproszonego systemu komputerowego (w tym przypadku systemu bankowego). Widzi Pan, gdzie mogą zostać usprawnione lub poprawione procesy dla odbiorcy końcowego produktu Zleceniodawcy (w tym przypadku - dla klienta banku). Usprawnienia mogą dotyczyć choćby kultury pracy bądź stanowić czysto techniczne/narzędziowe rozwiązania.

Czynności te swoim zakresem obejmują np. wprowadzanie tak zwanych dobrych praktyk, jak: ... lub wprowadzanie nowych narzędzi do codziennej pracy organizacji jak:

Ocena powyższych kwestii umożliwia kolejno edukację zespołów pod kątem efektywniejszego wykorzystywania narzędzi i dostosowania swojego sposobu wykonywania zadań do ww. dobrych praktyk;

11.współpraca z Product Managerem Zleceniodawcy w celu dostosowania rozwiązań technologii informatycznych do wizji produktu;

Współpraca Pana z Product Managerem Zleceniodawcy pozwala na skorelowanie kierunku technologicznego z kierunkiem produktowym firmy, co jest elementem kluczowym dla sukcesu firmy Zleceniodawcy. Współpraca ta polega na regularnych spotkaniach „jeden na jeden”, np. przez aplikacje ...., komunikacji asynchronicznej przez narzędzie ... oraz czytaniu i wspólnym analizowaniu dokumentacji dotyczącej nowych projektów Zleceniodawcy.

Współpraca ta oparta jest głównie na dostarczaniu przez obie strony Analiz i Ekspertyz, sugerowaniu rozwiązań wpisujących się w cele i założenia organizacji Klienta.

Namacalnym efektem tych czynności są najczęściej dokumenty (w których utrwala się wyniki ustaleń), przygotowywane przy pomocy narzędzi takich jak ...., czy ....(w tym drugim najczęściej przygotowuje się diagramy).

Każda ze wskazanych wyżej w punktach 1-11 usług zalicza się do grupowania PKWiU 62.01.12.0. Potwierdza to otrzymana przez Pana opinia Urzędu Statystycznego w ...z 10 listopada 2022 r. Nr.....

Pytanie

Czy przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących czynności wypunktowane w opisie sprawy, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, z tytułu usług obejmujących czynności wypunktowane w opisie sprawy, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8.5 %, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dalej w skrócie również „ustawa o zryczałtowanym podatku”.

Ustawa o zryczałtowanym podatku, zgodnie z art. 1 pkt 1, reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy w zw. art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647), przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową usługową

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy, należy wskazać, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku zryczałtowanym - zarobkową działalność usługową i z tego tytułu osiąga przychody. Uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku). Spełnia Pan ten warunek. W stosunku do Pana nie aktualizują się również wyłączenia wskazane w art. 8 ust 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku. Złożył Pan też stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku), co stanowi kolejny warunek skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Stawki zostały określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z pkt 2b lit. b) oraz pkt 5 lit. a) tego przepisu, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych odpowiednio wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62 09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62 03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Świadczy Pan na rzecz Zleceniodawcy usługi zaliczane do grupowania 62.01.12.0 (co potwierdzone zostało również w powołanej w opisie sprawy opinii Urzędu Statystycznego wydanej na Pana wniosek) i z tego tytułu osiąga przychody. Należy w tym miejscu podkreślić, że zarówno możliwość korzystania z omawianej formy opodatkowania, jak i wysokość stawki ryczałtu zależy od rodzaju świadczonych w ramach działalności usług - od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, a klasyfikacji tej - przyporządkowania danych czynności do konkretnego grupowania PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o podatku zryczałtowanym, ilekroć w ustawie tej używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Użycie w przepisie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zatem zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danej części grupowania.

Grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku, obejmuje również usługi sklasyfikowane w grupowaniu wyższego (bardziej szczegółowego) poziomu, tj. 62.01.12.0. Jednak użycie w omawianym przepisie przed symbolem grupowania 62.01.1 oznaczenia „ex” oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia „usług związanych z oprogramowaniem”, co nie aktualizuje się w Pana sytuacji faktycznej. Pana działalność nie obejmuje bowiem tego rodzaju aktywności. Usługi świadczone przez Pana nie dotyczą czynności związanych z oprogramowaniem.

Definiując pojęcie „usług związanych z oprogramowaniem” należy mieć na względzie stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w objaśnieniach do PKWiU 2015 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. (Dz. U. z 2015 r. 1676 z 23 października 2015 r.). Zgodnie z ww. objaśnieniami do usług takich należy zaliczyć: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Mając na uwadze ww. opis sprawy oraz przytoczone powyżej stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego, podkreślić trzeba, że nie wykonuje Pan jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, nie pisze Pan kodu, nie modyfikuje go, nie dokonuje analizy kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem, sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Co więcej, w razie ewentualności zaistnienia potrzeby rozgraniczenia usług stosownie do różnych stawek opodatkowania, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, czego warunkiem jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. Jak wskazano w opisie sprawy, mając świadomość konieczności odpowiedniego zróżnicowania stawek ryczałtu w zależności od faktycznej istoty świadczonych usług, w Pana wypadku zaktualizowaniu się takiej potrzeby, dokona odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku, czego wyrazem będzie stosowna ewidencja.

Podsumowując, a właściwie okoliczności przedstawionego przez Pana stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego spełniają wszystkie pozytywne przesłanki warunkujące możliwość opodatkowania osiąganego przez Pana przychodu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% i jednocześnie nie zachodzą żadne okoliczności wyłączające taką możliwość.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (…).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  1. świadczy Pan usługi informatyczne, sklasyfikowane w PKWiU jako 62.01.12.0,tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;
  2. świadczone usługi nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1);
  3. spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  4. do wykonywanej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  5. złożył Pan (w terminie prawem przewidzianym) oświadczenie o wyborze opodatkowania Pana przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy świadczone usługi zostały poprawnie przez Pana sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0 i nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem – jak wskazał Pan we wniosku, to przychody z tych usług, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie. Interpretację oparto na wskazaniu przez Pana, że Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem – ww. informacja stanowiła bowiem element opisu sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

ł3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00