Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.77.2023.2.AW

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz stawką 15% dla przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.1 (usługi doradztwa związane z zarządzaniem).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – w dniach 20 marca i 14 kwietnia 2023 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan przedsiębiorcą świadczącym swoje usługi na terytorium RP, obywatelem polskim podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium RP. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą świadczy Pan usługi szeroko rozumianego pośrednictwa przy zawieraniu umów sprzedaży.

Zawarł Pan z kontrahentem umowę stałej usługi pośrednictwa komercyjnego na rzecz zleceniodawcy, rozliczanego w okresach rozliczeniowych i stanowiącą stałą obsługę tego podmiotu zleceniodawcy w tym zakresie. Zgodnie z treścią umowy: „zleceniobiorca zobowiązuje się do wykonywania usługi pośrednictwa komercyjnego na rzecz zleceniodawcy, na którą składają się w szczególności następujące działania:

A.pośredniczenie przy zawieraniu umów sprzedaży (pośrednictwo w prowadzonych interesach): usług oferowanych indywidualnie klientom przez zleceniodawcę, usług oferowanych w ramach programu resellerskiego zleceniodawcy oraz usług zleceniodawcy zgodnych z ofertą standardową przekazywaną przez zleceniodawcę, w skład której wchodzi między innymi:

poszukiwanie i pozyskiwanie klientów, którzy mogą być zainteresowani zakupem produktów od zleceniodawcy, a także inicjowanie nowych działań sprzedażowych,

poszukiwanie i informowanie o koncepcjach promocyjnych i reklamowych ukierunkowanych na pośredniczenie w doprowadzeniu do zawarcia umów sprzedaży,

nawiązanie kontaktu z klientami celem pośrednictwa w sprzedaży produktów zleceniodawcy, podejmowanie działań w celu nawiązania relacji partnerskich i długofalowych,

promocja produktów zleceniodawcy u klientów i na rynku w celu pośrednictwa przy ich sprzedaży oraz reprezentowanie zleceniodawcy na szkoleniach i konferencjach branżowych,

informowanie klientów o produktach oferowanych przez zleceniodawcę,

przyjmowanie i współudział w realizacji zleceń indywidualnych oraz udział w obsłudze klientów zleceń indywidualnych,

wsparcie klientów zleceniodawcy w związku z procesem zawierania umów, a także wsparcie samego zleceniodawcy w negocjowaniu warunków zawieranych umów,

pośredniczenie przy zawieraniu umów sprzedaży z OPP (organizacjami pożytku publicznego) i prowadzenie do zawierania umów z OPP, w tym promocja działań zleceniodawcy skierowana na zawarcie umów z OPP,

prowadzenie rozmów handlowych, ofertowanie, negocjacje i uzgodnienia warunków szczegółowych zamówień,

wstępne uzgodnienie ramowych warunków umownych i przedstawienie ich obu stronom umowy tak, by mogły dojść do porozumienia i podpisać umowę ze zleceniodawcą po ostatecznych negocjacjach,

pośrednictwo przy sprzedaży produktów i usług zleceniodawcy, która nie jest obsługiwana przez mechanizmy e-commerce – tj. doprowadzania do możliwości zawarcia przez zleceniodawcę umów tzw. sprzedaży indywidualnej, pośrednictwo przy zawieraniu umów programu resellerskiego zleceniodawcy,

wsparcie klientów przy składaniu zamówienia na produkty dostawców,

renegocjacje zawartych do tej pory umów lub pośredniczenie przy ich odnowieniu,

monitorowanie rynku konkurencyjnego do produktów i usług zleceniodawcy celem ustalenia możliwie najkorzystniejszych warunków przygotowywanych ofert.

B.dokonywanie oceny i opiniowanie decyzji strategicznych wpływających na możliwość pośredniczenia w sprzedaży usług zleceniodawcy oraz monitorowanie rynku konkurencyjnego do produktów i usług zleceniodawcy celem ustalenia możliwie najkorzystniejszych warunków przygotowywanych ofert”.

Powyższa usługa rozliczana jest poprzez wystawianie raz w miesiącu, na zakończenie miesięcznego okresu rozliczeniowego, faktury VAT, wskazującej na łączną wartość wynagrodzenia. Wynagrodzenie ustalane jest w oparciu o:

wynagrodzenia za usługi, przy stawce za każdą roboczogodzinę świadczenia usługi,

ustalenie także innej stawki za roboczogodzinę w sytuacji zleceń dodatkowych, niestandardowych, wchodzących w zakres powyższych czynności,

prowizję handlową w wysokości % liczoną od kwoty netto sprzedanych dzięki pośrednictwu w doprowadzeniu do „zawarcia usług i produktów”.

Główny Urząd Statystyczny w interpretacji z dnia 29.12.2022 r. (znak: (...)) wskazał, że „Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi informuje, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z pózn. zm.) wymienione usługi mieszczą się w grupowaniach:

pośredniczenie przy zawieraniu umów handlowych przez zlecającego, w oparciu o modele: zindywidualizowany (oferta indywidualna), resellerski (dla podmiotów komercyjnych, które dodatkowo zaangażowane są w proces odsprzedaży usług zleceniodawcy) oraz zgodny z ofertą standardową przekazywaną przez zlecającego, obejmujące:

poszukiwanie i pozyskiwanie klientów, informowanie o koncepcjach promocyjnych i reklamowych ukierunkowanych na pośredniczenie w doprowadzeniu do zawarcia umów sprzedaży, nawiązywanie kontaktów z klientami,

promowanie produktów zleceniodawcy u klientów i na rynku,

reprezentowanie zleceniodawcy na szkoleniach i konferencjach branżowych,

przyjmowanie do realizacji zleceń,

udział w obsłudze klientów indywidualnych,

wsparcie klientów zleceniodawcy w procesie negocjowania warunków i zawierania umów,

pośredniczenie i doprowadzanie do zawierania umów handlowych między zainteresowanymi stronami,

prowadzenie rozmów handlowych,

ofertowanie, negocjowanie i uzgadnianie warunków szczegółowych zamówień,

wstępne uzgadnianie ramowych warunków i przedstawianie ich zainteresowanym stronom,

pośredniczenie przy sprzedaży produktów i usług, obsługiwanej poprzez e-commerce (doprowadzania do możliwości zawarcia przez zleceniodawcę umów tzw. sprzedaży indywidualnej),

pośredniczenie przy zawieraniu umów programu resellerskiego zleceniodawcy,

utrzymywanie ciągłego kontaktu z klientami,

wsparcie klientów przy składaniu zamówień na produkty dostawców,

renegocjowanie zawartych umów, pośredniczenie przy ich odnowieniu,

→ PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”;

monitorowanie rynku konkurencyjnego, dokonywanie oceny i opiniowanie decyzji strategicznych zleceniodawcy,

→ PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.

Prowadzoną działalność opodatkowuje Pan na zasadach przewidzianych ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie zaznaczył Pan, że ww. usługi będą dzielone na dwie grupy na wystawionej fakturze, zgodnie z faktycznym ich prowadzeniem. Zapis umowy wskazuje, że: ilość usług świadczona przez zleceniobiorcę w miesiącu będzie się kształtować na poziomie 154 godzin, przy czym ilość godzin świadczenia usług z grupowania PKWiU 70.22.1 będzie stała i co do zasady wyniesie ona 4 roboczogodziny miesięcznie. W przypadku zmiany ilości czasu świadczenia usług z tego grupowania, zleceniobiorca musi o tym fakcie dodatkowo powiadomić zleceniodawcę.

Uzupełnienie

Stan faktyczny dotyczy roku 2023.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzona jest ewidencja przychodów (forma opodatkowania: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).

Nie jest Pan prezesem, nie pełni żadnej innej funkcji, nie jest Pan wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem podmiotu, na rzecz którego świadczy usługi objęte wnioskiem.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest formą opodatkowania jaką stosuje Pan od okresu przekraczającego rok podatkowy – nie miał Pan w 2023 r. obowiązku składać oświadczenia w tym zakresie ze względu na kontynuację wybranej formy opodatkowania. Tym niemniej zaznaczył Pan, że takie oświadczenie zostało wcześniej złożone zgodnie z wymaganymi terminami, tj. do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty został pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Poza prowadzoną działalnością nie posiada Pan innych źródeł przychodów.

Wyłączenia z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie mają zastosowania, tj. czynności wskazane w tych wyłączeniach nie były świadczone przez Pana.

Nie uzyskał Pan przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro, ani nie uzyskał Pan żadnych przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki.

Pytanie

Jaką stawkę podatku ryczałtowego zastosować w przypadku świadczenia ww. usług?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, właściwym będzie zastosowanie dla prowadzonych przez Pana usług objętych grupowaniami PKWiU:

PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” – stawki 8,5%,

PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” – stawki 15%.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540) – dalej: ustawa, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółka”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stawki ww. podatku ryczałtowego reguluje art. 12 ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m), stawkę 15% stosować należy w przypadku świadczenia usług: firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W efekcie dla usług opisanych w umowie z Pana zleceniodawcą jako „dokonywanie oceny i opiniowanie decyzji strategicznych wpływających na możliwość pośredniczenia w sprzedaży usług zleceniodawcy oraz monitorowanie rynku konkurencyjnego do produktów i usług zleceniodawcy celem ustalenia możliwie najkorzystniejszych warunków przygotowywanych ofert” i klasyfikowanych przez Główny Urząd Statystyczny jako:

monitorowanie rynku konkurencyjnego, dokonywanie oceny i opiniowanie decyzji strategicznych zleceniodawcy – PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”;

zastosowanie znajdzie stawka 15% ryczałtu. Przy tym właściwym będzie zastosowanie jej dla ustalonych umownie godzin wykonywania tej konkretnie usługi.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy stawkę 8,5% ryczałtu stosuje się do przychodów z działalności usługowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, gdy mowa jest o działalności usługowej, rozumieć należy pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Główny Urząd Statystyczny, w powołanej we wniosku opinii wskazał, że pozostałe czynności, podejmowane w ww. umowie ze zleceniodawcą, mieszczą się w PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, a zatem zaliczane są one do kategorii „usług”.

Świadczone przez Pana usługi nie zostały jednocześnie wymienione w ustawie jako zaliczone do innej grupy niż wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, która to grupa usług opodatkowana musiałaby zostać inna stawka podatku.

Usługi z ww. grupowania statystycznego nie zostały również zaliczone do czynności, których świadczenie wyłączone zostało z opodatkowania ich ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, tj. do czynności wskazanych w art. 8 ust 1 ustawy.

W efekcie, Pana zdaniem, powinien Pan zastosować stawkę 8,5% do czynności opisanych w umowie i przytoczonych w opisie stanu faktycznego jako: pośredniczenie przy zawieraniu umów sprzedaży (pośrednictwo w prowadzonych interesach): usług oferowanych indywidualnie klientom przez zleceniodawcę, usług oferowanych w ramach programu resellerskiego zleceniodawcy oraz usług zleceniodawcy zgodnie z ofertą standardową przekazywaną przez zleceniodawcę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Wyjaśniamy, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że zawarł z kontrahentem umowę stałej usługi pośrednictwa komercyjnego na rzecz zleceniodawcy, rozliczanego w okresach rozliczeniowych i stanowiącą stałą obsługę tego podmiotu zleceniodawcy w tym zakresie. Wykonywane przez Pana czynności mieszczą się odpowiednio w grupowaniach:

PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz

PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.

Jednocześnie zaznaczył Pan, że ww. usługi będą dzielone na dwie grupy na wystawionej fakturze, zgodnie z faktycznym ich prowadzeniem. Dodatkowo wskazał Pan, że wyłączenia z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie mają zastosowania do Pana działalności. Nie uzyskał Pan również przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro, ani nie uzyskał Pan żadnych przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu opisanych we wniosku usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast do przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”, należy zastosować stawkę ryczałtu 15%, wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestię możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według dwóch różnych stawek: 8,5% i 15%. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stany faktyczne są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00