Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1071.2022.3.KD

Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 19 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 8 lutego 2023 r. (wpływ 9 lutego 2023 r.) oraz z 14 marca 2023 r. (wpływ 15 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planuje Pan rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki jawnej. W ramach tej działalności klientami spółki byłyby przedsiębiorstwa z sektora budowlanego, wobec których świadczyłby Pan m.in. usługi związane z doradztwem oraz zarządzaniem projektami w branży budowlanej, w szczególności w zakresie budowy obiektów przemysłowych, jak np. oczyszczalnie ścieków i biogazownie. Wskazane wyżej obszary działalności są na chwilę obecną wstępnymi założeniami co do tego jakie usługi będzie Pan prowadzić w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Na cele wniosku podzielił Pan usługi, których świadczenie w ramach prowadzonej w przyszłości działalności gospodarczej rozważa, na dwie grupy:

1.zarządzanie techniczne przy projektach budowlanych,

2.roboty budowlane związane z wznoszeniem budynków przemysłowych.

Ad. 1. – Zarządzenie techniczne przy projektach budowlanych

Pierwszą grupą usług, których świadczenie Pan rozważa są usługi polegające na zarządzaniu projektem budowlanym od strony technicznej. Polegałaby one na koordynacji pracy przy konkretnych projektach produkcyjnych prowadzonych przez klientów spółki oraz sprawowaniu nadzoru technicznego, tj. delegowaniu zadań pracownikom i współpracownikom kontrahenta, rozwiązywaniu problemów powstałych przy poszczególnych etapach budowy, w szczególności problemów technicznych związanych z np. projektem, stosowanymi technologiami, wykorzystywanymi materiałami i surowcami, zlecaniu badań, testów oraz ekspertyz, ustalaniu zapotrzebowania na materiały oraz surowce. W ramach zarządzania projektem od strony technicznej dokonywałby Pan także walidacji zgodności z określonym normami technicznymi, jak również zatwierdzałby i dokonywał modyfikacji w projekcie technicznym budynku, budowli lub instalacji, tak aby spełniała oczekiwania klienta przy jednoczesnym zachowaniu funkcjonalności obiektu oraz zgodności z odpowiednimi normami. Pana działalność w tym zakresie nie ograniczałby się przy tym do samej koordynacji pracy nad projektem od strony technicznej wewnątrz przedsiębiorstwa klienta, ale także koordynacji na zewnątrz, tj. obejmowałaby również kontakt i spotkania z jego klientami, dostawcami i podwykonawcami w celu kompleksowego ustalenia kształtu danego projektu budowlanego. Koordynacja ta wiązałaby się m.in. z ustaleniami potrzeb klienta w celu prawidłowego zdefiniowania i zaplanowania wszelkich elementów i procesów budowy, kontakcie z dostawcami i ustalaniu przedmiotu oraz wielkości dostaw na potrzeby danego projektu oraz kontakcie z podwykonawcami w celu zaplanowania prac, które mają oni wykonać. Należy mieć na uwadze, że dla prawidłowego zaplanowania i zarządzania wskazanymi wyżej działaniami niezbędna jest szeroka wiedza oraz bogate doświadczenie nie tylko z zakresu zarządzania, ale również m.in. budownictwa i inżynierii, w szczególności w przypadkach, w których projekt dotyczy budowy obiektów takich jak oczyszczalnia ścieków i biogazownia. Dysponuje Pan taką wiedzą i doświadczeniem, wobec czego jest w stanie świadczyć profesjonale usługi w tym zakresie. Zdaniem Pana, w przypadku, w którym zdecydowałaby się Pan na świadczenie usług opisanych w tym punkcie to należałoby je zakwalifikować pod symbolem PKWiU 74.90.20 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Ad. 2. Roboty budowlane związane z wznoszeniem budynków przemysłowych

Drugą grupą usług, których świadczenie Pan planuje są roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych, tj. przygotowanie budowy budynków przemysłowych od strony finansowej, technicznej i zaopatrzeniowej. W ramach tej części swojej działalności zajmowałby się Pan zarządzaniem finansami przedsięwzięcia, planowaniem dostaw, jak również koordynacją prac na samej budowie, której generalnym wykonawcą lub podwykonawcą byłby klient spółki, w ramach której planuje Pan prowadzić swoją działalność gospodarczą. Usługi świadczone przez Pana byłby bezpośrednio związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych, takich jak np. oczyszczalnie ścieków, czy biogazownie i wiązać się będą z koniecznością regularnego pojawiania się Pana na terenie budowy w celu kierowania pracami. Kolejnym aspektem usług opisanych w tej grupie, których świadczenie Pan planuje jest koordynacja budowy od strony finansowej – w szczególności planowanie kosztów, zarządzanie budżetem i zakup materiałów, z uwzględnieniem aktualnego zapotrzebowania na poszczególne materiały i surowce na budowie oraz zapewnienie sprzętu niezbędnego na danym etapie budowy, poprzez identyfikację zapotrzebowania, a następnie jeżeli okaże się, że zarówno klient, jak i Pana spółka nie posiadają takiego sprzętu na wyposażeniu – jego zakup lub wynajęcie. Usługi świadczone przez Pana będą także wiązały się z bezpośrednim nadzorem, tj. kontrolą postępów prac i ich zgodności z harmonogramem, a także projektami technicznymi i przyjętymi wytycznymi.

Pana zdaniem, w sytuacji, w której zdecydowałby się Pan na świadczenie usług w opisanym powyżej zakresie, przedmiot działalności wykonywany w ramach planowanej działalności gospodarczej powinien zostać zakwalifikowany pod symbol PKWiU 41.00.41.0 – Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie potwierdzają „Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)”, które wskazują, że dział PKWiU 41.00 odnosi się do realizacji projektów budowlanych obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy budynków do sprzedaży. Należy stwierdzić, że usługi opisane w ww. grupie, które zamierza Pan świadczyć stanowią przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe podejmowane bezpośrednio w związku z budową obiektu przemysłowego.

W uzupełnieniu wniosku z 8 lutego 2023 r. wskazał Pan, że na dzień sporządzania odpowiedzi rozpoczął Pan działania mające na celu założenie spółki jawnej, w ramach której planuje prowadzenie opisanej we wniosku działalności. Spółka nie została jednak jeszcze zarejestrowana, a Pan nie rozpoczął prowadzenia działalności gospodarczej. W tym momencie nie jest Pan w stanie dokładnie wskazać, kiedy rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku. Na chwilę obecną nie planuje Pan prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, jednak nie może wykluczyć, że w przyszłości zdecyduje się na świadczenie swoich usług również za granicą. Na chwilę obecną planuje Pan opodatkować przychody ze swojej działalności w formie ryczałtu ewidencjonowanego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczny, jednak nie wyklucza Pan, że w momencie, w którym rozpocznie prowadzenie działalności i zacznie osiągać z tego tytułu przychód, nie zdecyduje się na inną formę opodatkowania. Na potrzeby opisanej we wniosku działalności prowadzona będzie tzw. „księgowość uproszczona”, tj. ewidencja w ramach, której przechowywane będą dowody zakupu towarów, wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencja przychodów, karty przychodów ew. pracowników spółki.

Usługi, o które pyta Pan we wniosku sklasyfikowane są pod następującymi kodami PKWiU:

­w odniesieniu do usług będących przedmiotem pytania nr 1: PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

­w odniesieniu do usług będących przedmiotem pytania nr 2: PKWiU 41.00.41.0 – Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych.

Prowadzona przez Pana działalność będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadcza Pan, że wobec planowanej przez Pana działalności gospodarczej nie znajdą zastosowania wyłączenia od opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadcza Pan, że w odniesieniu do Pana i planowanej działalności gospodarczej zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie posiada Pan innych źródeł przychodów opodatkowanych na terenie Polski. Osiąga Pan przychody z innych źródeł działalności wykonywanej na terytorium Niemiec, jednak nie mają one związku z planowaną przez Pana działalnością opisaną we wniosku.

W uzupełnieniu wniosku z 14 marca 2023 r. wskazał Pan, że jest niemieckim rezydentem podatkowym. Planuje Pan rozpocząć prowadzenie działalności w formie spółki jawnej w Polsce. W przedmiotowym zakresie doszło do omyłki pisarskiej – działalność gospodarcza będzie prowadzona przez Pana w Polsce, jednak nie może Pan wykluczyć, że w przyszłości zdecyduje się na świadczenie swoich usług również za granicą. Planuje Pan opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych osiąganych przez niektóre osoby fizyczne przychody osiągane w Polsce w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Pana w formie spółki jawnej, która to działalność została opisana we wniosku. Obecnie nie posiada Pan źródeł przychodów na terenie Polski. Będzie je posiadał, gdy rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej opisanej w formie spółki jawnej, która to działalność została opisana we wniosku. Na terenie Niemiec osiąga Pan przychody z tytułu udziału w niemieckiej spółce kapitałowej oraz działalności wykonywanej osobiście wg prawa niemieckiego.

Pytania

1.Czy w odniesieniu do usług wskazanych przez Pana w pierwszej grupie, przy założeniu, że zostały one prawidłowo zakwalifikowane pod symbol PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, do przychodów osiągniętych z świadczenia tych usług zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%? (pytanie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

2.Czy w odniesieniu do usług wskazanych przez Pana w drugiej grupie, przy założeniu, że zostały one prawidłowo zakwalifikowane pod symbol PKWiU 41.00.41.0 – Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych, do przychodów osiągniętych z świadczenia tych usług zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 5,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Pana zdaniem, w odniesieniu do usług wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego w pierwszej grupie wniosku, przy założeniu, że zostały one prawidłowo zakwalifikowane pod symbol PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, do przychodów osiągniętych z świadczenia tych usług zastosowanie powinna znaleźć stawka ryczałtu w wysokości 8,5%.

Dla działalności prowadzonej pod symbolem PKWiU 74.90.20.0, art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wskazuje wprost odpowiedniej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wobec tego należy stwierdzić, że zastosowanie znajdzie tutaj art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z za-strzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Norma ta przewiduje, że w przypadku usług, które nie zostały wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zastosować należy stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Pana zdaniem, tak też należy postąpić w odniesieniu do usług, które planuje Pan świadczyć, a które zostały wskazane w pierwszej grupie w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.

Zasadność zastosowania w takiej sytuacji stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzał już we wcześniej wydawanych interpretacjach indywidualnych. Zdaje Pan sobie sprawę z tego, że każda z interpretacji wydawana jest w indywidualnej sprawie i odnosi się jedynie do konkretnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, a przez to nie jest aktem prawotwórczym mającym zastosowanie wobec wszystkich, jednak Pana zdaniem, warto w tym miejscu przywołać w drodze przykładu interpretację indywidualną z 16 lutego 2021 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM, w której wnioskodawca świadczył usługi kwalifikujące się pod symbolem PKWiU 62.02.20.0 oraz PKWiU 62.01.12.0, podobne do usług opisanych przez Pana w grupie drugiej wniosku. W decyzji organ zgodził się z wnioskodawcą, że w odniesieniu do tego rodzaju usług zastosować należy stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Ad. 2.

Pana zdaniem, w odniesieniu do usług wskazanych w drugiej grupie, przy założeniu, że zostały one prawidłowo zakwalifikowane pod symbol PKWiU 41.00.41.0 – Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych, do przychodów osiągniętych z świadczenia tych usług zastosowanie powinna znaleźć stawka ryczałtu w wysokości 5,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Zatem, mając na uwadze klasyfikację PKWiU, do katalogu usług wskazanych w powyższym przepisie należy zaliczyć usługi kwalifikujące się pod symbol PKWiU 41.00.41.0 - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych.

Jak zostało już to wskazane w opisie wniosku „Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” wskazują, że dział PKWiU 41.00 odnosi się do realizacji projektów budowlanych obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy budynków do sprzedaży. Pana zdaniem, wskazane powyżej grupowanie PKWiU obejmuje swoim zakresem usługi, które planuje Pan świadczyć w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w zakresie kierowania robotami budowlanymi, które stanowią podejmowanie przedsięwzięć o charakterze finansowym, technicznym i rzeczowym w celu przygotowania lub budowy budynków do sprzedaży. Wobec powyższego, mając na uwadze treść art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku, w którym zdecyduje się Pan na prowadzenie działalności w opisanym powyżej zakresie, to do przychodu z niej osiągniętego należało będzie zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 5,5%.

Pana zdaniem, w tym miejscu również należy wziąć pod uwagę, że w podobnych sprawach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydawał już indywidualne interpretacje podatkowe, w których zgadzał się ze stanowiskiem wnioskodawców tożsamym ze stanowiskiem własnym wyrażonym we wniosku. Jako przykład można wskazać interpretację indywidualną z 3 marca 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.1150.2021.2.MM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że wnioskodawca do przychodów z prowadzonej działalności, która sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 41.00.41.0 powinien zastosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%.

W odniesieniu do pytań zadanych we wniosku oraz stanowiska własnego w tym zakresie informuje Pan, że zdaje sobie sprawę z tego, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanych przez siebie interpretacjach indywidualnych dot. zasadności zastosowania danej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie bada, czy wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował prowadzoną przez siebie działalność do odpowiedniego grupowania klasyfikacji PKWiU, ponieważ nie leży to w zakresie jego kompetencji. Mając powyższe na uwadze we wniosku zwraca się Pan o dokonanie wykładni właściwych przepisów prawa podatkowego, przy założeniu, że dokonana przez Pana klasyfikacja usług do odpowiedniego symbolu klasyfikacji PKWiU jest poprawna. Jednocześnie informuje Pan, że wystąpił z wnioskiem do odpowiedniego organu o nadanie symbolu klasyfikacyjnego PKWiU dla działalności gospodarczej, którą planuje prowadzić, w celu upewnienia się, że przyjęte przez Pana założenia są poprawne.

Art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że ustawa ma zastosowanie do niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne osoby te mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z kolei, art. 6 ust 1. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o PIT. Natomiast na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z prowadzonej działalności, jeżeli rozpoczynają wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Oświadcza Pan, że wobec planowanej przez Pana działalności gospodarczej nie znajdą zastosowania wyłączenia od opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazane w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Co do zasady, kwalifikacji poszczególnych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU jak wskazano wyżej dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że planuje Pan rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki jawnej. W ramach tej działalności klientami spółki byłyby przedsiębiorstwa z sektora budowlanego, wobec których świadczyłby Pan m.in. usługi związane z doradztwem oraz zarządzaniem projektami w branży budowlanej, w szczególności w zakresie budowy obiektów przemysłowych, jak np. oczyszczalnie ścieków i biogazownie. Wskazane wyżej obszary działalności są na chwilę obecną wstępnymi założeniami co do tego jakie usługi będzie Pan prowadzić w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Pierwszą grupą usług, których świadczenie Pan rozważa są usługi polegające na zarządzaniu projektem budowlanym od strony technicznej. Polegałaby one na koordynacji pracy przy konkretnych projektach produkcyjnych prowadzonych przez klientów spółki oraz sprawowaniu nadzoru technicznego, tj. delegowaniu zadań pracownikom i współpracownikom kontrahenta, rozwiązywaniu problemów powstałych przy poszczególnych etapach budowy, w szczególności problemów technicznych związanych z np. projektem, stosowanymi technologiami, wykorzystywanymi materiałami i surowcami, zlecaniu badań, testów oraz ekspertyz, ustalaniu zapotrzebowania na materiały oraz surowce. W ramach zarządzania projektem od strony technicznej dokonywałby Pan także walidacji zgodności z określonym normami technicznymi, jak również zatwierdzałby i dokonywał modyfikacji w projekcie technicznym budynku, budowli lub instalacji, tak aby spełniała oczekiwania klienta przy jednoczesnym zachowaniu funkcjonalności obiektu oraz zgodności z odpowiednimi normami. Pana działalność w tym zakresie nie ograniczałby się przy tym do samej koordynacji pracy nad projektem od strony technicznej wewnątrz przedsiębiorstwa klienta, ale także koordynacji na zewnątrz, tj. obejmowałaby również kontakt i spotkania z jego klientami, dostawcami i podwykonawcami w celu kompleksowego ustalenia kształtu danego projektu budowlanego. Koordynacja ta wiązałaby się m.in. z ustaleniami potrzeb klienta w celu prawidłowego zdefiniowania i zaplanowania wszelkich elementów i procesów budowy, kontakcie z dostawcami i ustalaniu przedmiotu oraz wielkości dostaw na potrzeby danego projektu oraz kontakcie z podwykonawcami w celu zaplanowania prac, które mają oni wykonać. Usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy w zakresie pytania Nr 1stwierdzam, że właściwą stawką do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazał Pan również, że planuje świadczenie usług w zakresie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków przemysłowych, tj. przygotowanie budowy budynków przemysłowych od strony finansowej, technicznej i zaopatrzeniowej (w opisie wniosku druga grupa usług). W ramach tej części swojej działalności zajmowałby się Pan zarządzaniem finansami przedsięwzięcia, planowaniem dostaw, jak również koordynacją prac na samej budowie, której generalnym wykonawcą lub podwykonawcą byłby klient spółki, w ramach której planuje Pan prowadzić swoją działalność gospodarczą. Usługi świadczone przez Pana byłby bezpośrednio związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych, takich jak np. oczyszczalnie ścieków, czy biogazownie i wiązać się będą z koniecznością regularnego pojawiania się Pana na terenie budowy w celu kierowania pracami. Kolejnym aspektem usług opisanych w tej grupie, których świadczenie Pan planuje jest koordynacja budowy od strony finansowej – w szczególności planowanie kosztów, zarządzanie budżetem i zakup materiałów, z uwzględnieniem aktualnego zapotrzebowania na poszczególne materiały i surowce na budowie oraz zapewnienie sprzętu niezbędnego na danym etapie budowy, poprzez identyfikację zapotrzebowania, a następnie jeżeli okaże się, że zarówno klient, jak i Pana spółka nie posiadają takiego sprzętu na wyposażeniu – jego zakup lub wynajęcie. Usługi świadczone przez Pana będą także wiązały się z bezpośrednim nadzorem, tj. kontrolą postępów prac i ich zgodności z harmonogramem, a także projektami technicznymi i przyjętymi wytycznymi. Usługi te sklasyfikowane są pod symbol PKWiU 41.00.41.0 – Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych. Usługi opisane w tej grupie, które zamierza Pan świadczyć stanowią przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe podejmowane bezpośrednio w związku z budową obiektu przemysłowego.

Odnosząc się do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 41.00.41.0 – Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych, należy wskazać, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Zgodnie z powołanym przepisem:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych,

4) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową,

9) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Robotami budowlanymi zgodnie z cyt. powyżej przepisami ustawy - Prawo budowlane są zatem prace polegające na budowie, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Obiektami budowlanymi są zarówno budynki, budowle, jak i obiekty małej architektury.

Roboty budowlane, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), ujęte zostały w sekcji F tej Klasyfikacji, obejmującej:

  • ­ budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,­
  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:

­Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

­Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

­Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Decydującego znaczenia w zakresie określenia stawki ryczałtu nie ma tu subiektywne przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji przychodów do danego źródła, ale to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy omawiane kryteria zostały rzeczywiście spełnione. Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, czy pojedyncze elementy stanu faktycznego.

Jak wynika z wniosku opisane usługi (w ramach drugiej grupy usług) sklasyfikowane zostały przez Pana pod symbolem PKWiU 41.00.41.0 – Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych.

Wobec powyższego, biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy w zakresie drugiej grupy usług (objętej pytaniem 2) stwierdzam, że właściwą stawką opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 41.00.10.0, tj. Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków przemysłowych, będzie stawka w wysokości 5,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody z usług wymienionych we wniosku, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.20.0, może Pan rozliczać zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z zastosowaniem stawki podatku 8,5%. Z kolei, przychody z usług wymienionych we wniosku, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 41.00.41.0, może Pan rozliczać z zastosowaniem stawki podatku 5,5%.

Wobec powyższego, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotem interpretacji jest ustalenie właściwej stawki ryczałtu zgodnie ze sformułowanymi we wniosku pytaniami. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Ponadto powołana przez Pana we własnym stanowisku do pytania Nr 1 interpretacja indywidualna z 16 lutego 2021 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM dotyczy innej niż wskazana we wniosku klasyfikacji PKWiU.

Niniejsza interpretacja dotyczy Pana indywidualnej sprawy, nie dotyczy ewentualnych wspólników spółki jawnej, którą planuje Pan założyć.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00