Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.67.2023.2.DP

Czy wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę tytułem nabycia licencji na oprogramowanie przeznaczonych dla IU, winno być traktowane jako przychód nierezydenta podlegający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem u źródła w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 1 updop i co za tym idzie czy Wnioskodawca działając na podstawie art. 26 updop zobowiązany był do potrącenia i odprowadzenia podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę tytułem nabycia licencji na oprogramowanie przeznaczonych dla I, winno być traktowane jako przychód nierezydenta podlegający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem u źródła w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i co za tym idzie czy Wnioskodawca działając na podstawie art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązany był do potrącenia i odprowadzenia podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka Akcyjna (dalej jako Wnioskodawca lub Spółka) jest osobą prawną posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca jest (…).

W ramach prowadzonej działalności Spółka wytwarza na rzecz I (dalej jako I) m.in. produkt (…) XYZ (dalej jako Produkt).

Dla celów produkcyjnych wskazanego powyżej Produktu Spółka wykorzystuje oprogramowanie pod nazwą (…) dalej jako: „F. DS.”. Oprogramowanie zostało nabyte od spółki T. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki (dalej jako TC lub Dostawca oprogramowania). Oprogramowanie służy do testowania, symulacji oraz tworzenia innych specjalistycznych modułów oprogramowania, które są instalowane na wyrobach Spółki, a w tym także dla Produktu (…) XYZ.

Aby możliwe było korzystanie z oprogramowania F. DS Spółka nabyła od TC także licencję na (…) (dalej jako: „F. RS”). Udzielona na F. RS licencja jest niewyłączna, nieprzenoszalna oraz ograniczona. Spółka nie może udzielać podlicencji/sublicencji, sprzedawać, wynajmować lub dzierżawić F. RS lub dołączać F. RS do jakiegokolwiek produktu, który jest sprzedawany, wynajmowany lub leasingowany. Nie może także dokonywać zmian w programach wykonywalnych F. RS, plikach obiektowych lub dokumentacji. Zabronione jest przekazywanie F. RS lub zezwalanie na używanie F. RS podmiotom, które nie mają licencji na używanie F. RS zgodnie z warunkami i postanowieniami umowy.

Konsekwentnie na bazie F. DS i przysługującej licencji Wnioskodawca stworzył (…) oprogramowanie do wskazanego wcześniej Produktu (dalej jako Oprogramowanie Produktu). Oprogramowanie Produktu jest instalowane przez Spółkę na Produkcie.

Produkt wraz z zainstalowanym na nim Oprogramowaniem Produktu jest dostarczany do I. Aby możliwe było uruchomienie Oprogramowania Produktu przez I Wnioskodawca nabywa także dodatkowe licencje F. RS, które są dołączane do Produktu (stanowią jego element).

W odniesieniu do licencji przeznaczonych dla I Wnioskodawca nie nabywa prawa do ich użytkowania, jego rolą jest wyłącznie przekazanie licencji na rzecz I, który w tym przypadku pełni rolę odbiorcy końcowego i posiada licencję na korzystanie z F. RS celem uruchomienia Oprogramowania Produktu na zakupionym Produkcie.

Uzupełniająco Wnioskodawca informuje, iż dokonując płatności za nabycie licencji na oprogramowanie F. RS przeznaczonych dla I, z ostrożności pobrał podatek u źródła wg zasad przewidzianych dla dochodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) w związku z art. 26 ustawy o CIT jednakże Spółka powzięła wątpliwość, czy przedmiotowa transakcja faktycznie winna podlegać opodatkowaniu podatkiem u źródła w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.

W piśmie z 13 kwietnia wskazaliście Państwo ponadto, że:

a.Na Wnioskodawcę nie są przenoszone jakiekolwiek prawa autorskie, prawa pokrewne lub inne prawa uprawniające go do rozpowszechniania, udzielania sublicencji innym podmiotom, dokonywania zmian w oprogramowaniu.

b.Licencję na oprogramowanie przeznaczone dla I przenosi TC, Wnioskodawca jedynie dystrybuuje przedmiotowe licencje na rzecz I.

c.Wnioskodawca nie ma prawa do dystrybucji posiadanej licencji na oprogramowanie na rzecz innych podmiotów.

d.Wnioskodawca nie odsprzedaje licencji na oprogramowanie na rzecz I, rolą Wnioskodawcy jest wyłącznie przekazania licencji na rzecz I, zatem jest on dystrybutorem licencji przeznaczonych dla I celem uruchomienia Oprogramowania Produktu.

Pytanie

Czy wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę tytułem nabycia licencji na oprogramowanie F. RS przeznaczonych dla I, winno być traktowane jako przychód nierezydenta podlegający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem u źródła w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT i co za tym idzie czy Wnioskodawca działając na podstawie art. 26 ustawy o CIT zobowiązany był do potrącenia i odprowadzenia podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie wypłacane tytułem nabycia licencji na oprogramowanie F. RS przeznaczonych dla I, nie powinno być traktowane jako przychód nierezydenta podlegający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem u źródła w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT i co za tym idzie Wnioskodawca działając na podstawie art. 26 ustawy o CIT nie był zobowiązany do potrącenia i odprowadzenia podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT stanowi, iż podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez nierezydentów przychodów z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how), ustala się w wysokości 20% przychodów.

Katalog ten obejmuje w szczególności dochód z tytułu przychodów uzyskanych między innymi z praw autorskich lub pokrewnych, w tym również ze sprzedaży tych praw. W celu właściwego określenia zakresu regulacji należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2509, dalej jako UPA).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 UPA, utworem jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Z kolei na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 1 UPA, za przedmiot prawa autorskiego uznaje się w szczególności utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Zgodnie z art. 41 ust. 2 UPA licencją jest umowa uprawniająca do korzystania z utworu na określonych polach eksploatacyjnych. Celem licencji jest upoważnienie do korzystania z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem zakresu, miejsca i czasu tego użytku - bez przeniesienia praw autorskich.

Odrębne pola eksploatacji stanowią w myśl art. 50 UPA w szczególności:

1.w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;

2.w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy;

3.w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w pkt 2 - publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

Ponieważ programy komputerowe zostały wymienione obok utworów literackich i naukowych, to są one samodzielnym przedmiotem ochrony praw autorskich (programy komputerowe mają odrębny charakter, który nie pozwala ich zaliczyć do kategorii utworu literackiego, artystycznego czy naukowego).

W myśl art. 74 ust. 1 UPA programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.

Stosownie do treści art. 74 ust. 4 UPA autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, obejmują prawo do:

trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;

tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;

rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka, w odniesieniu do egzemplarzy F. RS przeznaczonych dla I, nie nabywa prawa do ich użytkowania. Rolą Spółki jest wyłącznie przekazanie licencji na F. RS na rzecz I. Wnioskodawca jest zatem jedynie dystrybutorem licencji na F. RS dla odbiorcy końcowego (I), który nabywa licencje celem uruchomienia Oprogramowania Produktu. Na Wnioskodawcę nie są przenoszone jakiekolwiek prawa autorskie, bądź też prawa majątkowe uprawniającego do rozpowszechniania, udzielania sublicencji na F. RS innym podmiotom, czy dokonywania zmian w oprogramowaniu/aplikacjach.

Mając powyższe na uwadze, w opinii Wnioskodawcy wynagrodzenie wypłacane przez niego na rzecz podmiotów zagranicznych z ww. tytułu nie ma charakteru należności licencyjnych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, a w związku z tym nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 1 (winno być: art. 26 ust. 1) ustawy o CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Konsekwentnie Spółka stoi na stanowisku, że skoro wypłacane na rzecz TC wynagrodzenie nie mieści się w zakresie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT to nie spoczywał na niej również obowiązek pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Ponadto, powołaliście Państwo niepełne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Zgodnie pełnym brzmieniem ww. przepisu,

Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how).

Natomiast pełne brzmienie przepisu art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2509) stanowi, że:

Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:

1) trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;

2) tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;

3) rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.

Powyższe nie ma jednak wpływu na wydane rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00