Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.202.2023.1.IZ

Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związanych z realizowaną inwestycją.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związanych z realizowaną inwestycją pn. „(...)ʺ

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina zamierza rozpocząć inwestycję pn. „(...)ʺ w ramach dofinansowania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.ʺ Poziom dofinansowania zadania będzie wynosić (...)% kosztów kwalifikowanych. Budynek będący przedmiotem zadania znajduję się na działce o nr ewidencyjnym 1 w miejscowości (...) i jest własnością Gminy.

Inwestycja będzie obejmowała następujący zakres:

prace zewnętrzne:

wymiana pokrycia dachowego, poprzez wymianę warstwy papy na pokrycie z blachy trapezowej;

pokrycie z blachy trapezowej będzie wykonane na kontrałatach drewnianych o przekroju 100 mm x 50 mm w rozstawie osiowym co 100 cm oraz na kontrałatach o przekroju 50 mm x 40 mm, bitych do kontrałat w rozstawie co 35 cm;

obiekt zostanie przystosowany dla osób niepełnosprawnych, zostną rozebrane istniejące stopnie przed głównym wejściem, wykonane nowe obrzeża betonowe na podsypce cementowo - piaskowej, wykonany zostanie podjazd dla osób niepełnosprawnych;

prace wewnętrzne :

wykonanie ścianek działowych w technologii suchej zabudowy z płyty G-K. zostosowane zostaną tu profile aluminiowe typu C oraz U o szerkości 75 mm; przestrzenie między profilami zostaną wypełnione wełną mineralną oraz zabezpieczone folią parioizolacyjną; w pomieszczeniach mokrych będą płyty o podwyższonej wilgoci;

ściany w sanitariatach oraz aneksie kuchennym zostaną wykończone glazurą do wysokości min. 2,1 m;

na ścianach w innych ponieszczeniach będą wykonane lamperie do wysokości 200 cm z farby lateksowej, zmywalnej;

podłogi zostaną wykonane z gresu;

sufity podwieszane, systemowe typu (...);

stolarka drzwiowa wewnętrzna z płyty wiórowej, okienna z PCV 3-szybowej;

w obiekcie zostanie wymieniona cała instalacja elektryczna na nową;

instalacja oświetleniowa wykonana będzie przewodami YDYżo 3 x 1,5 mm o izolacji 750 V, przewody układane będą w korytkach kablowych w przestrzeni sufitowej oraz w bruzdach ściennycn;

pomieszczenia wyposażone będą w oprawy rastrowe LED, obudowane z blachy stalowej malowanej proszkowo, rastrami parabolicznymi z wybłyszczanej blachy aluminiowej IP20;

pomieszczenia sanitarne i przed drzwiami wejściowymi wyposażone zostaną w plafoniery LED IP44, łączniki montowane będą na wysokości 1,40 m od powierzchni podłogowej.

W obiekcie będą znajdować się dwie główne sale warsztatowe: kulinarna i klubowa. Obie będą służyły jako pieszczenia do uczestnictwa w różnego rodzaju zajęciach. Znajdować się będzie również gabinet do konsultacji ze specjalistami, zaplecze sanitarno - gospodarcze oraz szatnia. Dwa oddzielne sanitariaty, przeznaczone dla mężczyzn i kobiet i osób niepełnosprawnych. Przy sanitariatach przewidziane jest pomieszczenie gospodarcze, służące jako magazyn podręcznego sprzętu rehabilitacyjnego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.) Gmina realizując projekt realizuje zadania własne nałożone na JST. Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług związanych z realizacją zadania. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 z późn, zm.) Gmina nie będzie mogła odzyskać w całości ani w części podatku VAT poniesionego na inwestycję.

Pytanie:

Czy w wyżej opisanym zdarzeniu dotyczącym przebudowy budynku handlowego w dom kultury Gmina będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizowaną inwestycją pn. „(...)" ?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Gminy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) Gmina w związku z wyżej wymienioną inwestycją nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego VAT w całości, ponieważ inwestycja jest z zakresu zadań własnych gminy ustalonymi przepisami krajowymi. Operacja polegająca na przebudowie obiektu na dom kultury w (...) będzie miała charakter ogólnodostępny, każdy będzie mógł korzystać z przebudowanego domu kultury. Operacja będzie miała niekomercyjny charakter. Nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z infrastruktury. Operacja służy zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej, głównie społeczności Gminy, która potrzebuje miejsca do korzystania z kultury na swoim terenie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są  wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…).

W pkt 1-20 tego przepisu wymieniono zadania należące do zadań własnych gminy.

Z okoliczności sprawy wynika, że zamierzacie Państwo rozpocząć inwestycję pn. „(...)ʺ w ramach dofinansowania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.ʺ Poziom dofinansowania zadania będzie wynosić (...) kosztów kwalifikowanych. Budynek będący przedmiotem zadania znajduję się na działce o nr 1 w miejscowości (...) i jest Państwa własnością.

Inwestycja będzie obejmowała następujący zakres:

prace zewnętrzne: wymiana pokrycia dachowego, poprzez wymianę warstwy papy na pokrycie z blachy trapezowej, pokrycie z blachy trapezowej będzie wykonane na kontrałatach drewnianych o przekroju 100 mm x 50 mm w rozstawie osiowym co 100 cm oraz na kontrałatach o przekroju 50 mm x 40 mm, bitych do kontrałat w rozstawie co 35 cm; obiekt zostanie przystosowany dla osób niepełnosprawnych, zostną rozebrane istniejące stopnie przed głównym wejściem, wykonane nowe obrzeża betonowe na podsypce cementowo - piaskowej, wykonany zostanie podjazd dla osób niepełnosprawnych oraz

prace wewnętrzne : wykonanie ścianek działowych w technologii suchej zabudowy z płyty G-K. zostosowane zostaną tu profile aluminiowe typu C oraz U o szerkości 75 mm; przestrzenie między profilami zostaną wypełnione wełną mineralną oraz zabezpieczone folią parioizolacyjną; w pomieszczeniach mokrych będą płyty o podwyższonej wilgoci; ściany w sanitariatach oraz aneksie kuchennym zostaną wykończone glazurą do wysokości min. 2,1 m; na ścianach w innych ponieszczeniach będą wykonane lamperie do wysokości 200 cm z farby lateksowej, zmywalnej; podłogi zostaną wykonane z gresu;sufity podwieszane, systemowe typu (...); stolarka drzwiowa wewnętrzna z płyty wiórowej, okienna z PCV 3-szybowej; w obiekcie zostanie wymieniona cała instalacja elektryczna na nową;instalacja świetleniowa wykonana będzie przewodami YDYżo 3 x 1,5 mm o izolacji 750 V, przewody układane będą w korytkach kablowych w przestrzeni sufitowej oraz w bruzdach ściennycn; pomieszczenia wyposażone będą w oprawy rastrowe LED, obudowane z blachy stalowej malowanej proszkowo, rastrami parabolicznymi z wybłyszczanej blachy aluminiowej IP20; pomieszczenia sanitarne i przed drzwiami wejściowymi wyposażone zostaną w plafoniery LED IP44, łączniki montowane będą na wysokości 1,40 m od powierzchni podłogowej.

W obiekcie będą znajdować się dwie główne sale warsztatowe: kulinarna i klubowa. Obie będą służyły jako pieszczenia do uczestnictwa w różnego rodzaju zajęciach. Znajdować się będzie również gabinet do konsultacji ze specjalistami, zaplecze sanitarno - gospodarcze oraz szatnia. Dwa oddzielne sanitariaty, przeznaczone dla mężczyzn i kobiet i osób niepełnosprawnych. Przy sanitariatach przewidziane jest pomieszczenie gospodarcze, służące jako magazyn podręcznego sprzętu rehabilitacyjnego.

Realizując projekt realizuje Państwo zadania własne nałożone na jednostki samorządu terytorialnego. Nie będzie Państwo prowadzili sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług związanych z realizacją zadania. Operacja polegająca na przebudowie obiektu na dom kultury będzie miała charakter ogólnodostępny, każdy będzie mógł korzystać z przebudowanego domu kultury. Nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z infrastruktury.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy przysługuje Państwu prawo do odzyskanianaliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizowaną inwestycją „(...)ʺ.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W opisanej sprawie taki związek nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika, że w związku z realizacją inwestycji, nie wystąpią Państwo jako podatnik podatku VAT, lecz będą ją Państwo realizować w ramach zadań własnych nałożonych na Państwa przepisami określonymi w ustawie o samorządzie gminnym. Nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem poniesione wydatki będą związane z czynnościami, które wykonują Państwo jako organ władzy publicznej, niestanowiącymi działalności gospodarczej.

Tym samym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizowaną inwestycją pn. „(...)ʺ.

W konsekwencji nie będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, w związku z realizacją inwestycji pn. „(...)ʺ.

Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będziecie mogli Państwo skorzystać, jeżeli zastosujecie się do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00