Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.134.2023.1.MSU

Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi zakupami, w sytuacji, w której od ostatniego nabycia towaru/usługi do dnia rezygnacji z prawa do zwolnienia minęło ponad 12 miesięcy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 21 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi zakupami, w sytuacji, w której od ostatniego nabycia towaru/usługi do dnia rezygnacji z prawa do zwolnienia minęło ponad 12 miesięcy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Rozpoczęła Pani prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w dniu 10 stycznia 2019 r. Środki na dokonanie pierwszych zakupów niezbędnych do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej otrzymała Pani z tytułu uczestnictwa w Projekcie pn. „…” (dalej: Projekt), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego w ramach Poddziałania 8.3.1 Wsparcie na zakładanie działalności gospodarczej w formie dotacji, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na 2014-2020. W związku z udziałem w Projekcie otrzymała Pani jednorazowe, bezzwrotne środki finansowe na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej w wysokości 27.400,00 zł (słownie: dwadzieścia siedem tysięcy czterysta złotych 00/100).

W związku z udziałem w Projekcie oraz zawarciem w ramach Projektu dnia 15.01.2019 r. umowy o powierzenie grantu na rozpoczęcie działalności gospodarczej, złożyła Pani również - dnia tj. 15.01.2019 r. - oświadczenie następującej treści: „Ja, niżej podpisana/y …, w związku z ubieganiem się o przyznanie i udzielenie mi wsparcia finansowego na uruchomienie działalności gospodarczej w ramach Projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, oświadczam, że po założeniu działalności gospodarczej w ramach Projektu zamierzam/nie zamierzam (niepotrzebne skreślić) zarejestrować się jako podatnik VAT.”

Zgodnie z zawartą przez Panią umową, była Pani zobowiązana do wydatkowania dotacji w okresie od 15.01.2019 r. do 14.04.2019 r. Dopełniła Pani powyższego obowiązku, zakupy ze środków dotacji dokonała Pani bowiem w dniach:

1.Faktura VAT nr 1 z dnia 12 marca 2019 r. z kwotę 10.000,00 zł, w tym VAT 1.869,92 zł.

2.Faktura VAT nr 2z dnia 25 marca 2019 r. na kwotę 2.930,48 zł, w tym VAT 542,83 zł.

3.Faktura VAT nr 3 z dnia 25 marca 2019 r. na kwotę 750,00 zł, w tym VAT 140,24 zł.

4.Faktura VAT nr 4 z dnia 11 marca 2019 r. na kwotę 319,00 zł, w tym VAT 23,63 zł.

5.Faktura VAT nr 5 z dnia 4 kwietnia 2019 r. na kwotę 400,00 zł, w tym VAT 74,80 zł.

6.Faktura VAT nr 6 z dnia 8 kwietnia 2019 r. na kwotę 1.100,00 zł, w tym VAT 205,69 zł.

7.Faktura VAT nr 7 z dnia 11 kwietnia 2019 r. na kwotę 500,00 zł, w tym VAT 93,50 zł.

8.Faktura nr 8 z dnia 25 stycznia 2019 r. na kwotę 1.850,00 zł, faktura nie zawiera podatku VAT (sprzęt używany).

9.Faktura VAT nr 9 z dnia 12 kwietnia 2019 r. na kwotę 4.400,00 zł, w tym VAT 325,93 zł.

10.Faktura VAT nr 10 z dnia 10 kwietnia 2019 r. na kwotę 3.000,00 zł, w tym VAT 560,98 zł.

11.Faktura VAT nr 11 z dnia 23 marca 2019 r. na kwotę 158,00 zł, w tym VAT 29,54 zł.

12.Faktura VAT nr 12 z dnia 29 marca 2019 r. na kwotę 1.043,00 zł, w tym VAT 195,03 zł.

13.Faktura VAT nr 13 z dnia 12 kwietnia 2019 r. na kwotę 949,54 zł, w tym VAT 177,56 zł.

Co istotne, w chwili ich ponoszenia nie miała Pani zamiaru prowadzić działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT oraz rejestrować się jako podatnik VAT czynny, czemu dała Pani wyraz w złożonym oświadczeniu.

Obecnie, jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przed dniem uzyskania statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług Pani sprzedaż korzystała ze zwolnienia przysługującego Pani na podstawie art. 113 ustawy o VAT (dalej jako „Zwolnienie”), nieprzerwanie przez okres od 10.01.2019 r. do dnia 05.08.2020 r., którego to dnia zrezygnowała Pani z prawa do zwolnienia i zarejestrowała się jako czynny podatnik podatku VAT.

Z powyższego wynika zatem, iż przed dniem rezygnacji ze zwolnienia ponosiła Pani wydatki na nabycie towarów i usług mających służyć prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Wydatki te finansowane były ze środków przekazanych Pani w ramach Projektu. Traktowała Pani podatek naliczony VAT związany z tymi wydatkami jako niepodlegający odliczeniu, gdyż zakupy te związane były z prowadzoną przez Panią działalnością korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania.

Zakupy towarów i usług dokonywane były w taki sposób, że od końca miesiąca, w którym nabywała Pani towar/usługę do dnia rezygnacji z Pani prawa do zwolnienia, minęło 12 miesięcy.

Po dniu rezygnacji przez Panią z prawa do korzystania ze zwolnienia nabyte towary i usługi były wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu stawką podstawową VAT.

Niniejszy wniosek dotyczy sytuacji, w których nabywane towary i usługi sfinansowane ze środków przyznanych w ramach Projektu:

1.nie stanowiły środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji o wartości przekraczającej 15.000 złotych,

2.nie stanowiły gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów,

3.były wydawane do użytkowania w miesiącu ich nabycia,

4.były wykorzystywane w Pani działalności przed dniem, w którym uzyskała Pani status czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Posiada Pani faktury dokumentujące nabycie towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z zakupami będącymi przedmiotem niniejszego wniosku nie jest ograniczone przepisami art. 88 ustawy o VAT.

Pytanie

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania przez Panią w jakiejkolwiek formie, podatku naliczonego VAT związanego z zakupami towarów i usług sfinansowanych ze środków przyznanych mu w związku z udziałem w Projekcie, dokonanymi w dniach: 25.01., 11.03., 12.03., 23.03., 25.03., 29.03., 04.04., 08.04., 10.04., 11.04., 12.04. 2019 r., w sytuacji, w której zarejestrowała się Pani jako podatnik VAT czynny dnia 05.08.2020 r., a co za tym idzie zakupów dokonano w taki sposób, że od końca miesiąca, w którym nabyła Pani towar/usługę do dnia rezygnacji z Pani prawa do zwolnienia minęło ponad 12 miesięcy?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT związanego z zakupami towarów i usług sfinansowanych ze środków przyznanych mu w związku z udziałem w Projekcie, dokonanymi w dniach 25.01., 11.03., 12.03., 23.03., 25.03., 29.03., 04. 04., 08.04, 10.04., 11.04., 12.04. 2019 r. w sytuacji, w której zarejestrowała się Pani jako podatnik VAT czynny dnia 05.08.2020 r., a co za tym idzie zakupów dokonano w taki sposób, że od końca miesiąca w którym nabyła Pani towar/usługę do dnia Pani rezygnacji z prawa do zwolnienia minęło ponad 12 miesięcy.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W praktyce oznacza to, że dla wystąpienia prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest, aby zakup związany był (służył) wykonywaniu przez podatnika czynności opodatkowanych. W przypadku braku wystąpienia takiego związku (gdy wydatek związany jest z prowadzoną przez podatnika działalnością korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania) podatek VAT związany z tym wydatkiem nie podlega odliczeniu. Z tego względu, nabywając towary i usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku, nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku VAT związanego z tymi zakupami.

Z uwagi na rezygnację z prawa do zwolnienia nastąpiła zmiana przeznaczenia dokonanych zakupów, to jest przeznaczenie ich do wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym po Pani stronie może wystąpić prawo do odliczenia podatku naliczonego, poprzez dokonanie korekty realizowanej w trybie art. 91 ust. 7b, w związku z art. 91 ust. 1, 2, 3 oraz 7c ustawy o VAT. Przepisy te określają zasady dokonywania korekty odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, w której zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje. Istotne przy tym jest, że przepis art. 91 ust. 7c ustawy o VAT, wyłącza możliwość dokonania korekty, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania (co w analizowanej sprawie jest tożsame z miesiącem zakupu), upłynęło 12 miesięcy. Oznacza to, że w sytuacji, w której od końca miesiąca w którym nabyła Pani towar lub usługę minęło 12 miesięcy - nie będzie miała Pani możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT.

Jako, że w niniejszej sprawie zakupy towarów i usług sfinansowane ze środków przyznanych Pani w związku z udziałem w Projekcie, dokonane zostały przez Panią w dniach 25.01., 11.03., 12.03., 23.03., 25.03., 29.03., 04.04., 08.04, 10.04., 11.04., 12.04.2019 r., a Pani uzyskała status czynnego podatnika VAT w dniu 05.08.2020 r., a zatem po upływie 12 miesięcy od końca miesiąca, w którym  nabyła Pani towar/usługę, nie ma Pani prawnej możliwości, w jakiejkolwiek formie, odzyskania podatku naliczonego VAT związanego z tymi zakupami.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 cyt. ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Artykuł 86 ust. 10c ustawy stanowi, że:

Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast, w myśl art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w ustalonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ustawy.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 4 ustawy,

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści ww. art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika jednakże, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury dokumentującej zakup towaru lub usługi. W dacie otrzymania faktury koniecznym jest aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, czyli podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tegoż artykułu), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc, podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia).

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Jak stanowi art. 91 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W myśl art. 91 ust. 5 ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 91 ust. 6 ustawy:

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1) opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Według art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Z kolei art. 91 ust. 7b ustawy stanowi, iż:

W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Zgodnie z art. 91 ust. 7c ustawy:

Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Stosownie do art. 91 ust. 7d ustawy:

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Według art. 91 ust. 7e ustawy:

Podatnik, który ponownie skorzysta ze zwolnień, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 albo art. 113 ust. 1, może dokonać korekty podatku naliczonego za pozostający okres korekty w deklaracji podatkowej składanej za ostatni okres rozliczeniowy, w którym podatnik był podatnikiem VAT czynnym.

W myśl art. 91 ust. 8 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Należy zauważyć, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów, o ile występują przesłanki świadczące o tym, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dla realizacji tego prawa konieczne jest m.in. posiadanie statusu podatnika VAT czynnego.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jak wynika z art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W świetle art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Należy zauważyć, że w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnik spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług określony został Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 430). Regulacje zawarte w § 1 pkt 1 ww. rozporządzenia określają wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Rejestracja następuje zatem w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

Należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć – najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Warto również zaznaczyć, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 stwierdzono, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Natomiast z orzecznictwa TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

Zatem, należy jeszcze raz wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Rejestracja następuje w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów. Zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Z okoliczności sprawy wynika, że rozpoczęła Pani prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej 10 stycznia 2019 r. Środki na dokonanie pierwszych zakupów niezbędnych do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej otrzymała Pani z tytułu uczestnictwa w Projekcie pn. „….”. W związku z udziałem w Projekcie, otrzymała Pani jednorazowe, bezzwrotne środki finansowe na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej w wysokości 27.400,00 zł. Zgodnie z zawartą przez Panią umową, była Pani zobowiązana do wydatkowania dotacji w okresie od 15.01.2019 r. do 14.04.2019 r. Dopełniła Pani powyższego obowiązku. Obecnie jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przed dniem uzyskania statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług Pani sprzedaż korzystała ze zwolnienia przysługującego Pani na podstawie art. 113 ustawy o VAT, nieprzerwanie przez okres od 10.01.2019 r. do dnia 05.08.2020 r., którego to dnia zrezygnowała Pani z prawa do zwolnienia i zarejestrowała się jako czynny podatnik podatku VAT. Z powyższego wynika zatem, iż przed dniem rezygnacji ze zwolnienia ponosiła Pani wydatki na nabycie towarów i usług mających służyć prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Traktowała Pani podatek naliczony VAT związany z tymi wydatkami jako niepodlegający odliczeniu, gdyż zakupy te związane były z prowadzoną przez Panią działalnością korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania. Zakupy towarów i usług dokonywane były w taki sposób, że od końca miesiąca w którym nabywała Pani towar/usługę do dnia rezygnacji z Pani prawa do zwolnienia minęło 12 miesięcy. Po dniu rezygnacji przez Panią z prawa do korzystania ze zwolnienia nabyte towary i usługi były wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu stawką podstawową VAT.

Nabywane towary i usługi sfinansowane ze środków przyznanych w ramach Projektu:

1.nie stanowiły środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji o wartości przekraczającej 15.000 złotych,

2.nie stanowiły gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów,

3.były wydawane do użytkowania w miesiącu ich nabycia,

4.były wykorzystywane w Pani działalności przed dniem, w którym uzyskała Pani status czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Posiada Pani faktury dokumentujące nabycie towarów i usług.

Tym samym z całokształtu okoliczności w sprawie wynika, że w momencie otrzymania faktur dokumentujących zakupy ze środków z dotacji prowadziła Pani działalność gospodarczą i nie była Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT - korzystała Pani ze zwolnienia przysługującego na podstawie art. 113 ustawy.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy, nie miała Pani prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur, bowiem nie była Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jednak, z uwagi na fakt, że - jak Pani wskazała - 05 sierpnia 2020 r. zrezygnowała Pani z prawa do zwolnienia i zarejestrowała się jako czynny podatnik podatku VAT oraz po dniu rezygnacji przez Panią z prawa do korzystania ze zwolnienia nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez Panią wyłącznie do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu stawką podstawową VAT, to – w wyniku dokonania rejestracji – nastąpiła zmiana przeznaczenia tych wydatków, skutkująca – co do zasady - zmianą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Takie odliczenie winno nastąpić poprzez dokonanie korekty realizowanej w trybie przepisu art. 91 ust. 7b ustawy, który mówi, że w przypadku towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, które nie stanowią środków trwałych, korekty związanej ze zmianą przeznaczenia, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c

Przy czym analiza okoliczności sprawy oraz przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie prowadzi do wniosku, że skoro od zakupu przedmiotowych towarów i usług do czasu uzyskania przez Panią statusu czynnego podatnika VAT w dniu 05.08.2020 r., upłynął okres 12 miesięcy, to mając na uwadze art. 91 ust. 7c ustawy, nie ma Pani prawnej możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT związanego z tymi zakupami.

W konsekwencji Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00