Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.121.2023.1.DS

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości gruntowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 17 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podlegania opodatkowaniu sprzedaży nieruchomości gruntowej, w ramach Umowy Przedwstępnej Sprzedaży. Uzupełniła go Pani 20 kwietnia 2023 r. oraz 24 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni (dalej „Sprzedająca” lub „Wnioskodawczyni”) jest właścicielką ewidencyjnej działki gruntu położonej w miejscowości (…), oznaczonej numerem (…) w obrębie ewidencyjnym (…), objętej prowadzoną w Sądzie Rejonowym księgą wieczystą numer (…) (dalej „Nieruchomość”).

W wymienionej księdze wieczystej własność Nieruchomości obecnie wpisana jest na rzecz (…), na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego udokumentowanej aktem notarialnym (…) sporządzonym (…) w Państwowym Biurze Notarialnym oraz w wyniku nabycia spadku po (…) na podstawie testamentu notarialnego z (…), co zostało stwierdzone aktem poświadczenia dziedziczenia zarejestrowanym w Rejestrze Spadkowym pod numerem (…). Zobowiązania podatkowe i inne zobowiązania publiczno-prawne związane z Nieruchomością zostały uregulowane.

W dziale II Księgi wieczystej istnieje wzmianka o wpis nowego właściciela (Sprzedającej) i wykreślenie (…), na podstawie Aktu Poświadczenia Dziedziczenia z (…), repertorium (…), sporządzonego w Kancelarii Notarialnej. Akt Poświadczenia Dziedziczenia został sporządzony na podstawie testamentu notarialnego z (…), w którym Ojciec Sprzedającej, Spadkodawca, wyraził wolę przekazania spadku Sprzedającej. Zobowiązania podatkowe i inne zobowiązania publiczno-prawne związane z Nieruchomością zostały uregulowane.

Zgodnie z oznaczeniem w księdze wieczystej Nieruchomość ma obszar 10100 m2 i w całości stanowi grunty orne w klasie IVb. Zgodnie z ustaleniami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej z (...), która została zmieniona uchwałą Rady Miejskiej z (…) o zmianie uchwały w sprawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego części terenów w obrębach geodezyjnych: 3 miasta A, B i C. Nieruchomość znajduje się na terenach o przeznaczeniu xx – tereny o funkcji usługowo-techniczno-produkcyjnej i xxx – tereny dróg publicznych klasy dojazdowej. Rada Miejska nie wyznaczyła obszarów zdegradowanych i obszarów rewitalizacji, ani obszarów Specjalnej Strefy Rewitalizacji w rozumieniu Ustawy o rewitalizacji z 9 października 2015 r.

Sprzedająca nie prowadzi, ani nie prowadziła na Nieruchomości działalności gospodarczej, ani rolniczej. Nieruchomość nie stanowi, ani nie stanowiła jakiegokolwiek przedsiębiorstwa, ani jego zorganizowanej części. Sprzedająca nie prowadzi, ani nie prowadziła pozarolniczej działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie prowadziła i nie prowadzi działalności, polegającej na obrocie nieruchomościami.

Sprzedająca nie jest rolnikiem ryczałtowym, dokonującym dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącymi usługi rolnicze, korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Sprzedająca nie uzyskuje dopłat od Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa określonych w ustawie z 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1341).

Sprzedająca uzyskuje dochody ze stosunku pracy, na podstawie umowy o pracę. Składki na ubezpieczenie społeczne są odprowadzane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Sprzedająca nie jest emerytką, rencistką, ani nie uzyskuje świadczeń z KRUS.

Sprzedająca nie ogłaszała w mediach w żadnej formie zamiaru sprzedaży Nieruchomości. W przeszłości Sprzedająca nie zbywała gruntów i nie jest właścicielką innych gruntów poza Nieruchomością. Nieruchomość nie jest wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej. Grunt stanowiący Nieruchomość nie był nigdy zabudowany. Sprzedająca nie występowała do Urzędu Gminy z wnioskami o przekształcenie działki pod zabudowę, jak też nie występowała do Urzędu Gminy o uchwalenie lub zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nieruchomość nie podlegała podziałowi lub podziałom. Na Nieruchomości Sprzedająca nie prowadziła i nie planuje prowadzić prac oraz nie ponosiła i nie planuje ponosić nakładów finansowych związanych z przygotowaniem jej do sprzedaży, takich jak np. uzbrojenie, wydzielenie działki lub budowa drogi. Na Nieruchomości nie były wytyczane drogi wewnętrzne. Na Nieruchomości brak jest sieci infrastruktury technicznej. Nieruchomość nie była w przeszłości i nie jest obecnie udostępniana osobom trzecim w celu nieodpłatnego, ani płatnego wykorzystania, jak też nie jest przedmiotem zatrzymania, ani prawa wynikającego z umowy dożywocia.

Sprzedająca nie składała w przeszłości wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej na podstawie art. 14b Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, dotyczącego Nieruchomości.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej agencja doradcza (…) (dalej „Agent”) zgłosiła się do Spadkodawcy w celu podpisania umowy współpracy przy sprzedaży Nieruchomości (bez wyłączności). Spadkodawca zawarł z Agentem ww. umowę, na mocy której zlecił Agentowi poszukiwanie podmiotu zainteresowanego nabyciem od niego Nieruchomości oraz reprezentowania jego interesów w transakcji sprzedaży. Agent otrzyma wynagrodzenie opisane w umowie jedynie w przypadku sprzedaży Nieruchomości podmiotowi wskazanemu przez Agenta. Agent wskazał Spadkodawcy jednego potencjalnego nabywcę (dalej „Kupujący”) i aktywnie uczestniczył w negocjacjach, pomiędzy Spadkodawcą, a Kupującym.

Kupujący, działając na podstawie udzielonych mu przez Spadkodawcę pełnomocnictw prowadził działania przygotowujące Nieruchomość do planowanej inwestycji, w pełni pokrywając wszelkie koszty z tym związane. W dniu (...) aktem notarialnym (…) Spadkodawca, w imieniu którego występował Pełnomocnik, zawarł z Kupującym przedwstępną umowę sprzedaży. Zgodnie z umową Spadkodawca i Kupujący zobowiązali się do zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości (dalej: „Umowa Przyrzeczona Sprzedaży”), na podstawie której Spadkodawca sprzeda Kupującemu, w stanie wolnym od wszelkich obciążeń Nieruchomość albo geodezyjnie wydzielone z niej działki gruntu, na których Kupujący zrealizuje inwestycję polegającą na wybudowaniu parku magazynowo-logistyczno-produkcyjnego, po spełnieniu się następujących warunków:

1) uzyskania przez Spadkodawcę wydanych w trybie art. 306g Ordynacji podatkowej przez właściwe organy podatkowe, organy gminy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub Kasię Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaświadczeń potwierdzających, że nie ma zaległości z tytułu podatków i innych należności publicznoprawnych;

2) przeprowadzenia przez Kupującego procesu analizy stanu prawnego Nieruchomości i uznania, według jego oceny, wyników tej analizy za satysfakcjonujące;

3) uzyskania przez Kupującego, na jego koszt, ustaleń, z których będzie wynikało, iż warunki glebowo-środowiskowe Nieruchomości umożliwiają realizację planowanej przez niego inwestycji;

4) potwierdzenia, że warunki techniczne (zaopatrzenia w media: wodę, energię elektryczną i gaz) umożliwiają realizację na nieruchomości planowanej inwestycji;

5) potwierdzenia, że Nieruchomość ma dostęp do drogi publicznej;

6) zmiana obecnego bądź uchwalenie i wejście w życie (obowiązywanie) nowego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego obejmującego Nieruchomość, bądź wydzieloną z niej działkę gruntu, którego ustalenia będą umożliwiać realizację planowanej przez Kupującego inwestycji;

7) podziału geodezyjnego Nieruchomości, o ile w odniesieniu do danej nieruchomości będzie niezbędny do zrealizowania planowanej przez Kupującego inwestycji;

8) uzyskania przez Kupującego: warunków technicznych, pozwoleń, decyzji, uzgodnień oraz zgód osób prawnych i fizycznych (w tym dostawców mediów) oraz jednostek samorządu terytorialnego i organów administracji publicznej na zmianę przebiegu mediów znajdujących się na nieruchomości, które to media (gazociągi, linie energetyczne, wodociągi, rurociągi, linie telekomunikacyjne itp.) mogą znajdować się na nieruchomości oraz kolidować z planowaną przez Kupującego inwestycją i których zmiana przebiegu jest niezbędna do uzyskania przez Kupującego pozwolenia na budowę planowanej inwestycji;

9) uzyskania przez Kupującego ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę planowanej przez niego inwestycji;

10) oświadczenia i zapewnienia Spadkodawcę zawarte w umowie pozostaną ważne i aktualne w Dacie Ostatecznej;

11) powzięcia przez wspólników Kupującego uchwały wyrażającej zgodę na nabycie Nieruchomości lub wydzielonych z niej działek gruntu.

Jednocześnie Umowa Przedwstępna Sprzedaży stanowi, że wskazane warunki są zastrzeżone na korzyść Kupującego, co oznacza, że Kupujący ma prawo żądać zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży mimo nieziszczenia się któregokolwiek z nich. Zgodnie z treścią Umowy Przedwstępnej Sprzedaży Spadkodawca wyraził zgodę na dysponowanie przez Kupującego – od dnia zawarcia Umowy Przedwstępnej Sprzedaży do daty zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży – Nieruchomością do celów budowlanych, to jest dla składania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, decyzji, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, warunków technicznych i przyłączy, a także do prowadzenia na niej badań i odwiertów niezbędnych do potwierdzenia, iż jest ona wolna od zanieczyszczeń, a warunki glebowe umożliwiają realizację na niej inwestycji polegającej na wybudowaniu parku magazynowo logistyczno-produkcyjnego wraz z obsługą komunikacyjną, z zastrzeżeniem, iż koszty tych działań ponosić będzie Kupujący. Ponadto Spadkodawca wyraził zgodę na przeprowadzenie archeologicznych badań ratowniczych na odkrytych stanowiskach archeologicznych znajdujących się na Nieruchomości. Prawo to obejmuje również podwykonawców Kupującego, którzy będą wykonywać badania i odwierty oraz prace archeologiczne.

Ponadto, w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży Spadkodawca udzielił osobom upoważnionym przez Kupującego pełnomocnictw do:

1) przeglądania akt księgi wieczystej nr (…), w tym składania wniosków o sporządzenie fotokopii i odpisów z akt oraz do odbioru takich fotokopii i odpisów, a ponadto do przeglądania akt ksiąg wieczystych, z której Nieruchomość została odłączona;

2) uzyskania od właściwych organów administracji publicznej (rządowej i samorządowej) wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów lub wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości, koniecznych do przeprowadzenia kompleksowego badania jej stanu prawnego;

3) uzyskania wydanych na podstawie art. 306g w zw. z art. 112 Ordynacji podatkowej zaświadczeń właściwych dla Sprzedającego organów podatkowych, organów gminy, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, stwierdzających niezaleganie albo zaległość z tytułu podatków bądź składek na ubezpieczenie społeczne, ewentualnie niefigurowanie w rejestrze płatników składek;

4) reprezentowania we wszelkich sprawach dotyczących uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz uchwalenia zmiany Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, obejmującego Nieruchomość bądź wydzielone z niej działki gruntu;

5) uzyskania warunków technicznych przyłączenia Nieruchomości do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenie do dróg, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru;

6) uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie;

7) uzyskania decyzji o wycince drzew i krzewów oraz uzyskania decyzji o nasadzeniach zastępczych;

8) uzyskania decyzji – pozwolenia wodnoprawnego, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oddziaływania planowanej przez Kupującego inwestycji na środowisko, decyzji zezwalającej na prowadzenie badań archeologicznych, decyzji na lokalizację zjazdu publicznego z drogi, decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę na Nieruchomości planowanej przez Kupującego inwestycji;

9) składania wniosków o podziały Nieruchomości w celu geodezyjnego wydzielenia działek gruntu odpowiednich dla zaplanowanej przez Kupującego inwestycji, do reprezentowania w postępowaniach wszczętych na podstawie tych wniosków, a także odbioru wszelkich dokumentów, a zwłaszcza decyzji zatwierdzających podziały, jak też do ujawniania tych podziałów w ewidencji gruntów i ewentualnej zmiany oznaczenia użytków gruntowych.

Powyższe pełnomocnictwa obejmują prawo składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz do odbioru decyzji, postanowień, wypisów, wyrysów, map i pism oraz korespondencji związanej z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi, a w szczególności z uzyskaniem pozwolenia na budowę i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, z zastrzeżeniem, że wszelkie koszty oraz opłaty przyłączeniowe związane z warunkami technicznymi, decyzjami i umowami przyłączeniowymi określonymi powyżej będą obciążały Kupującego.

Spadkodawca oświadczył, że na wezwanie Kupującego udzieli wszelkich dalszych pełnomocnictw niezbędnych do prowadzenia postępowań administracyjnych i innych związanych z uzyskaniem pozwoleń, uzgodnień itp., o których mowa w niniejszej Przedwstępnej Umowie Sprzedaży, zarówno w formie pisemnej, jak też innej formie szczególnej. Spadkodawca oświadczył, że każdy z ustanowionych pełnomocników może działać samodzielnie, a ponadto w granicach umocowania może ustanawiać dalszych pełnomocników.

Dodatkowo, w treści Umowy Przedwstępnej Sprzedaży, Spadkodawca wyraził zgodę na przeniesienie praw i obowiązków Kupującego, wynikających z Umowy Przedwstępnej Sprzedaży, na inną spółkę z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez co stanie się ona podmiotem tych praw i obowiązków, a Sprzedający będzie zobowiązany do zawarcia z nią Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży. Umowa Przedwstępna Sprzedaży stanowiła, że Kupujący oraz Spadkodawca z pomocą Kupującego, wystąpią – każde we własnym imieniu – do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, o wydanie dla siebie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, mających na celu ustalenie, czy sprzedaż Nieruchomości, bądź wydzielonej z niej działki gruntu, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W związku z nabyciem spadku przez Sprzedającą, w drodze dziedziczenia na podstawie Aktu Poświadczenia Dziedziczenia z (...), repertorium (…), sporządzonego w Kancelarii Notarialnej, Sprzedająca weszła w prawa i obowiązki Umowy Przedwstępnej Sprzedaży.

Sprzedająca wyraża wolę kontynuowania Umowy Przedwstępnej Sprzedaży i realizowania jej zapisów. Spadkodawca 27 marca 2021 r., reprezentowany przez pełnomocnika, złożył do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Wniosek został uzupełniony 2 kwietnia 2021 r. o dokument pełnomocnictwa. Spadkodawca (wówczas Sprzedający) we wniosku zadał pytanie do zdarzenia przyszłego: Czy sprzedaż Nieruchomości – po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Kupującego niespełnionych warunków zawieszających, będzie stanowiła dla Sprzedającego czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

W stanowisku własnym Spadkodawca stwierdził: Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując sprzedaży Nieruchomości będzie działał, jako podatnik w rozumieniu Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż czynność sprzedaży Nieruchomości opisana we wniosku jest objęta art. 5 ust. 1 powołanej Ustawy. Szereg podjętych przez Sprzedającego działań faktycznych i prawnych takich jak: zatrudnienie za wynagrodzeniem (gdzie wynagrodzenie będzie płatne jedynie po sprzedaży Nieruchomości Kupującemu) międzynarodowej firmy doradczej, ustanowienie pełnomocników o bardzo szerokim zakresie umocowania, świadczy o profesjonalnym charakterze jego działania i jako takie nosi znamiona aktywnego dążenia do zwiększenia przychodu ze zbycia własności Nieruchomości, co stanowi czynność podlegającą opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. W dniu 26 maja 2021 r. Dyrektor Informacji Skarbowej wydał Interpretację Indywidualną. Stwierdził w niej, że stanowisko Spadkodawcy jest prawidłowe.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

1.Wnioskodawczyni działa na podstawie Umowy Przedwstępnej sprzedaży z (...), zawartej przez Ojca Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie zawierała odrębnej umowy przedwstępnej sprzedaży. W związku z nabyciem spadku przez Wnioskodawczynię, w drodze dziedziczenia na podstawie Aktu Poświadczenia Dziedziczenia z (...), repertorium (…), sporządzonego w Kancelarii Notarialnej, weszła ona w prawa i obowiązki Umowy Przedwstępnej Sprzedaży. Wnioskodawczyni wyraża wolę kontynuowania Umowy Przedwstępnej Sprzedaży i realizowania jej zapisów.

2.Pełnomocnictwo, udzielone w umowie przedwstępnej sprzedaży przez Spadkodawcę, nie zawiera zapisu o jego wygaśnięciu z chwilą śmierci mocodawcy.

Pytanie

Sprzedająca, działając jako strona, która weszła w prawa i obowiązki Umowy Przedwstępnej Sprzedaży, z mocy prawa kontynuująca jej realizację, kieruje pytanie do zdarzeń przyszłych: Czy sprzedaż Nieruchomości, w ramach Umowy Przedwstępnej Sprzedaży, przedstawionej w opisie sprawy, po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Kupującego niespełnionych warunków zawieszających, będzie stanowiła dla Sprzedającej czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, dokonując sprzedaży Nieruchomości będzie działała jako podatnik w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż czynność sprzedaży Nieruchomości opisana we wniosku jest objęta art. 5 ust. 1 powołanej ustawy. Szereg podjętych przez Spadkodawcę, a Sprzedająca weszła we wszystkie prawa i obowiązki, wynikające z Umowy Przedwstępnej Sprzedaży, działań faktycznych i prawnych takich jak: zatrudnienie za wynagrodzeniem (gdzie wynagrodzenie będzie płatne jedynie po sprzedaży Nieruchomości Kupującemu) międzynarodowej firmy doradczej, ustanowienie pełnomocników o bardzo szerokim zakresie umocowania, świadczy o profesjonalnym charakterze jej działania i jako takie nosi znamiona aktywnego dążenia do zwiększenia przychodu ze zbycia własności Nieruchomości, co stanowi czynność podlegającą opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy jednak wskazać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, z 11.12.2006, str. 1), zwana dalej Dyrektywa lub Dyrektywa 2006/112/WE Rady:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie, w art. 12 ust. 1 lit. b) ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady wskazano, że:

Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego. „Teren budowlany” to każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie (art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE Rady).

Na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do faktycznego opodatkowania danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Dlatego też, aby uznać, że dany podmiot występuje w charakterze podatnika podatku VAT, należy ustalić, czy działa on jako producent, handlowiec lub usługodawca. Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zatem, kiedy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Jednocześnie wykorzystywanie składników majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania, polegające na czerpaniu dochodów ze składnika majątku, wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej. Należy stwierdzić, że każdy kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji wykorzystywanie majątku należącego do danej osoby stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla uznania sprzedaży nieruchomości za czynność podlegającą opodatkowaniu jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie majątku w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został i faktycznie wykorzystany na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ustawy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Ponadto, jak wynika z orzeczenia TSUE z dnia 15 września 2011 r., w sprawach C-180/10 i C -181/10, czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie, zdaniem Trybunału, okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki, w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej, sama w sobie nie jest decydująca. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast, wyjaśnił Trybunał, w przypadku gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Przyjęcie zatem, że sprzedając nieruchomość dana osoba fizyczna działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy) czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.

Należy stwierdzić, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych między podmiotami, w tym kwestie dotyczące przeniesienia własności nieruchomości, regulują przepisy ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2337 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym.

Zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi sprzedaży, na podstawie art. 535 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, w myśl którego:

Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej, albo że strony inaczej postanowiły.

Z kolei umowa przedwstępna została uregulowana w art. 389-396 ustawy Kodeks cywilny.

Zgodnie z art. 389 § 1 Kodeksu cywilnego:

Umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna), powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej. Jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej i każda z nich wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeżeli w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można żądać jej zawarcia.

W myśl art. 389 § 2 ww. ustawy:

Jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej i każda z nich wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeżeli w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można żądać jej zawarcia.

Umowa przedwstępna jest więc jedynie zobowiązaniem do przeniesienia własności, lecz własności nie przenosi. Kupujący nie otrzymuje na mocy tej umowy żadnych uprawnień właścicielskich. Właścicielem zostaje dopiero dzięki zawarciu umowy przyrzeczonej.

Tym samym zgodnie z powyższymi normami prawa cywilnego – umowa przedwstępna, będąca przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy sprzedaży, nawet jeśli sporządzona została w formie aktu notarialnego, nie powoduje przeniesienia prawa własności nieruchomości.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem złożonego wniosku, należy zwrócić uwagę na kwestię udzielenia pełnomocnictw, która uregulowana jest w Tytule IV Działu VI Przedstawicielstwo, Rozdział I Przepisy ogólne, Rozdział II Pełnomocnictwo ww. ustawy Kodeks cywilny.

Zgodnie z art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego, o czym stanowi § 2 powyższego artykułu.

W myśl art. 96 Kodeksu cywilnego:

Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Stosownie do art. 98 Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.

Zgodnie z art. 99 § 1 Kodeksu cywilnego:

Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie. W myśl § 2 powołanego artykułu, pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.

W myśl art. 101 § 2 Kodeksu cywilnego:

Umocowanie wygasa ze śmiercią mocodawcy lub pełnomocnika, chyba że w pełnomocnictwie inaczej zastrzeżono z przyczyn uzasadnionych treścią stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

Na podstawie art. 108 Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.

Z regulacji art. 109 Kodeksu cywilnego wynika, że:

Przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy oświadczenie woli ma być złożone przedstawicielowi.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy.

Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Zgodnie natomiast z art. 922 § 1 Kodeksu cywilnego:

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej (Księgi czwartej – Spadki).

W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego:

Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.

Stosownie do art. 925 Kodeksu cywilnego:

Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Powyższe oznacza, że określone prawa i obowiązki wchodzą do majątku spadkobierców. W skład spadku wchodzą m.in. prawa rzeczowe, w tym prawo własności rzeczy ruchomych i nieruchomych.

Zatem, jeżeli spadkodawca zawarł umowę sprzedaży nieruchomości zawierającą warunek i zmarł przed zawarciem umowy przenoszącej własność nieruchomości (umowy rozporządzającej), należy uznać, że z chwilą jego śmierci podmiotem prawa własności tej nieruchomości stał się spadkobierca. Zatem zbywcą nieruchomości, po śmierci spadkodawcy, jest spadkobierca. Bez znaczenia jest przy tym to, że zawarcie umowy przenoszącej własność nieruchomości przez spadkobiercę, jest skutkiem wykonywania zobowiązania umownego, którego strona był spadkodawca, gdyż, jak wyżej wskazano, zbywcą jest spadkobierca.

Z treści złożonego wniosku wynika, że (...) pomiędzy zmarłym ojcem Wnioskodawczyni a Kupującym została zawarta przedwstępna umowa sprzedaży Nieruchomości, tj. działki nr (…). Po śmierci ojca Wnioskodawczyni, Sprzedającym – jak wskazano w opisie sprawy – stała się jego córka (na podstawie Aktu Poświadczenia Dziedziczenia z (...)), wstępując jednocześnie w prawa i obowiązki wynikające z Umowy Przedwstępnej Sprzedaży.

Natomiast w umowie przedwstępnej zostały ustalone warunki, które muszą się spełnić, aby doszło do sprzedaży Nieruchomości, w tym m.in.:

1)uzyskanie przez Kupującego, na jego koszt, ustaleń, z których będzie wynikało, iż warunki glebowo-środowiskowe Nieruchomości umożliwiają realizację planowanej przez niego inwestycji;

2)potwierdzenie, że warunki techniczne (zaopatrzenia w media: wodę, energię elektryczną i gaz) umożliwiają realizację na nieruchomości planowanej inwestycji;

3)potwierdzenie, że Nieruchomość ma dostęp do drogi publicznej;

4)zmiana obecnego bądź uchwalenie i wejście w życie (obowiązywanie) nowego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego obejmującego Nieruchomość, bądź wydzieloną z niej działkę gruntu, którego ustalenia będą umożliwiać realizację planowanej przez Kupującego inwestycji;

5)podział geodezyjny Nieruchomości, o ile w odniesieniu do danej nieruchomości będzie niezbędny do zrealizowania planowanej przez Kupującego inwestycji;

6)uzyskanie przez Kupującego: warunków technicznych, pozwoleń, decyzji, uzgodnień oraz zgód osób prawnych i fizycznych (w tym dostawców mediów) oraz jednostek samorządu terytorialnego i organów administracji publicznej na zmianę przebiegu mediów znajdujących się na nieruchomości, które to media (gazociągi, linie energetyczne, wodociągi, rurociągi, linie telekomunikacyjne itp.) mogą znajdować się na nieruchomości oraz kolidować z planowaną przez Kupującego inwestycją i których zmiana przebiegu jest niezbędna do uzyskania przez Kupującego pozwolenia na budowę planowanej inwestycji.

Jednocześnie Umowa Przedwstępna Sprzedaży stanowi, że wskazane warunki są zastrzeżone na korzyść Kupującego, co oznacza, że Kupujący ma prawo żądać zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży, mimo nieziszczenia się któregokolwiek z nich. Zgodnie z treścią Umowy, ojciec Wnioskodawczyni wyraził zgodę na dysponowanie przez Kupującego Nieruchomością do celów budowalnych, tj. do składania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, decyzji, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, warunków technicznych i przyłączy, a także do prowadzenia na niej badań i odwiertów niezbędnych do potwierdzenia, iż jest ona wolna od zanieczyszczeń, a warunki glebowe umożliwiają realizację na niej inwestycji polegającej na wybudowaniu parku magazynowo-logistyczno-produkcyjnego wraz z obsługą komunikacyjną, z zastrzeżeniem, iż koszty tych działań ponosić będzie Kupujący.

Ponadto, w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży, ojciec Wnioskodawczyni udzielił osobom upoważnionym przez Kupującego pełnomocnictwa, obejmującego prawo składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofanie oraz do odbioru decyzji, postanowień, wypisów, wyrysów, map i pism oraz korespondencji związanej z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi, a w szczególności z uzyskaniem pozwolenia na budowę i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, z zastrzeżeniem, że wszelkie koszty oraz opłaty przyłączeniowe związane z warunkami technicznymi, decyzjami i umowami przyłączeniowymi określonymi powyżej będą obciążały Kupującego.

W ramach udzielonego w Umowie pełnomocnictwa, ojciec Wnioskodawczyni wyraził zgodę na dysponowanie przez Kupującego nieruchomością na cele budowlane, w zakresie uzyskania niezbędnych zgód i pozwoleń określonych szczegółowo w treści Umowy.

Pełnomocnictwo, udzielone w umowie przedwstępnej sprzedaży przez Spadkodawcę, nie zawiera zapisu o jego wygaśnięciu z chwilą śmierci mocodawcy.

Jak wynika z powyższego – ojciec Wnioskodawczyni udzielił pełnomocnictwa Kupującemu do dokonywania w Jego imieniu czynności niezbędnych do umożliwienia realizacji inwestycji polegającej na wybudowaniu parku magazynowo-logistyczno-produkcyjnego, gdzie zgodnie z warunkami umowy przedwstępnej sprzedaży pełnomocnictwo nie wygasło wskutek śmierci mocodawcy. Zatem, pełnomocnictwo udzielone Kupującemu w ww. zakresie obowiązuje również po śmierci ojca Wnioskodawczyni.

Ponadto – jak Pani wskazała – w związku z nabyciem spadku przez Sprzedającą, w drodze dziedziczenia, weszła Pani w prawa i obowiązki Umowy Przedwstępnej Sprzedaży i wyraziła wolę kontunuowania Umowy Przedwstępnej Sprzedaży i realizowania jej zapisów.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawiedo czasu zawarcia umowy przyrzeczonej grunt będący własnością Wnioskodawczyni podlegać będzie wielu czynnościom. Udzielając Kupującemu pełnomocnictwa przez ojca Wnioskodawczyni, czynności wykonane przez pełnomocnika wywołają skutki bezpośrednio w sferze prawnej Sprzedającej (tj. Wnioskodawczyni jako spadkobiercy mocodawcy), co wskazuje, że w celu zwiększenia możliwości sprzedaży nieruchomości podejmie Ona pewne działania w sposób zorganizowany. Stroną podejmowanych czynności będzie bowiem Sprzedająca, a nie Jej pełnomocnik. Pełnomocnik Sprzedającej (Kupujący) nie działa bowiem we własnym imieniu, lecz w imieniu Sprzedającej. Należy bowiem podkreślić, że na mocy zawartej przedwstępnej umowy sprzedaży działki nr (…), pełnomocnictwo niegasnące ze śmiercią mocodawcy umocowuje pełnomocnika do działania w imieniu spadkobiercy zmarłego mocodawcy.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz zawarty opis sprawy stwierdzić należy, że planowana przez Wnioskodawczynię sprzedaż działki nr (…) będzie, zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, sprzedażą dokonywaną przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Sprzedająca, dokonując opisanych we wniosku czynności, podejmowała działania podobne do tych, jakie wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, o których mowa w orzeczeniach w sprawach C-180/10 i C-181/10, tj. wykazywała aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

Z uwagi na powyższe, w tej konkretnej sytuacji nie można uznać, że przedmiotem dostawy będzie składnik majątku osobistego Sprzedającej, a sprzedaż przedmiotowej działki nr (…) będzie stanowić realizację prawa do rozporządzania majątkiem osobistym.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują na zamiar sprzedaży przez Sprzedającą opisanej we wniosku działki nr (…) w sposób profesjonalny i z zyskiem, bowiem Zainteresowana podjęła szereg czynności, których celem było uatrakcyjnienie przeznaczonej do sprzedaży działki, w przeciwnym bowiem razie ponoszenie wskazanych w opisie sprawy nakładów byłoby niecelowe i ekonomicznie nieuzasadnione. Zatem wykonanie ww. czynności wskazuje na podjęcie przez Sprzedającą świadomych, aktywnych działań zmierzających do podniesienia atrakcyjności nieruchomości i jej sprzedaży w celu osiągnięcia korzyści finansowej.

Podjęte przez Sprzedającą działania wskazują, że czynności te wyrażają wolę Sprzedającej i jej zamiar wykorzystania majątku nie na cele osobiste (prywatne), lecz w celu odniesienia korzyści finansowej.

Należy bowiem podkreślić, że przez termin „zamiar” należy pojmować nie wolę wewnętrzną, ale wolę dającą się określić na podstawie obiektywnych możliwych do stwierdzenia okoliczności. Przy ustalaniu zamiaru nie można poprzestawać tylko na oświadczeniach zainteresowanej osoby, lecz muszą istnieć obiektywne dowody potwierdzające przeznaczenie danej nieruchomości wyłącznie do celów prywatnych. Jak wynika z powyższego w niniejszej sprawie nie miało to miejsca.

Analiza przedstawionego opisu sprawy, dokonana w kontekście przywołanych wyżej przepisów prawa prowadzi zatem do wniosku, że opisane przez Sprzedającą działania są podjęte nie w celu wykorzystywania nieruchomości do zaspokojenia potrzeb osobistych Sprzedającej (np. budowa domu), tylko w celach handlowych, w celu osiągnięcia zysku. Takie postępowanie jest charakterystyczne dla podmiotów występujących profesjonalnie w obrocie gospodarczym.

Zatem nie cele osobiste – w przypadku Wnioskodawczyni brak jest czynności charakteryzujących zarząd majątkiem osobistym – a cele gospodarcze leżą u podstaw działania Sprzedającej, wobec czego czynność zbycia działki nr (…) nie będzie stanowiła rozporządzania majątkiem osobistym. Sprzedaż działki wpisuje się w katalog czynności, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem planowana sprzedaż będzie wykraczała poza zakres zwykłego wykonywania prawa własności, będzie stanowiła działalność gospodarczą podjętą w celach zarobkowych, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Sprzedająca wystąpi dla tej czynności w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności analizowanej sprawy wynika, że Wnioskodawczyni w związku ze sprzedażą działki nr (…) będzie działać jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a planowana przez Sprzedającą sprzedaż ww. działki będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, sprzedaż przez Panią Nieruchomości, w ramach Umowy Przedwstępnej Sprzedaży, po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Kupującego niespełnionych warunków zawieszających, działającej jako strona, która weszła w prawa i obowiązki Umowy Przedwstępnej Sprzedaży z mocy prawa kontynuująca jej realizację, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy od towarów i usług.

Tym samym Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Informuje się, że w tej interpretacji indywidualnej dokonano oceny przedstawionego stanowiska w odniesieniu do zadanego pytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem i przedstawionym do pytania stanowiskiem, nie zostały rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności możliwości korzystania ze zwolnienia dostawy działki.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00