Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.130.2023.1.MR1

Dochody (otrzymana darowizna) Fundacji przeznaczone i wydatkowane na budowę kortów tenisowych, które będą wykorzystywane zarówno w działalności statutowej, jak i gospodarczej, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowych od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w części, w jakiej korty tenisowe będą służyły realizacji celów statutowych Fundacji; w części, w jakiej planowana budowa kortów tenisowych będzie związana z działalnością gospodarczą Fundacji będą podlegały opodatkowaniu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 8 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia przedmiotowego dochodów Fundacji uzyskanych z użytkowania kortów tenisowych oraz otrzymanych przez Fundację darowizn pieniężnych przeznaczonych na sfinansowanie budowy kortów tenisowych.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 21 kwietnia 2023 r. (data wpływu 21 kwietnia 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenie przyszłego

Opisy obu zdarzeń przyszłych są nierozdzielne i zostały przedstawione w ramach jednego, wspólnego opisu. Zaprezentowanie odrębnego opisu dla każdego z przyszłych zdarzeń wymagałoby dwukrotnego zamieszczenia dokładnie tego samego tekstu.

Fundacja (...) z siedzibą w (…) (dalej: „Fundacja”) jest organizacją pozarządową nie posiadającą statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Celami statutowym Fundacji są m.in. działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, a także działalność na rzecz organizacji pozarządowych działających w sferze edukacji, oświaty i wychowania. Statutowymi sposobami realizacji celów statutowych są m.in.: udostępnianie obiektów sportowych oraz wspieranie wszelkich typów szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych, w tym wspieranie ich finansowo, m.in. w formie darowizn. Fundacja otrzymała liczne darowizny pieniężne, które zamierza przeznaczyć na realizację inwestycji w obiekt sportowy, tj. korty tenisowe, które następnie będą przez nią prowadzone - administrowane, zarządzane i wykorzystywane poprzez:

a)Komercyjne udostępnianie ich na zasadach rynkowych, tj. dowolnym klientom i za pełną odpłatnością wg stawek obowiązujących na rynku,

b)Niekomercyjne udostępnianie ich organizacjom pozarządowym działającym w sferze edukacji, oświaty i wychowania, za odpłatnością znacznie niższą niż ceny rynkowe takich świadczeń.

Należy podkreślić, że niekomercyjne udostępnianie (lit. B.) będzie głównym sposobem wykorzystywania kortów, a udostępnianie komercyjne (lit. A.) będzie temu pierwszemu podporządkowane, tj. odbywać się będzie zasadniczo w czasie, w którym organizacje pozarządowe działające w sferze edukacji, oświaty i wychowania nie będą zainteresowane korzystaniem z kortów. W obu przypadkach udostępnienia będą miały miejsce na krótki czas (liczony w godzinach) i będą obejmowały wyłącznie prawo wstępu na korty w celu odbycia przez osoby fizyczne (uczniów - w przypadku wskazanym w lit. B.) gry, treningu lub lekcji tenisa. Dochody uzyskane z wykorzystywania ww. obiektów sportowych będą przeznaczane i faktycznie wydatkowane na ww. sposoby na ww. cele statutowe. Korty tenisowe będą stanowiły środek trwały Fundacji, ujęty w ewidencji środków trwałych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Pismem z dnia 21 kwietnia 2023 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:

Cele statutowe Fundacji wskazane w statucie Fundacji, do realizacji których Fundacja została powołana:

1.Inicjowanie i prowadzenie działalności oświatowej, wychowawczej i naukowej ze szczególnym uwzględnieniem następujących zasad:

a)wychowywania i edukacji dzieci i młodzieży zgodnie z integralną koncepcją osoby ludzkiej, jej godnością i wolnością, przez rozwijanie cnót ludzkich, takich jak sprawiedliwość, odpowiedzialność, szacunek dla innych ludzi, dążenie do poznawania prawdy, solidarność, uczciwość, prawdomówność, lojalność, pracowitość, roztropność, czerpiąc z najlepszego dorobku kultury chrześcijańskiej: polskiej i europejskiej;

b)dążenia do umożliwienia dzieciom i młodzieży zdobycia wykształcenia na najwyższym poziomie oraz rozwijania ich aspiracji edukacyjnych, naukowych i kulturalnych;

c)zindywidualizowania nauczania i wychowania, umożliwiającego każdemu dziecku i uczniowi maksymalne wykorzystanie jego zdolności, rozwiązywanie jego problemów i dostosowanie toku nauczania do jego aspiracji;

d)wspierania rodzin w procesie wychowania oraz bliskiej współpracy rodziców i nauczycieli w dziedzinie wychowania i nauczania, mając na uwadze to, iż rodzice są pierwszymi i głównymi wychowawcami swoich dzieci;

e)umożliwienia dzieciom i młodzieży praktykowania i pogłębiania wiary katolickiej i zdobywania formacji moralnej, na zasadzie pełnej dobrowolności i w poszanowaniu wolności sumień i wolności wyznania;

f)rozwijania kultury fizycznej i sportowych zdolności dzieci i młodzieży;

g)umożliwienia korzystania z działalności inicjowanej i wspieranej przez Fundację osobom ze wszystkich środowisk, w duchu tolerancji i bez dyskryminacji ze względu na kulturę, rasę, płeć, itp.;

1a. Działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu.

2.Integrowanie i rozwijanie współpracy między ludźmi i organizacjami dążącymi do realizowania celów podobnych do celów Fundacji wymienionych w ust. 1 powyżej oraz upowszechnianie podobnej koncepcji oświaty i wychowania, w tym przedstawianie jej wobec organów państwowych i samorządowych oraz innych instytucji i osób;

3.Dążenie do tworzenia warunków ułatwiających realizację podobnych projektów oświatowych i wychowawczych oraz w celu promowania takich inicjatyw;

4.Pomoc społeczna, w tym pomoc materialna dla osób uboższych, w szczególności rodzin wielodzietnych, w ponoszeniu kosztów kształcenia dzieci i młodzieży;

5.Wspieranie i prowadzenie inicjatyw z zakresu kultury fizycznej i sportu, z zachowaniem zasad określonych w ust. 1 ;

6.Wychowanie dzieci i młodzieży, z zachowaniem zasad określonych w ust. 1;

7.Działalność na rzecz rodziny, poprzez wspieranie rodziców w ich zadaniach wychowawczych i edukacyjnych, z zachowaniem zasad określonych w ust. 1 ;

8.Działalność na rzecz rozwoju organizacji pozarządowych działających w sferze edukacji, oświaty i wychowania, z zachowaniem zasad określonych w ust. 1.

Sposoby realizacji ww. celów wg statutu Fundacji:

1.Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez następujące działania:

a)wspieranie i prowadzenie wszelkich typów szkół, w tym szkół wyższych, wspieranie i prowadzenie przedszkoli i innych placówek oświatowych;

b)prowadzenie szkoleń, kursów, konferencji, seminariów, odczytów i podobnych spotkań;

c)wspieranie i prowadzenie ośrodków kształcenia nauczycieli;

d)wspieranie i prowadzenie internatów i akademików dla osób uczących się;

e)organizowanie imprez kulturalnych, oświatowych, turystycznych i sportowych;

ea) udostępnianie obiektów sportowych;

f)prowadzenie i wspieranie działalności wydawniczej;

g)współpracę z krajowymi i zagranicznymi specjalistami i organizacjami w zakresie objętym celami Fundacji;

h)organizowanie zbiórek i innych akcji mających na celu pozyskanie środków finansowych oraz tworzenie i zarządzanie funduszami stypendialnymi;

i)udzielanie wsparcia o charakterze finansowym w różnych formach, a w szczególności poprzez udzielanie darowizn, nieodpłatnych świadczeń, ponoszenie określonych kosztów i wydatków - na rzecz organizacji pozarządowych działających w dziedzinie edukacji, oświaty i wychowania;

j)udzielanie innego rodzaju wsparcia, w tym wsparcia o charakterze rzeczowym, organizacyjnym, technicznym, szkoleniowym i informacyjnym — na rzecz organizacji pozarządowych działających w dziedzinie edukacji, oświaty i "chowania;

k)udzielanie wsparcia finansowego, organizacyjnego, informacyjnego i rzeczowego na rzecz organizacji pozarządowych wspierających działalność w dziedzinie edukacji, oświaty i wychowania;

l)wspieranie działalności operacyjnej i inwestycyjnej organizacji pozarządowych działających w sferze edukacji, oświaty i wychowania, w tym fundowanie określonych obiektów, przedsięwzięć lub programów;

m)udzielanie pomocy finansowej konkretnym osobom lub grupom osób w celu pokrycia przez nie kosztów nauki, w tym czesnego i innych opłat — w formie stypendiów, pokrywania wydatków i w innych formach;

n)wspieranie, pośrednio lub bezpośrednio, działalności spółek, w tym w szczególności spółek posiadających status organizacji pożytku publicznego lub innych spółek o celach niezarobkowych, których celem statutowym jest prowadzenie działalności oświatowej lub wspieranie takiej działalności, w szczególności w formie: darowizn, fundowania stypendiów lub dokonywania wpłat na fundusz stypendialny, obejmowania lub nabywania udziałów lub akcji w takich spółkach, dopłat, współdziałania w formach dozwolonych prawem;

o)udział w spółkach, kapitałowych i osobowych, prowadzących działalność zgodną z celami Fundacji;

2.Fundacja realizuje swoje cele statutowe przez własną działalność, a także poprzez udział w innych organizacjach pozarządowych, które tworzy sama lub wspólnie z innymi osobami.

3.Fundacja realizuje swoje cele statutowe poprzez prowadzenie własnej działalności, jak również poprzez wspieranie innych organizacji pozarządowych prowadzących działalność w zakresie tych celów.

4.Działalność statutowa Fundacji może być wykonywana jako odpłatna albo nieodpłatna działalność pożytku publicznego.

Dochody uzyskane z użytkowania kortów tenisowych zostaną przeznaczone i wydatkowane na realizację następujących celów statutowych:

a)działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu,

b)działalność na rzecz rozwoju organizacji pozarządowych działających w sferze edukacji, oświaty i wychowania.

Cele, na które zostaną wydatkowane ww. dochody Fundacji będą zgodne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 24 listopada 2022 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a konkretnie z dwoma z nich:

a)z działalnością w zakresie kultury fizycznej i sportu,

b)dobroczynnością.

Organizacje pozarządowe, szkoły, przedszkola itp., które Fundacja wspiera poprzez darowizny, realizują cele statutowe, które są zgodne z celami statutowymi Fundacji, a tym samym z celami, o których mowa w art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym ww. podmioty również korzystają ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Fundacja zamierza prowadzi działalność gospodarczą w zakresie PKD 93.11.Z - Działalność obiektów sportowych.

Korty tenisowe będą udostępniane (PKWiU 93.11 – Usługi związane z działalnością obiektów sportowych) przez Fundację zarówno w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tzn. działalności zorganizowanej zarobkowej, wykonywanej we własnym imieniu i w sposób ciągły, jak również poza tą działalnością, w celach niezarobkowych, organizacjom pozarządowym działającym w sferze edukacji, oświaty i wychowania. Udostępnianie poza działalnością gospodarczą będzie miało formę odpłatną, ponieważ Fundacja przewiduje, że w przeciwnym wypadku nie będzie jej stać na utrzymanie kortów (przewidywany rozmiar komercyjnego udostępniania nie wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów). Jednocześnie, odpłatność w ramach udostępniania poza działalnością gospodarczą będzie miała bardzo niska – niższa niż przypadające na to udostępnianie koszty Fundacji (niezarobkowy charakter tej działalności).

Ponadto doprecyzowali Państwo o własne stanowisko w zakresie pytania 1 i 2

Pytania

1.Czy dochody Fundacji uzyskane z użytkowania kortów tenisowych będą korzystały ze zwolnienia z cit przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT?

2.Czy otrzymane przez Fundację darowizny pieniężne, które zostaną przeznaczone na sfinansowanie budowy kortów tenisowych korzystają ze zwolnienia z cit przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o cit?

Państwa stanowisko w sprawie

Własne stanowisko do pytania 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Fundacji uzyskane z użytkowania kortów tenisowych będą korzystały ze zwolnienia z cit przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust.. 1 pkt 4) ustawy o cit, zwalnia się z podatku dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, dobroczynności - w części przeznaczonej na te cele.

Udostępnianie prowadzonych przez siebie obiektów sportowych na cele sportowe, w szczególności w celu odbycia przez osoby fizyczne (w tym uczniów) gry, treningu lub lekcji tenisa niewątpliwe mieści się w zakresie pojęcia „działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu”.

Taki wniosek można uzasadnić m.in. posiłkując się Polską Klasyfikacją Działalności oraz Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, a w szczególności następującymi zapisami: PKWiU:

93 USŁUGI ZWIĄZANE ZE SPORTEM, ROZRYWKĄ I REKREACJĄ,

93.1 USŁUGI ZWIĄZANE ZE SPORTEM,

93.11 USŁUGI ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ OBIEKTÓW SPORTOWYCH.

PKD: 93.1 Działalność związana ze sportem (w tym prowadzenie obiektów sportowych) 93.11.Z Działalność obiektów sportowych (w tym zarządzanie i zapewnienie pracowników do obsługi tych obiektów). Z kolei działalność na rzecz organizacji pozarządowych działających w sferze edukacji, oświaty i wychowania poprzez wspieranie ich finansowo, m.in. w formie darowizn, wypełnia znamiona działalności dobroczynnej. W związku z powyższym, dochody Fundacji przeznaczone i faktycznie wydatkowane na cele działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz na udzielanie finansowego wsparcia ww. organizacjom pozarządowym będą podlegały zwolnieniu z cit na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o cit.

Własne stanowisko do pytania 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez Fundację darowizny pieniężne, które zostaną przeznaczone na sfinansowanie budowy kortów tenisowych korzystają ze zwolnienia z cit przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o cit, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów.

Korty tenisowe będą środkiem trwałym Fundacji służącym bezpośrednio jej celom statutowym, tj. działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu. Prowadzenie, zarządzanie, administrowanie i udostępnianie kortów jest bowiem działalnością w zakresie kultury fizycznej i sportu (por. własne stanowisko do pytania 1) i tym samym celem statutowym Fundacji, a bezpośredniość służenia tym celom przez te korty należy uznać za oczywistą, gdyż to one będą głównym przedmiotem ww. działań.

Art. 17 ust. 1b ustawy o cit, mówi o nabyciu, a nie o wytworzeniu środków trwałych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych. Jednakże użyty w tym kontekście zwrot „w tym także” oznacza, iż nabycie środka trwałego jest tylko jednym z wielu rodzajów wydatków spełniających kryteria do zwolnienia z cit. Ustawodawca chciał wskazać w ten sposób, że wydatkowanie nie musi spełniać celu statutowego bezpośrednio, lecz może dotyczyć nabycia rzeczy za pomocą której cel ten będzie spełniany (bezpośrednio). Wydatki na wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego, który będzie wykorzystywany bezpośrednio do realizacji celów statutowych (zgodnych z katalogiem działalności wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o cit) także mieszczą się w otwartym katalogu wydatków objętych art. 17 ust. 1b ustawy o cit. Taki sposób wykładni tego przepisu zgadza się także m.in. z interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 września 2017 r. nr: 0111-KDIB2-1.4010.142.2017.3.AT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2023 r. o fundacjach (Dz.U. z 2023 r. poz. 166, ze zm.):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy :

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Działalność fundacji można podzielić na:

działalność statutową (niegospodarczą) oraz

działalność gospodarczą.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach :

W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

działalność pomocowa,

działalność naukowa,

działalność szkoleniowa, wydawnicza,

organizowanie i finansowanie,

realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;

dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że :

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji Wnioskodawca podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienie i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej). Dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy podkreślić, że art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wprost wskazuje, że zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pozarządową nie posiadającą statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Cele statutowe Fundacji wskazane w statucie Fundacji, do realizacji których Fundacja została powołana to inicjowanie i prowadzenie działalności oświatowej, wychowawczej i naukowej, działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu , integrowanie i rozwijanie współpracy między ludźmi i organizacjami dążącymi do realizowania celów podobnych do celów Fundacji wymienionych w ust. 1 powyżej oraz upowszechnianie podobnej koncepcji oświaty i wychowania, w tym przedstawianie jej wobec organów państwowych i samorządowych oraz innych instytucji i osób, dążenie do tworzenia warunków ułatwiających realizację podobnych projektów oświatowych i wychowawczych oraz w celu promowania takich inicjatyw, pomoc społeczna, w tym pomoc materialna dla osób uboższych, w szczególności rodzin wielodzietnych, w ponoszeniu kosztów kształcenia dzieci i młodzieży, wspieranie i prowadzenie inicjatyw z zakresu kultury fizycznej i sportu, z zachowaniem zasad określonych w ust. 1, wychowanie dzieci i młodzieży, z zachowaniem zasad określonych w ust. 1, działalność na rzecz rodziny, poprzez wspieranie rodziców w ich zadaniach wychowawczych i edukacyjnych, z zachowaniem zasad określonych w ust. 1, działalność na rzecz rozwoju organizacji pozarządowych działających w sferze edukacji, oświaty i wychowania, z zachowaniem zasad określonych w ust. 1.

Sposoby realizacji ww. celów wg statutu Fundacji:

1.Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez następujące działania:

a)wspieranie i prowadzenie wszelkich typów szkół, w tym szkół wyższych, wspieranie i prowadzenie przedszkoli i innych placówek oświatowych;

b)prowadzenie szkoleń, kursów, konferencji, seminariów, odczytów i podobnych spotkań;

c)wspieranie i prowadzenie ośrodków kształcenia nauczycieli;

d)wspieranie i prowadzenie internatów i akademików dla osób uczących się;

e)organizowanie imprez kulturalnych, oświatowych, turystycznych i sportowych;

ea) udostępnianie obiektów sportowych;

f)prowadzenie i wspieranie działalności wydawniczej;

g)współpracę z krajowymi i zagranicznymi specjalistami i organizacjami w zakresie objętym celami Fundacji;

h)organizowanie zbiórek i innych akcji mających na celu pozyskanie środków finansowych oraz tworzenie i zarządzanie funduszami stypendialnymi;

i)udzielanie wsparcia o charakterze finansowym w różnych formach, a w szczególności poprzez udzielanie darowizn, nieodpłatnych świadczeń, ponoszenie określonych kosztów i wydatków - na rzecz organizacji pozarządowych działających w dziedzinie edukacji, oświaty i wychowania;

j)udzielanie innego rodzaju wsparcia, w tym wsparcia o charakterze rzeczowym, organizacyjnym, technicznym, szkoleniowym i informacyjnym — na rzecz organizacji pozarządowych działających w dziedzinie edukacji, oświaty i "chowania;

k)udzielanie wsparcia finansowego, organizacyjnego, informacyjnego i rzeczowego na rzecz organizacji pozarządowych wspierających działalność w dziedzinie edukacji, oświaty i wychowania;

l)wspieranie działalności operacyjnej i inwestycyjnej organizacji pozarządowych działających w sferze edukacji, oświaty i wychowania, w tym fundowanie określonych obiektów, przedsięwzięć lub programów;

m)udzielanie pomocy finansowej konkretnym osobom lub grupom osób w celu pokrycia przez nie kosztów nauki, w tym czesnego i innych opłat — w formie stypendiów, pokrywania wydatków i w innych formach;

n)wspieranie, pośrednio lub bezpośrednio, działalności spółek, w tym w szczególności spółek posiadających status organizacji pożytku publicznego lub innych spółek o celach niezarobkowych, których celem statutowym jest prowadzenie działalności oświatowej lub wspieranie takiej działalności, w szczególności w formie: darowizn, fundowania stypendiów lub dokonywania wpłat na fundusz stypendialny, obejmowania lub nabywania udziałów lub akcji w takich spółkach, dopłat, współdziałania w formach dozwolonych prawem;

o)udział w spółkach, kapitałowych i osobowych, prowadzących działalność zgodną z celami Fundacji;

2.Fundacja realizuje swoje cele statutowe przez własną działalność, a także poprzez udział w innych organizacjach pozarządowych, które tworzy sama lub wspólnie z innymi osobami.

3.Fundacja realizuje swoje cele statutowe poprzez prowadzenie własnej działalności, jak również poprzez wspieranie innych organizacji pozarządowych prowadzących działalność w zakresie tych celów.

4.Działalność statutowa Fundacji może być wykonywana jako odpłatna albo nieodpłatna działalność pożytku publicznego.

Fundacja otrzymała liczne darowizny pieniężne, które zamierza przeznaczyć na realizację inwestycji w obiekt sportowy, tj. korty tenisowe, które następnie będą przez nią prowadzone - administrowane, zarządzane i wykorzystywane poprzez:

a)Komercyjne udostępnianie ich na zasadach rynkowych, tj. dowolnym klientom i za pełną odpłatnością wg stawek obowiązujących na rynku,

b)Niekomercyjne udostępnianie ich organizacjom pozarządowym działającym w sferze edukacji, oświaty i wychowania, za odpłatnością znacznie niższą niż ceny rynkowe takich świadczeń.

Wnioskodawca podkreśla, że niekomercyjne udostępnianie (lit. B.) będzie głównym sposobem wykorzystywania kortów, a udostępnianie komercyjne (lit. A.) będzie temu pierwszemu podporządkowane, tj. odbywać się będzie zasadniczo w czasie, w którym organizacje pozarządowe działające w sferze edukacji, oświaty i wychowania nie będą zainteresowane korzystaniem z kortów.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest m.in. kwestia ustalenia, czy dochody uzyskane przez Fundację z użytkowania kortów tenisowych oraz otrzymane przez Fundację darowizny pieniężne, które zostaną przeznaczone na sfinansowanie budowy kortów tenisowych będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT .

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, wyjaśnić należy, że zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami prawa, w przypadku, kiedy dochód przeznaczony jest na działalność gospodarczą podatnika, nawet w przypadku kiedy dochody z tej działalności finalnie przeznaczone będą na realizację działalności statutowej, dochody te nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie analizowanego przepisu. Powyższe ma zastosowanie także w przypadku, kiedy dany podmiot będzie ponosił wydatki, a tym samym wspierał działalność gospodarczą prowadzoną w zakresie zbieżnym do prowadzonej działalności statutowej, w ramach której może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Tylko te dochody, które przeznaczone i wydatkowane będą na realizację działań służących bezpośrednio realizacji celów statutowych podatnika, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, niestanowiących jednakże działalności gospodarczej, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu.

Wyjaśnić należy, że w działalności podatnika prowadzącego działalność statutową można wyróżnić nieodpłatną działalność statutową i odpłatną działalność statutową. Nieodpłatna działalność statutowa wiąże się z ponoszeniem wydatków na cele statutowe bez jakiekolwiek odpłatności za oferowane przez podatnika produkty, usługi, czy prowadzone działania. Z kolei odpłatna działalność statutowa to rodzaj działalności statutowej, za którą osoby korzystające z dóbr lub usług wytworzonych przez podatnika ponoszą opłaty, które są skalkulowane tak, że nie przynoszą one zysku, a co najwyżej zwrot bezpośrednich kosztów ich wytworzenia. Działalność ta nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu obowiązujących przepisów.

Działalność podatnika, która wiąże się z osiąganiem jakichkolwiek przychodów, nakierowana na generowanie zysku to działalność gospodarcza. W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji działalności gospodarczej. W związku z tym, należy odwołać się do definicji określonej w art. 3 pkt 9 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którą przez działalność gospodarczą należy rozumieć każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24, 974 i 1570), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców.

Zgodnie natomiast z art. 3 powołanej ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1).

Obie przytoczone powyżej ustawy, definiując działalność gospodarczą, wskazują na jej zarobkowy charakter, gdyż stanowi on podstawową, konieczną i konstruktywną cechę działalności gospodarczej. Dana działalność jest zarobkowa, jeżeli jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu rozumianego jako nadwyżka przychodów nad nakładami tej działalności.

Należy podkreślić, że działania mające na celu „generowanie dochodów” należy traktować jako działalność gospodarczą (zarobkową).

Przeznaczenie dochodu na działalność gospodarczą wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania tego dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. W takim przypadku, nawet jeśli dochody uzyskane z działalności gospodarczej w późniejszym okresie w całości zostaną przeznaczone na cele statutowe (niezarobkowe) zbieżne z celami statutowymi Wnioskodawcy, to jednak dochody przeznaczone i wydatkowane na działalność zarobkową nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie omawianego przepisu.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że korty tenisowe będą udostępniane przez Fundację zarówno w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tzn. działalności zorganizowanej zarobkowej, wykonywanej we własnym imieniu i w sposób ciągły, jak również poza tą działalnością, w celach niezarobkowych, organizacjom pozarządowym działającym w sferze edukacji, oświaty i wychowania.

Dochody uzyskane z użytkowania kortów tenisowych zostaną przeznaczone i wydatkowane na realizację następujących celów statutowych:

c)działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu,

d)działalność na rzecz rozwoju organizacji pozarządowych działających w sferze edukacji, oświaty i wychowania.

Cele, na które zostaną wydatkowane ww. dochody Fundacji będą zgodne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 24 listopada 2022 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a konkretnie z dwoma z nich:

c)z działalnością w zakresie kultury fizycznej i sportu,

d)dobroczynnością.

W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, że dochód przeznaczony na działalność gospodarczą nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe wszelkie dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, które będą faktycznie przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane w celu prowadzenia działalności statutowej zgodnej z celami wskazanymi w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa ww. przepisie. Dotyczy to również dochodów Fundacji z tytułu darowizny, odpłatnej działalności statutowej czy prowadzonej działalności gospodarczej w części przeznaczonej na cele statutowe zgodne z celami o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 czy też na wybudowanie obiektu sportowego tj. kortów tenisowych, jednak wyłącznie w zakresie w jakim ww. korty będą wykorzystywane w ramach działalności statutowej Fundacji o której mowa w art. 17. ust.1 pkt 4.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe, gdyż jak Państwo wskazali dochody uzyskane z użytkowania kortów tenisowych zostaną przeznaczone i wydatkowane na realizację celów statutowych zgodnych z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 24 listopada 2022 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a konkretnie z dwoma z nich:

a)z działalnością w zakresie kultury fizycznej i sportu,

b)dobroczynnością

Nie można zgodzić się natomiast z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym dochód (otrzymana darowizna) przeznaczony na sfinansowanie budowy kortów tenisowych w całości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Brak jest uprawnienia do skorzystania z przedmiotowych zwolnień w przypadku kiedy dochód przeznaczony jest na nabycie, ulepszenie lub remont składnika majątku, w tej części, która wykorzystywana jest w prowadzonej działalności gospodarczej. Dochody przeznaczone i wydatkowane na inwestycję w środek trwały, który będzie wykorzystywany zarówno w działalności statutowej, jak i gospodarczej, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowych od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w części, w jakiej dany środek trwały będzie służył realizacji celów statutowych Wnioskodawcy; w części, w jakiej planowana inwestycja będzie związana z działalnością gospodarczą będą podlegały opodatkowaniu.

Podsumowując, dochody (otrzymana darowizna) Fundacji przeznaczone i wydatkowane na budowę kortów tenisowych, które będą wykorzystywane zarówno w działalności statutowej, jak i gospodarczej, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowych od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w części, w jakiej korty tenisowe będą służyły realizacji celów statutowych Fundacji; w części, w jakiej planowana budowa kortów tenisowych będzie związana z działalnością gospodarczą Fundacji będą podlegały opodatkowaniu.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać w części za prawidłowe i w części za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa, wiąże strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartego w niej stanowiska organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00