Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.100.2023.2.DK

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 kwietnia 2023 r. (data wpływu 25 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani współwłaścicielką (…) domu jednorodzinnego (budynku mieszkalnego, wolnostojącego) o dachu dwuspadowym przykrytym dachówką betonową. Budynek został wzniesiony w latach (…) i zamieszkały od (…).

Dnia (…) zawarła Pani umowę z wykonawcą na prace dekarskie polegające na wymianie dachówki, demontażu podbitki, montażu nadbitki, czyszczeniu, heblowaniu i malowaniu krokwi oraz wymianie jednego okna dachowego.

Wynagrodzenie zostało ustalone na kwotę (…), w tym została ujęta część kosztów materiałów. Wcześniej, w 2021 r. zamówiła Pani nową dachówkę i okno dachowe. Za te materiały zapłaciła Pani w 2021 r. (…). Pozostałe materiały zakupione w 2022 r. stanowiły kwotę (…).

Stąd też koszt robót i materiałów tylko w 2022 r., po odjęciu kosztu wywozu gruzu (…) i wypłaconego odszkodowania przez ubezpieczyciela (…), to kwota (…).

Prace zostały zakończone w pierwszej dekadzie (…) 2022 r. Za całość materiałów i usług zapłaciła Pani z majątku osobistego.

Ulepszenie i jednocześnie remont polegał na wymianie podartej i rozpadającej się membrany oraz wymianie kruszącej się dachówki. Szczeliny między dachówkami i zniszczona membrana spowodowały, że na strych zaczęła przeciekać woda z opadów atmosferycznych. Natomiast podarta i rozdrobniona wełna mineralna nie stanowiła żadnego ocieplenia. Zniszczenia dokonały kuny, których nie mogła się Pani pozbyć. Ponieważ budynek jest ubezpieczony, zawiadomiła Pani ubezpieczyciela, ale z tytułu ubezpieczenia wypłacono Pani tylko (…). Kwota ta obejmowała wymianę części membrany. Przedstawiciel ubezpieczyciela nie dokonywał żadnych odkrywek pod dachówkami i nie widział szkody wyrządzonej przez kuny. Wezwany ponownie po zdjęciu dachówki odmówił wypłaty odszkodowania, mimo Pani odwołania, powołując się na treść (…). W paragrafie tym zastrzeżono, że ubezpieczeniem nie są objęte szkody powstałe wskutek długotrwałego działania zwierząt.

Wymiany membrany jak i wełny mineralnej nie można było dokonać bez zdjęcia starych dachówek, łat i kontrłat oraz usunięcia resztek zniszczonej wełny mineralnej i membrany.

Przeprowadzone prace zmniejszyły straty energii i jej zapotrzebowanie na ogrzanie budynku oraz zawilgocenie.

Wymiana dachówki nie wiązała się ze zmianą konstrukcji i nie zwiększyła się też kubatura budynku, mimo to zawiadomiła Pani (…) o konieczności wykonania wymienionych wyżej robót.

W odpowiedzi na wezwanie uzupełniła Pani wniosek poprzez doprecyzowanie i udzielenie następujących informacji:

Wniosek dotyczy rozliczenia za 2022 r.

W dniu (…) została Pani z mężem wpisana do księgi wieczystej jako właściciele nieruchomości zabudowanej na prawach wspólności ustawowej. Po śmierci męża, w dniu (…), po postępowaniu spadkowym i odkupieniu udziału, od dnia (…) jest Pani współwłaścicielką (…) nieruchomości. Drugim współwłaścicielem (…) jest Pani syn. Akty nabycia zostały potwierdzone aktami notarialnymi i stosownymi wpisami do księgi wieczystej (…).

Na moment dokonywania odliczenia będzie Pani nadal współwłaścicielką opisanej nieruchomości.

Przedmiotem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego było ulepszenie polegające na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię na ogrzanie domu. W wyniku zniszczenia membrany i wełny mineralnej dom został pozbawiony warstwy izolacyjnej i ocieplającej. Została tylko dachówka, a przez szczeliny dostawała się woda z opadów. Posiada Pani zdjęcia zrobione telefonem komórkowym obrazujące stan dachu po zdjęciu dachówki.

Związek wydatków poniesionych na czyszczenie, heblowanie i malowanie krokwi z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polega na tym, że po zdjęciu tzw. podbitki maskującej, wystające na około 30 cm spod dachu końcówki krokwi, które nie były w czasie budowy domu przewidziane do odsłonięcia, okazało się, że jest to „surowe drewno”, nie wygładzone. Ponieważ obecnie końcówki krokwi są odsłonięte, należało je wygładzić. Podbitka nie została założona, bowiem stanowiła doskonały „korytarz” do przemieszczania się gryzoni. Koszty demontażu podbitki, montażu nadbitki, czyszczenie, heblowanie i malowanie to kwota (…) bez VAT. VAT to kwota (…).

Zamierza Pani odliczyć tylko koszty poniesione w 2022 r. według poniższego rozliczenia:

(…)

Od tej kwoty odjęła Pani (…) (wypłacone przez ubezpieczyciela) i koszty wywozu gruzu (…). Stąd też zamierza Pani odliczyć (…).

Wszystkie wydatki poniesione w 2021 r. również są udokumentowane fakturami VAT z podaną datą sprzedaży przez sprzedającego – (…), posiadające nr NIP, BDO, regon i wpisane do KRS.

Wszystkie wydatki na materiały, jak i na usługi udokumentowane są fakturami wystawionymi na Pani imię i nazwisko.

Wykonawca robót jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą i wpisaną do rejestru prowadzących działalność, posiadającą NIP i regon. Wszystkie faktury wystawił naliczając VAT 8%.

Jest Pani współwłaścicielką jednego budynku, nie odliczała Pani żadnych wydatków na remonty. W dniu (…) wymieniła Pani stary kocioł gazowy na nowy, kondensacyjny z zasobnikiem, ale nie odliczyła Pani tego wydatku.

Na pytanie „Czy poniesione wydatki, o których mowa we wniosku, zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone Pani w jakiejkolwiek innej formie?” odpowiedziała Pani, że nie składała żadnego wniosku do instytucji wymienionych w pytaniu i nie zamierza Pani występować z takim wnioskiem.

Wskazała Pani ponadto, że w okresie, za który zamierza Pani dokonać odliczenia, uzyskała Pani dochód opodatkowany według skali podatkowej. Wydatki, o których Pani napisała we wniosku, nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W Pani sprawie nie zachodzą przesłanki do korzystania z innych ulg poza (…). Od roku (…) odlicza Pani od dochodu tylko (…), do roku 2021 odliczała Pani jeszcze składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Pytanie

Czy wydatki poniesione na materiały i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, wykorzystane do ocieplenia przegrody budowlanej (jaką jest dach na budynku mieszkalnym) związane z ułożeniem nowej dachówki, wymianą okna dachowego, ułożeniem nowej membrany i wełny mineralnej, można odliczyć od dochodu w ramach ulgi podatkowej związanej z termomodernizacją – zgodnie z art. 26h ust. 1 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz.U. z 1991 r., Nr 81, poz. 350 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zgodnie z rozporządzeniem z dnia 21 grudnia 2018 r. Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2489)?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem skoro jest Pani podatnikiem podatku dochodowego opłacającym podatek wg skali podatkowej, współwłaścicielką domu jednorodzinnego, a w roku 2022 r. poniosła Pani wydatki na materiały budowlane i usługę na ocieplenie przegrody budowlanej w kwocie (…) wyłącznie ze środków własnych, to w sprawie zachodzą przesłanki określone art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2647 – ostatnia zmiana z dniem 1 lutego 2023 r.), uprawniające Panią do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Ma Pani również na względzie stanowisko zaprezentowane w interpretacji wymienionego przepisu w sprawie o sygnaturze akt 0113-KPiPT2-2.4011.81.22.2.AKU, data publikacji 20.05.2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy stanowi, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 273). Zgodnie z tym rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. – odliczeniu podlegają wydatki na:

1. Materiały budowlane i urządzenia:

 1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

 2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

 3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

 4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

 5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

 6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

 7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

 8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

 9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2) wykonanie analizy termograficznej budynku;

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

 10) montaż pompy ciepła;

 11) montaż kolektora słonecznego;

 12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

 13) montaż instalacji fotowoltaicznej;

 14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

 15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

 16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w tym poniesionych na materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych i usługi związane z dociepleniem przegród budowlanych, a także usługi związane z wymianą okien połaciowych.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Art. 26h ust. 4 ustawy stanowi:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Jak wynika z art. 26h ust. 6 ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały m.in. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Należy również podkreślić, że w ramach omawianej ulgi odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, poniesione po dniu 1 stycznia 2019 r. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Zatem z punktu widzenia zastosowania ulgi termomodernizacyjnej istotna jest data poniesienia wydatku. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury. Jednak, gdy kwota odliczenia nie znajduje pokrycia w rocznym dochodzie podatnika, podlega ona odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że:

 1. Jest Pani współwłaścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego wzniesionego w latach (…) i zamieszkanego od (…).

 2. W 2022 r. poniosła Pani wydatki w kwocie (…) związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w ww. budynku – na materiały i usługi związane z ociepleniem przegrody budowlanej (dachu budynku), udokumentowane fakturami wystawionymi w 2022 r. na Pani imię i nazwisko przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

 3. Wykonane prace obejmowały: wymianę dachówki, membrany, wełny mineralnej, okna dachowego, demontaż podbitki, montaż nadbitki, czyszczenie, heblowanie i malowanie krokwi. Prace zostały zakończone w pierwszej dekadzie (…) 2022 r.

 4. Przeprowadzone prace zmniejszyły straty energii i jej zapotrzebowanie na ogrzanie budynku oraz zawilgocenie.

 5. Za całość materiałów i usług zapłaciła Pani z majątku osobistego.

 6. W ramach ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu za 2022 r. zamierza Pani odliczyć kwotę (…) – po odliczeniu od sumy wydatków kosztów wywozu gruzu oraz odszkodowania wypłaconego z tytułu ubezpieczenia budynku.

 7. Poza tym wydatki na termomodernizację nie zostały i nie zostaną dofinansowane z innych źródeł, nie zostaną również zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych.

 8. Jak dotąd nie odliczała Pani żadnych wydatków na termomodernizację.

 9. W okresie, za który zamierza Pani dokonać odliczenia, uzyskała Pani dochód podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej.

Biorąc pod uwagę zacytowane przepisy i powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony przez Panią stan faktyczny należy uznać, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pani prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku w zeznaniu podatkowym za 2022 r. poniesione w 2022 r. ww. wydatki na materiały i usługi związane z ociepleniem przegrody budowlanej (dachu budynku).

Jednocześnie należy wskazać, że stosownie do art. 26h ust. 8 ww. ustawy w przypadku gdy podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzyma zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie wiąże organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 – dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00