Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.122.2023.2.MW

Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej preferencyjnego rozliczenia dla osoby samotnie wychowującej dziecko, przy pozostawaniu w związku małżeńskim

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 10 kwietnia 2023 r., które wpłynęły 11, 13, 14 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu (...) 2006 r. wziął Pan ślub z (…) w 2007 r. i 2011 r. na świat przyszło dwóch Pana synów, odpowiednio (…) i (…). W czerwcu 2019 r. (…) złożyła pozew rozwodowy – sygnatura akt (…). Do dnia dzisiejszego tj. (...) marca 2023 r. nie mają Państwo rozwodu z powodu choroby sędziny oraz pandemii COVID19.

Od czerwca 2019 r. mieszka Pan z małżonką oddzielnie:

-Pan: (…)

-Małżonka: (…)

Synów wychowuje Pan samodzielnie. Matka chłopców jest zaangażowana w inny związek, posiada inna rodzinę (rozlicza się indywidualnie z US).

W dniu (...) 2022 r. urodziło się Panu trzecie dziecko,(…). Nie posiadają Państwo związku formalnego. Od samego początku wychowuje Pan dziecko (…) samodzielnie bez pomocy matki, która mieszka i jest zameldowana w (…).

Stan faktyczny jest taki, iż jest Pan ojcem trójki cudownych dzieci, ale wychowuje je Pan samodzielnie. Nie pobiera Pan żadnych alimentów ani innych pieniędzy na wychowanie dzieci od ich matek. Nie pobiera Pan również żadnych świadczeń (np. 500+, 300 na start) na swoje dzieci.

Zwraca się Pan z prośbą o możliwość rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci.

Stan faktyczny jest jak wyżej Pan napisał. Niestety formalnie nie posiada Pan rozwodu, z przyczyn od Pana niezależnych. Natomiast od 2020 r. do 2023 r. stan faktyczny jest taki, iż jest Pan osobą, która samotnie wychowuje trójkę dzieci. Mieszka Pan z nimi i prowadzi wspólne gospodarstwo domowe. Podkreśla Pan, że stan faktyczny odbiega od stanu przedstawionego w ustawie. Stan przyszły będzie dokładnie taki sam jak stan obecny – będzie Pan samotnym ojcem wychowującym trójkę dzieci (…).

Ponadto w odpowiedzi na wezwanie, doprecyzował Pan wniosek o następujące informacje:

Oświadczył Pan, że podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej.

Ponadto chciałby Pan uzyskać odpowiedź w zakresie możliwości preferencyjnego rozliczenia na zasadach dla samotnie wychowującego rodzica za 2022 r.

Miejscem zamieszkania dzieci było każdorazowo Pana miejsce zamieszkania  - (…).

Na zadane pytanie czy w okresie, którego dotyczy wniosek Pana Małżonka została pozbawiona praw rodzicielskich względem synów (…) lub odbywała karę pozbawienia wolności odpowiedział Pan przecząco. Oboje posiadali Państwo pełną władzę rodzicielską.

Nad żadnym z Pana dzieci (…) nie została orzeczona przez sąd opieka naprzemienna. Nikt o to nie wnioskował. Pan zajmuje się dziećmi (trójką) - non stop. Zatem nie składał Pan wniosku do sądu w celu ustalenia planu wychowawczego dla małoletnich. Sprawa rozwodowa z (…) jest w toku. Jeżeli chodzi o (…), jak Pan wskazał wychowuje ją Pan samodzielnie, bez pomocy matki.

Synów i córkę wychowuje Pan samodzielnie.

Nie pobiera Pan świadczeń z uwagi na fakt, że:

a)Matki dzieci złożyły takie wnioski i one je pobierają – wniosek może złożyć tylko jeden rodzic;

b)Pana dochody wystarczają na utrzymanie rodziny, nie ma Pan potrzeby składania wniosku, potem kolejnego i walczenia o owe świadczenia wychowawcze 500 plus.

W roku podatkowym 2022, wyłącznie Pan, samotnie wychowywał dzieci bez udziału ich matek. Uczestniczył Pan w wychowaniu dzieci, dbał o ich prawidłowy rozwój, rozwijał ich zainteresowania i sprawował opiekę nad nimi. Ponosił Pan koszty ich utrzymania, troszczył się zarówno o rozwój fizyczny i duchowy oraz zapewniał ich potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne. Poniósł Pan wydatki związane z wypoczynkiem (załącza Pan kilkanaście faktur przykładowych z roku 2022 za: wakacje, książki do szkoły, leczenie, fryzjera, rzeczy sportowe, na dodatkowe zajęcia, leki, rzeczy ubraniowe, wyjazdu dodatkowego, dodatkowe pomoce szkolne, oraz wózek dla córki - na życzenie udostępni Pan większą ilość faktur).

Matki nie partycypowały w roku 2022 w kosztach i nie wykonywały wyżej wymienionych czynności.

W 2022 r. Pana dzieci nie otrzymywały zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.

Pracuje Pan od lutego 2022 r. w firmie (…), ale swoją pracę wykonuje zdalnie z domu. Nie prowadził Pan nigdy działalności gospodarczej - ani w 2022 r. ani wcześniej. Odnośnie zastosowania przepisów: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (19% podatek liniowy), ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych doprecyzowuje Pan że nie miały one zastosowania wobec Pana dzieci i Pana osoby.

Pytanie  (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

Czy za 2022 r. ma Pan prawo rozliczyć się na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci, zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

Uważa Pan, że ma prawo rozliczyć się na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku oraz jego uzupełnieniu jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Na podstawie art. 6 ust. 4d wskazanej ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Według art. 6 ust. 4e cytowanej ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1577 i 2140).

W świetle art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z cytowanych przepisów wynika, że art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi odstępstwo od generalnej zasady indywidualnego opodatkowania. Możliwość jego zastosowania obwarowana jest szeregiem warunków wyraźnie wskazanych w tej ustawie, które należy interpretować ściśle, co oznacza, że nie można dokonywać wykładni rozszerzającej ani też zawężającej. W konsekwencji, aby korzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów na zasadach przewidzianych w tym przepisie należy mieć ściśle określony stan cywilny oraz wychowywać samotnie dzieci.

Osobami samotnie wychowującymi dziecko są przede wszystkim ci rodzice (przysposabiający) lub opiekunowie, którzy pozostają w stanie wolnym. Dotyczy to zarówno osób, które nigdy nie zawierały związku małżeńskiego (panna, kawaler), osób, których związek małżeński ustał wskutek śmierci współmałżonka (wdowa, wdowiec) jak i osób, których związek małżeński został rozwiązany poprzez orzeczenie rozwodu (rozwódka, rozwodnik).

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa i przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że mimo samotnego wychowywania dzieci nie posiada Pan statusu „osoby samotnie wychowującej dziecko”, bowiem przez cały rok 2022 pozostawał Pan w związku małżeńskim (rozwód jest w toku).

Spełnienie tylko jednej przesłanki, o której mowa w art. 6 ust. 4c ustawy, tj. wychowywania samotnie w roku podatkowym dziecka, w sytuacji gdy podatnik nie posiada określonego statusu cywilnego nie daje prawa do korzystania z omawianego sposobu opodatkowania dochodów.

W konsekwencji, nie przysługuje Panu prawo do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2022 r., według zasad określonych w art. 6 ust. 4c i 4d ustawy.

 Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia podanego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez Pana wszystkich przesłanek uprawniających do zastosowania rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa. W przypadku jednak, gdyby przytoczony we wniosku opis stanu faktycznego różnił się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, to wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00