Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.140.2023.1.AKS

Zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 20 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 1 kwietnia 2023 r. zamierza Pan rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie zdobytych kwalifikacji i dotychczasowego doświadczenia zawodowego.

Z racji posiadanych uprawnień budowlanych do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej sanitarnej, działalność gospodarcza ma polegać na sprawowaniu samodzielnych funkcji w budownictwie zgodnie z Ustawą Prawo budowlane, tj. pełnieniu funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego oraz kierownika budowy/robót sanitarnych (art. 17 ustawy Prawo budowlane). Zamierza Pan również przeprowadzać kontrole okresowe obiektów budowlanych w zakresie posiadanych uprawnień budowlanych (art. 62 ustawy Prawo budowlane).

Z uwagi na fakt, że jest Pan wpisany do rejestrów Ministerstwa Rozwoju i Technologii osób uprawnionych do kontroli systemów ogrzewania lub systemów klimatyzacji i osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej, planowana działalność obejmie również kontrole systemów ogrzewania lub klimatyzacji oraz sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków. Oprócz tego, do podstawowego charakteru działalności będzie wchodziło sporządzanie audytów energetycznych, zgodnie z ustawą o charakterystyce energetycznej (działalność nieregulowana).

Tak więc, przeważająca działalność gospodarcza, zgodnie z PKD, będzie sklasyfikowana pod numerem 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, mimo, że nie zamierza Pan prowadzić działalności w zakresie doradztwa (pojęcie nie zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług), a jedynie realizować usługi w ww. zakresie, zgodnym z ustawą Prawo budowlane (kierowanie budową/robotami budowlanymi, nadzór inwestorski, kontrole okresowe obiektów budowlanych) i z ustawą o charakterystyce energetycznej (kontrole systemów ogrzewania lub klimatyzacji, sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej, audyty energetyczne).

Prowadząc działalność gospodarczą nie zamierza Pan jednak świadczyć usług doradztwa (dotyczy art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług), ani nie zamierza Pan przekroczyć kwoty sprzedaży opodatkowanej określonej w art. 113 ust. 1 ww. ustawy (w pierwszym roku działalności kwota proporcjonalna do ilości miesięcy prowadzenia działalności).

Pytanie

Czy w związku z planowanym charakterem podstawowej działalności, którą zamierza Pan prowadzić (bez wykonywania usług doradztwa technicznego), działalność ta będzie zwolniona z obowiązku płacenia podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, gdy rozpocznie Pan prowadzenie działalności gospodarczej z przeważającą działalnością, która zgodnie z PKD będzie sklasyfikowana pod numerem 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, to może Pan wybrać zwolnienie podmiotowe z obowiązku płacenia podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (w pierwszym roku działalności, zgodnie z art. 113 ust. 9 tej ustawy), zarówno dla wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w zakresie: kierowanie budową/robotami budowlanymi, nadzór inwestorski, kontrole okresowe obiektów budowlanych, zgodnie z ustawą Prawo budowlane, jak i w zakresie wykonywania kontroli systemów ogrzewania lub klimatyzacji, sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej czy audytów energetycznych zgodnie z ustawą o charakterystyce energetycznej.

Zapewnia Pan, że nie zamierza świadczyć usług doradztwa technicznego (ani jakiegokolwiek innego doradztwa) i nie zamierza Pan przekroczyć wartości sprzedaży opodatkowanej ponad kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (w pierwszym roku działalności zgodnie z art. 113 ust. 9 tej ustawy). Po ewentualnym przekroczeniu wymienionej kwoty będzie Pan zobowiązany zarejestrować działalność do podatku od towarów i usług (VAT).

Nadmienia Pan, że obowiązki i prawa osób sprawujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie określa ustawa – Prawo budowlane, a zwłaszcza art. 22-23 i art. 25-26 oraz w zakresie kontroli obiektów budowlanych art. 62 i 62a, które to artykuły nie wyszczególniają dla tych funkcji działalności w zakresie doradztwa technicznego.

Doradztwo techniczne może być wykonywane dodatkowo bo nie jest to działalność związana z koniecznością fachowej oceny zjawisk technicznych lub samodzielnym rozwiązywaniem zagadnień architektonicznych i technicznych oraz techniczno-organizacyjnych, co za samodzielną funkcję techniczną w budownictwie uważa ustawa – Prawo budowlane – art. 12. Nie ma tu miejsca na doradzanie, świadczenie usług w zakresie porad, opinii lub wyjaśnień umożliwiających osobom podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie planowanej inwestycji. Osoba sprawująca samodzielną funkcję techniczną w budownictwie, pracuje według wytycznych i założeń określonych przez zleceniodawcę. Istota tej pracy wyklucza doradzanie. Oczywiście osoba taka doradzać może, jeśli chce, ale dodatkowo, bowiem nie wchodzi to w zakres czynności opisanych w ustawie – Prawo budowlane.

Prawie równoważny charakter mają zarówno: wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej jak i audytów energetycznych, czy protokoły z kontroli systemu ogrzewania lub klimatyzacji. Są to opracowania inżynierskie, które polegają na analizie z określeniem parametrów technicznych konstrukcji i instalacji budynku oraz parametry techniczne źródła ciepła i/lub klimatyzacji, zasilającego budynek lub część budynku. Analizy te polegają na weryfikacji stanu rzeczywistego obiektów, instalacji i urządzeń i porównaniu ich stanu do parametrów określonych w obecnie obowiązujących przepisach techniczno-budowlanych, zgodnie z metodologią opartą na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy o charakterystyce energetycznej. W wyniku tych opracowań należy wydać odpowiednie zalecenia zawierające ściśle określony zakres i rodzaj robót budowlano-instalacyjnych, które poprawią charakterystykę energetyczną budynku lub części budynku lub dostosują parametry techniczne obiektu budowlanego lub urządzenia instalacyjnego do odpowiednich wymagań wynikających z przepisów techniczno-budowlanych. Zalecenia te jednak nie mają charakteru doradczego (porada, doradzenie sposobu postępowania), a mają charakter zdecydowanie nakazowy (wybrane przez oceniającego optymalne rozwiązanie inżynierskie do osiągnięcia wymaganego celu – dostosowanie do określonych przepisów lub stanu technicznego).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

– energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

– wyrobów tytoniowych,

– samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

– urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

– maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

– pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

– motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego w tym związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z powyższym usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Zauważyć należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego Słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że od 1 kwietnia 2023 r. zamierza Pan rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie zdobytych kwalifikacji i dotychczasowego doświadczenia zawodowego. Z racji posiadanych uprawnień budowlanych do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej sanitarnej, działalność gospodarcza ma polegać na sprawowaniu samodzielnych funkcji w budownictwie zgodnie z ustawą Prawo budowlane, tj. pełnieniu funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego oraz kierownika budowy/robót sanitarnych. Zamierza Pan również przeprowadzać kontrole okresowe obiektów budowlanych w zakresie posiadanych uprawnień budowlanych. Z uwagi na fakt, że jest Pan wpisany do rejestrów Ministerstwa Rozwoju i Technologii osób uprawnionych do kontroli systemów ogrzewania lub systemów klimatyzacji i osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej, planowana działalność obejmie również kontrole systemów ogrzewania lub klimatyzacji oraz sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków. Oprócz tego, do podstawowego charakteru działalności będzie wchodziło sporządzanie audytów energetycznych, zgodnie z ustawą o charakterystyce energetycznej (działalność nieregulowana). Tak więc, przeważająca działalność gospodarcza zgodnie z PKD będzie sklasyfikowana pod numerem 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, mimo, że nie zamierza Pan prowadzić działalności w zakresie doradztwa (pojęcie nie zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług), a jedynie realizować usługi w ww. zakresie zgodnym z ustawą Prawo budowlane (kierowanie budową/robotami budowlanymi, nadzór inwestorski, kontrole okresowe obiektów budowlanych) i z ustawą o charakterystyce energetycznej (kontrole systemów ogrzewania lub klimatyzacji, sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej, audyty energetyczne). Prowadząc działalność gospodarczą nie zamierza Pan jednak świadczyć usług doradztwa (dotyczy art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług), ani nie zamierza Pan przekroczyć kwoty sprzedaży opodatkowanej określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (w pierwszym roku działalności kwota proporcjonalna do ilości miesięcy prowadzenia działalności).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy planowana powyżej działalność gospodarcza uprawniać będzie Pana do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

W analizowanej sprawie istotny jest zatem charakter opisanych wyżej czynności, wykonywanych w ramach Pana działalności gospodarczej. Jak wskazał Pan w opisie sprawy, nie zamierza Pan prowadzić działalności w zakresie doradztwa, a jedynie realizować usługi w ww. zakresie zgodnym z ustawą Prawo budowlane (kierowanie budową/robotami budowlanymi, nadzór inwestorski, kontrole okresowe obiektów budowlanych) i z ustawą o charakterystyce energetycznej (kontrole systemów ogrzewania lub klimatyzacji, sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej, audyty energetyczne). Zatem z okoliczności sprawy nie wynika, że będzie Pan wykonywać czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej nie będzie Pan wykonywał czynności doradczych (ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy), a wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to będzie miał Pan prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego za 2023 r. na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

W kolejnych latach, jeżeli wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy nie przekroczy kwoty 200.000 zł, to nadal będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Należy jednakże zaznaczyć, że jeżeli wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy u Pana kwotę 200.000 zł, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utraci Pan prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Podsumowując, będzie miał Pan możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT – odpowiednio na podstawie art. 113 ust. 1 oraz art. 113 ust. 9 ustawy – dla świadczonych usług opisanych we wniosku.

Tym samym, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00