Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.129.2023.2.ŁS

Brak prawa do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku, który nie jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, i w którym wyodrębnione zostały trzy lokale mieszkalne.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – na wezwania organu – pismem z datą wpływu 27 kwietnia 2023 r. oraz pismem z datą wpływu 12 maja 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W sierpniu 2003 r. od Powiatu A. wykupiła Pani mieszkanie, które znajdowało się w budynku (...). W budynku tym znajdowały się trzy mieszkania. Były to mieszkania służbowe dla nauczycieli (wszystkie zostały wykupione).

W obecnej chwili budynek X nie istnieje (został rozebrany). Pozostała część mieszkalna stanowiąca trzy mieszkania. Stanowią one Małą Wspólnotę Mieszkaniową, wspólnotę tylko z nazwy, gdyż nie ma żadnej formy organizacyjnej. Prace, które zostały podjęte ustalono wspólnie. Jesteście Państwo emerytowanymi nauczycielami i z Państwa emerytur każdy indywidualnie odkładał na poważne remonty dachu i ocieplenia budynku.

Firmy, które prace wykonywały, twierdziły, że mogą podpisać umowę, ale tylko z jednym z właścicieli lokalu, ponieważ każdy właściciel lokalu, w małej wspólnocie jest „zarządcą” i może podejmować takie czynności. Wyrazili Państwo zgodę i takowe umowy podpisali.

Pani wątpliwości dotyczą ulgi termomodernizacyjnej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

1 września 19(...) r. jako nauczyciel rozpoczęła Pani pracę w Liceum Ogólnokształcącym, otrzymując służbowe mieszkanie w X. Mieszkanie to było usytuowane w części gdzie miało oddzielne wejście, które nie kolidowało z mieszkańcami X.

W sierpniu 2003 r. umożliwiono Pani wykup mieszkania od Powiatu A.. W akcie notarialnym w umowie sprzedaży naniesiono wpis, w którym sprzedający oświadczyli, że Powiat A. jest właścicielem m. in. zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielolokalowym (trzy mieszkania: parter, I piętro, II piętro) nieruchomości oznaczonej nr ZZ o obszarze 762 m2.

Działka stanowi odrębną własność. Pani mieszkanie ma powierzchnię 79,80 m2 i 1/3 udziału w działce o obszarze 762 m2.

Jest to budynek wolnostojący, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcję samodzielną. Każdy z lokali ma własne ogrzewanie. Płacone są podatki.

Budynek, w którym znajduje się lokal został wybudowany w 1938 r. Remonty były znikome. Budynek był nieocieplony, bardzo zimny, z nieszczelnymi oknami, pochłaniający w okresie zimowym duże ilości ciepła.

Remont mieszkania mógł rozpocząć się dopiero w 2021 r. – wymiana okien. W 2022 r. ocieplono zewnętrzne części budynku. Posiada Pani na ww. prace rachunki.

W budynku, w którym znajduje się Pani lokal mieszkalny, zostały wyodrębnione w sumie trzy lokale (budynek dwupiętrowy).

Pytanie

Czy w opisanej sytuacji jest Pani uprawniona do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ust. 1-10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym ma Pani prawo do odliczenia wydatków poniesionych na ocieplenie budynku, o którym mowa we wniosku?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, jest Pani uprawniona do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ust. 1-10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym ma Pani prawo do odliczenia wydatków poniesionych na ocieplenie budynku, o którym mowa we wniosku.

Warunki i zasady korzystania z tej ulgi uregulowane są w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem w budynku mieszkalnym jednorodzinnym ma prawo odliczyć od podstawy odliczenia podatku (czyli od dochodu) wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją tego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej musi mieć własność lub współwłasności lokalu, nieruchomości.

Wskazuje Pani jako przykład:

Rodzice mając trójkę dzieci pobudowali dom z trzema piętrami. W domu tym mieszkają rodzice i dzieci z rodzinami. Są właściciele i współwłaściciele. Otrzymali ulgę termomodernizacyjną.

Jest Pani w podobnej sytuacji i winna taką ulgę otrzymać. Łączy Państwa wspólne wejście i ich tylko też.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Z opisu sprawy wynika, że 1 września 19(...) r. jako nauczyciel rozpoczęła Pani pracę w Liceum Ogólnokształcącym, otrzymując służbowe mieszkanie w X. W obecnej chwili budynek X nie istnieje (został rozebrany). Pozostała część mieszkalna, stanowiąca trzy mieszkania. W sierpniu 2003 r. umożliwiono Pani wykup mieszkania od Powiatu A.. W akcie notarialnym w umowie sprzedaży naniesiono wpis, w którym sprzedający oświadczyli, że Powiat A. jest właścicielem m. in. zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielolokalowym (trzy mieszkania: parter, I piętro, II piętro) nieruchomości. Jest to budynek wolnostojący, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcję samodzielną. Każdy z lokali ma własne ogrzewanie. Działka stanowi odrębną własność. Pani mieszkanie ma powierzchnię 79,80 m2 i 1/3 udziału w działce o obszarze 762 m2. W budynku, w którym znajduje się Pani lokal mieszkalny, zostały wyodrębnione w sumie trzy lokale (budynek dwupiętrowy).

W przedmiotowej sprawie powzięła Pani wątpliwość czy przysługuje Pani możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej a tym samym czy ma Pani prawo do odliczenia wydatków poniesionych na ocieplenie budynku, o którym mowa we wniosku.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 5a pkt 18b cytowanej ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to:

Budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Powołany art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.) stanowi, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Dokonując zatem analizy wskazanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że prawo do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej obejmuje wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wyłącznie w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, czyli w budynku wolno stojącym albo budynku w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służącym zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiącym konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w budynku, w którym znajduje się Pani lokal mieszkalny, zostały wyodrębnione w sumie trzy lokale (budynek dwupiętrowy).

W konsekwencji nie jest Pani uprawniona do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ jest Pani właścicielem jednego z lokali mieszkalnych w budynku, w którym wyodrębnione zostały trzy takie lokale, co oznacza, że nie jest Pani właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Zatem nie przysługuje Pani prawo odliczenia poniesionych wydatków na ocieplenie budynku, o którym mowa we wniosku, w ramach omawianej ulgi.

Tym samym Pani stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00