Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.46.2023.3.MC

Zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy dla usługi polegającej na przekazaniu udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy dla usługi polegającej na przekazaniu udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 kwietnia 2023 r. (data wpływu 13 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z 15 maja 2023 r. (data wpływu 15 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Sp. z o.o. z siedzibą w (...), NIP: (...) (dalej jako „Spółka” lub „Producent”), zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, prowadzi działalność gospodarczą związaną z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.

Wnioskiem z 5 kwietnia 2022 r. Spółka wystąpiła do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o przyznanie dotacji celowej na rozwój projektu (development) filmu fabularnego pod roboczym tytułem „(...)”, opowiadającego o ważnym polskim pisarzu – (...).

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wspiera projekty produkcji filmów dotacjami celowymi za pośrednictwem instytucji kultury, takich jak A., czy też B. (...), które następnie podpisują z producentami umowy koprodukcyjne, na podstawie których wnoszą do produkcji wkład finansowy, pokryty z uzyskanej z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotacji celowej.

W odpowiedzi na powyższy wniosek Spółki, pismem z 20 października 2022 r. Producent został poinformowany, że Pan (…) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego 18 października 2022 r. wyraził zgodę na przyznanie w 2022 r. dotacji celowej dla (...) w kwocie 130.000 zł., z przeznaczeniem na koprodukcję developmentu pn. „(...)” (załącznik - pismo (...)).

W następstwie powyższego, Producent przystąpił do rozmów z (...) (dalej jako „A.”) w celu zawarcia umowy koprodukcyjnej, na podstawie której miał otrzymać środki finansowe pochodzące z dotacji celowej.

22 grudnia 2022 r. Spółka zawarła z A. umowę nr (…), przedmiotem której była koprodukcja - ale wyłącznie na etapie developmentu (rozwoju projektu) - filmu „(...)” obejmującego przede wszystkim prace literackie i nabycie praw autorskich do utworów (załącznik - umowa).

Budżet działań rozwoju Projektu podjętych na podstawie niniejszej umowy wynosi 350.088 zł, w tym, z czego wkład producenta wynosi brutto 220.088 zł (wraz z dotacją z B.), co stanowi 62,87 %, zaś wkład A. wynosi 130.000 zł, co stanowi 37,13%.

W wyniku zawarcia umowy koprodukcyjnej dotyczącej developmentu zostały wystawione przez Spółkę dwie faktury (Nr (...), Nr (...) - obejmujące I i II ratę płatności - załącznik) na łączną kwotę w wysokości 130.000 zł brutto (czyli 105.691 zł netto + 23% VAT) i na tej podstawie otrzymano wkład A. w development.

W związku z powyższym powstał obowiązek zapłaty należnego podatku VAT z tytułu wystawionych przez Spółkę faktur. Co istotne, kosztorys stanowiący załącznik do umowy Spółki z A. przewidywał dokładnie jakie koszty zostaną pokryte ze środków przekazanych przed A.

A. jako instytucja mająca przewagę negocjacyjną nad Spółką, dysponująca środkami z Ministerstwa niezbędnymi dla realizacji przez Spółkę projektu, wymusiła kształt ostatecznego kosztorysu ustanowionego umową.

Zgodnie z tym kosztorysem Spółka, aby rozliczyć wkład A., zobowiązana była ponieść koszty projektu w wysokości 130.000 zł brutto, co oznacza, że wkład A. nie pozwalał w istocie na pokrycie kosztów projektu, ponieważ Spółka była zobowiązana do wystawienia faktury VAT na podstawie umowy z A. w kwocie 130.000 zł brutto, czyli 105.691 zł netto + 23% VAT.

Rzeczywista wartość środków pieniężnych przekazanych przez A. Producentowi wyniosła zatem jedynie 105.691 zł, a jednocześnie A. zażądała, zgodnie z kosztorysem, wydatkowania 130.000 zł na konkretne pozycje kosztowe projektu, w rezultacie Spółka musiała pokryć brakującą kwotę z własnych środków.

Podsumowując powyższe, realizacja projektu z A. zakładała:

1. Dotacja w wysokości 130.000 zł jest przekazywana do A.

2. A. i producent zawierają umowę koprodukcyjną dotyczącą developmentu, w oparciu o którą producent wystawia fakturę w wysokości 130.000 zł brutto (czyli 105.691 zł netto + 23% VAT) i na tej podstawie otrzymuje wkład A. w development.

3. Producent zobowiązany jest do zapłacenia do Urzędu Skarbowego podatku VAT od faktury.

4. Kosztorys stanowiący załącznik do umowy koprodukcyjnej przewiduje spis pozycji kosztowych w kwotach brutto (umowy o dzieło w kwotach brutto; faktury dot. usług opodatkowanych podatkiem VAT w kwotach brutto razem z VAT).

5. Suma kosztorysu sporządzonego zgodnie z zasadami wskazanymi w punkcie 4 wynosi 130.000 zł.

Powyższe oznacza, że:

1. Producent po wystawieniu faktury i otrzymaniu wkładu A. odprowadza podatek VAT należny od faktury sprzedażowej (obniżony o VAT naliczony, który w tym przypadku wynosić będzie 3555,85 zł, gdyż tyle wyniesie VAT od faktur kosztowych w projekcie), co oznacza, że producent odprowadza od otrzymanego wkładu do Urzędu Skarbowego VAT w wysokości 20 753,09 zł.

2. Producent będzie miał zatem do dyspozycji kwotę z dotacji na realizację projektu jedynie w wysokości 109 246,91 zł, będąc jednocześnie zobowiązanym do wydania i rozliczenia kwoty 130.000 zł, co w konsekwencji oznacza, że finansowanie projektu z dotacji Ministerstwa uwarunkowane jest wyłożeniem przez producenta z własnych środków kwoty 20 753,09 zł.

Opisany powyżej sposób dysponowania środkami z dotacji uznać trzeba za pozostający w sprzeczności w istotą środków dotacyjnych oraz oznacza, że realizacja projektu spowoduje u producenta stratę w wysokości 20 753,09 zł (cała kwota z wkładu A. po odjęciu podatku VAT przeznaczona jest na koszty projektu).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka przedstawiła odpowiedzi na pytania:

Stan faktyczny

1. Czy w ramach realizowanego projektu działają Państwo na zlecenie A.:

Nie. Producent działa samodzielnie, jako inicjator projektu.

2. Jakie koszty zostały pokryte z dotacji przekazanej przez A.:

- wynagrodzenie producenta - 10.000 zł brutto (umowa o dzieło),

- wynagrodzenie asystenta produkcji - 9.000 zł brutto (faktura VAT),

- wynagrodzenie researchera materiałów archiwalnych - 6.000 zł brutto (umowa o dzieło)

- wynagrodzenie tłumacza scenariusza - 5.000 zł brutto (umowa o dzieło),

- wynagrodzenie za prawa do adaptacji filmowej utworu (książek), tj. za uzyskanie zgody na korzystanie z prawa zależnego - 54.000 zł;

- wynagrodzenie dla scenarzystów za stworzenie kolejnej wersji scenariusza (w tym nabycie praw autorskich majątkowych do scenariusza - 46.000 zł brutto (umowa o dzieło).

3. Jaki jest dokładnie zakres Państwa obowiązków, do jakich czynności są Państwo zobowiązani w stosunku do A.:

Producent zobowiązany jest do stworzenia podstawy literackiej filmu (scenariusza) oraz wykonania innych działań developmentowych (rozwoju projektu - przygotowania do produkcji), tj.:

1) struktury finansowania Filmu,

2) kosztorysu produkcji Filmu,

3) wstępnego kalendarzowego planu zdjęć,

4) raportu z prac literackich (w tym tłumaczenie),

5) eksplikacji reżyserskiej,

6) ostatecznej wersji scenariusza - Podstawa Literacka,

7) dokumentacji lokacji (zdjęciowa),

8) projektów scenograficznych,

9) prewizualizacji filmu (np. mood book),

10) reaserch’u do mood booka,

11) zdjęć próbnych,

12) zakupu praw do pierwowzoru literackiego,

13) poszukiwania koproducentów i finansowania przyszłej produkcji,

14) wstępnego castingu,

15) opinii konsultanta historyka,

16) tłumaczenia scenariusza na język angielski.

Tylko częściowo powyższe zadania finansowane są ze środków przekazanych przez A.

W pozostałym zakresie powyższe działania finansowane są przez Producenta i B., zgodnie z załącznikiem nr 3 do umowy z A., który przedstawia się następująco:

Planowany kosztorys produkcji filmu fabularnego/dokumentalnego pt.: (...)

reżyseria: A. Z. A.B.

scenariusz: A. Z.

producent: Sp. z o.o.

BRUTTO:

development

A.

PRODUCENT (producent oraz koproducenci i pozostałe finansowanie po stronie producenta)

1.

WYNAGRODZENIA I POCHODNE OD WYNAGRODZEŃ - Umowy cywilnoprawne osób fizycznych - umowy o dzieło, umowy zlecenia i inne oraz Wynagrodzenia i honoraria rozliczane rachunkami i FV (kwoty brutto z podatkiem VAT).

76 000,00 zł

113 790,00 zł

1.1

Prace literackie

46 000,00 zł

47 200,00 zł

1.1.1

Prawa do scenariusza - A. B.

23 000,00 zł

23 500,00 zł

1.1.2

Prawa do scenariusza - A. Z.

23 000,00 zł

23 500,00 zł

1.1.3

A. B. - umowa opcji na scenariusz

0,00 zł

100,00 zł

1.1.4

A. Z. - umowa opcji na scenariusz

0,00 zł

100,00 zł

1.2

Prace redakcyjne

0,00 zł

14 500,00 zł

1.2.1

Wynagrodzenie dla script doctora - vacat

0,00 zł

11 000,00 zł

1.2.2

Wynagrodzenie dla konsultanta historycznego

0,00 zł

3 500,00 zł

1.3

Prace reżyserskie

0,00 zł

15 000,00 zł

1.3.1

Wynagrodzenia reżysera

0,00 zł

15 000,00 zł

1.4

Prace realizatorskie z przeniesieniem praw (development)

0,00 zł

10 520,00 zł

1.4.1

scenograf - zdjęcia próbne - vacat

0,00 zł

6 000,00 zł

1.4.2

autor zdjęć - zdjęcia próbne - vacat

0,00 zł

1 500,00 zł

1.4.3

kostiumograf - zdjęcia próbne - vacat

0,00 zł

1 500,00 zł

1.4.4

operator kamery - zdjęcia próbne - vacat -1 dzień

0,00 zł

1 020,00 zł

1.4.5

charakteryzator - zdjęcia próbne - vacat -1 dzień

0,00 zł

500,00 zł

1.5

Prace producenckie, realizatorskie pozostałe (development)

19 000,00 zł

10 000,00 zł

1.5.1.

producent

10 000,00 zł

0,00 zł

1.5.2

producent wykonawczy

0,00 zł

10 000,00 zł

1.5.3

asystent produkcji

9 000,00 zł

0,00 zł

1.6

Wynagrodzenie obsada (aktorzy, epizodyści, kaskaderzy, statyści, rekonstruktorzy itp.)

0,00 zł

5 480,00 zł

1.6.1

aktor - zdjęcia próbne - postać - (...) - vacat - 1 dzień

0,00 zł

2 500,00 zł

1.6.2

aktorka - zdjęcia próbne - postać - Matka - vacat - 1 dzień

0,00 zł

1 700,00 zł

1.6.3

aktorka - zdjęcia próbne - postać - (...) - vacat -1 dzień

0,00 zł

1 280,00 zł

1.7

Wynagrodzenie: kompozytor, muzycy

0,00 zł

0,00 zł

1.8

Pozostałe wynagrodzenia związane z produkcją sceny w ramach developmentu, obsługa prawna, administracyjna itp.

0,00 zł

8 090,00 zł

1.8.1

asystent kamery - ostrzyciel - vacat -1 dzień

0,00 zł

700,00 zł

1.8.2

asystent kamery - techniczny - vacat -1 dzień

0,00 zł

650,00 zł

1.8.3

mistrz oświetlenia - vacat -1 dzień

0,00 zł

700,00 zł

1.8.4

oświetlacz - vacat -1 dzień

0,00 zł

500,00 zł

1.8.5

operator dźwieku - vacat -1 dzień

0,00 zł

750,00 zł

1.8.6

wózkarz -1 dzień

0,00 zł

700,00 zł

1.8.7

pomocnik wózkarza -1 dzień

0,00 zł

500,00 zł

1.8.8

dyżurny planu - vacat -1 dzień

0,00 zł

440,00 zł

1.8.9

obsługa księgowa

0,00 zł

3 150,00 zł

1.9

Inne wynagrodzenia

11 000,00 zł

3 000,00 zł

1.9.1

researcher materiałów archiwalnych do mooda

6 000,00 zł

0,00 zł

1.9.2

tłumaczenie scenariusza na język angielski

5 000,00 zł

0,00 zł

1.9.3

pakiet produkcyjny

0,00 zł

2 000,00 zł

1.9.4

tłumaczenia produkcyjne

0,00 zł

1 000,00 zł

1.10

pochodne od wynagrodzeń

2.

Prawa i licencje

54 000,00 zł

6 000,00 zł

2.1

Prawa autorskie i licencje nabyte do mat. literackich, muzycznych, fotograficznych, filmowych i innych, związane z realizacją projektu

54 000,00 zł

6 000,00 zł

2.1.1

A. C. umowa opcji na prawa do pierwowzoru literackiego

0,00 zł

3 000,00 zł

2.1.2

M.W. umowa opcji na prawa do pierwowzoru literackiego

0,00 zł

3 000,00 zł

2.1.3

M.W. umowa na prawa do pierwowzoru literackiego

27 000,00 zł

0,00 zł

2.1.4

A. C. umowa na prawa do pierwowzoru literackiego

27 000,00 zł

0,00 zł

3.

Materiały (FV, rachunki)

0,00 zł

2 500,00 zł

3.1

Materiały (dyski, kasety, materiały scenograficzne, rekwizytorskie i inne)

0,00 zł

2 500,00 zł

3.1.1

dyski - 2 sztuki (750x2)

0,00 zł

1 500,00 zł

3.1.2

rekwizyty - zdjęcia próbne -1 dzień

0,00 zł

1 000,00 zł

4.

Usługi i koszty techniczne (Usługi i koszty techniczne rozliczane FV i rachunkami)

0,00 zł

76 798,00 zł

4.1

Wynajmy sprzętu zdjęciowego/ usługi zdjęciowe

- dla potrzeb realizacji sceny - sprzęt bez rekwizytów, kostiumów i dysków

0,00 zł

5 600,00 zł

4.1.1

kamera Arri Alexa LF mini - zdjęcia próbne - 1 dzień

0,00 zł

1 500,00 zł

4.1.2

sprzęt oświetleniowy - zdjęcia próbne - 1 dzień

0,00 zł

2 000,00 zł

4.1.3

obiektywy Cooke S4 - zdjęcia próbne - 1 dzień

0,00 zł

800,00 zł

4.1.4

wózek kamerowy - zdjęcia próbne - 1 dzień

0,00 zł

800,00 zł

4.1.5

sprzęt dźwiękowy (plan) - zdjęcia próbne -1 dzień

0,00 zł

500,00 zł

4.2

Scenografia/ dekoracja wnętrz

0,00 zł

0,00 zł

4.3

Kostiumy i charakteryzacja

0,00 zł

500,00 zł

4.3.1

kostiumy - zdjęcia próbne -1 dzień

0,00 zł

500,00 zł

4.4

Wykonanie efektów specjalnych na planie - SFX

0,00 zł

0,00 zł

4.5

Wynajmy i adaptacje obiektów zdjęciowych/ hala zdjęciowa - lokacja do zdjęć próbnych

0,00 zł

2 000,00 zł

4.5.1

lokacja do zdjęć próbnych - 2 dni (1000x2)

0,00 zł

2 000,00 zł

4.6

Obsługa planu zdjęciowego, w tym posiłki profilaktyczne na planie zdjęciowym (realizacja sceny, dokumentacja i casting w ramach developmentu filmu)

0,00 zł

7 320,00 zł

4.6.1

dokumentacja - wyżywienie - 3 osoby x 8 dni (3x8x230)

0,00 zł

5 520,00 zł

4.6.2

casting - wyżywienie dla ekipy -1 dzień (3x1x60)

0,00 zł

180,00 zł

4.6.3

próbne dni zdjęciowe - realizacja sceny - wyżywienie - 27 osób x 1 dzień (27x1x60)

0,00 zł

1 620,00 zł

4.7

Podróże służbowe - rozwój projektu

0,00 zł

26 250,00 zł

4.7.1

bilety lotnicze na dokumentację - Izrael, Francja - 3 os. (3x3500)

0,00 zł

10 500,00 zł

4.7.2

dokumentacja - noclegi 3 os. X 5 dni (Izrael); x 2 dni (Francja) - (3x7x750)

0,00 zł

15 750,00 zł

4.8

Transport rozwój projektu - ekipy i sprzętów

0,00 zł

1 300,00 zł

4.8.1

samochód produkcyjny podczas planu

0,00 zł

700,00 zł

4.8.2

przejazdy samochodowe

0,00 zł

600,00 zł

4.9

Koszty administracyjno-biurowe - rozwój projektu

0,00 zł

25 408,00 zł

4.9.1

Wynajem pomieszczeń biurowych (14 miesięcy x 1500)

0,00 zł

21 000,00 zł

4.9.2

opłaty za telefon

0,00 zł

3 888,00 zł

4.9.3

opłaty bankowe

0,00 zł

520,00 zł

4.10

Ubezpieczenia dot. produkcji sceny w okresie rozwoju projektu

0,00 zł

1 400,00 zł

4.10.1

ubezpieczenie - dzień zdjęciowy - 1 dzień

0,00 zł

850,00 zł

4.10.2

ubezpieczenie - wyjazdy

0,00 zł

550,00 zł

4.11

Montaż i postprodukcja obrazu

0,00 zł

1 500,00 zł

4.11.1

postprodukcja obrazu

0,00 zł

4 000,00 zł

4.11.2

montażysta - vacat

0,00 zł

1 500,00 zł

4.12

Postprodukcja dźwięku

0,00 zł

1 000,00 zł

4.12.1

postprodukcja dźwięku - vacat

0,00 zł

1 000,00 zł

4.13

Muzyka

0,00 zł

0,00 zł

4.14

Wykonanie materiałów wyjściowych i archiwizacyjnych

0,00 zł

0,00 zł

4.15

Podróże służbowe postprodukcja - rozliczeniu podlegają koszty hoteli i noclegów. Diety i wyżywienie są po stronie producenta

0,00 zł

4.16

Transport postprodukcja

0,00 zł

0,00 zł

4.17

Koszty administracyjno-biurowe postprodukcja

0,00 zł

0,00 zł

4.18

Obsługa prawno- finansowa

0,00 zł

0,00 zł

4.19

Promocja na etapie produkcji (plakat, strona internetowa, rzecznik prasowy, materiały do social media na etapie produkcji)

0,00 zł

4.20

Inne koszty związane z produkcją - BHP

0,00 zł

520,00 zł

4.20.1

koszty BHP

0,00 zł

520,00 zł

4.21

Promocja

0,00 zł

4.22

Rezerwa produkcyjna

0,00 zł

5.

POZOSTAŁE KOSZTY

0,00 zł

0,00 zł

5.1

Inne koszty bezpośrednie

0,00 zł

6.

APORT RZECZOWY

0,00 zł

18 000,00 zł

6.1.

Aport rzeczowy A.

0,00 zł

6.2

Aport rzeczowy producenta i koproducentów

18 000,00 zł

6.2.2

Usługi prawne - nieodpłatna praca

18 000,00 zł

7.

KOSZTY BEZPOŚREDNIE RAZEM

130 000,00 zł

217 088,00 zł

8.

koszty pośrednie związane z projektem (do 10% kosztów bezpośrednich)

3 000,00 zł

9.

KOSZTY całkowite produkcji

130 000,00 zł

220 088,00 zł

9.1.

w tym wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń z tytułu umów cywilno-prawnych osób fizycznych - umowy o dzieło, zlecenia...

10.

CAŁKOWITY KOSZT PRODUKCJI (poz. 9. RAZEM)

350 088,00

w tym łączna wartość praw autorskich: 193 220,00 zł

4. Jakie konkretnie świadczenie otrzymała/otrzyma A. w zamian za wkład finansowy wniesiony na podstawie zawartej umowy koprodukcyjnej, czym dokładnie jest/będzie to świadczenie, w jakiej postaci zostało/zostanie zrealizowane, jakie korzyści otrzymała/otrzyma A. w związku z przekazaniem Państwu wkładu (środków pieniężnych pochodzących z przyznanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotacji celowej na rozwój projektu (development) filmu fabularnego):

A. w zamian za wkład finansowy otrzyma udział w zrealizowanych pracach developmentowych, a zatem udział w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu w proporcji odpowiadającej udziałowi A. w budżecie dewelopmentu, tj. w wysokości 37,13%.

5. Co dokładnie jest/będzie efektem zrealizowania umowy koprodukcyjnej zawartej z A. (etap developmentu - rozwoju projektu) - należy precyzyjnie wskazać jaki produkt (na jakim etapie realizacji) powstał/powstanie w wyniku realizacji umowy:

Efektem realizacji umowy będzie przede wszystkim powstanie ostatecznej wersji scenariusza. Poza tym powstaną takie dokumenty jak np. kosztorys przyszłego filmu, kalendarzowy plan zdjęć, dokumentacja lokacji, dokumentacja scenograficzna itp.

6. Czy po zrealizowaniu umowy zawartej z A. powstały efekt jest/będzie stanowił podstawę do osiągania jakichkolwiek przychodów (zysków) przez Państwa bądź A. - jeśli tak należy opisać w jakim zakresie i na jakich zasadach podmioty te będą partycypowały w zyskach:

Nie. Sam scenariusz (będący efektem umowy) nie stanowi podstawy osiągania jakichkolwiek przychodów. Dopiero powstanie filmu na podstawie tego scenariusza mogłoby być postawą osiągania przychodów. Tego jednak umowa z A. nie dotyczy. W celu wyprodukowania filmu w oparciu o scenariusz konieczne byłoby zawarcie kolejnej umowy na dofinansowanie przedsięwzięcia - produkcji filmu.

7. Czy przenieśli/przeniosą Państwo na A. nabyte prawa autorskie i licencje oraz pozyskane prace literackie:

Tak, w proporcji odpowiadające wkładowi A. w budżet przedsięwzięcia, tj. 37,13%.

8. Czy umowa koprodukcyjna zawarta z A. zawiera postanowienia stanowiące o zobowiązaniu przez strony do kontynuacji współpracy, w wyniku której powstanie w przyszłości film fabularny:

Strony zobowiązały się w umowie do prowadzenia negocjacji w celu zawarcia kolejnej umowy, na podstawie której zostanie wyprodukowany film (umowy koprodukcji). Strony mogą jednak nie osiągnąć porozumienia i w takiej sytuacji umowa przewiduje (par. 9) mechanizmy pozwalające do wykupienie przez jedną ze stron od drugiej strony udziału w efektach dewelopmentu, w tym praw do scenariusza. Umowa z A. nie przesądza zatem, że A. będzie w przyszłości koproducentem filmu (o ile w ogóle dojdzie do jego produkcji).

9. Czy umowa koprodukcyjna zawarta z A. określa w jakim zakresie A. będzie mogła rozporządzać i korzystać z efektów powstałych na etapie rozwoju projektu (developmentu) filmu fabularnego - jeżeli tak należy precyzyjnie wskazać w jakim zakresie i na jakich zasadach:

Nie. Umowa nie przewiduje eksploatacji efektami prac z etapu rozwoju projektu.

10. Czy A. będzie uprawniona do czerpania jakichkolwiek pożytków i korzyści z efektu powstałego po realizacji umowy koprodukcyjnej w zakresie objętym wnioskiem:

Nie. Efekty prac z realizacji umowy koprodukcyjnej nie będą służyły czerpaniu z nich pożytków i korzyści, zatem A. również nie będzie uprawniona do czerpania z nich pożytków i korzyści.

11. Czy w oparciu o zawartą umowę koprodukcyjną będą Państwo w przyszłości zobowiązani do dokonania zwrotu wniesionego przez A. wkładu finansowego:

Nie. Zwrot mógłby nastąpić jedynie w sytuacji niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków określonych umową (patrz pytanie nr 3).

12. Czy w związku z zawarciem umowy koprodukcyjnej po stronie A. leżą jakieś obowiązki, czy A. jest zobowiązana do dokonania jakichkolwiek czynności - jeśli tak, należy wskazać te czynności:

Nie.

13. Czy w związku z zawarciem umowy koprodukcyjnej A. ma jakiekolwiek uprawnienia - jeśli tak, należy wskazać te uprawnienia:

A. uzyskuje w wyniku zawarcia umowy udział w prawach autorskich majątkowych do scenariusza wysokości 37,13%. Poza tym nie ma żadnych uprawnień.

14. Czy w związku z realizacją umowy A., jako koproducent filmu, nabędzie współudział w autorskich prawach majątkowych do powstałego filmu fabularnego:

Na podstawie niniejszej umowy nie. W przypadku zawarcia kolejnej umowy koprodukcyjnej na produkcją filmu - wtedy tak. Producent może jednak ostatecznie nie zawrzeć z A. umowy na produkcję filmu.

15. Czy w związku z wniesieniem wkładu finansowego A. będzie czerpała zyski z korzystania z praw autorskich do powstałego filmu fabularnego:

W związku z wniesieniem wkładu finansowego A. nie będzie czerpała zysków. Dopiero jeśli dojdzie do zawarcia przez strony kolejnej umowy koprodukcyjnej na produkcją filmu - wtedy po wniesieniu wkładu w produkcję filmu, A. czerpałaby zyski z praw autorskich do filmu. Ostatecznie może jednak nie dojść do zawarcia takiej umowy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 15 maja 2023 r. Spółka wyjaśniła, że :

„W piśmie z 24 kwietnia 2023 r. wezwano Spółkę do wskazania w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości jakie konkretnie świadczenie otrzyma A. w zamian za wkład finansowy wniesiony na podstawie zawartej umowy koprodukcyjnej (w jakiej postaci zostanie zrealizowane to świadczenie, jakie korzyści otrzyma A. w związku z przekazaniem Spółce tego wkładu finansowego), tj.:

1)czy A. otrzyma udział w zrealizowanych pracach developmentowych - udział w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu (efektu powstałego wyniku realizacji umowy koprodukcyjnej), czy też

2)A. otrzyma część nabytych przez Państwa na potrzeby realizacji prac developmentowych praw autorskich i licencji oraz pozyskanych prac literackich (nabytych w celu stworzenia scenariusza filmu).

Odpowiadając na powyższe, Spółka wskazuje, że prawidłowa jest odpowiedź pierwsza - A. otrzyma udział w zrealizowanych pracach developmentowych - udział w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu (efektu powstałego wyniku realizacji umowy koprodukcyjnej)”.

Pytania

1)Czy stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedmiotowym stanie faktycznym usługi świadczone w ramach współpracy z A., ze względu na brak związku z zyskami, winny być zwolnione z podatku VAT jest prawidłowe?

2)Czy stanowisko Wnioskodawcy, iż w związku z faktem iż część dotacji (wkładu koproducenta) została wykorzystana na zakup praw autorskich, to w tej części dotyczącej praw autorskich usługa producenta jest zwolniona z podatku VAT, zatem Spółka powinna naliczyć podatek VAT jedynie od pozostałej części dotacji (wkładu)?

3)Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia faktur w związku wykonaniem przedmiotowej umowy w części dotyczącej wydatkowania środków z dotacji (wkładu koproducenta) z przeznaczeniem na pozyskanie praw autorskich ze stawką 0%, 8%, czy też 23%?

Państwa stanowisko w sprawie

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, wskazać należy co następuje.

Dotacja celowa została przekazana do Spółki poprzez A., zarejestrowany w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako jej wkład w produkcję.

Dotacja celowa została przyznana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego na podstawie art. 150 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634).

Zgodnie z treścią cytowanego przepisu dysponent części budżetowej udzielając dotacji celowej zawiera umowę, która określa w szczególności:

1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania;

2) wysokość udzielonej dotacji;

3) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do 31 grudnia danego roku budżetowego;

4) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;

5) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą - 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania;

6) tryb kontroli wykonania zadania; w umowie można postanowić, że kontrola będzie prowadzona na zasadach i w trybie określonych w przepisach o kontroli w administracji rządowej.

Zgodnie z treścią art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa VAT”) podstawą opodatkowania, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Decydujący dla opodatkowania dotacji podatkiem VAT powinien być element bezwzględnego i bezpośredniego związku dotacji z ceną jednostkową towaru lub usługi. Jeżeli zatem sposób kalkulacji dotacji związany jest nawet z ceną jednostkową towaru lub usługi, ale jedynie pośrednio albo kalkulacja dotacji oderwana jest całkowicie od ceny towaru czy usługi świadczonej przez podatnika, dotacja taka nie podlega opodatkowaniu (Interpretacja indywidualna z 12 stycznia 2023 r. 0111-KDIB3-1.4012.949.2022.1.MSO).

Co istotne zawarta przez Spółkę z A. umowa koprodukcyjna dotyczy jedynie etapu rozwoju projektu, tzw. developmentu.

Nie jest zatem typową umową koprodukcji w efekcie której powstaje film, do którego koproducenci posiadają prawa autorskie majątkowe do filmu jako całości, a w efekcie mogą czerpać zyski z eksploatacji filmu.

Tymczasem efektem realizacji dewelopmentu z A. będzie jedynie tekst scenariusza, który samodzielnie nie może stanowić podstawy jakichkolwiek przychodów. Dopiero gdyby strony przystąpiły do produkcji filmu w przyszłości mogłyby powstać film. Tego jednak przedmiotowa umowa oraz faktury nie dotyczą.

Ponadto, wszystkie środki z wkładu A. (a zatem pośrednio dotacji) zostały wydatkowane na cele służące realizacji projektu zgodnie z kosztorysem stanowiącym załącznik do umowy.

W przekonaniu Wnioskodawcy, Spółka winna zatem w niniejszej sprawie wystawić fakturę zwolnioną z VAT (stawka 0%).

Niezależnie od powyższego, nawet gdyby uznać, że powyższa argumentacja nie jest zasadna wskazać należy co następuje:

Wydatkowanie dotacji celowej przedstawia się następująco: prawa autorskie i licencje nabyte do materiałów literackich muzycznych, fotograficznych, filmowych, i innych związanych z realizacją projektu - 54 000,00 zł, prace literackie nad scenariuszem – 46 000,00 zł, tłumaczenie scenariusza na język angielski - 5000,00 zł wynagrodzenie producenta – 10 000,00 zł wynagrodzenie asystenta produkcji - 9 000,00 zł (faktura VAT: 7 317,07 zł netto + 23 % VAT).

Główna część dotacji w wysokości 105 000,00 zł przeznaczona została zatem na zakup praw autorskich, tj. prawa autorskie do adaptacji, prawa autorskie do scenariusza, prawa autorskie do tłumaczenia (54 000,00 zł + 46 000,00 zł + 5000,00 zł).

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 33 pkt b ustawy VAT zwalnia się od podatku wynagrodzenia w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wobec powyższego Producent wydatkując dotację nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na zakup praw autorskich do realizacji projektu, od których nie będzie mógł odprowadzić naliczonego podatku VAT.

Uwzględniając powyżej przedstawioną argumentację, w opinii Wnioskodawcy, dotacja nie powinna w części podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. w części w której została wydatkowana na przekazanie praw autorskich i udzielenie licencji, tj. w części wynoszącej 105 000,00 zł, a tym samym opodatkowaniu w tej samej części nie powinien podlegać wkład koprodukcyjny A. na podstawie umowy zawartej przez Spółkę z A..

Wobec powyższego, podatek VAT należy obliczyć od pozostałej części dotacji wynoszącej 25 000,00 zł brutto wraz z podatkiem VAT w wysokości 23% (130 000,00 zł - 105 000,00 zł).

Tym samym podatek VAT należny od faktur sprzedaży wystawionych przez Spółkę na podstawie przedmiotowej umowy wynosić powinien 5 750,00 zł.

Ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 13 kwietnia 2023 r. wskazano:

Precyzując wniosek Wnioskodawca wskazał, że zdaniem Wnioskodawcy usługi korzystają ze zwolnienia w części, w jakiej wkład A. został wykorzystany na pokrycie honorariów z tytułu praw autorskich, tj. praw do scenariusza (46.000,00 zł) i praw do adaptacji (54.000,00 zł), tj. łącznie 105.000,00 zł. Od tej części wkładu producent nie powinien naliczać podatku VAT. Zatem tylko od pozostałej części powstanie podatek VAT należny - 25.000 zł brutto, tj. netto 20 325,20 zł plus podatek VAT 4 674,8 zł.

Podstawą zwolnienia jest art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy VAT zwalnia się od podatku wynagrodzenia w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wobec powyższego Producent wydatkując dotacje nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na zakup praw autorskich do realizacji projektu, od których nie będzie mógł odprowadzić naliczonego podatku VAT.

Uwzględniając powyżej przedstawioną argumentację, w opinii Wnioskodawcy, dotacja nie powinna w części podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. w części w której została wydatkowana na przekazanie praw autorskich i udzielenie licencji, tj. w części wynoszącej 105 000,00 zł (prawa do scenariusza i prawa do adaptacji), a tym samym opodatkowaniu w tej samej części nie powinien podlegać wkład koprodukcyjny A. na podstawie umowy zawartej przez Spółkę z A.

Wobec powyższego, podatek VAT należy obliczyć od pozostałej części dotacji wynoszącej 25 000,00 zł brutto wraz z podatkiem VAT w wysokości 23% (130 000,00 zł - 105 000,00 zł).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy:

czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Powyższe oznacza, że istotny jest przede wszystkim faktyczny przebieg danej czynności i osiągnięty rezultat zgodny z zamiarem umawiających się stron.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy:

w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w jego działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, że przy określeniu czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy usługą i otrzymaną zapłatą. Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest ustalenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami.

Warto w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak, przykładowo w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie podkreślono, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Tym samym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść.

Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone.

Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Wobec powyższego należy wskazać, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są wykonane odpłatnie oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy:

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

W myśl art. 106b ust. 2 ustawy:

podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy:

na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2) wstępu:

a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5) działalności agencji informacyjnych;

6) usług wydawniczych;

7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8) usług ochrony praw.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Hipoteza normy prawnej zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy będzie zatem obejmować wyłącznie podmioty expressis verbis w nim ujęte.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, w zakresie usług kulturalnych zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

W skład grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy weszli indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Ustawodawca - w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy - wymienia usługi indywidualnych twórców i artystów wykonawców, odsyłając w celu zdefiniowania tych pojęć do ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509), zwanej dalej ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2)plastyczne;

3)fotograficzne;

4)lutnicze;

5)wzornictwa przemysłowego;

6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7)muzyczne i słowno-muzyczne;

8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9)audiowizualne (w tym filmowe).

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Stosownie do art. 85 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Z treści ww. przepisów należy zatem wywieść, że twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie „przejaw działalności twórczej”, należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

Tak sformułowana treść przepisów określających zwolnienie od podatku, gdzie szczególnie akcentowana jest „indywidualność twórców i artystów wykonawców”, w zestawieniu z brzmieniem przepisów ustawy o prawie autorskim pozwala stwierdzić, że intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem wyłącznie takich usług kulturalnych, które świadczone są przez twórców, artystów wykonawców, z uwzględnieniem ich szczególnych relacji z dziełem, utworem. Powyższego przymiotu twórcy, czy artysty wykonawcy z pewnością nie można przypisać np. spółkom.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT oraz prowadzą Państwo działalność gospodarczą związaną z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.

Wnioskiem z 5 kwietnia 2022 r. wystąpili Państwo do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o przyznanie dotacji celowej na rozwój projektu (development) filmu fabularnego pod roboczym tytułem „(...)”. Pismem z 20 października 2022 r. zostali Państwo poinformowani, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego 18 października 2022 r. wyraził zgodę na przyznanie w 2022 r. dotacji celowej dla (...) w kwocie 130.000 zł., z przeznaczeniem na koprodukcję developmentu pn. „(...)”. Następnie przystąpili Państwo do rozmów z (...) (A.) w celu zawarcia umowy koprodukcyjnej, na podstawie której mieli Państwo otrzymać środki finansowe pochodzące z dotacji celowej. 22 grudnia 2022 r. zawarli Państwo z A. umowę, przedmiotem której była koprodukcja - ale wyłącznie na etapie developmentu (rozwoju projektu) - filmu „(...)” obejmującego przede wszystkim prace literackie i nabycie praw autorskich do utworów. Budżet działań rozwoju projektu podjętych na podstawie umowy wynosi 350.088 zł, z czego Państwa wkład wynosi brutto 220.088 zł (wraz z dotacją z B.), co stanowi 62,87%, zaś wkład A. wynosi 130.000 zł, co stanowi 37,13%.

W wyniku zawarcia umowy koprodukcyjnej dotyczącej developmentu zostały wystawione przez Państwa dwie faktury na łączną kwotę w wysokości 130.000 zł brutto i na tej podstawie otrzymano wkład A. w development. Z dotacji przekazanej przez A. zostały pokryte następujące koszty: wynagrodzenie producenta - 10.000 zł brutto, wynagrodzenie asystenta produkcji - 9.000 zł brutto, wynagrodzenie researchera materiałów archiwalnych, wynagrodzenie tłumacza scenariusza - 5.000 zł brutto, wynagrodzenie za prawa do adaptacji filmowej utworu (książek), tj. za uzyskanie zgody na korzystanie z prawa zależnego - 54.000 zł, wynagrodzenie dla scenarzystów za stworzenie kolejnej wersji scenariusza (w tym nabycie praw autorskich majątkowych do scenariusza) - 46.000 zł brutto.

Na podstawie umowy są Państwo zobowiązani do stworzenia podstawy literackiej filmu (scenariusza) oraz wykonania innych działań developmentowych (rozwoju projektu - przygotowania do produkcji). Efektem realizacji umowy będzie przede wszystkim powstanie ostatecznej wersji scenariusza. Poza tym powstaną takie dokumenty jak np. kosztorys przyszłego filmu, kalendarzowy plan zdjęć, dokumentacja lokacji, dokumentacja scenograficzna itp.

A. w zamian za wniesiony wkład finansowy otrzyma udział w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udział w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu (efekcie powstałym wyniku realizacji umowy koprodukcyjnej).

W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości w istocie sprowadzają się do rozstrzygnięcia, czy dla świadczenia zrealizowanego na rzecz A. w związku z zawartą umową koprodukcyjną znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, czy też świadczenie to podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku.

W Państwa ocenie, usługi korzystają ze zwolnienia w części, w jakiej wkład A. został wykorzystany na pokrycie honorariów z tytułu praw autorskich, tj. praw do scenariusza i praw do adaptacji. Państwa zdaniem podstawą zwolnienia jest art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości zauważyć należy, że w analizowanej sprawie mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Przy czym, podkreślić należy, że wykonanym przez Państwa świadczeniem stanowiącym usługę jest przekazanie na rzecz A. udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu, natomiast wynagrodzenie za tę usługę stanowi otrzymany przez Państwa od A. wkład finansowy (środki finansowe pochodzące z dotacji celowej).

W konsekwencji, kwestię objęcia zwolnieniem od podatku od towarów i usług realizowanego na rzecz A. świadczenia, w zamian za które to świadczenie otrzymali Państwo środki finansowe pochodzące z dotacji należy rozpatrywać w odniesieniu do wykonanej przez Państwa usługi przekazania udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu, nie zaś w odniesieniu do świadczeń nabytych ze środków otrzymanych od A. W analizowanej sprawie istotne jest bowiem, że zgodnie z zawartą umową koprodukcyjną wykonają Państwo na rzecz A. określone świadczenie – usługę polegającą na przekazaniu udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu oraz w zamian za wykonanie tego świadczenia otrzymali Państwo od A. określone wynagrodzenie – wkład finansowy (środki finansowe pochodzące z dotacji celowej). Bez znaczenia natomiast pozostaje okoliczność na pokrycie jakich wydatków zostały przeznaczone otrzymane od A. środki finansowe oraz na jakich zasadach nabyte na potrzeby realizacji umowy koprodukcyjnej świadczenia zostały opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie podkreślić należy, że w rozpatrywanej sprawie nie mamy do czynienia z sytuacją, dla której zastosowanie znajduje art. 8 ust. 2a ustawy. W analizowanym przypadku bowiem nie występują Państwo w roli odsprzedającego usługi nabyte we własnym imieniu, lecz na rzecz A. Tym samym, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, nie mogą być Państwo traktowani najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi.

Zatem, w związku z tym, że w opisanym we wniosku przypadku nie mamy do czynienia z odsprzedażą na rzecz A. usług nabytych na potrzeby realizacji umowy koprodukcyjnej, lecz wykonaniem odrębnego świadczenia, tj. przekazaniem udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu. Tym samym w rozpatrywanej sprawie nie znajduje zastosowania art. 8 ust. 2a ustawy i w konsekwencji dla tego świadczenie nie ma zastosowania zwolnienie od podatku, które ewentualnie wystąpiło przy nabyciu przez Państwa świadczeń koniecznych dla realizacji umowy koprodukcyjnej, tj. wykonania prac developmentowych (stworzenia scenariusza filmu).

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku dla będącego przedmiotem zapytania świadczenia realizowanego przez Państwa na rzecz A., tj. usługi polegającej na przekazaniu udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Zgodnie z cytowanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zatem aby skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy wymagane jest posiadanie statusu indywidualnego twórcy lub artysty wykonawcy.

W rozpatrywanej sprawie świadczenie zrealizowane na rzecz A. w związku z zawartą umową koprodukcyjną, tj. usługa polegająca na przekazaniu udziału w zrealizowanych pracach developmentowych (udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu) nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy gdyż, jako podmiot gospodarczy nie posiadają Państwo statusu indywidualnego twórcy lub artysty wykonawcy. Status taki może być przyznany wyłącznie personalnie konkretnej osobie, a nie spółce, która ze swojej istoty jest podmiotem zbiorowym. A zatem tylko i wyłącznie usługi świadczone przez osoby fizyczne posiadające status indywidualnego twórcy lub artysty wykonawcy objęte będą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Zatem skoro prowadzą Państwo w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działalność gospodarczą w zakresie produkcji filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, to tym samym nie mogą Państwo być uznani za indywidualnego twórcę lub artystę wykonawcę. W konsekwencji nie są Państwo podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy. Tym samym nie została spełniona przez Państwa przesłanka podmiotowa niezbędna w celu zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Wobec powyższego, z uwagi na fakt, że Spółka nie jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, to świadczenie zrealizowane na rzecz A. w związku z zawartą umową koprodukcyjną, tj. usługa polegająca na przekazania udziału w zrealizowanych pracach developmentowych (udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu) nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Ponadto, dla zrealizowanego przez Państwa na rzecz A. świadczenia (usługi polegającej na przekazania udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu) nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Z opisu sprawy wynika, że nie są Państwo żadnym z podmiotów wymienionych w tym przepisie, tj. podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zatem w analizowanym przypadku dla wykonanej przez Państwa na rzecz A. usługi nie ma zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że dla świadczenia polegającego na przekazaniu udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu w ustawie oraz w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku od towarów i usług. Tym samym usługa polegająca na przekazaniu udziału w zrealizowanych pracach developmentowych (udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku.

W konsekwencji, całość otrzymanego przez Państwa od A. wkładu finansowego (środków finansowych pochodzących z dotacji celowej) stanowi wynagrodzenie za usługę wyświadczoną przez Państwa na rzecz A. (usługę polegającą na przekazania udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu), która to usługa nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dla powyższego rozstrzygnięcia bez znaczenia pozostaje w jaki sposób został wykorzystany wkład finansowy wniesiony przez A. Okoliczność, że część środków pieniężnych pochodzących z dotacji otrzymanej od A. została wykorzystana na nabycie usług, które korzystały ze zwolnienia od podatku pozostaje bez wpływu na zastosowanie bądź nie zwolnienia od podatku dla świadczenia zrealizowanego przez Państwa na rzecz A. w zamian za otrzymany wkład finansowy.

Podkreślić należy, że rozpatrywanej sprawie całość zrealizowanego przez Państwa na rzecz A. świadczenia (usługi polegającej na przekazania udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu) do wykonania którego to świadczenia są Państwo zobowiązani w zamian za otrzymane od A. środki finansowe podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku. W analizowanym przypadku do żadnej części wykonanej przez Państwa usługi nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług.

A zatem nie można zgodzić się z Państwem, że usługi korzystają ze zwolnienia w części, w jakiej wkład A. został wykorzystany na pokrycie honorariów z tytułu praw autorskich, tj. praw do scenariusza i praw do adaptacji.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że są Państwo zobowiązani do udokumentowania wykonanej na rzecz A. usługi polegającej na przekazania udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu fakturą, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem oceniając całościowo Państwa stanowisko, należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informujemy, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy dla usługi polegającej na przekazaniu udziału w zrealizowanych pracach developmentowych, tj. udziału w autorskich prawach majątkowych do scenariusza filmu w zamian za otrzymany od A. wkład finansowy (środki finansowe pochodzące z dotacji celowej). Natomiast w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług dla przedmiotowej usługi zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00