Jakie są zasady wypłaty wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe przy realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju
PROBLEM
Czy niezrealizowane zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, z powodu nieobecności dziecka lub terapeuty mogą/powinny być odpracowywane? W Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym godziny wczesnego wspomagania rozwoju (wwr) przydzielone są nauczycielowi jako nadgodziny, czyli wszystkie godziny wwr są nadgodzinami. W przypadku gdy nadgodzinę stanowią zajęcia rewalidacji indywidualnej, nauczyciel otrzymuje za nią wynagrodzenie. Godzina ponadwymiarowa uznana jest za zrealizowaną nawet w przypadku nieobecności dziecka. Nauczyciel pracuje z innym dzieckiem, wspomaga pracę w danej klasie/grupie i zgłasza swoją dyspozycję do wicedyrektora. W przypadku zajęć wwr takiej możliwości nie ma ponieważ: po pierwsze część dzieci objętych wsparciem to dzieci spoza placówki, po drugie wczesne wspomaganie przyznane jest dla konkretnego dziecka z konkretną ilością godzin zaakceptowaną przez organ prowadzący. Rodzic oczekuje zrealizowania przyznanej terapii. Kwestią sporną jest również gotowość nauczycieli do odpracowywania, część terapeutów wyraża aprobatę, część jest zdania, że skoro jest to nadgodzina, to powinna być uznana nawet w przypadku nieobecności dziecka. Czy nauczycielowi realizującemu wczesne wspomaganie rozwoju dziecka należy się dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy? Część dzieci posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, są to najczęściej dzieci z naszego ośrodka. Część dzieci jest spoza ośrodka; posiadają opinię o wwr, ale nie posiadają orzeczenia o kształceniu specjalnym. W tych grupach również występują dzieci, które posiadają orzeczenia o niepełnosprawności wydane przez zespoły ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności.
