Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.142.2023.2.MF

Dotyczy ustalenia: - czy Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić podatek dochodowy w związku z dokonaną sprzedażą działek; - jaka stawka podatku dochodowego obowiązuje Wnioskodawcę; - czy podatek dochodowy powinien być liczony od faktycznej wartości rynkowej działki pomniejszonej o kwoty przekazane na cele statutowe i darowizny; - czy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych ze względu na fakt, iż część dochodu ze sprzedaży nieruchomości przekazuje na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej w (…), Ochotniczej Straży Pożarnej w (…), Stowarzyszenia Koło Gospodyń Wiejskich (…), Stowarzyszenia Kulturowo Oświatowego (…), Ludowego Klubu Sportowego (…), Stowarzyszenia (…), Gminnej Biblioteki w (…).

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- czy Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić podatek dochodowy w związku z dokonaną sprzedażą działek;

- jaka stawka podatku dochodowego obowiązuje Wnioskodawcę;

- czy podatek dochodowy powinien być liczony od faktycznej wartości rynkowej działki pomniejszonej o kwoty przekazane na cele statutowe i darowizny;

- czy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych ze względu na fakt, iż część dochodu ze sprzedaży nieruchomości przekazuje na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej w (…), Ochotniczej Straży Pożarnej w (…), Stowarzyszenia Koło Gospodyń Wiejskich (…), Stowarzyszenia Kulturowo Oświatowego (…), Ludowego Klubu Sportowego (…), Stowarzyszenia (…), Gminnej Biblioteki w (…).

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 maja 2023 r. (data wpływu do Organu za pomocą e-PUAP 17 maja 2023 r. oraz 22 maja 2023 r. za pośrednictwem Poczty).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Kółko Rolnicze w (…) jest dobrowolną, niezależną i samorządną społeczno-zawodową organizacją rolników indywidualnych reprezentującą całokształt ich interesów zawodowych i społecznych, które posiada osobowość prawną. Kółko rolnicze jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Kółko Rolnicze w (…) w dniu (…) dokonało sprzedaży działek będących własnością Kółka Rolniczego. Kwota uzyskana ze sprzedaży to (…) zł za działkę (…) i kwota (…) zł za działkę (…). Wobec faktu, iż sprzedaż odbyła się w trybie przetargu Kółko Rolnicze uzyskało dużo wyższą cenę niż faktyczna wartość działek (Kółko Rolnicze przed sprzedażą zleciło wycenę działek przez rzeczoznawcę majątkowego).

Przed sprzedażą Kółko Rolnicze wystąpiło o interpretację podatkową odnośnie kwestii, czy powinien zostać doliczony VAT do sprzedaży. W interpretacji wskazano, że w przypadku działki (…) podatek VAT należy doliczyć, natomiast w przypadku działki (…) podatku VAT nie należy doliczać, (interpretacja znak: (…)).

Część kwoty uzyskanej ze sprzedaży została przeznaczona na wypłatę dla członków Kołka Rolniczego (20%), część kwoty została przeznaczona jako darowizna na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej w (…), Ochotniczej Straży Pożarnej w (…), Stowarzyszenia Koło Gospodyń Wiejskich (…), Stowarzyszenia Kulturowo Oświatowego (…), Ludowego Klubu Sportowego (…), Stowarzyszenia (…), Gminnej Biblioteki w (…).

Cele statutowe Kółka Rolniczego zostały określone w statucie pkt II, którego kopia zostaje załączona do niniejszego wniosku.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 17 maja 2023 r. oraz 22 maja 2023 r., wskazali Państwo, że:

Cele statutowe Kółka Rolniczego w (…) (pkt II § 4 Statutu Kółka Rolniczego):

a) Utrwalanie własności i prawa dziedziczenia indywidualnych gospodarstw rolnych.

b) Równoprawne traktowanie zawodu rolnika z innymi grupami zawodowymi.

c) Obrona praw i interesów zawodowych, materialnych, socjalnych i kulturalnych rolników indywidualnych oraz ich rodzin.

d) Rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności.

e) Zapewnienie opłacalności produkcji rolnej i należytego wyposażania rolnictwa w środki produkcji.

 f) Poprawa materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej.

Przekazanie kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości na rzecz członków Kółka Rolniczego oraz na rzecz organizacji wskazanych we wniosku w ocenie Wnioskodawcy mieści się w celach statutowych w zakresie kwot przekazanych na rzecz członków Kółka Rolniczego poprzez poprawę materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej, zaś w zakresie kwot przekazanych na rzecz organizacji wskazanych we wniosku darowizny mieszczą się w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Działki, które zostały sprzedane (działka (.) i (…)) były własnością Kółka Rolniczego w (…) od (…).

Działka (…) w ewidencji gruntów oznaczona jest symbolem (…). Działka (…) oznaczona jest symbolem (…), gdzie symbole oznaczają: Bi- inne tereny zabudowane, Br-PsV - grunty rolne zabudowane, PsVI - pastwiska trwałe. Działki wchodziły w skład gospodarstwa rolnego i były użytkowane rolniczo do (…) Lokale w budynkach były wynajmowane przez przedsiębiorstwa od 1996 r.

Wnioskodawca przekazuje darowizny na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. art. 4 ust. 1 pkt 4, pkt 13, pkt 16, pkt 17, pkt 23.

Wnioskodawca jest małym podatnikiem.

Przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę w roku podatkowym 2022 r. nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Co do Wnioskodawcy nie mają zastosowanie okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a, 1b i 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytania

     1. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić podatek dochodowy w związku z dokonaną sprzedażą działek?

     2. Jaka stawka podatku dochodowego obowiązuje Wnioskodawcę?

     3. Czy podatek dochodowy powinien być liczony od faktycznej wartości rynkowej działki pomniejszonej o kwoty przekazane na cele statutowe i darowizny? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 15 maja 2023 r.)

     4. Czy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych ze względu na fakt, iż część dochodu ze sprzedaży nieruchomości przekazuje na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej w (…), Ochotniczej Straży Pożarnej w (…), Stowarzyszenia Koło Gospodyń Wiejskich (…), Stowarzyszenia Kulturowo Oświatowego (…), Ludowego Klubu Sportowego (…), Stowarzyszenia (…), Gminnej Biblioteki w (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Kółka rolnicze działają w oparciu o ustawę z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników i na podstawie powołanej ustawy posiadają osobowość prawną i podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, tj. do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

W przypadku Wnioskodawcy zastosowanie mogłoby znaleźć zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z tą regulacją, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie ustawy wymienionej na wstępie niniejszego uzasadnienia, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.

W myśl art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Skoro dochód zostaje przeznaczony na cele statutowe zwolnienie w tym zakresie się należy.

W ocenie Wnioskodawcy podatek dochodowy od osób prawnych należy naliczyć od faktycznej wartości działki (wartości rynkowej na dzień sprzedaży) a nie od wartości podanej w akcie notarialnym. Wnioskodawca powinien złożyć deklarację CIT-8 i naliczyć podatek w wysokości 9% od kwoty pomniejszonej o kwoty przekazane na cele statutowe (wypłaconej na rzecz członków) i darowizny (zgodnie z art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej w (…), Ochotniczej Straży Pożarnej w (…), Stowarzyszenia Koło Gospodyń Wiejskich (…), Stowarzyszenia Kulturowo Oświatowego (…), Ludowego Klubu Sportowego (…), Stowarzyszenia (…), Gminnej Biblioteki w (…) (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 15 maja 2023 r.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Zatem Organ przyjął za Wnioskodawcą, że przekazanie kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości na rzecz członków Kółka Rolniczego oraz na rzecz organizacji wskazanych we wniosku mieści się w celach statutowych w zakresie kwot przekazanych na rzecz członków Kółka Rolniczego poprzez poprawę materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej, zaś w zakresie kwot przekazanych na rzecz organizacji wskazanych we wniosku darowizny mieszczą się w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga również kwestii związanej z ustaleniem, czy Wnioskodawca jest małym podatnikiem. Okoliczność ta została przyjęta jako element opisu sprawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT,

Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku;

Z powyższej regulacji wynika więc jednoznacznie, że ustalenie dochodu (podstawy opodatkowania) w danym roku podatkowym, dokonuje się poprzez wyliczenie różnicy między sumą przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym, a kosztami ich uzyskania poniesionymi w tymże roku podatkowym. Przy czym, przy ustalaniu tego dochodu nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Przepis art. 18 ustawy o CIT, reguluje zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Podstawę obliczamy odrębnie dla każdego z dwóch źródeł przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców, partii politycznych, europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, działających na podstawie odrębnych przepisów - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

 1) przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

 2) przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

 3) samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Społeczno-zawodowe organizacje rolników działają na podstawie ustawy z 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 281).

Zgodnie z art. 3 ww. ustawy,

społeczno-zawodowymi organizacjami rolników są:

1) kółka rolnicze;

2) (uchylony);

3) rolnicze zrzeszenia branżowe;

4) związki rolników, kółek i organizacji rolniczych;

5) związki rolniczych zrzeszeń branżowych.

Kółka rolnicze na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników, są dobrowolną, niezależną i samorządną, społeczno-zawodową organizacją rolników indywidualnych, reprezentującą całokształt ich interesów zawodowych i społecznych.

Ad. 1

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Kółko Rolnicze w (…) będące społeczno-zawodową organizacją rolników, w dniu (…) dokonało sprzedaży działek będących własnością Kółka Rolniczego. Część kwoty uzyskanej ze sprzedaży została przeznaczona na wypłatę dla członków Kołka Rolniczego (20%).

Wskazali Państwo, że celami statutowymi Kółka Rolniczego są:

a) Utrwalanie własności i prawa dziedziczenia indywidualnych gospodarstw rolnych.

b) Równoprawne traktowanie zawodu rolnika z innymi grupami zawodowymi.

c) Obrona praw i interesów zawodowych, materialnych, socjalnych i kulturalnych rolników indywidualnych oraz ich rodzin.

d) Rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności.

e) Zapewnienie opłacalności produkcji rolnej i należytego wyposażania rolnictwa w środki produkcji.

 f) Poprawa materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej.

Ponadto, jednoznacznie wskazali Państwo, iż przekazanie części kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości na rzecz członków Kółka Rolniczego mieści się w celach statutowych w zakresie kwot przekazanych na rzecz członków Kółka Rolniczego poprzez poprawę materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz, gdy

2.środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą,

3.podatnik musi należeć do jednej z kategorii podmiotów wskazanych omawianym przepisie.

Użyte przez ustawodawcę określenie „cel statutowy” należy rozumieć cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie osoby prawnej. Wnioskodawca sam wskazuje, że przekazanie członkom Kółka środków pieniężnych mieści się w celach statutowych Kółka, stanowi realizację jednego z wymienionych w statucie celów działalności. Zatem zostały łącznie spełnione przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT.

W związku z powyższym należy uznać, że część kwoty uzyskanej ze sprzedaży działek, która została przeznaczona na wypłatę dla członków Kółka Rolniczego (20%), która jak Państwo wskazują mieści się w celach statutowych Kółka Rolniczego, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT i nie spowoduje powstania obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Zatem Państwa stanowisko, dotyczące możliwości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych części kwoty uzyskanej ze sprzedaży działek, która została przeznaczona na wypłatę dla członków Kółka Rolniczego na cele statutowe w związku z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT jest prawidłowe.

Ad. 4

Odnosząc się natomiast do części kwoty uzyskanej ze sprzedaży działek, która została przeznaczona jako darowizna na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej w (…), Ochotniczej Straży Pożarnej w (…), Stowarzyszenia Koło Gospodyń (…), Stowarzyszenia Kulturowo Oświatowego (…), Ludowego Klubu Sportowego (…), Stowarzyszenia (…), Gminnej Biblioteki w (…) wskazać należy, iż w myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1467 ze zm., dalej: „KC”):

przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna jest umową, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być także inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Cechą darowizny jest jej nieodpłatność, która oznacza, że darczyńca nie spodziewa się, nie oczekuje żadnego świadczenia wzajemnego ze strony osoby obdarowanej. Jeśli takie nastawienie czy też porozumienie między stronami co do ewentualnych świadczeń wzajemnych istnieje, to nie można mówić wówczas o darowiźnie.

Należy jednocześnie pamiętać, że darowizna może zawierać polecenie, które polega na tym, że darczyńca może nałożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem. Wówczas, umowa nie traci charakteru darowizny.

Darowizna jest umową jednostronnie zobowiązującą, która może być zawarta na zasadach ogólnych prawa cywilnego pomiędzy wszystkimi podmiotami (osoby fizyczne, prawne i ułomne osoby prawne). Nie istnieją w zasadzie żadne ograniczenia co do możności przyjmowania darowizn, okolicznością przesądzającą w tym zakresie jest posiadanie zdolności prawnej. Umowa darowizny jest umową konsensualną, co oznacza, że wywołuje ona skutki z chwilą złożenia zgodnych oświadczeń woli przez darczyńcę i obdarowanego. Cechą istotnie wyróżniającą umowę darowizny od wielu umów nazwanych, uregulowanych w kodeksie cywilnym, jest jej nieodpłatność. Świadczenie darowizny jest bezpłatne tylko wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca, dokonując na rzecz drugiej strony przysporzenia, nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania umowy darowizny, ani też w przyszłości.  

Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24dart. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Z przytoczonego art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

 1. darowizny powinny zostać przekazane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

 2. przekazanie powinno nastąpić na rzecz organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub organizacjom tzw. równoważnym,

 3. uprawnione organizacje powinny prowadzić działalności pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i realizować cele dające prawo do odliczenia,

 4. wysokość darowizn, w części podlegającej odliczeniu, nie powinna przekraczać 10% dochodu o którym mowa w art. 7 ust. 3.

Z cytowanego powyżej przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wynika zatem, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

 1. obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1057 ze zm., dalej: „udppiw”) lub organizacja równoważna, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,

 2. być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy.

Wobec powyższego, aby darowizna na mocy omawianego przepisu podlegała odliczeniu od dochodu, oprócz celu darowizny, musi być spełniony warunek dotyczący podmiotu otrzymującego tę darowiznę.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 3 ust. 1 udppiw,

działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl art. 3 ust. 2 udppiw,

Organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 udppiw,

działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

 1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

 2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

 3. spółdzielnie socjalne;

 4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 udppiw została określona w art. 4 ust. 1 tejże ustawy. Odliczeniu będą podlegały darowizny przekazane na cele wymienione w tym przepisie. Istotne jest, że przywołany katalog celów jest katalogiem zamkniętym.

W myśl art. 4 ust. 1 udppiw,

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 działalność pożytku publicznego, organizacje pozarządowe, wyłączenie stosowania przepisów ustawy ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;

1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3) działalności charytatywnej;

4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5) działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, z późn. zm.);

7) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19) turystyki i krajoznawstwa;

20) porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21) obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23) ratownictwa i ochrony ludności;

24) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27) promocji i organizacji wolontariatu;

28) pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2205);

30) promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a) rewitalizacji;

33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 działalność pożytku publicznego, organizacje pozarządowe, wyłączenie stosowania przepisów ustawy ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1–32a;

34) działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz. U. poz. 1812 i 2140).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca m.in. wyjaśnił, że przekazuje darowizny na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. art. 4 ust. 1 pkt 4, pkt 13, pkt 16, pkt 17, pkt 23.

Mając na uwadze powyższe oraz przywołane wcześniej przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że jeżeli Parafia Rzymskokatolicka w (…), Ochotnicza Straż Pożarna w (…), Stowarzyszenie Koła Gospodyń Wiejskich (…), Stowarzyszenie Kulturowo Oświatowe (…), Ludowy Klub Sportowy (…), Stowarzyszenie (…), Gminna Biblioteka w (…) stanowią organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to darowizna jaką przekażecie Państwo tym organizacją na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - może zostać odliczona od dochodu zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko, dotyczące możliwości odliczenia darowizny przekazanej na ww. organizacje na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o CIT, z ww. zastrzeżeniem jest prawidłowe.

Ad. 2 i 3

Odnosząc się do będącej przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej kwestii dotyczącej stosowania przez Wnioskodawcę 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do dochodu uzyskanego ze sprzedaży działek, wskazać należy, iż stosownie do treści art. 19 ust. 1 ustawy o CIT,

podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

 1) 19% podstawy opodatkowania;

 2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT,

podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku m.in. wskazał, iż:

- jest małym podatnikiem;

- przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę w roku podatkowym 2022 r. nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł;

- co do Wnioskodawcy nie mają zastosowanie okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a, 1b i 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca jako mały podatnik będzie uprawniony do zastosowania 9% stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko, w zakresie zastosowania 9% stawki jest prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do ustalenia, czy podatek dochodowy w związku ze sprzedażą działek powinien być liczony od faktycznej wartości rynkowej działki pomniejszonej o kwoty przekazane na cele statutowe i darowizny, wskazać należy, że:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT,

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o CIT,

przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości ceny rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że w przypadku odpłatnego zbycia m.in. rzeczy, podatnik zobowiązany jest ustalić przychód w wartości wyrażonej w cenie określonej w umowie (akcie notarialnym). Dopiero w sytuacji gdy cena ta (bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych) odbiega od wartości ceny rynkowej tej rzeczy, to Organ podatkowy może określić przychód ten w wysokości wartości rynkowej. Jednakże kwestii tej nie można rozstrzygnąć w ramach interpretacji indywidualnej wydanej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, lecz tylko w toku postępowania podatkowego, do którego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, ww. trybie wydawania interpretacji nie jest upoważniony.

Z wniosku wynika, iż Kółko Rolnicze w (…) w dniu (…) dokonało sprzedaży działek będących własnością Kółka Rolniczego. Kwota uzyskana ze sprzedaży to (…) zł za działkę (…) i kwota (…) za działkę (…). Wobec faktu, iż sprzedaż odbyła się w trybie przetargu Kółko Rolnicze uzyskało dużo wyższą cenę niż faktyczna wartość działek (Kółko Rolnicze przed sprzedażą zleciło wycenę działek przez rzeczoznawcę majątkowego).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. ustalenia, czy podatek dochodowy powinien być liczony od faktycznej wartości rynkowej działki pomniejszonej o kwoty przekazane na cele statutowe i darowizny.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości oraz wskazanych wyżej wyjaśnień stwierdzić należy, że przychodem z odpłatnego zbycia ww. nieruchomości, co do zasady, będzie wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży (akcie notarialnym).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do sposobu wyliczenia dochodu, który będzie podlegał opodatkowaniu 9% stawką, w tym dochodu ze sprzedaży wskazanych we wniosku nieruchomości, wskazać należy, że dochód z Państwa działalności należy, wyliczyć na podstawie art. 7 ust. 1 – 3 ustawy o CIT, a więc od sumy wszystkich przychodów osiągniętych w roku podatkowym, w tym również ze sprzedaży ww. nieruchomości, a więc przychodów z pozostałej działalności gospodarczej (z wyłączeniem przychodów z zysków kapitałowych), pomniejszone o koszty uzyskania przychodów z tego źródła przychodów. Przy czym przy ustaleniu tego dochodu nie uwzględnia się dochodów nie podlegających opodatkowaniu oraz wolnych od podatku. Zatem w ww. dochodzie nie będziecie Państwo uwzględniać dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT.

Następnie należy ustalić podstawę opodatkowania na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, a więc w niniejszej sprawie, będzie to dochód ustalony w ww. wskazany sposób, od którego będziecie mogli Państwo odliczyć darowizny przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, do wysokości nieprzekraczającej 10% ww. dochodu. Do tak ustalonej podstawy opodatkowania, będziecie mogli Państwo zastosować stawkę podatku 9%, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Zatem w tym zakresie Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00