Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.234.2023.1.KK

Zastosowanie stawki 0% do świadczenia usług polegających na remoncie nabrzeża w celu utrzymania w należytym stanie akwenu (...).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania stawki 0% do świadczenia usług polegających na remoncie nabrzeża w celu utrzymania w należytym stanie akwenu (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dyrektor Urzędu Morskiego (dalej: „DUM”) jest terenowym organem administracji morskiej w rozumieniu art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i Administracji Morskiej.

Do zadań Dyrektora jako organu administracji rządowej należą, w myśl art. 42 ust. 2 cytowanej ustawy, m.in. sprawy dotyczące korzystania z dróg morskich oraz portów przystani morskich, czy sprawy dotyczące budowy i utrzymania obiektów infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz infrastruktury portowej.

Obecnie DUM rozpoczął realizację zadania „(…)”, które polega na remoncie nabrzeża w celu utrzymania należytym stanie akwenu (…). Prace będą polegały na (...), odbudowie nabrzeża, remoncie nawierzchni i wyposażenia hydrotechnicznego. Powyższe prace nie spowodują zmiany parametrów technicznych nabrzeża, które zostaną przywrócone do wartości pierwotnych. Nie spowodują też polepszenia akwenów portowych. Celem przedsięwzięcia jest sprawność i bezpieczeństwo żeglugi.

Urząd Morski w (…) jest zamawiającym w rozumieniu art. 42b ust. 1 pkt 3 ustawy, w zw. z art. 4 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054, 2269 oraz z 2022 r. poz. 25). Zamówienie publiczne zostało wszczęte xx stycznia 2023 r. Postępowanie zostało zakończone. Oferty zostały złożone xx lutego 2023 r. xx marca 2023 r. podpisano umowę z wykonawcą, który przedstawił najkorzystniejszą ofertę. Przekazano już wykonawcy plac budowy, a etap na którym obecnie znajduje się zadanie pn. „(…)”, to rozpoczęcie robót.

W ramach inwestycji przewiduje się następujący zakres robót:

-(…)

Dolna część ściany odwodnej nabrzeża, poniżej korony żelbetonowej, zostanie wykonana w osłonie z prefabrykatów. Remont istniejącej nawierzchni betonowej na nabrzeżu wschodnim po jej całkowitej rozbiórce wraz z warstwą podbudowy zostanie wykonana w sposób następujący:

-(…)

Zakres pozostałych prac do wykonania to:

-(…)

Pytanie

Opisane powyżej roboty budowlane mają charakter remontu, czyli przywrócenia sprawności technicznej nabrzeża, co wiąże się z utrzymaniem akwenu (…). Czy zatem, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku tej inwestycji, można zastosować stawkę VAT 0%?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług związanych z utrzymaniem torów podejściowych i akwenów portowych stosuje się stawkę VAT 0%.

Usługa opisana powyżej związana jest z utrzymaniem akwenu portowego we właściwym stanie, a więc według Wnioskodawcy należy zastosować do tej usługi podatek VAT w wysokości 0%.

Potwierdza tę tezę również interpretacja ogólna Ministra Finansów z 22 czerwca 2011 r. PT/2/033/1/442/TXW/2011, mówiąca między innymi: „[…] w odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się m.in. przez takie budowle hydrotechniczne jak falochron. Zatem usługi budowlane dotyczące falochronu, takie jak remont czy przebudowa, mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0% jeżeli dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie […]”.

Według rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1 czerwca 1998 r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, nabrzeże rozumie się jako „budowlę morską tworzącą obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo składowania ładunków”. Zatem analogicznie do falochronu nabrzeże także pełni istotną funkcję w zapewnieniu funkcjonalności i bezpieczeństwa akwenów portowych, więc podczas jego remontu, roboty budowlane, dostawy itp., również powinny być objęte możliwością korzystania ze stawki 0%.

Wnioskodawca powołuje się również na wydaną 2 września 2022 r. wiążącą informację stawkową (WIS) 0111-KDSB1-2.440.147.2022.3.LSP dla zadania pn. „Remont falochronu (…)”. Usługa ta była bardzo zbliżona zakresem robót do zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku, a zalecona stawka podatku od towarów i usług to 0%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwaną dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetleart. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W myśl 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca rozpoczął realizację zadania „(…)”, które polega na remoncie nabrzeża w celu utrzymania w należytym stanie akwenu portowego (…). Prace będą polegały na (...), odbudowie nabrzeża, remoncie nawierzchni i wyposażenia hydrotechnicznego. Powyższe prace nie spowodują zmiany parametrów technicznych nabrzeża, które zostaną przywrócone do wartości pierwotnych. Nie spowodują też polepszenia akwenów portowych. Celem przedsięwzięcia jest sprawność i bezpieczeństwo żeglugi.

Wnioskodawca jest zamawiającym w rozumieniu art. 42b ust. 1 pkt 3 ustawy, w zw. z art. 4 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Zamówienie publiczne zostało wszczęte 31 stycznia 2023 r. Postępowanie zostało zakończone. Oferty zostały złożone 23 lutego 2023 r. 24 marca 2023 r. podpisano umowę z wykonawcą, który przedstawił najkorzystniejszą ofertę. Przekazano już wykonawcy plac budowy, a etap na którym obecnie znajduje się zadanie pn. „(…)”, to rozpoczęcie robót.

W ramach inwestycji przewiduje się następujący zakres robót:

-(…)

Dolna część ściany odwodnej nabrzeża, poniżej korony żelbetonowej, zostanie wykonana w osłonie z prefabrykatów. Remont istniejącej nawierzchni betonowej na nabrzeżu wschodnim po jej całkowitej rozbiórce wraz z warstwą podbudowy zostanie wykonana w sposób następujący:

-(…)

Zakres pozostałych prac do wykonania to:

-(…)

Wątpliwość Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii, czy dla opisanego powyżej zadania, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, można zastosować stawkę VAT 0%.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że dla usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%. Zatem, w analizowanej sprawie, czynności, które będą wykonywane na rzecz Wnioskodawcy (zamawiającego w rozumieniu ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych), polegające na utrzymaniu w należytym stanie akwenu portowego, są opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro jak wskazał Wnioskodawca, zadaniepn. „(…)”, polega na remoncie nabrzeża w celu utrzymania w należytym stanie akwenu (…), to zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, usługi związane z realizacją tego zadania są opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcyjest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Zainteresowanego w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00