Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.193.2023.2.MN

Skutki podatkowe uczestnictwa w programie motywacyjnym.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 maja 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną oraz pozostaje rezydentem podatkowym w Polsce. Obecnie Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w X (dalej: Pracodawca), która jest spółką prawa niemieckiego i pozostaje niemieckim rezydentem podatkowym (posiada zarząd i siedzibę na terytorium Niemiec).

Z tytułu zatrudnienia Wnioskodawca otrzymuje od Pracodawcy wynagrodzenie w kwocie netto, natomiast zaliczki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są odprowadzane w Polsce. Wynagrodzenie za pracę Wnioskodawcy jest opodatkowane w Polsce. Praca jest wykonywana w Polsce. Pracodawca jest spółką zależną od amerykańskiej spółki X Inc. (dalej: Spółka Amerykańska), która jest amerykańskim rezydentem podatkowym oraz działa w formie amerykańskiej spółki akcyjnej (tj. odpowiednik prawny polskiej spółki akcyjnej).

Spółka Amerykańska jest właścicielem 100% udziałów Pracodawcy. W związku z tym Spółka Amerykańska stanowi jednostkę dominującą wobec Pracodawcy w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości.

Oba podmioty prowadzą działalność gospodarczą na rynku usług informatycznych (...). Wnioskodawca świadczy na rzecz Pracodawcy pracę w zakresie usług informatycznych związanych z głównym przedmiotem działalności Pracodawcy i Spółki Amerykańskiej.

W przyszłości istnieje możliwość, że w toku reorganizacji w ramach grupy kapitałowej Wnioskodawca zostanie zatrudniony na umowę o pracę przez polski oddział Pracodawcy, albo inną nowo utworzoną spółkę zależną Spółki Amerykańskiej w Polsce, niemniej w każdym wypadku Wnioskodawca pozostanie rezydentem podatkowym w Polsce, natomiast wynagrodzenie za pracę będzie on uzyskiwał od podmiotu, wobec którego Spółka Amerykańska będzie stanowić jednostkę dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości. Wskazane podmioty na moment składania wniosku nie istnieją.

Spółka Amerykańska opracowała i wdrożyła pracowniczy plan motywacyjny mający na celu dodatkowe motywowanie kluczowych pracowników do przyczyniania się do wzrostu wartości Spółki Amerykańskiej oraz jej spółek zależnych (tj. (...), dalej: Plan motywacyjny). Spółka Amerykańska poprzez wdrożenie Planu motywacyjnego zmierza do zabezpieczenia i utrzymania ciągłości świadczenia usług przez kluczowych pracowników, dyrektorów i doradców Spółki Amerykańskiej oraz jej spółek zależnych.

Dodatkowo Plan motywacyjny ma stanowić zachętę dla kluczowych pracowników, dyrektorów i doradców do maksymalnego wysiłku na rzecz osiągnięcia sukcesu przez Spółkę Amerykańską i jej spółki zależne oraz jednocześnie zapewnienia tym osobom uczestnictwa w tym sukcesie poprzez skorzystanie ze wzrostu wartości akcji Spółki Amerykańskiej. Plan motywacyjny został wdrożony jako bezpośrednia kontynuacja poprzednio funkcjonującego planu motywacyjnego (tj. (...)).

Plan motywacyjny został wdrożony przez zarząd Spółki Amerykańskiej (tj. Board of Directors) (...) 2021 r. oraz zaakceptowany przez akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy (...) 2021 r.

Na podstawie postanowień Planu motywacyjnego wybrani kluczowi pracownicy Spółki Amerykańskiej oraz jej spółek zależnych (w tym pracownicy Pracodawcy) mogą otrzymywać instrumenty, które obejmują: opcje akcyjne, instrumenty pochodne o wartości bazowej opartej o wzrost wartości akcji spółki (tj. SAR, stock appreciation rights), akcje klasy A spółki oraz akcje warunkowe (tj. RSU, restricted stock units). Dodatkowo Plan motywacyjny umożliwia wypłatę nagród pieniężnych. Przyznanie danym beneficjentom określonych nagród zależy od każdorazowej decyzji Spółki Amerykańskiej, uzależnionej od spełnienia przez potencjalnych beneficjentów kryteriów określonych szczegółowo w Planie motywacyjnym. Kryteria te dotyczą głównie sposobu przyczyniania się przez daną osobę do rozwoju Spółki Amerykańskiej oraz spółek zależnych, jak również jakości usług świadczonych przez daną osobę.

W ramach uznania za usługi świadczone przez Wnioskodawcę w pracy na rzecz Pracodawcy Spółka Amerykańska na podstawie Planu motywacyjnego przyznała Wnioskodawcy nagrodę w formie instrumentów RSU, tj. akcji warunkowych Spółki Amerykańskiej. Instrumenty RSU, jak również prawa z nich wynikające, nie stanowią instrumentu finansowego, prawa majątkowego ani papierów wartościowych. Nie stanowią one również pochodnych instrumentów finansowych, ale stanowią instrument prawny ustanowiony na zasadzie swobody umów, polegający na przyznawaniu warunkowego prawa do bezpłatnego otrzymania w przyszłości akcji Spółki Amerykańskiej.

Dodatkowo akcje warunkowe (RSU) ze swej istoty mają niezbywalny charakter, tj. nie można ich skutecznie przenieść na inny podmiot. Jednocześnie posiadaczom akcji warunkowych (RSU) nie przysługują uprawnienia zastrzeżone dla akcjonariuszy (np. prawo do dywidendy, prawo głosu na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej). Akcje warunkowe (RSU) są natomiast wymienne bezpośrednio na akcje Spółki Amerykańskiej.

Wnioskodawca przystąpił do Planu motywacyjnego na podstawie decyzji Spółki Amerykańskiej wyrażonej w dwóch umowach zawartych z Wnioskodawcą (tj. (...)), odrębnie dla każdej z dwóch grup przyznanych instrumentów RSU. Umowy zostały zawarte na okres trzech lat każda.

Pierwsza grupa instrumentów RSU przyznanych Wnioskodawcy będzie wymagalna, tj. będzie mogła być wymieniana na akcje Spółki Amerykańskiej, w liczbie 1/12 z całkowitej liczby 6 958 instrumentów, raz na trzy miesiące, licząc od 20 stycznia 2023 r.

Druga grupa instrumentów RSU przyznanych Wnioskodawcy będzie wymagalna, tj. będzie mogła być wymieniana na akcje Spółki Amerykańskiej, w liczbie 1/3 z całkowitej liczby 55 350 instrumentów, raz na rok, licząc od 20 stycznia 2023 r.

RSU będą przyznawane Wnioskodawcy pod warunkiem utrzymywania zatrudnienia w Pracodawcy i świadczenia usług na jego rzecz przez cały okres trzech lat.

Uzupełnienie wniosku

Zarząd Spółki Amerykańskiej (and. Board of Directors) przyjął projekt Planu motywacyjnego oraz ustalił jego zasady (ang. adopted). Natomiast walne zgromadzenie akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej (ang. stockholders) utworzyło Plan motywacyjny na podstawie uchwały walnego zgromadzenia i to ten organ podjął ostateczną decyzję o przyjęciu Planu motywacyjnego jako inicjatywy, którą zdecydowała się realizować Spółka. Wobec tego Plan motywacyjny został faktycznie i formalnie utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Spółki Amerykańskiej z (...) 2021 r. Wnioskodawca pragnie również wspomnieć, że z uwagi na emisję akcji spółki, powiązaną z utworzeniem Planu, Plan stał się w pełni efektywny 23 czerwca 2021 r., w dniu podpisania umowy z depozytariuszem, którym zdeponował nowo wyemitowane akcje (depozytariusz był podmiotem zewnętrznym, niebędącym organem spółki i krok ten był jedynie elementem formalnym niezbędnym do emisji akcji, które będą przydzielane w ramach Planu).

Wdrożenie Planu motywacyjnego przez zarząd Spółki Amerykańskiej polegało na tym, że zarząd przygotował projekt Planu motywacyjnego. W projekcie Planu ustalono kryteria wyboru uczestników Planu. Plan został jednak utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej, o którym mowa powyżej. Zarząd nadzoruje wykonywanie Planu motywacyjnego jako organ wykonawczy Spółki Amerykańskiej. Umowy z uczestnikami Planu, w tym umowę z Wnioskodawcą, podpisuje dyrektor działu prawnego Spółki Amerykańskiej (Chief legal officer), działając w imieniu zarządu Spółki Amerykańskiej.

Zarząd wdrożył Plan jako organ wykonawczy Spółki Amerykańskiej. Plan został utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej, natomiast wykonywanie obowiązków i praw wynikających z Planu w imieniu Spółki Amerykańskiej dokonuje zarząd spółki. Zgodnie z zasadami określonymi w procedurze funkcjonowania Planu zarząd zajmuje się wykonywaniem Planu i może delegować te zadania na rzecz określonych osób (na przykład dyrektora departamentu prawnego Spółki Amerykańskiej). Jednocześnie zarząd zaprojektował zasady funkcjonowania Planu, które po zaakceptowaniu przez walne zgromadzenie akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej stanowiły podstawę do funkcjonowania Planu po jego utworzeniu na podstawie wspomnianej uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej z (...) 2021 r.

Jak wskazano wyżej zarząd przyjął projekt Planu (...) 2021. Niemniej na tej podstawie plan nie został utworzony w sensie prawnym. Dla utworzenia Planu przez Spółkę Amerykańską konieczna była uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej, którą podjęto (...) 2021 r. Wnioskodawca pragnie również wspomnieć, że z uwagi na emisję akcji spółki, powiązaną z utworzeniem Planu, Plan stał się w pełni efektywny 23 czerwca 2021 r., w dniu podpisania umowy z depozytariuszem, którym zdeponował nowo wyemitowane akcje (depozytariusz był podmiotem zewnętrznym, niebędącym organem spółki i krok ten był jedynie elementem formalnym niezbędnym do emisji akcji, które będą przydzielane w ramach Planu).

Uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej z (...) 2021 r. była obligatoryjnym elementem procesu przyjmowania Planu motywacyjnego jako planu, na realizację którego zdecydowała się Spółka Amerykańska. Bez uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy z (...) 2021 Plan nie mógłby być uznany za przyjęty do realizacji w ramach Spółki. Uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej z (...) 2021 r. stanowiła element konieczny do uznania Planu za utworzony przez Spółkę Amerykańską w sensie prawnym. Uchwała ta dotyczyła utworzenia Planu w ramach Spółki, na podstawie projektu zaproponowanego przez zarząd (...) 2021 r.

W ramach sprostowania Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, że instrumenty RSU stanowią prawa majątkowe nabywane przez Wnioskodawcę. Prawa te mają szczególny charakter, ponieważ są niezbywalne i nie dają Wnioskodawcy żadnych dodatkowych uprawnień (w szczególności prawa głosu w organach Spółki Amerykańskiej, czy też prawa do otrzymania dywidendy) poza prawem do uzyskania nieodpłatnie akcji Spółki Amerykańskiej w momencie wymagalności RSU. W wyniku Planu motywacyjnego Wnioskodawca uzyskał RSU, które można uznać za prawa majątkowe. W dacie wymagalności każdego z otrzymanych RSU (według terminów określonych w opisie okoliczności faktycznych sprawy) Wnioskodawca zrealizuje prawa majątkowe zawarte w ramach RSU i otrzyma w zamian nieodpłatnie akcje Spółki Amerykańskiej.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w momencie otrzymania w ramach opisanego Planu motywacyjnego wskazanych instrumentów RSU, ani w dacie ich wymagalności lub wymiany na akcje Spółki Amerykańskiej, Wnioskodawca nie osiągnie przychodów do opodatkowania?

2.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przychód do opodatkowania powstanie w momencie ewentualnej sprzedaży akcji otrzymanych z tytułu instrumentów RSU i będzie to przychód ze źródła: przychody z kapitałów pieniężnych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

W momencie otrzymania instrumentów RSU w ramach opisanego Planu motywacyjnego, ani w dacie ich wymagalności lub wymiany na akcje Spółki Amerykańskiej, Wnioskodawca nie osiągnie przychodów do opodatkowania.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy przychód do opodatkowania powstanie w momencie ewentualnej sprzedaży akcji otrzymanych z tytułu instrumentów RSU. Przychód ten Wnioskodawca powinien zaliczyć do przychodu ze źródła przychodów z kapitałów pieniężnych.

Uzasadnienie

Na wstępie należy zauważyć, że na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie, art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy wskazuje, że jednym ze źródeł przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c ustawy.

Natomiast na podstawie art. 11 ust. 1 analizowanej ustawy można stwierdzić, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednym z elementów przychodów klasyfikowanych do źródła z kapitałów pieniężnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy są natomiast przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1ab pkt 1 cytowanej ustawy, przychód z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Natomiast na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 analizowanej ustawy, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Jednocześnie zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy.

Natomiast na podstawie art. 24 ust. 11b ww. ustawy za program motywacyjny należy uznać system wynagrodzenia utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13; albo

spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Zgodnie z art. 24 ust. 12a ww. ustawy, przepisy art. 24 ust. 11-11b tej ustawy omówione powyżej mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W konsekwencji wskazane regulacje ustanawiają „przesunięcie” momentu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach programu motywacyjnego do chwili odpłatnego zbycia akcji otrzymanych przez podatnika w wyniku realizacji programu.

Jednocześnie przepisy te rozstrzygają, że przychody uzyskane w ramach programu motywacyjnego podlegają opodatkowaniu w ramach źródła „kapitały pieniężne”.

Zgodnie z kolei z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu (na podstawie art. 30h ww. ustawy powyżej dochodu wynoszącego 1 000 000 PLN obowiązuje dodatkowa stawka 4% tzw. daniny solidarnościowej).

Wnioskodawca pragnie wskazać, że jego zdaniem Plan motywacyjny, w którym bierze udział, który został utworzony przez Spółkę Amerykańską, spełnia wymogi programu motywacyjnego określone omówionymi wyżej przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po pierwsze, Plan motywacyjny został utworzony przez Spółkę Amerykańską, która stanowi wobec Pracodawcy Wnioskodawcy jednostkę dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Spółka Amerykańska posiada bowiem 100% udziałów Pracodawcy. I wykonuje z nich pełne prawa udziałowca.

Po drugie, Wnioskodawca uzyskuje od Pracodawcy wynagrodzenie za pracę, które jest opodatkowane w Polsce na podstawie art. 12 ww. ustawy.

Po trzecie, Wnioskodawca w wyniku realizacji otrzymanych praw majątkowych RSU nabywa prawo do faktycznego nabycia akcji Spółki Amerykańskiej.

Po czwarte, Plan motywacyjny został utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej z (...) 2021 r. Podjęcie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej stanowiło element niezbędny procesu przyjmowania Planu motywacyjnego, jako planu na realizację którego zdecydowała się Spółka Amerykańska. Bez uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy z (...) 2021 Plan nie mógłby być uznany za przyjęty do realizacji w ramach Spółki. Uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki Amerykańskiej z (...) 2021 r. stanowiła element konieczny do uznania Planu za utworzony przez Spółkę Amerykańską w sensie prawnym. Uchwała ta dotyczyła utworzenia Planu w ramach Spółki, na podstawie projektu zaproponowanego przez zarząd (...) 2021 r. Zarząd jednocześnie odpowiada za realizację Planu jako organ wykonawczy Spółki Amerykańskiej.

Po piąte, Spółka Amerykańska ma siedzibę i zarząd na terenie Stanów Zjednoczonych, z którymi Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. umowę między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisaną w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r.

W konsekwencji Plan motywacyjny, w którym uczestniczy Wnioskodawca, spełnia wszystkie warunki przewidziane w art. 24 ust. 11-11b oraz 12a i 12b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie mu instrumentów RSU w ramach uczestnictwa w Planie motywacyjnym, jak również osiągnięcie przez nie momentu wymagalności, jak również otrzymanie akcji z tytułu realizacji tych RSU nie będzie powodowało powstania przychodu do opodatkowania. Przychód do opodatkowania powstanie natomiast w momencie odpłatnego zbycia otrzymanych akcji.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w zw. z art. 24 ust. 11a ww. ustawy, przychody ze zbycia wskazanych akcji będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychód ze źródła: przychody z kapitałów pieniężnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00