Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.213.2023.1.PC

Czy przez cały okres rozliczania zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT dla wyliczenia wartości przysługującego zwolnienia dla inwestycji realizowanej w ramach Decyzji 1 i Decyzji 2 właściwy pozostaje status beneficjenta na moment przyznania pomocy publicznej, co powoduje, że uwzględniane jest 45% intensywności pomocy?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przez cały okres rozliczania zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT dla wyliczenia wartości przysługującego zwolnienia dla inwestycji realizowanej w ramach Decyzji 1 i Decyzji 2 właściwy pozostaje status beneficjenta na moment przyznania pomocy publicznej, co powoduje, że uwzględniane jest 45% intensywności pomocy (zdarzenie przyszłe).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku dochodowego podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terenie Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”) oraz „średnim przedsiębiorcą” w rozumieniu m.in. przepisów o pomocy publicznej.

Spółka to przedsiębiorstwo z ponad (…)-letnim doświadczeniem w branży (…) i wieloletni dostawca kompleksowych wyrobów (…). Specjalizuje się w produkcji małoseryjnej i jednostkowej wymagającej dużego nakładu pracy inżynierskiej. Wnioskodawca jest dostawcą (…).

Dnia (…) 2019 r. Spółka otrzymała Decyzję o wsparciu nr (…) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Decyzja o wsparciu 1”, „Decyzja 1” lub „DoW 1”).

Zgodnie z treścią Decyzji o wsparciu 1, Spółka uzyskała zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”), rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

-25.11 - Konstrukcje metalowe i ich części;

-25.61 - Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale;

-25.92 - Opakowania z metali;

-25,99 - Pozostałe gotowe wyroby metalowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;

-29.10 - Pojazdy samochodowe, z wyłączeniem motocykli;

-29.20 - Nadwozia do pojazdów silnikowych, przyczepy i naczepy;

-29.32 - Pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli;

-30.2 - Lokomotywy kolejowe oraz tabor szynowy;

-30.99 - Pozostały sprzęt transportowy, gdzie indziej niesklasyfikowany;

-32.99 - Pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane;

-33.11 - Usługi naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych;

-33.20 - Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia;

-38.3 - Usługi w zakresie odzysku surowców, surowce wtórne;

-52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów.

W Decyzji o wsparciu ustalono następujące warunki prowadzenia działalności:

1.Nowa inwestycja realizowana w oparciu o niniejszą decyzję prowadzona będzie w (…), w obrębie (…), w (…), dla której Sąd Rejonowy w (…) V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (…), zwanym dalej „terenem realizacji inwestycji”.

2.Zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia kształtującego się na poziomie 223,25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, poprzez zatrudnienie po dniu wydania decyzji na terenie realizacji nowej inwestycji, co najmniej 4 nowych pracowników w terminie do dnia (…) 2021 r. i utrzymanie tego zatrudnienia na terenie realizacji nowej inwestycji przez co najmniej 3 lata, licząc od dnia zatrudnienia do dnia (…) 2024 r.

3.Poniesienie po dniu wydania decyzji na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych inwestycji, w rozumieniu § 4 oraz § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r. poz. 1713), zwanego dalej „Rozporządzeniem”, o łącznej wartości co najmniej (…) zł (słownie złotych: (…)) w terminie do dnia 31 grudnia 2021 r.

4.Termin zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, określa się na dzień 31 grudnia 2021 r.

5.Maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych wyniesie:

1)W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, do obliczenia maksymalnej wysokości dwuletnich kosztów pracy przyjmuje się koszty pracy 5,2 nowo zatrudnionych pracowników;

2)W przypadku korzystania ze zwolnienia z tytułu kosztów nowej inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji, o których mowa w § 8 ust. 7 Rozporządzenia wyniesie (…) zł (słownie złotych: (…)).

Dnia (…) 2020 r. Spółka otrzymała Decyzję nr (…) w sprawie zmiany Decyzji 1, w wyniku której, dokonano modyfikacji w zakresie pkt 2-4 Decyzji 1 w sposób następujący:

1)w pkt II ppkt 2 decyzji o wsparciu wyrazy: „(...) do dnia 31 grudnia 2021 r. i utrzymanie tego zatrudnienia na terenie realizacji nowej inwestycji przez co najmniej 3 lata, licząc od dnia zatrudnienia do dnia 31 grudnia 2024 r.” zastępuje się wyrazami: „(...) do dnia 31 grudnia 2022 r. i utrzymanie tego zatrudnienia na terenie realizacji nowej inwestycji przez co najmniej 3 lata, licząc od dnia zatrudnienia do dnia 31 grudnia 2025 r.”

2)w pkt II ppkt 3 decyzji o wsparciu wyrazy: „(...) w terminie do dnia 31 grudnia 2021 r. „zastępuje się wyrazami: „(...) w terminie do dnia 31 grudnia 2022 r.”;

3)w pkt II ppkt 4 decyzji o wsparciu wyrazy: „(...) na dzień 31 grudnia 2021 r. zastępuje się wyrazami: „(...) na dzień 31 grudnia 2022 r.”

Spółka zakończyła realizację inwestycji we wskazanym w Decyzji o wsparciu 1 w terminie zakończenia realizacji nowej inwestycji, tj. (…) 2022 r.

Dnia (…) 2020 r. Spółka otrzymała Decyzję o wsparciu nr (…) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej. „Decyzja o wsparciu 2”, „Decyzja 2” lub „DoW 2”).

Zgodnie z treścią Decyzji o wsparciu 2, Spółka uzyskała zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”), rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

-25.11 - Konstrukcje metalowe i ich części;

-25.61 - Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale;

-25.92 - Opakowania z metali;

-25.99 - Pozostałe gotowe wyroby metalowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;

-29.10 - Pojazdy samochodowe, z wyłączeniem motocykli;

-29.20 - Nadwozia do pojazdów silnikowych, przyczepy i naczepy;

-29.32 - Pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli;

-30.2 - Lokomotywy kolejowe oraz tabor szynowy;

-30 99 - Pozostały sprzęt transportowy, gdzie indziej niesklasyfikowany;

-32 99 - Pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane;

-33.11 - Usługi naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych;

-33.20 - Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia;

-38 3 - Usługi w zakresie odzysku surowców, surowce wtórne;

-52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów.

W Decyzji o wsparciu ustalono następujące warunki prowadzenia działalności:

1.Nowa inwestycja realizowana w oparciu o niniejszą decyzję prowadzona będzie w Inowrocławiu, w obrębie (…) zwanym dalej „terenem realizacji inwestycji”

2.Zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia kształtującego się na poziomie (…) pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, poprzez zatrudnienie po dniu wydania decyzji na terenie realizacji nowej inwestycji, co najmniej 3 nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2024 r. i utrzymanie tego zatrudnienia na terenie realizacji nowej inwestycji przez co najmniej 3 lata, licząc od dnia zatrudnienia do dnia 31 grudnia 2027 r.

3.Poniesienie po dniu wydania niniejszej decyzji na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych inwestycji, w rozumieniu § 4 oraz § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713), zwanego dalej Rozporządzeniem, o łącznej wartości co najmniej (…) zł (słownie złotych: (…)) w terminie do dnia 31 grudnia 2024 r.

4.Termin zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, określa się na dzień (…) 2024 r.

W roku 2019 i 2020 (odpowiednio w roku otrzymania DoW 1 i DoW 2), Spółka posiadała status średniego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 1 Załącznika nr 1 do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz.UE.L 187 z 26 czerwca 2014 r ), zmienionego rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1084 z dnia 14 czerwca 2017 r. (Dz.Urz.UE.L 156/1 z 20 czerwca 2017 r.) (dalej jako: „Rozporządzenie UE”). Taki sam status Spółka posiada w momencie składania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Spółka w przewidywalnej przyszłości (po zakończeniu realizacji inwestycji określonej w DoW 1 i w DoW 2, jednak przed upływem okresu ważności DoW 1 i DoW 2 i przed wykorzystaniem w całości pomocy publicznej należnej na podstawie Decyzji 2) utraci status średniego przedsiębiorcy - stanie się ona tzw. dużym przedsiębiorcą (nie będąc mikro, małym ani średnim przedsiębiorcą w rozumieniu wyżej przywołanych przepisów).

Spółka ustalając wartość dostępnej puli pomocy publicznej (wartość przysługującego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych) dokonuje dyskontowania kosztów kwalifikowanych poniesionych w okresie od uzyskania decyzji o wsparciu (zarówno przy DoW 1 jak i DoW 2) do daty zakończenia realizacji inwestycji, przy wykorzystaniu wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej o wartości 45%.

Wskaźnik ten został ustalony przez Spółkę:

a)Zgodnie z art. 3 Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021 (dalej: „Rozporządzenie 2014-2021”). Z uwagi na fakt, że inwestycja jest realizowana na terenie województwa (…), przyjęty przez Spółkę wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej wynosi 35%; oraz

b)poprzez powiększenie wartości wskazanej w lit. a, zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej: „Rozporządzenie o WNI”), o 10 punktów procentowych (pp) - z uwagi na fakt, że Spółka posiadała od momentu uzyskania Decyzji o wsparciu 1 i Decyzji o wsparciu 2 status średniego przedsiębiorcy zgodnie z przepisami Rozporządzenia UE.

Pytanie

Czy przez cały okres rozliczania zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT dla wyliczenia wartości przysługującego zwolnienia dla inwestycji realizowanej w ramach Decyzji 1 i Decyzji 2 właściwy pozostaje status beneficjenta na moment przyznania pomocy publicznej, co powoduje, że uwzględniane jest 45% intensywności pomocy (zdarzenie przyszłe)?

Państwa stanowisko w sprawie

Przez cały okres rozliczania zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT dla wyliczenia wartości przysługującego zwolnienia dla inwestycji realizowanej w ramach Decyzji 1 i Decyzji 2 właściwy pozostaje status beneficjenta na moment przyznania pomocy publicznej, co powoduje, że uwzględniane jest 45% intensywności pomocy.

Uzasadnienie:

Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej także jako: „Ustawa o WNI”), wprowadzono mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 Ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 Ustawy o WNI, przez nową inwestycję należy rozumieć:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio naprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Natomiast, zgodnie z art. 4 Ustawy o WNI: zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 Ustawy o WNI wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu - w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 Ustawy o WNI - jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu

Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 Ustawy o CIT wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z nowej inwestycji, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w decyzji.

Na podstawie art. 5 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1.kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w art. 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 8 ust 7, albo

2.tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników - z zastrzeżeniem art. 6 ust. 4

Stosownie do art. 6 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

W przypadku Wnioskodawcy właściwym rozporządzeniem, o którym mowa w powyższych przepisach, jest rozporządzenie obowiązujące w momencie uzyskania przez Spółkę Decyzji o wsparciu 1 i Decyzji o wsparciu 2, tj. rozporządzenie obowiązujące odpowiednio 17 lipca 2019 r. i 22 lipca 2020 r., a więc Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021 (Rozporządzenie 2014-2021).

Zgodnie z art. 3 Rozporządzenia 2014-2021, maksymalna intensywność pomocy regionalnej liczona jako stosunek wartości pomocy regionalnej, wyrażonej w ekwiwalencie dotacji brutto, do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem art. 4 oraz art. 5, wynosi:

1.50% - na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego;

2.35% - na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego oraz na obszarach należących do podregionów: ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego wschodniego;

3.25% - na obszarach należących do województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego;

4.20% - na obszarze należącym do podregionu warszawskiego zachodniego;

5.15% - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy w okresie od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.;

6.10% - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.

Spółka realizuje inwestycję określoną w Decyzji o wsparciu 1 i Decyzji o wsparciu 2 na terenie województwa (…), dla którego maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 35%.

Zauważyć przy tym należy, że zgodnie art. 6 ust. 2 Rozporządzenia o WNI, maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikro przedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom i średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o:

-20 punktów procentowych - w przypadku mikro przedsiębiorców i małych przedsiębiorców,

-10 punktów procentowych - w przypadku średnich przedsiębiorców w stosunku do maksymalnej intensywności tej pomocy określonej dla poszczególnych obszarów.

Z brzmienia ww. przepisu wynika, że dla ustalenia maksymalnej intensywności pomocy publicznej dostępnej dla podatnika korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, kluczowy jest jego status w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. UE.L.2014 187.1, ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 28 ww. rozporządzenia, data przyznania pomocy oznacza dzień, w którym beneficjent nabył prawo otrzymania pomocy zgodnie z obowiązującym krajowym systemem prawnym.

W art. 2 pkt 11 Ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej z 30 kwietnia 2004 r. (dalej: „Ustawa o postępowaniu”), ustawodawca wskazał, że poprzez dzień udzielenia pomocy należy rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:

a)dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b,

b)dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym,

c)dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy - chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów w brzmieniu obowiązującym zarówno w dacie wydania DoW 1, DoW 2, jak i w 2023 r. wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.

Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca. Zgodnie natomiast z art. 13 Ustawy o WNI, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Zatem dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu (tu. DoW 1 i DoW 2). W dniu wydania decyzji o wsparciu „do dyspozycji” przedsiębiorcy pozostawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może skorzystać.

Tym samym zmiana statusu ze średniego przedsiębiorcy na „dużego” przedsiębiorcę (zgodnie z przepisami Rozporządzenia UE), która to zmiana nastąpi po wskazanej w Decyzji o wsparciu 2 dacie zakończenia realizacji inwestycji, nie wpłynie na wartość ustalonego przez Wnioskodawcę współczynnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej, który jest przez Spółkę uwzględniany przy dyskontowaniu kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w okresie od dnia uzyskania decyzji o wsparciu, do dnia zakończenia realizacji inwestycji.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2023 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.863.2022.1.IZ, w której organ wskazał że: Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 27 maja 2022 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.199.2022.1.JKU, w której zgodził się ze stanowiskiem podatnika, zgodnie z którym zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej Intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji, niezależnie od faktu poniesienia części wydatków inwestycyjnych po zmianie statusu podatnika oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2022 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.459.2022.2.PC w której organ wskazał, że: Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji. Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.

Kluczowym momentem wyznaczającym początek dopuszczalności oraz określającym parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez wydanie decyzji o wsparciu dokonuje przyznania takiego prawa; wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca. Zatem, dzień nabycia prawa do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z wydanych decyzji o wsparciu.

Powyższe stanowisko podzielił również Minister Przedsiębiorczości i Technologii. W odpowiedzi na interpelację poselską nr 27710 z 25 listopada 2018 r. dotyczącą utraty prawa do podwyższenia maksymalnej intensywności regionalnej pomocy inwestycyjnej, w sytuacji zmiany statusu w trakcie obowiązywania decyzji o wsparciu, Minister wskazał, że status mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy jest oceniany na dzień wydania decyzji o wsparciu.

W związku z powyższym, maksymalny poziom intensywności pomocy przysługującej Wnioskodawcy powinien być określony na dzień wydania decyzji o wsparciu (tu. odpowiednio DoW 1 lub DoW), tj. późniejsza zmiana przez Spółkę statusu przedsiębiorcy nie będzie mieć wpływu na wysokość wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej.

Tak więc, mimo zmiany w przyszłości statusu na dużego przedsiębiorcę, Spółka nadal będzie mogła stosować wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej właściwy dla województwa (…) (35%) powiększony o 10 pp. z uwagi na status średniego przedsiębiorcy (tj. 45%), posiadany w momencie uzyskania DoW 1 i DoW 2.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00