Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.302.2023.1.PS

Określenie dla celów podatkowych czy uprawa trawy (w całości, ale i ciętej na wymiar) zalicza się do źródła przychodów na postawie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do działalności rolniczej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest :

nieprawidłowe w zakresie uznania działalności usługowej polegającej na cięciu trawy dostarczonej przez klienta za działalność rolniczą oraz

prawidłowe w zakresie uznania za działalność rolniczą sprzedaży pochodzącej z Pana uprawy: trawy w całości, trawy ciętej na mniejsze kawałki/siano, trawy ciętej na większe kawałki pod wymiar oraz tzw. (...), czyli trawy przemielonej.

Jednocześnie nie udziela się odpowiedzi na pytanie nr 5, gdyż oczekiwał Pan na nie odpowiedzi w sytuacji uznania Pana stanowiska w odniesieniu do pytań nr 1-4 za nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2023 r., który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i posiada ziemię rolną, na której prowadzi Pan własną uprawę trawy żubrowej - gatunku trawy o szerokim zastosowaniu. Nie jest Pan rolnikiem ryczałtowym.

Rozpoczynając uprawę trawy żubrowej w pierwszej kolejności sadzi ją Pan na polu (...).

Poniżej przedstawia Pan kilka rodzajów produktów roślinnych, które po uprawie sprzedaje Pan wraz z opisem w jaki sposób je Pan pozyskuje.

1.Trawa w całości

(...)

2.Trawa cięta na większe kawałki, pod wymiar

(...)

3.Trawa cięta na małe kawałki/siano

(...).

4.Trawa przemielona (...)

(...).

Ponadto, zdarza się, że klienci po zakupie od Pana trawy w całości i opłaceniu takiego zamówienia, dostarczają ją z powrotem do Pana, by pociął ją Pan na mniejsze kawałki. Zdarza się również, że świadczy Pan usługi cięcia trawy pochodzącej od innych rolników. Za każdym jednak razem jest to trawa w stanie surowym/naturalnym i nie jest ona poddana żadnym procesom technologicznym.

Nie dokonuje Pan upraw w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, upraw grzybów i ich grzybni, upraw roślin "in vitro", fermowej hodowli i chowu drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarni drobiu, hodowli i chowu zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowli dżdżownic, hodowli entomofagów, hodowli jedwabników, prowadzenia pasiek oraz hodowli i chowu innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym (działy specjalne produkcji rolnej).

Obecnie cięcie trawy wykonywane jest ręcznie. Niewykluczona jest jednak późniejsza obróbka maszynowa, w przypadku zakupu przez Pana specjalistycznej maszyny, np. gilotyny oraz maszyny do segregacji trawy żubrowej.

Wydatki, jakie ponosi Pan w związku z uprawą trawy, to m.in. koszt nawozu, koszt prądu, gazu i wody, koszt związany z eksploatacją traktora rolnego oraz wynagrodzenie pracowników. Obecnie przychody uzyskiwane z produkcji i sprzedaży trawy żubrowej traktuje Pan jako przychody z działalności gospodarczej. Z uwagi jednak na charakter wykonywanych czynności powziął Pan wątpliwości czy w rzeczywistości nie prowadzi działalności rolniczej.

Pytania

1.Czy opisana sprzedaż trawy w całości wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy opisana sprzedaż trawy ciętej na większe kawałki pod wymiar wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

3.Czy opisana sprzedaż trawy ciętej na mniejsze kawałki/siano wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

4.Czy opisana sprzedaż trawy przemielonej (...) wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

5.Czy w przypadku uznania, że nie prowadzi Pan działalności rolniczej, a działalność gospodarczą w stosunku do produkcji i sprzedaży trawy ciętej na większe kawałki pod wymiar lub trawy ciętej na mniejsze kawałki/siano lub trawy przemielonej (...), to czy może Pan rozpoznać jako koszt uzyskania przychodu trawę w wartości rynkowej ustalonej na moment jej przeniesienia z działalności rolniczej do działalności gospodarczej, tj. na ostatni moment, w którym organ uznał, że a prowadzi Pan działalność rolniczą?

6.Czy cięcie trawy dostarczonej przez klienta, wyprodukowanej przez Pana, wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

7.Czy cięcie trawy dostarczonej przez klienta, niewyprodukowanej przez Pana, wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

W Pana ocenie opisana sprzedaż trawy w całości wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art 2 ust 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o PTT przepisów ustawy o PIT nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Z definicji działalność rolniczej zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o PIT wynika, iż jest nią m.in. działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli łub chowu.

Z uwagi, że ustawa o PIT nie zawiera definicji „stanu nieprzetworzonego”, należy posłużyć się definicją słownikową, w mysi której stan nieprzetworzony oznacza takt stan produktu, który nie różni się w sposób istotny od stanu, w jakim produkt ten znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. Zatem zastosowanie wobec produktu określonych procesów technologicznych wyklucza uznanie produktu za nieprzetworzony. Do takiego przetworzenia nie dochodzi w przypadku przedstawionym w stanie faktycznym, tj. w przypadku sprzedaży trawy w całości. Wnioskodawca nie stosuje żadnych procesów technologicznych, które pomagają uzyskać towar gotowy do sprzedaży. Po zebraniu trawy, nie jest ona w żaden sposób poddawana jakimkolwiek procesom technologicznym.

Suszenie trawy odbywa się w sposób naturalny, poprzez umieszczenie trawy pod blachą w miejscu nasłonecznionym. Nie wspomaga się Pan żadnymi urządzeniami technicznymi. Jak skonstatował Naczelny Sąd Administracyjny z dnia 18 stycznia 2023 r. sygn. akt II FSK 1353/20: „Wysuszenie owoców lub warzyw wymuszone lub przyspieszone za pomocą urządzeń technicznych oznacza przerobienie ich w sposób, który pozbawia owoce i warzywa cechy bycia "nieprzetworzonymi" i pozostającymi "w stanie naturalnym". Jeśli wysuszenie owoców i warzyw nie nastąpiło naturalnie, lecz było procesem celowo przeprowadzonym przez człowieka przy pomocy urządzeń technicznych, to stan w jakim znajdują się owoce i warzywa po takim wysuszeniu nie może być już uznany za "naturalny"."

Nie ma zatem żadnych wątpliwości, że w tym zakresie Pana działalność wypełnia znamiona działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust 2 ustawy o PIT.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14 września 2016 r. ITPB1/4511-655/16-1/HD i przywołanej tam interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 grudnia 2009 r. nr IBPBI/4I5-796/09/KB, z której wynika, że „(..,) produkcja nawy rolowanej będzie stanowiła działalność rolniczą, w rozumieniu ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody uzyskane z Jej sprzedaży, jako przychody uzyskiwane z działalności rolniczej, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych".

Mając powyższe na względzie, opisana sprzedaż trawy w całości wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad 2.

W Pana ocenie opisana sprzedaż trawy ciętej na większe kawałki pod wymiar wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o PIT wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w omawianej regulacji ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z m.in. z uprawy (produkcja roślinna). To oznacza, że wszelkie produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek działania normalnych biologicznych procesów wzrostu. Natomiast stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się w sposób istotny od stanu, w jakim produkt ten znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. A zatem zastosowanie wobec produktu określonych procesów technologicznych, na skutek czego nabrał on nowych cech, czy właściwości, wyklucza uznanie produktu za nieprzetworzony.

Zastanowić się należy, czy oczyszczenie trawy z pędów nienadających się do sprzedaży oraz jej pocięcie na większe kawałki stanowi proces technologiczny, który pozbawia Pana działalność cech działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o PIT i powinna być uznawana za działalność gospodarczą. Za pomocny należy uznać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lubinie z 11 grudnia 2019 r. sygn. akt I SA/Lu 534/19, w którym Sąd stwierdził:

„Dokonując wykładni art 2 ust. 2 u.p.d.o.f. należy stwierdzić, że bez wątpienia wytworzeniem produktu w stanie nieprzetworzonym będzie sytuacja, w której plony z uprawy czy hodowli zostają zebrane i w prosty sposób przygotowane do sprzedaży. Z całą zatem pewnością w ramach tak rozumianej działalności rolniczej mieścić się będzie segregacja produktu, oczyszczenie, mycie, osuszenie. Proces suszenia, który można uznać za mieszczący się w ramach wytwarzania produktu nieprzetworzonego, tak, aby jego stan pozostał stanem naturalnym, nie może posiadać cech przetwórstwa przemysłowego. Nie chodzi przy tym o skalę produkcji, a o sposób jej zorganizowania oraz zaawansowania technologicznego procesu. Suszenie z wykorzystaniem wyłącznie czynników naturalnych (słońca, temperatura i przepływ powietrza) nie może być uznane za przetwarzanie. Inaczej jednak należy potraktować sytuację, w której wysuszenie produktu zostaje wymuszone lub przyspieszone za pomocą urządzeń technicznych, takich jak suszarka czy specjalistyczny piec. Ponieważ jest to ewidentnie obróbka materiału roślinnego, przerobienie go w sposób sztuczny, nie sposób produktu finalnego w takim wypadku uznać za nieprzetworzony i znajdujący się w stanie naturalnym."

W świetle powyższych analiz bez wątpienia stwierdzić należy, iż oczyszczenie trawy z pędów nienadających się do sprzedaży i pocięcie trawy (na większe kawałki) nie stanowi przetworzenia produktu roślinnego. Trawa nie zmienia przez to żadnych swoich cech, zmienia jedynie swoją długość, czego nie należy jednak traktować za proces technologiczny zmieniający właściwości produktu roślinnego.

Końcowo wskazać należy, iż cięcie trawy jest obecnie wykonywane przez Pana ręcznie. Niewykluczone jednak, że w przyszłości będzie Pan do tego wykorzystywał specjalną maszynę (gilotynę). Definicja zawarta w art. 2 ust 2 ustawy o PIT nie stawia warunku, że z działalnością rolniczą mamy do czynienia tytko w przypadku niewykorzystywania maszyn w produkcji rolniczej. Tym samym nawet jeżeli będzie Pan wykorzystywał maszynę (gilotynę) do cięcia trawy, nadal będzie wykonywał działalność rolniczą.

Mając powyższe na względzie opisana sprzedaż trawy ciętej na większe kawałki wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad 3.

W Pana ocenie opisana sprzedaż trawy ciętej na mniejsze kawałki/siano wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na względzie Pana stanowisko w odniesieniu do pytania nr 2 dotyczącego sprzedaży trawy ciętej na większe kawałki pod wymiar, stwierdzić należy, iż bez znaczenia pozostaje fakt, czy trawa cięta jest na większe czy mniejsze kawałki. Nadal mamy do czynienia z produktem nieprzetworzonym, który nie jest poddawany żadnym procesom technologicznym. Trawa nadal jest produktem roślinnym w stanie surowym/naturalnym. Jedynie jej długość, a nie właściwości uległy zmianie.

Mając powyższe na względzie, opisana sprzedaż trawy ciętej na mniejsze kawałki/siano wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT i jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad 4.

W Pana ocenie, opisana sprzedaż trawy przemielonej (...) wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak przedstawiono w uzasadnieniu do poprzednich pytań, działalność rolnicza polega na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw. W odniesieniu do niniejszego pytania, zwrócić uwagę należy na interpretację, w której organ podatkowy uznał, że sprzedaż zamrożonej w profesjonalnej chłodni truskawki jest nadal sprzedażą produktu rolnego, nieprzetworzonego, pochodzącego z produkcji rolniczej określonej w art. 2 ust. 2 ustawy o PIT (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 kwietnia 2019 r., nr 0112-KDIL3-3.4011.60.2019.1.DS). Stosując zatem zasadę a maiore ad minus należy uznać, że skoro mrożenie produktu rolnego nie jest traktowane jako jego przetworzenie, to tym bardziej pocięcie trawy na maszynie do tytoniu i jej przemielenie (...) nie stanowi takiej czynności. Nadal jest to produkt naturalny niepoddany jakimkolwiek procesom zmieniającym jego naturalnego właściwości.

Wskazuje Pan również na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 stycznia 2023 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.996.2022.1.RK, w której stwierdzono, że: „przychód z tytułu sprzedaży zrębki pozyskanej przez Pana - rolnika z własnej topoli energetycznej, należy traktować jako przychód z działalności rolniczej, który podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od osób fizycznych." Wyjaśnić należy, że zrębkami są cząstki drewna o wymiarach mieszczących się w granicach od kilku milimetrów do kilkunastu centymetrów, powstające w wyniku rozdrabniania drewna za pomocą maszyn zrębkujących, które wizualnie przypominają proszek o różnej grubości. Przekładając powyższą interpretację przepisów na grunt niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że pocięcie trawy na grubość pieprzu nie będzie stanowiło czynności przetwarzania produktu rolnego.

Mając powyższe na względzie, opisana sprzedaż trawy przemielonej (...) wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad 5.

W Pana ocenie, w przypadku uznania, że nie prowadzi Pan działalności rolniczej, a działalność gospodarczą w stosunku do produkcji i sprzedaży trawy ciętej na większe kawałki pod wymiar lub trawy ciętej na mniejsze kawałki/siano lub trawy przemielonej (...), to może Pan rozpoznać jako koszt uzyskania przychodu trawę w wartości rynkowej ustalonej na moment jej przeniesienia z działalności rolniczej do działalności gospodarczej, tj. na ostatni moment, w którym organ uznał, że prowadzi Pan działalność rolniczą.

Kosztem uzyskania przychodów będzie w tym wypadku wartość trawy na tym etapie, na jakim organ podatkowy uzna, że nie prowadzi już Pan działalności rolniczej, a działalność gospodarczą. Na przykład, gdyby organ uznał, że pocięcie trawy na mniejsze kawałki/siano stanowi działalność rolniczą, natomiast przemielenie trawy (...) nie stanowi już takiej działalności, a należy ją uznać za działalność gospodarczą, to kosztem uzyskania przychodu będzie wartość rynkowa trawy pociętej na mniejsze kawałki/siano. W takiej sytuacji będziemy mieć do czynienia z przeniesieniem ww. trawy z działalności rolniczej do działalności gospodarczej.

W celu ustalenia prawidłowej wysokości zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik (tu: Wnioskodawca) winien rozpoznać koszty podatkowe pomniejszające uzyskany przychód. Oznacza to, że przychód uzyskany ze sprzedaży trawy w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej powinien zostać pomniejszony o koszt uzyskania przychodu.

Wskazać należy, że działalność rolnicza nie wymaga prowadzenia analizy kosztów, z uwagi iż nie jest w ogóle opodatkowana podatkiem dochodowym, lecz podatkiem rolnym. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Analizowane przekazanie trawy z działalności rolniczej do działalności gospodarczej wiąże się zatem z dyspozycją art. 22 ust. 6a ustawy o PIT, w myśl której w celu ustalenia wartości zużytych w pozarolniczej działalności gospodarczej lub w działach specjalnych produkcji rolnej surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej lub zwierzęcej oraz własnej gospodarki i leśnej stosuje się odpowiednio przepis art. 11 ust. 2. Wartość trawy winna być ustalona w oparciu o przywołany przepis art. 11 ust. 2 ustawy o PIT, tj. na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Organy interpretacyjne wypowiadają się pozytywnie w powyższej kwestii. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 7 sierpnia 2018 r. zajął następujące stanowisko: „skoro sadzonki zostały przez Wnioskodawcę wyprodukowane w ramach działalności rolniczej i przekazane do działalności gospodarczej, to wartość tych sadzonek winna zostać ustalona na podstawie art. 12 ust. 5 u.p.d.o.p., tj. według tzw. wartości rynkowej, która stanowić będzie koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej." (nr 0111-KDIB2-1.4010.172.2018.1 JP).

Mając powyższe na względzie, w przypadku uznania, że nie prowadzi Pan działalności rolniczej, a działalność gospodarczą w stosunku do produkcji i sprzedaży trawy ciętej na większe kawałki pod wymiar lub trawy ciętej na mniejsze kawałki/siano lub trawy przemielonej (...), to może Pan rozpoznać jako koszt uzyskania przychodu trawę w wartości rynkowej ustalonej na moment jej przeniesienia z działalności rolniczej do działalności gospodarczej, tj. na ostatni moment, w którym organ uznał, że prowadzi Pan działalność rolniczą.

Ad 6.

W Pana ocenie cięcie trawy dostarczonej przez klienta, wyprodukowanej przez Pana, wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stwierdzić należy, iż nie ma znaczenia czy Pan tnie trawę na kawałki zaraz po jej skoszeniu, czy pomiędzy tymi czynnościami występuje przerwa czasowa. Dalej mamy do czynienia z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności rolniczej, stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o PIT. Trawa została przez Pana wyprodukowana, nie została poddana żadnym procesom technologicznym ani przez Pana ani przez klienta. Natomiast samo cięcie trawy, jak już wskazano w uzasadnieniach do poprzednich pytań, nie jest procesem technologicznym. Pocięta trawa nie zmienia swoich właściwości, dalej jest w stanie surowym, nieprzetworzonym.

Mając powyższe na względzie, cięcie trawy dostarczonej przez klienta, wyprodukowanej przez Pana, wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad 7.

W Pana ocenie cięcie trawy dostarczonej przez klienta, niewyprodukowanej przez Pana, wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stwierdzić należy, iż nie ma znaczenia czy Pan tnie trawę na kawałki zaraz po jej skoszeniu, czy pomiędzy tymi czynnościami występuje przerwa czasowa. Nie ma również znaczenia czy to Pan jest producentem tej trawy. Istotny jest bowiem fakt, iż za każdym razem jest to produkt roślinny w stanie nieprzetworzonym, który zostaje pocięty przez Pana. Samo cięcie trawy, jak już wskazano w uzasadnieniach do poprzednich pytań, nie jest procesem technologicznym. Pocięta trawa nie zmienia swoich właściwości, dalej jest w stanie surowym, nieprzetworzonym.

Mając powyższe na względzie, cięcie trawy dostarczonej przez klienta, niewyprodukowanej przez Pana, wchodzi w zakres działalności rolniczej i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

nieprawidłowe w zakresie uznania działalności usługowej polegającej na cięciu trawy dostarczonej przez klienta za działalność rolniczą oraz

prawidłowe w zakresie uznania za działalność rolniczą sprzedaży pochodzącej z Pana uprawy: trawy w całości, trawy ciętej na mniejsze kawałki/siano, trawy ciętej na większe kawałki pod wymiar oraz (...) trawy przemielonej.

Jednocześnie nie udziela się odpowiedzi na pytanie nr 5, gdyż oczekiwał Pan na nie odpowiedzi w sytuacji uznania Pana stanowiska w odniesieniu do pytań nr 1-4 za nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższego wynika zatem, że podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania.

Jednakże zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

miesiąc – w przypadku roślin,

16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący.

Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca).

„Nieprzetworzony” – to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl słownika języka polskiego „przetwarzać” znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (...). W związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym.

Wszelkie produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek działania normalnych biologicznych procesów wzrostu. Stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się w sposób istotny od stanu, w jakim produkt ten znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. A zatem zastosowanie wobec produktu określonych procesów technologicznych, na skutek czego nabrał on nowych cech, czy właściwości, wyklucza uznanie produktu za nieprzetworzony.

Z kolei zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl natomiast art. 2 ust. 3a ww. ustawy:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że skoro ustawodawca zdefiniował zarówno pojęcie działalności rolniczej, jak i działów specjalnych produkcji rolnej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem tych definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu.

Oznacza to, że działalnością rolniczą dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem art. 2 ust. 3 ustawy) w stanie nieprzetworzonym, określonym jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów.

Z uwagi na to, że działy specjalne produkcji rolnej są rodzajem działalności rolniczej, muszą być spełnione przesłanki dla uznania działalności za rolniczą. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) – nie mogą być krótsze niż określone w ww. art. 2 ust. 2 ustawy, by można uznać tą działalność za działalność rolniczą.

Załącznik nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt, z uwagi na ich rozmiary, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej.

Jednocześnie informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie dla oceny, czy danego rodzaju działalność w ogóle ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli bowiem danego rodzaju uprawa, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie są wymienione w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów są działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji – do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W Załączniku nr 2 „Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” nie została jednak wymieniona uprawa trawy.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i posiada ziemię rolną, na której prowadzi Pan własną uprawę trawy żubrowej - gatunku trawy o szerokim zastosowaniu. Nie jest Pan rolnikiem ryczałtowym.

Rozpoczynając uprawę trawy żubrowej w pierwszej kolejności sadzi ją Pan na polu (...).

Przedstawił Pan kilka rodzajów produktów roślinnych, które po uprawie sprzedaje Pan (wraz z opisem w jaki sposób je Pan pozyskuje), tj.:

trawy w całości,

trawy ciętej na większe kawałki, pod wymiar,

trawy ciętej na małe kawałki/siano oraz

trawy przemielonej (...).

Z wniosku wynika zatem, że Pana działalność polega – co do zasady – na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym).

Jak słusznie Pan wskazuje, wytworzeniem produktu w stanie nieprzetworzonym będzie sytuacja, w której plony z własnych upraw zostają zebrane i w prosty sposób przygotowane do sprzedaży.

Zatem w tak rozumianej działalności rolniczej mieścić się będzie segregacja produktu, oczyszczenie, mycie, naturalne osuszenie, czy też cięcie/mielenie.

Skoro wiec opisana we wniosku trawa żubrowa przygotowana przez Pana w sposób opisanych we wniosku (przygotowanie do sprzedaży) pochodzi z produktów roślinnych pochodzących z własnych upraw i pozostanie ona w istocie w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) - ulega ona bowiem wyłącznie skoszeniu, segregacji, cięciu, czy też rozdrobnieniu i mieleniu bez wykorzystania dodatkowych składników czy materiałów.

Uznać należy wiec, że opisana przez Pana uprawa trawy żubrowej oraz jej sprzedaż w formach opisanych we wniosku zalicza się do źródła przychodów na postawie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do działalności rolniczej.

Pana stanowisko jest zatem w tym zakresie prawidłowe.

W związku ze wskazaniem, że obecnie cięcie trawy wykonywane jest ręcznie, ale nie jest wykluczona późniejsza obróbka maszynowa, w przypadku zakupu przez Pana specjalistycznej maszyny, np. gilotyny oraz maszyny do segregacji trawy żubrowej, dodać wypada, że z punktu widzenia przepisów tej ustawy fakt użycia, np. specjalistycznej maszyny, pozostaje bez znaczenia przy kwalifikowaniu tego rodzaju działań do działalności rolniczej.

W konsekwencji, nie udziela się odpowiedzi na pytanie nr 5, gdyż oczekiwał Pan na nie odpowiedzi w sytuacji uznania Pana stanowiska w odniesieniu do pytań nr 1-4 za nieprawidłowe.

Jak wskazał Pan również we wniosku, zdarza się, że klienci po zakupie od Pana trawy w całości i opłaceniu takiego zamówienia, dostarczają ją z powrotem do Pana, by pociął ją Pan na mniejsze kawałki. Zdarza się również, że świadczy Pan usługi cięcia trawy pochodzącej od innych rolników. Za każdym jednak razem jest to trawa w stanie surowym/naturalnym i nie jest ona poddana żadnym procesom technologicznym.

Zauważyć należy, że w Pana przypadku za działalność rolniczą uznać można jedynie sprzedaż produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym, a więc jedynie te transakcje, które dotyczą sprzedaży przygotowanej w opisany sposób trawy. Czynności opisane we wniosku, takie jak ciecie i mielenie, mają w tych transakcjach charakter przygotowawczy (przy sprzedaży samego produktu roślinnego). W konsekwencji więc, transakcje dotyczące samych usług dotyczących cięcia trawy na mniejsze kawałki, która to dostarczana jest przez klientów, niezależnie od pierwotnego pochodzenia surowca (trawy), nie sposób uznać już za działalność rolniczą, a przychody uzyskiwane w ten sposób będą pochodzić ze źródła przychodów na postawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do działalności gospodarczej.

Dlatego też Pana stanowisko w zakresie pytań nr 6 i 7 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

4)z zastosowaniem art. 119a;

5)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

6)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00