Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.758.2022.2.KK

Czy sprzedaż udziałów w Spółkach Zależnych przez Wnioskodawcę w okresie pomiędzy 1 stycznia 2023 r. a 31 grudnia 2023 r., jednakże po upływie dwóch lat od dnia ich nabycia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 24o Ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy sprzedaż udziałów przez Państwa Spółkę w Spółkach Zależnych, w okresie pomiędzy 1 stycznia 2023 r. a 31 grudnia 2023 r., jednakże po upływie dwóch lat od dnia ich nabycia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 24o Ustawy o CIT?

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lutego 2023 r. (wpływ 22 lutego 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej („Spółka”, „Wnioskodawca”). Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych wskazanych w art. 24m pkt 2 lit. c Ustawy o CIT. Mianowicie Wnioskodawca nie jest spółką korzystającą ze zwolnień z art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy o CIT w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub tzw. Polskiej Strefy Inwestycji. Udziałów w Spółce nie posiada (ani bezpośrednio, ani pośrednio) udziałowiec mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

1)wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 Ustawy o CIT bądź też

2)wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

3)z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Spółka jest wspólnikiem posiadającym na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów w następujących spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością: A spółka z o. o. z siedzibą w […], NIP: […], B spółka z o. o. z siedzibą w […], NIP: […], C spółka z o. o. z siedzibą w […], NIP: […] (dalej zwane łącznie jako: „Spółki Zależne”).

Spółka pełni funkcję holdingową dla Spółek Zależnych. Wnioskodawca nie jest przy tym podmiotem tworzącym podatkową grupę kapitałową wraz ze Spółkami Zależnymi ani z innymi podmiotami. Rolą Wnioskodawcy jest finansowanie projektów oraz refinansowanie kapitału uzyskanego z ich sprzedaży na rzecz inwestorów zewnętrznych (przykładowo ze sprzedaży udziałów w Spółkach Zależnych) poprzez nabywanie udziałów w innych spółkach prowadzących działalność z zakresu odnawialnych źródeł energii oraz poprzez zakładanie własnych spółek operacyjnych przeznaczonych do realizacji następnych projektów inwestycyjnych w tym zakresie.

Wnioskodawca posiada składniki majątku niezbędne do prowadzenia działalności holdingowej, tj. lokal (na podstawie umowy najmu), wykwalifikowany personel (wykorzystywany zarówno stale jak i w okresach zwiększonego zapotrzebowania w ramach potrzeb na podstawie umów zlecenia) oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności Wnioskodawcy polegającej na prowadzeniu inwestycji w spółki celowe w szczególności z branży odnawialnych źródeł energii, a wszelkie umowy i porozumienia zawierane przez Spółkę odpowiadają jej faktycznie prowadzonej działalności i się z nią pokrywają. Nie sposób nie dostrzec również ich gospodarczego uzasadnienia oraz powiązania z interesami Wnioskodawcy. Ponadto, Wnioskodawca wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających jak i zewnętrznych wyspecjalizowanych podwykonawców dobieranych w ramach potrzeb do wykonania konkretnych zadań. Posiadana przez Wnioskodawcę infrastruktura w zupełności jest wystarczająca do prowadzenia działalności holdingowej.

Wnioskodawca planuje w okresie pomiędzy 1 stycznia 2023 r. a 31 grudnia 2023 r. (zawsze po upływie co najmniej dwóch lat od ich nabycia) odpłatne zbycie udziałów w Spółkach Zależnych, aby reinwestować środki na dalsze projekty. Wnioskodawca co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów w Spółce Zależnej poinformuje organy podatkowe o chęci skorzystania ze zwolnienia i planowanym terminie przeprowadzenia transakcji sprzedaży udziałów zgodnie z treścią art. 24o Ustawy o CIT.

Spółki Zależne mają siedzibę, zarząd oraz rezydencję podatkową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółki Zależne prowadzą lub prowadzić będą (projekty są na różnych stopniach zaawansowania) działalność gospodarczą z zakresu odnawialnych źródeł energii. Spółki Zależne nie są właścicielami nieruchomości. W konsekwencji, Spółki Zależne nie wykazują w swoich bilansach po stronie aktywów jakichkolwiek nieruchomości. Nieruchomości wykorzystywane na potrzeby ww. projektów są udostępniane Spółkom Zależnym na podstawie zawartych umów dzierżawy.

Nabywcą udziałów w Spółkach Zależnych będzie podmiot zewnętrzny, niepowiązany z Wnioskodawcą, który zapłaci Wnioskodawcy uzgodnione umownie wynagrodzenie za nabycie udziałów Spółek Zależnych. Spółki Zależne, których udziały po upływie dwóch lat od ich nabycia miałyby zostać odpłatnie zbyte przez Wnioskodawcę, będą spełniały warunki określone w art. 24m pkt 3 lit. a, c-d Ustawy o CIT w dniu uzyskania dochodu, który miałby korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 24o ust. 1 tej ustawy. W konsekwencji, w momencie sprzedaży udziałów Spółki Zależnej przez Wnioskodawcę:

a) Wnioskodawca będzie posiadać przez nieprzerwany okres dwóch lat do dnia poprzedzającego sprzedaż udziałów bezpośrednio co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale Spółki Zależnej na podstawie tytułu własności,

b) Spółka Zależna przez nieprzerwany okres dwóch lat do dnia poprzedzającego sprzedaż udziałów nie będzie posiadać tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

c) Spółka Zależna przez nieprzerwany okres dwóch lat do dnia poprzedzającego sprzedaż udziałów nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

Jednocześnie, na moment sprzedaży udziałów Spółki Zależnej przez Wnioskodawcę warunki uznania Wnioskodawcy za spółkę holdingową, o których mowa w art. 24m ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT będą spełnione przez nieprzerwany okres dwóch lat od dnia nabycia udziałów przez Wnioskodawcę w Spółce Zależnej do dnia poprzedzającego dzień ich sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku z 22 lutego 2023 r. (wpływ 22 lutego 2023 r.) wskazali Państwo m. in., że:

- udziały w A spółka z o. o., B spółka z o. o. oraz C spółka z o. o. zostały nabyte przez Wnioskodawcę w dniu 2 marca 2021 r.

- na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów w A spółka z o. o., B spółka z o. o. oraz C spółka z o.o. spełnione będą wszystkie przesłanki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - 3 nieprzerwanie przez okres 2 lat.

Pytanie

Czy sprzedaż udziałów w Spółkach Zależnych przez Wnioskodawcę w okresie pomiędzy 1 stycznia 2023 r. a 31 grudnia 2023 r., jednakże po upływie dwóch lat od dnia ich nabycia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 24o Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż udziałów w Spółkach Zależnych przez Wnioskodawcę w okresie pomiędzy 1 stycznia 2023 r. a 31 grudnia 2023 r., jednakże po upływie dwóch lat od dnia ich nabycia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 24o Ustawy o CIT.

Uzasadnienie [Treść uzasadnienia uwzględnia stan prawny obowiązujący od dnia 1 stycznia 2023 r. wprowadzany ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180)]

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: "ustawa nowelizująca", "Polski Ład") od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy o CIT szereg zmian, a także dodanie nowych przepisów, w tym nowych preferencji podatkowych dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce. Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji podatkowej grupy kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK. Z preferencji nie mogą skorzystać również beneficjenci zwolnień w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji. Regulacja opiera się na dwóch filarach:

1) pełnym zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zysków pochodzących ze zbycia udziałów (akcji) w spółkach zależnych oraz

2) pełnym zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych dywidendy wypłacanej spółce holdingowej przez spółkę zależną.

Na mocy przepisów o spółce holdingowej określone dochody, uzyskiwane przez taką spółkę, tj. pochodzące z dywidend oraz ze zbycia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej (w spółce z ograniczoną odpowiedzialności lub w spółce akcyjnej), podlegają zwolnieniu z podatku CIT. Warto przy tym zauważyć, że po raz pierwszy w polskim prawie podatkowym pojawia się rozwiązanie adresowane do spółek zbywających odpłatnie udziały w spółkach zależnych. W określonych warunkach będą one mogły sprzedać posiadane przez siebie udziały (także w innych spółkach polskich), nie podlegając przy tym opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z definicją spółki holdingowej (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.) zawartą w art. 24m ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT, oznacza ona spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Podstawowym warunkiem skorzystania z powyższych preferencji będzie od 1 stycznia 2023 r. będzie również posiadanie przez sprzedającego statusu spółki holdingowej, a przez spółkę sprzedawaną statusu krajowej spółki zależnej przez minimum 2 lata zgodnie z treścią art. 24m ust. 2 Ustawy o CIT. W myśl art. 24m ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.) ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 24m ust. 1 pkt 3 Ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.), spółka zależna oznacza spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

c) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

Jednocześnie w myśl art. 24o ust. 1 Ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Z kolei, na podstawie art. 24o ust. 3 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zwolnieniem nie jest objęte zbycie udziałów lub akcji w tzw. spółce nieruchomościowej, tj. w krajowej lub zagranicznej spółce zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości jej aktywów stanowią nieruchomości lub prawa do nieruchomości położonych na terytorium Polski. Wyłączenie zwolnienia w tym zakresie wynika z założeń polityki fiskalnej, zakładającej opodatkowanie w Polsce zbycia nieruchomości położonych w Polsce oraz spółek posiadających takie nieruchomości - bez względu na to, czy zbywca jest polskim rezydentem podatkowym, czy nim nie jest. Możliwość skorzystania z tych preferencji została uwarunkowana posiadaniem przez spółkę holdingową co najmniej 10% akcji lub udziałów w spółce zależnej przez okres dwóch lat.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca spełnia warunki do uznania za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT, ponieważ:

1) funkcjonuje w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będącej podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT,

2) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów w kapitale Spółek Zależnych,

3) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

4) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a Ustawy o CIT,

5) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą,

6) udziałów w Spółce nie posiada (ani bezpośrednio, ani pośrednio) udziałowiec mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 Ustawy o CIT bądź też

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Jednocześnie Spółka Zależna spełnia warunki do uznania za krajową spółkę zależną, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, ponieważ:

1) funkcjonuje w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będącej podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT,

2) co najmniej 10% udziałów w kapitale Spółki Zależnej posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności Wnioskodawca,

3) Spółka Zależna nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

4) Spółka Zależna nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową. Dodatkowo, w okresie pomiędzy 1 stycznia 2023 r. a 31 grudnia 2023 r., jednakże przed dniem uzyskania przychodów ze zbycia udziałów w Spółkach Zależnych przez Wnioskodawcę warunki, o których mowa powyżej, tj. warunki dotyczące klasyfikacji Wnioskodawcy jako spółki holdingowej oraz Spółek Zależnych jako krajowych spółek zależnych będą spełnione nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Także warunek, o którym mowa w art. 24m ust. 2 Ustawy o CIT zostanie spełniony.

Jednocześnie Spółki Zależne nie będą posiadały statusu spółek nieruchomościowych, o których mowa w art. 24o ust. 3 Ustawy o CIT, ponieważ Spółki Zależne nie posiadają tytułu własności żadnej nieruchomości (korzystają z nieruchomości na podstawie zawartych umów dzierżawy). W konsekwencji, nie wykazują w swoich bilansach po stronie aktywów (w tym jako środków trwałych) nieruchomości gruntowych. Dlatego też ograniczenie, o którym mowa w art. 24o ust. 3 Ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do odpłatnego zbycia udziałów w Spółkach Zależnych.

Wnioskodawca zobowiązuje się przy tym dopełnić formalności, o których mowa w art. 24o ust. 1 Ustawy o CIT, tj. na co najmniej 5 dni przed dniem planowanego zbycia, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia. W konsekwencji, sprzedaż udziałów w Spółkach Zależnych przez Wnioskodawcę w okresie pomiędzy 1 stycznia 2023 r. a 31 grudnia 2023 r., jednakże po upływie dwóch lat od dnia ich nabycia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 24o Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT” lub „udpop”) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych (rozdział 5b ustawy o CIT), które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Są to zmiany mające na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

Przepisy dotyczące m.in. spółek holdingowych zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2180 dalej jako „Ustawa nowelizująca”).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej:

Przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z aktualnie obowiązującą wersją (od 1 stycznia 2023 r.) art. 24m ust. 1 pkt 1 – 3 ustawy o CIT, ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1) krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1;

2) spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

3) spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b) (uchylona),

c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e) (uchylona));

4) zagranicznej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a) ma osobowość prawną,

b) podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c) nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT,

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Na podstawie art. 24o ustawy o CIT:

1. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2. Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1) imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3) wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4) planowaną datę zawarcia umowy.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Celem zmian ww. przepisów, które weszły w życie 1 stycznia 2023 r. było doprecyzowanie przepisów i zapobieżenie ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej albo zagranicznej spółki zależnej. Wynika to wprost z uzasadnienia do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Druk sejmowy nr 2544).

Przy czym możliwe jest skorzystanie ze zmienionego reżimu holdingowego już w 2023 roku przy założeniu spełnienia zmodyfikowanych warunków, w tym dwuletniego posiadania udziałów/akcji, przed wejściem w życiem przepisów nowelizujących - tj. przed 1 stycznia 2023 roku.

Okres nieprzerwanego posiadania udziałów/akcji przez spółkę holdingową powinien być bowiem ustalany (obliczany) również w oparciu o stan faktyczny, który wystąpił odpowiednio przed wejściem w życie/nowelizacją reżimu holdingowego. Przyjęcie bowiem odmiennego poglądu stałoby w sprzeczności z celem ustawodawcy, którym jest przypływ kapitału inwestycyjnego, przyczyniający się do wzrostu gospodarczego w Polsce.

Z danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że są Państwo Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nie korzystają Państwo ze zwolnień podatkowych wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy o CIT. Udziałów w Państwa Spółce nie posiada (ani bezpośrednio, ani pośrednio) udziałowiec mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 Ustawy o CIT bądź też

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Są Państwo Spółką posiadającą na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (nabytych przez Państwa 2 marca 2021 r.) w spółkach zależnych tj. w A spółka z o. o., B spółka z o. o., C spółka z o. o. dla których pełnicie Państwo funkcję holdingową. Nie są Państwo przy tym podmiotem tworzącym podatkową grupę kapitałową wraz ze Spółkami Zależnymi ani z innymi podmiotami. Państwa rolą jest finansowanie projektów oraz refinansowanie kapitału uzyskanego z ich sprzedaży na rzecz inwestorów zewnętrznych (przykładowo ze sprzedaży udziałów w Spółkach Zależnych) poprzez nabywanie udziałów w innych spółkach prowadzących działalność z zakresu odnawialnych źródeł energii oraz poprzez zakładanie własnych spółek operacyjnych przeznaczonych do realizacji następnych projektów inwestycyjnych w tym zakresie.

Posiadają Państwo składniki majątku niezbędne do prowadzenia działalności holdingowej, tj. lokal (na podstawie umowy najmu), wykwalifikowany personel (wykorzystywany zarówno stale jak i w okresach zwiększonego zapotrzebowania w ramach potrzeb na podstawie umów zlecenia) oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej przez Państwa działalności polegającej na prowadzeniu inwestycji w spółki celowe w szczególności z branży odnawialnych źródeł energii, a wszelkie umowy i porozumienia zawierane przez Państwa odpowiadają jej faktycznie prowadzonej działalności i się z nią pokrywają. Ponadto, wykonują Państwo swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających jak i zewnętrznych wyspecjalizowanych podwykonawców dobieranych w ramach potrzeb do wykonania konkretnych zadań. Posiadana przez Państwa infrastruktura w zupełności jest wystarczająca do prowadzenia działalności holdingowej.

Planują Państwo w okresie pomiędzy 1 stycznia 2023 r. a 31 grudnia 2023 r. ale zawsze po upływie 2 lat od dnia nabycia, odpłatne zbycie udziałów w Spółkach Zależnych, aby reinwestować środki na dalsze projekty. Co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów w Spółce Zależnej zamierzają Państwo poinformować organy podatkowe o chęci skorzystania ze zwolnienia i planowanym terminie przeprowadzenia transakcji sprzedaży udziałów zgodnie z treścią art. 24o Ustawy o CIT.

Państwa Spółki Zależne mają siedzibę, zarząd oraz rezydencję podatkową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółki Zależne prowadzą lub prowadzić będą (projekty są na różnych stopniach zaawansowania) działalność gospodarczą z zakresu odnawialnych źródeł energii. Spółki Zależne nie są właścicielami nieruchomości. W konsekwencji, Spółki Zależne nie wykazują w swoich bilansach po stronie aktywów jakichkolwiek nieruchomości. Nieruchomości wykorzystywane na potrzeby ww. projektów są udostępniane Spółkom Zależnym na podstawie zawartych umów dzierżawy.

Nabywcą udziałów w Spółkach Zależnych będzie podmiot zewnętrzny, niepowiązany z Państwem, który zapłaci Państwu uzgodnione umownie wynagrodzenie za nabycie udziałów Spółek Zależnych. Spółki Zależne, których udziały po upływie dwóch lat od ich nabycia miałyby zostać odpłatnie zbyte przez Państwa, będą spełniały warunki określone w art. 24m pkt 3 lit. a, c-d Ustawy o CIT w dniu uzyskania dochodu, który miałby korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 24o ust. 1 tej ustawy. W konsekwencji, na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego, w momencie sprzedaży udziałów Spółki Zależnej przez Państwa:

a) będziecie Państwo posiadać przez nieprzerwany okres dwóch lat do dnia poprzedzającego sprzedaż udziałów bezpośrednio co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale Spółki Zależnej na podstawie tytułu własności,

b) Spółka Zależna przez nieprzerwany okres dwóch lat do dnia poprzedzającego sprzedaż udziałów nie będzie posiadać tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

c) Spółka Zależna przez nieprzerwany okres dwóch lat do dnia poprzedzającego sprzedaż udziałów nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

Na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów w A spółce z o. o., B spółce z o. o. oraz C spółce z o.o. spełnione będą przez Państwa wszystkie przesłanki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - 3 – nieprzerwanie przez okres 2 lat.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia czy sprzedaż udziałów przez Państwa Spółkę w Spółkach Zależnych, w okresie pomiędzy 1 stycznia 2023 r. a 31 grudnia 2023 r., jednakże po upływie dwóch lat od dnia ich nabycia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 24o Ustawy o CIT?

Zwolnienie wynikające z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT ma zastosowanie do dochodów uzyskiwanych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów lub akcji w spółce zależnej. Pozostałymi warunkami uprawniającymi do skorzystania z ww. zwolnienia są:

1. zbycie udziałów krajowej albo zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT,

2. spółki zależne nie mogą posiadać co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio w nieruchomościach położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 ustawy o CIT stosuje się odpowiednio,

3. zbycia udziałów musi dokonać spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, a spółka zbywana musi spełniać warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o CIT albo art. 24m ust. 1 pkt 3-4 ustawy o CIT,

4. Zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia, o zamiarze skorzystania ze zwolnienia,

5. Spełnianie, na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów (akcji), warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat.

Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że o ile jak wyraźnie wskazali Państwo we wniosku na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów w A spółce z o. o., B spółce z o. o. oraz C spółce z o.o. spełnione będą przez Państwa wszystkie przesłanki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - 3 – nieprzerwanie przez okres 2 lat, to biorąc pod uwagę, że z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że pozostałe warunki zastosowania zwolnienia zostały/zostaną przez Państwa spełnione, dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów w A spółce z o. o., B spółce z o. o. oraz C spółce z o.o. korzystać będzie ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 24o ustawy o CIT.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko z ww. zastrzeżeniem uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. 

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00