Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.196.2023.2.ASZ

Zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy szkoleń wymaganych dla zawodów: elektryk, energetyk, gazownik.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 6 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy szkoleń wymaganych dla zawodów: elektryk, energetyk, gazownik. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2023 r. (wpływ 12 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Działalność gospodarczą prowadzi i Pan od 10 czerwca 2020 r. Pana główne PKD to 85.59.Z pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane. Klientów pozyskuje Pan poprzez kontakt telefoniczny i osobisty, media społecznościowe umieszczając w nich reklamy. Pana oferta skierowana jest głównie do zakładów pracy, które chcą umożliwić zdobycie dla swoich pracowników wygasających uprawnień zawodowych, jak i dla osób indywidualnych chcących podwyższyć swoje kwalifikacje zawodowe, bądź zdobyć odpowiednie uprawnienia wymagane przez odrębne przepisy na danym stanowisku, a tym samym znaleźć się na rynku pracy .

W ramach swej działalności umożliwia Pan po przejściu odpowiedniego szkolenia i przeprowadzeniu egzaminu nabycie świadectwa kwalifikacyjnego tzw. SEP, wydawanych z URE (Urząd Regulacji i Energetyki). Uprawnienia te są czasowe na okres 5 lat oraz wymagane dla zawodu :

- elektryk

- energetyk

- gazownik.

Umożliwia Pan tez zdobycie uprawnień wydawanych przez UDT (Urząd Dozoru Technicznego). Uprawnienia są bezterminowe i wymagane dla zawodu:

- F-gazy (Certyfikowany Monter Klimatyzacji)

- Certyfikowany Monter Pomp Ciepła OZE

- Certyfikowany Monter Modułów Fotowoltaicznych

- Certyfikowany Napełniacz Butli Ciśnieniowych.

Pana zadaniem jest przeszkolenie klienta podczas rozmowy telefonicznej, w trakcie spotkań indywidualnych, w temacie doboru zakresów uprawnień niezbędnych do wykonywanych zawodów ww.

Jednocześnie oświadcza Pan, że

Nie jest Pan podmiotem objętym systemem oświaty, zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Nie posiada Pan zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Szkolenia organizuje Pan w sposób zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472 ze zm.) i odbywają się one w następującej formie:

- zainteresowany posiada listę obecności uczestników szkoleń,

- wnioskodawca posiada szczegółowy plan szkolenia,

- szkolenia organizowane są dla pracowników firm i pokrywane są w całości ze środków tych firm, bądź ze środków własnych osób podnoszących kwalifikacje,

- przeszkoleni pracownicy otrzymują certyfikat informujący o ukończeniu danego szkolenia,

- szkolenia organizowane przez Firmę zainteresowanego kończą się egzaminem.

Efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Odbycie szkolenia zakończonego egzaminem jest warunkiem niezbędnym do uzyskania uprawnień do wykonywania zawodu przez klientów Wnioskodawcy.

Usługi szkolenia pracowników prywatnych przedsiębiorstw oraz osób indywidualnych mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego z uwagi na fakt, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest istotnym i niezbędnym warunkiem nałożonym przez rynek pracy i odrębne przepisy do wykonywania pracy zawodowej na danym stanowisku np. szkolenia SEP (uprawnienia elektryczne) na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. (Dz. U. Nr 89 z dnia 21 maja 2003 r.) dla osób na stanowiskach eksploatacji i dozoru.

Zatem świadczone przez Pana usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także ich celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych i zdobycie uprawnień niezbędnych do wykonywania danej pracy.

Szkolenia świadczone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowany nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W ramach swej działalności zajmuje się Pan organizacją i przekierowaniem Pana klientów do odpowiedniej placówki -ośrodka szkoleniowego: Ośrodek Szkolenia Zawodowego O. s.c., który bezpośrednio przeprowadza szkolenie zakończone egzaminem i za to wystawia Panu fakturę.

Zajmuje się Pan również pomocą w skompletowaniu przez klienta dokumentów, niezbędnych w celu podejścia do egzaminu państwowego z URE (Urząd Regulacji i Energetyki) oraz UDT (Urząd Dozoru Technicznego). Dodatkowo, wraz z kadrą inżynierów aktywnie uczestniczy Pan w szkoleniach w systemie ON-LINE, które przygotowują do egzaminów państwowych.

Posiada Pan aktualne uprawnienia elektryczne w zakresie eksploatacji oraz dozoru wydawane przez URE. Dodatkowo przeszedł Pan 90-godzinny kurs metodyczno-pedagogiczny dla osób prowadzących szkolenia.

Ponadto obecnie posiada Pan wpis do RIS (Rejestr Instytucji Szkoleniowych), który został dokonany 13 lutego 2023 r.

Zaznacza Pan, że w większości nie wykonuje Pan osobiście szkoleń, lecz kieruje Pan swoich klientów do ośrodka szkoleniowego, który na Pana zlecenie przeprowadza odpowiednie szkolenie zawodowe jak i przeprowadza egzamin.

Wpłaty z tytułu przeprowadzonego szkolenia zakończonego egzaminem wpływają od klientów bezpośrednio na Pana konto, z ośrodkiem szkolenia rozlicza się Pan osobno otrzymując od nich fakturę za przeprowadzone na Pana zlecenie szkolenie i egzamin Pana klientów.

W uzupełnieniu odpowiedział Pan na zadane w wezwaniu pytania w następujący sposób:

Jest Pan czynnym podatnikiem VAT.

Świadczonych przez Pana usługi nie można zakwalifikować jako usług kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT.

Na pytanie sformułowane w wezwaniu: „Czy opisane we wniosku usługi, będą stanowiły usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT?”

Odpowiedział Pan, że „nie”.

Na pytanie: „Czy opisane we wniosku usługi szkoleniowe, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT?”

Odpowiedział Pan, że Pana zdaniem tak.

SEP

Usługi szkoleniowe opisane we wniosku stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Przepisy prawa mówią wprost o wiedzy i kwalifikacjach niezbędnych do uzyskania odpowiedniego świadectwa, czyli wskazują wiedzę jaką podczas szkolenia musi zdobyć uczestnik, aby pozytywnie zdać egzamin, a tym samym uzyskać kwalifikacje do wykonywania konkretnych prac. Odnośnie programu i wiedzy niezbędnej do uzyskania kwalifikacji stanowi Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczególnych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci .

§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji, w szczególności:

1)rodzaje prac, stanowisk oraz urządzeń, instalacji lub sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją;

2)zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do wykonywania czynności związanych z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń lub sieci;

§ 4.

1. Świadectwo kwalifikacyjne jest wymagane dla rodzajów prac i stanowisk w zakresie:

1) eksploatacji - do których zalicza się stanowiska osób wykonujących prace dotyczące obsługi, konserwacji, remontu, naprawy, montażu lub demontażu i czynności kontrolno- pomiarowych;

2) dozoru - do których zalicza się stanowiska osób kierujących czynnościami osób wykonujących prace określone w pkt 1 lub stanowiska osób sprawujących nadzór nad eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.

2.Prace, o których mowa w ust. 1, obejmują wykonywanie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i wymagań ochrony środowiska czynności w zakresie:

1)obsługi, które mają wpływ na zmiany parametrów pracy obsługiwanych urządzeń, instalacji i sieci;

2)konserwacji, które są związane z zabezpieczeniem i utrzymaniem należytego stanu technicznego urządzeń, instalacji i sieci;

3)remontu lub naprawy, które są związane z usuwaniem usterek i awarii urządzeń, instalacji i sieci w celu doprowadzenia ich do wymaganego stanu technicznego;

4)montażu lub demontażu, które są niezbędne do instalowania lub odinstalowywania i przyłączania lub odłączania urządzeń, instalacji i sieci;

5)kontrolno-pomiarowym, które są niezbędne do dokonania oględzin, oceny stanu technicznego, parametrów eksploatacyjnych, jakości regulacji i sprawności energetycznej urządzeń, instalacji i sieci

§ 6.

1. Osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, w celu uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji , wykazują się wiedzą teoretyczną i praktyczną w zakresie:

1) na stanowiskach eksploatacji:

a)zasad budowy, działania oraz warunków technicznych obsługi urządzeń, instalacji i sieci,

b)zasad eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

c)zasad i warunków wykonywania prac dotyczących obsługi, konserwacji, remontu, naprawy, montażu lub demontażu i czynności kontrolno-pomiarowych,

d)zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz udzielania pierwszej pomocy,

e)zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i ochrony środowiska;

F-GAZY

Odnośnie do szkoleń f-gazy nie ma podstawy prawnej wskazującej konkretne zasady na podstawie których przeprowadza Pan szkolenia, jednakże istnieją przepisy, które regulują wiedzę niezbędną do uzyskania certyfikacji, która jest jednocześnie podstawą merytoryczną szkoleń przeprowadzanych przez Pana.

Ustawa z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych 1), 2)

Art. 20.

1. Personel, o którym mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2067 z dnia 17 listopada 2015 r. ustanawiającego, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014, minimalne wymagania i warunki wzajemnego uznawania certyfikacji osób fizycznych w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła oraz agregatów chłodniczych samochodów ciężarowych i przyczep chłodni, zawierających fluorowane gazy cieplarniane, a także certyfikacji przedsiębiorstw w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła zawierających fluorowane gazy cieplarniane (Dz. Urz. UE L 301 z 18.11.2015, str. 28), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) 2015/2067”, jest obowiązany do posiadania odpowiedniego certyfikatu dla personelu, o którym mowa w art. 3 tego rozporządzenia.

2.Personel, o którym mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 304/2008 z dnia 02 kwietnia 2008 r. ustanawiającego, na mocy rozporządzenia (WE) nr 842/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, minimalne wymagania i warunki dotyczące wzajemnego uznawania certyfikacji przedsiębiorstw i personelu

30 listopada 2020

Kancelaria Sejmu s. 30/80

w odniesieniu do stacjonarnych systemów ochrony przeciwpożarowej i gaśnic zawierających niektóre fluorowane gazy cieplarniane (Dz. Urz. UE L 92 z 03.04.2008, str. 12), zwanego dalej „rozporządzeniem (WE) nr 304/2008”, obowiązany jest do posiadania odpowiedniego certyfikatu dla personelu, o którym mowa w art. 4 tego rozporządzenia.

3.Personel, o którym mowa w art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2066 z dnia 17 listopada 2015 r. ustanawiającego, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014, minimalne wymagania i warunki dotyczące wzajemnego uznawania certyfikacji osób fizycznych dokonujących instalacji, serwisowania, konserwacji, napraw lub likwidacji rozdzielnic elektrycznych zawierających fluorowane gazy cieplarniane bądź dokonujących odzysku fluorowanych gazów cieplarnianych ze stacjonarnych rozdzielnic elektrycznych (Dz. Urz. UE L 301 z 18.11.2015, str. 22), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) 2015/2066”, oraz w art. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 306/2008 z dnia 2 kwietnia 2008 r. ustanawiającego na mocy rozporządzenia (WE) nr 842/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady minimalne wymagania i warunki wzajemnego uznawania certyfikacji personelu dokonującego odzysku rozpuszczalników na bazie fluorowanych gazów cieplarnianych z urządzeń (Dz. Urz. UE L 92 z 03.04.2008, str. 21, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (WE) nr 306/2008”, jest obowiązany do posiadania odpowiedniego certyfikatu dla personelu, o którym mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 2015/2066 albo w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 306/2008.

4. Personel wykonujący czynności w zakresie instalacji, kontroli szczelności, konserwacji lub serwisowania, a także naprawy i likwidacji stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych lub pomp ciepła, jak również stacjonarnych systemów ochrony przeciwpożarowej, zawierających substancje kontrolowane oraz odzysku substancji kontrolowanych z tych urządzeń lub systemów ochrony przeciwpożarowej oraz gaśnic jest obowiązany do posiadania certyfikatów dla personelu, o których mowa odpowiednio w ust. 1 lub 2.

4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 280 z 23.10.2008, str. 38.

30 listopada 2020

Kancelaria Sejmu s. 31/80

5.Personel, o którym mowa w ust. 1-4, obowiązany jest wykonywać czynności objęte certyfikatami dla personelu, o których mowa w ust. 1-3, z wykorzystaniem odpowiedniego wyposażenia technicznego.

6.Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, minimalne wyposażenie techniczne, o którym mowa w ust. 5, kierując się koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa osób fizycznych wykonujących czynności objęte certyfikatami dla personelu, o których mowa w ust. 1-3, jak również ochrony środowiska.

Uczestnicy poszczególnych kursów będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach wykonywanej pracy, oraz zawodu .

SEP

Zdobyta wiedza jest podstawą do pracy pozostającą w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem. Program merytoryczny jest indywidualnie dobrany do grupy osób uczestniczących w szkoleniu. Osobno dla elektryków, energetyków i gazowników. Na każdym panelu są zagadnienia niezbędne do zapoznania uczestników lub uaktualnienia ich wiedzy z zakresu pracy, którą będą wykonywać w zależności o jakie uprawniania się ubiegają.

F gazy

Kurs składa się z dwóch części teoretycznej i praktycznej. Cześć teoretyczna zawiera niezbędną wiedzę merytoryczną do pracy z gazami fluorowanych. Opiera się również o zasady bezpieczeństwa z ww. czynnikiem chłodniczym .

W części praktycznej uczestnicy zdobywają umiejętności związane z instalacją, montażem oraz konserwacją agregatów chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła.

Na pytanie: „Czy w zakresie opisanych usług działa Pan pod kontrolą państwa? Na czym polega ta kontrola?”

Odpowiedział Pan, że bezpośrednią kontrolą świadczeń kwalifikacyjnych, w uzyskaniu których Pan pośredniczy czuwa Urząd Regulacji Energetyki oraz Urząd Dozoru Technicznego.

Prowadzi Pan działalność szkoleniową na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności.

Programy nauczania dla uprawnień z zakresu F-gazów są akceptowane przez właściwe instytucje państwowe (UDT), natomiast świadectwa kwalifikacyjne tzw. SEP, nie posiadają programu nauczania z góry ustalonego przez instytucje państwową.

Ma Pan dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania.

Pana działania nie wymagają akceptacji Państwa.

Na pytanie: „Czy posiada Pan dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania opisanych we wniosku usług są środki publiczne?”

Odpowiedział Pan: „Nie posiadam takiego potwierdzenia, ponieważ moje usługi na ten moment nie są finansowane z środków publicznych”.

Bierze Pan merytorycznie udział w szkoleniach. Posiada Pan wiedzę w zakresie uprawnień SEP potwierdzoną świadectwem kwalifikacyjnym eksploatacja elektryczna, energetyczna, oraz gazowa. Opracowuje Pan na szkolenia przykładowe pytania i omawia odpowiedzi z uczestnikami szkolenia. Co do uprawnień f-gazowych, szkoli Pan uczestników w zakresie uzyskania certyfikacji oraz przygotowania przedsiębiorstw do kontroli z Urzędu Dozoru Technicznego. Również ma Pan panel merytoryczny, na którym Pan omawia przykładowe pytania, które mogą wystąpić na egzaminie przed komisją z Urzędu Dozoru Technicznego.

Dodatkowo przeszedł Pan 90 godzin kursu metodyczno-pedagogicznego dla osób prowadzących szkolenia w akredytowanym ośrodku szkoleniowym.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 7 czerwca 2023 r.)

Czy odsprzedaż zakupionych usług szkoleniowych mających za zadanie przekwalifikować osoby i znaleźć się na rynku pracy bądź zdobyć uprawnienia zawodowe wymagane przez odrębne przepisy na danym stanowisku może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U.2011.177.1054 z późniejszymi zmianami)?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 7 czerwca 2023 r.)

Uważa Pan, że dokonując odsprzedaży usług szkoleniowych związanych z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego spełniam warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 29, gdyż szkolenia te w opisanej przez Pana sytuacji umożliwiają uczestników tych szkoleń przekwalifikowanie i podjęcie pracy zarobkowej w zakresie jakiego dotyczyło szkolenie a jednocześnie szkolenia te są prowadzone są na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zauważyć przy tym należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Z przedstawionego opisu sprawy m.in. wynika, że w ramach swej działalności umożliwia Pan po przejściu odpowiedniego szkolenia i przeprowadzeniu egzaminu nabycie świadectwa kwalifikacyjnego tzw. SEP, wydawanych z URE (Urząd Regulacji i Energetyki). Uprawnienia te są czasowe na okres 5 lat oraz wymagane m.in. dla zawodu:

- elektryk

- energetyk

- gazownik.

Szkolenia organizuje Pan w sposób zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472 ze zm.) i odbywają się one w następującej formie:

- zainteresowany posiada listę obecności uczestników szkoleń,

- wnioskodawca posiada szczegółowy plan szkolenia,

- szkolenia organizowane są dla pracowników firm i pokrywane są w całości ze środków tych firm, bądź ze środków własnych osób podnoszących kwalifikacje,

- przeszkoleni pracownicy otrzymują certyfikat informujący o ukończeniu danego szkolenia,

- szkolenia organizowane przez Firmę zainteresowanego kończą się egzaminem.

Efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Odbycie szkolenia zakończonego egzaminem jest warunkiem niezbędnym do uzyskania uprawnień do wykonywania zawodu przez klientów Wnioskodawcy.

Świadczone przez Pana usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także ich celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych i zdobycie uprawnień niezbędnych do wykonywania danej pracy.

Wskazał Pan, że nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Posiada Pan wpis do RIS (Rejestru Instytucji Szkoleniowych).

W ramach swej działalności zajmuje się Pan organizacją szkoleń. Szkolenia dla Pana klientów przeprowadzane są przez odpowiednią placówkę - ośrodek szkoleniowy (Spółkę Cywilną), który bezpośrednio na Pana zlecenie przeprowadza szkolenie zakończone egzaminem i za to wystawia Panu fakturę. Wpłaty z tytułu przeprowadzonego szkolenia zakończonego egzaminem wpływają bezpośrednio na Pana konto. Z ośrodkiem szkolenia rozlicza się Pan osobno otrzymując od nich fakturę.

W przedmiotowej sprawie Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy odsprzedaż zakupionych usług szkoleniowych wymaganych m.in. dla następujących zawodów: elektryk, energetyk oraz gazownik, mających za zadanie przekwalifikować osoby, aby mogły znaleźć się na rynku pracy bądź zdobyć uprawnienia zawodowe wymagane przez odrębne przepisy na danym stanowisku, może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Dokonując oceny, czy usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.

Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pan podmiotem objętym systemem oświaty. Nie posiada Pan zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Nie jest Pan również uczelnią, jednostką naukową PAN ani instytutem badawczym. Uważa Pan, że świadczonych przez Pana usługi nie można zakwalifikować jako usług kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT.

W związku z powyższym usługi dotyczące szkoleń: elektrycznego, energetycznego oraz gazowniczego, nie będą spełniały warunków wskazanych w tym przepisie.

W tej sytuacji w następnej kolejności należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jak wynika z ww. przepisu warunkiem zwolnienia od podatku usług o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Trzeba zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, rozumie się takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Zauważyć trzeba – opierając się na powołanych regulacjach prawa unijnego – że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Jak wskazano w opisie sprawy, prowadzone szkolenia mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W zaistniałej sytuacji usługi te dopełniają obowiązku doskonalenia zawodowego, pozostając w związku z zawodem uczestników kursów. Organizowane przez Pana szkolenia służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych określanych jako „kształcenie zawodowe”, czyli przekazywanie wiedzy, umiejętności, wiadomości związanych z konkretnym zawodem i jego wykonywaniem.

W polskim porządku prawnym istnieją przepisy regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385),

osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6, obowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne.

Zgodnie z art. art. 54 ust. 2 ustawy Prawo energetyczne

2. Zabrania się zatrudniania przy samodzielnej eksploatacji sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6, osób bez kwalifikacji, o których mowa w ust. 1. Pracodawca może dopuścić do wykonywania prac eksploatacyjnych przy urządzeniach energetycznych, pod nadzorem osoby uprawnionej, osoby nieposiadające świadectw kwalifikacyjnych:

1) w celu przygotowania zawodowego z uwzględnieniem przepisów dotyczących zatrudnienia młodocianych;

2) będące uczniami szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), przewiduje nabycie umiejętności związanych z wykonywaniem prac eksploatacyjnych przy urządzeniach energetycznych;

3) reprezentujące organy nadzoru;

4) prowadzące specjalistyczne prace serwisowe.

W myśl art. 54 ust. 6 ww. ustawy,

Minister właściwy do spraw energii, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu oraz Ministrem Obrony Narodowej, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 54 ust. 7 ww. ustawy,

Minister właściwy do spraw energii, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 6, określi w szczególności:

1) rodzaje prac, stanowisk oraz urządzeń, instalacji lub sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją,

2) zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do wykonywania czynności związanych z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń lub sieci,

3) skład komisji kwalifikacyjnych oraz wymagania dla przewodniczącego, zastępcy i członków komisji kwalifikacyjnych ze względu na stanowisko pracy, zakres czynności i grupy urządzeń, instalacji i sieci, na których wykonywane są czynności przez osoby, których kwalifikacje sprawdza ta komisja,

4) tryb przeprowadzania egzaminu przez komisję kwalifikacyjną,

5) sposób wnoszenia opłaty, o której mowa w ust. 4, i jej wysokość,

6) warunki i sposób gromadzenia przez komisje kwalifikacyjne dokumentacji z postępowania w sprawie sprawdzania kwalifikacji,

7) wzór świadectwa kwalifikacyjnego

- biorąc pod uwagę zapewnienie bezpieczeństwa technicznego i niezawodności funkcjonowania oraz bezpiecznej eksploatacji urządzeń, instalacji lub sieci elektroenergetycznych, ciepłowniczych i gazowych, bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz bezstronnego i niezależnego postępowania w sprawie wydania świadectwa kwalifikacyjnego dla osób wykonujących czynności związane z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 54 ust. 6 i 7 ww. ustawy Prawo energetyczne, wydane zostało rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz.U. z 2022 r. poz. 1392).

W myśl § 1 cyt. wyżej rozporządzenia,

Rozporządzenie określa szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji, w szczególności:

1) rodzaje prac, stanowisk oraz urządzeń, instalacji lub sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją;

2) zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do wykonywania czynności związanych z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń lub sieci;

3) skład komisji kwalifikacyjnych oraz wymagania dla przewodniczącego, zastępcy i członków komisji kwalifikacyjnych ze względu na stanowisko pracy, zakres czynności i grupy urządzeń, instalacji i sieci, na których wykonywane są czynności przez osoby, których kwalifikacje sprawdza ta komisja;

4) tryb przeprowadzania egzaminu przez komisję kwalifikacyjną;

5) sposób wnoszenia opłaty za sprawdzenie kwalifikacji, o której mowa w art. 54 ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanej dalej „opłatą”, i jej wysokość;

6) warunki i sposób gromadzenia przez komisje kwalifikacyjne dokumentacji z postępowania w sprawie sprawdzania kwalifikacji;

7) wzór świadectwa kwalifikacyjnego.

Stosownie do § 3 ww. rozporządzenia

Rodzaje urządzeń, instalacji i sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

W myśl § 6 ww. rozporządzenia,

Osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, w celu uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji, wykazują się wiedzą teoretyczną i praktyczną w zakresie:

1) na stanowiskach eksploatacji:

a) zasad budowy, działania oraz warunków technicznych obsługi urządzeń, instalacji i sieci,

b) zasad eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

c) zasad i warunków wykonywania prac dotyczących obsługi, konserwacji, remontu, naprawy, montażu lub demontażu i czynności kontrolno-pomiarowych,

d) zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz udzielania pierwszej pomocy,

e) zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i ochrony środowiska;

2) na stanowiskach dozoru:

a) przepisów dotyczących przyłączania urządzeń i instalacji do sieci, dostarczania paliw i energii, prowadzenia ruchu i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

b) przepisów i zasad postępowania przy programowaniu pracy urządzeń, instalacji i sieci, z uwzględnieniem zasad racjonalnego użytkowania paliw i energii,

c) przepisów dotyczących eksploatacji oraz wymagań w zakresie prowadzenia dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej urządzeń, instalacji i sieci,

d) przepisów dotyczących budowy urządzeń, instalacji i sieci oraz norm i warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać te urządzenia, instalacje i sieci,

e) zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i ochrony środowiska,

f) przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, z uwzględnieniem zasad udzielania pierwszej pomocy, oraz wymagań ochrony środowiska,

g) zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu urządzeń przyłączonych do sieci,

h) zasad dysponowania mocą urządzeń i instalacji przyłączonych do sieci,

i) zasad i warunków wykonywania prac dotyczących obsługi, konserwacji, remontu, montażu oraz czynności kontrolno-pomiarowych.

Stosownie do § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia

Egzamin przeprowadza się na wniosek osoby ubiegającej się o potwierdzenie posiadanych kwalifikacji przy eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci albo na wniosek pracodawcy zatrudniającego tę osobę.

Odnosząc się do Pana wątpliwości, należy stwierdzić, że organizowane przez Pana usługi szkoleniowe wymagane dla zawodów: elektryk, energetyk, gazownik, w ramach których nabywa Pan od Ośrodka Szkoleniowego szkolenie i egzamin nie mają charakteru dowolnego. Usługi są świadczone na podstawie rozporządzenia MinistraKlimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w ustawie Prawo energetyczne.

Wskazał Pan jednoznacznie, że bezpośrednią kontrolą świadczeń kwalifikacyjnych, w uzyskaniu których Pan pośredniczy czuwa Urząd Regulacji Energetyki oraz Urząd Dozoru Technicznego. Zatem wbrew wyrażonej przez Pana w odpowiedzi na wezwanie opinii, że świadectwa kwalifikacyjne SEP nie posiadają programu nauczania z góry ustalonego przez instytucje państwową oraz że ma Pan w tym zakresiedowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania, należy stwierdzić, że w świetle Pana wyjaśnień oraz mających w tym zakresie zastosowanie regulacji prawnych, w przypadku szkoleń wymaganych dla zawodów: elektryk, energetyk, gazownik o dowolności nie może być mowy.

Jak wynika z opisu sprawy, usługi szkoleniowe wymagane dla zawodów: elektryk, energetyk i gazownik spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Świadectwa kwalifikacyjne potwierdzają posiadaną wiedzę i kwalifikacje do pracy przy eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci elektrycznej, energetycznej oraz gazowej oraz uprawniają do samodzielnego jej wykonywania na określonym stanowisku.

Podsumowując dokonane ustalenia, stwierdzić trzeba, że szkolenia wymagane dla zawodów: elektryk, energetyk, gazownik, wchodzące w skład świadczonej przez Pana usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Zatem w ww. zakresie Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

W zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy odsprzedaży szkoleń wymaganych dla zawodów: Certyfikowany Monter Klimatyzacji, Certyfikowany Monter Pomp Ciepła OZE, Certyfikowany Monter Modułów Fotowoltaicznych, Certyfikowany Napełniacz Butli Ciśnieniowych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.  

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Administracyjny. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00