Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.192.2023.2.MG

Podatek od towarów i usług, który dotyczy możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części przypadającej na wystawione faktury dla uczestników przedsięwzięcia, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części przypadającej na wystawione faktury dla uczestników przedsięwzięcia, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 czerwca 2023 r. (wpływ 16 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat A (dalej: „Powiat”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Powiat, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska w B, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w C oraz Miasto D są właścicielami działek, na których posadowiony jest mur obronny, na którym zgodnie z decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta D, należy usunąć nieprawidłowości dotyczące jego stanu technicznego.

Strony, zgodnie z porozumieniem, powierzyły do wykonania całokształt spraw związanych z przeprowadzeniem postępowania przetargowego i realizacji zadania Powiatowi.

Powiat będzie realizował, w stałej współpracy i współdziałaniu z pozostałymi właścicielami muru, przedsięwzięcie mające na celu usunięcie nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego muru obronnego polegających na:

wycięciu krzewów i innych roślinności wrastających w mur i koronę muru (bez usuwania korzeni),

przemurowaniu i wzmocnieniu (uzupełnieniu ubytków spoin) niestabilnych i spękanych fragmentów kamienia i korony muru,

zabezpieczeniu korony muru, przed działaniem wody opadowej.

Rozliczenie inwestycji nastąpi po odebraniu wykonanych robót i otrzymaniu faktury wystawionej na Powiat.

W związku z powyższym, Powiat został zobligowany do wystawienia faktur wyliczonych według udziałów procentowych przypadających na pozostałych właścicieli.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

1.Powiat jest właścicielem części działek, w udziale procentowym, tj. 34,47%, na których posadowiony jest mur, do zadań właściciela należy dbanie o bezpieczeństwo budowli znajdujących się na jego posesji. W części 34,47% Powiat realizuje zadanie, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 931 ze zm.), zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, usunięcia nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego muru obronnego, która odbywa się w ramach władztwa publicznego Powiatu.

2.Powiat jest właścicielem muru obronnego oraz działek, na których jest on posadowiony w części 34,47%. Mur jest zlokalizowany (...), w murze znajduje się bramka, przez którą można przejść pomiędzy ulicami. Jest on używany do oddzielenia posesji oraz do przechodzenia przez bramkę, która się w nim znajduje.

3.Działki, na których znajduje się mur, nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

4.Towary nabywane w trakcie realizacji zadania będą wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, ich wykorzystanie przekłada się na obszar działalności niepodlegającej opodatkowaniu, w zakresie, w jakim Powiat jest ich właścicielem, tj. 34,47% z mocy prawa jako organ władzy publicznej. W pozostałym zakresie towary nabywane w trakcie realizacji zadania będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tzn. dojdzie do odsprzedaży towarów i usług stronom ww. porozumienia.

5.Porozumienie z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w C oraz Miastem D zostało zawarte w dniu (...)2023 r.

6.Z porozumienia z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w C oraz Miastem D wynikają następujące postanowienia:

Zgodnie z § 4 strony powierzają Powiatowi, a Powiat przyjmuje do wykonania całokształtu spraw związanych z przeprowadzeniem postępowania przetargowego i realizacją umowy zawartej w jego wyniku, w szczególności:

1)przygotowanie niezbędnej dokumentacji i uzgodnienie z właściwymi organami, w tym uzyskanie niezbędnych pozwoleń,

2)przeprowadzenie procedury przetargowej i zawarcie umowy z wybranym wykonawcą,

3)nadzorowanie realizacji robót pod względem zgodności z zawartą umową, harmonogramem ich wykonania i odbioru oraz projektami budowlanymi i innymi dokumentami,

4)rozliczenie inwestycji.

Zgodnie z porozumieniem, strony porozumienia wspólnie przygotują i przeprowadzą postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na rzecz i w imieniu stron, zobowiązują się do stałej współpracy i współdziałania w toku jego realizacji, w tym celu wyznaczą pisemnie swoich przedstawicieli do kontaktów roboczych i podejmowania bieżących decyzji, zabezpieczą środki finansowe niezbędne do realizacji porozumienia, wyznaczą swoich przedstawicieli do komisji przetargowej powołanej przez Powiat do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz do komisji odbioru zadania powierzonego Powiatowi.

W porozumieniu nie została uregulowana kwestia dotycząca wynagrodzenia otrzymywanego przez Powiat za wykonanie czynności ciążących na Powiecie. Powiat nie otrzyma wynagrodzenia za wykonane czynności.

7.Pomiędzy stronami zostało zawarte ww. porozumienie, które ma charakter umowy cywilnoprawnej.

8.Powiat nabywa usługi od wykonawcy robót związanych z usunięciem nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego muru obronnego na rzecz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w C oraz Miasta D, w części ich procentowego udziału, tj. 65,53%, w pozostałym zakresie, tj. 34,47% na własny rachunek i we własnym imieniu.

9.Obciążając strony porozumienia opłatą według udziału procentowego przypadającego na pozostałych właścicieli Powiat nie doliczy swojej marży.

10.Faktury wystawione przez Powiat na poszczególne strony porozumienia dokumentować będą czynności wykonane przez wykonawcę usługi, tj. czynności wskazane na fakturze wystawionej na Powiat, czyli wycięcie krzewów i innych roślinności wrastających w mur i koronę muru (bez usuwania korzeni), przemurowanie oraz wzmocnienie (uzupełnienie ubytków spoin) niestabilnych i spękanych fragmentów kamienia i korony muru, zabezpieczenie korony muru, przed działaniem wody opadowej.

11.Powiat wyłonił wykonawcę prac dotyczących realizacji zadania.

12.Powiat zawarł umowę cywilnoprawną na wykonanie prac z wykonawcą w ramach realizacji zadania.

Pytanie

Czy Powiatowi przysługuje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części przypadającej na wystawione faktury dla uczestników przedsięwzięcia, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Powiatu, zgodnie art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W związku z powyższym, Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie wystawionych faktur, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji, gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę.

Powyższe wynika wprost z przepisu art. 8 ust. 2a ustawy, który stanowi, że:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zasadę tę reguluje także przepis art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. Urz. WE L 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot odsprzedający daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przerzucenie kosztów na inny podmiot nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane, niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Celem odsprzedaży jest zatem przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot sprzedający na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że sam danej usługi nie wykonał. W takim przypadku jest wystawiana faktura przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą a rzeczywistym nabywcą tej usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie „w stanie nieprzetworzonym” odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi.

Należy wskazać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1)wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2)w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

-czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

-ponadto, czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie gospodarki nieruchomościami.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Powiat, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska w B, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w C oraz Miasto D są właścicielami działek, na których posadowiony jest mur obronny, na którym zgodnie z decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta D, należy usunąć nieprawidłowości dotyczące jego stanu technicznego. Powiat jest właścicielem części działek, w udziale procentowym, tj. 34,47%, na których posadowiony jest mur, do zadań właściciela należy dbanie o bezpieczeństwo budowli znajdujących się na jego posesji. W części 34,47% Powiat realizuje zadanie zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT. Zatem, usunięcie nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego muru obronnego odbywa się w ramach władztwa publicznego Powiatu. Mur jest zlokalizowany (...), w murze znajduje się bramka, przez którą można przejść pomiędzy ulicami. Jest on używany do oddzielenia posesji oraz do przechodzenia przez bramkę, która się w nim znajduje. Działki, na których znajduje się mur nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Ponadto towary nabywane w trakcie realizacji zadania będą wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, ich wykorzystanie przekłada się na obszar działalności niepodlegającej opodatkowaniu, w zakresie, w jakim Powiat jest ich właścicielem, tj. 34,47% z mocy prawa jako organ władzy publicznej. W pozostałym zakresie towary nabywane w trakcie realizacji zadania będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tzn. dojdzie do odsprzedaży towarów i usług stronom ww. porozumienia.

Strony zgodnie z porozumieniem powierzyły do wykonania całokształtu spraw związanych z przeprowadzeniem postępowania przetargowego i realizacji zadania Powiatowi.

Porozumienie zostało zawarte w dniu 12 stycznia 2023 r.

Z porozumienia wynikają następujące postanowienia:

Zgodnie z § 4 strony powierzają Powiatowi, a Powiat przyjmuje do wykonania całokształtu spraw związanych z przeprowadzeniem postępowania przetargowego i realizacją umowy zawartej w jego wyniku, w szczególności: przygotowanie niezbędnej dokumentacji i uzgodnienie z właściwymi organami, w tym uzyskanie niezbędnych pozwoleń, przeprowadzenie procedury przetargowej i zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, nadzorowanie realizacji robót pod względem zgodności z zawartą umową, harmonogramem ich wykonania i odbioru oraz projektami budowlanymi i innymi dokumentami, rozliczenie inwestycji.

Zgodnie z porozumieniem, strony porozumienia wspólnie przygotują i przeprowadzą postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na rzecz i w imieniu stron, zobowiązują się do stałej współpracy i współdziałania w toku jego realizacji, w tym celu wyznaczą pisemnie swoich przedstawicieli do kontaktów roboczych i podejmowania bieżących decyzji, zabezpieczą środki finansowe niezbędne do realizacji porozumienia, wyznaczą swoich przedstawicieli do komisji przetargowej powołanej przez Powiat do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz do komisji odbioru zadania powierzonego Powiatowi.

W porozumieniu nie została uregulowana kwestia dotycząca wynagrodzenia otrzymywanego przez Powiat za wykonanie czynności ciążących na Powiecie. Powiat nie otrzyma wynagrodzenia za wykonane czynności.

Pomiędzy stronami zostało zawarte ww. porozumienie, które ma charakter umowy cywilnoprawnej.

Powiat nabywa usługi od wykonawcy robót związanych z usunięciem nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego muru obronnego na rzecz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w C oraz Miasta D, w części ich procentowego udziału, tj. 65,53%, w pozostałym zakresie, tj. 34,47% na własny rachunek i we własnym imieniu. Obciążając strony porozumienia opłatą według udziału procentowego przypadającego na pozostałych właścicieli Powiat nie doliczy swojej marży.

Faktury wystawione przez Powiat na poszczególne strony porozumienia dokumentować będą czynności wykonane przez wykonawcę usługi, tj. czynności wskazane na fakturze wystawionej na Powiat, czyli wycięcie krzewów i innych roślinności wrastających w mur i koronę muru (bez usuwania korzeni), przemurowanie oraz wzmocnienie (uzupełnienie ubytków spoin) niestabilnych i spękanych fragmentów kamienia i korony muru, zabezpieczenie korony muru, przed działaniem wody opadowej.

Powiat wyłonił wykonawcę prac dotyczących realizacji zadania.

Powiat zawarł umowę cywilnoprawną na wykonanie prac z wykonawcą w ramach realizacji zadania. Rozliczenie inwestycji nastąpi po odebraniu wykonanych robót i otrzymaniu faktury wystawionej na Powiat.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Powiatowi przysługuje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części przypadającej na wystawione faktury dla uczestników przedsięwzięcia, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie – jak wskazał Wnioskodawca – Powiat zawarł umowę cywilnoprawną na wykonanie prac z wykonawcą w ramach realizacji zadania, a z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w C oraz Miastem D zawarł porozumienie w dniu 12 stycznia 2023 r, które ma charakter cywilnoprawny. Powiat nabywa usługi od wykonawcy robót związanych z usunięciem nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego muru obronnego na rzecz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w C oraz Miasta D, w części ich procentowego udziału, tj. 65,53%, w pozostałym zakresie, tj. 34,47% na własny rachunek i we własnym imieniu. Obciążając strony porozumienia opłatą według udziału procentowego przypadającego na pozostałych właścicieli Powiat nie doliczy swojej marży. Faktury wystawione przez Powiat na poszczególne strony porozumienia dokumentować będą czynności wykonane przez wykonawcę usługi, tj. czynności wskazane na fakturze wystawionej na Powiat, czyli wycięcie krzewów i innych roślinności wrastających w mur i koronę muru (bez usuwania korzeni), przemurowanie oraz wzmocnienie (uzupełnienie ubytków spoin) niestabilnych i spękanych fragmentów kamienia i korony muru, zabezpieczenie korony muru, przed działaniem wody opadowej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że świadczenie wskazanej wyżej usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy Powiatem a Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w C oraz Miastem D jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną. Zatem, w analizowanej sprawie, Powiat nie działa jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie może skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że świadczenie usług ma również miejsce wówczas, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług.

W rozpatrywanej sprawie został spełniony warunek wskazany w art. 8 ust. 2a ustawy, należy bowiem stwierdzić, że mamy w tym przypadku do czynienia ze świadczeniem usług przez Powiat na rzecz Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w C oraz Miasta D, gdyż usługa polegająca na usunięciu nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego muru obronnego, czyli wycięciu krzewów i innych roślinności wrastających w mur i koronę muru (bez usuwania korzeni), przemurowania i wzmocnienia (uzupełnienia ubytków spoin) niestabilnych i spękanych fragmentów kamienia i korony muru, zabezpieczenia korony muru, przed działaniem wody opadowej, posadowionego na działkach należących do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w C oraz Miasta D została nabyta w imieniu Wnioskodawcy, ale w związku z podpisanym porozumieniem, na rzecz Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w C oraz Miasta D.

W tej sytuacji, zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy, przyjmuje się, że Powiat sam nabywa i wyświadcza usługę na rzecz Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w C oraz Miasta D.

Pomiędzy otrzymywaną przez Powiat płatnością a świadczeniem na rzecz dokonujących tych płatności, tj. Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w C oraz Miastem D, zachodzi związek bezpośredni, bowiem płatność następuje w zamian za to świadczenie, tj. usunięcie nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego muru obronnego.

Należy podkreślić, iż dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Opodatkowaniu bowiem podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.

Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie pokrywa koszty świadczenia czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

W analizowanej sprawie występuje usługodawca, który wykonuje usługi na rzecz innego podmiotu (Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w C oraz Miasta D), zatem czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca otrzyma wpłaty kwot odpowiadających udziałom procentowym przypadających na pozostałych właścicieli, czyli od Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w B, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w C oraz Miasta D, stanowiące wynagrodzenie za usunięcie nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego muru obronnego, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zwrot poniesionych przez Powiat kosztów w związku z realizacją ww. zadania stanowi zapłatę za czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykonywane przez Wnioskodawcę będącego w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że ponieważ część zadania zrealizowana zostanie w zamian za świadczenie pieniężne (wkład własny pozostałych właścicieli), nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zatem, koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (strony porozumienia) niż podmiot obciążony (Wnioskodawca) przez świadczącego usługę i dokonującego dostawy towarów, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (strony porozumienia).

W konsekwencji, nabycie w ramach zadania towarów i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla stron zadania przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostały opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi i dostawcę faktycznie dokonującego dostawy towarów. Wnioskodawca będzie występował zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi i towary, jak i wyświadczającego usługi i dokonującego dostawy towarów (na rzecz stron porozumienia).

Jak wynika z opisu sprawy towary nabywane w trakcie realizacji zadania będą wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, ich wykorzystanie przekłada się na obszar działalności niepodlegającej opodatkowaniu, w zakresie, w jakim Powiat jest ich właścicielem, tj. 34,47% z mocy prawa jako organ władzy publicznej. W pozostałym zakresie towary nabywane w trakcie realizacji zadania będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tzn. dojdzie do odsprzedaży towarów i usług stronom ww. porozumienia. Ponadto faktury wystawione przez Powiat na poszczególne strony porozumienia dokumentować będą czynności wykonane przez wykonawcę usługi, tj. czynności wskazane na fakturze wystawionej na Powiat, czyli wycięcie krzewów i innych roślinności wrastających w mur i koronę muru (bez usuwania korzeni), przemurowanie oraz wzmocnienie (uzupełnienie ubytków spoin) niestabilnych i spękanych fragmentów kamienia i korony muru, zabezpieczenie korony muru, przed działaniem wody opadowej.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy Wnioskodawca – czynny, zarejestrowany podatnik podatku VAT – ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawcy prac w części, w jakiej Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi do czynności opodatkowanych, tj. w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są związane z realizacja zadania w części przypadającej na strony porozumienia, o ile nie wystąpią wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy.

Podsumowując, Powiatowi przysługuje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części przypadającej na wystawione faktury dla uczestników przedsięwzięcia, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko uznane zostało za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00