Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.202.2023.2.ANK

- Czy przychody (dochody) uzyskiwane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Oddziału na terytorium Czech, przypisane do zakładu zagranicznego Wnioskodawcy w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 UPO ITA, będą opodatkowane CIT w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT jako przychody (dochody) osiągnięte na terytorium Polski, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o CIT; - Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 okaże się prawidłowe, to czy do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez Wnioskodawcę na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału zastosowanie znajdzie art. 7 ust. 2 i 3 UPO ITA, a w szczególności, czy Wnioskodawca będzie mógł na podstawie art. 7 ust. 3 UPO ITA odliczyć wydatki ponoszone w związku z działalnością prowadzoną na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w Polsce, czy gdzie indziej (np. w Czechach, we Włoszech), które to wydatki będą jednocześnie spełniały warunki do uznania ich za koszty uzyskania przychodów zgodnie z ustawą o CIT; - Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 okaże się prawidłowe, to czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od polskiego zobowiązania CIT podatku od należności odsetkowych pobranego przez pożyczkobiorców w Czechach w związku z działalnością prowadzoną za pośrednictwem Oddziału.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- Czy przychody (dochody) uzyskiwane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Oddziału na terytorium Czech, przypisane do zakładu zagranicznego Wnioskodawcy w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 UPO ITA, będą opodatkowane CIT w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT jako przychody (dochody) osiągnięte na terytorium Polski, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o CIT;

- Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 okaże się prawidłowe, to czy do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez Wnioskodawcę na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału zastosowanie znajdzie art. 7 ust. 2 i 3 UPO ITA, a w szczególności, czy Wnioskodawca będzie mógł na podstawie art. 7 ust. 3 UPO ITA odliczyć wydatki ponoszone w związku z działalnością prowadzoną na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w Polsce, czy gdzie indziej (np. w Czechach, we Włoszech), które to wydatki będą jednocześnie spełniały warunki do uznania ich za koszty uzyskania przychodów zgodnie z ustawą o CIT;

- Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 okaże się prawidłowe, to czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od polskiego zobowiązania CIT podatku od należności odsetkowych pobranego przez pożyczkobiorców w Czechach w związku z działalnością prowadzoną za pośrednictwem Oddziału.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 czerwca 2023 r. (wpływ tego samego dnia).

Opis zdarzenia przyszłego

X S. p. A. („Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką akcyjną z siedzibą w T. we Włoszech. Spółka jest włoskim rezydentem dla celów podatkowych, który podlega we Włoszech opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych („CIT”) od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Dochody Wnioskodawcy osiągane za pośrednictwem jego zagranicznych zakładów są zwolnione z opodatkowania we Włoszech. Wnioskodawca jest spółką specjalizującą się w udzieleniu finansowania w sektorze motoryzacyjnym.

Spółka prowadzi działalność w Polsce za pośrednictwem zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym oddziału pod nazwą X S. p. A. Spółka Akcyjna Oddział w Polsce („Oddział”). Oddział jako forma organizacyjno-prawna nie posiada odrębnej osobowości prawnej i korzysta z podmiotowości prawnej Spółki. Działalność Oddziału polega na udzieleniu finansowania klientom z Polski na zakup nowych i używanych samochodów lub innych pojazdów. Zgodnie z klasyfikacją PKD, przeważającym przedmiotem działalności Oddziału jest pozostałe pośrednictwo pieniężne (PKD 64.19.Z) i pozostała finansowana działalność usługowa, gdzie indziej nie sklasyfikowana (PKD 64.99.Z).

Prowadzenie działalności w Polsce za pośrednictwem Oddziału kreuje dla Spółki zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania, z dnia 21 czerwca 1985 r. (Dz. U. z 1989 r. Nr 62, poz. 374 z późn. zm.; „UPO ITA”), w konsekwencji czego Spółka podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu jako podatnik CIT.

Wnioskodawca alokuje do Oddziału przychody i koszty związane z działalnością Oddziału na terytorium Polski zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 UPO ITA, tj. przyporządkowując do Oddziału zyski, które Oddział mógłby osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwa i był całkowicie niezależny w stosunkach z Wnioskodawcą. Wnioskodawca alokuje również do Oddziału część kosztów zarządzania i ogólne koszty administracyjne zgodnie z art. 7 ust. 3 UPO ITA.

Z uwagi na ciągły rozwój Wnioskodawcy i zainteresowanie współpracą zgłoszoną przez potencjalnych kontrahentów, Spółka zamierza rozpocząć prowadzenie działalności na terytorium Czech. Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnej formalnej rejestracji w Czechach, a także nie będzie w Czechach rozwijał lokalnych struktur. Działalność na terytorium Czech będzie prowadzona za pośrednictwem Oddziału. Taki sposób prowadzenia działalności jest zgodny z regulacjami prawnymi obowiązującymi w Czechach.

Z uwagi na brak zorganizowania lokalnych struktur oraz formalnej rejestracji, działalność Oddziału nie doprowadzi do powstania w Czechach zakładu Wnioskodawcy w rozumieniu właściwej włosko-czeskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Niemniej przychody (dochody) Wnioskodawcy uzyskiwane z działalności prowadzonej poprzez Oddział na terytorium Czech mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem u źródła w Czechach.

Przychody (dochody) osiągane na terytorium Czech będą związane bezpośrednio z działalnością Oddziału. Co prawda będą to przychody uzyskiwane w związku z rozszerzeniem oferty i świadczeniem usług na rzecz czeskich klientów, niemniej będą to usługi finansowe świadczone z wykorzystaniem infrastruktury i zaplecza technicznego oraz osobowego Oddziału. Innymi słowy, usługi chociaż będą świadczone na rzecz czeskich klientów, tj. mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Czech, to będą one świadczone z terytorium Polski.

Przychody (dochody) osiągane w Czechach nie będą przychodami (dochodami) z majątku nieruchomego (nieruchomości).

Osiągane za pośrednictwem Oddziału przychody (dochody) z działalności Spółki w Czechach:

i. będą otrzymywane od podmiotów mających siedzibę lub zarząd w Czechach, nieposiadających w Polsce zakładu zagranicznego w rozumieniu przepisów krajowych i Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzona w Warszawie dnia 13 września 2011 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 991 z późn. zm.; dalej jako:„UPO CZ”) - (względnie, jeżeli ww. podmioty taki zakład będą posiadać, to udzielenie finansowania przez Spółkę nie będzie związane z działalnością takiego zakładu),

ii. będą stanowiły należności odsetkowe w rozumieniu właściwej włosko-czeskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania,

 iii. nie będzie miał do nich zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Pytania

 1. Czy przychody (dochody) uzyskiwane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Oddziału na terytorium Czech, przypisane do zakładu zagranicznego Wnioskodawcy w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 UPO ITA, będą opodatkowane CIT w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT jako przychody (dochody) osiągnięte na terytorium Polski, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o CIT?

 2. Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 okaże się prawidłowe, to czy do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez Wnioskodawcę na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału zastosowanie znajdzie art. 7 ust. 2 i 3 UPO ITA, a w szczególności, czy Wnioskodawca będzie mógł na podstawie art. 7 ust. 3 UPO ITA odliczyć wydatki ponoszone w związku z działalnością prowadzoną na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w Polsce, czy gdzie indziej (np. w Czechach, we Włoszech), które to wydatki będą jednocześnie spełniały warunki do uznania ich za koszty uzyskania przychodów zgodnie z ustawą o CIT?

 3. Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 okaże się prawidłowe, to czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od polskiego zobowiązania CIT podatku od należności odsetkowych pobranego przez pożyczkobiorców w Czechach w związku z działalnością prowadzoną za pośrednictwem Oddziału?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

W ocenie Wnioskodawcy przychody (dochody) uzyskiwane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Oddziału na terytorium Czech, przypisane do zakładu zagranicznego Wnioskodawcy w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 UPO ITA, będą opodatkowane CIT w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT jako przychody (dochody) osiągnięte na terytorium Polski o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez Wnioskodawcę na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału zastosowanie znajdzie art. 7 ust. 2 i 3 UPO ITA, a w szczególności, Wnioskodawca będzie mógł na podstawie art. 7 ust. 3 UPO ITA odliczyć wydatki ponoszone w związku z działalnością prowadzoną na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w Polsce, czy gdzie indziej (np. w Czechach, we Włoszech), pod warunkiem, że wydatki te będą jednocześnie spełniały warunki do uznania ich za koszty uzyskania przychodów zgodnie z ustawą o CIT.

Ad 3.

W ocenie Wnioskodawcy będzie on uprawniony do odliczenia podatku od odsetek pobranego przez pożyczkobiorców w Czechach w związku z działalnością prowadzoną za pośrednictwem Oddziału od polskiego zobowiązania w CIT.

Stanowisko w zakresie pytania 1

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 ustawy o CIT). Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa powyżej, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład (art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT).

Zagraniczny zakład oznacza: (a) stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych, (b) plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa, (c) osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje. Przy czym definicja zagranicznego zakładu jest stosowana o ile regulacje właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, nie stanowi inaczej (art. 4a pkt 11 ustawy o CIT).

Ponieważ Wnioskodawca posiadający Oddział jest rezydentem dla celów podatkowych we Włoszech, do zasad regulujących opodatkowanie dochodów Oddziału na terytorium Polski zastosowanie znajdą przepisy UPO ITA. W szczególności, art. 5 UPO ITA definiuje pojęcie zakładu, które w odniesieniu do dochodów Spółki zastępuje definicję zakładu zagranicznego z art. 4a pkt 11 ustawy o CIT. Przez zakład zagraniczny, w znaczeniu jakim posługuje się art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, należy więc w stosunku do dochodów osiąganych przez Spółkę rozumieć pojęcie zakładu w brzmieniu uregulowanym w art. 5 UPO ITA.

Zgodnie z UPO ITA, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi (art. 7 ust. 1 UPO ITA). Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby prowadził taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem (art. 7 ust. 2 UPO ITA). Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się odliczanie nakładów ponoszonych na rzecz tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym Państwie, w którym zakład jest położony, czy gdzie indziej (art. 7 ust. 3 UPO ITA).

Oznacza to, że zgodnie z UPO ITA, Polska ma prawo do opodatkowania zysków Spółki, które zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO ITA mogą być przypisane zakładowi Spółki w Polsce. Jak już wyżej wyjaśniono opodatkowanie tych zysków zostało uregulowane w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT oraz art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT. Zgodnie z tymi przepisami:

 a. Spółka jest opodatkowana tylko od dochodów, które osiąga na terytorium Polski,

 b. przez dochody osiągane na terytorium Polski uważa się w szczególności dochody z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Polski, w tym poprzez położony na terytorium Polski zagraniczny zakład.

Ustawa o CIT nie precyzuje, co należy rozumieć przez „działalność prowadzoną na terytorium Polski poprzez położony na terytorium Polski zagraniczny zakład”.

Polskie regulacje nie ograniczają możliwości prowadzenia działalności przez zagranicznego przedsiębiorcę za pośrednictwem Oddziału jedynie do terytorium Polski. Oddział jest wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie częścią działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności (art. 3 pkt 4 Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 470).

Jednocześnie, skoro zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT przez działalność prowadzoną na terytorium Polski rozumie się w szczególności działalność prowadzoną poprzez położony na terytorium Polski zagraniczny zakład, dla celu opodatkowania dochodów Spółki w Polsce wystarczające jest, aby zagraniczny zakład położony był na terytorium Polski, a działalność Spółki była prowadzona poprzez ten zakład. Innymi słowy, działalność Spółki prowadzona w Czechach poprzez położony na terytorium Polski Oddział oznacza prowadzenie działalności na terytorium Polski w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT. W konsekwencji dochody z takiej działalności stanowią dochody osiągane na terytorium Polski w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o CIT.

Powyższe konkluzje wspiera stanowisko wypracowane przez OECD. Zgodnie z Komentarzem OECD do Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku („Komentarz OECD”), na której m.in. została oparta UPO ITA, jeżeli rezydent jednego państwa (R) uzyskuje dochód w państwie trzecim za pośrednictwem zakładu podatkowego w innym państwie (Z), to właśnie to inne państwo, w którym położony jest zakład (Z) może opodatkować ten dochód (wyłączając dochód z nieruchomości położnych w państwie trzecim), o ile ten dochód może być alokowany do tego zakładu zgodnie z regułami opisanymi w art. 7 ust. 1 Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku („Konwencja OECD”) . Oznacza to, że zgodnie z Komentarzem OECD, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie osiągać przychód (dochód) w Czechach za pośrednictwem zakładu podatkowego w Polsce, to właśnie Polska będzie mogła opodatkować ten dochód.

Jednocześnie przez dochód osiągany w Czechach za pośrednictwem zakładu Spółki w Polsce należy rozumieć dochód alokowany do zakładu w Polsce według reguł wyznaczonych przez art. 7 ust. 1 UPO ITA. Artykuł ten jest bowiem odpowiednikiem art. 7 ust. 1 Konwencji OECD. Szczegółowe wytyczne w zakresie przypisania dochodu do zakładu w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 UPO ITA zawiera art. 7 ust. 2 UPO ITA, który nakazuje alokację do zakładu w Polsce takich zysków, które zakład mógłby osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem. W tym kontekście należy podkreślić, że gdyby Oddział działał jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach ze Spółką, niewątpliwie osiągałby zyski z działalności prowadzonej w Czechach. Tym samym alokacja dochodu do zakładu na podstawie art. 7 ust. 1 i 2 UPO ITA nie wymaga, aby zyski zakładu były osiągane na terytorium państwa, w którym zakład jest położony. Przepisy te nie przewidują żadnych dodatkowych warunków w tym zakresie i umożliwiają przypisanie do zakładu zysków osiąganych w innych jurysdykcjach (np. w Czechach).

Co więcej, w innym fragmencie Komentarza OECD wskazano, że jeżeli rezydent jednego państwa (R) uzyskuje dochód w tym państwie (R) za pośrednictwem zakładu, który ma w innym państwie (Z), to inne państwo (Z) może opodatkować ten dochód, (wyłączając dochód z nieruchomości położnych w państwie rezydencji), o ile ten dochód może być alokowany do tego zakładu . Oznacza to, że OECD dopuszcza nawet możliwość aby zakład podatkowy uzyskał dochód w państwie rezydencji, który będzie podlegać opodatkowaniu w państwie, w którym położony jest ten zakład. Tym bardziej możliwe jest więc przypisanie dochodu do zakładu osiąganego z państwa trzeciego.

Podsumowując, przychody (dochody) Wnioskodawcy osiągnięte w Czechach za pośrednictwem Oddziału, przypisane do zakładu zagranicznego Wnioskodawcy w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 UPO ITA, powinny zostać wykazane i opodatkowane w Polsce CIT zgodnie z zasadami ustawy o CIT.

Wnioskodawca podkreśla, że celem złożenia wniosku jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, tj. potwierdzenie, czy jeżeli zgodnie z prawidłową alokacją przeprowadzoną na podstawie art. 7 ust. 1 UPO ITA zyski Wnioskodawcy z działalności na terytorium Czech powinny być przypisane do zakładu zagranicznego Wnioskodawcy w Polsce, to czy powinny one podlegać opodatkowaniu CIT w Polsce na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o CIT jako przychody (dochody) osiągnięte na terytorium Polski o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o CIT. Przedmiotem wniosku nie jest natomiast potwierdzenie zasad alokacji przychodu, ponieważ tego typu ocena wymaga przeprowadzenia stosownej analizy, która ma charakter ekonomiczny i nie mieści się w przedmiocie dopuszczalnego zakresu zapytania o interpretację indywidualną wymienionego w art. 14b § 1-2a Ordynacji podatkowej.

Stanowisko w zakresie pytania 2

Zdaniem Wnioskodawcy, analogicznie do przyporządkowania do Oddziału przychodów uzyskiwanych na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału, Wnioskodawca powinien alokować do Oddziału wydatki będące kosztami uzyskania przychodów związane z prowadzeniem działalności na terytorium Czech i odpowiednio pomniejszyć o nie przychód alokowany do Oddziału celem ustalenia podstawy opodatkowania dochodu w Polsce.

Jak już zostało wskazane w opisie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1, przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się odliczanie nakładów ponoszonych na rzecz tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym Państwie, w którym zakład jest położony, czy gdzie indziej (art. 7 ust. 3 UPO ITA). Oznacza to, że UPO ITA dopuszcza nie tylko alokację kosztów bezpośrednio związanych z działalnością zagranicznego zakładu podatnika, ale także podział kosztów poprzez przyporządkowanie kosztów ogólnego zarządu i wydatków administracyjnych do działalności zagranicznego zakładu.

Oznacza to także, że jeśli Spółka prowadząc działalność w Czechach za pośrednictwem Oddziału, poniesie określone wydatki, w tym koszty zarządzania i ogólne koszty administracyjne, to niezależnie od tego, w którym państwie te wydatki powstały (np. w Polsce, w Czechach, we Włoszech), będą one mogły potencjalnie podlegać alokacji do zysków zakładu w Polsce, przy spełnieniu warunków określonych w art. 7 ust. 2 UPO ITA (tj. jeśli zgodnie z przeprowadzoną alokacją będą podlegały odliczeniu od zysków przypisanych do zakładu w Polsce) oraz pod warunkiem, że wydatki te będą jednocześnie spełniały warunki do uznania ich za koszty uzyskania przychodów zgodnie z ustawą o CIT.

W celu uniknięcia wszelkich wątpliwości Wnioskodawca wyjaśnia, że pytanie to dotyczy wyłącznie interpretacji przepisów prawa podatkowego, tj. art. 7 ust. 2 i 3 UPO ITA, tj. Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w szczególnej sytuacji prowadzenia działalności na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału (a nie tylko działalności na terytorium Polski) przepisy te znajdą zastosowanie do przychodów (dochodów) osiąganych na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału. Wnioskodawca nie pyta natomiast o alokację zysków na podstawie tych przepisów, tj. jaka część zysków pochodząca z tej działalności powinna być alokowana do zakładu zagranicznego w Polsce, gdyż takie pytanie wykraczałoby poza ramy postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, wymagając przeprowadzenia analizy ekonomicznej i postępowania dowodowego.

Stanowisko w zakresie pytania 3

Jeżeli podatnicy podlegający w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Polski i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie. Zasadę tę stosuje się pod warunkiem, że nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, tj. dochody takie nie są wolne od podatku w Polsce na podstawie umowy międzynarodowej, której Polska jest stroną (art. 20 ust. 1 ustawy o CIT).

Przepis ten stosuje się odpowiednio do podmiotów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzących działalność poprzez położony w Polsce zagraniczny zakład, o ile umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Rzecząpospolitą Polską a państwem siedziby tego podmiotu przewiduje przypisanie dochodów uzyskiwanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do jego zagranicznego zakładu. Kwota odliczenia nie może przekroczyć tej części podatku zapłaconego w obcym państwie, jaka proporcjonalnie przypada na dochód z tego źródła przypisany do zagranicznego zakładu (art. 20 ust. 2a ustawy o CIT).

Jednocześnie przepisy art. 20-22 ustawy o CIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska (art. 22a ustawy o CIT). Dodatkowo odliczenia wynikające z przepisów art. 20-22 ustawy o CIT stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany (art. 22b ustawy o CIT).

Regulacja art. 20 ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 2a ustawy o CIT będzie mieć zastosowanie do Wnioskodawcy. Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu we Włoszech i jednocześnie posiada zakład w Polsce w postaci Oddziału. W związku z rozpoczęciem działalności na terytorium Czech za pośrednictwem Oddziału, finansowanie dłużne, od którego będą naliczane należności odsetkowe, będzie związane z działalnością Oddziału. Bez znaczenia dla tej okoliczności pozostaje fakt, że to Spółka będzie stroną umów zawieranych z klientami czeskimi, a nie Oddział, który nie posiada odrębnej osobowości prawnej i jest jedynie organizacyjne wyodrębnioną jednostką wewnętrzną Spółki.

W przedmiotowej sprawie Spółka za pośrednictwem Oddziału będzie uzyskiwać w Czechach dochody (przychody) które:

- będą otrzymywane od podmiotów, mających siedzibę lub zarząd w Czechach czyli kraju, z którym Polska zawarła UPO CZ, dającą podstawę do uzyskania przez polski organ podatkowy informacji podatkowych od zagranicznego organu podatkowego, w którym dochód (przychód) został uzyskany (art. 24 UPO CZ; analogiczną klauzulę dotyczącą wymiany informacji podatkowych zawiera także UPO ITA - art. 26),

- będą uzyskiwane od podmiotów zagranicznych nieposiadających w Polsce zakładu w rozumieniu przepisów krajowych i UPO CZ (względnie, jeżeli ww. podmioty taki stały zakład będą posiadać, to udzielenie finansowania przez Spółkę nie będzie związane z działalnością takiego zakładu),

- będą stanowiły należności odsetkowe w rozumieniu UPO CZ,

- nie będą podlegały zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

- będą podlegały podatkowi u źródła w Czechach i od których podmiot dokonujący płatności pobierze ten podatek.

Dodatkowo należy wskazać, że UPO ITA zawiera regulacje przewidujące przypisanie dochodów uzyskiwanych przez włoskiego rezydenta podatkowego poza terytorium Polski do jego zagranicznego zakładu w Polsce. Jak już wyjaśniono bowiem wyżej, art. 7 ust. 2 UPO ITA przewiduje przypisanie do zakładu w Polsce wszystkich dochodów rezydenta włoskiego, które osiągane są za pośrednictwem takiego zakładu (w tym dochody uzyskane z Włoch lub państw trzecich).

Dodatkowo taka możliwość znajduje potwierdzenie w Komentarzu OECD, w którym stwierdzono, że z zasad równego traktowania wynika obowiązek przyznania zakładowi możliwości odliczenia od zobowiązania podatkowego podatku zapłaconego w innym państwie, jeżeli takie zasady przysługują także podatnikom w ramach regulacji krajowych. W tym przypadku takie prawo w zakresie polskich rezydentów podatkowych wynika z art. 20 ust. 1 ustawy o CIT.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie m. in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z 6 lutego 2018 r. numer 0114-KDIP2-1.4010.407.2017.2.AJ.

Z tego powodu, ponieważ należności odsetkowe od finansowań udzielanych czeskim klientom będą podlegać przypisaniu do Oddziału jako zakładu Wnioskodawcy, to Spółka będzie uprawniona od odliczenia od polskiego zobowiązania kwoty równej podatkowi od odsetek zapłaconemu w Czechach, przy czym kwota odliczenia nie będzie mogła przekroczyć tej części podatku zapłaconego w Czechach, jaka proporcjonalnie będzie przypadać na dochód z tego źródła przypisany do Oddziału jako zakładu Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00