Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.298.2023.1.AM

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji pn. „(…)” w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury wodno‑kanalizacyjnej (kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) w związku z planowaną inwestycją pn. „(…)” otrzymała promesę wstępną dotycząca dofinansowania inwestycji z Programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Powyższe przedsięwzięcie będzie obejmowało swoim zakresem likwidację istniejącej sieci kanalizacyjnej (ogólnospławnej i rozdzielczej - sanitarnej oraz deszczowej) poprzez:

  • budowę sieci kanalizacji deszczowej wraz z przykanalikami deszczowymi w ulicy (…) wraz z podczyszczalnią ścieków deszczowych,
  • przebudowę wylotu kolektora do rowu melioracyjnego na terenie działki nr 1 z obrębu (…),
  • budowę sieci kanalizacji deszczowej wraz z przykanalikami deszczowymi w ul. (…) w systemie kanalizacji podwójnej (sanitarnej i deszczowej),
  • budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przebudową odgałęzień bocznych do przyległych posesji,
  • przebudowę przyłączy wodociągowych,
  • przebudowę odcinków sieci wodociągowej, kolidującej z projektowaną kanalizacją.

Przedmiotem niniejszego postępowania jest również zagospodarowanie części działki nr 2, na której zaprojektowano główne kolektory oraz podczyszczalnię ścieków deszczowych, w tym - budowa wjazdu, drogi dojazdowej z placem manewrowym (umożliwiającym przeniesienie obciążeń w związku z obsługą techniczną separatora), oświetlenie ww. placu, dostawa i montaż bramy rozwieranej i ogrodzenia od strony ul. (…) na długości działki, założenie trawnika na wyznaczonym obszarze.

Podmiotem realizującym projekt i ponoszącym wydatki będzie Gmina (…).

Modernizowana infrastruktura w całości stanowi majątek miasta. Zadania w ramach projektu realizowane będą przy wsparciu firm zewnętrznych, na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z wykonawcami wybranymi w drodze udzielenia zamówień publicznych (zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa).

Nakłady inwestycyjne oraz koszty bieżące związane z realizacją przedsięwzięcia będą pochodziły z budżetu miasta oraz funduszy pozyskanych na ten cel ze środków budżetu państwa w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych. Zmodernizowana infrastruktura stanowić będzie majątek Gminy (…), służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Po zrealizowaniu zadania, przedmiot inwestycji w zakresie przebudowanej sieci wodno-kanalizacyjnej zostanie nieodpłatnie przekazany do Zakładu (…) (dalej: Zakład) - samorządowego zakładu budżetowego.

Właścicielem wybudowanej w ramach zadania infrastruktury pozostanie gmina, natomiast operatorem infrastruktury i odpowiedzialnym za jej prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie będzie wówczas samorządowy zakład budżetowy - Zakład (…).

Zakład (…) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. z poz. 931 ze zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina (…) poprzez Zakład (…) świadczy usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy oraz dostarcza wodę/odbiera ścieki w Jednostkach organizacyjnych Gminy, w tym w Urzędzie Miasta w (…) oraz w innych miejscach wykorzystywanych do realizacji zadań własnych Gminy. Do realizacji powyższych zadań służy posiadana przez Gminę infrastruktura wodociągowa. Jednostką organizacyjną odpowiedzialną za zarządzanie infrastrukturą wodno-kanalizacyjną na terenie miasta jest samorządowy zakład budżetowy - Zakład (…).

Gmina ponosi liczne wydatki związane z realizacją projektów inwestycyjnych dotyczących infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. W ramach realizacji zadań własnych Gmina rozbudowuje infrastrukturę wodociągową na swoim terenie.

W związku z wykorzystywaniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do dostawy wody Gmina ponosi/ponosić będzie również liczne wydatki związane z bieżącym utrzymaniem infrastruktury.

Wydatki inwestycyjne związane z powyższym projektem budową/modernizacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców/wykonawców na Gminę fakturami VAT, na których Gmina oznaczona będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Wybudowana/modernizowana infrastruktura wodno-kanalizacyjna, będzie wykorzystywana przez Gminę w celu świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. do czynności, które zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT (i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku).

Przedmiotowa infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę na potrzeby wyłącznie odbiorców zewnętrznych.

W przypadku wydatków na planowaną inwestycję pn.: „(…)” związanych z infrastrukturą wodno‑kanalizacyjną Gmina potrafi dokonać ich jednoznacznego przyporządkowania do poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności gospodarczej, tj. do czynności opodatkowanych i niepodlegających VAT. Gmina będzie w stanie przyporządkować wydatki ponoszone w ramach realizacji tej inwestycji odrębnie do wybudowanej/modernizowanej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oraz do wybudowanej/modernizowanej kanalizacji deszczowej.

Z tytułu realizowanego projektu dotyczącego infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej) Gmina będzie uzyskiwać przychody. W związku z powstaniem sprzedaży opodatkowanej Gmina zamierza odliczyć VAT naliczony zawarty w koszcie inwestycji w 100% mimo, że jednostka organizacyjna Gminy, której po zrealizowaniu inwestycji sieć wodno-kanalizacyjna zostanie nieodpłatnie przekazana, działająca w formie samorządowego zakładu budżetowego - Zakład (…) stosuje prewspółczynnik do odliczeń podatku VAT.

Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. z poz. 931 ze zm.), wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji, których została powołana spoza VAT, jak również czynności podlegające VAT, na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Gmina (…) z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami. Jednostki organizacyjne wchodzą w skład struktury Gminy (…). Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina i to ona świadczy usługi opodatkowane i ma prawo do odliczenia VAT naliczonego, a zakład budżetowy, jak i jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, czyli wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich rozliczane są przez Gminę, a czynności dokonywane w ramach Gminy zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi jak i zakładem budżetowym mają charakter wewnętrzny.

Reasumując, zdaniem Gminy, opisane czynności dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowią/będą stanowić działalność gospodarczą i są/będą one usługami opodatkowanymi VAT po stronie Gminy, niekorzystającymi ze zwolnienia z tego podatku.

Pytanie

Czy w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych obejmujących nakłady związane z budową i modernizacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej), z wyłączeniem wydatków ponoszonych w związku z budową/przebudową kanalizacji deszczowej, gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług,
  • nabyte towary i usługi z naliczonym podatkiem VAT są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina (…) będzie miała możliwość odzyskania podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych wyłącznie na infrastrukturę wodno- kanalizacyjną w pełnej wysokości, z wyłączeniem kanalizacji deszczowej, w ramach przedsięwzięcia pn. „(…)”.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wybudowana infrastruktura wodno-kanalizacyjna (za wyjątkiem kanalizacji deszczowej) będzie wykorzystywana w celu świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. do czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT (i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku). Jednocześnie gmina będzie miała możliwość przypisania poniesionych wydatków w ramach realizacji projektu odrębnie do wybudowanej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oraz kanalizacji deszczowej.

Oba ww. warunki, w odniesieniu do inwestycji w zakresie infrastruktury wodno- kanalizacyjnej, zostały spełnione - Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a czynności, jakie wykonuje za pośrednictwem zakładu budżetowego stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu VAT.

Wobec powyższego, gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, z tytułu wydatków dotyczących wybudowanej infrastruktury wodno‑kanalizacyjnej w ramach realizowanego projektu, które gmina będzie przypisywała wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem, że nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Reasumując w związku z wykorzystaniem przez Gminę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, z wyłączeniem kanalizacji deszczowej, w celu odpłatnego świadczenia usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne/wydatki bieżące związane z infrastrukturą wodociągowo‑kanalizacyjną, mimo, że jednostka organizacyjna Gminy, której po zrealizowaniu inwestycji sieć wodno-kanalizacyjna zostanie nieodpłatnie przekazana, działająca w formie samorządowego zakładu budżetowego - Zakład (…) stosuje prewspółczynnik do odliczeń podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosowanie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W związku z planowaną inwestycją pn. „(…)”, wydatki inwestycyjne dotyczące budowy/modernizacji infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców/wykonawców fakturami, na których będą Państwo oznaczeni jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Powyższe przedsięwzięcie będzie obejmowało swoim zakresem m.in. budowę sieci kanalizacji deszczowej wraz z przykanalikami deszczowymi, budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przebudową odgałęzień bocznych do przyległych posesji, przebudowę przyłączy wodociągowych, przebudowę odcinków sieci wodociągowej, kolidującej z projektowaną kanalizacją.

W przypadku wydatków dotyczących ww. inwestycji potrafią Państwo dokonać ich jednoznacznego przyporządkowania do poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności, tj. do czynności opodatkowanych i niepodlegających VAT. Będą Państwo w stanie przyporządkować wydatki ponoszone w ramach realizacji tej inwestycji odrębnie do wybudowanej/modernizowanej infrastruktury wodno‑kanalizacyjnej oraz do wybudowanej/modernizowanej kanalizacji deszczowej.

Infrastruktura wodno-kanalizacyjna, będzie wykorzystywana przez Państwa w celu świadczenia odpłatnych usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku). Przedmiotową infrastrukturę będą Państwo wykorzystywać wyłącznie na potrzeby odbiorców zewnętrznych.

Właścicielem wybudowanej w ramach zadania sieci wodno-kanalizacyjnej pozostanie gmina, natomiast operatorem infrastruktury i odpowiedzialnym za jej prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie będzie samorządowy zakład budżetowy - Zakład (…).

Mają Państwo wątpliwości, czy od wydatków inwestycyjnych obejmujących nakłady związane z budową i modernizacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej), będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Odnosząc powyższe przepisy ustawy o podatku od towarów i usług do okoliczności analizowanej sprawy należy stwierdzić, że warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione.

Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji dotyczącej budowy i modernizacji infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej) będą służyły wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Przedmiotowa infrastruktura będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie na potrzeby odbiorców zewnętrznych do świadczenia odpłatnych usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (i jednocześnie niekorzystających ze zwolnienia z tego podatku).

W konsekwencji, będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji ww. inwestycji w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury wodno‑kanalizacyjnej (kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej).

Zaznaczenia wymaga, że będą mogli Państwo zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00