Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.303.2023.1.MF

Dotyczy ustalenia, czy: - prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, iż otrzymanie waluty wirtualnej jako płatności za świadczone usługi informatyczne powinno być rozliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych jako transakcja barterowa, a więc Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód z działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży usług na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz jednocześnie koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu nabycia waluty wirtualnej; - prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, iż przy wymianie waluty wirtualnej na FIAT będzie on upoważniony do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych całą wartość transakcji, tj. kwotę wskazaną na fakturze oraz wartość prowizji (wynagrodzenia) pośrednika przy wymianie waluty wirtualnej na FIAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 czerwca 2023 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

- prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, iż otrzymanie waluty wirtualnej jako płatności za świadczone usługi informatyczne powinno być rozliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych jako transakcja barterowa, a więc Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód z działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży usług na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz jednocześnie koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu nabycia waluty wirtualnej;

- prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, iż przy wymianie waluty wirtualnej na FIAT będzie on upoważniony do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych całą wartość transakcji, tj. kwotę wskazaną na fakturze oraz wartość prowizji (wynagrodzenia) pośrednika przy wymianie waluty wirtualnej na FIAT.

Treść wniosku jest następująca:

 Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, N. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (…) (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”).

W ramach zawartej przez Wnioskodawcę umowy, na zlecenie klienta (podmiot niepowiązany z Wnioskodawcą), świadczy usługi w zakresie opracowania oprogramowania. Usługa ta będzie świadczona na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Z. (dalej: „Kontrahent”).

W ramach umowy będą świadczone usługi opracowania oprogramowania przy wykorzystaniu metod zwinnego zarządzania (usługa jest realizowana w podziale na tzw. epiki, które są dzielone na konkretne zadania/taski czyli tzw. „historyjki”, gdzie na zakończenie epiku składa się zazwyczaj zbiór sprintów).

Usługi są realizowane na podstawie przedstawionych przez Kontrahenta wymogów przesłanych przy wykorzystaniu poczty elektronicznej albo wiadomości tekstowych. Zanim Wnioskodawca przystąpi do realizacji usługi jest on obowiązany do przesłania Kontrahentowi zapytania o informacje i materiały niezbędne dla wyświadczenia usługi.

Usługi są świadczone przez Wnioskodawcę w terminie 5 roboczych dni od momentu dostarczenia przez Kontrahenta odpowiednich materiałów niezbędnych do świadczenia danej usługi.

Wynagrodzenie za wyświadczone przez Wnioskodawcę usługi jest kalkulowane na podstawie poświęconych przez niego godzin na wyświadczenie usług - co jest monitorowane przy wykorzystaniu oprogramowania (…). Dane generowane w ramach wykorzystywanego oprogramowania (…) są przechowywane na koncie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zapewnia Kontrahentowi dostęp do śledzenia liczby godzin spędzonych nad wyświadczeniem usługi (zapewnia dostęp do (…))

Wnioskodawca samodzielnie ustala kandydatów do świadczenia usług (w przypadku posłużenia się przez Wnioskodawcę zewnętrznymi podwykonawcami przy realizacji usługi na rzecz Kontrahenta).

Wnioskodawca ma prawo do wymiany specjalistów bez wcześniejszego uzgodnienia z Kontrahentem. Strony mają prawo uzgadniać zaangażowanie nowych specjalistów za pomocą poczty elektronicznej i komunikatorów internetowych.

Wnioskodawca świadczy usługi w godzinach pracy: w dni powszednie od 10:00 do 19:00 Strefa czasowa CET.

Koszt wyświadczonych przez Wnioskodawcę usług obliczany jest na podstawie liczby godzin poświęconych przez specjalistów Wnioskodawcy na świadczenie usług.

Wnioskodawca musi podać Kontrahentowi przybliżony koszt usług. Wnioskodawca raz na dwa tygodnie kalendarzowe przesyła do Kontrahenta:

1.raport z liczby spędzonych godzin;

2. fakturę do zapłaty zgodnie z liczbą spędzonych godzin.

Płatność wynagrodzenia za wykonywane usługi opracowania oprogramowania może być przeprowadzana przy wykorzystaniu waluty wirtualnej w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 593 z późn. zm., dalej jako: „ustawa o AML”). Następnie środki otrzymane w walucie wirtualnej będą wymieniane przez Spółkę na walutę fiducjarną (dalej jako: „FIAT”).

Tym samym usługa może być rozliczana na zasadach barterowych. Oznacza to zatem, że zamiast zapłaty wynagrodzenia w FIAT, Wnioskodawca otrzyma od Kontrahenta na jego indywidualny portfel kryptowalutowy walutę wirtualną reprezentującą wartość przychodu wyrażonego w FIAT (Wnioskodawca przewiduje, iż płatność w ramach waluty wirtualnej będzie realizowana przy wykorzystaniu tzw. stable coinów, a konkretnie waluty wirtualnej opartej na kursie dolara amerykańskiego czyli USDT).

W związku z powyższym, dla całej transakcji można przedstawić następujący, uproszczony schemat rozliczenia:

 1. Wnioskodawca wystawia fakturę z tytułu sprzedaży usług informatycznych na rzecz Kontrahenta. Kwota wyrażona na fakturze określona jest w FIAT;

 2. Kontrahent może dokonać zapłaty w FIAT lub w walucie wirtualnej. Rozliczenie faktury będzie następować w całości w FIAT lub w walucie wirtualnej. W transakcji nie wystąpi częściowe rozliczenie w FIAT i częściowe w walucie wirtualnej;

 3. Po otrzymaniu środków na indywidualny portfel kryptowalutowy, Wnioskodawca dokonuje wymiany waluty wirtualnej na FIAT.

4.

Końcowo, należy wskazać, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o AML.

Pytania

 1. Czy prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, iż otrzymanie waluty wirtualnej jako płatności za świadczone usługi informatyczne powinno być rozliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych jako transakcja barterowa, a więc Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód z działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży usług na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT oraz jednocześnie koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 11 ustawy o CIT z tytułu nabycia waluty wirtualnej?

 2. Czy prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, iż przy wymianie waluty wirtualnej na FIAT będzie on upoważniony do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o CIT całą wartość transakcji, tj. kwotę wskazaną na fakturze oraz wartość prowizji (wynagrodzenia) pośrednika przy wymianie waluty wirtualnej na FIAT?

Państwa stanowisko w sprawie

 1. Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie waluty wirtualnej jako płatności za świadczone usługi informatyczne powinno być rozliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych jako transakcja barterowa, a więc Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód z działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży usług na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), oraz jednocześnie koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 11 ustawy o CIT z tytułu nabycia waluty wirtualnej.

 2. Zdaniem Wnioskodawcy, przy wymianie waluty wirtualnej na FIAT będzie on upoważniony do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o CIT całą wartość transakcji, tj. kwotę wskazaną na fakturze oraz wartość prowizji (wynagrodzenia) pośrednika przy wymianie waluty wirtualnej na FIAT?

Uzasadnienie

Ad. 1

Na wstępie należy zauważyć, że w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 przychodami są w szczególności:

 1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

 2. wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Ustawa o CIT w art. 12 ust. 3 reguluje, że za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów z zysków kapitałowych, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, za datę powstania przychodu uważa się, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności.

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną.

W myśl art. 15 ust. 11 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy o CIT, stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o AML.

Umowa barterowa w polskim prawie stanowi tzw. umowę nienazwaną. W ramach takiej umowy dochodzi wzajemnego świadczenia na zasadach ekwiwalentności, tj. jedna ze stron ma zobowiązanie wobec drugiej, a spełnienie ich jest przeprowadzane na zasadzie wymiany równowartych świadczeń.

W przedstawionym stanie faktycznym tego rodzaju wymiana występuje. Wnioskodawca zobowiązuje się bowiem do świadczenia usług informatycznych, za które może otrzymać zapłatę w formie przekazania wirtualnej waluty.

Tym samym, na podstawie powyższego dochodzi do dwóch transakcji tj. świadczenia usług informatycznych przez Wnioskodawcę oraz przekazania waluty wirtualnej przez Kontrahenta (co efektywnie stanowi również zapłatę za wyświadczoną przez Wnioskodawcę usługę).

Przekazanie wirtualnej waluty będzie zapłatą za wykonaną usługę informatyczną, a tym samym Wnioskodawca rozpozna przychód w kwocie wykazanej na fakturze (w przypadku wyrażenia kwoty przychodu w walucie obcej, wartość przychodu zostanie jednocześnie przeliczona według średniego kursu NBP ogłoszonego na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień uzyskania przez Wnioskodawcę przychodu).

Z uwagi na fakt, że dochodzi do świadczenia wzajemnego, czyli faktycznie do nabycia wirtualnej waluty od Kontrahenta, to po stronie Spółki powstanie koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 11 ustawy o CIT (wyrażony przede wszystkim w wartości rozpoznanego przez Wnioskodawcę przychodu z tytułu wyświadczonej usługi opracowania oprogramowania).

Prawidłowość takiego postępowania została potwierdzona między innymi w interpretacji indywidualnej dnia z 16 listopada 2018 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.476.2018.2.AG gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: otrzymanie kryptowaluty jako dodatkowego wynagrodzenia od zagranicznego podmiotu za wykonane usługi powinno być traktowane jako transakcja barterowa. Wnioskodawca świadczy usługę programistyczną, zaś zagraniczny podmiot sprzedaje Wnioskodawcy kryptowalutę. Z tytułu świadczenia usług programistycznych, Wnioskodawca wykaże przychód podatkowy. Jednocześnie będzie on uprawniony do rozpoznania kosztu uzyskania przychodów z tytułu nabycia kryptowaluty w kwocie odpowiadającej wartości usługi programistycznej (w praktyce - wynagrodzenia wykazanego na fakturze dokumentującej wyświadczenie usług programistycznych).

Podobnie również Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 21 października 2022 r., Znak: 0113-KDIPT2-1.4011.665.2022.2.MGR, w ramach której wprawdzie w zakresie PIT, ale w sposób istotny dla danej sprawy wypowiedział się następująco: w świetle obowiązujących przepisów prawa stwierdzić należy, że wykonanie przez Pana usługi na rzecz kontrahenta zagranicznego, będzie skutkować powstaniem po Pana stronie przychodu z działalności gospodarczej. Przychodem tym będzie wynagrodzenie należne Panu z tytułu wykonania usługi - określone na wystawianej przez Pana fakturze. Dla rozpoznania tego przychodu nie ma przy tym znaczenia, czy wynagrodzenie to zostało przez Pana faktycznie otrzymane, ani w jakiej formie Pan je otrzyma (w Pana przypadku - w walucie wirtualnej). Przychodami z działalności gospodarczej są bowiem przychody należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Skoro wybrał Pan dla przychodów z działalności gospodarczej opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychody te będą podlegały opodatkowaniu według właściwej stawki ryczałtu. Jednocześnie, z tytułu wymiany waluty wirtualnej otrzymanej w związku z wykonaniem usług na rzecz podmiotu zagranicznego na środek płatniczy, będzie Pan uprawniony do rozpoznania kosztu uzyskania przychodów w kwocie odpowiadającej wartości usługi (wysokości wynagrodzenia w walucie wirtualnej). Koszt ten będzie kosztem nabycia waluty wirtualnej - będzie więc rozliczany w źródle przychodów kapitały pieniężne. Przy czym, możliwość uwzględnienia ww. wartości jako kosztu uzyskania przychodu będzie uzależniona od jego prawidłowego udokumentowania.

W przedstawionej przez Wnioskodawcę sprawie można dostrzec, iż występuje jednolite stanowisko organów podatkowych, na co też wskazują następujące interpretacje indywidualne zapadłe w podobnych stanach faktycznych:

- Pismo z dnia 18 lutego 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB1-1.4010.558.2021.2.SG;

- Pismo z dnia 25 kwietnia 2018 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB2-3.4010.33.2018.1.AZE;

- Pismo z dnia 4 stycznia 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB1-1.4010.718.2022.1.SH;

- Pismo z dnia 30 października 2018 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0112-KDIL3-1.4011.352.2018.1.AN.

Warto również wskazać, iż przedstawiona przez Wnioskodawcę interpretacja wynika również bezpośrednio z uzasadnienia do ustawy wprowadzającej obecne zasady opodatkowania obrotu walutami wirtualnymi tj. ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193 r. z późn. zm.).

Zgodnie z uzasadnieniem przedstawionym do wyżej przywołanej ustawy, ustawodawca wskazał, iż na podstawie wprowadzanych przepisów przyjęcie płatności przez przedsiębiorcę za towar/usługę w postaci waluty wirtualnej, traktowane będzie jak dwie umowy. Każda ze stron zawartej umowy będzie zarówno sprzedawcą, jak i nabywcą. Przychodem przedsiębiorcy ze sprzedaży np. towaru, będzie cena (wartość) tego towaru - co jeszcze bardziej umacnia prawidłowość reprezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy wartość otrzymanego wynagrodzenia (określonego na fakturze z tytułu wykonanej usługi informatycznej) stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej zgodnie z treścią art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, (sprzedaż usług) w dacie określonej na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy o CIT.

Jednocześnie wartość wynagrodzenia, stanowić będzie dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o CIT (nabycie waluty wirtualnej).

Ad. 2

Na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną.

W myśl art. 15 ust. 11 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy o CIT, stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o AML.

Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 11, nad przychodami uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów poniesione w następnym roku podatkowym.

Na postawie art. 22d ustawy o CIT, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f, a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 15 ust. 11-13.

Jak już zostało wskazane powyżej rozliczenie transakcji w walucie wirtualnej stanowi umowę barterową. Tym samym, Wnioskodawca nabywa we własnym imieniu walutę wirtualną od Kontrahenta. Nabycie to powinno stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 11 ustawy o CIT.

Płatność z tytułu wystawionej faktury w całości będzie rozliczana w formie przekazania wirtualnej waluty albo zapłaty całości w FIAT. W przedstawionym stanie faktycznym nie wystąpi model płatności, na podstawie którego zapłata będzie następować częściowo w FIAT a częściowo w walucie wirtualnej.

Tym samym, opłacenie przez Kontrahenta faktury za wyświadczone przez Wnioskodawcę usługi opracowania oprogramowania w formie waluty wirtualnej powinno stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 11 ustawy o CIT tj. być kosztem nabycia wirtualnej waluty dla celów późniejszego rozliczenia przychodu (dochodu) powstałego z wymiany waluty wirtualnej na FIAT (lub ew. uregulowania przez Wnioskodawcę innego zobowiązania przy wykorzystaniu tych walut wirtualnych).

Mając również na uwadze, że kosztami uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o CIT są również koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o AML, zdaniem Wnioskodawcy, do wcześniej przywołanych kosztów należy również zaliczyć koszty prowizji pośrednika uczestniczącego przy wymianie waluty wirtualnej.

Wskazać należy, że tożsame stanowisko zostało zawarte w interpretacji indywidulanej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 października 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.263.2022.2.SH, gdzie stwierdzono, że: „Z powyższego wynika zatem, że ustawodawca wprowadzając do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy dotyczące wirtualnych walut, w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ww. ustawy, jako źródło przychodów z zysków kapitałowych, wskazał przychody z wymiany wirtualnych walut i odpowiednio w art. 15 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określił jakie wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów związane z wirtualną walutą. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że kosztami uzyskania przychodów związanych z walutą wirtualną są udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, które pośredniczą w wymianie lub sprzedaży tych walut. Odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio poniesionych na nabycie waluty wirtualnej, o których mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o CIT, stwierdzić należy, że będą to oprócz ceny zakupu, również prowizje pobierane przez podmioty pośredniczące w wymianie. Kosztami uzyskania przychodów nie będą więc koszty inne niż bezpośrednio związane z nabyciem waluty wirtualnej, w szczególności koszty finansowania zakupu walut wirtualnych (koszty pożyczek, kredytów itp.), zakup komputera, koszty zużycia prądu, koszt zakupu „koparek do kryptowalut”, koszty amortyzacji komputerów.

Ponadto, również interpretacje indywidualne wydane w poniższych sprawach potwierdzają zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko:

- Pismo z dnia 18 lutego 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB1-1.4010.558.2021.2.SG;

- Pismo z dnia 25 kwietnia 2018 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB2-3.4010.33.2018.1.AZE;

- Pismo z dnia 4 stycznia 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB1-1.4010.718.2022.1.SH;

- Pismo z dnia 30 października 2018 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0112-KDIL3-1.4011.352.2018.1.AN.

Tym samym, z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy sformułowane na samym wstępie powinno zostać uznane za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej zgodnie z którym:

interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00