Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 29-04-2024
Data publikacji: 2023-07-27

Opłaty za brak biletu parkingowego jednak z VAT

Od kilku lat w orzecznictwie TSUE widać tendencję do opodatkowania VAT różnego rodzaju sytuacji i zdarzeń, co do których jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu przyjęte było, że mają charakter świadczeń odszkodowawczych i jako takie nie podlegają opodatkowaniu VAT. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia w odniesieniu do opłat za brak biletu parkingowego.

Gmina, sprzedając bilety parkingowe, działa jak podatnik VAT, a nie organ władzy publicznej (patrz na przykład: interpretacja Dyrektora KIS z 4 marca 2022 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.725.2021.3.PS). Przez dłuższy czas wiele różnego rodzaju „kar umownych” było uznawanych za niepodlegające VAT. Zresztą jeszcze w interpretacji Dyrektora KIS z 20 lipca 2022 r. (nr 0113-KDIPT1-3.4012.278.2022.1.MJ) wskazano na brak opodatkowania VAT należnej gminie kary umownej w postaci opłaty dodatkowej za brak biletu parkomatowego. Organ interpretacyjny zgodził się ze stanowiskiem gminy, która uznawała, że nałożona na klienta (korzystającego z parkingu w sposób niezgodny z regulaminem) kara umowna jest odszkodowaniem. Opłata taka ma więc charakter sankcyjno-odszkodowawczy i nie podlega opodatkowaniu VAT. Istotą kary umownej jest bowiem rekompensata, a nie płatność za określone świadczenie. Kara umowna ma zaś charakter czynności jednostronnej i nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00