Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.389.2023.2.AK

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w sytuacji, gdy podatnik nie jest właścicielem budynku jednorodzinnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 4 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 lipca 2023 r. (wpływ 11 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pozostaje Pani w małżeńskiej wspólności majątkowej od 1975 r. Zamieszkuje Pani wraz z mężem Z.W. w budynku jednorodzinnym w K., stanowiącym współwłasność małżeńską. W trakcie małżeństwa wraz z mężem sfinansowała Pani budowę drugiego domu jednorodzinnego w O., w którym zamieszkuje Państwa syn M.W. wraz z rodziną. Jednak zgodnie z zapisem w księdze wieczystej wykazanym współwłaścicielem tego budynku jest Pani mąż, posiadający 99 procent, udziałów w prawie współwłasności oraz Pani syn, posiadający 1 procent udziałów we współwłasności. W 2020 r. Pani syn przeprowadził w tym budynku przedsięwzięcie termomodernizacyjne, polegające na montażu instalacji fotowoltaicznej.

Zamierza Pani w 2023 r. lub w latach kolejnych skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej i przeprowadzić w opisanym wyżej budynku w O. przedsięwzięcie termomodernizacyjne, polegające na wymianie węzła z ciepłem systemowym, pochodzącym z pobliskiej elektrowni węglowej, na pompę ciepła.

W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na pytania.

Czy obecnie jest Pani właścicielką lub współwłaścicielką domu jednorodzinnego w O., o którym mowa we wniosku, jeśli nie, to czy najpóźniej na dzień dokonania odliczenia wydatków dotyczących ulgi termomodernizacyjnej (złożenia zeznania podatkowego lub jego korekty) będzie Pani właścicielem lub współwłaścicielem ww. budynku mieszkalnego? Prosiliśmy o wskazanie, czy posiada Pani albo będzie Pani posiadała dokument potwierdzający prawo własności/współwłasności ww. budynku (np. umowa darowizny, umowa sprzedaży, umowa rozszerzająca współwłasność małżeńską).

Odpowiedź: Jest Pani współwłaścicielem domu jednorodzinnego w O., o którym mowa we wniosku. Tytułem wyjaśnienia wskazuje Pani, że nie figuruje Pani w księdze wieczystej ww. nieruchomości, gdyż nie przystąpiła Pani do aktu notarialnego, przenoszącego własność ww. domu w budowie z dewelopera na inwestorów - tj. na Pani małżonka oraz Pani syna. Budowa domu została sfinansowana w latach 2010-2011 z majątku wspólnego Pani oraz Pani męża. Okoliczność, iż Pani również jest współwłaścicielem nieruchomości pozostaje bezsporna między zainteresowanymi osobami - tj. Panią, Pani małżonkiem oraz Pani synem.

Czy wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostaną poniesione przez Panią z majątku wspólnego małżonków?

Odpowiedź: Wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostaną poniesione z majątku wspólnego małżonków.

Czy dom jednorodzinny położony w O., jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.)?

Odpowiedź: Dom jednorodzinny położony w O. jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Kiedy planuje Pani ponieść wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym? Należało wskazać przewidywaną datę lub rok poniesienia wydatków?

Odpowiedź: Planuje Pani ponieść wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w 2023 r. lub latach kolejnych - data inwestycji jest m.in. zależna od treści indywidualnej interpretacji podatkowej, o którą Pani aktualnie się ubiega.

Czy planowane przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek?

Odpowiedź: Planuje Pani przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegające na montażu pompy ciepła wraz z niezbędnym osprzętem. Będzie to inwestycja jednorazowa - rozpoczęta i zakończona w tym samym roku podatkowym, ale z pewnością nie później niż w ciągu 3 lat od poniesienia pierwszego wydatku związanego z tym przedsięwzięciem.

Czy jest Pani podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku, bądź opłaca ryczałt od przychodów ewidencjonowanych?

Odpowiedź: Pobiera Pani uposażenie emerytalne, innych dochodów Pani nie posiada, jest i będzie Pani opodatkowana wg skali podatkowej.

Czy wydatki, które zamierza Pani ponieść i odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostaną udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Odpowiedź: Planowane wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostaną udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Czy wydatki poniesione przez Panią w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwzględnione przez Panią w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej, chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna?

Odpowiedź: Planowane wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ani odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ani nie będą rozliczone z wykorzystaniem innych ulg podatkowych niż ulga termomodernizacyjna.

Czy wydatki, które zamierza Pani ponieść na przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie? Jeżeli tak, to należało wskazać czy sfinansowana (dofinansowana) zostanie całość wydatków czy tylko część?

Odpowiedź: Nie planuje Pani korzystać z dofinansowania ze środków NFOŚiGW ani innych funduszy.

Czy kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych realizowanych przez Panią w poszczególnych budynkach, których jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (uwzględniając ewentualnie zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przez Panią przedsięwzięcia termomodernizacyjne w ubiegłych latach)?

Odpowiedź: Kwota odliczenia w związku z tym przedsięwzięciem nie przekroczy 53.000 zł.

Czy w ubiegłych latach dokonywała Pani odliczeń od podatku w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeśli tak to prosimy wskazać czego dotyczyły te przedsięwzięcia, w którym roku podatkowym zostały wydatki te odliczone i w jakiej kwocie?

Odpowiedź: W ubiegłych latach nie dokonywała Pani odliczeń od podatku w związku z wydatkami na przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Odliczeń takich dokonywał jedynie Pani mąż w ramach przysługującego mu limitu 53.000 zł, w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zrealizowanym w 2020 r. w domu jednorodzinnym w K., w którym strony aktualnie zamieszkują i który również stanowi ich współwłasność małżeńską.

Czy planowany wydatek, o którym mowa we wniosku, związany będzie z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.)? Jeżeli tak, to należało wykazać związek poniesionego wydatku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

Odpowiedź: Planowany wydatek, o którym mowa we wniosku, związany będzie z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.). Przedsięwzięcie polegać będzie na całkowitej zamianie źródła energii na źródła odnawialne poprzez zamianę przyłącza do ciepłociągu z elektrociepłowni opalanej węglem na pompę ciepła zasilaną własną instalacją fotowoltaiczną.

Pytania

1.Czy fakt niewykazania Pani, obok Pani męża, jako współwłaściciela w księdze wieczystej domu jednorodzinnego w O. stanowi przeszkodę dla wykorzystania przysługującej Pani ulgi termomodernizacyjnej w podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy dla wykorzystania ulgi termomodernizacyjnej przez Panią wystarczające będzie udokumentowanie nabycia i montażu pompy ciepła wraz z osprzętem fakturą VAT wystawioną na Pani imię i nazwisko?

3.Czy montaż pompy ciepła we wskazanym budynku jednorodzinnym położonym w O. będzie stanowić nowe, odrębne przedsięwzięcie termomodernizacyjne i może Pani dokonać go również po dniu 31 grudnia 2023 r. bez utraty prawa do ulgi termomodernizacyjnej, pomimo montażu instalacji fotowoltaicznej w 2020 r. w tym budynku przez Pani syna?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, w odniesieniu do pytania 1, niewykazanie Pani jako współwłaściciela w księdze wieczystej ww. domu jednorodzinnego w O. nie stanowi przeszkody do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, skoro pozostajeipso iure współwłaścicielem tego budynku, z uwagi na sfinansowanie jego budowy w trakcie istnienia małżeńskiej wspólności majątkowej, ze wspólnego majątku dorobkowego małżonków, stosownie do treści art. 31 § 1 k.r.i o.

Prezentując własne stanowisko w zakresie pytania 2, stwierdziła Pani, że może Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w pełnym, przysługującym Pani zakresie (53 000 zł), a wystarczającym warunkiem pozostaje udokumentowanie opisanego wyżej przedsięwzięcia termomodernizacyjnego fakturą VAT wystawioną na Pani dane osobowe.

Z kolei w odniesieniu do pytania 3, montaż pompy ciepła w opisanym wyżej budynku jednorodzinnym położonym w O. stanowi nowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne, niezależne od montażu instalacji fotowoltaicznej w tym budynku w 2020 r. sfinansowanego przez innego współwłaściciela budynku (Pani syna). Tym samym montaż przez Panią pompy ciepła, dokonany również po dniu 31 grudnia 2023 r., zatem po upływie 3-letniego terminu, o jakim mowa w art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie będzie mieć wpływu na Pani prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do treści art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinnyw rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 przytoczonej ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniuart. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) użyte w ustawie określenia przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznaczają:

przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.).

Wśród nich wymienia się m.in. wydatki na nabycie pompy ciepła wraz z osprzętem (pkt 1 ppkt 11 załącznika), a także montaż pompy ciepła; (pkt 2 ppkt 10 załącznika).

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W myśl art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Stosownie do art. 26h ust. 6 ww. ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

-sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

-zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Z opisu sprawy wynika, że od 1975 r. pozostaje Pani wraz z małżonkiem we wspólności majątkowej. Zamieszkuje Pani w budynku jednorodzinnym w K., który jest Państwa współwłasnością. W trakcie małżeństwa sfinansowała Pani wspólnie z mężem budowę drugiego domu w O. Właścicielem nieruchomości – domu jednorodzinnego w O. jest Pani małżonek oraz Pani syn. W 2020 r. Pani syn przeprowadził – w budynku, którego jest współwłaścicielem – przedsięwzięcie termomodernizacyjne, polegające na montażu instalacji fotowoltaicznej. Zamierza Pani w 2023 r. lub w latach kolejnych skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej i przeprowadzić w budynku w O. przedsięwzięcie termomodernizacyjne. W ramach tego przedsięwzięcia planuje Pani wymianę węzła z ciepłem systemowym, pochodzącym z pobliskiej elektrowni węglowej, na pompę ciepła.

Jak już wcześniej wskazałem, z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Z przepisu art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bezspornie, że jeżeli podatnik chce skorzystać z ulgi, która jest jego uprawnieniem a nie obowiązkiem, musi spełnić wszystkie wymagane przepisami warunki.

Wątpliwość Pani budzi kwestia, czy fakt niewykazania Pani, obok Pani męża, jako współwłaściciela domu jednorodzinnego w O. w księdze wieczystej stanowi przeszkodę dla skorzystania przez Panią z ulgi termomodernizacyjnej.

Stoi Pani na stanowisku, że niewykazanie Pani jako współwłaściciela w księdze wieczystej ww. domu jednorodzinnego w O. nie stanowi przeszkody do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – skoro pozostaje współwłaścicielem tego budynku, z uwagi na sfinansowanie jego budowy w trakcie istnienia małżeńskiej wspólności majątkowej ze wspólnego majątku dorobkowego małżonków, stosownie do treści art. 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Aby zatem wyjaśnić kwestię będącą przedmiotem Pani zapytania, należy dokonać analizy sprawy w odniesieniu do przepisów regulujących stosunki majątkowe między małżonkami oraz do przepisów dotyczących nabycia i utraty własności. W tym celu trzeba odwołać się zarówno do przywołanych przez Panią przepisów ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.) oraz do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. , poz. 1360, ze zm).

Zgodnie z art. 31 § 1 ww. Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Z kolei w art. 33 ww. Kodeksu wyszczególniono, jakie składniki majątku wchodzą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Natomiast w myśl art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego:

Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Z kolei przepis art. 158 ww. ustawy Kodeks cywilny wskazuje, że:

Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

W uzupełnieniu wniosku podała Pani, że jest Pani właścicielką domu jednorodzinnego w O., jednocześnie wskazując, że nie figuruje Pani w księdze wieczystej ww. nieruchomości, gdyż nie przystąpiła Pani do aktu notarialnego przenoszącego własność nieruchomości w budowie z dewelopera na Pani małżonka i Pani syna. W Pani opinii, okoliczność, że jest Pani współwłaścicielem tej nieruchomości pozostaje bezsporna, bowiem budowa domu została sfinansowana z majątku wspólnego Pani i Pani męża, w trakcie istnienia wspólności majątkowej małżeńskiej.

Skoro więc – jak sama Pani wskazała we wniosku – nie przystąpiła Pani do aktu notarialnego przenoszącego własność nieruchomości w budowie z dewelopera na Pani małżonka i Pani syna, stwierdzić należy, że nie jest Pani właścicielem ani współwłaścicielem domu położonego w O. O tym kto jest właścicielem nieruchomości i komu przysługuje prawo własności decyduje bowiem w rozpatrywanej sprawie, sporządzona w formie aktu notarialnego umowa przenosząca własność nieruchomości na konkretne osoby. Aby skorzystać z omawianej ulgi właściciel nieruchomości zobowiązany jest do wykazania się tytułem prawnym potwierdzającym to prawo własności.

Znajduje to potwierdzenie w Objaśnieniach podatkowych Ministerstwa Finansów z dnia 16 września 2019 r. dotyczących Nowych preferencji w podatku dochodowym od osób fizycznych wspierających przedsięwzięcia termomodernizacyjne zgodnie z którymi, z ulgi termomodernizacyjnej mogą skorzystać podatnicy, którzy są właścicielami lub współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Jeżeli podatnik nie ma tytułu prawnego, z którego wynikałoby jego prawo własności do nieruchomości, a jedynie jest jej posiadaczem, wówczas nie może skorzystać z omawianego odliczenia.

Nie można więc zgodzić się z Pani stanowiskiem, że sam fakt, pozostawania w małżeńskiej wspólności majątkowej od 1975 r. oraz finansowanie budowy ww. domu środkami pochodzącymi z majątku wspólnego Pani i Pani męża uprawnia Panią do dokonania odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Nie jest Pani bowiem – co już zostało wcześniej wyjaśnione – właścicielem ani współwłaścicielem tej nieruchomości.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku i jego uzupełnieniu opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że nie spełnia Pani podstawowego warunku od którego ustawodawca uzależnia prawo do analizowanej ulgi. Nie jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w którym zamierza Pani prowadzić przedsięwzięcie termomodernizacyjne.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Pani prawo odliczenia wydatków poniesionych na wymianę węzła z ciepłem systemowym na pompę ciepła w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie spełnia Pani podstawowego warunku - bycia właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości - uprawniającego do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Końcowo wskazuję, że przedmiotem analizy sprawy jest odpowiedź w odniesieniu do pytania nr 1. Z uwagi na powyższe analizę sprawy w zakresie pytania nr 3 uznałem za niecelowe.

Natomiast w zakresie pytania nr 2 wydane zostało 24 lipca 2023 r. odrębne rozstrzygnięcie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00