Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.257.2023.2.KFK

Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie rejestrującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży Kolczyków (…) w przypadku, gdy ich dostawa odbywać się będzie wyłącznie w systemie wysyłkowym, a całość zapłaty realizowana będzie w formie przelewu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 czerwca 2023 r. (wpływ 12 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(…) jest spółką z siedzibą w Polsce, zajmującą się produkcją i sprzedażą systemów do identyfikacji zarówno wizualnej, jak i elektronicznej zwierząt. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem zarejestrowanym dla celów VAT w Polsce.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje sprzedaży swoich produktów zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzających działalności gospodarczej, rolników ryczałtowych, jak i podmiotów będących podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT.

Sprzedaż produktów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych odbywa się wyłącznie przez Internet, w systemie wysyłkowym – tj. wszelkie dostawy sprzedawanych produktów realizowane są przy pomocy kurierów/poczty (Spółka nie korzysta z własnych kierowców ani pojazdów), a płatność za sprzedany towar dokonywana jest przez nabywców na rachunek bankowy Spółki. Spółka jest również w stanie jednoznacznie powiązać każdą płatność z konkretną transakcją oraz z konkretnym nabywcą. W tym celu Spółka prowadzi również stosowną ewidencję.

Obecnie w ofercie Spółki znajduje się ok. (…) typów produktów. Jednym z nich jest kolczyk (…) do identyfikacji bydła, który jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Kolczyk (…) jest to produkt wykonany z tworzywa sztucznego, który przy użyciu specjalnego narzędzia (kolczykownicy) mocowany jest zazwyczaj na uszach zwierzęcia. Celem Kolczyka jest elektroniczna identyfikacja zwierząt gospodarskich (bydła), dzięki której możliwe jest właściwe zarządzanie stadem, a także ułatwienie pracy w gospodarstwie.

Kolczyk funkcjonuje w oparciu o technologię (…), która wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych. Kolczyk (jako całość) zawiera transponder, czyli chip, który zapewnia możliwość przechowywania danych o zwierzęciu, w szczególności dotyczących identyfikacji poszczególnych zwierząt. Sygnał z transpondera jest odczytywany przez specjalny czytnik, dzięki czemu możliwa jest identyfikacja zwierzęcia na każdym etapie hodowli lub transportu. Kolczyk ma możliwość jednorazowego zakodowania danych oraz jest urządzeniem pasywnym, działającym bez zasilania, dzięki czemu jego żywotność nie jest ograniczona. Co istotne, Kolczyk nie posiada funkcji GPS, nie służy i nie ma możliwości monitorowania lokalizacji zwierzęcia w trybie „na żywo”. Dodatkowo, Spółka dla Kolczyków posiada wydane certyfikaty (…), które gwarantują zgodność produktu z deklarowanymi przez Spółkę, określonymi w przepisach lub normach, właściwościami. Produkt spełnia również normy ISO (…), czyli standardy regulujące identyfikację zwierząt za pomocą częstotliwości radiowych, która jest zwykle realizowana przez wszczepienie, wprowadzenie lub przymocowanie do zwierzęcia transpondera zawierającego mikroczip, na co Spółka również posiada stosowne certyfikaty wydane przez (…). W certyfikatach produkt oferowany przez Spółkę został opisany jako (…) kolczyk (…) dla bydła.

Z uwagi na to, że aktualny system księgowy oraz praktyka Wnioskodawcy wymaga wystawienia faktury VAT dla każdej transakcji, każda sprzedaż – niezależnie od tego, czy nabywcą jest podatnik, czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej/rolnik ryczałtowy – dokumentowana jest przez Spółkę fakturą VAT. Dodatkowo, w zakresie sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej /rolników ryczałtowych prowadzona jest również ewidencja przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Niemniej jednak Wnioskodawca prowadzi aktualnie prace nad wdrożeniem nowego systemu i z tego względu rozważa możliwość rezygnacji z ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych/rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej – uwzględniając fakt, iż sprzedaż na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych odbywa się wyłącznie w systemie sprzedaży wysyłkowej, w ramach której płatności realizowane są na rzecz Spółki w formie przelewu, a Spółka posiada dokumentację, która umożliwia powiązanie płatności z konkretnymi zamówieniami. Jednocześnie sprzedaż każdorazowo dokumentowana jest fakturą VAT.

Mając jednak na uwadze aktualnie obowiązujące przepisy oraz katalog towarów/transakcji, które powinny być obligatoryjnie ewidencjonowane na kasie rejestrującej w przypadku ich sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, Spółka powzięła wątpliwość, czy sprzedawany przez nią Kolczyk, będący przedmiotem niniejszego wniosku i scharakteryzowany w przedstawionym stanie faktycznym powyżej, powinien być traktowany jako zapisany/niezapisany nośnik danych cyfrowych i analogowych (a w efekcie, czy jego sprzedaż na rzecz Klientów powinna być ewidencjonowana na kasie rejestrującej).

W tym kontekście Spółka pragnie wyjaśnić, iż pozostałe produkty oferowane przez Spółkę nie stanowią zapisanych/niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych, ani innych specyficznych produktów, dla których zgodnie z przepisami o VAT nie byłoby możliwe korzystanie ze zwolnienia z ewidencjonowania tych produktów na kasie fiskalnej przy sprzedaży realizowanej przez Internet. W efekcie Spółka mogłaby zrezygnować z posiadania kasy fiskalnej. Jedynym produktem, który potencjalnie mógłby być objęty obowiązkiem ewidencjonowania na kasie fiskalnej (przy opisanej powyżej sprzedaży wysyłkowej) mógłby być Kolczyk (o ile zostałby uznany za zapisany/niezapisany nośnik danych cyfrowych i analogowych).

W uzupełnieniu do wniosku z 12 czerwca 2023 r. na zadane przez Organ pytanie, udzielili Państwo następującej odpowiedzi:

Czy Kolczyk (…), będący przedmiotem złożonego wniosku, jest towarem wymienionym w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. (t. j. Dz. U z 2021 r. poz. 2442 ze zm.)?

Odpowiedź:

Spółka podkreśla, iż § 4 ust. 1 pkt 1 litera k) Rozporządzenia określa, że w przypadku dostawy zapisanych/niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, o których mowa w § 2 i § 3 Rozporządzenia, nie stosuje się. Niemniej jednak, brak jest jakichkolwiek definicji (czy to na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czy też na gruncie rozporządzeń wykonawczych, w tym Rozporządzenia), które wskazywałyby, co należy rozumieć przez zapisany/niezapisany nośnik danych cyfrowych/analogowych. Spółka w złożonym wniosku o interpretację ma na celu ustalenie zatem intencji historycznej prawodawcy w przedmiotowym zakresie (tj. czy docelowym założeniem przedmiotowych przepisów było objęcie najszerszej grupy towarów – gdyby tak było mogłoby się okazać, że np. sprzedaż książek, czasopism, broszur itp., mogłaby zostać uznana za sprzedaż zapisanego nośnika danych analogowych, a np. sprzedaż papieru do drukarki, etykietek, plakietek czy zeszytów szkolnych za sprzedaż niezapisanych nośników danych analogowych).

Mając zatem na względzie dokonaną przez Spółkę wykładnię celowościową ww. regulacji, Spółka stoi na stanowisku, iż sprzedawany Kolczyk (…) nie stanowi zapisanego/niezapisanego nośnika danych cyfrowych/analogowych. Niemniej jednak podkreślenia wymaga, iż wobec braku jakichkolwiek wytycznych w zakresie stosowania ww. regulacji (brak definicji, brak również odwołania np. do klasyfikacji PKWiU, czy też CN), Spółka wystosowała wniosek o wydanie interpretacji w celu ustalenia znaczenia danego przepisu, a co za tym idzie – swoich obowiązków na gruncie VAT w zakresie ewidencjonowania sprzedaży.

W ocenie Wnioskodawcy, Kolczyk (…) będący przedmiotem złożonego wniosku, nie stanowi towaru, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 litera k) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: Rozporządzenie), na co wskazuje dokonana przez Spółkę analiza celowościowa regulacji.

Końcowo Spółka wskazuje również, iż jej wniosek nie dotyczy analizy wszystkich pozycji z § 4 Rozporządzenia, a jedynie § 4 ust. 1 pkt 1 lit. k) Rozporządzenia. W związku z tym nie jest zrozumiałe, dlaczego organ pyta o pozostałe pozycje tego paragrafu. Spółka postanowiła wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej, w celu potwierdzenia czy Kolczyk stanowi nośnik danych (lit. k). Jak wskazano powyżej, Spółka stoi na stanowisku, iż oferowane kolczyki nie stanowią towarów tam wymienionych.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 12 czerwca 2023 r.)

Czy sprzedaż Kolczyków (…) podlega obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej w oparciu o art. 111 ust. 1 ustawy o VAT w powiązaniu z § 4 ust. 1 pkt 1 litera k) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku, gdy ich dostawa odbywać się będzie wyłącznie w systemie wysyłkowym, a całość zapłaty realizowana będzie w formie przelewu?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 12 czerwca 2023 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę analizę celowościową § 4 ust. 1 pkt 1 litera k) Rozporządzenia, Kolczyk (…) nie stanowi zapisanego/niezapisanego nośnika danych cyfrowych/analogowych. Tym samym, w przypadku, gdy dostawa Kolczyków (…) odbywać się będzie wyłącznie w systemie wysyłkowym, a całość zapłaty realizowana będzie w formie przelewu, sprzedaż nie będzie podlegać obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej w oparciu o art. 111 ust. 1 ustawy o VAT w powiązaniu z § 4 ust. 1 pkt 1 litera k) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Uzasadnienie

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b Ustawy w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Przez sprzedaż, na mocy art. 2 pkt 22 Ustawy, należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zaś na mocy art. 7 ust. 1 Ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Definicja towaru została z kolei umieszczona w art. 2 pkt 6 Ustawy i zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wskazany przepis art. 111 ust. 1 Ustawy, określa zatem generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy sprzedawanych przez podatnika towarów. Jeżeli nabywcą danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Niemniej jednak, na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 Ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia (...), stosowane przez podatników zasady dokumentowania sprzedaży, (...) konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania sprzedaży (...), konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku, konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem sprzedaży przez podatników.

Na bazie ww. regulacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021, poz. 2442 – „Rozporządzenie”), które szczegółowo reguluje kwestie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, a także sytuacje, w których nie stosuje się zwolnienia.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. Rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 1 oraz 2 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia, zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku. W pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia wskazano, że zwolnieniu podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Na gruncie Rozporządzenia dostawa towarów – przy spełnieniu warunków określonych w Rozporządzeniu – podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencji na kasie fiskalnej pod warunkiem, że przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a-o Rozporządzenia.

Jednocześnie, zgodnie z § 4 ust. 1 lit. k) Rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się między innymi w przypadku dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.

W tym miejscu Spółka wskazuje ponownie, iż wszelkie dostawy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej/rolników ryczałtowych realizowane są przez Spółkę w systemie wysyłkowym, przy pomocy kurierów lub poczty (Spółka nie korzysta własnych kierowców/pojazdów), Spółka otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Dlatego też w tym zakresie, zdaniem Spółki, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej (pod warunkiem, że nie występują wyłączenia z możliwości zastosowania ww. zwolnienia – tj. wskazane poniżej).

Jak wskazano wcześniej, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych. W Rozporządzeniu ani żadnym innym akcie prawnym, nie zostało zdefiniowane pojęcie zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych. Odwołując się jednak do definicji słownikowej pojęcia nośnik danych, Wnioskodawca wskazuje, że Słownik Języka Polskiego PWN, podaje, iż nośnikiem danych jest fizyczny ośrodek przeznaczony do przechowywania danych, np. w komputerze – dyski magnetyczne i optyczne.

Odnosząc się do powyższej definicji, można stwierdzić, że nośnikiem danych jest ośrodek służący do przechowywania danych, umożliwiający ich odczyt, jak np. płyta CD, dysk komputerowy czy urządzenie pamięciowe USB (typu pendrive). W tym miejscu Spółka wskazuje, ze sprzedawany Kolczyk w przeciwieństwie do wspomnianych powyżej nośników nie służy do przenoszenia danych z jednego urządzenia na drugie, jak w przypadku płyt CD czy pendrive, lecz służy przede wszystkim do celów identyfikacyjnych stada/zwierzęcia i ma za zadanie ułatwienie pracy w gospodarstwie. Dane zapisane na Kolczyku w ramach jednorazowego zapisu stanowią niejako element „etykietki” o danym zwierzęciu, mającej postać kolczyka przyczepionego do ucha zwierzęcia. W ocenie Spółki sprzedawany Kolczyk pełni podobne funkcje jak plakietka/identyfikator, który identyfikuje daną osobę, np. w pracy. Przedmiotowy Kolczyk nie ma na celu gromadzenia żadnych danych osobowych, geolokalizacyjnych itp. Gromadzi jedynie podstawowe informacje o zwierzęciu. Jak wskazano w stanie faktycznym, Kolczyk pozwala bezprzewodowo identyfikować dany obiekt (w tym przypadku zwierzę).

W tym miejscu Spółka nawiązuje do historycznego brzmienia przepisu regulującego aktualnie zakres towarów, w odniesieniu do których nie stosuje się zwolnień z obowiązku rejestrowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wskazano, że „zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się (...) w przypadku dostaw płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie”.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki zakres stosowania analizowanego przepisu/wyłączenia dotyczy w szczególności ewidencjonowania obrotu nagranymi i masowo powielanymi nośnikami (takimi jak płyty CD, DVD, kasety wideo i inne podobne), jak również każdej innej postaci pakietów oprogramowania komputerowego sprzedawanego również łącznie z licencją na użytkowanie w stosunku do nieznanego w momencie sprzedaży tych towarów, anonimowego i nieokreślonego kręgu klientów, odbiorców, np. sprzedaż w sklepach i Internecie nagranych płyt muzycznych, dyskietek i płyt z programami komputerowymi czy kaset z filmami itp.

Z powyższego wynika, iż celem i intencją ustawodawcy było objęcie wskazanym zapisem wyłącznie tych towarów, które częstokroć mogły pochodzić z kradzieży, bądź były przedmiotem masowego, niezgodnego z prawem rozpowszechniania. Powyższe miało ograniczyć częste występowanie zjawisk patologicznych i nadużyć w obrocie tymi towarami, co wynika również z uzasadnienia do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących.

Należy również wskazać, że w obowiązującym 2 lata później Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zdecydowano się na modyfikację powyższego zapisu. Zgodnie z § 4 ust. 1 lit. J) omawianego rozporządzenia, zakres omawianego przepisu objął ogólnie zapisane i niezapisane nośniki danych cyfrowych i analogowych. W uzasadnieniu jednak ustawodawca nie wyjaśnił, czym była podyktowana owa zmiana i co należy rozumieć przez „zapisane i niezapisane nośniki danych cyfrowych i analogowych”. Wskazano jedynie na brak uzasadnienia dla różnicowania nośników – zapisanych i niezapisanych. Nie wskazano przy tym w uzasadnieniu, by docelowym założeniem tej zmiany było objęcie jak najszerszej grupy towarów (gdyby tak było, mogłoby się okazać, że np. sprzedaż książek, czasopism, broszur, itp. mogłaby zostać uznana za sprzedaż zapisanego nośnika danych analogowych, a np. sprzedaż papieru do drukarki, etykietek, plakietek czy zeszytów szkolnych za sprzedaż niezapisanych nośników danych analogowych). Zdaniem Wnioskodawcy, nie taki był jednak cel omawianej zmiany.

Stąd w ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż Kolczyków na rzecz osób fizycznych, na których możliwe jest zapisanie (jednokrotne) danych o zwierzęciu (wykorzystywanych niejako w formie plakietki, tyle że z możliwością zapisu elektronicznego), bez możliwości przenoszenia za pomocą Kolczyka danych z jednego miejsca odczytu do innego, jak również bez możliwości wykorzystania Kolczyka jako np. pendrive (tj. do zapisu, archiwizacji i odczytu innych danych niż dane o zwierzęciu), nie wpisuje się celowościowo w wyłączenie przewidziane w § 4 ust. 1 lit, k) Rozporządzenia. Inny jest bowiem cel i zastosowanie Kolczyka niż to, co ustawodawca przewidział w uzasadnieniu do omawianych regulacji.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 111 ust. 8 Ustawy, przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia (...), stosowane przez podatników zasady dokumentowania sprzedaży, (...) konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania sprzedaży (...), konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku, konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem sprzedaży przez podatników.

Kasa rejestrująca ma zatem zapewnić przede wszystkim prawidłowość zaewidencjonowania podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego oraz eliminowanie nadużyć związanych z nieewidencjonowaniem sprzedaży przez podatników.

Wobec powyższego Spółka podkreśla, że cele zawarte w Ustawie w zakresie kas rejestrujących są przez nią spełnione. Spółka do każdej transakcji (sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) wystawia fakturę dokumentującą taką sprzedaż. Taka faktura jest przez Spółkę rozliczana i odpowiednio Spółka odprowadza również podatek należy. Takie postępowanie, zdaniem Spółki, zwiększa pewność co do tego, że nie dochodzi u Spółki do żadnych nadużyć związanych z nieewidencjonowaniem sprzedaży.

Biorąc pod uwagę powyższe, jak również mając na uwadze fakt, iż aktualnie obowiązujący § 4 ust. 1 lit. k) Rozporządzenia historycznie odnosił się przede wszystkim do nośników danych takich jak płyty CD, DVD, jak również innych nośników zawierających oprogramowania/licencje komputerowe, czyli towarów które częstokroć były przedmiotem kradzieży i nielegalnego obrotu, zdaniem Wnioskodawcy nie ma racjonalnego uzasadnienia dla zrównania Kolczyka (…) służącego do identyfikowania zwierząt z płytami CD, czy innymi podobnymi nośnikami danych, a co za tym idzie objęcia sprzedawanego przez Wnioskodawcę Kolczyka wyłączeniem z możliwości stosowania zwolnienia z obowiązku rejestrowania na kasie rejestrującej.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy sprzedawany przez Spółkę Kolczyk nie stanowi zapisanego/niezapisanego nośnika danych cyfrowych i analogowych w rozumieniu § 4 ust 1 lit. k) Rozporządzenia, a w konsekwencji sprzedaż Kolczyka na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych nie powinna podlegać obowiązkowej ewidencji na kasie rejestrującej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia:

Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej „ewidencjonowaniem”, oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Zwolnienia te wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zwolnienie, o którym mowa w powyższym przepisie jest zwolnieniem podmiotowym.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. dotyczy wykonywania konkretnych czynności.

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Aby zatem Spółka miała prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

-dostawa towarów musi się odbywać w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

-dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy,w tym jego adres),

-przedmiotem dostawy nie mogą być towary i usługi wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzą Państwo produkcję i sprzedaż systemów do identyfikacji zwierząt. Dokonują Państwo sprzedaży swoich produktów zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzających działalności gospodarczej, rolników ryczałtowych, jak i podmiotów będących podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT. Sprzedaż produktów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych odbywa się wyłącznie przez Internet, w systemie wysyłkowym – tj. wszelkie dostawy sprzedawanych produktów realizowane są przy pomocy kurierów/poczty, a płatność za sprzedany towar dokonywana jest przez nabywców na rachunek bankowy Spółki. Są Państwo w stanie jednoznacznie powiązać każdą płatność z konkretną transakcją oraz z konkretnym nabywcą. W tym celu prowadzą Państwo stosowną ewidencję. Niezależnie od tego, czy nabywcą jest podatnik, osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej czy rolnik ryczałtowy, każda sprzedaż dokumentowana jest fakturą VAT. Dodatkowo, w zakresie sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych prowadzona jest również ewidencja przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Aktualnie rozważają Państwo możliwość rezygnacji z ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej – uwzględniając fakt, iż sprzedaż na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych odbywa się wyłącznie w systemie sprzedaży wysyłkowej, w ramach której płatności realizowane są na rzecz Spółki w formie przelewu, Spółka posiada dokumentację, która umożliwia powiązanie płatności z konkretnymi zamówieniami i sprzedaż każdorazowo dokumentowana jest fakturą VAT.

W ofercie Spółki znajduje się ok. (…) typów produktów, a jednym z nich jest Kolczyk (…) do identyfikacji bydła, który jest przedmiotem wniosku. Kolczyk (…) jest to produkt wykonany z tworzywa sztucznego i mocowany jest zazwyczaj na uszach zwierzęcia. Celem Kolczyka jest elektroniczna identyfikacja zwierząt gospodarskich (bydła), dzięki której możliwe jest właściwe zarządzanie stadem, a także ułatwienie pracy w gospodarstwie. Kolczyk zawiera transponder, czyli chip, który zapewnia możliwość przechowywania danych o zwierzęciu, w szczególności dotyczących identyfikacji poszczególnych zwierząt. Sygnał z transpondera jest odczytywany przez specjalny czytnik, dzięki czemu możliwa jest identyfikacja zwierzęcia na każdym etapie hodowli lub transportu. Kolczyk ma możliwość jednorazowego zakodowania danych oraz jest urządzeniem pasywnym, działającym bez zasilania, dzięki czemu jego żywotność nie jest ograniczona. Kolczyk nie posiada funkcji GPS, nie ma zatem możliwości monitorowania lokalizacji zwierzęcia w trybie „na żywo”. Jak opisują Państwo w złożonym wniosku, sprzedawany Kolczyk nie służy do przenoszenia danych z jednego urządzenia na drugie, lecz służy do celów identyfikacyjnych stada/zwierzęcia i ma za zadanie ułatwienie pracy w gospodarstwie. Dane zapisane na Kolczyku w ramach jednorazowego zapisu stanowią niejako element „etykietki” o danym zwierzęciu, mającej postać kolczyka przyczepionego do ucha zwierzęcia. Przedmiotowy Kolczyk nie ma na celu gromadzenia żadnych danych osobowych, geolokalizacyjnych itp., gromadzi jedynie podstawowe informacje o zwierzęciu i pozwala bezprzewodowo identyfikować dany obiekt – w tym przypadku zwierzę. Nie ma możliwości przenoszenia za pomocą Kolczyka danych z jednego miejsca odczytu do innego, jak również nie ma możliwości wykorzystania Kolczyka jako np. pendrive, tj. do zapisu, archiwizacji i odczytu innych danych niż dane o zwierzęciu. Przy tak przedstawionym opisie sprawy Kolczyk (…) nie stanowi zatem zapisanego i niezapisanego nośnika danych cyfrowych i analogowych, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 litera k) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, na co wskazuje dokonana przez Spółkę analiza celowościowa regulacji.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy sprzedaż Kolczyków (…) podlega obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej w oparciu o art. 111 ust. 1 ustawy o VAT w powiązaniu z § 4 ust. 1 pkt 1 litera k) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku, gdy ich dostawa odbywać się będzie wyłącznie w systemie wysyłkowym, a całość zapłaty realizowana będzie w formie przelewu.

Przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów, wprowadzając obowiązek ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej sprzedaży zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych, nie definiują tych pojęć. Dlatego też zasadne jest odwołanie się do poprzednich brzmień tego przepisu.

Zgodnie z brzmieniem § 4 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 28 marca 2006 r.:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży.

Zacytowany wyżej przepis rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 28 marca 2006 r., w porównaniu do wcześniej obowiązujących przepisów z 2004 roku, rozszerzył zasadę wyłączenia ze zwolnienia od ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej (bez względu na osiągniętą wysokość obrotu) na sprzedaż płyt CD i DVD oraz niektórych innych (wymienionych w tym przepisie) nagranych nośników informatycznych (w tym zawierających oprogramowanie komputerowe). Rozszerzenie to związane było z częstym występowaniem zjawisk patologicznych w obrocie tymi towarami (towary pochodzące z kradzieży). W kolejnych rozporządzeniach utrzymano brzmienie tego przepisu, uzasadniając, żew celu przeciwdziałania nadużyciom przewiduje się (jak dotychczas), że bez względu na wysokość obrotów, obowiązkiem ewidencji przy zastosowaniu kas, będą objęte m. in. czynności polegające na sprzedaży płyt CD i DVD oraz niektórych innych nagranych nośników informatycznych (w tym zawierających oprogramowanie komputerowe).

Natomiast zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostaw płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie.

Jak wynika z uzasadnienia do tego rozporządzenia oraz wyjaśnień Ministerstwa Finansów pt.: „Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w latach 2013-2014”, w rozporządzeniu z 2012 r. zmieniono zakres wyłączenia ze zwolnienia dotyczącego nośników danych. Modyfikacja polegała na dodaniu wyrażenia: „inne analogowe lub cyfrowe nośniki danych”. Zmiana ta uwzględniała postęp technologiczny i stosowanie w obrocie różnych nośników danych, nie tylko tych wymienionych w rozporządzeniu z 2010 r.

Z kolei w myśl § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.

W obecnie obowiązujących przepisach rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r. brzmienie tego przepisu jest takie same. Modyfikacja przepisu w rozporządzeniu z 2014 roku oznacza, że poza ww. zmianą nie rozszerzono dotychczasowego katalogu towarów ujętych w cytowanym przepisie. W świetle powyższego zasadnym jest przyjęcie, że obowiązkiem ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej w przypadku towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. k), należy objąć zapisane i niezapisane nośniki danych, takie jak płyty CD, DVD lub inne podobne nośniki danych, w tym zawierające oprogramowanie/licencje komputerowe. Przyjęcie na potrzeby § 4 ust. 1 pkt 1 lit. k) ww. rozporządzenia szerokiego rozumienia pojęcia nośnika danych jako przedmiotu, na którym możliwe jest zapisanie informacji i z którego możliwe jest późniejsze odczytanie tej informacji, prowadziłoby do uznania zwykłej kartki papieru za nośnik danych. Uwzględniając powyższe rozważania – w ocenie Organu – kolczyk (…) nie stanowi zapisanego nośnika danych cyfrowych, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. k) rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kolczyk ten bowiem – jak Państwo wskazali – ma na celu identyfikację zwierząt gospodarskich (bydła) i zapewnia możliwość przechowywania danych o zwierzęciu, stanowiąc swoistą „etykietkę” o danym zwierzęciu, mającą postać kolczyka przyczepionego do ucha zwierzęcia. Zawiera on ściśle określone dane pozwalające na identyfikację zwierzęcia i ma możliwość tylko jednorazowego zakodowania tych danych.

Dane, jakie mają być zawarte na kolczyku (…), wynikają z przepisów rozporządzenia wydanego na podstawie ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Na kolczyku powinien zostać umieszczony w sposób widoczny, czytelny i trwały:

·numer identyfikacyjny zwierzęcia zapisany za pomocą 14 znaków, przy czym9 pierwszych jest wysokości nie mniejszej niż 5 mm, a 5 ostatnich jest wysokości większej niż 9 pierwszych i nie mniejszej niż 10 mm (…),

·znak graficzny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – w górnej części po lewej stronie kolczyka,

·linearny kod kreskowy – dwa z pięciu przeplatany, który koduje 12 cyfr indywidualnego numeru identyfikacyjnego przyznanego zwierzęciu, umieszczony tylko na części żeńskiej kolczyka.

Na kolczyku tym nie mogą więc zostać zapisane każde dane, tak jak to jest w przypadku płyt CD/DVD czy innych podobnych nośników danych wykorzystujących określoną technologię odczytu i zapisu danych, tylko informacje ściśle określone przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i rozwoju Wsi, pozwalające na identyfikację zwierząt gospodarskich. Trudno więc uznać kolczyk (…) służący identyfikacji bydła za nośnik danych, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. k) rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zatem, mając na względzie opis sprawy i cytowane przepisy wskazać należy, że zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do niego zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Jak Państwo wskazali w opisie sprawy – sprzedaż produktów odbywa się wyłącznie przez Internet w systemie wysyłkowym, dostawy sprzedawanych produktów realizowane są przy pomocy kurierów/poczty, płatność za sprzedany towar dokonywana jest na rachunek bankowy Spółki, są Państwo w stanie jednoznacznie powiązać każdą płatność z konkretną transakcją oraz z konkretnym nabywcą i w tym celu prowadzą Państwo stosowną ewidencję, a każda sprzedaż dokumentowana jest fakturą VAT.

W konsekwencji, sprzedaż Kolczyków (…) nie podlega/nie będzie podlegać obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej w oparciu o art. 111 ust. 1 ustawy o VAT w powiązaniu z § 4 ust. 1 pkt 1 litera k) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku, gdy ich dostawa odbywa się wyłącznie w systemie wysyłkowym, a całość zapłaty realizowana jest w formie przelewu. Należy zauważyć, że w myśl aktualnie obowiązujących przepisów zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia będzie obowiązywało do dnia 31 grudnia 2023 r.

W związku z powyższym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00