Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.205.2023.2.AK

Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego dla usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z dnia 29 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 czerwca 2023 r. (wpływ 11 czerwca 2023 r.) oraz dodatkowo pismami z 13 i 16 czerwca 2023 r. (wpływ 13 i 16 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy lub ma zamiar świadczyć usługi polegające na:

-projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,

-koordynowaniu pracy zespołów specjalistów i ekspertów informatyki realizujących projekty informatyczne na rzecz klientów,

-prowadzeniu lub koordynowaniu projektów informatycznych.

Zgodnie z odpowiedzią Urzędu Statystycznego (...), powyższe usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Wnioskodawca rozlicza podatek dochodowy jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, że wybrana przez niego stawka 8,5% jest właściwa.

Ponadto w piśmie z dnia 11 czerwca 2023 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy, odpowiadając na wezwanie organu w następujący sposób:

Ad. 1

Stan faktyczny dotyczy roku 2022 (luty-grudzień) oraz 2023.

Ad. 2

Wnioskodawca działalność gospodarczą prowadzi od 2 lutego 2022.

Ad. 3

Pierwszy dochód z działalności osiągnął w lutym 2022.

Ad. 4

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).

Ad. 5

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego Wnioskodawca złożył elektronicznie 19.01.2022.

Ad. 6

Wnioskodawca nie pełni funkcji Prezesa lub innych funkcji, nie jest udziałowcem, wspólnikiem ani akcjonariuszem u Klienta/Klientów dla których świadczy usługi.

Ad. 7

Szczegółowe wyjaśnienie zadań/czynności w ramach poniższych usług:

W ramach umowy z klientem Wnioskodawca ma zdefiniowane 3 zakresy:

a)projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;

b)koordynowanie pracy zespołów specjalistów i ekspertów informatyki realizujących projekty informatyczne na rzecz klientów;

c)prowadzenie lub koordynowanie projektów informatycznych.

Wyżej wymienione zakresy zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w załączonym do wniosku piśmie do grupowania „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” z numerem PKWIU 62.01.12.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca pełni rolę Engineering Managera i wykonuje następujące zadania na rzecz klienta:

-Koordynacja prac zespołu inżynierów i ekspertów informatyki;

-Koordynacja projektów informatycznych;

-Definiowanie wraz z interesariuszami planów i harmonogramów;

-Monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu;

-Koordynacja i dostarczanie wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z Klientem jakości;

-Ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom;

-Prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym.

Ad. 8

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie są związane z oprogramowaniem, ponieważ osobiście nie tworzy, nie projektuje i nie rozwija oprogramowania, nie zajmuje się programowaniem (tworzeniem kodu), nie tworzy dokumentacji do oprogramowania, ani nie doradza w sprawie oprogramowania. Nie świadczy usług doradczych ani stricte technicznych, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią wsparcie IT w postaci zarządzania/koordynowania projektami informatycznymi i pracami zespołów specjalistów informatyki.

Ad. 9

Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego, oprogramowania lub jego instalowania lub też zarządzania siecią i systemami informatycznymi i żadna ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług nie została zakwalifikowana przez Urząd Statystyczny do wymienionych w pytaniu grupowań PKWiU, zgodnie z załącznikiem.

Ad. 10

Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów niż opisana w poprzednich punktach działalność.

Ad. 11

W art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku Dochodowym (...) nie ma mowy o wyłączeniach.

Wnioskodawca potwierdza jednocześnie, że suma jego przychodów w latach 2021 oraz 2022 nie przekracza sumy 2 000 000 euro, nie posiadał spółki, a także, że w latach 2021 i 2022 i 2023 nie korzystał z karty podatkowej.

Ad. 12

Wnioskodawca potwierdza, że jego działalność spełnia warunki definicji działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad. 13

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z kolei w piśmie z dnia 13 czerwca 2023 r. doprecyzowano opis sprawy w następujący sposób:

Szczegółowe wyjaśnienie zadań/czynności w ramach poniższych usług:

W ramach umowy z klientem Wnioskodawca ma zdefiniowane 3 zakresy prac:

a)projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;

b)koordynowanie pracy zespołów specjalistów i ekspertów informatyki realizujących projekty informatyczne na rzecz klientów;

c)prowadzenie lub koordynowanie projektów informatycznych.

Wyżej wymienione zakresy zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w załączonym do wniosku piśmie do grupowania „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” z numerem PKWIU 62.01.12

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca pełni rolę Engineering Managera i wykonuje następujące zadania na rzecz klienta:

-Koordynacja prac zespołu inżynierów i ekspertów informatyki;

-Koordynacja projektów informatycznych;

-Definiowanie wraz z interesariuszami planów i harmonogramów, dokumentacja planów projektowych;

-Zarządzanie alokowaniem zasobów ludzkich do poszczególnych zadań w projekcie;

-Monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu - sprawdzanie statusu poszczególnych zadań z ich wykonawcami, reagowanie na odchylenia od planu poprzez realokację zasobów ludzkich do poszczególnych zadań, bieżące raportowanie statusu projektu do interesariuszy;

-Zarządzanie ryzykiem: identyfikacja i dokumentacja ryzyk, budowanie i wdrażanie planów awaryjnych;

-Organizacja i animacja spotkań projektowych - planowania, przeglądów statusu, spotkań transferu wiedzy od ekspertów do klienta;

-Koordynacja i dostarczanie wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z Klientem jakości;

-Ustalanie priorytetów zadań projektowych i ich komunikacja do zespołów projektowych;

-Zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom;

-Prowadzenie dokumentacji projektowej (plany, harmonogramy, ryzyka, zasoby);

-Prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym;

-Spotkań z klientem i innymi interesariuszami, przekazywania odpowiednich informacji nt. projektu w celu osiągania decyzji i wsparcia;

-Przygotowywania raportów i ich komunikacji do interesariuszy.

Natomiast w piśmie z dnia 16 czerwca 2023 r. Wnioskodawca wskazał, że celem koordynowanych przez niego projektów jest projektowanie i konfigurowanie infrastruktury teleinformatycznej. Wnioskodawca osobiście nie bierze udziału w projektowaniu i konfigurowaniu, robią to koordynowani przez niego eksperci.

Pytanie

Czy stawka 8.5% dla podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest poprawna?

Pana stanowisko w sprawie

Po analizie licznych interpretacji indywidualnych, a także potwierdzeniu PKWiU przez GUS, uważa Pan, że właściwa jest stawka ryczałtu 8.5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

Pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

Działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie bowiem z art. 8 tej ustawy:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CDIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W myśl, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której świadczy „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 polegające na:

-projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;

-koordynowaniu pracy zespołów specjalistów i ekspertów informatyki realizujących projekty informatyczne na rzecz klientów;

-prowadzeniu lub koordynowaniu projektów informatycznych.

W ramach świadczonych usług, pełni Pan rolę Engineering Managera i wykonuje następujące zadania na rzecz klienta:

-Koordynacja prac zespołu inżynierów i ekspertów informatyki;

-Koordynacja projektów informatycznych;

-Definiowanie wraz z interesariuszami planów i harmonogramów, dokumentacja planów projektowych;

-Zarządzanie alokowaniem zasobów ludzkich do poszczególnych zadań w projekcie;

-Monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu - sprawdzanie statusu poszczególnych zadań z ich wykonawcami, reagowanie na odchylenia od planu poprzez realokację zasobów ludzkich do poszczególnych zadań, bieżące raportowanie statusu projektu do interesariuszy;

-Zarządzanie ryzykiem: identyfikacja i dokumentacja ryzyk, budowanie i wdrażanie planów awaryjnych;

-Organizacja i animacja spotkań projektowych - planowania, przeglądów statusu, spotkań transferu wiedzy od ekspertów do klienta;

-Koordynacja i dostarczanie wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z Klientem jakości;

-Ustalanie priorytetów zadań projektowych i ich komunikacja do zespołów projektowych;

-Zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom;

-Prowadzenie dokumentacji projektowej (plany, harmonogramy, ryzyka, zasoby);

-Prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym;

-Spotkań z klientem i innymi interesariuszami, przekazywania odpowiednich informacji nt. projektu w celu osiągania decyzji i wsparcia;

-Przygotowywania raportów i ich komunikacji do interesariuszy.

Wskazał Pan również, że celem koordynowanych przez Pana projektów jest projektowanie i konfigurowanie infrastruktury teleinformatycznej. Osobiście nie bierze Pan udziału w projektowaniu i konfigurowaniu, robią to koordynowani przez Pana eksperci.

Ponadto, z przedstawionych w opisie sprawy informacji wynika, że:

-suma Pana przychodów w latach 2021 oraz 2022 nie przekracza 2 000 000 euro, nie posiadał Pan spółki, a także, że w latach 2021 i 2022 i 2023 nie korzystał z karty podatkowej;

-do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego złożył Pan elektronicznie 19.01.2022;

-nie pełni Pan funkcji Prezesa lub innych funkcji, nie jest udziałowcem, wspólnikiem ani akcjonariuszem u Klienta/Klientów dla których świadczy usługi;

-nie uzyskuje Pan innych dochodów niż opisana w poprzednich punktach działalność.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1, która obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikację przemawia fakt, że dotyczą one:

-projektowania i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;

-koordynowania pracy zespołów specjalistów i ekspertów informatyki realizujących projekty informatyczne na rzecz klientów;

-prowadzenia lub koordynowania projektów informatycznych.

Całość opisanych przez Pana czynności i zadań odnosi się wprost do systemów komputerowych.

Zauważam, że systemy komputerowe wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

W konsekwencji, osiągane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie rozstrzyga o poprawności wskazanej przez Pana klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00