Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.262.2023.2.DP

Czy Wynagrodzenie otrzymane na podstawie Porozumienia zawartego z Deweloperem, który to dochód Wnioskodawca przeznaczy na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 maja 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wynagrodzenie otrzymane na podstawie Porozumienia zawartego z Deweloperem, który to dochód Wnioskodawca przeznaczy na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełniliście go Państwo pismem z 25 maja 2023 r. (wpływ 1 czerwca 2023 r.), a także – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 lipca 2023 r. (data wpływu do Organu 13 i 17 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wspólnota Mieszkaniowa (…)(dalej: „Wnioskodawca” lub „Wspólnota”) zarządza i prowadzi gospodarkę mieszkaniową na rzecz właścicieli lokali na nieruchomości zlokalizowanej w (…) przy ul. (…), stanowiącej działkę nr (…) (dalej: Nieruchomość Wspólnoty). Wspólnota mieszkaniowa powstała oraz działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.

(…) Sp. z o.o. Spółka komandytowa (dalej: „Deweloper” lub „Inwestor”) jest spółką podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, prowadzącą działalność polegającą na realizacji przedsięwzięć deweloperskich, w szczególności w zakresie wznoszenia budynków przeznaczonych na sprzedaż lub wynajem.

Deweloper na nieruchomości położonej w (…) przy ul. (…), stanowiącej działkę nr (…) (dalej: „Nieruchomość Dewelopera”) zamierza zrealizować przedsięwzięcie deweloperskie polegające na budowie budynku usługowego z funkcją zamieszkania zbiorowego wraz z garażem podziemnym oraz niezbędną infrastrukturą techniczną i zagospodarowania terenu (dalej: „Przedsięwzięcie Deweloperskie”). W związku z realizacją Przedsięwzięcia Deweloperskiego, Deweloper zamierza zawrzeć porozumienie dobrosąsiedzkie (dalej: „Porozumienie”) z Wnioskodawcą. Zgodnie z Porozumieniem Deweloper zobowiązany będzie do zapłaty na rzecz Wspólnoty wynagrodzenia (dalej: „Wynagrodzenie”) za udział w realizacji wspólnego zadania inwestycyjnego poprzez udostępnienie Nieruchomości Wspólnoty i za wykonanie przez Wspólnotę zobowiązań wynikających z Porozumienia.

Zgodnie z Porozumieniem Wspólnota i Inwestor zamierzają wspólnie zrealizować zadanie inwestycyjne polegające na:

- wybudowaniu wspólnego, poszerzonego zjazdu z ul. (…) z poszerzeniem drogi dojazdowej w celu umożliwienia bezkolizyjnego dwukierunkowego ruchu do Nieruchomości Wspólnoty i Nieruchomości Dewelopera (Zadanie Inwestycyjne 1) oraz

- włączenia się przez Dewelopera w infrastrukturę techniczną (tj. układ kanalizacji i wodociąg) znajdującą się w drodze dojazdowej na terenie Nieruchomości Wspólnoty i związaną z tym przebudową istniejącej infrastruktury technicznej (Zadanie Inwestycyjne 2).

Z nowopowstałego zjazdu z ul. (…) będą mogli korzystać każdorazowi właściciele lokali mieszkalnych oraz użytkownicy lokali użytkowych położonych na Nieruchomości Wspólnoty oraz na Nieruchomości Dewelopera. Wykonanie Zadania inwestycyjnego 2 będzie opcjonalne i uzależnione od decyzji dewelopera (Zadanie Inwestycyjne 1 oraz Zadanie Inwestycyjne 2 dalej łącznie: Zadanie Inwestycyjne).

Zgodnie z Porozumieniem, Zadanie Inwestycyjne będzie realizowane na koszt Dewelopera. W ramach zawartego Porozumienia Wspólnota udzieli Deweloperowi prawa do dysponowania Nieruchomością Wspólnoty na cele budowlane dla drogi wewnętrznej:

do celów przygotowania projektów i uzgodnienia z gestorami mediów projektu drogi wspólnej i przyłączy;

do celów wykonania prac budowlanych.

Jednocześnie, zgodnie z Porozumieniem, Wspólnota zobowiązuje się m.in.:

- do nieskładania jakichkolwiek środków zaskarżenia albo podejmowania jakichkolwiek działań mających na celu uchylenie lub unieważnienie decyzji o pozwoleniu na realizację Przedsięwzięcia Deweloperskiego lub Zadania inwestycyjnego oraz wszelkich innych zezwoleń z nimi związanymi;

- nie podejmować jakichkolwiek działań, które miałyby na celu uniemożliwienie, utrudnienie lub opóźnienie realizacji Przedsięwzięcia Deweloperskiego oraz Zadania Inwestycyjnego. Wspólnota zapewni, że żadnego z w/w działań nie podejmie właściciel żadnego lokalu położonego na Nieruchomości Wspólnoty;

- do współpracy z Deweloperem w zakresie uzyskania wszelkich niezbędnych uzgodnień i zgód, decyzji i postanowień związanych z realizacją Zadania Inwestycyjnego i Przedsięwzięcia Deweloperskiego oraz do nieutrudniania realizacji Zadania Inwestycyjnego oraz Przedsięwzięcia Deweloperskiego w inny sposób, w tym nieskładania odwołań, protestów itp.;

- na prośbę Inwestora, potwierdzenia pisemnego wszelkich zgód wymaganych przez gestorów sieci oraz jednostki administracji publicznej, potrzebnych do realizacji Zadania inwestycyjnego i Przedsięwzięcia Deweloperskiego,

- w razie konieczności wynikających z wymagań gestorów sieci, dostarczy dokumenty potwierdzające ustanowienie służebności przesyłu na rzecz odpowiednich gestorów sieci;

- wyrażenia zgody na przebudowę instalacji oraz urządzeń zlokalizowanych na Nieruchomości Wspólnoty, których to przebudowa będzie niezbędna do poprawnego wykonania Zadania Inwestycyjnego i Przedsięwzięcia Deweloperskiego;

- do czasu wykonania przez inwestora docelowego wjazdu na Nieruchomość Dewelopera, Wspólnota wyrazi zgodę na dojazd do Nieruchomości Dewelopera przez drogę wewnętrzną należącą do Wspólnoty (działka nr (…) pojazdów Inwestora oraz realizujących zlecenia na rzecz Inwestora;

- do zawarcia z Deweloperem umowy użyczenia oraz ustanowienia służebności na części Nieruchomości Wspólnoty na rzecz każdoczesnego właściciela lub użytkownika wieczystego Nieruchomości Dewelopera, na czas nieokreślony, począwszy od dnia oddania do użytkowania Zadania Inwestycyjnego, polegającej na:

 a) prawie przejścia i przejazdu przez działkę nr (…) do działki nr (…) zgodnie ze stosownym oznaczeniem zawartym w Porozumieniu;

 b) prawie umieszczenia infrastruktury technicznej w postaci przyłącza wodociągowego i przyłącza kanalizacyjnego w pasie terenu działki nr (…) zgodnie z oznaczeniem przedstawionym w Porozumieniu, celem włączenia ich do istniejących tam sieci wodociągowych i kanalizacyjnej;

 c) w przypadku gdy realizacja Przedsięwzięcia Deweloperskiego będzie wymagała wstępu na Nieruchomość Wspólnoty, Wspólnota udzieli zgody na zajęcie przez Dewelopera pasa o szerokości do 70 cm od granicy Nieruchomości.

Zgodnie z Porozumieniem, Inwestor zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy kwoty do wysokości (…) złotych tytułem Wynagrodzenia za udział w realizacji wspólnego Zadania Inwestycyjnego poprzez udostępnienie Nieruchomości Wspólnoty i za wykonanie przez Wspólnotę zobowiązań z Porozumienia. Wynagrodzenie zostanie powiększone o obowiązujący podatek VAT.

Środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę na podstawie Porozumienia, zostaną przeznaczone na cele prowadzonej przez Wnioskodawcę gospodarki zasobami mieszkaniowymi Wspólnoty, np. na remont części wspólnych (przykładowo wymianę starych wind oraz instalacji wodno-kanalizacyjnej) itp. Wnioskodawca gromadzić będzie dowody potwierdzające wydatkowanie środków uzyskanych od Dewelopera na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wynagrodzenie otrzymane na podstawie Porozumienia zawartego z Deweloperem, który to dochód Wnioskodawca przeznaczy na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, Wynagrodzenie otrzymane na podstawie Porozumienia zawartego z Deweloperem, który to dochód Wnioskodawca przeznaczy na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 2224 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Warunkiem zastosowania powyższego zwolnienia jest spełnienie dwóch warunków:

1) warunek pochodzenia środków - środki muszą pochodzić z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

2) warunek przeznaczenia środków - środki muszą zostać przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Warunek 1 - pochodzenie środków

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Pojęcia te nie zostały również zdefiniowane w ustawie o własności lokali. Z wykładni językowej (https://sjp.pl) wynika, że pojęcie „gospodarka” oznacza: „1. powiązany system przemysłu, rolnictwa, handlu i usługi, istniejący na jakimś terenie; system gospodarczy; 2. dziedzina aktywności gospodarczej; 3. dysponowanie i zarządzanie jakimiś aktywami; gospodarowanie; 4. potocznie: drobne gospodarstwo rolne”. „Zasoby” zaś to: „1. złoża rud, minerałów i innych bogactw naturalnych, które mogą być wykorzystane w przemyśle i gospodarce; 2. Pewna ilość czegoś nagromadzona w celu wykorzystania w przyszłości; zapas, rezerwa, zasób”. „Mieszkaniowy” z kolei to przymiotnik od rzeczownika „mieszkanie”, a także „odnoszący się do pomieszczenia, w którym się mieszka (np. prawo mieszkaniowe)”.

W interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 5 marca 2008 r., nr DD6/8213/11/KWW/07/ MB7/82, zawierającej wyjaśnienia w sprawie stosowania postanowień art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, Minister wskazał, iż z treści tego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają jedynie (i) dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz (ii) dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Istotne dla stosowania przepisu jest określenie zakresu pojęcia „zasoby mieszkaniowe oraz gospodarka zasobami mieszkaniowymi”, użytego w tym przepisie. Według stanowiska przedstawionego w interpretacji ogólnej, pojęcie „zasoby mieszkaniowe” obejmuje nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. W skład tak rozumianych zasobów mieszkaniowych wchodzą także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. piwnice, strychy, garaże, określane w wyżej wymienionej ustawie o własności lokali jako tzw. pomieszczenia przynależne. Zasobami tymi objęta jest również tzw. nieruchomość wspólna, którą zgodnie z wyżej przytoczoną ustawą o własności lokali, stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, jak np. windy, klatki schodowe, chodniki przed budynkami mieszkalnymi, media na terenach, na których znajdują się te budynki. Pojęcie „zasobów mieszkaniowych”, obejmuje również pomieszczenia związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania lokali i budynków mieszkalnych, tj. pomieszczeń administracji, kotłowni oraz osiedlowych warsztatów konserwacyjno-remontowych.

W związku z tym, zdaniem Ministra Finansów, przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć:

¾ znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

- dźwigi osobowe i towarowe,

- aparaty do wymiany ciepła,

- kotłownie i hydrofornie wbudowane,

- klatki schodowe,

- strychy, piwnice, komórki,

- balkony, loggie,

- garaże;

¾ pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,

- kotłownie i hydrofornie wolnostojące,

- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

¾ urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak np.

- zbiorniki-doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,

- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

- sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,

- budowle inżynieryjne (studnie, itp.), stacje transformatorowe,

- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np.: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budynkami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich lokalami mieszkalnymi, pomieszczeniami oraz urządzeniami, nierozłącznie i trwale związane są z gruntami, na których zostały one zbudowane. Zdaniem Ministra Finansów oznacza to, że grunty wraz ze znajdującymi się na nich budynkami mieszkalnymi wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych.

W uzasadnieniu wyroku z 11 lutego 2021 r., III SA/Wa 1127/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, iż w orzecznictwie NSA (np. wyroki NSA: z dnia 6 grudnia 2018 r., sygn. akt II FSK 3428/16; z dnia 24 października 2018 r., sygn. akt II FSK 3029/16; z dnia 19 stycznia 2018 r., sygn. akt II FSK 129/16; z dnia 17 listopada 2017 r., sygn. akt II FSK 2943/15; z dnia 29 listopada 2016 r., sygn. akt II FSK 3067/14; z dnia 29 maja 2012 r., sygn. akt II FSK 2264/10; z dnia 2 marca 2012 r., II FSK 1593/11; z dnia 20 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 80/10; z dnia 5 maja 2010 r., sygn. akt II FSK 26/09; z dnia 9 marca 2012 r., sygn. akt II FSK 1509/10, z dnia 2 lutego 2011 r., sygn. akt II FSK 1651/09, z dnia 26 czerwca 2009 r., sygn. akt II FSK 278/08) przyjęto, że zakres pojęcia „zasób mieszkaniowy” należy ustalać w oparciu o kryterium funkcjonalności. W orzeczeniach tych na podstawie wykładni językowej uznano, że pojęcie to obejmuje budynki i lokale mieszkalne, znajdujące się w nich urządzenia techniczne i pomieszczenia, a także odrębne budynki i urządzenia służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych osób zamieszkujących w budynkach i lokalach mieszkalnych.

Z orzeczeń tych wynika, że zasobem mieszkaniowym są budynki mieszkalne i lokale mieszkalne w takich budynkach oraz wszystko to co jest z nimi funkcjonalnie związane i w sposób bezpośredni umożliwia tym budynkom i lokalom spełnianie funkcji mieszkalnych. Z kolei pod pojęciem „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” należy rozumieć zarządzanie zasobami mieszkaniowymi. Zarządzanie zaś to ogół działań, zmierzających do efektywnego wykorzystania zasobów mieszkaniowych (por. wyrok NSA z 23 lipca 2010 r., sygn. akt II FSK 353/09).

W ocenie Wnioskodawcy, do dochodów uzyskiwanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi powinno być również zakwalifikowane Wynagrodzenie, które otrzyma Wspólnota wynikające z Porozumienia, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego. Wynagrodzenie zostanie wypłacone Wnioskodawcy przez Dewelopera m.in. za możliwość wybudowania poszerzonego zjazdu, z poszerzeniem drogi dojazdowej w celu umożliwienia bezkolizyjnego dwukierunkowego ruchu do Nieruchomości Wspólnoty i Nieruchomości Dewelopera oraz za włączenie się Dewelopera w istniejącą infrastrukturę techniczną (tj. układ kanalizacji i wodociąg) znajdującą się w drodze dojazdowej na terenie Nieruchomości Wspólnoty.

Zgodnie z wyżej przytoczonym stanowiskiem Ministra Finansów grunty oraz rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej stanowią zasoby wspólnot mieszkaniowych. W sytuacji zatem, gdy Wspólnota za Wynagrodzeniem umożliwia wykonanie Zadania Inwestycyjnego w ramach posiadanych zasobów, to dochód uzyskany z tego tytułu powinien zostać zakwalifikowany do dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, również pozostałe czynności wynikające z Porozumienia spełniają powyższą definicję gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Celem zawarcia porozumienia jest bowiem ułożenie stosunków dobrosąsiedzkich w taki sposób aby przy wykorzystaniu posiadanych przez Wspólnotę zasobów mieszkaniowych, wykonanie Przedsięwzięcia Deweloperskiego było jak najkorzystniejsze dla Wspólnoty. Działanie Wspólnoty dążące do zawarcia Porozumienia na korzystnych warunkach z wykorzystaniem posiadanych zasobów materialnych (np. własności gruntu, infrastruktury itp.) oraz niematerialnych (np. braku składania środków zaskarżania lub środków odwoławczych w przypadku wywiązania się Dewelopera z ustalonych warunków) będzie miało związek z gospodarką mieszkaniową. Stanowi bowiem akt staranności służący utrzymaniu nieruchomości Wspólnoty i jej otoczenia w dobrym stanie technicznym. Zatem źródłem uzyskania Wynagrodzenia jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W ocenie Wnioskodawcy, dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi to nie tylko dochody uzyskane bezpośrednio z danego zasobu (np. ustanowienia służebności) ale również dochody z zarządzania tymi zasobami mieszkaniowymi. Zarządzanie zaś to ogół działań zmierzających do efektywnego wykorzystania zasobów mieszkaniowych Wspólnoty. A zatem mowa tutaj o licznych czynnościach o charakterze faktycznym, prawnym, procesowym (urzędowym) i finansowym, dotyczących rzeczy (zasobów mieszkaniowych) w zakresie jej utrzymania, gospodarowania i rozporządzania.

Na szerokie rozumienie zwrotu „uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi” wskazuje również praktyka sądów administracyjnych. W wydawanych wyrokach, Sądy zwracają uwagę na to, że jeśli coś jest uznane za zasób mieszkaniowy to w sposób oczywisty jego część również stanowi element tego zasobu. Powyższe stanowisko potwierdzone zostało w wielu wyrokach sądów administracyjnych wydanych w kontekście uznania za zasób mieszkaniowy dachu budynku, a w konsekwencji uzyskiwania dochodów z najmu/dzierżawy dachu budynku pod montaż infrastruktury telekomunikacyjnej za dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowisko to zostało potwierdzone m.in.:

- w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 25 października 2022 roku o sygn. I SA/Gd 571/22: „W przywołanych powyżej orzeczeniach sądy administracyjne stanęły na stanowisku, zgodnie z którym okoliczność, że budynek mieszkalny stanowi element zasobu mieszkaniowego w sposób oczywisty przesądza o tym, że jego część w postaci dachu także stanowi element tego zasobu. Skoro elementem zasobu mieszkaniowego jest cały budynek, to jego częścią są także elementy konstrukcyjne tego budynku w tym też dach. Trudno jest wskazać sensowną przesłankę, która pozwoliłaby uznać za zasób mieszkaniowy klatki schodowe, strychy i piwnice budynku mieszkalnego, a wyłączyć z niego dach takiego budynku. Ponadto, jak wskazał NSA w wyroku z 29 czerwca 2021 r. sygn. akt II FSK 537/21, element zasobu mieszkaniowego nie przestaje być częścią tego zasobu tylko z tego powodu, że na podstawie decyzji podmiotu zarządzającego tym zasobem zaczyna pełnić dodatkową funkcję, niezwiązaną z funkcją mieszkaniową i niemającą żadnego wpływu na realizację przez ten element funkcji mieszkaniowej. W takiej sytuacji nadal zostaje zachowany związek funkcjonalny tego elementu z realizacją jego głównego zadania polegającego na zapewnieniu mieszkańcom budynku możliwości zaspokajania potrzeb mieszkaniowych.” „(...) Sąd nie podziela jednak poglądu organu, zgodnie z którym zarządzanie zasobem mieszkaniowym nie może polegać na wynajmowaniu części tego zasobu podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, na potrzeby związane z tą działalnością. Zauważyć należy, że przepisy u.w.l. nie określają w jaki konkretny sposób ma być zarządzana nieruchomość wspólna związana z budynkiem wielomieszkaniowym, którą jest między innymi także dach takiego budynku. Przepis art. 12 ust. 1 u.w.l. stanowi, że właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem. Przepis ten określa pozycję współwłaściciela przy korzystaniu z rzeczy wspólnej, względem innych współwłaścicieli, natomiast nie określa co z rzeczą wspólną mogą uczynić współwłaściciele. W tym zakresie zastosowanie ma art. 140 k.c. który stanowi, że w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego właściciel może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy. W tych samych granicach może rozporządzać rzeczą. Stosownie do art. 53 § 2 k.c. pożytkami cywilnymi rzeczy są dochody, które rzecz przynosi na podstawie stosunku prawnego. Do tego rodzaju korzyści odwołuje się także art. 12 ust. 2 u.w.l., z którego wynika, że współwłaściciele tworzący wspólnotę mieszkańców mogą osiągać pożytki z rzeczy wspólnej. Przepis ten nie określa jakie mogą to być pożytki, a zatem należało przyjąć, że chodzi o pożytki naturalne i cywilne. W świetle tych wniosków należało stwierdzić, że wynajmowanie przez wspólnotę mieszkaniową tworzoną przez współwłaścicieli, części nieruchomości wspólnej stanowi czynność z zakresu zarządu tą nieruchomością, co oznacza, że stanowi ona także gospodarowanie składnikiem majątkowym, który - jak już wskazano powyżej - wchodzi w skład zasobu mieszkaniowego zarządzanego przez wspólnotę”;

- w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 18 października 2022 roku o sygn. I SA/Gd 570/22: „Wedle reguł wykładni gramatycznej użyte w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. pojęcie "gospodarka" oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Tak też pojęcie to rozumiane jest w orzecznictwie NSA (zob. powołane wyżej wyroki). Przepisy u.w.l. nie określają w jaki konkretny sposób ma być zarządzana nieruchomość wspólna związana z budynkiem wielomieszkaniowym, którą jest między innymi także dach takiego budynku oraz pomieszczenia techniczne. Przepis art. 12 ust. 1 u.w.l. stanowi, że właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem. Przepis ten określa pozycję współwłaściciela przy korzystaniu z rzeczy wspólnej, względem innych współwłaścicieli, natomiast nie określa co z rzeczą wspólną mogą uczynić współwłaściciele. W tym zakresie zastosowanie ma art. 140 k.c. który stanowi, że w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego właściciel może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy. W tych samych granicach może rozporządzać rzeczą. Stosownie do art. 53 § 2 k.c. pożytkami cywilnymi rzeczy są dochody, które rzecz przynosi na podstawie stosunku prawnego. Do tego rodzaju korzyści odwołuje się także art. 12 ust. 2 u.w.l., z którego wynika, że współwłaściciele tworzący wspólnotę mieszkańców mogą osiągać pożytki z rzeczy wspólnej. Przepis ten nie określa jakie mogą to być pożytki, a zatem należało przyjąć, że chodzi o pożytki naturalne i cywilne. W świetle tych wniosków należało stwierdzić, że wynajmowanie przez wspólnotę mieszkaniową tworzoną przez współwłaścicieli, części nieruchomości wspólnej stanowi czynności z zakresu zarządu tą nieruchomością, co oznacza, że stanowi ona także gospodarowanie składnikiem majątkowym, który - jak już wskazano powyżej - wchodzi w skład zasobu mieszkaniowego zarządzanego przez wspólnotę. Zwrócić też należy uwagę, iż postanowienie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., że tego typu dochody podlegają zwolnieniu, jeżeli są przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, wskazuje w sposób wyraźny, że uzasadnieniem dla tej preferencji podatkowej jest związek tych dochodów z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty mieszkaniowej. Z przepisu tego wynika, że dochody te są zwolnione z podatku z tego względu, że przeznaczone są na utrzymanie budynków mieszkalnych. Rezygnacja przez państwo z poboru podatku od tych dochodów oznacza, że państwo kwotą, którą mogło pobrać w postaci podatku wspiera działania właścicieli budynków mieszkalnych mające na celu utrzymanie tych budynków. Art. 75 ust. 1 Konstytucji RP stanowi, że władze publiczne prowadzą politykę sprzyjającą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, w szczególności przeciwdziałają bezdomności, wspierają rozwój budownictwa socjalnego oraz popierają działania obywateli zmierzające do uzyskania własnego mieszkania. Porównanie treści art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. i art. 75 ust. 1 Konstytucji RP nie pozostawia wątpliwości, że to właśnie ten przepis Konstytucji RP stanowił podstawę do ustanowienia zwolnienia z podatku dochodowego, którego dotyczy sprawa”;

- w Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 26 lipca 2022 roku o sygn. I SA/Bd 298/22: „Sąd w obecnym składzie nie zgadza się jednak z poglądem organu, według którego zarządzanie zasobem mieszkaniowym nie może polegać na wynajmowaniu części tego zasobu podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, na potrzeby związane z tą działalnością. Zauważyć należy, że przepisy u.w.l. nie określają w jaki konkretny sposób ma być zarządzana nieruchomość wspólna związana z budynkiem wielomieszkaniowym, którą jest między innymi także dach takiego budynku. Przepis art. 12 ust. 1 u.w.l. stanowi, że właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem. Przepis ten określa pozycję współwłaściciela przy korzystaniu z rzeczy wspólnej, względem innych współwłaścicieli, natomiast nie określa co z rzeczą wspólną mogą uczynić współwłaściciele. W tym zakresie zastosowanie ma art. 140 k.c. który stanowi, że w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego właściciel może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy. W tych samych granicach może rozporządzać rzeczą. Stosownie do art. 53 § 2 k.c. pożytkami cywilnymi rzeczy są dochody, które rzecz przynosi na podstawie stosunku prawnego. Do tego rodzaju korzyści odwołuje się także art. 12 ust. 2 u.w.l., z którego wynika, że współwłaściciele tworzący wspólnotę mieszkańców mogą osiągać pożytki z rzeczy wspólnej. Przepis ten nie określa jakie mogą to być pożytki, a zatem należało przyjąć, że chodzi o pożytki naturalne i cywilne. W świetle tych wniosków należało stwierdzić, że wynajmowanie przez wspólnotę mieszkaniową tworzoną przez współwłaścicieli, części nieruchomości wspólnej stanowi czynność z zakresu zarządu tą nieruchomością, co oznacza, że stanowi ona także gospodarowanie składnikiem majątkowym, który - jak już wskazano powyżej - wchodzi w skład zasobu mieszkaniowego zarządzanego przez wspólnotę”.

Warunek 2 - przeznaczenie środków

Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, iż Wynagrodzenie uzyskane od Dewelopera zostanie przeznaczone na realizację celów statutowych Wspólnoty tj. w szczególności na remont części wspólnych w tym na wymianę starych wind oraz instalacji wodno-kanalizacyjnej. Tym samym, warunek przeznaczenia środków na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty zostanie spełniony.

Podsumowując, Wynagrodzenie otrzymane na podstawie Porozumienia zawartego z Deweloperem, który to dochód Wnioskodawca przeznaczy na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1048).

Zgodnie z art. 6 ww. ustawy:

Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

W myśl art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy:

Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

Udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.

Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej „updop”) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, podlegają więc regułom podatkowym wynikającym z tej ustawy.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 updop:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z kolei na podstawie art. 12 ust. 3 updop:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty, bez względu na źródło ich pochodzenia, co do zasady stanowią przychód w rozumieniu ustawy podatkowej.

Ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 updop:

Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 2224 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem, z powyższej regulacji wynika, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

- dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

- dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Wobec powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

- gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

- innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Powołana ustawa nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Należy się zatem odwołać do reguł wykładni językowej.

Wskazać należy, że pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak, więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Jak wynika z przedstawionej powyżej definicji zasobów mieszkaniowych, zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Tym samym z wykładni językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi.

Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, należy rozumieć:

 1. znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

- dźwigi osobowe i towarowe,

- aparaty do wymiany ciepła,

- kotłownie i hydrofornie wbudowane,

- klatki schodowe,

- strychy, piwnice, komórki,

- balkony, loggie,

- garaże,

 2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,

- kotłownie i hydrofornie wolno stojące,

- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

 3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.:

- zbiorniki – doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,

- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

- sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,

- budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,

- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

W opisie sprawy wskazaliście Państwo m.in., że Deweloper zamierza zrealizować Przedsięwzięcie w sąsiedztwie Wspólnoty. W związku z powyższym, Deweloper zamierza zawrzeć ze Wspólnotą Porozumienie na podstawie którego zobowiązany będzie do zapłaty na rzecz Wspólnoty wynagrodzenia za udział w realizacji wspólnego zadania inwestycyjnego.

Jak już wcześniej wskazano, aby można było uznać, że dochód Wspólnoty z otrzymanego od Dewelopera wynagrodzenia jest zwolniony z opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych muszą być spełnione łącznie dwa warunki mianowicie dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i muszą być one przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do wątpliwości Wspólnoty stwierdzić należy, że otrzymany dochód nie zostanie osiągnięty z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Wskazać bowiem należy, że uzyskany dochód Wspólnoty będzie w rzeczywistości wynagrodzeniem od Dewelopera wynikającym z zawartego Porozumienia. Przychód związany z realizacją wspólnego przedsięwzięcia uzyskany przez Wspólnotę mieszkaniową od Dewelopera nie może być uznany za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Nie będzie to bowiem dochód związany z wymienionymi wyżej lokalami, pomieszczeniami, obiektami, urządzeniami stanowiącymi zasoby mieszkaniowe – przychodami uzyskanymi bezpośrednio z tytułu korzystania z zasobów mieszkaniowych (opłaty, czynsze, wpłaty na fundusz remontowy, itd.). Ponadto, źródłem tego dochodu nie będą zasoby mieszkaniowe ale wpłata od Dewelopera prowadzącego inwestycję budowlaną na działce bezpośrednio sąsiadującej z nieruchomością Wspólnoty. W sytuacji opisanej we wniosku Deweloper prowadzi jedynie inwestycję znajdującą się na działce obok budynku Wspólnoty, która do niej nie należy i nie można jej zaliczyć do gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Ponadto wskazać należy, że w analizowanej sprawie poszerzenie zjazdu i drogi dojazdowej jest wykonywane na koszt Dewelopera, który oprócz tych świadczeń wypłaca Wspólnocie dodatkowo środki pieniężne, ponadto włączenie się w infrastrukturę techniczną (tj. układ kanalizacyjny i wodociągi) będzie służyć mieszkańcom Nieruchomości Dewelopera, zatem trudno jest uznać, że wypłacane środki pieniężne pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Uznać należy, że wypłacane środki pieniężne są w związku z budową nieruchomości na sąsiedniej działce, co nie może prowadzić do stwierdzenia, że Wspólnota otrzyma środki w związku z prowadzoną gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Trudno jest uznać, że wypłata środków tytułem „ułożenia stosunków dobrosąsiedzkich” jest przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a podkreślić należy, że wyłącznie dochody z tego tytułu korzystają ze zwolnienia, a nie jakiekolwiek dochody, które będą przeznczone na gospodarkę zasadami mieszkaniowymi.

Zatem dochód jaki Wspólnota uzyska od Dewelopera nie stanowi dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT. Bez znaczenia w tej sytuacji jest wskazanie, że Wspólnota przeznaczy ww. dochód na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zatem, dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, niezależnie od faktu, że zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślić także należy, że wszelkie zwolnienia podatkowe, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania powinny być interpretowane ściśle i nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca tych przepisów. A przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że zwolnione z opodatkowania są dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a nie jakiekolwiek dochody przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. A nie sposób uznać, że środki pieniężne wypłacane przez Dewelopera tytułem ułożenia stosunków dobrosąsiedzkich są dochodem pochodzącym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Stanowisko Wspólnoty należało uznać zatem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00