Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.104.2023.2.AMA

Brak opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych na podstawie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłow

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Związku w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lutego 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Związku z 9 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez Państwa Związek w oparciu o przepisy ustawy z 4 listopada 2022 r. w zakresie identyfikacji („…”), za które Związek pobiera należności. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 maja 2023 r. (data wpływu 24 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A.  (dalej: Wnioskodawca) jest dobrowolną i samorządną społeczno–zawodową organizacją („…”), działającą jako związek rolniczych zrzeszeń branżowych - na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz.U. z 2022 r. poz. 281 ze zm.). Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie przepisami ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2022 r. poz. 2727), związek („…”) jest upoważniony do wykonywania określonych w tej ustawie czynności związanych z identyfikacją („…”). Na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. Nr 91, poz. 872 ze zm.). Wnioskodawca upoważniony był do prowadzenia rejestru („…”), dla których prowadzi księgi i rejestr hodowlany oraz rejestr pozostałych („…”). W tym zakresie działalność Wnioskodawcy wyłączona była z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Wyłączenie z opodatkowania było potwierdzone otrzymaną przez Wnioskodawcę interpretacją indywidualną. Poprzednio obowiązująca ustawa z dnia 2 kwietnia 2004 r. została zastąpiona przez wspomnianą ustawę z dnia 4 listopada 2022 r. Zmiana stanu prawnego nastąpiła z dniem 6 stycznia 2023 r. Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r., związek („…”) identyfikuje („…”), którego urodzenie zostało zgłoszone do komputerowej bazy danych, w tym dokonuje oznakowania („…”) środkiem identyfikacji, nadaje mu numer identyfikacyjny i wydaje mu unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny.

Na podstawie art. 46 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r., związek („…”) za:

1)wykonanie czynności związanych z identyfikacją („…”), w tym:

a)zidentyfikowanie(„…”) zgodnie z zasadami księgi hodowlanej – w przypadku („…”),

b)zastosowanie środka identyfikacji zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

c)dokonanie opisu słownego i graficznego („…”),

2) wydanie i doręczenie:

a)unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, w tym w przypadku określonym w art. 68 rozporządzenia 2019/2035,

b)tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

c)duplikatu dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2021/963,

d)zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

e)karty plastikowej lub karty elektronicznej,

3)dokonanie zgłoszeń do komputerowej bazy danych,

4)wykonanie czynności, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. a–c rozporządzenia 2021/963,

5)sprawdzenie pochodzenia („…”), jeżeli nie przekazano oryginałów dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3 – w przypadku wydawania zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

6)sprawdzenie pochodzenia („…”) zgłoszonego do identyfikacji po opuszczeniu na stałe siedziby stada, w której się urodziło, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2021/963, jeżeli przekazano oryginały dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3,

7)sprawdzenie tożsamości („…”) urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przywiezionego z innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, dla którego unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny został wydany przez związek („…”) działający na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego,

8)wydanie dodatkowej kartki do unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego,

9)dokonanie w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym wpisu dotyczącego znaku zatwierdzenia, o którym mowa w art. 92 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2020/688, lub licencji, o której mowa w art. 92 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2020/688,

10)pośrednictwo w wykonaniu czynności określonych w art. 26 ust. 3 i art. 32 ust. 6

 – może pobierać wynagrodzenie pokrywające co najmniej koszty wykonania tych czynności oraz koszty zniszczenia unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego po zwróceniu go związkowi („…”), który go wydał.

Zmiana stanu prawnego w zakresie identyfikacji („…”) nie spowodowała modyfikacji podstawy prawnej identyfikacji („…”)  – podstawą prawną działania Wnioskodawcy jest ustawa, która uposaża Wnioskodawcę do wykonywania czynności w tym zakresie, jednocześnie wskazując, że Wnioskodawca mogą pobierać z tego tytułu wynagrodzenie. Wysokość wynagrodzenia nie wynika z obowiązujących przepisów.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu odpowiedzieli Państwo odpowiednio:

1.O opodatkowanie jakich konkretnie czynności w zakresie identyfikacji („…”) Państwo pytają?

Odp.: Pytanie dotyczy następujących czynności:

1)wykonanie czynności związanych z identyfikacją („…”), w tym:

a)zidentyfikowanie(„…”) zgodnie z zasadami księgi hodowlanej - w przypadku („…”),

b)zastosowanie środka identyfikacji zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

c)dokonanie opisu słownego i graficznego („…”),

2)wydanie i doręczenie:

a)unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, w tym w przypadku określonym w art. 68 rozporządzenia 2019/2035,

b)tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

c)duplikatu dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2021/963,

d)zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

e)karty plastikowej lub karty elektronicznej,

3)dokonanie zgłoszeń do komputerowej bazy danych,

4)wykonanie czynności, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. a-c rozporządzenia 2021/963,

5)sprawdzenie pochodzenia („…”), jeżeli nie przekazano oryginałów dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3 - w przypadku wydawania zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

6)sprawdzenie pochodzenia („…”) zgłoszonego do identyfikacji po opuszczeniu na stałe siedziby stada, w której się urodziło, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2021/963, jeżeli przekazano oryginały dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3,

7)sprawdzenie tożsamości („…”) urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przywiezionego z innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, dla którego unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny został wydany przez związek („…”) działający na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego,

8)wydanie dodatkowej kartki do unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego,

9)dokonanie w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym wpisu dotyczącego znaku zatwierdzenia, o którym mowa w art. 92 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2020/688, lub licencji, o której mowa w art. 92 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2020/688,

10)pośrednictwo w wykonaniu czynności określonych w art. 26 ust. 3 i art. 32 ust. 6.

2.Czy zakresem pytania objęte jest również wydanie unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego?

Odp.: Tak.

1. W jaki sposób i przez kogo jest ustalane wynagrodzenie z tytułu czynności objętych zakresem pytania?

Odp.: Wynagrodzenie jest pobierane na podstawie art. Nr 46 ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt, która nakazuje związkowi pobierać wynagrodzenie pokrywające co najmniej koszty wykonania tych czynności oraz koszty zniszczenia unikalnego dokumentu identyfikacyjnego. Na podstawie przedłożonych przez („…”), które są upoważnione na podstawie udzielonego pełnomocnictwa do wykonania czynności związanych z identyfikacją kalkulacji został opracowany cennik zatwierdzony przez Prezydium Zarządu Polskiego Związku („…”) uchwałą nr („…”) z dnia („…”) r.

2.Jakie elementy wpływają na wysokość pobieranego przez Państwa wynagrodzenia?

Odp.: Wycena czasu pracy pracownika z poniżej wymienionymi czynnościami oraz materiały niezbędne do przeprowadzenia identyfikacji.

Czynności związane z wydaniem paszportu („…”):

1. Przyjęcie zgłoszenia, rejestracja zgłoszenia,

2. Wykonanie telefonu w celu umówienia terminu identyfikacji,

3. Dojazd do zgłoszonego („…”),

4. Pobieranie opłaty – wydanie paragonu z kasy fiskalnej lub wystawienie fry,

5. Sprawdzenie dokumentów matki, świadectwa pokrycia/inseminacji,

6. Identyfikacja („…”) (czipowanie i wykonanie opisu graficznego i słownego),

7. Powrót do biura,

8. Wprowadzenie danych źrebięcia do bazy danych,

9. Wydruk paszportu,

10. Wykonanie diagramu w paszporcie,

11. Sprawdzenie paszportu i złożenie podpisów,

12. Bindowanie,

13. Wysyłka (pakowanie, adresowanie koperty i druku pocztowego, dostarczenie na pocztę, wpisanie do rejestru wysyłek),

14. Archiwizacja „Zgłoszenia” i innych dokumentów,

15. Przyjęcie i archiwizacja zwrotki potwierdzającej wysyłkę,

16. Wyrejestrowanie („…”) po padnięciu/uboju,

17. Utylizacja paszportu.

Koszty i materiały

- koszt opracowania i druku zgłoszenia („…”)

- czas pracy - koszt pracownika (w terenie i biurze)

- utrzymanie, czynsz biura

- koszt transpondera

- koszt egz. druku paszportu

- koszt dojazdu do („…”)

- amortyzacja samochodu

- amortyzacja sprzętu komputerowego

- toner

- zużycie prądu

- abonament Internetu i telefonu

- koszt koperty do wysyłki

- utrzymanie systemu – bazy Danych, informatyka

- koszt opracowania graficznego druku paszportu.

3.Czy ww. wynagrodzenie obejmuje tylko rzeczywiste koszty wykonania czynności objętych zakresem pytania, czy jest ustalane inaczej (jak)?

Odp.: Tak, zostały zrobione kalkulacje przez („…”), które zostały przeanalizowane przez Zarząd tak, żeby cena paszportu pokrywała rzeczywiste koszty wykonania czynności.

4.Czy wynagrodzenie za czynności, o których mowa w art. 46 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2022 r. poz. 2727), jest zawsze pobierane, a jeżeli nie – to w jakich sytuacjach Państwa Związek nie pobiera wynagrodzenia za czynności objęte zakresem pytania?

Odp.: Wynagrodzenie jest zawsze pobierane.

5.Na jaki cel przeznaczane jest wynagrodzenie pobierane przez Państwa Związek od właścicieli/posiadaczy(„…”) z tytułu czynności objętych zakresem pytania?

Odp.: Wynagrodzenie pobierane przez Wnioskodawcę od właścicieli/posiadaczy („…”) z tytułu czynności objętych zakresem pytania przeznaczane jest na pokrycie kosztów wykonywanych czynności a w pozostałym zakresie na cele statutowe Wnioskodawcy.

6.Czy posiadają Państwo status jednostki upoważnionej, do której odnosi się art. 6 ust. 1 ww. ustawy z 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, tj. czy są związkiem („…”) uznanym do prowadzenia księgi hodowlanej („…”), który wydaje i dostarcza unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny w standardowym formacie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2021/963 wykonawczego Komisji (UE) 2021/963 z dnia 10 czerwca 2021 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429, (UE) 2016/1012 i (UE) 2019/6 w odniesieniu do identyfikacji i rejestracji („…”) oraz określające wzory dokumentów identyfikacyjnych dla tych zwierząt (tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE. L Nr 213 str. 3), w odniesieniu do („…”):

1) innego niż zarejestrowane zwierzę („…”) w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia 2021/963;

2) rasy, dla której w Rzeczypospolitej Polskiej związek („…”) nie realizuje zatwierdzonego programu hodowlanego, a właściciel („…”) nie skorzystał z możliwości zarejestrowania tego („…”) w księdze hodowlanej prowadzonej zgodnie z programem hodowlanym zatwierdzonym na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego?

Odp.: Tak – Wnioskodawca posiada status jednostki upoważnionej, o której mowa w pytaniu.

7.Na jakiej podstawie nastąpiło oddelegowanie konkretnych uprawnień w zakresie identyfikacji („…”) na rzecz Państwa?

Odp.: Na mocy ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt.

8.Jakie władcze uprawnienia posiada Państwa Związek względem właścicieli/posiadaczy („…”), dokonując czynności identyfikacyjnych?

Odp.: Charakter władczych uprawnień wynika z przepisów ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2022 r. poz. 2727), które były szeroko przedstawiane we wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego. Przepisy UE, jak i przepisy krajowe wymagają aby („…”) były identyfikowane po urodzeniu i zgłoszone do komputerowej bazy danych wraz z nadaniem unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego. Obowiązki w tym zakresie spoczywają na właścicielu/posiadaczu („…”), który jest zobowiązany do zwrócenia się do związku hodowców („…”), który w oparciu o delegację ustawową wykonuje czynności identyfikacyjne, które to czynności mogą wykonywać tylko związki hodowców („…”) (inne podmioty nie są upoważnione do wykonywania tych czynności). Nadzór i kontrole prowadzą instytucje wskazane w art. 48 ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt, w przypadku stwierdzonych nieprawidłowości dokonywane są przez („…”) zgłoszenia do organów sprawujących nadzór.

9.Czy właściciel/posiadacz („…”) zwraca się do konkretnego związku („…”), jeżeli tak – to do którego oraz z czego wynika obowiązek zwrócenia się do danego związku („…”)?

Odp.: Tak, wynika z to z miejsca przebywania („…”) lub posiadacza, nie ma rejonizacji rozumianego jako obowiązek zgłoszenia do konkretnego związku.

10.Czy są inne podmioty, które mogą wykonać czynności związane z identyfikacją („…”), które są wykonywane przez Państwa Związek, jeśli tak, to jakie to podmioty?

Odp.: Nie ma innych podmiotów, które mogą wykonać czynności związane z identyfikacją („…”), które są wykonywane przez związki hodowców („…”) – w ustawie o identyfikacji i rejestracji zwierząt nie zostały upoważnione inne podmioty.

11.W jaki sposób właściciel/posiadacz („…”) zwraca się do Państwa o wykonanie określonych czynności związanych z identyfikacją(„…”), czy składa wniosek – jeżeli tak, to do kogo taki wniosek jest składany w odniesieniu do poszczególnych czynności związanych z identyfikacją („…”) (tj. bezpośrednio do Państwa czy do innego podmiotu - jakiego)?

Odp.: Właściciel/posiadacz zgłasza w bazie danych wniosek do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, następnie dane te zostają przekazywane do bazy danych („…”) z rozdziałem na poszczególne („…”) lub właściciel/posiadacz może upoważnić („…”) do wykonania zgłoszenia w bazie ARIMR.

12.Czy jest zawierana umowa pomiędzy beneficjentem identyfikacji („…”) a Związkiem („…”)?

Odp.: Nie jest zawierana umowa.

13.Przez kogo w Związku dokonywane są czynności odnoszące się do identyfikacji („…”):

a)czy osoby te posiadają określone uprawnienia,

b)czy są zatrudniane i wynagradzane przez Państwa Związek,

c)czy są to osoby, o których mowa w art. 33 ust. 2 ww. ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, które zawarły ze związkiem („…”) pisemną umowę dotyczącą wykonywania tych czynności?

Odp.:

a) osoby posiadają uprawnienia nadane przez Polski Związek („…”), które otrzymują po odpowiednim przeszkoleniu i zdaniu egzaminu

b) osoby te nie są zatrudniane przez („…”). Są pracownikami („…”)

c) tak, są to osoby, które na podstawie umów („…”) mają zawartą pisemną umowę, a („…”) świadczy usługi dla („…”) w związku z podpisanym pełnomocnictwem.

Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w oparciu o przepisy ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. w zakresie identyfikacji („…”), za które Wnioskodawca pobiera należności wskazane w stanie faktycznym, tj.:

1)wykonanie czynności związanych z identyfikacją („…”), w tym:

a)zidentyfikowanie(„…”) zgodnie z zasadami księgi hodowlanej - w przypadku („…”),

b)zastosowanie środka identyfikacji zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

c)dokonanie opisu słownego i graficznego („…”),

2)wydanie i doręczenie:

a)unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, w tym w przypadku określonym w art. 68 rozporządzenia 2019/2035,

b)tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

c)duplikatu dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2021/963,

d)zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

e)karty plastikowej lub karty elektronicznej,

3)dokonanie zgłoszeń do komputerowej bazy danych,

4)wykonanie czynności, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. a-c rozporządzenia 2021/963,

5)sprawdzenie pochodzenia („…”), jeżeli nie przekazano oryginałów dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3 - w przypadku wydawania zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

6)sprawdzenie pochodzenia („…”) zgłoszonego do identyfikacji po opuszczeniu na stałe siedziby stada, w której się urodziło, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2021/963, jeżeli przekazano oryginały dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3,

7)sprawdzenie tożsamości („…”) urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przywiezionego z innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, dla którego unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny został wydany przez związek („…”) działający na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego,

8)wydanie dodatkowej kartki do unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego,

9)dokonanie w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym wpisu dotyczącego znaku zatwierdzenia, o którym mowa w art. 92 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2020/688, lub licencji, o której mowa w art. 92 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2020/688,

10)pośrednictwo w wykonaniu czynności określonych w art. 26 ust. 3 i art. 32 ust. 6

- korzystają z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

W ocenie Wnioskodawcy czynności wykonywane w oparciu o przepisy ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. w zakresie identyfikacji („…”), za które Wnioskodawca pobiera należności, wskazane w stanie faktycznym, tj.:

1)wykonanie czynności związanych z identyfikacją („…”), w tym:

a)zidentyfikowanie(„…”) zgodnie z zasadami księgi hodowlanej - w przypadku („…”),

b)zastosowanie środka identyfikacji zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

c)dokonanie opisu słownego i graficznego („…”),

2)wydanie i doręczenie:

a)unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, w tym w przypadku określonym w art. 68 rozporządzenia 2019/2035,

b)tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

c)duplikatu dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2021/963,

d)zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

e)karty plastikowej lub karty elektronicznej,

3)dokonanie zgłoszeń do komputerowej bazy danych,

4)wykonanie czynności, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. a-c rozporządzenia 2021/963,

5)sprawdzenie pochodzenia („…”), jeżeli nie przekazano oryginałów dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3 - w przypadku wydawania zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

6)sprawdzenie pochodzenia („…”) zgłoszonego do identyfikacji po opuszczeniu na stałe siedziby stada, w której się urodziło, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2021/963, jeżeli przekazano oryginały dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3,

7)sprawdzenie tożsamości („…”) urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przywiezionego z innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, dla którego unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny został wydany przez związek („…”) działający na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego,

8)wydanie dodatkowej kartki do unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego,

9)dokonanie w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym wpisu dotyczącego znaku zatwierdzenia, o którym mowa w art. 92 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2020/688, lub licencji, o której mowa w art. 92 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2020/688,

10)pośrednictwo w wykonaniu czynności określonych w art. 26 ust. 3 i art. 32 ust. 6

- korzystają z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Związek przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się

każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki

organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów,

w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu

na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania

czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu

działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 cyt. ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Tym samym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Regulacje art. 15 ust. 6 ustawy oparte są na przepisie art. 13 dyrektywy Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 ze zm.). Otóż art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE przewiduje, iż

krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z brzmienia ww. regulacji wynika, że z kręgu podatników VAT wyłączono organy publiczne i podmioty prawa publicznego, gdy działają one w charakterze organu władzy i w zakresie swoich prerogatyw wynikających z prawa publicznego. Wyłączenie tych podmiotów z grona podatników podatku VAT dotyczy sfery działań o charakterze władczym (sfera imperium).

Jak podkreśla w swoim orzecznictwie TSUE np. w wyrokach: z 25 lipca 1991 r. w sprawie C-202/90 Ayuntamiento de Sevilla; z 14.12.2000 r. w sprawie C-446/98 Fazenda Pública v. Câmara Municipal do Porto, Zb.Orz. 2000, s. I-11435; z 14.12.2000 r. w sprawie C-288/07 Commissioners of Her Majesty's Revenue & Customs v. Isle of Wight Council i inni, aby przepis ten mógł zostać zastosowany, muszą zostać spełnione łącznie dwie określone w nim przesłanki odnoszące się do samego podmiotu oraz podjętego przezeń działania, a mianowicie: działalność musi być wykonywana przez podmiot prawa publicznego i wykonując tę działalność, podmiot ów musi działać jako organ władzy publicznej.

Ponadto:

„(...) działalnością wykonywaną w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu tego przepisu jest działalność wykonywana przez podmioty prawa publicznego w ramach właściwego dla nich reżimu prawnego, z wyłączeniem tej działalności, która jest wykonywana przez nich na tych samych warunkach prawnych, co prywatni przedsiębiorcy (zobacz w szczególności ww. wyrok w sprawie Fazenda Pública, pkt 17 i przytoczone tam orzecznictwo) wyrok w sprawie C-288/07 Isle of Wight Council, pkt 21”.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wyłączenie przewidziane w art. 15 ust. 6 ustawy ma zastosowanie, gdy podmiot mający status organu władzy publicznej (urzędu obsługującego ten organ) wykonuje czynności o charakterze władczym, które związane są z realizacją zadań nałożonych na ten podmiot przepisami prawa, do których realizacji został on powołany (działanie w określonym reżimie publiczno-prawnym).

Natomiast w celu przeciwdziałania zakłóceniom konkurencji organy te należy uznać za podatników w sytuacji, gdy działają one w obrocie na zasadach analogicznych do prywatnych przedsiębiorców (czynności o charakterze cywilnoprawnym). Szczególnie jest to uzasadnione w tych przypadkach, gdzie identyczne lub bardzo zbliżone czynności bądź transakcje mogą być dokonywane przez podmioty prywatne.

Państwa wątpliwości dotyczą wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez Państwa Związek na podstawie ustawy z 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt w zakresie identyfikacji („…”), za które pobierają Państwo określone w stanie faktycznym opłaty.

W myśl art. 3 ustawy z 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2022 r. poz. 2727),

1. Kierownik biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”, jest właściwym organem w rozumieniu art. 4 pkt 55 rozporządzenia 2016/429 w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt, chyba że przepisy ustawy lub przepisy odrębne stanowią inaczej.

2. Prezes Agencji wykonuje obowiązki i uprawnienia państwa członkowskiego określone w przepisach wymienionych w art. 1 pkt 1 w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt, chyba że przepisy ustawy lub przepisy odrębne stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 6 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt,

1. Związek („…”) uznany do prowadzenia księgi hodowlanej („…”) jest jednostką upoważnioną, która wydaje i dostarcza unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny w standardowym formacie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2021/963, w odniesieniu do („…”):

1) innego niż zarejestrowane („…”) w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia 2021/963;

2) rasy, dla której w Rzeczypospolitej Polskiej związek („…”) nie realizuje zatwierdzonego programu hodowlanego, a właściciel („…”) nie skorzystał z możliwości zarejestrowania tego („…”) w księdze hodowlanej prowadzonej zgodnie z programem hodowlanym zatwierdzonym na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego.

2. Ilekroć w ustawie jest mowa o związku („…”) rozumie się przez to również jednostkę upoważnioną.

W myśl art. 32 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt,

1. Zgłoszenia do komputerowej bazy danych urodzenia („…”) dokonuje właściciel („…”) albo posiadacz („…”) będący podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, i wraz z tym zgłoszeniem składa wniosek o wydanie unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego.

(…)

5. Agencja przekazuje związkowi hodowców („…”) informację o zgłoszeniu do komputerowej bazy danych urodzenia („…”) wraz z wnioskiem o wydanie unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego w terminie 2 dni od dnia wprowadzenia do komputerowej bazy danych informacji zawartych w tym zgłoszeniu.

6. Właściciel („…”) albo posiadacz („…”) będący podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, może dokonać zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, oraz złożyć wniosek o wydanie unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego za pośrednictwem związku („…”), z tym że w takim przypadku do zgłoszenia do komputerowej bazy danych i do tego wniosku ten właściciel („…”) albo ten posiadacz dołącza kopię oświadczenia o skorzystaniu z pośrednictwa tego związku hodowców, a przepisu ust. 5 nie stosuje się.

Stosownie do art. 33 ust. 1 i 2 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt,

1. Związek („…”) identyfikuje („…”), którego urodzenie zostało zgłoszone do komputerowej bazy danych, w tym dokonuje oznakowania („…”) środkiem identyfikacji, nadaje mu numer identyfikacyjny i wydaje mu unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny.

2. Czynności związane z identyfikacją („…”) są wykonywane przez lekarza weterynarii lub osobę, o których mowa w art. 13 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, którzy zawarli ze związkiem („…”) pisemną umowę dotyczącą wykonywania tych czynności.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt,

związek („…”) dokonuje zgłoszenia do komputerowej bazy danych informacji dotyczących unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, duplikatu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, oraz zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w terminie 2 dni od dnia wydania odpowiednio unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, duplikatu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, oraz zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia.

Zgodnie z art. 46 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt,

związek(„…”) za:

1) wykonanie czynności związanych z identyfikacją („…”), w tym:

a) zidentyfikowanie(„…”),

b) zastosowanie środka identyfikacji zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

c) dokonanie opisu słownego i graficznego („…”),

2) wydanie i doręczenie:

a) unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, w tym w przypadku określonym w art. 68 rozporządzenia 2019/2035,

b) tymczasowego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

c) duplikatu dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia 2021/963, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2021/963,

d) zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

e) karty plastikowej lub karty elektronicznej,

3) dokonanie zgłoszeń do komputerowej bazy danych,

4) wykonanie czynności, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. a-c rozporządzenia 2021/963,

5) sprawdzenie pochodzenia („…”), jeżeli nie przekazano oryginałów dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3 - w przypadku wydawania zastępczego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2021/963,

6) sprawdzenie pochodzenia („…”) zgłoszonego do identyfikacji po opuszczeniu na stałe siedziby stada, w której się urodziło, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2021/963, jeżeli przekazano oryginały dokumentów wskazanych w art. 33 ust. 3,

7) sprawdzenie tożsamości („…”) urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przywiezionego z innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, dla którego unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny został wydany przez związek („…”) działający na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego,

8) wydanie dodatkowej kartki do unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego,

9) dokonanie w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym wpisu dotyczącego znaku zatwierdzenia, o którym mowa w art. 92 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2020/688, lub licencji, o której mowa w art. 92 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2020/688,

10) pośrednictwo w wykonaniu czynności określonych w art. 26 ust. 3 i art. 32 ust. 6

- może pobierać wynagrodzenie pokrywające co najmniej koszty wykonania tych czynności oraz koszty zniszczenia unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego po zwróceniu go związkowi („…”), który go wydał.

Stosunek prawny łączący związki („…”) z podmiotami, na rzecz których wykonywane są ww. czynności, wynika z obowiązujących przepisów prawa. Pomiędzy beneficjentami identyfikacji („…”) a związkami („…”) nie jest zawierana umowa. Zatem swoboda w kształtowaniu stosunku prawnego pomiędzy związkami („…”) a właścicielami/posiadaczami („…”) jest ograniczona przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa w zakresie identyfikacji i rejestracji („…”) (działania związku posiadają cechy działań o charakterze władczym). Źródłem stosunków prawnych pomiędzy ww. związkami a właścicielami/posiadaczami („…”) są przepisy powszechnie obowiązujące, a nie wola stron wynikająca z zawartej umowy.

W świetle powyższego nie sposób uznać, że związki („…”) działają, wykonując ustawowe zadania w zakresie identyfikacji („…”), jako uczestnicy obrotu na konkurencyjnym rynku. Podkreślenia wymaga również fakt, iż żadne inne podmioty nie mogą wykonywać czynności związanych z identyfikacją („…”). Czynności te – zgodnie z przepisami ww. ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt – są wykonywane tylko przez związki („…”).

Wobec powyższego, Państwa Związek w zakresie realizowania czynności nałożonych ww. ustawą o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt objętych zakresem pytania nie występuje jako podatnik podatku VAT, tym samym objęty jest wyłączeniem z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Co za tym idzie, również wynagrodzenie pobierane na podstawie art. 46 ww. ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt za ww. czynności, nie jest objęte podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Państwa Związek i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników. Powyższe rozstrzygnięcie obejmuje zakresem tylko Państwa sytuację przedstawioną w stanie faktycznym i jednocześnie nie wywiera skutków prawnych dla innych związków („…”).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w („…”). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00