Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.492.2023.2.JK

Obowiązki płatnika - program motywacyjny.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w odniesieniu do pytań nr 1 i nr 2.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 lipca 2023 r. (wpływ 27 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

A z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń oraz innych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz potencjalnie art. 13 pkt 2 i 4-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2022.2647) (dalej: „PIT”) wypłacanych pracownikom oraz potencjalnie osobom osiągającym przychody z działalności wykonywanej osobiście na rzecz Spółki.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja (...). Wyłącznym udziałowcem Spółki jest (…) z siedzibą w Brukseli (dalej: „Spółka matka”), międzynarodowy koncern (...), który poprzez spółki zależne m.in. (...). Akcje Spółki matki są notowane na giełdzie w Brukseli oraz Paryżu pod symbolem (…).

Spółka matka stanowi jednostkę dominującą w stosunku do Spółki (spółki zależnej) w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 120).

Spółka planuje wprowadzenie programu motywacyjnego, w ramach którego pracownicy Spółki - po spełnieniu określonych warunków – będą mogli nabyć odpłatnie akcje w Spółce matce, jak również otrzymają nieodpłatnie akcje w tej spółce, na zasadach opisanych poniżej (dalej: „Program motywacyjny”).

Program motywacyjny został przyjęty i będzie wdrażany przez zarząd Spółki matki.

Program motywacyjny jest adresowany do określonego kręgu osób, które będą wskazane przez zarząd Spółki matki (dalej: „Osoby uprawnione”). Co do zasady, Osoby uprawnione będą pozostawały ze Spółką w stosunku pracy, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Ponadto, Osoby uprawnione mogą pozostawać ze Spółką w stosunku prawnym, o którym mowa w art. 41 ust. 1 PIT.

Warunki Programu motywacyjnego definiują Osoby uprawnione w następujący sposób. Są one pracownikami Spółki zatrudnionymi na czas nieokreślony lub na czas określony (z wyłączeniem członków Zespołu Kierowniczego i członków kierownictwa wyższego szczebla Spółki należących do kategorii personelu (…) i wyższych, którzy są uprawnieni do uczestnictwa w długoterminowych planach motywacyjnych Spółki matki, zgodnie z wewnętrznym systemem oceniania Spółki matki obowiązującym w dniu przyjęcia Planu motywacyjnego oraz późniejszymi zmianami).

Ponadto, zgodnie z warunkami Programu motywacyjnego, na prawa i obowiązki jakiejkolwiek Osoby uprawnionej wynikające z warunków jej zatrudnienia w Spółce nie ma wpływu jej udział w Programie motywacyjnym ani żadne prawa, jakie taka osoba może mieć do udziału w nim.

Tym samym, uczestnictwo w Programie motywacyjnym nie wynika z treści umów o pracę, czy też umów cywilnoprawnych, zawartych przez Spółkę z Osobami uprawnionymi, ani innych uregulowań prawnych obowiązujących w Spółce, a dotyczących wynagrodzeń pracowników i innych osób (np. regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania, etc.).

Zatrudnienie Osoby uprawnionej w Spółce warunkuje jedynie możliwość uczestnictwa w programie.

Program motywacyjny będzie realizowany w następujący sposób.

Osobom uprawnionym będą przyznawane prawa do nabycia akcji w Spółce matce w czterech różnych mechanizmach, z czego dwa będą odpłatne i dwa nieodpłatne.

1.Akcje Nabywane (ang. Purchased Shares) – w wyniku realizacji przyznanego prawa. Osoby uprawnione będą nabywały odpłatnie własność akcji w Spółce matce po ich cenie rynkowej. Nabycie ww. akcji nastąpi z kwot potrąconych przez Spółkę z wynagrodzenia Osób uprawnionych za ich zgodą. Kwoty potrącone zostaną przekazane przez Spółkę powiernikowi, który nabędzie akcje w imieniu Osób uprawnionych.

2.Akcje Równoważne (ang. Matching Shares) – akcje te będą nabywane przez Osoby uprawnione nieodpłatnie. Przy czym, regulamin Programu motywacyjnego określa stosunek liczby Akcji Równoważnych do Akcji Nabywanych oferowanych w danym czasie przez Spółkę matkę. Zarząd Spółki matki może zmienić ten stosunek przed nabyciem Akcji Nabywanych.

3.Akcje Bezpłatne (ang. Free Shares) – akcje te będą nabywane przez Osoby uprawnione nieodpłatnie. Przy czym, o ilości Akcji Bezpłatnych przyznanych każdej Osobie uprawnionej będzie decydował zarząd Spółki matki.

Ważne:

W przypadku Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych Osobom uprawnionym zostały w pierwszej kolejności przyznane jedynie prawa do nabycia tych akcji. Jednocześnie, regulamin Programu motywacyjnego przewiduje tzw. okres nabywania uprawnień (ang. vesting period). Oznacza on okres od 1 października 2022 r. do 30 września 2024 r. lub inny okres, o którym zadecyduje zarząd Spółki matki, po którym Osoba uprawniona nabędzie uprawnienia do objęcia w posiadanie Akcji Równoważnych i/lub Akcji Bezpłatnych. Przyznane Osobom uprawnionym prawa do nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych nie będą zbywalne i nie będzie istniał rynek obrotu tymi prawami.

4.Akcje Dywidendowe (ang. Dividend Shares) – akcje te będą miały charakter odpłatny. Zarząd Spółki matki może podjąć decyzję, że dywidendy należne Osobom uprawnionym z tytułu akcji w Spółce matce objętych Programem motywacyjnym zostaną przeznaczone na nabycie przez Osoby uprawnione kolejnych akcji w Spółce matce.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że:

§A nie ponosi ciężaru ekonomicznego uczestnictwa swoich pracowników wskazanych we wniosku w Programie, ponosi je spółka matka.

§Świadczeń na rzecz osób wskazanych we wniosku z tytułu Programu dokonuje spółka matka. Świadczeń z tytułu stosunku pracy, od którego Program jest niezależny, dokonuje A.

§A nie jest stroną umowy Programu motywacyjnego wskazanego we wniosku, ani dokumentów ustanawiających Program i regulujących prawa uczestników.

§Spółka matka przenosi na rzecz uczestników prawo własności akcji i praw do nabycia akcji, o których mowa we wniosku.

§Spółka matka jest odpowiedzialna za zarządzanie i administrowanie Programem. Rola A ogranicza się do pośredniczenia w przekazaniu uczestnikom Programu dokumentów związanych z Programem oraz potrącania z wynagrodzenia osób uprawnionych za ich zgodą kwot na nabycie Akcji Nabywanych (ang. Purchased Shares).

Pytania

1.Czy w wyniku realizacji Programu motywacyjnego i przyznania Osobom uprawnionym prawa do nieodpłatnego nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne z tym związane?

2.Czy w wyniku realizacji Programu motywacyjnego i nieodpłatnego nabycia przez Osoby uprawnione Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych, na moment ich nabycia przez Osoby uprawnione, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne z tym związane, ze względu na to, że nabycie tych akcji nie stanowi opodatkowanego przysporzenia po stronie Osób uprawnionych?

3.Jeżeli odpowiedz na pytanie nr 2 będzie negatywna (lub częściowo negatywna), czy w wyniku realizacji Programu motywacyjnego i nieodpłatnego nabycia przez Osoby uprawnione Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych, na moment ich nabycia przez Osoby uprawnione, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne z tym związane, ze względu na to, że nabycie tych akcji stanowić będzie wprawdzie opodatkowane przysporzenie po stronie Osób uprawnionych, ale zaliczane do przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 17 PIT)?

4.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 2 i 3 będzie negatywna (lub częściowo negatywna), czy w wyniku realizacji Programu motywacyjnego i nieodpłatnego nabycia przez Osoby uprawnione Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych, na moment ich nabycia przez Osoby uprawnione, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, ani obowiązki informacyjne z tym związane, ze względu na to, że nabycie tych akcji stanowić będzie wprawdzie opodatkowane przysporzenie po stronie Osób uprawnionych, ale zaliczane do przychodów z innych źródeł (art. 20 PIT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Spółka stoi na stanowisku, że w wyniku realizacji Programu motywacyjnego i przyznania Osobom uprawnionym prawa do nieodpłatnego nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, ani obowiązki informacyjne z tym związane.

Ad. 2.

Spółka stoi na stanowisku, że w wyniku realizacji Programu motywacyjnego i nieodpłatnego nabycia przez Osoby uprawnione Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych, na moment ich nabycia przez Osoby uprawnione, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne z tym związane, ze względu na to, że nabycie tych akcji nie stanowi opodatkowanego przysporzenia po stronie Osób uprawnionych.

Ad. 3.

Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 2 będzie negatywna (lub częściowo negatywna), to Spółka stoi na stanowisku, że w wyniku realizacji Programu motywacyjnego i nieodpłatnego nabycia przez Osoby uprawnione Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych, na moment ich nabycia przez Osoby uprawnione, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, ani obowiązki informacyjne z tym związane, ze względu na to, że nabycie tych akcji stanowić będzie wprawdzie opodatkowane przysporzenie po stronie Osób uprawnionych, ale zaliczane do przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 17 PIT).

Ad. 4.

Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 2 i 3 będzie negatywna (lub częściowo negatywna), to Spółka stoi na stanowisku, że w wyniku realizacji Programu motywacyjnego i nieodpłatnego nabycia przez Osoby uprawnione Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych, na moment ich nabycia przez Osoby uprawnione, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne z tym związane, ze względu na to, że nabycie tych akcji stanowić będzie wprawdzie opodatkowane przysporzenie po stronie Osób uprawnionych, ale zaliczane do przychodów z innych źródeł (art. 20 PIT).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Regulacje prawne.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm., dalej: „Ordynacja podatkowa”): „Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu”.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

§obliczenie,

§pobranie,

§wpłacenie - podatku, zaliczki.

Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej: „Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony”.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach.

Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

PIT wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

§określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

§określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji, udzielający świadczenia (płatnik) – uzyskujący świadczenie (podatnik). Udzieleniem świadczenia jest przy tym zarówno sytuacja, gdy świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika, jak również sytuacja, gdy świadczenie jest realizowane przez podmiot trzeci, ale jest „zlecane”, „organizowane” przez płatnika (czyli w istocie pochodzi od płatnika).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 PIT: „Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku”.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy: „Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11. art. 19. art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 PIT: „Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych”.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto, treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli są związane ze stosunkiem pracy i są ekwiwalentem pracy wykonywanej na rzecz pracodawcy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.

Ponadto, art. 13 PIT pkt 2 i 4-9 określa przychody z działalności wykonywanej osobiście, objęte obowiązkiem płatnika, o którym mowa w art. 41 ust. 1 PIT.

Przychodami z kapitałów pieniężnych są zaś między innymi przychody z:

§odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,

§realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej „Ustawa OIF”);

§odpłatnego zbycia pochodnych Instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Z kolei przychodami z Innych źródeł są między innymi nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 PIT.

Zgodnie z art. 31 ww. ustawy: „Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej”.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ww. ustawy: „Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18. osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1”.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 1.

Przyznanie Osobom uprawnionym samego prawa do nieodpłatnego nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych nie stanowi realnego przysporzenia po stronie Osób uprawnionych. Przyznane Osobom uprawnionym prawa do nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych nie będą bowiem zbywalne i nie będzie istniał rynek obrotu tymi prawami, tym samym zdaniem Wnioskodawcy niemożliwe jest przyporządkowanie im określonej wartości rynkowej w momencie ich przyznania. Uzyskane prawa do nieodpłatnego nabycia ww. akcji będą dawać jedynie potencjalną możliwość uzyskania korzyści w przyszłości, poprzez nabycie ww. akcji i ich późniejsze zbycie. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, nie ciążyły na nim jakiekolwiek obowiązki płatnika w momencie przyznania Osobom uprawnionym prawa do nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 2.

Akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa, jak i obowiązki akcjonariusza w stosunku do spółki będącej emitentem akcji. Moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich nabycia, bez względu na formę tego nabycia (w tym przypadku w wyniku nieodpłatnego nabycia akcji w ramach Programu motywacyjnego). Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje jest to, że generują w przyszłości dochód w postaci dywidendy, czy też – w przypadku ich odpłatnego zbycia – w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży, a kosztami poniesionymi na nabycie akcji. W momencie zaś otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach (w tym nieodpłatnie) przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne (NSA w Warszawie w wyroku z dnia 29 maja 2018 r., sygn. akt II FSK 1144/16).

W konsekwencji powyższego, skoro po stronie Osób uprawnionych w momencie nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych nie powstanie definitywne przysporzenie, lecz zostanie ono odroczone na moment odpłatnego zbycia otrzymanych przez nich akcji, to po stronie Spółki nie powstaną tym samym obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji przez Osoby uprawnione, jak również obowiązki informacyjne z tym związane. Obowiązek poboru podatku przez płatnika jest bowiem związany z istnieniem obowiązku podatkowego, a więc powinnością przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w ustawie podatkowej (art. 4 Ordynacji podatkowej). Skoro brak jest obowiązku podatkowego, a dokładniej zostaje on odroczony na moment odpłatnego zbycia akcji, to po stronie Spółki nie powstanie obowiązek poboru podatku w związku z nabyciem Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych przez Osoby uprawnione. Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Osób uprawnionych powstanie zatem dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu motywacyjnego. W przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji prawa do nabycia akcji Spółki matki, rozliczenie uzyskanych przez podatników dochodów nastąpić powinno w opinii Spółki w drodze samoopodatkowania. W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 3.

W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 za nieprawidłowe (lub częściowo nieprawidłowe), tj. przyjęcia, że w momencie nieodpłatnego nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych Osoby uprawnione uzyskują przychód podatkowy, Wnioskodawca stoi na następującym stanowisku co do jego kwalifikacji.

Osobami uprawnionymi będę wyłącznie osoby uzyskujące od Spółki świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (lub/i ewentualnie art. 13 pkt 2 i 4-9 PIT. Przystąpienie do Programu motywacyjnego jest dobrowolne. Uczestnictwo w Programie motywacyjnym nie wynika z treści umów o pracę (czy też umów cywilnoprawnych) zawartych przez Spółkę z Osobami uprawnionymi, ani innych uregulowań prawnych obowiązujących w Spółce, a dotyczących wynagrodzeń Osób uprawnionych (np. regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania, etc.). Stosunek pracy (ewentualnie stosunek prawny, o którym mowa w art 13 pkt 2 i 4-9 PIT) warunkuje jedynie możliwość uczestnictwa w Programie motywacyjnym. Uczestnictwo Osób uprawnionych w programie nie będzie również stanowiło gratyfikacji za wykonywaną pracę na rzecz Spółki (czy też świadczenia na rzecz Spółki z tytułów, o których mowa w 13 pkt 2 i 4-9 PIT). Tym samym nie będzie to przychód ze stosunku pracy (art. 12 PIT).

Zdaniem Wnioskodawcy istnieją natomiast podstawy do zakwalifikowania wyżej określonego przychodu jako przychodu z kapitałów pieniężnych. Zdaniem Wnioskodawcy przychody te powinny być bowiem zakwalifikowane jako przychody wynikające z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. Przez instrumenty pochodne w świetle art. 3 pkt 28a Ustawy o OIF rozumie się bowiem „opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena lub wartość zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych (Wnioskodawca: np. akcji), walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników, oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego”. Przy czym, instrumentami finansowymi w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2) c) Ustawy OIF są „niebędące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy np. akcje), waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565”.

Wprawdzie, jak to było przedstawione w uzasadnieniu do stanowiska w zakresie pytania nr 1, przyznane Osobom uprawnionym prawa do nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych nie będą zbywalne i nie będzie istniał rynek obrotu tymi prawami, tym samym nie jest możliwe przyporządkowanie im określonej wartości rynkowej, to instrumentem bazowym przyznanych praw są zdaniem Wnioskodawcy Akcje Równoważne i Akcje Bezpłatne. Dlatego przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 4.

W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 i nr 3 za nieprawidłowe (lub częściowo nieprawidłowe), tj. przyjęcia, że w momencie nieodpłatnego nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych Osoby uprawnione uzyskują przychód podatkowy, ale nie jest to przychód z kapitałów pieniężnych, Wnioskodawca stoi na następującym stanowisku co do jego kwalifikacji.

Po pierwsze, jak już to było przedstawione w uzasadnieniu do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3, Osobami uprawnionymi będę wyłącznie osoby uzyskujące od Spółki świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (i/lub ewentualnie art. 13 pkt 2 i 4-9 PIT). Przystąpienie do Programu motywacyjnego jest dobrowolne. Uczestnictwo w Programie motywacyjnym nie wynika z treści umów o pracę (czy też umów cywilnoprawnych) zawartych przez Spółkę z Osobami uprawnionymi, ani innych uregulowań prawnych obowiązujących w Spółce, a dotyczących wynagrodzeń pracowników i innych osób (np. regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania, etc.). Stosunek pracy (ewentualnie stosunek prawny, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 PIT) warunkuje jedynie możliwość uczestnictwa w Programie motywacyjnym. Uczestnictwo Osób uprawnionych w programie nie będzie również stanowiło gratyfikacji za wykonywaną pracę na rzecz Spółki (czy też świadczenia na rzecz Spółki z tytułów, o których mowa w 13 pkt 2 i 4-9 PIT). Tym samym nie jest to przychód ze stosunku pracy (art. 12 PIT).

Jeżeli zaś przychód uzyskany przez Osoby uprawnione w momencie nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych nie stanowi również przychodu z kapitałów pieniężnych, to powinien on być zakwalifikowany jako przychód z innych źródeł (art. 20 PIT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do pytań nr 1 i nr 2, a co za tym idzie niezasadna jest ocena Państwa stanowiska w odniesieniu do pytań nr 3 i nr 4.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Zgodnie z art. 30 § 1 ww. ustawy:

płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

-określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

-określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji: udzielający świadczenia (płatnik) – uzyskujący świadczenie (podatnik). Udzieleniem świadczenia jest przy tym zarówno sytuacja, gdy świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika, jak również sytuacja, gdy świadczenie jest realizowane przez podmiot trzeci, ale jest „zlecane”, „organizowane” przez płatnika (czyli w istocie pochodzi od płatnika).

Stosownie do art. 11 ww. ustawy:

przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 cyt. ustawy:

wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy:

wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia

Po myśli art. 11 ust. 2b powołanej ustawy:

jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie natomiast do art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

(…)

7) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;

8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c) przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;

9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych:

zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

W myśl natomiast art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z brzmieniem, ust. 4 ww. przepisu:

płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Powołane przepisy dotyczą sytuacji uzyskiwania określonych rodzajów przychodów od zakładów pracy lub wypłacania określonych rodzajów przychodów przez zakłady pracy bądź osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej m.in. z niektórych tytułów wymienionych w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Należy więc rozważyć, czy uczestnictwo wskazanych przez Państwo osób w opisanym przez Państwa programie motywacyjnym będzie wiązało się z Państwa obowiązkami jako płatnika, o którym mowa w art. 32 i 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla tej oceny istotne jest, czy uczestnicy pozostający z Państwem w stosunku pracy bądź stosunku o którym mowa w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymują opisane świadczenia związane z programem motywacyjnym od Państwa, a jeśli tak – czy podstawą dla uzyskiwania tych świadczeń jest stosunek pracy, czy też inna umowa łącząca uczestników z Państwem.

Jak wskazano w opisie zdarzeń przyszłych zawartych we wniosku:

  • uczestnictwo wskazanych przez Państwo osób w programie motywacyjnym nie wynika z treści umów o pracę, czy też umów cywilnoprawnych, zawartych przez Spółkę z Osobami uprawnionymi, ani innych uregulowań prawnych obowiązujących w Spółce, a dotyczących wynagrodzeń pracowników i innych osób (np. regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania, etc.);
  • Państwo nie ponoszą ciężaru ekonomicznego uczestnictwa swoich pracowników wskazanych we wniosku w Programie, ponosi je spółka matka;
  • świadczeń na rzecz osób wskazanych we wniosku z tytułu programu dokonuje spółka matka. Świadczeń z tytułu stosunku pracy, od którego program jest niezależny, dokonują natomiast Państwo;
  • Państwo nie są stroną umowy programu motywacyjnego wskazanego we wniosku, ani dokumentów ustanawiających program i regulujących prawa uczestników;
  • spółka matka przenosi na rzecz uczestników prawo własności akcji i praw do nabycia akcji, o których mowa we wniosku;
  • spółka matka jest odpowiedzialna za zarządzanie i administrowanie programem. Rola Państwa ogranicza się do pośredniczenia w przekazaniu uczestnikom programu dokumentów związanych z programem oraz potrącania z wynagrodzenia osób uprawnionych za ich zgodą kwot na nabycie Akcji Nabywanych (ang. Purchased Shares).

W opisanych okolicznościach, nie można stwierdzić, że związane z uczestnictwem w programie motywacyjnym przyznanie osobom uprawnionym prawa do nabycia Akcji Równoważnych i Akcji Bezpłatnych oraz nieodpłatnego nabycia ww. akcji są świadczeniami uzyskiwanymi przez uczestników od Państwa. W szczególności, nie ma podstaw do uznania, że realizują Państwo na rzecz uczestników, którzy są związani z Państwem stosunkiem pracy bądź inna relacja prawną (niektóre z tytułów wymienionych w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), świadczenia „zlecone”, „zorganizowane” przez Państwo.

Skoro nie są Państwo podmiotem dokonującym opisanych we wniosku świadczeń na rzecz uczestników, po Państwa stronie – i to niezależnie czy po stronie uczestników powstaje przysporzenie majątkowe, czy też nie – nie mogą powstać obowiązki płatnika określone w art. 32 i art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani obowiązki informacyjne określone w innych przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma przy tym znaczenia kwalifikacja podatkowa opisanych świadczeń lub zdarzeń związanych z uczestnictwem w programie motywacyjnym po stronie uczestników jako podatników.

W związku z faktem, iż nie pełnią Państwo w niniejszej sprawie obowiązków płatnika podatku dochodowego – z powyżej opisanych względów – niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii dotyczącej kwalifikacji podatkowej opisanych we wniosku świadczeń po stronie beneficjentów opisanego programu – jako podatników. Kwestie te nie są decydujące dla wyjaśnienia Państwa indywidualnej sprawy jako podmiotu, który nie dokonuje opisanych świadczeń, zatem Organ podatkowy nie był uprawniony do dokonania rozstrzygnięcia w tym zakresie. Jednocześnie nie udziela się odpowiedzi na zawarte we wniosku pytanie nr 3 i nr 4, gdyż oczekiwali Państwo na nie odpowiedzi w sytuacji uznania Państwa stanowiska w odniesieniu do pytania nr 2 za nieprawidłowe bądź częściowo nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00