Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 14-05-2024
Artykuł aktualny na dzień 14-05-2024
Data publikacji: 2023-08-17

Podatek od nieruchomości do zmiany

Przepis określający przedmiot opodatkowania w podatku od nieruchomości jest niekonstytucyjny. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego wprowadza bardzo dużą niepewność co do tego, jak w przyszłości będzie kształtowała się wysokość podatku od nieruchomości. Zmienione przepisy powinny zacząć obowiązywać już od 2025 roku. 

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 lipca 2023 r. (sygn. akt SK 14/21; dalej: wyrok TK) należy uznać za istotny, ponieważ wskazuje na niezgodność z Konstytucją RP przepisu określającego przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości, który w takim kształcie obowiązywał od przeszło 20 lat. Chodzi przede wszystkim o definicję budowli, która była przedmiotem rozstrzygnięcia, ale także definicję budynku, na której konstrukcję Trybunał Konstytucyjny również zwrócił uwagę.

Definicje budowli i budynku nie spełniają standardów

Jak wskazuje Trybunał Konstytucyjny, definicja budowli zawarta w art. 1a ust. 1 pkt 2 w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.) jest niezgodna z przepisami art. 84 i art. 217 Konstytucji RP, które to przewidują podwyższony standard określoności prawa w przypadku prawa podatkowego, co w szczególności oznacza wymóg określania przedmiotu opodatkowania (i innych kluczowych elementów podatku) w ustawie podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00