Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.280.2023.3.JN

Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 15 czerwca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 17 lipca 2023 r. (wpływ 17 lipca 2023 r.), pismem z 18 lipca 2023 r. (wpływ 18 lipca 2023 r.) oraz pismem z 20 lipca 2023 r. (wpływ 20 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Dnia (…) zapadł wyrok rozwodowy w sądzie (…) w sprawie z Wnioskodawcy powództwa przeciwko A, sygn. akt: (…), termin wydania wyroku: (…) jest jednocześnie dniem jego prawomocności. Naczelnik Urzędu Skarbowego, opierając się na treści wyroku rozwodowego Sądu (…), stwierdził, że Wnioskodawcy deklaracja zawiera błędnie odliczoną ulgę na dzieci w pozycji 133 zeznania. Wnioskodawca zwraca uwagę, że wyrok Sądu (…) z dnia (…) stał się prawomocny dopiero dnia (…) wraz z wyrokiem Sądu (…). Wnioskodawca wyjaśnił, że do dnia (…) miał z matką dzieci – A umowę, zgodne z którą opiekowali się dziećmi oraz partycypowali w kosztach ich utrzymania dokładnie po połowie. Wiązało to się z tym, że wszystkie koszty utrzymania dzieci dzielili dokładne po połowie. Wszystkie posiłki dla dzieci robili po połowie. Wszelkie sprawy logistyczne wykonywali po połowie. W taki sposób też zeznawał Wnioskodawca, jak i A przed sądem, kiedy byli pytani o aktualny wówczas sposób opieki nad dziećmi: B i C. Sposób opieki nad synami zmienił dopiero prawomocny wyrok Sądu (…) z dnia (…). Od tej daty Wnioskodawca wykonuje postanowienia wyroku w zakresie czasu opieki nad synami oraz płaci na ręce A alimenty na utrzymanie dzieci. Dodatkowo Wnioskodawca oświadczył, że: – jego synowie – C i B nie mają ukończonych 18 lat, – Wnioskodawca jest ich ojcem, – Wnioskodawca był i jest współopiekunem dzieci (razem z ich matką) faktycznym, – od urodzenia synów mieszkają razem i nadal będą zamieszkiwali wspólnie w jednym domu, – do wydania wyroku rozwodowego Wnioskodawca utrzymywał dzieci, od (…) płaci na ręce pozwanej, matki synów, alimenty na utrzymanie B i C, dodatkowo Wnioskodawca będzie utrzymywał swoje dzieci w stopniu i zakresie zależnym od dodatkowych ich potrzeb, – Wnioskodawca był i jest opiekunem prawnym C i B.

W pismach z 17 lipca 2023 r., stanowiących uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1)z jakiego źródła, w okresie będącym przedmiotem wniosku, uzyskiwał Pan dochody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, tzn. ze stosunku pracy, z działalności gospodarczej (w jakiej formie opodatkowania – ryczałt, na zasadach ogólnych, podatek liniowy), czy może z innego źródła – proszę wskazać z jakiego?

Odpowiedź: W okresie będącym przedmiotem wniosku Wnioskodawca uzyskiwał dochody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jedynie ze stosunku pracy (praca na czas nieokreślony) z firmą (…).

2)czy w latach podatkowych, których dotyczy wniosek w stosunku do Pana i Pana dzieci, o których mowa we wniosku miały/będą miały zastosowanie przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?

Odpowiedź: Nie będą miały zastosowania wskazane przepisy.

3)czy w latach podatkowych, których dotyczy Pana wniosek(2022 r. i 2023 r.) obydwoje rodzice posiadali/posiadają władzę rodzicielską w stosunku do małoletnich synów?

Odpowiedź:Tak, w latach podatkowych, których dotyczy wniosek (2022 r. i 2023 r.) obydwoje rodzice posiadali i obecnie również posiadają pełną władzę rodzicielską w stosunku do małoletnich dzieci C i B.

4)czy w okresie, którego dotyczy Pana wniosek (do (…)) był Pan w związku małżeńskim z matką dzieci, czy był Pan w separacji z nią? W przypadku separacji proszę wskazać datę uprawomocnienia się postanowienia sądu w przedmiocie separacji. Czy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonywał Pan wraz z matką władzę rodzicielską nad dziećmi w trakcie separacji (piecza naprzemienna)?

Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek (do dnia (…), tj. dnia, w którym został wydany prawomocny wyrok rozwodowy Sądu (…)) Wnioskodawca był zA (matką dzieci) w związku małżeńskim. Nie byli Państwo w separacji. Wspólnie wykonywali wraz z matką dzieci władzę rodzicielską nad synami.

5)czy w latach podatkowych, których dotyczy Pana wniosek (2022 r. i 2023 r.)wykonywał Pan władzę rodzicielską w stosunku do małoletnich synów, np. dbał o prawidłowy rozwój dzieci kształtując ich właściwe zachowania, rozwijał ich zainteresowania, wykonywała pieczę nad osobami i majątkiem dzieci, ponosił koszty związane z utrzymaniem oraz potrzebami dzieci, wykazywał zainteresowanie ich wychowaniem, troszczył się o fizyczny i duchowy rozwój dzieci, brał czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami, leczeniem itp.?

Odpowiedź: Tak, w latach podatkowych, których dotyczy wniosek (2022 r. i 2023 r.) Wnioskodawca wykonywał władzę/przywilej/radość rodzicielską w stosunku do małoletnich synów, obejmującą swym zakresem m.in. dbanie o prawidłowy rozwój dzieci poprzez kształtowanie ich właściwego zachowania, rozwijanie ich zainteresowań, wykonywanie pieczy nad dziećmi i majątkiem dzieci, ponoszenie kosztów związanych z utrzymaniem oraz potrzebami dzieci, wykazywanie zainteresowania ich wychowaniem, troskę o fizyczny i duchowy rozwój dzieci, branie czynnego udziału w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami, leczeniem itp.

6)czy w latach podatkowych, których dotyczy Pana wniosek (2022 r. i 2023 r.) matka małoletnich synów wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do ww. dzieci,np. dbała o prawidłowy rozwój dzieci kształtując ich właściwe zachowania, rozwijała ich zainteresowania, wykonywała pieczę nad osobami i majątkiem dzieci, ponosiła koszty związane z utrzymaniem oraz potrzebami dzieci, wykazywała zainteresowanie ich wychowaniem, troszczyła się o fizyczny i duchowy rozwój dzieci, brała czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami, leczeniem itp.?

Odpowiedź: Tak, wykonywała władzę rodzicielską.

7)czy Pana dzieci w latach podatkowych, których dotyczy wniosek uczyły się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie?

Odpowiedź: Tak, w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, C uczył się w szkole podstawowej (…), natomiast B w (…).

8)W związku z informacją we wniosku (…) od urodzenia synów mieszkamy razem i nadal będziemy zamieszkiwali wspólnie w jednym domu (…), czy oznacza to, że miejsce zamieszkania dzieci było/jest/będzie takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, tj. Pana i matki dzieci – jeśli nie, to gdzie jest miejsce zamieszkania małoletnich synów (u którego rodzica)? Proszę o wskazaniemiejsca zamieszkania małoletnich synów w rozumieniu art. 26 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Odpowiedź: Tak, miejsce zamieszkania dzieci od ich urodzenia było, jest i będzie takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, tj. Wnioskodawcy i matki dzieci, obecnie: (…).

Mieszkają wszyscy, we czwórkę, razem w jednym domu, pod jednym dachem i adresem, dzieląc i korzystając wspólnie ze wszystkich pomieszczeń domu.

9)czy w latach podatkowych, których dotyczy Pana wniosek (2022 r. i 2023 r.)ustalił/ustali Pan z matką dzieci proporcję, według której dokonał/dokona Pan odliczenia ulgi prorodzinnej na małoletnich synów;a jeżeli tak, to w jakich proporcjach i w jakiej wysokości rodzice zgodzili się dokonać odliczeń od podatku dochodowego w ramach ulgi na dzieci?

Odpowiedź: Nie. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek (2022 r. i 2023 r.), następujących po dacie złożenia przez Wnioskodawcę pozwu o rozwód, czyli po (…), Wnioskodawca nie ustalił z matką dzieci (matka również nie ustaliła z Wnioskodawcą) proporcji, według której dokonywali odliczenia ulgi prorodzinnej na małoletnich synów. Niestety matka dzieci nie chciała z Wnioskodawcą już współpracować. W związku z tym Wnioskodawca uznał, że skoro opiekował się dziećmi, w zakresie wszelkich obowiązków, dokładnie pół na pół z ich matką (tzn. mieli podzielone dokładnie po połowie: kto i jakie posiłki dla dzieci przygotowuje, kto i kiedy zawozi dzieci do szkoły oraz na zajęcia dodatkowe, jeśli Wnioskodawca coś kupował chłopakom lub jeśli żona Wnioskodawcy kupowała coś chłopakom, to później te koszty dzielili dokładnie po połowie, wszystkie obowiązki podzielone były po połowie), to tak samo jak dzielone są ich obowiązki, to i ich prawa/przywileje dzielone być powinny. Dlatego, po konsultacji/rozmowie z pracownikiem Urzędu Skarbowego w (…), Wnioskodawca odliczał kwotę odpowiadającą sześciu miesiącom opieki nad C oraz sześciu miesiącom opieki nad B, pozostawiając tym samym drugą połowę odliczenia – matce dzieci.

10)czy sąd ustalił, że małoletnie dzieci pozostają przy matce i jednocześnie uregulował ich kontakty z Panem, czyzgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonuje/będzie wykonywał Pan wraz z matką władzę rodzicielską nad małoletnimi synami po rozwodzie (piecza naprzemienna)?

Odpowiedź: Od momentu, kiedy Wnioskodawca złożył pozew o rozwód, tj. od (…) Wnioskodawca starał się w sądzie o pieczę naprzemienną nad swoimi synami. Niestety w obecnym orzecznictwie, w sytuacji, kiedy rodzice nie dochodzą do porozumienia (a wystarczy przecież, aby jedno tego nie chciało, w ich przypadku to matka dzieci otwarcie wyraża brak chęci współpracy), sąd ustalił miejsce pobytu małoletnich przy matce i jednocześnie uregulował ich kontakty z Wnioskodawcą. Oczywiście zgodnie z rozstrzygnięciem sądu Wnioskodawca wykonuje każdego dnia i będzie wykonywał władzę/przywilej/radość rodzicielską nad małoletnimi synami wspólnie z ich matką.

Dodatkowo Wnioskodawca chciałby uzupełnić:

Wnioskodawca jest ojcem biologicznym oraz faktycznym na co dzień, 24 h na dobę/365 dni w roku, C i B.

Do dnia (…), tj. dnia, w którym został wydany prawomocny wyrok rozwodowy Sądu (…), Wnioskodawca był z A (matką dzieci) w związku małżeńskim. Nie byli w separacji.

Od urodzenia każdego z dzieci – Wnioskodawca posiadał i posiada pełną władzę rodzicielską w stosunku do małoletnich C i B.

Od urodzenia każdego z dzieci – Wnioskodawca wykonywał i wykonuje władzę/przywilej/radość rodzicielską w stosunku do małoletnich synów, obejmującą swym zakresem m.in. dbanie o prawidłowy rozwój dzieci poprzez kształtowanie ich właściwego zachowania, rozwijanie ich zainteresowań, wykonywanie pieczy nad dziećmi i majątkiem dzieci, ponoszenie kosztów związanych z utrzymaniem oraz potrzebami dzieci, wykazywanie zainteresowania ich wychowaniem, troskę o fizyczny i duchowy rozwój dzieci, branie czynnego udziału w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami, leczeniem itp.

Pomimo orzeczonego rozwodu Wnioskodawca jest nadal opiekunem faktycznym dzieci, sprawuje opiekę faktyczną nad dziećmi na co dzień, wychowuje je każdego dnia, dba o nich, utrzymuje i zaspokaja ich potrzeby życiowe.

Pomimo orzeczonego rozwodu Wnioskodawca nadal ponosi koszty utrzymania i wychowania małoletnich, w ten sposób, że daje każdego miesiąca na ręce matki alimenty na dzieci, a także zaspokaja inne dodatkowe potrzeby dzieci w zależności od ich aktualnych potrzeb (np. kupuje telefony, opłaca co miesiąc abonamenty telefoniczne, dba o ich majątek np. naprawia rowery, komputery, inne rzeczy).

Pomimo orzeczonego rozwodu C i B nadal zamieszkują z Wnioskodawcą i matką. Mieszkają wszyscy, we czwórkę, razem w jednym domu, pod jednym dachem i adresem, dzieląc i korzystając wspólnie ze wszystkich pomieszczeń domu (łazienki, kuchni, holu, pokoi, garażu, ogrodu).

Miejsce zamieszkania dzieci B i C od ich urodzenia było, jest i będzie takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, tj. Wnioskodawcy i matki dzieci, obecnie: (…).

Tym samym Wnioskodawca wykonuje władzę/przywilej/radość rodzicielską w stosunku do małoletnich synów osobistym staraniem o ich utrzymanie oraz wychowanie 24 h na dobę/365 dni w roku.

Dodatkowo Wnioskodawca chciałby uzupełnić:

1.Oświadczenie wskazujące jak do dnia (…) (niegdyś) sprawowana była opieka faktyczna nad dziećmi C oraz B.

Wnioskodawca nr PESEL (…) oświadcza, że do dnia (…), tj. dnia, w którym został wydany prawomocny wyrok rozwodowy Sądu (…), wykonywał władzę i przywilej rodzicielski oraz sprawował opiekę faktyczną nad dziećmi 24 h na dobę/365 dni w roku, w zakresie równym jak ich matka, w czasookresach uzgodnionych z matką dzieci, w sposób obejmujący m.in.:

-budził rano C i B do szkoły,

-przygotowywał chłopakom ubrania oraz przygotowywał śniadanie pierwsze w domu oraz drugie zabierane do szkoły,

-odwoził dzieci do szkoły,

-przywoził dzieci ze szkoły (o ile nie wracały samodzielnie),

-pomagał przy odrabianiu lekcji,

-zawoził oraz przywoził dzieci na zajęcia dodatkowe np. (...),

-robił pranie rzeczy dzieci, rozwieszał, składał i układał w szafach,

-przygotowywał kolację dzieciom,

-pomagał, ogarniał przy myciu, kąpieli (o ile była taka potrzeba),

-kładł spać młodszego B (o ile była taka potrzeba).

Ponadto:

-uczestniczył w życiu szkolnym dzieci, chodził na zebrania rodziców, przedstawienia, spotkania z wychowawcami,

-organizował czas wolny dzieciom na co dzień, spędzał go z nimi, jeździł rowerami, chodził na basen, na spacery, grał w piłkę, bawił się w domu i poza domem, jeździł na wycieczki itp.,

-organizował okres wypoczynku feriowego (półkolonie zimowe) oraz letniego, wakacyjnego, kiedy to wyjeżdżali razem na wakacje,

-organizował opiekę lekarską, chodził z chłopakami do lekarzy, na badanie ciśnienia, pobrania krwi, (...), szczepienia m.in. przeciw COVID-19,

-zostawał w domu z chłopakami i opiekował się w czasie ich choroby,

-chodził z B na zajęcia (…),

-organizował wyposażenie pokojów, kupował biurka, fotele, szafki, komputery, telefony, opłacał abonament telefoniczny.

Innymi słowy wykonywał wszystkie, absolutnie wszystkie czynności jakich doświadcza każdy z rodziców wychowujący dzieci, a których nie sposób wyliczyć.

2.Oświadczenie wskazujące jak od dnia (…) (obecnie) sprawowana jest opieka faktyczna nad dziećmi C oraz B.

Wnioskodawca nr PESEL (…) oświadcza, że od dnia (…), tj. dnia, w którym został wydany prawomocny wyrok rozwodowy Sądu (…), wykonuje władzę i przywilej rodzicielski oraz sprawuje opiekę faktyczną nad dziećmi 24 h na dobę/365 dni w roku (mieszkają razem i jest przy nich każdego dnia), w zakresie równym jak ich matka, w sposób obejmujący m.in. wszystkie czynności wymienione w pkt 1 – Oświadczeniu wskazującym jak do dnia (…) sprawowana była opieka nad dziećmi, z tym, że zostały one ograniczone czasowo wyrokiem sądu do okresów:

(…).

Innymi słowy: wszystkie okresy świąteczne podzielone zostały po połowie z matką dzieci, okresy ferii zimowych oraz wakacji letnich również są podzielone po połowie z matką, weekendy również po połowie, jedynie w tygodniu roboczym czas jest nierównoważny, co przecież nie oznacza, że w tym czasie dziećmi Wnioskodawca się nie opiekuje i nie dba o nie, gdyż w uzupełnieniu obrazu obecnej sytuacji domowej oświadcza, że:

-matka dzieci, codziennie od poniedziałku do piątku wychodzi rano z domu około godz. (…) i wraca około godz. (…),

-zaś Wnioskodawca pracuje zdalnie z domu przez trzy dni w tygodniu (…) oraz dwa dni w tygodniu z biura (zwykle (…)),

-skutkiem czego w okresie szkolnym, w te trzy dni, Wnioskodawca wita chłopaków wracających po szkole, pomaga przy lekcjach i opiekuje się nimi do czasu powrotu matki,

-ponadto, w okresie wolnym od zajęć lekcyjnych, kiedy dzieci są w domu, Wnioskodawca opiekuje się nimi w te trzy dni robocze tygodnia, będąc w domu na pracy zdalnej, od rana do czasu powrotu matki z pracy.

Dodatkowo, pod wyłączną opieką Wnioskodawcy dzieci B i C przebywali niegdyś oraz przebywają obecnie zgodnie z poniższym opisem:

1)w okresie od urodzenia każdego z dzieci do dnia złożenia pozwu o rozwód, tj. (…):

Wnioskodawca sprawował wyłączą opiekę nad dziećmi w dniach, kiedy żona wyjeżdżała w delegacje, tj. średnio 5 dni w miesiącu.

2)w okresie od dnia złożenia pozwu o rozwód, tj. (…) do dnia (…), tj. wydania prawomocnego wyroku rozwodowego Sądu (…):

Wnioskodawca sprawował wyłączą opiekę nad dziećmi, w czasookresach uzgodnionych z matką dzieci, w zakresie wszelkich obowiązków, dokładnie pół na pół z ich matką (tzn. mieli podzielone dokładnie po połowie: kto i jakie posiłki dla dzieci przygotowuje, kto i kiedy zawozi dzieci do szkoły oraz na zajęcia dodatkowe, jeśli Wnioskodawca coś kupował chłopakom lub jeśli żona Wnioskodawcy kupowała coś chłopakom, to później te koszty dzielili dokładnie po połowie, wszystkie obowiązki podzielone były po połowie). Dodatkowo, w jednym tygodniu ferii zimowych oraz jednym miesiącu wakacji letnich.

3)W okresie od dnia (…), tj. wydania prawomocnego wyroku rozwodowego Sądu (…) do teraz:

Wnioskodawca sprawuje wyłączą opiekę nad dziećmi, w czasookresach zgodne z orzeczeniem sądu, tj.:

(…).

Innymi słowy: wszystkie okresy świąteczne podzielone zostały po połowie z matką dzieci, okresy ferii zimowych oraz wakacji letnich również są podzielone po połowie z matką, weekendy również po połowie.

Dodatkowo, może trochę nie na miejscu, ale Wnioskodawca chce powiedzieć, że matka dzieci od dnia złożenia przez Wnioskodawcę pozwu o rozwód, tj. (…), a w jeszcze większym stopniu od dnia (…), tj. dnia, w którym został wydany prawomocny wyrok rozwodowy Sądu (…), zachowuje się w sposób taki, że codziennie podejmuje działania mające na celu odcinanie Wnioskodawcy od informacji na temat dzieci obejmujących m.in. ich zdrowie, życie szkolne i zajęcia pozalekcyjne, a także stara się ograniczać Wnioskodawcy czas spędzany z dziećmi.

Przejawia się to np. w takich sytuacjach:

-matka chcąc ustalić coś z dzieckiem ((...)) idzie do jego pokoju, zamyka drzwi i dopiero rozmawia, nigdy nie robi tego w obecności Wnioskodawcy, mimo że jest w domu,

-kiedy następnie Wnioskodawca pyta się jej o poruszane z dziećmi tematy to albo udaje, że nie słyszy Wnioskodawcy i ignoruje Wnioskodawcę, albo odpowiada słowami, aby jej Wnioskodawca nie zaczepiał,

-matka nie informuje Wnioskodawcy o ważnych sprawach dotyczących dzieci np. (...), kiedy Wnioskodawca zapytał (...), to usłyszał, że nie jest to w czasie Wnioskodawcy opieki i nie ma się tym Wnioskodawca interesować,

-innym razem, kiedy matka w sobotę przypadającą w jej czasie opieki nad dziećmi, sprzątała przed domem na podjeździe samochód, Wnioskodawca zaproponował przy niej, młodszemu synowi B, aby pojechali rowerami na wycieczkę. B chętnie się zgodził, matka to słyszała i była świadkiem jak przygotowywali się do wyjazdu i kiedy wyjeżdżali z domu. Następnego dnia w obecności B, jego matka powiedziała do Wnioskodawcy, że zabierając B na rower Wnioskodawca dokonał „porwania rodzicielskiego”. Po tych słowach B sam zaproponował, że jak będą chcieli gdzieś wspólnie wyjść, to on będzie się pytał o zgodę mamy.

Pytania

1.Czy zasadnym jest, aby Wnioskodawca w zeznaniu PIT-37 za 2022 r. miał możliwość odliczenia ulgi na dzieci za cały rok 2022, w zakresie po 6 m-cy za każde z dzieci (połowa całkowitej kwoty odliczenia za dwoje dzieci)?

2.Czy zasadnym jest, aby Wnioskodawca w przyszłorocznym zeznaniu PIT-37 za 2023 r. miał możliwość odliczenia ulgi na dzieci w połowie, za miesiące, kiedy sprawował opiekę pół na pół z matką, tj. do dnia (…): styczeń, luty, marzec oraz kwiecień roku 2023, czyli w zakresie: C – za 2 m-ce 2023 r. oraz B – za 2 m-ce 2023 r.?

3.Czy zasadnym jest, aby Wnioskodawca w zeznaniach podatkowych PIT-37 składanych po dacie 5 maja 2023 r., tj. dniu, w którym został wydany prawomocny wyrok rozwodowy Sądu (…), czyli zeznaniach za kolejne lata podatkowe 2023, 2024, 2025 itd., miał możliwość odliczania ulgi na dzieci za cały rok podatkowy, w zakresie po 6 m-cy za każde z dzieci (połowa całkowitej kwoty odliczenia za dwoje dzieci)? (pytanie sformułowane w uzupełnieniu z 20 lipca 2023 r.)

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Wnioskodawca uważa, że zasadnym jest, aby Wnioskodawca w zeznaniu PIT-37 za 2022 r. miał możliwość odliczenia ulgi na dzieci za cały rok 2022, w zakresie po 6 m-cy za każde z dzieci (połowa całkowitej kwoty odliczenia za dwoje dzieci).

Ad. 2

Wnioskodawca uważa, że zasadnym jest, aby w przyszłorocznym zeznaniu PIT-37 za 2023 r. miał możliwość odliczenia ulgi na dzieci po połowie, za miesiące kiedy sprawował opiekę pół na pół z matką, tj. do dnia (…): styczeń, luty, marzec oraz kwiecień roku 2023, czyli w zakresie: C – za 2 m-ce 2023 r. oraz B – za 2 m-ce 2023 r.

Ad. 3

Wnioskodawca uważa, że zasadnym jest, aby w zeznaniach podatkowych PIT-37 składanych po dacie (…), tj. dniu, w którym został wydany prawomocny wyrok rozwodowy Sądu (…), czyli zeznaniach za kolejne lata podatkowe 2023, 2024, 2025 itd., miał możliwość odliczania ulgi na dzieci za cały rok podatkowy, w zakresie po 6 m-cy za każde z dzieci (połowa całkowitej kwoty odliczenia za dwoje dzieci). (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu z 20 lipca 2023 r.)

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1) wykonywał władzę rodzicielską;

2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Z powyższych przepisów wynika, że odliczenie z tytułu ulgi na dzieci przysługuje za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję albo sprawował opiekę w stosunku do małoletniego dziecka. Należy jednak podkreślić, że suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, w przypadku, jeżeli obojgu rodzicom przysługuje ulga z tytułu wychowywania dziecka, ale składają oni odrębne zeznania podatkowe, każde z nich w części E. PIT/O w wierszu „liczba miesięcy, za które przysługuje ulga” wpisuje liczbę miesięcy, za które przysługuje mu ulga na dziecko, natomiast w wierszu „ Przysługujące odliczenie z tytułu ulgi na dzieci” wpisuje kwotę w przysługującej wysokości uwzględniającej w szczególności podział ulgi w ramach wspólnego limitu określonego łącznie dla obojga rodziców.

Na podstawie art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

W myśl art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję  lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Przy czym, ulga prorodzinna nie ma zastosowania w sytuacji, gdy do dziecka podatnika mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, co wynika z art. 27f ust. 7 w zw. z art. 6 ust. 8 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., które ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć  od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską  nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna),  lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie  w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

Stosownie do art. 26 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.)

§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci  i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Podkreślenia wymaga, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem zastosowania przez rodzica ulgi na małoletnie dziecko jest wykonywanie w stosunku do tego dziecka władzy rodzicielskiej.

Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1359 ze zm.):

Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.

Na mocy art. 93 § 1 ww. ustawy:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Stosownie do art. 95 § 1 ww. ustawy:

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.

Na podstawie art. 96 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.

W myśl art. 97 § 1 tejże ustawy:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Zgodnie z art. 106 ww. ustawy:

Jeżeli wymaga tego dobro dziecka, sąd opiekuńczy może zmienić orzeczenie o władzy rodzicielskiej i sposobie jej wykonywania zawarte w wyroku orzekającym rozwód, separację bądź unieważnienie małżeństwa, albo ustalającym pochodzenie dziecka.

Stosownie do treści art. 107 ww. Kodeksu:

§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.

§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.

Należy podkreślić, że separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka. Jednakże, z uwagi na dobro dziecka, sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do dziecka.

Warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”. Należy mieć na uwadze, że do nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym.

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie  w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.

O wykonywaniu władzy rodzicielskiej nie świadczy tylko sam fakt jej posiadania,  czy spełniania obowiązku alimentacyjnego, ani sporadyczne kontakty z dzieckiem. Wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na sprawowaniu faktycznej pieczy  nad małoletnim dzieckiem w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój,  a w szczególności podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych dziecka.

Zatem, wykonywanie władzy rodzicielskiej należy odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.

Przystępując do oceny możliwości zastosowania ulgi prorodzinnej – wskazać należy, że wysokość odliczenia kwoty z tytułu ulgi na dzieci, o której mowa w art. 27f ustawy, została określona na dziecko, przy czym rodzicom dziecka ustawodawca przyznał jeden wspólny limit. W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, to w określonych przypadkach każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującej kwoty ulgi. Powyższe oznacza, że suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy.

Co istotne, kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku:

a)w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,

b)w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:

-zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub

-gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Natomiast w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu Kodeksu cywilnego.

Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniach wynika, że jest Pan ojcem biologicznym oraz faktycznym na co dzień, 24 h na dobę/365 dni w roku, synów – C i B (nie mają ukończonych 18 lat). Do dnia (…), tj. dnia, w którym został wydany prawomocny wyrok rozwodowy Sądu (…) był Pan z matką dzieci w związku małżeńskim. Nie byli Państwo w separacji. Od urodzenia każdego z dzieci – obydwoje rodzice posiadali i obecnie również posiadają pełną władzę rodzicielską w stosunku do małoletnich dzieci. Od urodzenia każdego z dzieci – wykonywał Pan i wykonuje władzę/przywilej/radość rodzicielską w stosunku do małoletnich synów, obejmującą swym zakresem m.in. dbanie o prawidłowy rozwój dzieci poprzez kształtowanie ich właściwego zachowania, rozwijanie ich zainteresowania, wykonywanie pieczy nad dziećmi i majątkiem dzieci, ponoszenie kosztów związanych z utrzymaniem oraz potrzebami dzieci, wykazywanie zainteresowania ich wychowaniem, troskę się o fizyczny i duchowy rozwój dzieci, branie czynnego udziału w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami, leczeniem itp. Matka małoletnich synów również wykonywała władzę rodzicielską. Miejsce zamieszkania małoletnich dzieci od ich urodzenia było, jest i będzie takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, tj. Pana i matki dzieci. Pomimo orzeczonego rozwodu dzieci nadal zamieszkują z Panem i matką. Mieszkacie wszyscy, we czwórkę, razem w jednym domu, pod jednym dachem i adresem, dzieląc i korzystając wspólnie ze wszystkich pomieszczeń domu (łazienki, kuchni, holu, pokoi, garażu, ogrodu). Do dnia (…) miał Pan z matką dzieci umowę, zgodne z którą opiekowaliście się dziećmi oraz partycypowaliście w kosztach ich utrzymania dokładnie po połowie. Wiązało to się z tym, że wszystkie koszty utrzymania dzieci dzieliliście dokładne po połowie. Wszystkie posiłki dla dzieci robiliście po połowie. Wszelkie sprawy logistyczne wykonywaliście po połowie. Do dnia (…) wykonywał Pan władzę i przywilej rodzicielski oraz sprawował opiekę faktyczną nad dziećmi 24 h na dobę/365 dni w roku, w zakresie równym jak ich matka, w czasookresach uzgodnionych z matką dzieci: budził rano dzieci do szkoły, przygotowywał dzieciom ubrania oraz przygotowywał śniadanie pierwsze w domu oraz drugie zabierane do szkoły, odwoził dzieci do szkoły, przywoził dzieci ze szkoły (o ile nie wracały samodzielnie), pomagał przy odrabianiu lekcji, zawoził oraz przywoził dzieci na zajęcia dodatkowe, np. (...), robił pranie rzeczy dzieci, rozwieszał, składał i układał w szafach, przygotowywał kolację dzieciom, pomagał, ogarniał przy myciu, kąpieli (o ile była taka potrzeba), kładł spać młodszego syna (o ile była taka potrzeba), uczestniczył w życiu szkolnym dzieci, chodził na zebrania rodziców, przedstawienia, spotkania z wychowawcami, organizował czas wolny dzieciom na co dzień, spędzał go z nimi, jeździł rowerami, chodził na basen, na spacery, grał w piłkę, bawił się w domu i poza domem, jeździł na wycieczki itp., organizował okres wypoczynku feriowego (półkolonie zimowe) oraz letniego, wakacyjnego, kiedy to wyjeżdżali razem na wakacje, organizował opiekę lekarską, chodził z dziećmi do lekarzy, na badanie ciśnienia, pobrania krwi, (...), szczepienia m.in. przeciw COVID-19, zostawał w domu z dziećmi i opiekował się w czasie ich choroby, chodził z synem na (...), organizował wyposażenie pokojów, kupował biurka, fotele, szafki, komputery, telefony, opłacał abonament telefoniczny. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek, jeden syn uczył się w szkole podstawowej (…), natomiast drugi syn w (…). Nie ustalił Pan z matką dzieci (matka również nie ustaliła z Panem) proporcji, według której dokonywali odliczenia ulgi prorodzinnej na małoletnich synów.

Mając na uwadze powyższe informacje oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy nie porozumiał się Pan z byłą żoną co do wysokości odliczenia ulgi prorodzinnej na dzieci, a miejsce zamieszkania małoletnich dzieci było/jest/będzie, takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, to są spełnione warunki wskazane w art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, umożliwiające odliczenie kwoty tej ulgi przez obojga rodziców w równych częściach.

W konsekwencji, skoro miejsce zamieszkania małoletnich dzieci było/jest/będzie takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, stwierdzić należy, że:

-miał Pan możliwość w zeznaniu PIT-37 za cały rok 2022 r.;

-będzie miał Pan możliwość w przyszłorocznym zeznaniu PIT-37 za 2023 r.

odliczenia ulgi na dzieci wynikającej z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 50% kwoty za każdy miesiąc na małoletnich synów. Jeśli Pana sytuacja i obowiązujące prawo nie zmienią się, będzie Pan mógł skorzystać z odliczenia ulgi na dzieci wynikającej z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 50% kwoty za każdy miesiąc na małoletnich synów także w zeznaniach za kolejne lata podatkowe.

Jak już wcześniej wskazano odliczenie z tytułu ulgi na dzieci przysługuje za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, jednak suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy. Tym samym, w przypadku, jeżeli obojgu rodzicom przysługuje ulga z tytułu wychowywania dziecka, ale składają oni odrębne zeznania podatkowe, każde z nich uwzględnia kwotę w przysługującej mu wysokości, tj. w dowolnej proporcji przez nich ustalonej lub w częściach równych (po 50% kwoty).

Zatem – wbrew Pana twierdzeniu – nie może Pan odliczyć ulgi na dzieci za 2022 r., 2023 r. oraz jeśli Pana sytuacja i obowiązujące prawo nie zmienią się za kolejne lata podatkowe po 6 miesięcy na każdego z synów, ponieważ – jak wyżej wskazano – ulga na dzieci przysługuje Panu za każdy miesiąc kalendarzowy, jednak z uwzględnieniem przysługującej Panu wysokości, tj. 50% kwoty.

W związku z powyższym, pomimo, że uznaje Pan prawidłowo, że w zeznaniu PIT-37 za 2022 r., 2023 r. oraz kolejne lata podatkowe miał/będzie miał Pan możliwość odliczenia ulgi na dzieci za cały rok – z uwagi na błędną argumentację, oceniając stanowisko w zakresie pytania nr 1, nr 2 i nr 3 całościowo – uznano je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00