Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.449.2023.1.KFK

Brak prawa do odzyskania podatku przez jednostkę korzystającą ze zwolnienia podmiotowego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy oraz braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Inwestycji.

Uzupełnili go Państwo pismem z 23 sierpnia 2023 r. (wpływ 23 sierpnia 2023 r.) oraz pismem z 25 sierpnia 2023 r. (wpływ 25 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest instytucją kultury, utworzoną Uchwałą Rady Gminy i wpisaną do (…).

Posiada osobowość prawną oraz zgodnie ze statutem prowadzi działalność kulturalną oraz usługi kulturalne, posiada także przekazane przez Gminę w formie Umów Użyczenia świetlice, w związku z powyższym także na tych obiektach prowadzi działalność kulturalną.

Do zadań Wnioskodawcy, zgodnie ze Statutem, należy:(…).

Ww. zadania Wnioskodawcy realizuje w szczególności poprzez: (…).

Wnioskodawca oświadcza, że nie jest jednostką budżetową ani zakładem budżetowym.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, niepodlegającym obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Jako instytucja kultury Wnioskodawca posiada osobowość prawną i prowadzi działalność na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 z późn. zm).

Wnioskodawca oświadcza, iż wszystkie świadczone usługi dotyczą zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Dodatkowo Wnioskodawca oświadcza, iż zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy nie dokonuje dostaw, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 oraz nie świadczy usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2, a siedzibę działalności posiada na terytorium Polski.

Wnioskodawca oświadcza iż w roku 2021 oraz w roku 2022 nie przekroczyło limitu zwolnienia podmiotowego VAT, czyli kwoty 200 000,00 zł.

Ponadto każdy ewentualny osiągnięty zysk jest przeznaczony na świadczenie usług kulturalnych zgodnych ze statutem Wnioskodawcy.

30 grudnia 2021 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Samorządem Województwa o na „(…)”. Modernizacja wykonana jest z działania PROW 2014-2020 i ma na celu rozszerzenie oferty kulturalnej oraz poprawę komfortu (…). Dodatkowo, w ramach tego działania wykonano montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Wnioskodawcy.

Inwestycja została wykonana, należności za prace zostały opłacone. Wnioskodawca po zakończeniu inwestycji złożyło wniosek o płatności do instytucji udzielającej dofinansowania. Do rozliczenia umowy wymagana jest interpretacja indywidualna w sprawie braku możliwości odzyskania VAT. Interpretację tą należy złożyć wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy lub dołączyć do wniosku o płatność. Wydana Wnioskodawcy interpretacja indywidualna powinna dotyczyć przedmiotowej operacji „(…)” i powinna jednoznacznie wskazywać, czy Wnioskodawca może lub nie może odzyskać uiszczonego w związku z realizacją operacji podatku od towarów i usług (VAT).

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług – art. 86 ust. 1 – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, (...), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Dodatkowo, wg art. 87 ust. 1, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy – czyli de facto odzyskania uiszczonego podatku VAT w całości lub części.

Dodatkowo należy być zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik, posiada status podatnika – zwolniony.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro jest on zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli nie wykonuje czynności opodatkowanych, nie generuje różnicy między kwotą podatku należnego a naliczonego – nie może odzyskać podatku VAT.

Pismem z 23 sierpnia 2023 r. uzupełnili Państwo opis sprawy o następujące informacje:

1.Towary i usługi zakupione w związku z realizacją Umowy o przyznaniu pomocy z Samorządem Województwa „(…)”, wykonanej z działania PROW 2014-2020 (…), nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej.

2.Faktury zakupu w związku z realizacją Umowy o przyznaniu pomocy z Samorządem Województwa dotyczącej „(…)”, wykonanej z działania PROW 2014-2020 (…), będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Pismem z 25 sierpnia 2023 r. doprecyzowali Państwo nazwę projektu i w związku z tym:

1.Towary i usługi zakupione w związku z realizacją Umowy o przyznaniu pomocy z Samorządem Województwa dotyczącej „(…)”, wykonanej z działania PROW 2014-2020 (…), nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej.

2.Faktury zakupu w związku z realizacją Umowy o przyznaniu pomocy z Samorządem Województwa dotyczącej „(…)”, wykonanej z działania PROW 2014-2020 (…), będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 25 sierpnia 2023 r.)

1.Czy w związku z podpisaną Umową o przyznaniu pomocy z Samorządem Województwa dotyczącej „(…)” wykonanej z działania PROW 2014-2020 (…), jako instytucja kultury posiadająca osobowość prawną, prowadząca usługi kulturalne, nieosiągająca w ten sposób systematycznych zysków z tej działalności, a jakikolwiek zysk przeznaczająca na świadczenie usług kulturalnych, są Państwo zwolnieni z podatku VAT?

2.Czy w związku z podpisaną Umową o przyznaniu pomocy z Samorządem Województwa dotyczącej „(…)” wykonanej z działania PROW 2014-2020 (…), jako instytucja kultury posiadająca osobowość prawną, prowadząca usługi kulturalne, nieosiągająca w ten sposób systematycznych zysków z tej działalności, a jakikolwiek zysk przeznaczająca na świadczenie usług kulturalnych, będąca zwolnioną z podatku VAT, mogą Państwo odzyskać uiszczony w związku z realizacją umowy podatek VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko do pytania 1.

Państwa zdaniem, Wnioskodawca, świadcząc usługi kulturalne korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 113 ust. 1 zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Wnioskodawca nie osiągnął w roku podatkowym 2021 ani w roku podatkowym 2022 sprzedaży przekraczającej kwotę 200 000 zł. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 grudnia 2022 r. o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.597.2022.1.JK.

Stanowisko do pytania 2.

Państwa zdaniem, Wnioskodawca, jako podatnik zwolniony od podatku od towarów i usług, nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji, na którą podpisał umowę o przyznaniu pomocy z Samorządem Województwa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z treści art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

Bezpośredni związek dotacji z ceną (a więc cenotwórczy charakter) występuje w przypadku, gdy w sposób precyzyjny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru/usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczanego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów. Także wtedy, gdy dopłata ustalana jest jako określony procent poniesionych wydatków (określonej kategorii poniesionych wydatków), ma ona proste przełożenie na cenę świadczenia, gdy powoduje redukcję kwoty należnej od świadczeniobiorcy. W przypadku bowiem nieotrzymania dopłaty, odbiorca usług/towarów musiałby zapłacić cenę wyższą od oferowanej przez świadczeniodawcę, którego koszty (część kosztów) finansowana jest z zewnętrznego źródła.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, subwencje lub inne dopłaty o podobnym charakterze, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

W art. 113 ustawodawca zawarł regulacje dotyczące zwolnienia od podatku VAT sprzedaży dokonywanej przez podatników.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy w związku z podpisaną Umową z Samorządem Województwa o przyznaniu pomocy na inwestycję pn.: „(…)”, jako instytucja kultury posiadająca osobowość prawną, prowadząca usługi kulturalne, nieosiągająca w ten sposób systematycznych zysków z tej działalności, a jakikolwiek zysk przeznaczająca na świadczenie usług kulturalnych, są Państwo zwolnieni z podatku VAT.

Jak wynika z opisu sprawy,przyznana pomoc z Samorządu Województwa na modernizację (…), nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności opodatkowanej. Zatem, jak wynika z wyżej powołanego art. 29a, otrzymana przez Państwo pomoc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie wliczana do limitu wartości sprzedaży uprawniającej do korzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Ponadto wskazali Państwo, że wartość sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł, nie dokonują Państwo dostaw, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 oraz nie świadczą usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy. Wobec powyższego, mogą Państwo korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy do momentu, gdy wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ww. przepisu nie przekroczy kwoty 200.000 zł.

Natomiast jeżeli faktyczna wartość sprzedaży przekroczy kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy lub jeśli będą Państwo wykonywali czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy, wówczas sprzedaż dokonywana przez Państwa nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że ewentualna utrata zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy, nie pozbawia podatnika prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług kulturalnych, które przysługuje mu w wyniku spełnienia przesłanki przedmiotowej dotyczącej rodzaju świadczonych usług.

Podsumowując, w związku z podpisaną Umową o przyznaniu pomocy z Samorządem Województwa, dotyczącej inwestycji pn.: „(…)”, jako instytucja kultury posiadająca osobowość prawną, prowadząca usługi kulturalne, nieosiągająca w ten sposób systematycznych zysków z tej działalności, a jakikolwiek zysk przeznaczająca na świadczenie usług kulturalnych, mogą Państwo korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowiskow zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą kwestiibraku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z podpisaną Umową z Samorządem Województwa o przyznaniu pomocy na inwestycję pn.: „(…)”.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6l ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie istnieje przesłanka negatywna, określona w art. 88 ust. 4 ustawy, gdyż nie są Państwo zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, bowiem korzystają Państwo ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Zatem wydatki do realizacji inwestycji ponoszą Państwo jako podatnik VAT korzystający ze zwolnienia podmiotowego. Tym samym, wydatki te nie są wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. A zatem, warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego w przedmiotowej sprawie nie są spełnione. Tym samym, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją opisanego projektu.

W konsekwencji, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z realizacją ww. inwestycji nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tych warunków, nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w związku z podpisaną Umową o przyznaniu pomocy z Samorządem Województwa dotyczącej inwestycji pn.: „(…)”, wykonanej z działania PROW 2014-2020 (…), jako instytucja kultury posiadająca osobowość prawną, prowadząca usługi kulturalne, nieosiągająca w ten sposób systematycznych zysków z tej działalności, a jakikolwiek zysk przeznaczająca na świadczenie usług kulturalnych, będąca zwolnioną z podatku VAT, nie mają Państwo prawa do odzyskania podatku VAT.

Zatem Państwa stanowiskow zakresie pytania nr 2 uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego

i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00