Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.408.2023.3.DA

Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 24 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na dziecko. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 lipca 2023 r. oraz pismami z 28 lipca 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Za lata 2021 i 2022 rozliczyła się Pani z podatku dochodowego od osób fizycznych wspólnie ze swoim mężem, posiada z nim Pani wspólność ustawową. W rozliczeniach tych (PIT-36 oraz załącznik PIT/M) zostały wykazane dochody Państwa małoletniego syna − … (urodzonego … 2006 r.), który uczy się w szkole średniej.

Poniżej wskazuje Pani dochody małoletniego syna:

-za 2021 r. w kwocie 39 485,64 zł (w tym PIT-36: 34 284,64 zł, doliczone do dochodów rodziców; PIT-37: 5 201 zł, złożony na …),

-za w 2022 r. w kwocie 99 382,39 zł (w tym PIT-36: 94181,73 zł, doliczone do dochodów rodziców; PIT-37: 5 200,66 zł, złożony na …).

Pani wraz z mężem są rodzicami trójki małoletnich dzieci, w stosunku do których w latach podatkowych 2021 i 2022 wykonywali władzę rodzicielską. … urodzony … 2006 r., … urodzony … 2008 r., … urodzona … 2012 r.

W rozliczeniu PIT-36 za 2021 r. pierwotnie w ramach ulgi na dzieci wykazała Pani wraz z mężem trójkę swoich dzieci. Następnie w 2023 r. złożyli Państwo korektę do PIT-36 za 2021 r., wykazując dwójkę swoich dzieci (… i …).

W rozliczeniu PIT-36 za 2022 r. w ramach ulgi na dzieci wykazała Pani wraz z mężem dwójkę swoich dzieci (… i …).

Ponadto wskazuje Pani, że nie zawierała w 2021 r. i 2022 r. umowy cywilno-prawnej w imieniu swojego małoletniego syna. Prawo do zarządu majątkiem Pani syna nie zostało w żaden sposób ograniczone. Pani małoletni syn posiada miejsce stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czyli posiada nieograniczony obowiązek podatkowy. W okresie stanowiącym przedmiot zapytania nie miały zastosowania wobec Pani i Pani małoletniego syna przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że w latach podatkowych 2021-2022 Pani małoletnie dzieci (dwóch synów i córka) uczyły się w szkołach odpowiednio:

a)w roku szkolnym 2020/2021:

-… − szkoła podstawowa,

-… − szkoła podstawowa,

-… − szkoła podstawowa.

b)w roku szkolnym 2021/2022:

-… − szkoła ponadpodstawowa,

-… − szkoła podstawowa,

-… − szkoła podstawowa.

c)w roku szkolnym 2022/2023:

-… − szkoła ponadpodstawowa,

-… − szkoła ponadpodstawowa,

-… − szkoła podstawowa.

W latach 2021-2022 posiadała Panipełną władzę rodzicielską względem swoich małoletnich dzieci − …, … i …; ojciec małoletnich dzieci również posiadał względem nich pełną władzę rodzicielską. W przedmiotowych latach faktycznie wykonywała Pani wraz ze swoim mężem władzę rodzicielską w stosunku do trójki małoletnich dzieci (uczestniczyli Państwo w ich wychowaniu, sprawowali nad nimi pieczę/opiekę, ponosili koszty ich utrzymania, troszczyli się o ich rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczali potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, pomagali w edukacji szkolnej, rozwijaniu zainteresowań dzieci, zapewniali im Państwo wypoczynek itp.).

Nie jest Pani matką i opiekunem prawnym innych dzieci (niż wymienionych w treści wniosku dzieci).

W 2021 r. i 2022 r. dochody Pani i Pani męża przekroczyły łącznie kwotę 112 000 zł (w każdym z tych lat). W ww. latach podatkowych osiągnęła Pani dochody z tytułu umowy o pracę, opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowych latach nie prowadziła Pani działalności gospodarczej oraz nie uzyskała innych dochodów.

Pani syn …, w okresie będącym przedmiotem zapytania nie wstąpił w związek małżeński.

Dochody Pani syna … w 2021 r. pochodziły:

-z tytułu prowadzenia przez niego swojego kanału w serwisie internetowym …,

-z tytułu otrzymywanych wpłat w serwisie internetowym …,

-z tytułu otrzymywanych wpłat na konto ….

Ponadto, Pani syn otrzymał przedmioty do prezentacji i testowania, które pozostały na jego stanie.

Dochody Pani syna … za 2021 r. (korzyści finansowe) podlegały doliczeniu do dochodów rodziców, które zostały wykazane w Pani rozliczeniu (wspólnie z Pani małżonkiem) w PIT-36 oraz w załączniku PIT/M. Dochody (przedmioty oddane Pani synowi do swobodnego użytku), które nie podlegały doliczeniu do dochodów rodziców, wykazane zostały w rozliczeniu PIT-37, złożonym na imię dziecka … (podpisanym przez rodzica, czyli przez Panią). Powyższy sposób rozliczenia w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie rozliczenia dochodów małoletniego dziecka … jest zgodny z interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0114-KDIP3-2.4011.49.2022.3.AC z dnia 11 marca 2022 r.

W 2021 r. nie zostały pobrane i odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, ale jednocześnie informuje Pani, że należny podatek dochodowy z tytułu dochodów uzyskanych przez …, doliczonych do dochodów rodziców, które zostały wykazane w Pani rozliczeniu (wspólnie z Pani małżonkiem), został uregulowany w PIT-36 oraz w załączniku PIT/M.

W odniesieniu do dochodu w PIT-37 za 2021 r. − nie zaistniał obowiązek podatkowy od osób fizycznych, z uwagi na kwotę dochodu, która była wolna od podatku i dlatego nie zostały pobrane i odprowadzone zaliczki.

Dochody Pani syna … w 2022 r. pochodziły:

-z tytułu prowadzenia przez niego swojego kanału w serwisie internetowym …,

-z tytułu otrzymywanych wpłat w serwisie internetowym …,

-z tytułu otrzymywanych wpłat na konto …,

-z tytułu umowy zlecenia (PIT-11),

-z tytułu umowy o dzieło (PIT-11),

-z tytułu umowy o dzieło (przeniesienie majątkowych praw autorskich oraz przekazanie innych uprawnień do utworów powstałych w ramach wykonywania tych świadczeń, zgodnie z umową) – PIT-11.

Ponadto, Pani syn otrzymał przedmioty do prezentacji i testowania, które pozostały na jego stanie.

Dochody Pani syna … za 2022 r. (korzyści finansowe) podlegały doliczeniu do dochodów rodziców, które zostały wykazane w Pani rozliczeniu (wspólnie z Pani małżonkiem) w PIT-36 oraz w załączniku PIT/M. Dochody (przedmioty oddane Pani synowi do swobodnego użytku), które nie podlegały doliczeniu do dochodów rodziców oraz dochody wynikające z powyższych umów, wykazane zostały w rozliczeniu PIT-37, złożonym na imię dziecka … (podpisanym przez rodzica, czyli przez Panią).

W 2022 r. nie zostały pobrane i odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, ale jednocześnie informuje Pani, że należny podatek dochodowy z tytułu dochodów uzyskanych przez …, doliczonych do dochodów rodziców, które zostały wykazane w Pani rozliczeniu (wspólnie z Pani małżonkiem), został uregulowany w PIT-36 oraz w załączniku PIT/M.

W odniesieniu do dochodu … w PIT-37 za 2022 r. − zostały pobrane i odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W latach 2021 i 2022 Pani dzieci: …, … i … nie pobierały zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.

Prawo do skorzystania z ulgi na dzieci w latach podatkowych 2021 i 2022, których dotyczy przedmiotowy wniosek, nie było przedmiotem postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego (tj. art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), przysługuje Pani prawo do skorzystania z ulgi na małoletnie dziecko − …, urodzonego … 2006 r.?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa Pani, że w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje Pani prawo do ulgi na dziecko, jakim jest małoletni syn …, urodzony … 2006 r. zarówno za 2021 r., jak i za 2022 r., bez względu na wielkość jego dochodu osiągniętego w 2021 r. i w 2022 r.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ww. ustawy, podatnikom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r.:

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Na mocy art. 27f ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r.):

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r.:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł;

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 30 czerwca 2022 r.):

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł;

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 27ea, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Stosownie zaś do art. 27f ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2022 r.):

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł;

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Jak stanowi art. 27f ust. 2a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2022 r.):

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Zgodnie zaś z art. 27f ust. 2a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2022 r.):

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

W myśl art. 27f ust. 2b ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Stosownie do treści art. 27f ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

W świetle art. 27f ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

W myśl art. 27f ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r.):

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Stosownie zaś do art. 27f ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r.):

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Art. 27 ust. 6 cytowanej ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r.) wskazuje, że:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Zaś art. 27 ust. 6 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 30 czerwca 2022 r.) wskazuje, że:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 27ea ust. 1 pkt 2 lit. b i c, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Natomiast w myśl art. 27 ust. 6 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2022 r.):

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

W myśl art. 27f ust. 7 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r.):

Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Zaś zgodnie z art. 27f ust. 7 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r.):

Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pozostający w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej:

1) przez cały rok podatkowy albo

2) od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego - w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego

- mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot pomniejszających dochód; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r.):

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Stosownie do art. 6 ust. 9 ww. ustawy (obowiązującego do 31 grudnia 2021 r.):

Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Stosownie do art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r., który ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2021 r.):

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 8 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2022 r.):

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z informacji przedstawionych przez Panią wynika, że w latach 2021-2022 sprawowała Pani wraz z mężem władzę rodzicielską w stosunku do trojga małoletnich dzieci (…, …, …), z których … uzyskał przychód:

a)w 2021 r.:

-z tytułu prowadzenia przez niego swojego kanału w serwisie internetowym …,

-z tytułu otrzymywanych wpłat w serwisie internetowym …,

-z tytułu otrzymywanych wpłat na konto ….

b)w 2022 r.:

-z tytułu prowadzenia przez niego swojego kanału w serwisie internetowym …,

-z tytułu otrzymywanych wpłat w serwisie internetowym …,

-z tytułu otrzymywanych wpłat na konto …,

-z tytułu umowy zlecenia (PIT-11),

-z tytułu umowy o dzieło (PIT-11),

-z tytułu umowy o dzieło (przeniesienie majątkowych praw autorskich oraz przekazanie innych uprawnień do utworów powstałych w ramach wykonywania tych świadczeń, zgodnie z umową) – PIT-11.

Ponadto, w latach 2121-2022 Pani syn otrzymał przedmioty do prezentacji i testowania, które pozostały na jego stanie.

Powzięła Pani wątpliwość, czy za lata 2021 i 2022 przysługuje Pani prawo do odliczenia ulgi prorodzinnej na troje dzieci, w tym na małoletniego syna …, który w przedmiotowych latach uzyskał dochód.

Należy zwrócić uwagę, że prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na dziecko, które uzyskuje dochód, ma znaczenie tylko i wyłącznie w przypadku dziecka pełnoletniego. Natomiast w przypadku dziecka małoletniego, które nie ukończyło jeszcze 18 roku życia, wysokość uzyskanych przez niego zarobków w żaden sposób nie ogranicza prawa do skorzystania z ulgi prorodzinnej przez rodzica (opiekuna).

Zatem, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przysługuje Pani prawo do odliczenia ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości w związku ze sprawowaniem przez Panią władzy rodzicielskiej w stosunku do trójki małoletnich dzieci, w tym również na Pani najstarszego syna w zeznaniu podatkowym za 2021 r. i 2022 r.

Jednocześnie wskazujemy, że stosownie do art. 81 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ww. ustawy). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a ww. ustawy.

Wobec powyższego wskazać należy, że w stosunku do małoletniego syna …, w związku ze sprawowaniem nad nim władzy rodzicielskiej przysługuje Pani za 2021 r. i 2022 r. prawo do skorzystania z ulgi określonej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ do dziecka małoletniego nie stosuje się kryterium dochodowego, o którym mowa w cytowanych przepisach.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania i własnego stanowiska w sprawie, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. Z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie dotyczy innych osób.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00