Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.406.2023.3.AMA

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z działaniami z zakresu CSR.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w kwestii prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i rachunków dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektów w ramach Programu oraz wydatki związane z organizacją spotkań liderów.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 sierpnia 2023 r. (wpływ 9 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

X sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) należy do grupy Y, która jest jednym z wiodących dostawców („…”). Grupa specjalizuje się w („…”). Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą.

Spółka cyklicznie organizuje wydarzenia („…”) oraz („…”) (dalej: Program), w ramach których realizowane są wybrane projekty wolontariatu pracowniczego. Zasady organizacji wydarzenia w 2023 r. zostały ujęte w („…”) oraz w („…”). Analogiczne regulaminy są przygotowywane dla („…”).

W ramach Programu pracownicy oraz współpracownicy Spółki (np. pracownicy klientów, pracownicy przewoźników, kurierzy) tworzą zespoły, przy czym co najmniej lider projektu lub jego zastępca musi być pracownikiem X sp. z o.o. Zespoły zgłaszają projekty do oceny. Zgłoszenia oceniane są przez Kapitułę Konkursu, która przyznaje określonej liczbie wybranych projektów wsparcie finansowe. Poziom dofinansowania jest skorelowany z oceną projektu. Beneficjentami projektów mogą być organizacje, np. szpitale, fundacje, stowarzyszenia lokalne, domy opieki, hospicja, schroniska dla zwierząt, domy dziecka, kluby lub gminy. Projekty mające na celu pomoc osobom indywidualnym nie są akceptowane. Projekty muszą zostać zrealizowane w z góry określonym terminie.

Celem Programu jest wsparcie pracowników oraz współpracowników Spółki w realizacji projektów dobroczynnych oraz promowanie działalności charytatywnej. Zaangażowanie w wolontariat ma służyć również lepszej integracji w ramach Spółki. Przykładowe projekty realizowane w ramach Programu:

-rewitalizacja terenów zielonych w celu pozyskania ich dla rekreacji,

-organizacja zajęć dla osób starszych przebywających w domach opieki,

-organizacja zajęć dla dzieci w domach dziecka, świetlicach,

-wsparcie dla schroniska dla zwierząt (porządki, wyprowadzanie psów itp.).

Projekty realizowane są przez pracowników w ramach ich czasu wolnego (nie w godzinach pracy).

Zakupy w ramach projektu muszą zostać udokumentowane fakturami lub rachunkami wystawionymi na Spółkę, w przeciwnym razie nie będą przyjmowane do rozliczenia. Lider projektu lub jego zastępca (pracownik Wnioskodawcy) odpowiada za prawidłową realizację projektu. Kwota dofinansowania może zostać wypłacona wyłącznie osobie, która jest pracownikiem Wnioskodawcy. Osoba ta odpowiada za rozliczenie finansowe projektu, a zwłaszcza dostarczenie faktur.

Zespoły, które otrzymają dofinansowanie muszą przygotować raport z działań według ustalonego wzoru oraz rozliczyć dofinansowanie na podstawie faktur i rachunków wystawionych na Spółkę w określonym terminie. W ramach rozliczenia projektu oprócz faktur (rachunków) dostarczana jest też dokumentacja fotograficzna realizacji projektu.

Rozliczenie się pracowników z przekazanych im kwot dofinansowania jest nadzorowane przez Zespół („…”) działający w strukturach Wnioskodawcy. W przypadku braku przedstawienia do rozliczenia faktur/rachunków za dokonane w ramach realizacji projektu zakupy, nierozliczona kwota dofinansowania zostanie potrącona z wynagrodzenia pracownika, któremu wypłacono dofinansowanie.

Wydatki ponoszone w ramach projektów to przykładowo:

-koszty zakupu narzędzi do prac porządkowych,

-koszty zakupu karmy dla zwierząt,

-koszty zakupu sprzętu do zajęć dla dzieci i seniorów (np. instrumentów muzycznych),

-koszty wynajęcia sprzętu wykorzystywanego dla potrzeb projektów (np. dmuchańców dla dzieci),

-koszty ciepłych napojów i posiłku dla wolontariuszy pracujących w zimie,

-koszty gadżetów z logo Spółki rozdawanych w trakcie zajęć (np. kolorowanki, breloki, piórniki, zestawy do sadzenia roślin),

-koszty koszulek z logo Spółki przekazywanych wolontariuszom.

Dodatkowo, Spółka poniosła w 2022 roku koszty organizacji spotkania szkoleniowo-integracyjnego dla liderów projektów, w tym koszty przejazdów na miejsce spotkania, koszty cateringu i noclegów. Spotkania takie mogą być też organizowane w przyszłości.

W odpowiedzi na wezwanie w piśmie z 4 sierpnia 2023 r. (wpływ 9 sierpnia 2023 r.), w odpowiedzi na pytania Organu, wskazali Państwo, że:

Ad. I

1. W ramach Programu realizowane są projekty zgłaszane przez pracowników Spółki. We wniosku o dofinansowanie danego projektu wnioskodawca (lider projektu) wskazuje kwotę dofinansowania, beneficjenta projektu oraz cel projektu, czyli na co zostaną przeznaczone uzyskane środki. Wobec tego każdy wydatek związany z Programem jest z góry zdefiniowany jako przeznaczony na realizację danego projektu.

Analogicznie w przypadku wydatków na organizację spotkania liderów - poniesione przez Spółkę wydatki były związane wyłącznie z organizacją tego spotkania i w momencie ich poniesienia przeznaczenie tych wydatków było już Spółce znane.

2. Działalność Spółki jest prowadzona na warunkach konkurencyjności.

3. Przedmiotem działalności Spółki jest głównie transport towarów (drogowy, kolejowy, morski oraz lotniczy) i usługi magazynowania, a więc klientami/kontrahentami Spółki są podmioty gospodarcze z właściwie wszystkich branż.

4. Działania podejmowane przez Spółkę w ramach CSR nie są skierowane do kontrahentów. Beneficjentami tych działań są organizacje pozarządowe, szpitale, placówki edukacyjne itp. Klienci i dostawcy Spółki są jednak zachęcani do współudziału w tych działaniach wraz z pracownikami Spółki. Jednym z kryteriów oceny czy dany projekt zostanie objęty Programem jest to, czy angażuje on poza pracownikami Spółki także jej klientów.

5. Bezpośrednim celem wydatków ponoszonych przez Spółkę w ramach Programu nie jest promocja Spółki. Działalność ta jest w przypadku Spółki ruchem oddolnym, zainicjowanym przez pracowników. Głównym jej celem jest stworzenie pracownikom warunków do działań prospołecznych o charakterze wolontariatu. Niemniej, działalność w ramach Programu pozwala też na budowanie wizerunku Spółki wobec jej klientów i kontrahentów jako podmiotu zaufanego i postępującego etycznie. Jednocześnie Spółka buduje swój wizerunek jako dobrego pracodawcy, stwarzającego swoim pracownikom możliwości działań społecznych. W perspektywie długofalowej działalność ta wpływa zatem na wizerunek Spółki, jednak kreowanie tego wizerunku nie jest celem samym w sobie podejmowanych przez Spółkę (a właściwie przez jej pracowników) działań. Spółka buduje w ten sposób swoją markę jako pracodawca.

6. W perspektywie długofalowej realizacja projektów pozwala na stworzenie wizerunku Spółki jako zaufanego pracodawcy, pozwalającego pracownikom realizować wybrane przez nich cele związane z funkcjonowaniem w społeczeństwie jako osoby udzielające wsparcia innym. Poprzez te działania Spółka nie promuje świadczonych przez siebie usług, jednak buduje wizerunek etycznego, zaufanego podmiotu.

7. Działalność w zakresie CSR nie jest działalnością marketingową.

8. Działalność w zakresie CSR nie ma na celu zachęcenia klientów, w tym potencjalnych klientów, do nabywania usług Spółki. Działania te mają wpływ na klientów/kontrahentów w ten sposób, że są oni zachęcani do współudziału w tych działaniach, co pośrednio przyczynia się do budowania relacji.

9. Działalności w zakresie CSR nie towarzyszy publiczna kampania reklamowa/marketingowa dotycząca świadczonych przez Spółkę usług. Relacje z realizacji Programu są jednak zamieszczane na profilach Spółki w mediach społecznościowych, o Programie informowane są także media tradycyjne. W roku 2023 w związku z 15-leciem Programu na zlecenie Spółki ukazały się artykuły prasowe o Programie. Relacje z poszczególnych działań mogą być też zamieszczane w mediach społecznościowych na prywatnych profilach pracowników Spółki (Spółka nie jednak ma na to wpływu).

10. Program ma swój własny logotyp. Pracownicy uczestniczący w projektach otrzymują koszulki z logotypem Programu, na koszulkach jest też umieszczone logo Spółki. Dodatkowo, logo Spółki jest umieszczane na gadżetach rozdawanych beneficjentom projektów, związanych tematycznie z danym projektem (np. w przypadku zajęć świetlicowych dla dzieci takim gadżetem mogą być kolorowanki czy piórniki).

11. Projekty realizowane w ramach Programu nie są związane z profilem działalności Spółki - nie są to projekty z obszaru działalności Spółki.

12. Uczestnicy (beneficjenci) projektów korzystają z nich nieodpłatnie.

13. Wolontariat pracowniczy jako przykład aktywności w obszarze CSR to element działalności firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju i jako taki uwzględniony jest w przygotowanym cyklicznie od 2010 roku raporcie („…”) (raport pozwalający na ocenę danego podmiotu w kategoriach: środowisko, społeczna odpowiedzialność, ład korporacyjny; w oparciu o te czynniki tworzone są ratingi i oceny pozafinansowe przedsiębiorstw, państw i innych organizacji). Raporty („…”) powstają co dwa lata, obecnie trwają prace nad najnowszym raportem.

14. Do tej pory zostało zorganizowane jedno takie spotkanie. Stanowiło ono platformę do wymiany doświadczeń w zakresie wolontariatu pracowniczego. Dodatkowo zorganizowano szkolenia dla uczestników dotyczące prowadzenia projektów z zakresu wolontariatu pracowniczego, tworzenia dokumentacji fotograficznej takich projektów. Spółka planuje, że formuła przyszłych spotkań będzie analogiczna.

Ad III

1.Spółka prowadzi przede wszystkim działalność opodatkowaną VAT. Spółka sporadycznie realizuje sprzedaż zwolnioną z opodatkowania VAT, sprzedaż ta stanowi mniej niż 1% łącznej sprzedaży Spółki.

2.Wydatki ponoszone na realizację projektów i spotkania liderów są dokumentowane fakturami z wykazaną na nich kwotą VAT.

3.Wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację Programu są pośrednio związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością, gdyż pozwalają na stworzenie pozytywnego wizerunku Spółki jako pracodawcy. W rezultacie pracownicy czują się bardziej związani ze Spółką. Z drugiej strony, w przypadku tworzenia nowych miejsc pracy Spółka będzie chętniej wybierana jako pracodawca przez osoby poszukujące pracy. Pozwala to zminimalizować ryzyko zakłóceń w prowadzeniu działalności ze względu na nieplanowane braki kadrowe. Program pozwala też na budowanie ogólnego wizerunku firmy jako podmiotu etycznego i godnego zaufania.

4.Tak, na cele projektów były nabywane usługi noclegowe oraz gastronomiczne. W przypadku tych wydatków związany z nimi podatek naliczony nie został przez Spółkę odliczony.

5.Stworzenie pozytywnego wizerunku Spółki jako pracodawcy pozwala zminimalizować ryzyko zakłóceń w prowadzeniu działalności ze względu na nieplanowane braki kadrowe, co pośrednio ma wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność. Wydatki ponoszone na realizację Programu nie przyczyniają się do powstania konkretnych przychodów ze sprzedaży opodatkowanej VAT, ale są ogólnie związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością ze względu na to, że pozwalają zabezpieczyć prowadzenie tej działalności i budować markę Spółki jako dobrego pracodawcy i podmiotu godnego zaufania.

6.Nieponiesienie wydatków opisanych we wniosku może spowodować w perspektywie długofalowej odpływ pracowników, którzy będą szukali pracodawcy dającego im możliwość realizacji ich potrzeb w zakresie funkcjonowania w społeczeństwie. Odpływ pracowników będzie miał zaś wpływ na zakres prowadzonej przez Spółkę działalności i możliwość generowania przez nią obrotu opodatkowanego VAT. Działania w ramach programu przyczyniają się też do budowanie relacji z klientami / kontrahentami, zatem niepodejmowanie tych działań wpłynęłoby na osłabienie tych relacji.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczenie pytania jak we wniosku)

2.Czy Wnioskodawca jest uprawniony do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i rachunków dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektów w ramach Programu oraz wydatki związane z organizacją spotkań liderów zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Ad. 2. W ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i rachunków dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektów w ramach Programu oraz wydatki na organizację spotkania integracyjno-szkoleniowego dla liderów projektów zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, innych niż dokumentujących zakup usług noclegowych i gastronomicznych.

UZASADNIENIE

Ad. 2 Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z regulacji ustawy o VAT wynika więc, że prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego przysługuje podatnikowi VAT, kiedy spełnione są następujące warunki:

-towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek VAT został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,

-nie zachodzi żadna sytuacja wyłączająca możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazana w art. 88 ustawy o VAT.

Regulacje ustawy o VAT nie określają, w jaki sposób towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek VAT został naliczony, muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) wskazuje jednak, że podatnik ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli nabywane przez niego towary i usługi są bezpośrednio lub pośrednio związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. TSUE dopuszcza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesienia przez podatnika kosztów, które mają związek z całością działalności gospodarczej podatnika, przykładowo w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. (sygn. akt. C-104/12), podkreślając, że „Podatnik korzysta jednak z prawa do odliczenia również w sytuacji braku bezpośredniego związku między konkretną transakcją na wcześniejszym etapie obrotu a transakcją lub transakcjami na późniejszym etapie obrotu powodującymi powstanie prawa do odliczenia, jeżeli cena nabycia otrzymanych świadczeń wchodzi w zakres ogólnych kosztów działalności podatnika i stanowi w związku z tym element ceny dostarczanych przez niego towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju koszty mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika”. Powyższe stanowisko jest ugruntowane w orzecznictwie TSUE (por. również wyroki z 22 października 2015, sygn. akt. C-126/14, z dnia 8 lutego 2007 r., sygn. akt. C-435/05).

Ponadto, w wyrokach TSUE wielokrotnie podkreśla się, że prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowi fundamentalne prawo podatnika, które nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Stanowi ono integralną część systemu VAT, kluczową dla zapewnienia realizacji zasady neutralności wyrażonej w art. 1 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (tekst jedn.: Dz. Urz. UE z 2006 r. nr L 347). Możliwość odliczenia podatku VAT nie powinna więc być traktowana jako przywilej podatnika.

Odnosząc powyższe rozważania do sytuacji Wnioskodawcy opisanej w niniejszym wniosku, należy zauważyć, że choć nabywane przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektów objętych Programem towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w sposób bezpośredni, niewątpliwie istnieje pośredni związek pomiędzy tymi zakupami a dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą opodatkowaną. Jak już wskazano wyżej, realizacja projektów, z którymi związane są zakupy towarów i usług, wpisuje się w definicję działań CSR. Strategia zarządzania CSR odnosi się natomiast do całokształtu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w wyniku której dochodzi do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy więc uznać, że wydatki na towary i usługi nabywane w ramach Programu mają bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej Spółki.

Analogicznie wydatki na organizację spotkania szkoleniowo-integracyjnego dla liderów projektów należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Spotkania pozwalające na wymianę doświadczeń oraz zacieśnianie relacji osób odpowiedzialnych za realizację projektów dobroczynnych przekładają się na lepszą organizację działań CSR. Wydatki na organizację spotkań szkoleniowo-integracyjnych również więc mają związek z całością działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Korzyści Wnioskodawcy wynikające z podejmowania działań CSR zostały wyszczególnione w części 1 niniejszego uzasadnienia. Pozytywny wpływ aktywności CSR na ogólną działalność gospodarczą Spółki, przejawia się między innymi w promocji Spółki jako odpowiedzialnego społecznie i ekologicznie podmiotu, co zapewnia poprawę relacji z podmiotami działającymi w lokalnym otoczeniu, w tym z interesariuszami i lokalnymi władzami oraz poszerzenie perspektyw powodzenia działalności gospodarczej w dłuższym okresie. Rozwój Spółki jest bowiem związany z jej odbiorem w otoczeniu lokalnym oraz tworzeniem trwałych więzi pomiędzy Spółką a jej pracownikami zaangażowanymi w projekty w ramach Programu. Dzięki przedsięwzięciom realizowanym pod patronatem Wnioskodawcy pracownicy zyskują poczucie identyfikacji z wartościami prezentowanymi przez Wnioskodawcę, co wzmacnia ich motywację i lojalność. Zespoły zaangażowane w działania dobroczynne objęte Programem składają się nie tylko z pracowników Spółki, ale również z pracowników kontrahentów lub innych osób z otoczenia Spółki. Należy zatem uznać, że pozytywnym efektem działań CSR jest również w pewnym zakresie zacieśnianie relacji gospodarczych. Powyższe aspekty przekładają się na generowany przez Spółkę obrót.

Na temat możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupów przeznaczonych na działalność CSR wypowiedział się także NSA m.in. w wyroku z 8 marca 2022 r. (sygn. akt. I FSK 1760/18), w którym zaprezentował stanowisko, że " (...) wydatki na nabycie towarów i usług, poniesione w związku z realizacją społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną, przekładając się bezpośrednio na wizerunek firmy, pośrednio więc na generowanie obrotu. Jest to bowiem koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, polegająca na świadomym, zrównoważonym działaniu zorientowanym nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględniającym potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych i ekologicznych w otoczeniu firmy.” Powyższy pogląd został wyrażony przez NSA również m.in w wyrokach z 2 kwietnia 2019 r. (sygn. akt. I FSK/561/17), z 26 września 2018 r. (sygn. akt II FSK 2500/16), z 13 czerwca 2018 r. (sygn. akt. I FSK 1420/16) oraz z 13 listopada 2013 r. (sygn. akt I FSK 1606/12).

Należy jednocześnie zauważyć, że zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Przepis ten wskazuje konkretne rodzaje wydatków, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego przy ich zakupie. Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że tylko wtedy, gdy w ramach realizacji projektów dojdzie do nabycia usług noclegowych i gastronomicznych Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu tych usług, natomiast w stosunku do pozostałych zakupów związanych z Programem takie prawo będzie występować.

Dodatkowo należy wskazać, że w przedmiotowym stanie faktycznym nie zachodzi żadna sytuacja wyłączająca możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazana w dalszej części art. 88 ustawy o VAT.

Wobec powyższego należy uznać, że Wnioskodawca zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i rachunków z tytułu zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektów w ramach Programu z zakresu CSR, innych niż dokumentujących zakup usług noclegowych i gastronomicznych.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów na cele realizowanej działalności CSR została potwierdzona przez Dyrektora KIS przykładowo w interpretacjach indywidualnych z:

-13 kwietnia 2022 r. (0111-KDIB3-2.4012.36.2021.2.AZ),

-26 sierpnia 2022 r. (1462-IPPP3.4512.974.2016.11.S/JG),

-3 stycznia 2020 r. (IPPP1/4512-247/15-2/AS).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570). W myśl tego przepisu,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Dla prawa do odliczenia podatku naliczonego wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Przy tym podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W tym miejscu należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług oraz czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tych czynności.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że należą Państwo do grupy Y, która jest jednym z wiodących dostawców zintegrowanych rozwiązań logistycznych na skalę globalną. Są Państwo zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą.

Cyklicznie organizują Państwo wydarzenia („…”) oraz („…”), w ramach których realizowane są wybrane projekty wolontariatu pracowniczego. Zasady organizacji wydarzenia w 2023 r. zostały ujęte w („…”) oraz w („…”). Analogiczne regulaminy są przygotowywane dla („…”).

W ramach Programu Państwa pracownicy oraz współpracownicy (np. pracownicy klientów, pracownicy przewoźników, kurierzy) tworzą zespoły, przy czym co najmniej lider projektu lub jego zastępca musi być pracownikiem X sp. z o. o. Zespoły zgłaszają projekty do oceny. Zgłoszenia oceniane są przez Kapitułę Konkursu, która przyznaje określonej liczbie wybranych projektów wsparcie finansowe. Poziom dofinansowania jest skorelowany z oceną projektu. Beneficjentami projektów mogą być organizacje, np. szpitale, fundacje, stowarzyszenia lokalne, domy opieki, hospicja, schroniska dla zwierząt, domy dziecka, kluby lub gminy. Projekty mające na celu pomoc osobom indywidualnym nie są akceptowane. Projekty muszą zostać zrealizowane w z góry określonym terminie.

Celem Programu jest wsparcie pracowników oraz współpracowników Spółki w realizacji projektów dobroczynnych oraz promowanie działalności charytatywnej. Zaangażowanie w wolontariat ma służyć również lepszej integracji w ramach Spółki. Przykładowe projekty realizowane w ramach Programu:

-rewitalizacja terenów zielonych w celu pozyskania ich dla rekreacji,

-organizacja zajęć dla osób starszych przebywających w domach opieki,

-organizacja zajęć dla dzieci w domach dziecka, świetlicach,

-wsparcie dla schroniska dla zwierząt (porządki, wyprowadzanie psów itp.).

Projekty realizowane są przez pracowników w ramach ich czasu wolnego (nie w godzinach pracy).

Zakupy w ramach projektu muszą zostać udokumentowane fakturami lub rachunkami wystawionymi na Spółkę, w przeciwnym razie nie będą przyjmowane do rozliczenia. Lider projektu lub jego zastępca (Państwa pracownik) odpowiada za prawidłową realizację projektu. Kwota dofinansowania może zostać wypłacona wyłącznie osobie, która jest Państwa pracownikiem. Osoba ta odpowiada za rozliczenie finansowe projektu, a zwłaszcza dostarczenie faktur.

Wydatki ponoszone w ramach projektów to przykładowo:

-koszty zakupu narzędzi do prac porządkowych,

-koszty zakupu karmy dla zwierząt,

-koszty zakupu sprzętu do zajęć dla dzieci i seniorów (np. instrumentów muzycznych),

-koszty wynajęcia sprzętu wykorzystywanego dla potrzeb projektów (np. dmuchańców dla dzieci),

-koszty ciepłych napojów i posiłku dla wolontariuszy pracujących w zimie,

-koszty gadżetów z logo Spółki rozdawanych w trakcie zajęć (np. kolorowanki, breloki, piórniki, zestawy do sadzenia roślin),

-koszty koszulek z logo Spółki przekazywanych wolontariuszom.

Dodatkowo, ponieśli Państwo w 2022 roku koszty organizacji spotkania szkoleniowo-integracyjnego dla liderów projektów, w tym koszty przejazdów na miejsce spotkania, koszty cateringu i noclegów. Spotkania takie mogą być też organizowane w przyszłości.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i rachunków dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektów w ramach Programu oraz wydatki związane z organizacją spotkań liderów.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście prawo to nie przysługuje – nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione – w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur regional des impots du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji nie dających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym miejscu warto przywołać orzeczenie TSUE z 8 lutego 2007 r. C‑435/05 w sprawie Investrand BV przeciwkoStaatssecretaris van Financiën, wskazane również przez Wnioskodawcę jako wyraz ugruntowanej linii orzeczniczej w TSUE w zakresie przyznawania prawa do odliczenia podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku.

Należy jednak zauważyć, że w wyroku tym (pkt 23) w pierwszej kolejności TSUE wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie C‑32/03 Fini H, Zb.Orz. str. I‑1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C‑16/00 Cibo Participations, Rec. str. I‑6663, pkt 31).

Następnie w pkt 24 wyroku TSUE wskazał, że prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (zob. w szczególności ww. wyroki w sprawach Midland Bank, pkt 23 i 31 oraz Kretztechnik, pkt 36).

Ostatecznie jednak TSUE doszedł w tej sprawie do konkluzji, że artykuł 17 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że koszty usług doradczych, z których podatnik skorzystał w celu ustalenia kwoty wierzytelności stanowiącej część majątku jego przedsiębiorstwa i związanej ze sprzedażą akcji dokonaną w okresie, w którym nie był on jeszcze podatnikiem podatku VAT, z braku dowodów na to, że wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika, nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

W konsekwencji w opinii Organu, z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

Przenosząc tezy płynące z powyższego orzeczenia C-435/05 na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć, że nie można zakładać, iż w każdym przypadku ten związek pośredni zakupów uprawnia do odliczenia podatku. Oznacza to, że wydatki związane z uczczeniem jubileuszu firmy mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną, ale nie muszą.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że wbrew Państwa twierdzeniu, realizacja ww. działań nie przekłada się na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej. Trudno bowiem zaakceptować istnienie chociaż pośredniego związku dokonanych w ramach tych działań zakupów (np. karmy dla zwierząt) ze zwiększeniem sprzedaży opodatkowanej Państwa (Spółki). Wskazany przez Państwa obszar wpływu realizowanych działań (wolontariat) stanowi niewątpliwie pozytywny element prowadzonej polityki wkładu w organizacje pozarządowe, szpitale czy placówki edukacyjne, ale w opinii Organu, powiązanie ich z czynnościami opodatkowanymi Państwa Spółki jest zbyt daleko idące i niedające się zracjonalizować. Zdaniem Organu wydatki te, chociaż niewątpliwie pozytywnie wpływają na lokalną społeczność, nie wykazują ani bezpośredniego, ani pośredniego związku z Państwa działalnością opodatkowaną, polegającą na świadczeniu usług logistycznych, transportowych oraz magazynowania.

Państwa argumentacji nie można uznać za przekonywującą, albowiem sam fakt, że realizowanie ww. działania kreuje Państwa wizerunek wobec jej klientów i kontrahentów jako podmiotu zaufanego i postępującego etycznie oraz jako dobrego pracodawcy, stwarzającego swoim pracownikom możliwości działań społecznych, nie jest wystarczający do przyznania Państwu prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur z tytułu poniesienia nakładów na towary i usługi nabywane w celu realizacji przedmiotowego Programu.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, przedmiotowa inwestycja nie wpływa na wzrost Państwa konkurencyjności, lecz jedynie kształtuje pozytywny wizerunek Państwa u odbiorców usług, co pozostaje bez wpływu na opodatkowaną działalność gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. Wskazali Państwo również, że celem wydatków ponoszonych przez Spółkę w ramach Programu nie jest promocja Spółki oraz że kreowanie wizerunku Spółki nie jest celem samym w sobie podejmowanych przez Spółkę działań. Ponadto, jak wynika z wniosku, poprzez opisane działania Spółka nie promuje świadczonych przez siebie usług, działalność w zakresie CSR nie ma na celu zachęcenia klientów, w tym potencjalnych klientów, do nabywania usług Spółki. Wskazali Państwo również, że ww. działania nie są działaniami marketingowymi. Jednocześnie z wniosku nie wynika w jaki sposób działania te mają wpływ na ostatecznych kontrahentów Spółki oraz potencjalnych (przyszłych) kontrahentów.

Z przedstawionych okoliczności nie wynika aby nabyte towary/usługi miały/lub mogły mieć choćby pośredni wpływ na sprzedaż opodatkowaną Spółki. Nie sposób uznać, że działania podejmowane przez Państwa w tym zakresie, przełożą się na długofalowy wzrost zysków z działalności opodatkowanej, bowiem z przedstawionych we wniosku okoliczności nie sposób wyprowadzić wniosku o wzroście u Państwa sprzedaży opodatkowanej, w okresie późniejszym. Krąg potencjalnych odbiorców stanowią głównie osoby nie związane z działalnością gospodarczą Spółki, a związek na który się Państwo powołujecie jest zbyt odległy i niepewny, aby móc określić go jako nawet pośrednio związany z działalnością prowadzoną przez Państwa.

Ponadto sam fakt, że na koszulkach, które otrzymują pracownicy uczestniczący w projektach, jak i na gadżetach rozdawanych beneficjentom projektów jest umieszczone logo Spółki, nie jest wystarczającym warunkiem, aby uznać, że w tym przypadku - gdy Spółka uczestniczy w działaniach w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu istnieje pośredni związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a działalnością opodatkowaną.

Z treści wniosku nie wynika również, aby realizując Program wykonywali Państwo w jego ramach czynności opodatkowane. Jak wskazali Państwo w treści wniosku – uczestnicy (beneficjenci) projektów korzystają z nich nieodpłatnie, nie są także zobowiązani do żadnych świadczeń wzajemnych na rzecz Spółki. To, że świadczą Państwo usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, nie jest przesądzające do uzyskania prawa do odliczenia od wydatków ponoszonych w ramach przedmiotowego projektu.

Analogicznie, wydatki związane z organizacją spotkań liderów, w ocenie Organu, nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Jak wskazali Państwo, spotkania liderów mają na celu przede wszystkim wymianę doświadczeń wśród uczestników i budowanie ich kompetencji w zakresie działań wolontariackich. Należy zauważyć, że działania dotyczące organizacji spotkań liderów, których uczestnikami są pracownicy lub współpracownicy nie mają powiązań z profilem prowadzonej przez Państwa działalności. W ocenie Organu, nie można więc uznać, że wpływają one na podniesienie obrotu Państwa Spółki. Działania te, nie wykazują bezpośredniego i pośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi Spółki, tj. z profilem prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej. Nie sposób zatem z faktu realizacji ww. działań wyprowadzić wniosku o wzroście sprzedaży opodatkowanej w Spółce prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie usług logistycznych, transportowych i magazynowych.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że z przedstawionych okoliczności sprawy nie wynika aby nabyte towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego Programu oraz organizacją spotkań liderów mogły mieć choćby pośredni wpływ na Państwa sprzedaż opodatkowaną.

W związku z powyższym, odnośnie wydatków poniesionych na realizację projektów w ramach Programu oraz wydatków związanych z organizacją spotkań liderów, stwierdzić należy, że nie mają one związku z Państwa sprzedażą opodatkowaną, lecz jego szczególną rolą w ramach polityki społecznej CSR. W tym przypadku nie ma związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami a działalnością opodatkowaną, który choćby w sposób pośredni wpływał na sprzedaż opodatkowaną Spółki.

Tym samym – biorąc pod uwagę powołany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy – od ponoszonych przez Państwa wydatków na realizację projektów w ramach Programu oraz wydatków związanych z organizacją spotkań liderów, nie przysługuje/nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki. W niniejszej sytuacji nie jest/nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Państwa Spółkę.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy, że wydana interpretacja indywidualna dotyczy tylko sprawy z zakresu podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W odniesieniu natomiast do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że interpretacje te nie są wiążące dla tutejszego organu, bowiem dotyczą tylko konkretnej indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w nich zawarte jest wiążące. Podkreślić jednocześnie należy, że odmienne rozstrzygnięcia dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy podatnika, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. Jednolitość orzecznictwa chociaż jest cechą pożądaną nie stanowi wartości samej w sobie. Organ wydający interpretację indywidualną jest nią związany tylko w skonkretyzowanej, indywidualnej sprawie, co oznacza, że jego poglądy mogą ewoluować.

Ponadto wskazać należy, że powołana przez Państwa interpretacja znak 1462-IPPP3.4512.974.2016.11.S/JG została wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w wykonaniu wyroku sądu administracyjnego zatem nie prezentuje stanowiska Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Odnosząc się do wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyroków Sądów Administracyjnych – wspierających Państwa argumentację – zauważyć należy, że z przyczyn szczegółowo prezentowanych w niniejszej interpretacji indywidualnej tut. Organ nie podziela prezentowanego w nich stanowiska. Nadmienić przy tym należy, że stanowiska sądów dot. kwestii będącej przedmiotem niniejszego wniosku są niejednolite.

Stanowisko Organu potwierdzają przy tym m.in. wyroki:

-Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 marca 2017 r., sygn. akt I FSK 1458/15,

-Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 2 czerwca 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 976/15.

Ponadto powołane we wniosku wyroki sądu nie mają mocy powszechnie obowiązującej. Sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 259 ze zm.). Zatem powołane wyroki nie posiadają waloru wykładni powszechnej, co w praktyce oznacza, że nie stanowią one podstawy dla analogicznego rozstrzygnięcia przez organy podatkowe.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w („…”). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00