Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-2.4011.259.2023.3.SD

Preferencyjne rozliczenie osoby samotnie wychowującej dziecko

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lipca 2023 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z rozliczenia dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci. Uzupełnił go Pan, w odpowiedzi na wezwanie, pismami z 27 sierpnia 2023 r. (ta sama data wpływu), 14 września 2023 r. (wpływ 16 września 2023 r.) oraz 20 września 2023 r. (ta sama data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) 2023 r. dokonał Pan rozliczenia podatku dochodowego korzystając z platformy epit.podatki.gov.pl. Wybierając sposób rozliczenia jako „osoba samotnie wychowująca dziecko” kierował się Pan wyrokiem rozwodowym z dnia (…) 2021 roku, wydanym przez Sąd Okręgowy (…).

W powyższym wyroku Sąd określił miejsce zamieszkania Pana małoletniej córki „przy ojcu” oraz wyartykułował, że zostaje Pan obciążony w całości kosztami utrzymania córki. Ponadto, całkowicie pokrywa Pan również koszty utrzymania studiującego, pełnoletniego syna (21 lat). Zgodnie z wyrokiem Sądu, córka mieszka z Panem.

9 maja 2023 r. skontaktowała się z Panem pracownica Urzędu Skarbowego w (…), która zakwestionowała obrany przez Pana sposób rozliczenia, twierdząc, że rozliczenie takie przysługiwałoby Panu tylko w przypadku, kiedy matce odebrano by prawa rodzicielskie. Pomimo, że pracownica Urzędu Skarbowego w (…) skontaktowała się z Pana byłą małżonką, która potwierdziła, że samotnie wychowuje Pan dzieci, łożąc na ich utrzymanie, a ona nie partycypuje w powyższych kosztach. To de facto sprawia, że jest Pan osobą samotnie wychowującą dziecko w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, nakazano Panu zmianę sposobu rozliczenia PIT i złożenie korekty. Korektę złożył Pan (…) jako PIT-37 indywidualny. Następnie wpłacił Pan na konto wyliczoną przez system nadpłatę.

Pyta Pan, dlaczego pomimo spełnienia przez Pana określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych znamion bycia osobą samotnie wychowującą dziecko została Panu nakazana zmiana sposobu rozliczenia PIT, która spowodowała niekorzystne dla Pana rozliczenie z osiągniętych w 2022 r. dochodów.

W piśmie z 27 sierpnia 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że (...):

Orzeczenie Sądu o rozwodzie uprawomocniło się (…)2021 r. Oczekuje Pan wydania interpretacji indywidualnej za 2022 r. Pana syn (…)ur. (…) 2002 r. mieszka w (…). Pana córka (…), ur. (…) 2006 r. mieszka (…).

Pana syn, (…) w 2022 r. przebywał na studiach na uniwersytecie (…). Pokrywał Pan wszystkie koszty z tym związane, tj. opłaty na uniwersytecie, zakwaterowanie, wyżywienie oraz zajęcia dodatkowe. Pokrywał Pan koszty związane z wypoczynkiem - wyjazdy na narty zimą i nurkowanie latem, rozwijaniem hobby - triatlon (zakup roweru, opłaty za treningi na basenie, sprzęt sportowy), zakupami ubrań, także przelotami do Polski w celu odwiedzenia rodziny.

Pana córka, (…) w 2022 r. uczyła się w (…) szkole średniej w (…)przebywając przy Panu. Pokrywał Pan wszystkie koszty związane ze szkołą, zajęciami dodatkowymi (zakup dodatkowych programów - przedmiotów szkolnych online w szkole (…), a także wyjazdu szkolnego do Waszyngtonu w ramach programu (…)), wyżywieniem, wyjazdami wakacyjnymi (wyjazdy na narty zimą oraz na program edukacyjny na uniwersytecie (…)), zakupy ubrań i sprzętu muzycznego do rozwijania hobby. Ponadto, pokrywał Pan koszty przelotów do Polski w celu odwiedzenia rodziny.

Pana stan cywilny po rozwodzie nie uległ zmianie. Nie jest Pan ojcem lub prawnym opiekunem innych dzieci. Nie otrzymywał Pan świadczenia 500+. Nie prowadził Pan działalności gospodarczej.

W okresie którego dotyczy wniosek, Pana dzieci nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (skala podatkowa), ani dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b (dochody ze zbycia papierów wartościowych, udziałów lub pochodnych instrumentów finansowych), ani przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148,ani art. 21 ust. 1 pkt. 152 w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej. W okresie, którego dotyczy wniosek do Pana i Pana dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego, ani ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, ani ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Prawo do skorzystania z ulgi na dzieci w okresie którego dotyczy wniosek nie było przedmiotem postępowania podatkowego, ani kontroli podatkowej.

W piśmie z 14 września 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że (...):

W 2022 r. uzyskał Pan dochody, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W 2022 r. Pana miejsce zamieszkania do celów podatkowych znajdowało się w Polsce. Pomiędzy Panem, a matką nie została ustalona naprzemienna opieka nad córką (…). Matka dzieci nie zabezpieczała materialnie żadnych potrzeb ani córki (…), ani syna (…). Wszelkie koszty związane z potrzebami bytowymi, wypoczynkiem, hobby itp., włącznie z pokrywaniem podróży w celu odwiedzenia matki pokrywał Pan osobiście. Pana była żona pobierała w 2022 r. świadczenie 500+, które było gromadzone na rachunku oszczędnościowym córki (…).

W piśmie z 20 września 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że (...):

W roku podatkowym 2022 uzyskał Pan dochody jedynie ze stosunku służbowego jako (…), a następnie emeryturę (…). Nie uzyskiwał Pan innych dochodów

Od 2017 r. dwoje dzieci, tj. syn (…) oraz córka (…) są pod Pana wyłączną opieką. Przebywają z Panem w (…), gdzie został Pan skierowany decyzją (…) do wykonywania obowiązków służbowych. Pana syn(…) w 2021 r. rozpoczął studia wyższe na (…), pokrywa Pan wszystkie związane z tym koszty tj. wynajęcie stancji, wyżywienie, bilety do Polski i (…) w celu odwiedzenia rodziny, tzw. tygodniówka na pokrycie bieżących wydatków, bilet miesięczny komunikacji miejskiej, karnet na siłownię, koszty startów w biegach ultra oraz triatlonach, które są jego hobby.

Pana córka (…) uczęszczała do czerwca 2023 r. do (…) szkoły średniej w (…)Poza pokrywaniem kosztów utrzymania, ponosił Pan również koszty wyjazdów szkolnych oraz koszty związane z jej udziałem w kołach zainteresowań ((…): wyjazdy do Pragi, Nowego Jorku oraz Stambułu, a także Summer Camp na Wydziale medycznym Uniwersytetu (…)). W związku z bardzo wysokimi wynikami w szkole oraz pragnieniem rozwoju córki, opłacał i opłaca Pan również programy (…) w szkole online (…), które Pana córka Barbara planuje wykorzystać w czasie aplikowania na studia oraz w późniejszej pracy naukowej. Oboje dzieci dzięki Pana zaangażowaniu uczestniczyły w przedsięwzięciach (…)oraz innych wydarzeniach kulturalno – dyplomatycznych rozwijających ich horyzonty.

W związku z faktem, iż matka dzieci nie wyjechała z Panem (…)oraz nie mówi w języku angielskim, który jest wyłącznym sposobem komunikacji w szkole średniej w (…) i na studiach Państwa syna w (…), to Pan nadzorował i nadzoruje postępy dzieci w nauce. Komunikował się Pan z kadrą dydaktyczną szkoły średniej (…), czy Uniwersytetem w (…) (Summer Camp) oraz Polskim Przedstawicielstwem (…)w celu zorganizowania wizyty grupy młodzieży szkoły w (…), wśród której była Pana córka (…).

Świadczenie 500+ jest pobierane przez matkę w związku z faktem, iż przed Pana wyjazdem z dziećmi do (…) i późniejszym rozwodem, świadczenie było pobierane przez matkę dzieci oraz wpłacane przez nią na subkonta w Banku (…) jako swego rodzaju lokata na ich przyszłość, po rozwodzie nie zmienił Pan tego z uwagi na liczne obowiązki służbowe i późniejsze związane z Pana odejściem na emeryturę oraz rzadkie pobyty w Polsce.

Pytanie

Czy w opisanym przez Pana stanie faktycznym i wykazanym wyłącznym utrzymywaniem zapewnianiem właściwego rozwoju psychofizycznego, wypoczynku i hobby dwójki dzieci, wypełniających warunki wymienione w art. 6 pkt 4c pkt 1 i 3, mają zastosowanie przepisy art. 6 pkt 4d, a więc rozliczenie podatku dochodowego jako osoba samotnie wychowująca dziecko?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana opinii wskazane przez Pana we wniosku oraz uzupełnieniach fakty świadczące, iż samotnie pokrywa Pan wszystkie koszty związane z utrzymaniem, zapewnieniem właściwego rozwoju psychofizycznego, wypoczynkiem oraz uprawianymi przez Pana dzieci hobby, etc. wypełniają znamiona osoby samotnie wychowującej dziecko określone w art. 6 pkt 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1. małoletnie;

2. pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3. pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie;

- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Na podstawie art. 6 ust. 4d wskazanej ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Według art. 6 ust. 4e cytowanej ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1. dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2. przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 4f wskazanej ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r.o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1577 i 2140).

Art. 6 ust. 8 ustawy stanowi, że:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:

- posiadania przez rodzica statusu osoby samotnie wychowującej dziecko/dzieci;

- wychowywania przez rodzica samotnie w roku podatkowym dziecka/dzieci;

- nie uzyskiwania przez rodzica i dziecko (dzieci) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

- nie podlegania przez rodzica i dziecko (dzieci) opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Należy jednak wskazać, że przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być odczytywany w ten sposób, że każda osoba mająca dzieci i znajdująca się w stanie wolnym, określonym w tym przepisie, jest osobą samotnie wychowującą dziecko.

Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie zupełnie sama (bez udziału drugiej osoby) zajmuje się wychowywaniem dziecka, stale troszczy się o jego byt materialny i rozwój emocjonalny.

Przepis art. 6 ust. 4c ustawy wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców. Jest to więc taka osoba, która stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, bez udziału (wsparcia) drugiej osoby.

Natomiast, kiedy każdy rodzic jest zaangażowany w proces wychowawczy dziecka oznacza, że w roku podatkowym dziecko wychowywane jest wspólnie przez oboje rodziców, a nie samotnie przez któregokolwiek z nich.

Przy wychowywaniu dziecka należy wziąć pod uwagę całokształt działań i czynności wykonywanych przez każdego z rodziców, w tym także tych o charakterze niewymiernym jak kształtowanie osobowości, światopoglądu, systemu wartości, postaw emocjonalnych W sytuacji, gdy każdy z rodziców aktywnie oraz w porównywalnym stopniu uczestniczy w wychowywaniu dziecka – co przejawia się między innymi dzieleniem się wszelkimi obowiązkami związanymi z procesem wychowawczym dziecka, niezależnie od tego u kogo pod czyją w danym momencie roku podatkowego opieką dziecko przebywa– nie można mówić o samotnym wychowywaniu dziecka przez któregokolwiek z rodziców.

Przyjęcie odmiennej wykładni stałoby w sprzeczności z uzasadnieniem wprowadzenia tej ulgi, z którego jednoznacznie wynika, że ustawodawca kierował ją tylko do osób, które samotnie troszczą się o codzienne zaspokojenie potrzeb dzieci, posiadając ściśle określony status cywilny.

Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się zatem do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.

W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:

Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.

Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do preferencyjnego rozliczenia powinny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan ojcem dwojga dzieci: (…)urodzonej (…)2006 r. i (…)urodzonego (…)2002 r. Orzeczenie Sądu o rozwodzie uprawomocniło się (…)2021 r . Pana stan cywilny po rozwodzie nie uległ zmianie. Pomiędzy Panem, a matką nie została ustalona naprzemienna opieka nad córką (…). Nie jest Pan ojcem lub prawnym opiekunem innych dzieci. Od 2017 r. Pana dzieci, syn(…) oraz córka (…), są pod Pana wyłączną opieką. Przebywają z Panem w (…), gdzie został Pan skierowany decyzją (…)do wykonywania obowiązków służbowych.

Zgodnie z wyrokiem Sądu, miejscem zamieszkania Pana córki jest Pana miejsce zamieszkania tj. ul. (…). W 2022 r. córka (…) uczyła się w (…)szkole średniej w (…), przebywając przy Panu. Pokrywał Pan wszystkie koszty związane ze szkołą, zajęciami dodatkowymi (zakup dodatkowych programów - przedmiotów szkolnych online w szkole w (…), a także wyjazdu szkolnego do (…) w ramach programu (…)), wyżywieniem, wyjazdami wakacyjnymi (wyjazdy na narty zimą oraz na program edukacyjny na uniwersytecie w (…)), zakupy ubrań i sprzętu muzycznego do rozwijania hobby. Ponadto, pokrywał Pan koszty przelotów do Polski w celu odwiedzenia rodziny.

Całkowicie pokrywa Pan również koszty utrzymania studiującego, pełnoletniego syna (…). Pana syn, w 2022 r. przebywał na studiach na uniwersytecie w (…). Pokrywał Pan wszystkie koszty z tym związane, tj. opłaty na uniwersytecie, zakwaterowanie, wyżywienie oraz zajęcia dodatkowe. Pokrywał Pan koszty związane z wypoczynkiem - wyjazdy na narty zimą i nurkowanie latem, rozwijaniem hobby - triatlon (zakup roweru, opłaty za treningi na basenie, sprzęt sportowy), zakupami ubrań, także przelotami do Polski w celu odwiedzenia rodziny.

W związku z faktem, iż matka dzieci nie wyjechała z Panem do (…) oraz nie mówi w języku angielskim, który jest wyłącznym sposobem komunikacji w szkole średniej w (…) i na studiach Państwa syna w (…), to Pan nadzorował i nadzoruje postępy dzieci w nauce. Komunikował się Pan z kadrą dydaktyczną szkoły średniej w (…), czy Uniwersytetem w (…) (Summer Camp) oraz Polskim Przedstawicielstwem przy (…) w celu zorganizowania wizyty grupy młodzieży szkoły w (…), wśród której była Pana(…).

Matka dzieci nie zabezpieczała materialnie żadnych potrzeb ani córki (…), ani syna (…). Wszelkie koszty związane z potrzebami bytowymi, wypoczynkiem, hobby itp. włącznie z pokrywaniem podróży w celu odwiedzenia matki w Polsce pokrywał Pan osobiście.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro w 2022 roku to Pan faktycznie sprawował wyłączną opiekę w stosunku do córki, tj. przebywał z nią na co dzień, ponosił koszty utrzymania, troszczył się o jej edukację i rozwój oraz pokrywał koszty utrzymania i hobby studiującego pełnoletniego syna, to spełnia Pan warunki określone art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przysługuje Panu prawo do preferencyjnego rozliczenia dochodów za 2022 rok w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00