Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.517.2023.2.HJ

Ustalenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 24 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 września 2023 r. (wpływ 4 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan od 2020 r. jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi, dla których właściwym kodem PKWiU jest 74.90.12 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz zagranicznych kontrahentów działających w branży przetwarzania płatności. W ramach zawartych umów jest Pan zobowiązany do:

-pozyskiwania nowych klientów dla kontrahenta,

-sprzedaży usług i produktów kontrahenta,

-obsługi klientów,

-reprezentowania kontrahenta podczas konferencji i targów.

Za wykonane usługi otrzymuje Pan wynagrodzenie składające się z dwóch elementów – stałej podstawy oraz części prowizyjnej, której wysokość jest uzależniona od wyników sprzedaży.

Opodatkowuje Pan swoje przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych od 2022 r.

Wskazuje Pan, że:

-zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647) posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce,

-Pana przychód w 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

-nie spełnia negatywnych przesłanek wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, które wykluczają możliwość opodatkowania osiągniętych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym,

-usługi objęte zakresem wniosku nie są świadczone na rzecz byłego pracodawcy.

W związku z powyższym, ma Pan wątpliwości, co do prawidłowej stawki ryczałtu dla usług świadczonych w ramach PKWiU 74.90.12.0, bowiem dotychczas stosował 15% stawkę ryczałtu.

W odpowiedzi na wezwanie wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane pod PKWiU 74.90.12.0.

W ramach zawartych umów jest Pan zobowiązany do:

-pozyskiwania nowych klientów dla kontrahenta,

-sprzedaży usług i produktów kontrahenta,

-bieżącej obsługi klientów,

-reprezentowania kontrahenta podczas konferencji i targów.

W pierwszej kolejności podkreśla Pan, że zawarta przez umowa zobowiązuje Pana do posiadania wiedzy o aktualnie oferowanych produktach i usługach firmy, z którą współpracuje, a więc musi Pan na bieżąco monitorować działania zleceniodawcy. Ponadto, zgodnie z zapisami umownymi jest Pan zobowiązany do poszukiwania nowych klientów według kryteriów wskazanych przez zleceniodawcę. Następnie nawiązuje Pan kontrakt z potencjalnym klientem celem przedstawienia oferty produktów i usług. Po zainicjowaniu kontaktu z klientem działa Pan jako jego „opiekun”. Na dalszym etapie współpracy jest Pan osobą, do której zgłaszają się klienci z ewentualnymi problemami – i to za Pana pośrednictwem podejmowane są działania celem wyeliminowania nieprawidłowości. Ponadto, na bieżąco monitoruje Pan potrzeby swoich klientów i jeśli jest taka potrzeba przedstawia kolejne produktu/usługi, które mogą zainteresować nabywców.

Mając na uwadze powyższe wskazuje Pan, że działa jako pośrednik pomiędzy klientem a swoim zleceniodawcą. Pana rolą jest zapewnienie sprawnej obsługi klienta, co ma pozwalać na utrzymywanie długich współprac biznesowych. Ponadto, w ramach zawartej umowy jest Pan zobowiązany do monitorowania sytuacji na rynku usług branży, w której działa, co pozwala dostosowywać ofertę zleceniodawcy do zapotrzebowania konsumentów. Informację o zapotrzebowaniu rynku pozyskuje Pan zarówno na podstawie działalności swoich klientów, ale również obserwując trendy u konkurentów.

W ramach zawartej umowy jest Pan także zobowiązany do reprezentowania zleceniodawcy na targach branżowych, w trakcie których prezentowane są m.in. produkty i usługi zleceniodawcy. Pana udział w takich wydarzeniach ma na celu promowanie działalności firmy, z którą współpracuje.

Podsumowując powyższe, wskazuje Pan, że w ramach wyżej wskazanych obowiązków jest zobowiązany do:

-poszukiwania potencjalnych kontrahentów,

-nawiązywania kontaktu z potencjalnym kontrahentem,

-prezentacji produktów i usług zleceniodawcy,

-utrzymywania relacji z kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,

-pośredniczenia pomiędzy klientami a zleceniodawcą,

-weryfikacji ofert na rynku branży, w której działa zleceniodawca,

-reprezentowania zleceniodawcy na targach branżowych.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wskazał Pan również, że głównym kontrahentem jest spółka zagraniczna, w której nie posiada Pan udziałów, ani nie jest jej członkiem zarządu.

Ponadto, w okresie objętym wnioskiem, poza przychodami osiąganymi z pozarolniczej działalności gospodarczej, które są przedmiotem wniosku, osiąga Pan również przychody z najmu prywatnego (mieszkanie nie jest składnikiem majątku w działalności gospodarczej).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Pana działalność, prowadzona w ramach PKWiU 74.90.12.0, może być opodatkowana ryczałtem wg stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W Pana ocenie, świadczone usługi wpisują się w PKWiU 74.90.12.0, a tym samym w odniesieniu do nich zastosowanie winna znaleźć 8,5% stawka ryczałtu, bowiem zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym do przychodów z pozostałej działalności usługowej należy stosować 8,5% stawkę ryczałtu.

Kod PKWiU 74.90.12.0 nie został wskazany w innym przepisie, który nakazywałby stosowanie innej stawki ryczałtu wobec działalności usługowej objętej PKWiU 74.90.12.0, a tym samym należy przyjąć że właściwą stawką ryczałtu będzie stawka 8,5% wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że od 2020 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy Pan usługi na rzecz zagranicznych kontrahentów działających w branży przetwarzania płatności, sklasyfikowane pod PKWiU 74.90.12.0. W ramach wykonywanych usług jest Pan zobowiązany do:

-poszukiwania potencjalnych kontrahentów,

-nawiązywania kontaktu z potencjalnym kontrahentem,

-prezentacji produktów i usług zleceniodawcy,

-utrzymywania relacji z kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,

-pośredniczenia pomiędzy klientami a zleceniodawcą,

-weryfikacji ofert na rynku branży, w której działa zleceniodawca,

-reprezentowania zleceniodawcy na targach branżowych.

Za wykonane usługi otrzymuje Pan wynagrodzenie składające się z dwóch elementów – stałej podstawy oraz części prowizyjnej, której wysokość jest uzależniona od wyników sprzedaży. Opodatkowuje Pan swoje przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych od 2022 r.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00