Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.319.2019.8.WN

Stawka podatku dla usługi wykonania zabudowy meblowej oraz stawka podatku dla dostawy i montażu sprzętu AGD montowanego w zabudowie meblowej.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani:

1) ponownie rozpatruję sprawę Pani wniosku z 16 lipca 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 15 stycznia 2020 r. sygn. akt I SA/Ol 706/19 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 kwietnia 2023 r. sygn. akt I FSK 933/20;

2) stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi wykonania zabudowy meblowej oraz stawki podatku dla dostawy i montażu sprzętu AGD montowanego w zabudowie meblowej - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 22 lipca 2019 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi wykonania zabudowy meblowej oraz stawki podatku dla dostawy i montażu sprzętu AGD montowanego w zabudowie meblowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca od (...) 2016 r. wykonuje działalność gospodarczą z przeważającym przedmiotem działalności „Sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach” (PKD 47.59.Z). Przedmiot działalności obejmuje także zakładanie stolarki budowlanej (PKD 43.32.Z - podklasa ta obejmuje również wyposażanie pomieszczeń w meble wbudowane: meble kuchenne, kredensy, szafy wnękowe, meble sklepowe i inne elementy wbudowywane). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje kompleksową, indywidualną zabudowę meblową w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a i 12b u.p.t.u., w tym w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m.kw. i w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m.kw.

Szczegółowy zakres i charakterystyka wykonania kompleksowej usługi w powyższych obiektach polega na:

1.Wykonaniu pomiaru przez szczegółowe obmierzenie pomieszczenia, w którym będzie montowana trwała zabudowa, a mianowicie: sprawdzenie wysokości poszczególnych pomieszczeń, kątów na ścianach, poziomu podłogi, wysokości szerokości okien, rozmiarów wnęk, rozkładu gniazd elektrycznych, rozmieszczenia przyłączy wodnych, gazowych, rozmieszczenia otworów wentylacyjnych, itp.

2.Po dokonaniu pomiaru pomieszczenia i naniesieniu wszystkich danych na papier pomiarowy dokonuje się ustaleń z klientem odnośnie zabudowy i wyposażenia w danym pomieszczeniu np.: kolor szafek, czy kuchnia jest zabudowana pod sufit zakończoną blendą czy koroną, czy blat ma być wpuszczony w parapet, wysokość blatu, wysokość szafek górnych, czy między szafkami będzie montowy ekran z płyty lub ze szkła hartowanego bądź kafelki, pralka w zabudowie, lodówka w zabudowie, zmywarka 60 cm, zlew 1% komory z małym ociekaczem, okap podszafkowy, zlicowany z linią szafek górnych, piekarnik w słupku, płyta indukcyjna, itp.

3.Po dokonaniu obmiarów pomieszczenia i zgromadzeniu powyższych informacji projektant nanosi całe pomieszczenie klienta w specjalistyczny program do projektowania 3D. Tworzy wstępny projekt całej zabudowy meblowej danego pomieszczenia dla klienta.

4.Następnie klient w salonie Wnioskodawcy ma możliwość zapoznania się z wizualizacją jego indywidualnej zabudowy meblowej. Klient na wizualizacji nanosi zmiany w projekcie, otrzymuje informacje na temat rozwiązań jakie będą zastosowane w jego projekcie oraz ingerencji w ściany działowe i konstrukcyjne pomieszczeń, niezbędne dla trwałego montażu zabudowy. Zapoznaje się z każdym rozwiązaniem, materiałem jaki został wstępnie przewidziany do zastosowania w projekcie i projektant po ustaleniu ostatecznej formy projektu i wybraniu materiałów wykończeniowych dokonuje wyceny zabudowy. Po wycenie klient podpisuje umowę na wykonie zabudowy. Po podpisaniu umowy klient wpłaca zaliczkę w kasie, bądź przelewem na numer konta (który jest podany na umowie), aby przejść do kolejnego etapu.

5.Po wpłacie zaliczki projektant wysyła projekt na maila bądź klient odbiera go osobiście w formie papierowej. Projekt zawiera rozmieszczenie wszystkich przyłączy wodnokanalizacyjnych, elektrycznych, etc. dopasowanych typowo pod jego pomieszczenie. Pomieszczenie jest przygotowywane pod zabudowę meblową z ściśle wyznaczonymi miejscami, gdzie mają być rozmieszczone gniazdka elektryczne, przesunięte odpływy, usunięte rury gazowe itp.

6.Kolejnym krokiem jest rozpisanie przez projektanta indywidualnej zabudowy na czynniki pierwsze: ilość korpusów jaką mają mieć szerokość, wysokość i głębokość jak są witryny to ilość szkieł do witryn; ilość frontów wraz z wysokościami i szerokościami oraz nawierty pod puszki na zawiasy, oraz pozostałe nawierty na aventosy HF, lub HKS, lub HKXS lub podnośniki gazowe. Podwierty pod szuflady metabox, bądź Hettich wysokie lub niskie, tandemboxy itp.; wysokości cokołów dopasowane do pomieszczenia oraz wysokości zabudowy; nóżki pod szafki zwykłe bądź Multilegi pod blaty kamienne: rozpisuje szerokości blend kończących zabudowę, podkładów pod blendy szerokości; ilość listew montażowych, oświetlenie led kątowe, lub poprzeczne, lub wpuszczane w dokładany wieniec od spodu; łączenie blatów na wcinkę, lub łączenie na 45 stopni lub łączenie na listwę itp.

7.Po indywidualnym rozpisaniu projektu na elementy całej kuchni projektant składa zamówienie na pocięcie formatek w stolarni aby pasowały do zaprojektowanej zabudowy. Składa na lakierni zamówienie na polakierowanie elementów lakierowanych zgodnie z założonym przeznaczeniem. Wypisuje ilość zawiasów z zintegrowanym domykiem i ilość zawiasów zwykłych, zawiasy bezwładne na otwieranie bez uchwytowe. Po złożeniu zamówień Wnioskodawca oczekuje na dostarczenie półproduktów do złożenia zabudowy w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.

8.Po dostarczeniu wszystkich niezbędnych elektów do stworzenia zabudowy, monterzy wnioskodawcy zaczynają pracę w warsztacie. Przycinają elementy, przygotowują blaty pod wcinkę oraz robią otwory na śruby rzymskie używając do tego specjalistycznego sprzętu frezarki ze specjalnym zamówionym frezem diamentowym fi 12. Łączą elementy widoczne na stałe lamelownicą na klej i ściskają ściskami aby odczekały 24h, aby klej związał. Nawiercają otwory pod oświetlenie. Montują korpusy na mimośrody, te z wpuszczanym elementem lakierowanym składają na lamelownicy. Robią nawierty pod puszki w frontach wypadkowych aby dopasować wysokość półek do sprzętów. Dokonują zabudowy okapu odpowiednio do wysokości silnika oraz przeznaczenia czy okap będzie na filtr węglowy czy też doprowadzony rurą spiro do wyciągu. Lutują oświetlenie wraz z włącznikami i transformatorami. Po przygotowaniu wstępnie takich elementów zabezpieczają je owijając folią stretch na czas transportu do klienta na montaż.

9.Następnie wykonywany jest montaż zabudowy meblowej u klienta. Monterzy wnoszą przygotowane wcześniej elementy, sprzęt stolarski oraz sprzęt AGD - jeśli został zakupiony przez klienta w salonie meblowym Wnioskodawcy. Montaż szafek górnych zaczyna się od zamontowania listwy montażowej na ścianie na kołki montażowe rozporowe, nawiercane są dziury na ścianie lub suficie wiertarką z udarem i wkręcane są kołki lub kotwy stalowe wraz z listwą na wskazanej wysokości przez klienta w projekcie szafek. Po zawieszeniu szafek górnych są robione otwornicą dziury w plecach wybranych szafek aby można było podpiąć okap, oświetlenie led lub jakiś inny sprzęt do gniazd elektrycznych. Ustawienie szafek dolnych zgodnie z projektem, wypoziomowanie ich, nawiercenie otworów pod gniazda analogicznie jak w szafkach górnych. Dodatkowo dochodzi tu użycie wyrzynarki aby podciąć szafki zlewowe do odpływów, które wychodzą z podłogi, podcięcie wyrzynarką wieńców dolnych pod rury ciepłownicze, które nie mogły zostać usunięte i dopasowujemy meble pod dane pomieszczenie. Po ustawieniu szafek dolnych i powieszeniu szafek górnych są łączone na śruby 30 mm aby nie powstała żadna szczelina między korpusami. Niejednokrotnie bywa, że klient nie dostosował się do projektu i nie przeniósł odpływów lub nie usunął rury gazowej, wówczas monterzy są zmuszeni na miejscu rozkręcać szafki złożone na warsztacie, docinać zagłębiarką, oklejać klejem kontaktowym obrzeża korpusów i wykańczać je frezarką ręczną.

10.Montaż blatów u klienta odbywa się po ustawieniu korpusów. Blaty są dopasowywane do krzywizn ścian, monterzy muszą używać struga aby dopasować blaty do falujących ścian lub do ścian z kątem ostrym. Muszą niejednokrotnie ściągać i ponownie nakładać blaty na korpusy aby dopasować je do danego pomieszczenia. Strugiem delikatnie strugają milimetrowe warstwy blatu aby idealnie dopasować dany element do krzywizny ściany. Po finalnym spasowaniu blatu zostaje on łączony na śruby rzymskie i łączenie jest dodatkowo wypełniane silikonem aby zapobiec wchłanianiu się wilgoci co skutkuje puchnięciem blatu. Tak połączony blat jest montowany jednorazowo ponieważ przy demontażu następuje uszkodzenie laminatu na łączeniu i trzeba zamawiać nową wstęgę. Dodatkowo kiedy klient ma wpuszczany blat w parapet używana jest pianka niskoprężna do osadzenia na gzymsie i usztywnienia.

11.Wycinanie otworów pod sprzęt AGD i zlewy. Każdy klient wybiera indywidualne sprzęty oraz zlewy, dlatego te otwory są wycinane na miejscu u klienta. Przykładane są sprzęty do blatów obrysowywane, a następnie zagłębiarką wycinane są otwory pod dany sprzęt. Otwory są obrabiane silikonem transparentnym, po wycięciu otworów kuchnia pasuje wyłącznie do tego miejsca w pomieszczeniu, pod odpowiednio rozmieszczone przyłącza. W szafkach są otwory montażowe, które spajają szafki do siebie i blat do nich. Dodatkowo do ściany są montowane kotwy, aby blat miał oparcie i nie osiadał w części przylegającej do ściany. Tworzenie otworów pod rurę spiro w szafkach górnych odbywa się za pomocą małej wiertarki z otwornicą fi 150, następuje permanentna ingerencja w wieńce i boki korpusów kilku szafek aby przeprowadzić rurę spiro do okapu.

12.Zakładanie frontów: po zespojeniu szafek z blatami następuje zakładanie frontów na meble, montaż prowadników wraz ze śrubami euro, naklejenie elementów silikonowych aby wygłuszyć całą zabudowę podczas pracy systemów. Użycie specjalistycznego 50 cm śrubokrętu krzyżowego do regulacji. Przy szafkach cargo użycie łamaka do regulacji systemów jezdnych. Po założeniu wszystkich frontów następuje dodatkowa regulacja aby powstała „szachownica” w szparach między frontami.

13.Montaż cokołów, blend przysufitowych i bocznych: cokoły są docinane ukośnicą z podcięciem na listwę przypodłogową. Założona zostaje uszczelka zapobiegająca zamoknięciu cokołu. Blenda przysufitowa mierzona jest na miejscu i docinana na pile przenośnej. Po docięciu jest używany strug aby idealnie dopasować blendę do krzywizny sufitu w danym pomieszczeniu. Montowany jest podkład do blendy i zostaje ona mocowana do szafek górnych za pomocą wkrętów i zaślepiane są otwory zaślepkami montażowymi. Listwy boczne są analogiczne dopasowywane do pomieszczenie jak listwy przysufitowe.

14.Wykończenie mebli: po zamontowaniu, korpusów, blatów, frontów oraz sprzętu AGD, należy wykończyć meble silikonem pod kolor blatów, akrylem pod kolor frontów. Używane są specjalistyczne kostki rozprowadzające silikon aby był równomiernie rozłożony, „zamykany jest” tym cały masyw tak wytworzonej kuchni, aby nie została ani jedna szparka. Gdyby demontować blendę to odejdzie ona wraz z farbą ze ściany bądź sufitu oraz nastąpić może uszkodzenia tynku lub nawet ściany.

15.Po zakończeniu prac pomieszczenie jest sprzątane, klient odbiera zabudowę, zamawiane są elementy które nie mogły zostać zamówione przed zabudową mebli.

Tak wykonana indywidualna zabudowa dla niepowtarzalnych wymiarów gabarytowych tworzy wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego jego część trwałą, nieprzestawną zabudowę o architektonicznej i technicznej funkcjonalności podobnej do funkcji jaką sprawują np. okna lub drzwi w pomieszczeniu. Elementy zabudowy (korpusy zabudowy, blaty, fronty uchylne), są montażowo powiązane ze sobą i elementami konstrukcyjnymi budynku (ściany, strop, podłoga), w sposób uniemożliwiający ich przesuwanie. Stała zabudowa meblowa tworzy określoną funkcję użytkową, niezmienną, związaną z funkcją i konstrukcją pomieszczenia w trakcie całego okresu użytkowania. Nienaruszalność wykonanej zabudowy wynika z trwałego połączenia i powiązania z instalacjami budynku: wodno-kanalizacyjną, gazową, wentylacyjną, elektryczną, ciepłowniczą. Ewentualna przyszłościowa koncepcja przebudowy takiej trwałej zabudowy doprowadza zawsze do uszkodzenia zarówno zabudowy jak elementów konstrukcyjnych budynku oraz koniecznością remontu pomieszczenia (usuwanie kotw, zaślepienia otworów po nawiertach, uzupełnianie uszkodzeń tynków, szpachlowanie, malowanie itp.).

W przypadku zabudowy pomieszczenia kuchennego kompleksowe zlecenie wykonania trwałej zabudowy może obejmować również dobór, dostawę i montaż sprzętu AGD montowanego w zabudowie meblowej.

Pytania:

1.Jaką stawką podatku od towarów i usług (VAT) powinna być opodatkowana scharakteryzowana w opisanym stanie faktycznym usługa wykonania zabudowy meblowej?

2.Jaką stawką podatku od towarów i usług (VAT) powinna być opodatkowana dostawa i montaż sprzętu AGD montowanego w powyższej zabudowie meblowej?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W ocenie Wnioskodawcy scharakteryzowana w opisanym stanie faktycznym usługa wykonania zabudowy meblowej powinna być opodatkowania stawką podatku od towarów i usług (VAT) w wysokości 8%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy VAT stawka podatku wynosi (aktualnie) 23%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art.119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 u.p.t.u. dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi (aktualnie) 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 12 u.p.t.u. stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (aktualnie 8%), stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Do budownictwa tego zgodnie z ust. 12a zalicza się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty skalsyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieka lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonym w ust. 12a nie zalicza się: 1) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2; 2) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zatem opodatkowaniu stawką podatku VAT 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, a więc między innymi do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych skalsyfikowanych w PKOB w dziale 12.

Przepisy u.p.t.u. nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 u.p.t.u. i z tego względu należy odwołać się do rozumienia użytych terminów zgodnie z językiem potocznym. Według Słownika Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005), przez „budowę”, należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie, a przez „budować”, należy rozumieć wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły. Natomiast pojęcie „modernizacja” według przytoczonego Słownika oznacza unowocześnienie, usprawnienie czegoś.

Kwestia uznania wykonania trwałej zabudowy w obiektach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym za modernizację w rozumieniu art. 41 ust. 12 u.p.t.u., a co za tym idzie opodatkowanie takiej usługi stawką 8% przewidzianą w art. 41 ust. 2 u.p.t.u., była przedmiotem uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13. W uchwale tej Sąd wskazał, że „w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. świadczenie kompleksowe polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stanowi usługę modernizacji opodatkowaną stawką obniżoną podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.)”. W uzasadnieniu uchwały podano, że „elementem dominującym bowiem jest w takim przypadku ulepszenie lub unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części (lokalu mieszkalnego), wydanie zaś towaru w postaci elementów mebli wykonanych i dopasowanych do konkretnego obiektu, które następnie zostaną trwale związane z tym obiektem, ma charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania usługi, tak jak zamontowanie okien lub drzwi w obiekcie budowlanym lub jego części. Wykonane na wymiar do konkretnego budynku lub lokalu i trwale powiązane z jego elementami konstrukcyjnymi komponenty meblowe nie funkcjonują w obrocie tak, jak ma to miejsce w przypadku mebli wolnostojących. Z tego względu do celów podatkowych nie można ich utożsamiać z dostawą towarów w postaci gotowych mebli, które nie mają żadnego trwałego związku z obiektem budowlanym lub jego częścią. Obniżona stawka podatku od towarów i usług znajduje zatem zastosowanie wtedy, gdy montaż komponentów meblowych następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu). W omawianym wypadku nie chodzi o jakiekolwiek wykorzystanie elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu) przy wykonywaniu zabudowy meblowej, lecz jedynie takie, które przez konstrukcyjne połączenie komponentów meblowych i elementów obiektu budowlanego (lokalu) stworzy trwałą zabudowę spełniającą jako całość określoną funkcję użytkową. Tylko bowiem w takim zakresie można mówić o modernizacji obiektu budowlanego w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Innymi słowy, montaż komponentów meblowych niezależnie od stopnia ich przetworzenia, do którego nie zostaną wykorzystane w sposób istotny elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (lokalu), nie korzysta z obniżonej stawki przewidzianej w tym przepisie. Po trwałym połączeniu komponentów meblowych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części komponenty te podnoszą standard takiego obiektu. Dlatego też należy uznać, że czynności polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz trwałym montażu takich komponentów w obiekcie budowlanym lub jego części mieszczą się w pojęciu modernizacji obiektów budowlanych lub ich części. W przypadku zaś gdy modernizacja dotyczy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to wymienione wyżej czynności są objęte hipotezą normy wyprowadzonej z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Oznacza to, że do takich czynności ma zastosowanie preferencyjna stawka podatku, o której mowa w ust. 2 tego artykułu.”

Z tego względu, zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług w postaci wykonywania opisanej w stanie faktycznym trwałej zabudowy w obiektach objętych społecznym programem budownictwa mieszkaniowego korzystać może z obniżonej stawki opodatkowania podatkiem VAT, o jakiej mowa w art. 41 ust. 2 u.p.t.u.

Ad. 2.

W ocenie Wnioskodawcy dostawa i montaż sprzętu AGD montowanego w powyższej zabudowie meblowej, nie będzie opodatkowana obniżoną stawką podatku VAT i powinna być opodatkowana stawką 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 u.p.t.u.

Identyczny do stanowiska Wnioskodawcy pogląd wyraził Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 10 września 2013 r., sygn. akt I FSK 614/12, wskazał, że „Lodówka, pralka, zmywarka, czy też kuchnia, nawet przeznaczona do zabudowy, nie stanowi po jej zamontowaniu trwałego elementu konstrukcyjnego budynku. Nie może być więc elementem modernizacji. Wymiana uszkodzonego lub przestarzałego sprzętu AGD nawet zabudowanego, jest możliwa bez zmian konstrukcyjnych w budynku.”

Z tego względu, sprzęt AGD, jako mogący być odłączony bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości zabudowy albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego, powinien być opodatkowany według stawki podstawowej 23%.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Pani wniosek – 6 września 2019 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0112-KDIL1-1.4012.319.2019.1.AK, w której uznałem Pani stanowisko za:

-nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku dla usługi wykonania zabudowy meblowej,

-prawidłowe – w zakresie stawki podatku dla dostawy i montażu sprzętu AGD montowanego w zabudowie meblowej.

Interpretację doręczono Pani 9 września 2019 r.

Skarga na interpretację indywidualną

7 października 2019 r. wniosła Pani skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie. Skarga wpłynęła do mnie 11 października 2019 r.  

Wniosła Pani o uchylenie zaskarżonej Interpretacji w części określającej stanowisko strony co do wysokości podatku od towarów i usług od wykonania trwałej zabudowy meblowej jako nieprawidłowe i wskazującej opodatkowanie tych czynności stawką podstawową podatku od towarów i usług w wysokości 23% oraz zasądzenie od strony przeciwnej kosztów postępowania w sprawie wraz z kosztami zastępstwa procesowego.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uchylił skarżoną interpretację – wyrokiem z dnia 15 stycznia 2020 r. sygn. akt I SA/Ol 706/19.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie – wyrokiem z 4 kwietnia 2023 r. sygn. akt I FSK 933/20 oddalił skargę kasacyjną.

Wyrok WSA w Olsztynie, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 4 kwietnia 2023 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku  

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.),

ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;

ponownie rozpatruję Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie stawki podatku dla usługi wykonania zabudowy meblowej oraz stawki podatku dla dostawy i montażu sprzętu AGD montowanego w zabudowie meblowej jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy:

towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

 przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:

stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy:

dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy:

w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Natomiast, jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy:

w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy:

stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy:

przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że:

do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1)budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2)lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy:

w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy:

przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, ze zm.).

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Należy zauważyć, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, w tym pojęcie remontu i budowy, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Ponadto należy wskazać, że również w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że „czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części”.

Budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja i przebudowa powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej – 8% – stawki podatku.

W rozpatrywanej sprawie Pani wątpliwości dotyczą m.in. stawki podatku od towarów i usług jaką powinna być opodatkowana usługa wykonania zabudowy meblowej (pytanie nr 1).

Dokonując ponownej oceny Pani stanowiska we wskazanym zakresie należy mieć na uwadze stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie wyrażone w wyroku z dnia 15 stycznia 2020 r. sygn. akt I SA/Ol 706/19 oraz stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażone w wyroku z 4 kwietnia 2023 r. sygn. akt I FSK 933/20, będących rozstrzygnięciami w niniejszej sprawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 15 stycznia 2020 r. sygn. akt I SA/Ol 706/19  stwierdził, że z przepisu art. 41 ust. 12 u.p.t.u. wynika, że obniżoną stawkę VAT stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Dla rozstrzygnięcia powyższej kwestii istotne znaczenie ma stanowisko NSA przedstawione w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13. W uchwale tej NSA stwierdził, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., świadczenie kompleksowe polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stanowi usługę modernizacji opodatkowaną stawką obniżoną podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 u.p.t.u.

Zdaniem Sądu, z zabudową meblową o charakterze trwałym mamy co czynienia także wówczas, gdy demontaż takiej zabudowy powoduje uszkodzenie elementów tej zabudowy, a także uszkodzenia trwałych elementów konstrukcyjnych budynku (lokalu), wynikające z usunięcia mocowania elementów meblowych. Natomiast sama konstrukcja budynku rozumiana jako fundament, nadproża, stropy, ściany, nie doznaje uszczerbku poprzez fakt demontażu mebli. Z okoliczności faktycznych wynika, że zabudowa meblowa była mocowana do konstrukcji budynku (ścian lub podłóg), natomiast demontaż zabudowy spowodowałby uszkodzenie jej elementów, jak również ścian i podłóg, choć uszkodzenie te nie wpływałyby na stabilność samej konstrukcji budynku (lokalu). Z powyższego wynika, że zabudowa może być - inaczej niż w przypadku mebli wolnostojących - zamontowana jedynie w konkretnym pomieszczeniu i w ściśle określonej konfiguracji. Po zespoleniu z elementami konstrukcyjnymi budynku (ścianami, podłogami), zabudowa ta nie może być w łatwy sposób przeniesiona co innego budynku (lokalu). Te okoliczności zasadniczo powodują, że zabudowa ma cechę trwałości. Uwzględniając, że decydujące znaczenie dla oceny kwestii spornej ma trwały związek zabudowy meblowej z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego (jego części) lub lokalu mieszkalnego, Sąd podzielił stanowisko skarżącej.

W konsekwencji, czynności wykonywane przez skarżącą, polegające na zaprojektowaniu, wykonaniu elementów zabudowy meblowej i następnie ich montażu przy wykorzystaniu elementów konstrukcyjnych w obiektach budowlanych budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym wymienionych w art. 41 ust. 12 u.p.t.u., stanowią usługę modernizacji opodatkowaną według stawki 8%. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w szeregu wyroków NSA, np.: z dnia 10 września 2013 r., sygn. akt I FSK 614/12; z dnia 3 czerwca 2014 r., sygn. akt I FSK 843/13; z dnia 22 listopada 2013 r., sygn. akt I FSK 733/12; z dnia 23 października 2013 r., sygn. akt I FSK 1558/12; z dnia 11 października 2017 r., sygn. akt I FSK 72/16; z dnia 20 lutego 2018 r., sygn. akt I FSK 846/16; z dnia 12 lipca 2017 r., sygn. akt I FSK 1683/15.

Również Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 4 kwietnia 2023 r. sygn. akt I FSK 933/20 podzielając stanowisko sądu pierwszej instancji wskazał, że kwestia właściwej wykładni art. 41 ust. 12 cyt. ustawy była przedmiotem uchwały składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13 (…).

W przywołanej uchwale nie precyzuje się w jakim stopniu przymocowanie komponentów meblowych do elementów konstrukcyjnych modernizowanego obiektu może zostać uznane za „trwałą zabudowę meblową”, ale w ocenie Sądu kasacyjnego, znajdująca oparcie w orzecznictwie NSA konkluzja jest taka, że chodzi tu o takie połączenie zabudowy z elementami konstrukcyjnymi budynku (lokalu), które ingeruje w substancję tego budynku (lokalu) w sposób uniemożliwiający demontaż zabudowy meblowej bez uszkodzenia czy to jej komponentów, czy też elementów konstrukcyjnych budynku. Za takim rozumieniem „trwałości zabudowy” przemawia stanowisko wyrażone w uchwale, wskazujące, że tylko „istotne” wykorzystanie elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego będzie uprawniało do zastosowania stawki obniżonej. Nie można więc zasadnie twierdzić, jak czyni to organ kasacyjny, że dla zastosowania uprzywilejowanej stawki podatkowej wymagane jest, aby demontaż zabudowy powodował uszkodzenie konstrukcji budynku (por. m.in. wyroki NSA: z dnia 6 marca 2018 r. sygn. akt I FSK 793/16; z dnia 12 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 1120/1; z dnia 3 lipca 2019 r. sygn. akt I FSK 792/19). Z usługą modernizacji i zabudową meblową o charakterze trwałym mamy bowiem do czynienia wówczas, gdy demontaż takiej zabudowy powoduje uszkodzenie elementów tej zabudowy, a także uszkodzenia trwałych elementów budynku (lokalu) wynikające z usunięcia mocowań elementów meblowych, co zasadnie podkreślił wnioskodawca w skardze do Sądu pierwszej instancji oraz w odpowiedzi na skargę kasacyjną.

Dodatkowo NSA wskazał, że w wyroku z dnia 10 czerwca 2016 r. w sprawie o sygn. akt I FSK 1623/14 Naczelny Sąd Administracyjny wyjaśnił, że „trwałość”, na tle wykładni art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przyjętej w powołanej wyżej uchwale, polega na wykorzystaniu tego rodzaju sposobów łączeń, które umożliwią powstanie z poszczególnych i różnych fizycznie elementów (tj. komponentów meblowych i elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego) zabudowy meblowej, którą cechować będzie trwałość w znaczeniu zapewnienia możliwej w danym miejscu - przez zespolenie z nim części meblowych - właściwej dla tej zabudowy funkcji użytkowej. Odnotować także trzeba stanowisko, które zajął NSA w wyroku z dnia 2 marca 2016 r., sygn. akt I FSK 1983/14, w którym wyjaśniono, że: „Jeżeli o użytkowych walorach wykonywanej zabudowy meblowej decyduje trwałe połączenie wykonanych na zlecenie części zabudowy z elementami konstrukcyjnymi budynku (ściany, podłoga, sufit) w sposób uniemożliwiający jej przesunięcie w inne miejsce (trwała zabudowa spełniająca jako całość określoną funkcję użytkową), a same te części, bez trwałego ich przymocowania do elementów konstrukcyjnych budynku (ścian, podłogi, sufitu), nie spełniają pod względem użytkowym przymiotu mebla - nie ma podstaw do twierdzenia, że przedmiotem powyższych czynności jest dostawa wyposażenia (mebla)”.

Sąd zauważył także, że w przedmiotowej sprawie Skarżąca we wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji wskazała opisując proces projektowania, wykonania i montażu zabudowy, że m.in. „Montaż [...] zaczyna się od zamontowania listwy montażowej na ścianie na kołki montażowe rozporowe, nawiercane są dziury na ścianie lub suficie wiertarką z udarem i wkręcane są kołki lub kotwy stalowe wraz z listwą [...] do ściany są montowane kotwy, aby blat miał oparcie i nie osiadał w części przylegającej do ściany [...].

Podała także, że wykonana indywidualna zabudowa dla niepowtarzalnych wymiarów gabarytowych tworzy wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego jego część trwałą, nieprzestawną zabudowę (podkr. Sądu) o architektonicznej i technicznej funkcjonalności podobnej do funkcji jaką sprawują np. okna lub drzwi w pomieszczeniu. Elementy zabudowy (korpusy zabudowy, blaty, fronty uchylne), są montażowo powiązane ze sobą i elementami konstrukcyjnymi budynku (ściany, strop, podłoga), w sposób uniemożliwiający ich przesuwanie. Stała zabudowa meblowa tworzy określoną funkcję użytkową, niezmienną, związaną z funkcją i konstrukcją pomieszczenia w trakcie całego okresu użytkowania. Nienaruszalność wykonanej zabudowy wynika z trwałego połączenia i powiązania z instalacjami budynku: wodno-kanalizacyjną, gazową, wentylacyjną, elektryczną, ciepłowniczą. Ewentualna przyszłościowa koncepcja przebudowy takiej trwałej zabudowy doprowadza zawsze do uszkodzenia zarówno zabudowy jak elementów konstrukcyjnych budynku oraz koniecznością remontu pomieszczenia (usuwanie kotw, zaślepienia otworów po nawiertach, uzupełnianie uszkodzeń tynków, szpachlowanie, malowanie itp.).

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 4 kwietnia 2023 r. sygn. akt I FSK 933/20 stwierdził zatem, że prawidłowe jest stanowisko Skarżącej zaaprobowane przez Sąd pierwszej instancji, że w opisanym stanie faktycznym usługi w postaci dostawy i montażu mebli kuchennych w sytuacji, gdy mamy do czynienia z trwałą zabudową meblową stanowi modernizację obiektu budowlanego w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Chodzi tu bowiem o czynności, które polegają na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową. Wykonane na wymiar do konkretnego budynku lub lokalu i trwale powiązane z jego elementami konstrukcyjnymi komponenty meblowe nie funkcjonują w obrocie tak, jak ma to miejsce w przypadku mebli wolnostojących.

W konsekwencji, mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz wskazane przepisy prawa, a także uwzględniając stanowiska wyrażone w ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 15 stycznia 2020 r. sygn. akt I SA/Ol 706/19 oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 kwietnia 2023 r. sygn. akt I FSK 933/20, należy uznać, że świadczona przez Panią usługa wykonania zabudowy meblowej scharakteryzowana w opisanym stanie faktycznym podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy.

Tym samym, Pani stanowisko do pytania nr 1 jest prawidłowe.

Ponadto – jak wskazała Pani w opisie sprawy – w przypadku zabudowy pomieszczenia kuchennego kompleksowe zlecenie wykonania trwałej zabudowy może obejmować również dobór, dostawę i montaż sprzętu AGD montowanego w zabudowie meblowej.

W związku z powyższym powzięła Pani wątpliwość jaką stawką podatku od towarów i usług (VAT) powinna być opodatkowana dostawa i montaż sprzętu AGD montowanego w powyższej zabudowie meblowej (pytanie nr 2).

Do kwestii tej odniósł się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10 września 2013 r., sygn. akt I FSK 614/12, w którym wskazał, że lodówka, pralka, zmywarka, czy też kuchnia nawet przeznaczona do zabudowy nie stanowi po jej zamontowaniu trwałego elementu konstrukcyjnego budynku. Powiązanie sprzętu AGD z zabudową meblową, a w konsekwencji również z obiektem budowlanym, nie jest trwałe. Usunięcie, czy wymiana uszkodzonego lub przestarzałego sprzętu może nastąpić w każdej chwili i to bez wpływu na konstrukcję obiektu budowlanego, jak i powiązanej z nią zabudowy meblowej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie przewidują obniżonych stawek podatku VAT dla dostawy i montażu sprzętu AGD montowanego w zabudowie meblowej.

W konsekwencji, dostawa sprzętu AGD wraz z jego montażem w wykonanych uprzednio na wymiar meblach kuchennych jest opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%, o której mowa w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 1ustawy.

Zatem Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Panią zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00